Murre ja murteet

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
No niin. Koeta täällä nyt sitten pysyä topicin aiheessa kun iskuja tulee edestä ja takaa. Teille sano enää MITÄÄN millään murteella. KUULITTEKO!
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Puhut taas paskaa. Ei sua varsinaisesti yritetä iskeä, jos saat pitkiä katseita omaksesi. Ihan muusta syystä tuijottavat.
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Meillä päin ei oikein ole kunnon paikallismurretta, mitä olen kausittain surrut läpi elämäni. :dunno: Olen kyllä joskus huomaamattani - ja silloin tällöin tarkoituksellakin - lainaillut yksittäisiä sanoja ja ilmauksia tamperelaiselta äidiltäni ja muualta Suomesta tulleilta ystäviltä, mutta pääosin luonnistuu vain etelä-suomalainen peruspuhekieli.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Ympäristö ja seura vaikuttaa. Ja se, että olen kiertänyt kielelle herkän varhaislapsuuden ympäri maata ja maailmaa. Olen ns. murrehuora. Kaikki murteet eivät tartu: savo ja jotkut varsinaissuomalaiset joita en oikein edes ymmärrä. Mutta lappilaisten ja länsimurteet kyllä tuppaa tarttumaan puheeseen hyvinkin herkästi. Maalla alan puhua enemmän pohojoispohojanmaata ja stadissa kuin stadissa. Suurimman osan elämästäni kun olen täällä asunut niin ainakin sanasto on stadipainotteinen.

Erikoista, että tässä toikissa ei kukaan oo vielä osoittanut typeryyttään ja naureskellut niitä, joiden murre muuttuu hyvinkin pian ympäristön mukaan. Väkisin vääntö on asia erikseen.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Ympäristö ja seura vaikuttaa. Ja se, että olen kiertänyt kielelle herkän varhaislapsuuden ympäri maata ja maailmaa. Olen ns. murrehuora. Kaikki murteet eivät tartu: savo ja jotkut varsinaissuomalaiset joita en oikein edes ymmärrä. Mutta lappilaisten ja länsimurteet kyllä tuppaa tarttumaan puheeseen hyvinkin herkästi. Maalla alan puhua enemmän pohojoispohojanmaata ja stadissa kuin stadissa. Suurimman osan elämästäni kun olen täällä asunut niin ainakin sanasto on stadipainotteinen.

Erikoista, että tässä toikissa ei kukaan oo vielä osoittanut typeryyttään ja naureskellut niitä, joiden murre muuttuu hyvinkin pian ympäristön mukaan. Väkisin vääntö on asia erikseen.
Minä voin uhrautua. Naapurin poika oli kaksi viikkoa Helsingissä, eikä sen puheesta meinannut sen jälkeen saada peruskainuulaiset mitään selvää.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
On tullut asuttua idässä, etelässä ja keskellä suomea. Oma puhe sopeutuu (lähes huomaamatta) tilanteen mukaan. Helsingin palavereissa puhetapa on kovin erilainen kuin rajaseudun marketissa, jossa vanha kauppias kyselee kuulumisia... tavallaan sitä puhuu useampaa kieltä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Synnyynseevun murteellahan sitä tulloo huasteltuu nykyjää, savolaene ku oon syntyjjään.

Kemisä ku tuli asuttua 27 vuotta niin välliin tulee "meän kieltä" sopivasti, ja muutamia sanontoja länsi-rajan Tornionjokilaakshon murtheesta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Nii, joo semmone juttu viä, et mu "oma murre" o Pori murret, ei Luvia.

Vaikkei tästä kukaa muu mitää ymmär ku Ilpo.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Erikoista, että tässä toikissa ei kukaan oo vielä osoittanut typeryyttään ja naureskellut niitä, joiden murre muuttuu hyvinkin pian ympäristön mukaan. Väkisin vääntö on asia erikseen.
Tiedä sitten muuttuuko? Isäukko veti keskipohojalaista hamaan loppuunsa asti, vaikka asui kymmeniä vuosia Satakunnassa. Söi kropsua ja puurua. Ja joi maitua päälle. Ja kahavia.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Ja nyt kun on päästy murteisiin, niin kysäinsenpä notta missä murteessa sana "sinulle" murteutuu sanaksi "siule"? Jos en vallan väärässä ole niin etelä-Karjalan seudulla, Kymen alueella ja yleensä Suomen kaakoiskulmilla sanotaan "siulle" ja "miulle". Voin olla väärässäkin, kun nuo kulmat ovat osaltani vähän käytyjä?

Mutta missä sanotaan "siule" ja "miule"? Siis yhdellä lyhyellä älällä. Mulle tuli mieleen Oulun seutu, mutta taidan olla väärässä? Taas.

Tämä kysymykseni liittyy erääseen puhelinmyyntitapahtumaan.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Ja nyt kun on päästy murteisiin, niin kysäinsenpä notta missä murteessa sana "sinulle" murteutuu sanaksi "siule"? Jos en vallan väärässä ole niin etelä-Karjalan seudulla, Kymen alueella ja yleensä Suomen kaakoiskulmilla sanotaan "siulle" ja "miulle". Voin olla väärässäkin, kun nuo kulmat ovat osaltani vähän käytyjä?

Mutta missä sanotaan "siule" ja "miule"? Siis yhdellä lyhyellä älällä. Mulle tuli mieleen Oulun seutu, mutta taidan olla väärässä? Taas.

Tämä kysymykseni liittyy erääseen puhelinmyyntitapahtumaan.
"Etsiä soittant miule vaa miä siule. Osta hyvä neule."
 
Ylös