PuoliPöhkö
Well-known member
Meillä oli jo vuonna 75 nakit ja muussi, joka olikin kyläkoulun emännän tekemänä sellaista herkkua ettei edes äiti yltänyt samaan.Jo vuonna 1990.
Meillä oli jo vuonna 75 nakit ja muussi, joka olikin kyläkoulun emännän tekemänä sellaista herkkua ettei edes äiti yltänyt samaan.Jo vuonna 1990.
Komppailu. Ei omana kouluaikana missään koulussa tarjottu. Oma kouluaika sijoittuu 90-00 luvuilleEnsimmäistä kertaa eläessäni kuulen ruokalajikkeesta nimeltä Cannelonit. Piti googlettaa. Ja tätä on tarjoiltu suomalaisen koulujärjestelmän ruokalassa? Huisia. Oppia ikä kaikkia.
Tuossa joskus keväällä oli jossain mediassa juttua inhokkikouluruoista ja siellä oli vissiin tilliliha TOP-3:lmessa. Sitäpä ihmettelin, kun itselleni maistui tilliliha varsin hyvin kouluaikoina. No, kyse lie makuasioista.
Piti ihan asian tiimoilta tehdä itse tillilihaa ja testata maku. Ihan hyvää oli, vaikka itse sanonkin.
Yläasteella oli kyllä jotain laatikkoruokaa, jota en koskaan syönyt. Ehkä se oli jotakin lohilaatikkoa? En ole varma. Saatoin silloin kärsiä valikoivasta kalakammosta?
Annettakoon vielä erityismaininta ala-asteen pikkukouluni omalle keittäjälle ja hänen taivaalliselle hernekeitolleen. Siinä oli lähes kirkas liemi, vaikkakin vihreä, mutta ei juurikaan samea. Pyrin samaan, mutta en ole vielä löytänyt tietä.
Meillä astetta pohjoisemmassa 90-luvun lopppuolella oli ala-asteella pinaatti- ja verilettuja samaan aikaan ja hilloahan niiden kanssa oli. En kyllä muista, oliko perunoitakin tarjolla, ei ainakaan ole jäänyt mieleen.Hangossa syötiin pinaattiletut hillon kanssa, Lohjalla perunoiden ja valkokastikkeen kanssa.
Silakkalaatikko oli minulle kammotus numero yksi. Ei pystynyt syömään ilman oksennusrefleksiä. Eikä kyllä tee mieli edelleenkään.Erityismaininta yläasteen ja lukion keittolalle silakkalaatikosta, joka oli erittäin hyvää. Samoin nämä normit makaronilaatikot yms.
Kyllä.Silakkalaatikko oli minulle kammotus numero yksi. Ei pystynyt syömään ilman oksennusrefleksiä. Eikä kyllä tee mieli edelleenkään.
Tillilihassa oli enemmän sidekudosta kuin lihaa. Pelkkä kastike muussattuna perunoiden kanssa kyllä oli hyvää, mutta "liha" syömäkelvotonta.
Kanaviillokki oli tuolloin kouluruuista suosikki. Myös hernekeitto ja makaronilaatikko olivat onnen päiviä. Minun aikanani ei Cannelonea, lasagnea tai edes pizzaa vielä tarjoiltu.
-Edit- Kaikesta huolimatta kunnioittava hatunnosto koulujen omille keittäjille. Soisi löytyvän kouluista vieläkin.
Tackar o bockar.Vinkki silakkalaatikkoon tai janssoniin: paistettu sipuli. Nostaa koko homman uudelle tasolle.
Meillä syötiin noi pinaattiletut hillon kanssa ja nuo perunat valkokastikkeen kanssa oli ihan om ruokansa. Tuo valkokastike kyllä tökki. Silakkahommista en myöskään tykännyt. Kumiperunoita oli myös jossain kohtaa kouluaikoina :yuck:Hangossa syötiin pinaattiletut hillon kanssa, Lohjalla perunoiden ja valkokastikkeen kanssa.