Muuttopainajaisia - avautukaa!

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Olen itse muuttanut neljä kertaa. Kaikki sattuivat välille 2008-2011, about vuosi siis väliä joka muutossa. Ja jokainen suoritettiin parhaaseen muuttoaikaan eli sydäntalvella. Aiheutti varsinkin Töölöön ja Töölöstä muuttaessa snadisti pähkäilyä, oli vielä sangen hyväluminen talvi tuo.

NIIN! Ja tässä viimeisimmässä muutossa mulla oli semmoiselta venäläiseltä elokuvantekijältä vuokrassa Ford Transit vuosimallia oisko 80 ja jotain. Kun halvalla sain. Muuttoa oltiin saatu tehtyä pikkuhiljaa hylly siellä, toinen täällä, mutta varsinaiset isot kuormat jäivät viimeiseen mahdolliseen iltaan ja yöhön. Noin klo 3:00, ehkä puolessa välissä muuttokuormien hakuja (kahdesta eri osoitteesta vieläpä, tietenkin) Transit hyytyi käynnistäessä tuohon rapun oven eteen jalkakäytävälle. Siinä tuli pieni harmistus, saatoin jopa kirota. Joku helvetin solenoidi se lopulta oli, jota koputtelemalla kiesi nousi kuolleista. Enhän minä, broidi tai tyttöystävä oltaisi tuollaista osattu kokeillakaan, mutta joku naapuri sattui juuri yövuorosta kotiutumaan siinä neljän aikoihin ja osasi naputella oikeasta kohtaa. Hirveällä raivolla jatkamaan muuttoa jonnekin seiskan korville asti ja aamuysiltä töihin. Tiesi muuttaneensa.

Sitten vielä ihan oma lukunsa oli viime kesä, kun isukin kuoleman jälkeen äiti halusi muuttaa pienempään asuntoon. Lähtötilanne oli 120-neliöinen rivitaloasunto isohkolla pihalla ja varastolla, kamaa kerrytetty se 35 vuotta. Kohdeasuntona 65-neliöinen kerrostalokolmio häkkivarastolla. Laskeskelin, että tuli kesän aikana roudattua jätelajitteluasemalle yhteensä kolmisenkymmentä peräkärryllistä tavaraa. Plus muutama peräkärryllinen landelle. Lisäksi tietty vielä varsinaiset muuttokuormat. Voi saatana. Hiki tulee muistellessa!

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Yhdeksän päivää viinaa yhteen soittoon ja ekan selvän päivän aamuna kantamaan yksinään muuttokuormaa naapurirappuun niin ei muuten naurattanut. Ainoatakaan tavaraa en tietenkään ollut pakannut ennakkoon. Muutto tuli ns. Vähän yllättäen.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Ai tää olikin yleistä muisteloa. Koti-sln-intti-koditon-sln-koditon-koditon-jns-jns-jns-lieksa. Menipä alamäki lujaa 15 vuodessa.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Mää olen kaveriporukan ainoana kuorma-autokortillisena ollut muuttamassa kavereita noin 107 kertaa. Aina se jonkinlainen painainen on.

Omista muutoista (1 kerta lapsuudessa, kotoakotoa - >Tku -> Tku avokin kanssa yhteen -> Tku /Bay City > Lahden sisäinen) eniten syvältä on ollut se, kun muutettiin länsirannikolta sisämaahan. Kuukausi epämääräistä nyppimistä ja kolme muuttokuormaa. Töitä siinä sivussa mistä ikinä sai läppäriin virtaa. Yhdelle anuspuukkolaiselle jouduin soittamaan, jotta miten tämä auton perälauta aukeaa kun en vain osaa.

Muuttaessa ikisuosikki on itse valmistamani täyspuinen cd-hylly (korkeutta reilu 2 m, leveyttä puolitoista). Ei niinkään raskas, mutta vittumainen ahtaissa paikoissa.

Hartsa76

Well-known member
Erään henkilön muuttoa tehdessä peräkärryyn ei enää mahtunut lisää kamaa, joten fiskarsin retkikirves teki selvää ylijäämätavaroista/huonekaluista -> roskalavalle pienempinä palasina. Sohva kannettiin vintille pois näkyviltä.

Pääsipä kätevästi ylimääräisestä tavarasta eroon.
Jos nuo ylijäämähuonekalut olivat hyväkuntoisia ne olisi kannatanut myydä, koska hyväkuntoisille käytetyille huonekaluille löytyy ostajia takuuvarmasti ja se olisi tuonut riittävästi rahaa yhteen ryyppyreissuun, mutta jos ylijäämähuonekalut taas olivat huonokuntoisia retkikirveen käyttäminen oli oikea ratkaisu.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tänne muuttoa edelsi muutto opiskelija-asuntolaan kun rakennusliike meni konkkaan ja tämä talo ei valmistunut ajallaan eikä rahallaan. Tuli sellainen 35 tuhatta € ylimääräistä maksava muutto väliin.:eek:

Hangosta Kuopioon muutto sisälsi huonekalujen poisantamisen. Yhden senkin toin tullessani. Entisille työkavereille meni sängyt, sohvat ja keittiökalusteet. Mutsi otti kirjahyllyn. Yhden tv-tason toin tullessani ja kodin elektroniikan.

Tuossa ensimainitussa muutossa tänne Vehmasmäkeen kuului tietenkin se, että polvi oli leikattu muutama viikko aiemmin, joten olihan mukava kantaa pesukone ja muita raskaampia esineitä. Polvi turposi aivan muodottomaksi muutossa.

Mutta eniten vituttaa edelleen se 35k€:wall:

markoj

Custom User
Heitti mähmäs vekeen ja muutti Vehmasmäkeen.

Olen muuttanut jotain 28-30 kertaa. Toinen toistaan ihanampia muuttoja.

Tolerantti

Well-known member
Perikunta tyhjensi omakotitaloa, olin apupoikana siinä. Kaksi kuorma-autoa kera takalaitanostimien oli ulko-ovella perät vastakkain. Perikunnan jäsenet avasivat laatikon, sieltä lusikka tms. käteen:

- mikä tää on?
- haluaako joku?
- kuka ottaa seuraavan?

Apupoika ottaa sen lusikan kauniiseen käteen, marssii kuorma-auton kuormatilaan ja laskee sen lusikan nurkkaan. Ei paljon karttunut kuorma, eikä myöskään tyhjentynyt talo. Mutta kun teki lukemattomia reissuja ja lopulta raahattiin isompaakin rompetta, niin jo viimein oli auto täynnä.

Ja kuorma kotiin, omakotitaloon, joka oli jo kalustettu. Ja nyt sitten toisen talon tavaraa autolastin verran lisää:wall::wall:

Sittemmin nuo tavarat poistuivat huushollista.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Sinkkumiehenä muuttaminen oli parhautta, eikä ole mitään kauheita muistoja - paitsi viime kerralta kun olin sopinut myyjän kanssa että tulen paikalle lauantaina kamoineni, mutta tuli väärinkäsitys enkä voinutkaan vielä jäädä asumaan Uuteen kotiin, en edes yöksi.

Tehtiin tätä kyseistä muuttoa tandemina kaverin kanssa, kun oli myös muuttamassa omaan Uuteen kotiinsa, niin kysyin tämän jälkeen häneltä, että josko hänen luokseen saisin yösijan ja pään painaa tyynyyn? Vaikka sohvalla nukkuisin. Vastaus oli jota kuinkin: "Niin... no.... ei se... on vähän noita kiireitä ja perhe, että jos sä meet nukkuu sinne vanhaan asuntoos?"

Sinne menin. Kovalle lattialle - takki peittona ja sixpack kaljaa vieressä. Itku silmässä.

Kyseinen kaveri ei kuulu enää kaveripiiriin.

Örfil

Guest
Muuttaminen on yks v-mäisimpiä asioita maailmassa. Toinen on joululahjojen pakkaaminen, erityisesti sen narun kanssa räplääminen. Kolmas on paitojen silittäminen.

Muutin vuosina 1998-2000 yhteensä viisi kertaa ja viimeisin muutto tuli vielä alta tunnin varoitusajalla (pakkolähtö) ja vuorokautta ennen kuin piti. Siitä jäi sellainen painajaismainen fiilis kun yötä myöten lähti kamaa roudaamaan peräkärryllä kaksi faijan kanssa. Ajoreissuja riitti ja yö oli pitkällä ennen kuin kaikki oli siirretty, vaikkei kamaa niin hirmuisesti ollutkaan.

Joka kerta "säästetään myöhempää käyttöä varten" laatikot kyllä vähenivät, kun niitä ei koskaan avattu ekan - vikan muuton välillä ja sisu antoi viimein myöten heittää "muistoesineitä" muuttojen yhteyksissä pikkuhiljaa pois. Sen jälkeen on vielä yksi muutto ollut v. 2007 ja siitä muutosta on enää yksi pahvilaatikollinen roinaa (tekun muistiinpanot) jäljellä, joka olla möllöttää vintillä alkuperäisessä v 1998 lootassa :D

Viime aikoina olemme keskustelleet siitä laatikosta vaimoni kanssa että kun vintti ja muut paikat olen tässä s.lomani aikana siivonnut lattiasta kattoon, niin josko olisin jo valmis luopumaan siitä yhdestä muuttolaatikollisesta kamaa. Alan olla valmis henkisesti ja luultavasti nyt keväällä ne siirtyvät paperinkeräykseen.

Kaikkein parasta on kun saa muuttoapua ja on aikaa pakata kamat etukäteen kunnolla ja merkitä lootiin selvästi mitä missäkin on ja minne ne tulevat uudessa kodissa. Ja ennen kaikkea jos pystyy/raaskii samalla heittämään sitä turhaa vaatetta, huonekalua, lukemattomia aikakauslehtiä joko roskiin tai viedä kirppikselle jos ei raaski roskiin heittää. Kirppis on kyllä hyvä vaihtoehto, sillä jos on hamsterin vikaa, niin ei heitä "hyvää kamaa" hukkaan vaan vain "siirtää" ne kirppikselle.

Itseasiassa yksi motiivi viimeaikaiseen suureen siivoisintoiluuni on se, että jos tarttee muuttaa, niin se käy nyt sutjakasti kun kaikki turha on viety kirppikselle, roskiin ja vintin kamoistakin on tehty kartta, jolla löytää missä mitäkin kamaa vintin uumenissa on ja ne voi helposti pakata jos muutto tulee, kun kaikki on jo valmiiksi laatikoitu. Autotalli on viimeinen kohde ja sinne on uudet säilytyslootat jo hankittu ja sen yhteydessä pieni roskissiivous sitten.

En ole koskaan yhtään omakotitaloa muuttanut, mutta voin kuvitella sen kokoisen objektin muuttamisen olevan helvetistä seuraava kokemus. Kaikki tähän mennessä tehdyt omat/kaverien muutot ovat olleet 21-90 m2 neliön sisällä mukaan lukien jonkin pienen pihavajan, mutta ei ullakkoja, autotalleja jne.

Olgalle lohdutukseksi: loota kerrallaan, niin ne häipyy mutta tuo "eikö nämä koskaan lopu" efekti on tuttu, kun jossain vaiheessa tulee väistämättä fiilis että eikö jumankauta se talo tyhjene koskaan ja aina löytyy jostain täysi kaappi, laatikko ym :(

Mutta se on hieno fiilis kun kamat on lopulta siirretty, loppusiivous tehty ja vikan kerran painaa sen kämpän oven kiinni - ja siirtyy muuttolaatikkoläjän keskelle ihmettelemään että mitäs niille tekisi ;)

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Vanhat huonekalut eivät oikein soveltuneet uuteen kämppään ja sen takia osa huonekaluista päätyi roviolle - piti hankkia uudet jne.
Jotenkin mulla on tullut ihan eri kuva siitä firmasta. Lasitiiltä ja design-sohvaa toimistolla, mutta ei. Nomin vanhat jämät.
Olis luullut, että se lintupeli tuottaa hyvinkin, tai sitten ovat vaan nuukia.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Itte säilyttelin jokusen 5 vuotta noita ammattioppilaitoksen kansioita ennenku heitin hevonmäelle, kun tajusin, että enhän mä niistä koskaan enää mitään irti saa. AMK:n papereihin ei ollut senkään vertaa tunnesiteitä. Sen sijaan mun aikuisiällä itte käsin laskemat fysiikkajutskat on edelleen tiukassa tallessa - vaikka hyöty niiden säilyttämisestä hipoo nollaa.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
On muuten aivan huikeeta kun kaveripariskunta on muuttamassa pienestä kaksiosta hieman isompaan kaksioon (asumusten välimatka n. 3km) niin hommaa on nyt tehty alustavasti pitkin viikkoa ja viikonlopuksi on pyydetty 10 ihmistä apuun ja aikataulutus siten että lauantaina muutto ja sunnuntaina sama jengi pyydetty siivoamaan tyhjilleen jäävä asumus.

Oikeesti. Mitä vittua? Muutin melko huomattavasti nopeammalla aikataululla 400km kahden apumiehen voimin.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
On muuten aivan huikeeta kun kaveripariskunta on muuttamassa pienestä kaksiosta hieman isompaan kaksioon (asumusten välimatka n. 3km) niin hommaa on nyt tehty alustavasti pitkin viikkoa ja viikonlopuksi on pyydetty 10 ihmistä apuun ja aikataulutus siten että lauantaina muutto ja sunnuntaina sama jengi pyydetty siivoamaan tyhjilleen jäävä asumus.

Oikeesti. Mitä vittua? Muutin melko huomattavasti nopeammalla aikataululla 400km kahden apumiehen voimin.
:D

Vittu, saatana. Onneksi olen sosialinen hylkiö, enkä kaipaa enkä vastaanota apua saatana. Vittu. Siivoisivat vätykset edes itte.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Kaksi kertaa olen elämässäni muuttanut vakituista osoitetta/asuinpaikkaa. Toinen ja toistaiseksi viimeinen muutto kesti siinä kolmisen kuukautta. Työn ohessa iltaisin ja viikonloppuisin sitä hämmennettiin. Yksi ylimääräinen muuttomies oli yhden illan ajan apuna. Muuten omassa porukassa.

Yksi muutto voisi olla vielä edessä?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Kaksi kertaa olen elämässäni muuttanut vakituista osoitetta/asuinpaikkaa. Toinen ja toistaiseksi viimeinen muutto kesti siinä kolmisen kuukautta. Työn ohessa iltaisin ja viikonloppuisin sitä hämmennettiin. Yksi ylimääräinen muuttomies oli yhden illan ajan apuna. Muuten omassa porukassa.

Yksi muutto voisi olla vielä edessä?
Haudan rauhaan muuttaessa ei tartte itte kantaa mitään.

jjv

Arschloch
Jonkun verran härskiyttä vaatii pyytää muuttoporukkaa vielä siivoushommiin. Varmaan myöhemmin pitävät talkoolaisille grilli-iltamat itävaltalaistyyliin nyyttikesteinä ja jonkun toisen pihalla.