Näkyikö Räikkösen lukkojarrutus

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Ei tuollaista vapinaa ole ollut kyllä ikinä aiemmin tämän rengassäännön aikaan, ja kun tuota vielä kesti hemmetin kauan. Kimin flatspot tuli aikaisessa vaiheessa kisaa, ja pompuista se kului vähän kerrassaan pahemmaksi. Vaikka Mäkki ei mikään vahva auto olekaan, niin ei tuota kyllä olisi kestänyt mikään muukaan, Williamssiltahan sanoivat myös että olisivat tehneet samanlailla, ja että kaiteisiin olisi todennäköisesti loppunut. Ne voimat jotka vaikuttaa renkaaseen noissa nopeuksissa on aivan järkyttävän suuret, voi kokeilla kuka vaan lukkojarruttamalla (absittomalla) autolla esimerkiks reilusta satasen vauhdista kuivalla asfaltilla - mielellään nastarenkailla. Jos renkaasta puuttuu n. 10 senttiä kehästä, niin eiköhän se painonmuutos ole jo sata gramma/yli? Kaippa tuosta joku astetta taitavamp matikanystävä pysty jo laskemaan minkälainen voima tukivarsiin vaikuttaa? Tiedetään renkaan koko, mistä voidaan laskea monestiko rengas pyörähtää tietyssä vauhdissa, ja kun voidaan aavistella mitä luokkaa kumia yhdeltä syrjältä puuttuu, niin saakos siitä jotain selville?

Eikä niistä tukivarsista voi kovin älyttömän vahvoja tehdä, kun kuitenkin lisäävät jousittamatonta massaa -> näkynee äärimmäisen nopeasti kellossa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Helvetti onko se niin vaikea tajuta, että se pointti on juuri siinä ettei niitä vastaavia vapinoita muissa autoissa synnykään! Vaikka olis se saamarin flat spotti. Larenilla - oisko sitten kaksoiskölistä vai mistä johtuen - vapinat on kertaluokkaa pahempia kuin muilla.

Kuka uskoo ettei mäkkäri muka jollain tavalla vahvista nyt eturipustuksia? En minä ainakaan. Eiköhän ne varmista, ettei jatkossa moisia vapinoita edes pääse syntymään.
Onks tää nyt hei se kognitiivinen dissonanssi kun olet lukenut "uutisen", joka perustuu käännösvirheeseen ja muodostanut oman mielipiteesi sen perusteella, etkä suostu sitä muuttamaan vaikka kaikki lähteet kilvan huutaa, että jousituksessa ei ollut mitään vikaa?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
"Ei tuollaista vapinaa ole ollut kyllä ikinä aiemmin tämän rengassäännön aikaan"

Montakohan kertaa täytyy todeta se jonka olen jo sata kertaa todennut. :rolleyes:

Ei meillä ole tietoa siitä, miten muiden autot olisi käyttäytynyt vaikka niissä olisi ollut yhtä pahasti vaurioitunut rengas. Kun Davidilla tuli paha flattispotti jossain tän kauden alkukisassa, oisko ollu Malesia, niin mies sanoi että täristi kyllä pahasti, ei nähnyt kunnolla eteensä. Mutta siinä se. Uskoisin että perinteiset köliratkaisut tarjoavat hieman kestävämmän konstruktion värinöiden suhteen kuin ennenkin näiltä osin haasteellisemmiksi luonnehdittu kaksoisköli.

Sen värinänkestävyydenhän ei tarvitse olla kuin hieman paremman, jotta tällaiselta lumipalloefektiltä oltaisiin vältytty nurrella...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Onks tää nyt hei se kognitiivinen dissonanssi kun olet lukenut "uutisen", joka perustuu käännösvirheeseen ja muodostanut oman mielipiteesi sen perusteella, etkä suostu sitä muuttamaan vaikka kaikki lähteet kilvan huutaa, että jousituksessa ei ollut mitään vikaa?
Ei tässä ole kyse siitä oliko jousituksessa vikaa vai ei. Ja ei liene mun vika jos uutinen perustuu käännösvirheeseen, niin kuin se on puolueettomien tutkimusten jälkeen todettu tekevän.
 

Abel

Well-known member
Liittynyt
8.2.2005
Viestit
144
Oberfeldwebel sanoi:
Tuskimpa samallaista t�rin�� ois kest�ny kell��n. Vaikee on sanoo ett� oliko Kimi se joka aiheutti kuutiorenkaan vai McLaren. Mutta eip� sill� oo kait v�li�?
Eik�s se ollut Alonso joka aiheutti omien sanojensa mukaan massiivisella painostuksellaan kaiken t�m�n t�rin�n kuutiorenkaita my�ten. :tongue:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
"Ei tuollaista vapinaa ole ollut kyllä ikinä aiemmin tämän rengassäännön aikaan"

Montakohan kertaa täytyy todeta se jonka olen jo sata kertaa todennut. :rolleyes:

Ei meillä ole tietoa siitä, miten muiden autot olisi käyttäytynyt vaikka niissä olisi ollut yhtä pahasti vaurioitunut rengas. Kun Davidilla tuli paha flattispotti jossain tän kauden alkukisassa, oisko ollu Malesia, niin mies sanoi että täristi kyllä pahasti, ei nähnyt kunnolla eteensä. Mutta siinä se. Uskoisin että perinteiset köliratkaisut tarjoavat hieman kestävämmän konstruktion värinöiden suhteen kuin ennenkin näiltä osin haasteellisemmiksi luonnehdittu kaksoisköli.

Sen värinänkestävyydenhän ei tarvitse olla kuin hieman paremman, jotta tällaiselta lumipalloefektiltä oltaisiin vältytty nurrella...
Itse olen kyllä yhdistänyt sen värinän suuruuden tähän Dupasquierin kommenttiin:

"The trouble is, it becomes very easy to lock your brakes repeatedly once a tyre has been flat-spotted – and that just amplifies the problem. We have seen cars locking up on many occasions throughout the weekend – it seems to happen quite a lot here, because one or two corners encourage drivers to turn in while braking.”

Mummielestä Kimi lukitsi renkaansa tuon Villeneuve-tilanteen jälkeen vielä useampaan otteeseen, mikä oli syynä ongelman suuruuteen. Samoista ongelmista kärsinyt Montoya sanoi alkaneensa jarruttamaan aikaisemmin, eikä sitten ollutkaan lopulta likimainkaan yhtä pahoissa vaikeuksissa. Kimi taas ei mielestäni juuri perääntynyt.

Ja en mä nyt ihan täysin ymmärrä sitäkään, miten se, ettei vastaavanlaista vapinaa ole ollut kellään muulla aiemmin, puhuu sen puolesta, että McLaren olisi niitten suhteen jotenkin herkempi. Kuten Dupasquierkin tuossa mainitsee, oli rata ongelmien suhteen tavallista hankalampi, eikä McLaren toisaalta ole kokenut vastaavaa aiemmissakaan kilpailuissa. Tilannetta on aika paha verrata siihen, mitä jollain toisella tallilla jossain toisessa kilpailussa oli, kun emme tiedä, miten pahassa kunnossa itse rengas oli nyt tai silloin. Lisäksi ripustusten vahvistamisen ja sitä kautta niiden massan kasvamisen luulisi vain pahentavan värinää, tai näin mä ainakin olen ymmärtänyt jousittamattomien massojen kasavattamisen vaikuttavan.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
formulastara sanoi:
Helvetti onko se niin vaikea tajuta, että se pointti on juuri siinä ettei niitä vastaavia vapinoita muissa autoissa synnykään! Vaikka olis se saamarin flat spotti.
Enpä kuitenkaan ole muiden kuskien nähnyt tällä kaudella tekevän yhtä monta & pitkää lukkojarrutusta yhden kisan aikana kuin mitä Räikkä tehtaili tuolla Nyrressä. Miltei vainoharhaista uskoa, että muilla autoilla ei vastaavanlaisella lukkojarruttelulla & "flat spoteilla" tulisi pahoja ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Itse olen kyllä yhdistänyt sen värinän suuruuden tähän Dupasquierin kommenttiin:

"The trouble is, it becomes very easy to lock your brakes repeatedly once a tyre has been flat-spotted – and that just amplifies the problem. We have seen cars locking up on many occasions throughout the weekend – it seems to happen quite a lot here, because one or two corners encourage drivers to turn in while braking.”

Mummielestä Kimi lukitsi renkaansa tuon Villeneuve-tilanteen jälkeen vielä useampaan otteeseen, mikä oli syynä ongelman suuruuteen. Samoista ongelmista kärsinyt Montoya sanoi alkaneensa jarruttamaan aikaisemmin, eikä sitten ollutkaan lopulta likimainkaan yhtä pahoissa vaikeuksissa. Kimi taas ei mielestäni juuri perääntynyt.

Ja en mä nyt ihan täysin ymmärrä sitäkään, miten se, ettei vastaavanlaista vapinaa ole ollut kellään muulla aiemmin, puhuu sen puolesta, että McLaren olisi niitten suhteen jotenkin herkempi. Kuten Dupasquierkin tuossa mainitsee, oli rata ongelmien suhteen tavallista hankalampi, eikä McLaren toisaalta ole kokenut vastaavaa aiemmissakaan kilpailuissa. Tilannetta on aika paha verrata siihen, mitä jollain toisella tallilla jossain toisessa kilpailussa oli, kun emme tiedä, miten pahassa kunnossa itse rengas oli nyt tai silloin. Lisäksi ripustusten vahvistamisen ja sitä kautta niiden massan kasvamisen luulisi vain pahentavan värinää, tai näin mä ainakin olen ymmärtänyt jousittamattomien massojen kasavattamisen vaikuttavan.
No minusta tuosta Dupasquierin kommentista ei voi edelleenkään vetää johtopäätöstä siihen, miten muut autot olisivat Kimiä vastaavan renkaan handlanneet. Se, että ongelmia oli muillakin, ja silti ne eivät täristäneet, puhuu mielestäni siihen suuntaan, mitä olen tässä yrittänyt sanoa.

Se, että Kimin kierrosajat eivät enää kohentuneet 9:nnen kierroksen jälkeen taas puhuu jopa siitä, että Kimi saattoi yrittää hillitymmin jarrutella.

Tässä kohtaa ei vaan voi tietää, miten asia on. Näin ollen on hölmöä pistää tapahtunutta kuskin piikkiin.

Luulisin kyllä, että tukivarsien vahvistaminen/geometrian muuttaminen voisi auttaa ongelmaan noin yleisesti. Ainakin mun järkeen menee, että jos näitä varsia heikennettäisiin - oli ne jousittamatonta massa tai ei - niin hajoaminen tapahtuisi jo aiemmassa vaiheessa. Esim. jos vääntöjäykkyys nyt olisi vaikka 1000kg/10cm, niin jos se olisikin 10kg/10cm, niin eiköhän se aiemmin hajoaisi. :wink:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ongelmana saattoi alunperin olla se, ettei tälle radalle olisi kannattanut ottaa käyttöön pehmeitä kumeja! Koska radalla kerta joudutaan parissa kohtaa selkeästi kääntämään jo jarrutuksen aikana, niin onhan se selvä että paino nousee sisärenkaalta ulkorenkaalle, jolloin pehmeä kumi kuluu huomattavan helposti, ja pahasti sellaiseksi täristimeksi!

Mutta olisiko kovemmilla kumeilla sitten pärjätty muuten? Koska lähdetään ajamaan voitosta, kun ei ole mitään hävittävää, niin eipä siinä kai kannata kovilla seoksilla yrittää taistella Ferrarin kanssa pisteistä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
No minusta tuosta Dupasquierin kommentista ei voi edelleenkään vetää johtopäätöstä siihen, miten muut autot olisivat Kimiä vastaavan renkaan handlanneet. Se, että ongelmia oli muillakin, ja silti ne eivät täristäneet, puhuu mielestäni siihen suuntaan, mitä olen tässä yrittänyt sanoa.

Se, että Kimin kierrosajat eivät enää kohentuneet 9:nnen kierroksen jälkeen taas puhuu jopa siitä, että Kimi saattoi yrittää hillitymmin jarrutella.

Tässä kohtaa ei vaan voi tietää, miten asia on. Näin ollen on hölmöä pistää tapahtunutta kuskin piikkiin.

Luulisin kyllä, että tukivarsien vahvistaminen/geometrian muuttaminen voisi auttaa ongelmaan noin yleisesti. Ainakin mun järkeen menee, että jos näitä varsia heikennettäisiin - oli ne jousittamatonta massa tai ei - niin hajoaminen tapahtuisi jo aiemmassa vaiheessa. Esim. jos vääntöjäykkyys nyt olisi vaikka 1000kg/10cm, niin jos se olisikin 10kg/10cm, niin eiköhän se aiemmin hajoaisi. :wink:
No mun mielestä vertailu tallikaveriin on suht hyvä mittari sikäli, että sillä on täysin vastaava kalusto paskoine jousituksineen käytössä kuin Kimillä, eikä saman mittakaavan ongelmia. Lisäksi on typerää väittää, etteikö ongelmaa voisi ainakin osin laittaa kuskin piikkiin kun kaikki alkoi Kimin tekemästä lukkojarrutuksesta. Se, että Kimin kierrosajat eivät kohentuneet kierroksen yhdeksän jälkeen taas ei kerro mitään reagoinnista ongelmaan kun Villeneuven ohitus, josta kaikki alkoi, tapahtui kilpailun puolivälissä.

Ja joo justiinsa. Lienee vähän eri asia verrata tollasia vääntöjäykkyyksiä keskenään kuin nykyistä ja tukivarren vahvistamisella aikaan saatavaa. Jossain vaiheessa se kuitenkin todennäköisesti alkaa mennä niin päin, että vahvistamisesta saatava parannus kestävyyteen on itse asiassa heikennys kasvaneen massan tai heikentyneen aerodynamiikan takia. Jousitusgeometriaa muuttamalla asiaan voitaneen toki vaikuttaa, mutta eri asia on sitten, onko siihen tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Bobakki sanoi:
Samoista ongelmista kärsinyt Montoya sanoi alkaneensa jarruttamaan aikaisemmin, eikä sitten ollutkaan lopulta likimainkaan yhtä pahoissa vaikeuksissa. Kimi taas ei mielestäni juuri perääntynyt.
Montoya sanoi että juuri värinän takia joutui nostamaan kaasua ennen aikasemmin jotta näkisi jarrutuspaikan. Kimi kyllä joutui painamaan täysillä sen takia että kyseessä oli voittokamppailu ja Alonso tuli vauhdilla takaa

Ja en mä nyt ihan täysin ymmärrä sitäkään, miten se, ettei vastaavanlaista vapinaa ole ollut kellään muulla aiemmin, puhuu sen puolesta, että McLaren olisi niitten suhteen jotenkin herkempi.
Kyllä totta vapinaa on ollut muillakin mm. Michael Schumacher valitteli aikasemmissa kisoissa että auto tärisi niin paljon ettei nähnyt eteensä, joissain kauden aikasemmasssa kisassa. Kyllähän noita tärinoita muillakin on ollut. Kimillä oli vaan luokka pahempi flatspot.

Ja McLarenin kaksoikölistä sen verran että alimmat tukivarret eivät McLarenilla aiempien vuosien tapaan kiinnity itse kölirakenteeseen vaan nokan alareunaan vähän samaan tyyliin kuin williamsilla viime vuonna. Näin ollen viime vuosina vaivanneista kölirakenteen jäykkyydestä(tai sen puuttesta) johtuvista ongelmista on päästy eroon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
oldez sanoi:

Kyllä totta vapinaa on ollut muillakin mm. Michael Schumacher valitteli aikasemmissa kisoissa että auto tärisi niin paljon ettei nähnyt eteensä, joissain kauden aikasemmasssa kisassa. Kyllähän noita tärinoita muillakin on ollut. Kimillä oli vaan luokka pahempi flatspot.
Tarkoitin nimenomaan, että samassa mittakaavassa kuin Kimillä nyt.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jep, tiedosa on tuo Mclarenin etualaripustuksen muuttunut kiinnitypiste. Mutta järjestely on edelleen radikaalisti erilainen muihin verrattuna. Ei voi tietää miten muiden biilit olisi vastaavaa flat spotia kestänyt. itse veikkaan yhden kölin alatukivarsiratkaisu antaisi sen verran tukevamman otteen, että se yksi kiekka olisi vielä kestetty. vrt. jalat yhdessä seisominen ja joku tönii, tai jalat hieman erillään seisominen + joku tönii :ahem:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Itse en usko, että McLarenissa on juuri heikommat tukivarret kuin jollain toisella tallilla, rakenne huomioonottaen.

Mutta tuosta jousituksesta: eikös McLareneissa ollut Nürburgringillä uusittu etupään jousitus, jonka piti sopia paremmin Montoyan ajotyyliin? Liekö sillä ollut jotain vaikutusta myös noihin Räikkösen jarrutusongelmiin?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, jotain sille etupäälle oli tehty mikä auttoi Montoyaa mutta en tarkemmin tiedä oliko kyseessä mitenkään radikaalisti tehty muutos koska kisaviikollahan ei saa testata? Joten missä välissä ne olisi sitä testanneet siten että olisivat sen voineet ottaa käyttöön?

Toki perjantain harjoituksissa on voitut testata ja todeta et nyt toimii?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eipä se Kimin auto ihan kunnossa ollut muutenkaan kun nopein kierros ajettiin kierroksella 9.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Aeuk sanoi:
Enpä kuitenkaan ole muiden kuskien nähnyt tällä kaudella tekevän yhtä monta & pitkää lukkojarrutusta yhden kisan aikana kuin mitä Räikkä tehtaili tuolla Nyrressä. Miltei vainoharhaista uskoa, että muilla autoilla ei vastaavanlaisella lukkojarruttelulla & "flat spoteilla" tulisi pahoja ongelmia.
No montako laskit sen Villeneuven lisäksi? :doubtful:
 
Ylös