Näkyikö Räikkösen lukkojarrutus

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
jimpo sanoi:
Näkyikö lähetyksessä rengasongelmat aiheuttanut lukkojarrutus Villeneuvea ohitettaessa?
En muista Villeneuvea, mutta Kimin lukkojarrutuksia näkyi montakin, samoin se hiekalleajo vielä päälle. Olihan muuten melkoisia ne lukkojarrutukset, ainakin yksi! Ei ihme että tuli ongelmia. Mikäs se olikaan se Kyllösen keksimä nimi lukkojarrutuksille, vai kuka sen keksi.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Re: Re: Formulastara!

formulastara sanoi:
Älykästä menoa...
Luehan noita omia kirjoitelmiasi ja mieti mikä niissä saattaa monia muita "harmittaa".....
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Valde sanoi:
Vielä kuitenkin ihmetyttää se, miksi Räikkösen kierrosajat näyttivät taantuivat jo paljon ennen ensimmäistä varikkopysähdystä. Mistä nuo kisan kierrosajat on saatavilla?
Ainakin täältä. Tuolta pitää ensiksi imuroida tuo Lap Viewer (jar-tiedosto), sillä voi sitten selata niitä kisakierroksia.
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
Valde sanoi:
Vielä kuitenkin ihmetyttää se, miksi Räikkösen kierrosajat näyttivät taantuivat jo paljon ennen ensimmäistä varikkopysähdystä. Mistä nuo kisan kierrosajat on saatavilla?
Tässä on kaikkien kilpailijoiden kierrokset ja niitä voi verrata keskenään.
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
mazeur sanoi:
Tässä on kaikkien kilpailijoiden kierrokset ja niitä voi verrata keskenään.
Hyvä sivusto, mielenkiintoisia havaintoja saa kun vertaa esim. Ferrari tai McLaren kuskeja keskenään.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
formulastara sanoi:
Tuskimpa olisi muu kuin Laren hajonnut, tai edes värissyt niin pahasti. Noita tilanteita kun on vuosien mittaan sattuunut vaikka kuinka paljon, mutta kummasti ne muut autot vaan maaliin tulee, flat spotilla tai ilman.
Annas jotain esimerkkejä kun muistat noin hyvin. Ja vielä tiedoksi että noiden eturipustuksen kestävyyksillekin on asetettu kriteerit Sennan onnettomuuden jälkeen,joten kyllä ne ovat Mclarenissa ihan yhtä kestävät kuin muillakin.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Enpä usko, että mikään muukaan noista nykyvormuloista olisi moista höykytystä kestänyt. Sehän oli ihan järkyttävää tärinää, jopa TV-kuvasta sen näki. Mahtoi tuntua mukavalta ajelukin sellaisessa tärinässä.

Ja sitten kun ajattelee millä vauhdilla siellä ajellaan + Räikkä näytti vetelevän surutta ihan lopussakin kanttareiden ylitse ... jälkiviisautta toki, mutta kyllä mielessä kävi että ei se VOI kestää loppuun saakka ... :(
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tuolta aikasivustolta voi käydä katsomassa Räikkösen aikojen outoa kehitystä. Esim. vertailu kolmantena koko ajan vapaalla radalla ajaneeseen Coulthardiin kertoo jotain. Stintin alussa Coulthard ajaa paljon yli sekuntia hitaampia kierroksia, mutta stintin lopussa samaa vauhtia Kimin kanssa. Siinä missä Davidin ajat paranevat tasaisesti loppua kohden Räikkösellä aikojen paraneminen loppuu yhdeksännellä kierroksella ja pian sen jälkeen ne alkavat taantua. Miksi näin tapahtuu, vaikka auto keveni stintin loppua kohden ja kaikilla muilla ajat parani lopussa? :confused:

edit:

No juuh, katselin lisää noita aikoja ja en nyt tiedä menikö niiden kehitys niin suoraviivaisesti kuin tuossa sanoin. :doubtful: Järkeilköön jokainen tykönänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
No niin, siis sportti.comista:
Räikkönen ja Ron Dennis kertoivat McLarenin tiedotteessa rengasrikon aiheutuneen jousitusviasta, joka aiheutti valtavasti tärinää. Yhdessä tallin kanssa Räikkönen kuitenkin sopi ajavansa voitosta loppuun saakka ja tällä kerralla riski ei kannattanut. Kumpikaan osapuoli ei esittänyt syytöksiä toisiaan kohtaan.
McLarenin tiedotteessa lukee kyllä näin:

Ron Dennis:

"Perhaps understandably the whole team has a strong sense of disappointment, heightened by the fact that Kimi's retirement took place on the last lap. Kimi flatspotted his right front tyre passing Jacques Villeneuve and from that moment on the front suspension was subject to extremely high levels of vibration."

"Kimi was able to cope with the inevitable blurred vision for over 15 laps and the team discussed with him his tyre condition. We jointly decided to go for the win and no member of the team including Kimi regrets this decision. The resulting suspension failure was understandable in the circumstances."

ja Kimi:

"I am really frustrated to retire from the race in the lead on the very last lap having dominated throughout. I had a well balanced car until a flatspot on my right front tyre caused terrible vibrations which eventually led to the suspension failure. We lost valuable ten points in the championship, however we will do our very best to try to win races in the remainder of the season as we have a very competitive package. This is not just a sad result for me but for the entire team that has worked so hard."

Dennis sanoo kyllä tuossa, että jousitusvaurio oli olosuhteisiin nähden ymmärrettävissä. Itse en kyllä näe missään kohdin mainintaa jousituksen viasta.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Villeneuve, minkä teit!


Noh, enpä kyllä sen syyksikään ala vetää. :thumbfh:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Speedtv:

Juan Pablo Montoya says he suffered from the same tire flat-spotting that afflicted McLaren teammate Kimi Raikkonen at the Nurburgring, but managed to avoid the same fate.

“I had a bit of a flat spot, but they told me Kimi had the same thing. We were lucky. I don't know how bad it was for Kimi, but I couldn't see where I was going. I had to lift just to look for the markers before I braked.”

Samanlaisia toheloita Kimi ja Monty...

Vai olisiko laarenissakin hieman syytä...

:doubtful:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kuuleman mukaan nurbugringillä aliohjaaminen on ongelma. Voi olla että mclareneissa alkoi ilmetä aliohjaavuutta renkaiden kuluttua ja etupään pidon heiketessä alkoi lukkojarrutuksiakin tulla. Se taas johti tärinään ja jousituksen hajoamiseen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pääpointti on ollut alusta lähtien se, että näitä helvetin flat spotteja on tullut pitkin kautta useille kuljettajille. Tämä Kimin faltspot ei ole mikään uusi asia. Aikaisemmin ja myös tässä kisassa kalusto on muilla kestänyt maaliin. Kimillä ei kestänyt.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ei kellään kärkimiehellä ole tollasia vapinoita ollut tällä kaudella kuten Kimillä oli nyt. En ainakaan itse ole noin hirveetä vapinaa nähnyt ennen. Se näky jo kauan ennen kuin maikkarin apinat sen huomasivat. On ollu varmaan hirveä ajettava tuo auto mutta silti sillä vielä Kimi repi ihan kohtuulista vauhtia. Eipä se mikään ihme ollut, että se ripustus lopulta luovutti. Heittöä oli kuitenkin aika perkeleesti ja kun vauhtia on 300+ niin se voima mikä siihen ripustukseen tulee on aivan hirveä.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Misa1 sanoi:
Pääpointti on ollut alusta lähtien se, että näitä helvetin flat spotteja on tullut pitkin kautta useille kuljettajille. Tämä Kimin faltspot ei ole mikään uusi asia. Aikaisemmin ja myös tässä kisassa kalusto on muilla kestänyt maaliin. Kimillä ei kestänyt.
Missäs huutomerkit?! Älä Misa1 anna otteen lipsua! :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niin siis tarkoitin, että ei varmaan muut autot olis edes värissyt niin pahasti, on niitä flat spotteja muillakin nähty... Laren on heikko paska.
Rengas se on mikä kuluu ja mikä aiheuttaa sen tärinän. Vai ootko samaa mieltä?
Jos muilla ei ole nuin paskaa rengasta ollu niin miten vois autokaan täristä niin paljoa?
Ja voit olla varma ettei Laren rupee mitään ripustusta vahvistamaan että jatkossa vältettäisiin tärinältä tms.

Silimä käteen Stara!
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Aikojen perusteella Kimi ajoi kyllä uskomattoman lujaa vielä kilpailun lopussa, kun otetaan huomioon auton kunto... tai siis renkaan. Televisiokuvastakaan ei meinannut saada selvää niin mites sitten seillä livenä, kun vielä pää tärisee ilmavirrastakin.
En tiedä sitten, että onko muilla ollut renkaita yhtä huonossa jamassa, mutta Kimin kumi näytti vatkaavan sivuttaissuunnassakin. Voipi olla, että näin kuuloharhoja... niin tai näin, katseet on suunnattu jo seuraavaan kisaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
MaxiV sanoi:
Missäs huutomerkit?! Älä Misa1 anna otteen lipsua! :thumbup:
Ei no sillon kun haluaa painottaa jotain niin täytyy tehdä päinvastoin kuin normaalisti! :thumbup:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
sakuraba sanoi:
Ei kellään kärkimiehellä ole tollasia vapinoita ollut tällä kaudella kuten Kimillä oli nyt. En ainakaan itse ole noin hirveetä vapinaa nähnyt ennen. Se näky jo kauan ennen kuin maikkarin apinat sen huomasivat. On ollu varmaan hirveä ajettava tuo auto mutta silti sillä vielä Kimi repi ihan kohtuulista vauhtia. Eipä se mikään ihme ollut, että se ripustus lopulta luovutti. Heittöä oli kuitenkin aika perkeleesti ja kun vauhtia on 300+ niin se voima mikä siihen ripustukseen tulee on aivan hirveä.
Helvetti onko se niin vaikea tajuta, että se pointti on juuri siinä ettei niitä vastaavia vapinoita muissa autoissa synnykään! Vaikka olis se saamarin flat spotti. Larenilla - oisko sitten kaksoiskölistä vai mistä johtuen - vapinat on kertaluokkaa pahempia kuin muilla.

Kuka uskoo ettei mäkkäri muka jollain tavalla vahvista nyt eturipustuksia? En minä ainakaan. Eiköhän ne varmista, ettei jatkossa moisia vapinoita edes pääse syntymään.
 
Ylös