MP4-22

Calvin

Well-known member
Hurmurisija sanoi:
Olen edelleen sitä mieltä, että Alonsoon sopii erinomaisen huonosti termi sunnuntai-ajelija. Hän on se kuski, joka pystyy keräämään sarjassa parhaiten maksimipisteet käytössä olevalla kalustolla. Kimi on ehkä nopeampi, mutta ei pisteiden keruussa Alonson veroinen.

Toki poikkeuskisoja sinne ja tänne mahtuu.
Mielipiteensä kullakin. Itse olen sitä mieltä, että Alonso-hypetys kokee kovan kolauksen tässä tulevina vuosina. Eihän ennen vuotta 2005 Alonson kurssi ollut näin korkealla. Mikä muuttui? Olisiko niin kuin Massan arvostuksen kanssa: auto muuttui.

Hurmurisija

Well-known member
Calvin sanoi:
Mielipiteensä kullakin. Itse olen sitä mieltä, että Alonso-hypetys kokee kovan kolauksen tässä tulevina vuosina.
Voi olla. Enemmän kuitenkin pelkään sitä, että Kovalainen ei pärjää Fisille. Se olisi kaamea takaisku, joka kenties joko osoittaisi Alonson hyvyyden tai Kovalaisen huonouden.

Eihän ennen vuotta 2005 Alonson kurssi ollut näin korkealla. Mikä muuttui? Olisiko niin kuin Massan arvostuksen kanssa: auto muuttui.
Ensi vuonnahan sen taas näkee, miten Alonso ajaa suhteessa tallikaveriinsa. Alonson aikaisemman uran suoritukset puhuvat nopeuden puolesta, samoin F1-ura. Miksi ihmeessä hän nyt yhtäkkiä muuttuisikin huonoksi, kun aikaisempi historia kertoo hyvyydestä?

Tänä vuonna Schumi sai taas ylistystä osakseen, mutta kun auto oli välissä huono, niin Schumikin näytti tavalliselta kuolevaiselta. Eivät erot huippukuskien välillä suuria ole.

Lonso_567

guru experience
Sijainti
¿¿¿Salud???
hurjapäätön sanoi:
Hmmmmm. Ensimmäinen mestaruus tuli ainakin autolla joka oli sarjan nopein ja luotettavin ja toinenkin oli nopein ensimmäisen puolikkaan kautta.
Ei sentään kirjoiteta historiaa uusiksi. Kumpanakaan kautena auto ei ollut nopein kun summataan koko kausi. Eroa tulee kymmenys pari.
Hurmurisija sanoi:
Noinhan se tuppaa olemaan. Paras auto ja huippukuski = mestaruus. Jos auto on kymmenyksen hitaampi kuin toisen huippukuskin auto, niin mestaruudesta on turha haaveilla.
Niinpä. Alonsoa auttoi se, että alkukaudella auto oli parhaassa iskussa. Vahvalla ja virheettömällä ajolla mestaruudesta on helpompi taistella, jos puoli kautta auto on vaikka 0.1 nopeampi ja puoli kautta 0.3 hitaampi, kuin että se olisi koko ajan 0.1 hitaampi.

Ei pidä tietenkään unohtaa tai vähätellä Schumacherin virheiden tai kaudella 2005 Mersun hajoamisten osuutta Alonson mestaruuksiin.
Calvin sanoi:
Mielipiteensä kullakin. Itse olen sitä mieltä, että Alonso-hypetys kokee kovan kolauksen tässä tulevina vuosina. Eihän ennen vuotta 2005 Alonson kurssi ollut näin korkealla. Mikä muuttui? Olisiko niin kuin Massan arvostuksen kanssa: auto muuttui.
Auto muuttui! Se on syy, miksi nopeudeltaan vakuuttavasti jo aiemmin esiintynyt Alonso alkoi korjata voittoja ja mestaruuksia. Mutta kuski on kehittynyt myös. Alonso tuli todella nuorena ykkösiin ja ajeli alkuvuosina vauhdikaasti ulos jopa enemmän kuin Kimi. Kun kokemusta karttui, alkoi auto pysyä hanskassa. Vauhti oli aina kohdallaan, ja jo toisella kaudella ajoi kuivan kelin kisassa voittoon autolla, joka rehellisesti sanottuna oli vasta neljänneksi paras.
justF1fan sanoi:
Riittääkö edes ladassa pito Alonson aggressiiviselle ajotyylille? Tyyli on kieltämättä nopea Rellussa, mutta toimiiko se tuossa.
Ehkä vähän pitää leikata etusiipeä pois. Luulen että enemmän sopeutumista Alonsolla, kuten monella muullakin, on Bridgestone renkaissa.

Viimeksi muokattu:

justF1fan

Well-known member
Jos Alonso pyörähtää ensi kaudella muutamaan otteeseen, niin onko mennyt tatsi ja motivaatio ajamiseen, vai oliko Rellu sittenkin ylivoimainen auto kuten "Villellä" aikanaan?

Vielä ei tiedä kuin käy, jännä nähdä. :) McLada vaan ei ole ollut ehkä helpoin auto ajaa. Ei ollut helppoa Montyllekkään helppo, ja kyllä se nyt selvästi nopeampi kuski oli kuin Trulli tai Fisico. Ja Trulli ihan tosissaan haastoi Alonsoa.

Topicciin liittyen, itse en usko että MP-22:sen aerodynamiikkaa saadaan kohdalleen. Se taisi tänäkin vuonna olla vähän hakusessa, ja ketään varmoja nimiä ei ole nyt korjaamassa tuota tilannetta. (No ekat 2 kisaa voi mennä hyvin, se tuntuu joka vuonna olevan tuurista kiinni) mutta viimeistään sitten näkyy tilanne.
Riittääkö edes ladassa pito Alonson aggressiiviselle ajotyylille? Tyyli on kieltämättä nopea Rellussa, mutta toimiiko se tuossa.

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Bob Bell, Renault:

"McLaren, certainly in terms of the build of the car, built themselves around Adrian, which I suppose is natural enough, but it's unfortunate that when he departed they didn't replace like for like and go and find another Adrian."

"They sort of reinvented themselves as design-by-committee, and I actually don't understand or even know what their current technical structure is. And I think they sort of lurched from one extreme solution to another, and I don't think that works terribly well."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/55752

Observer

Well-known member
Calvin sanoi:
Eihän ennen vuotta 2005 Alonson kurssi ollut näin korkealla. Mikä muuttui? Olisiko niin kuin Massan arvostuksen kanssa: auto muuttui.
Tallikaverikin muuttui. Alonso ajeli vielä kauden 2004 ensimmäisen puoliskon suurinpiirtein tasatahtia Trullin kanssa ja Jarno otti Rellun ainoan voiton sillä kaudella.

Valde

Well-known member
Observer sanoi:
Tallikaverikin muuttui. Alonso ajeli vielä kauden 2004 ensimmäisen puoliskon suurinpiirtein tasatahtia Trullin kanssa ja Jarno otti Rellun ainoan voiton sillä kaudella.
Tais olla kuitenkin kisavauhdissa Jarnoa vahvempi useimmiten.
-------------

Tänä vuonna Rellu oli keskimäärin todennäköisesti enemmän kuin 0.1 hitaampi Ferraria.

Observer

Well-known member
Valde sanoi:
Tais olla kuitenkin kisavauhdissa Jarnoa vahvempi useimmiten.
Jaa?!?

Australia:

JT 7
FA 3

Malesia:

JT 5
FA 7

Bahrain:

JT 4
FA 6

Imola:

JT 5
FA 4

Espanja:

JT 3
FA 4

Monaco:

JT 1
FA KESK.

Eurooppa:

JT 4
FA 5

Kanada:

JT KESK.
FA KESK.

USA:

JT 4
FA KESK.

Ensimmäiset yhdeksän kisaa:

Trulli parempi kuusi kertaa, Alonso parempi kaksi kertaa. Kanadassa molemmat keskeytti ja olet edelleen sitä mieltä että Alonso oli vahvempi?

Hurmurisija

Well-known member
Observer sanoi:
Trulli parempi kuusi kertaa, Alonso parempi kaksi kertaa. Kanadassa molemmat keskeytti ja olet edelleen sitä mieltä että Alonso oli vahvempi?
Voiko tuosta mielestäsi tehdä sen johtopäätöksen, että Trulli on tällä hetkellä parempi kuski kuin Alonso?

Noiden vertailujen syvin logiikka ei ole koskaan auennut minulle.

Observer

Well-known member
Hurmurisija sanoi:
Voiko tuosta mielestäsi tehdä sen johtopäätöksen, että Trulli on tällä hetkellä parempi kuski kuin Alonso?

Ei voi enkä ole niin väittänytkään mutta oletko sinäkin siis sitä mieltä että Alonso oli Trullia vahvempi kisavauhdissa? On kuitenkin mielenkiintoista että "maailman paras" kuski oli vaikeuksissa Trullin kanssa ja seuraavalla kaudella Fisichella jäi täysin statistiksi. Räikkönen on sen sijaan kaudesta 2003 alkaen murskannut tallitoverinsa joka vuosi.

Hurmurisija

Well-known member
Observer sanoi:
Ei voi enkä ole niin väittänytkään mutta oletko sinäkin siis sitä mieltä että Alonso oli Trullia vahvempi kisavauhdissa?
En.

On kuitenkin mielenkiintoista että "maailman paras" kuski oli vaikeuksissa Trullin kanssa ja seuraavalla
En pidä Alonsoa maailman parhaana kuskina. Kysymys on aina monesta pienestä tekijästä, joista nopeus ja tasaisuus syntyy. Vähäisin ei liene menestys ja sen myötä kasvanut itseluottamus ja voittamisen nälkä.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Hurmurisija sanoi:

Alonso oli yhtä nopea kuin Trulli, Trulli häviää vähän Ralfille, joka hävisi vähän Montoyalle, joka sai Kimiltä selkään. = Kimi on paljon parempi kuin Alonso!

Toisaalta Alonso hakkasi Fisichellan, joka voitti Buttonin, joka on niskan päällä Barrichelloa, joka oli M. Schumia vähän heikompi . = M. Schumi on Fisichellaa vähän huonompi tai tasavahvoja.

Kyllä nämä ovat luotettavia vertailuja! :D

Hurmurisija

Well-known member
jupla sanoi:
Alonso oli yhtä nopea kuin Trulli, Trulli häviää vähän Ralfille, joka hävisi vähän Montoyalle, joka sai Kimiltä selkään. = Kimi on paljon parempi kuin Alonso!

Toisaalta Alonso hakkasi Fisichellan, joka voitti Buttonin, joka on niskan päällä Barrichelloa, joka oli M. Schumia vähän heikompi . = M. Schumi on Fisichellaa vähän huonompi tai tasavahvoja.

Kyllä nämä ovat luotettavia vertailuja! :D
On myös muistettava huomioida alemmat sarjat, joissa todellinen ajotaito tulee paremmin esiin. :D