Näkyikö Räikkösen lukkojarrutus

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Siinä vaiheessa kun Nick tuli kierrokselta 11(?) sisään ei Kimillä ollut enää tarvetta repiä kaikkea irti autosta. Alonso oli pahin uhka ja eroa oli päälle 20 sekuntia ja kun katto tota Alonson kisan lopun "hyökkäystä" niin eihän siitä olisi ollut kahta sanaa kuka voittaa jos rengas olisi kestänyt loppuun.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Tässä kun vaan ei ole nämä "asiantuntijat" huomioineet sitä että tälläistä tärinää ei ole muilla talleilla koskaan ollutkaan, tai ei ole ajettu näin kauan näin pahasti "tutisevalla" keulalla. Joko on menty renkaanvaihtoon (ennen nykyistä rengassääntöä), tai sitten ajettu auto pilttuuseen. Kimi ja talli vain ottivat tietoisen riskin ja yrittivät maaliin saakka. Mikä oli mielestäni ihan oikein. Tuskinpa se olisi Rellu tai mikään muukaan kestänyt yhtä pitkää matkaa samanlaisen ongelman kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Täytyy nyt vielä vääntää vähän tästä aiheesta! Se että muiden autojen kohdalla ei ole samaan tapaan näytetty tv-kuvissa miten homma etenee ja miten pahasti täristää ei ole mielestäni mitenkään ihmeellistä!

On se pikkusen eriasia kun katsoo kuka ajaa kärjessä ja miten sen auto käyttäytyy kuin se että näytetään jotain viimeisestä pistesijasta käytävää yksinajelua!

Tässäkin tapauksessa olisi jätetty Kiminkin ajelu näyttämättä, jos Alonso olisi edelleen ollut puolen minuutin päässä!

Joten edelleen, ei voida sanoa etteikö tämä ole tapahtunut muille mutta muilla kalusto on samassa tilanteessa kestänyt, ehkä jopa pahempaakin röykytystä!
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Mr Natural sanoi:
Itse en usko, että McLarenissa on juuri heikommat tukivarret kuin jollain toisella tallilla, rakenne huomioonottaen.

Mutta tuosta jousituksesta: eikös McLareneissa ollut Nürburgringillä uusittu etupään jousitus, jonka piti sopia paremmin Montoyan ajotyyliin? Liekö sillä ollut jotain vaikutusta myös noihin Räikkösen jarrutusongelmiin?
Saman tapaista keskustelua käytiin jo 2000 kun McLaren teki autoon, luultavasti takaripustuksiin ja moottorin ohjaukseen, muutoksia joilla auto saatiin paremmin Mikalle sopivaksi.

En tuolloin sen enempää kuin nyt ymmärrä miksi molempia autoja, jotka sentään tehdään yksinkappalein käsityönä muuteltaisiin samoin jos muutoksista olisi toiselle kuskille haittaa.

Noita McLarenin muutoksia käytettiin ja käytetään edelleen todisteena Mikan ehdottomasta ykkösasemasta, vaikka auto oli kauden alun sääntömuutosten (FIA kamppas Häkkisen joka oli FIA:lle Mosleylle ja Böönille pelottavan nopea, vaikka kärsikin epäluotettavuudesta) jäljiltä kauden loppuun Davidille helpompi säädettävä ja paremmin sopiva, näin siis ainakin Nigel Roebuck asian näki.
 

Ramse

Well-known member
Liittynyt
8.6.2004
Viestit
376
Sijainti
Tervola
formulastara sanoi:
Helvetti onko se niin vaikea tajuta, että se pointti on juuri siinä ettei niitä vastaavia vapinoita muissa autoissa synnykään! Vaikka olis se saamarin flat spotti. Larenilla - oisko sitten kaksoiskölistä vai mistä johtuen - vapinat on kertaluokkaa pahempia kuin muilla.

Kuka uskoo ettei mäkkäri muka jollain tavalla vahvista nyt eturipustuksia? En minä ainakaan. Eiköhän ne varmista, ettei jatkossa moisia vapinoita edes pääse syntymään.
Mikä sulla on läreniä vastaan?? Ja Kimiä? Muuta Espanjaan niin ei tarvi itkeä. Tai mee sä tekemään se Lärenin auto kun tiedät näköjää. :mad_old: Sanonpa nyt suoraan mitä ajattelen! Oot kyllä melko apina. Voisit lähtä nostelee. :mad_old: :mad_old: :mad_old:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Misa1 sanoi:
Täytyy nyt vielä vääntää vähän tästä aiheesta! Se että muiden autojen kohdalla ei ole samaan tapaan näytetty tv-kuvissa miten homma etenee ja miten pahasti täristää ei ole mielestäni mitenkään ihmeellistä!

On se pikkusen eriasia kun katsoo kuka ajaa kärjessä ja miten sen auto käyttäytyy kuin se että näytetään jotain viimeisestä pistesijasta käytävää yksinajelua!

Tässäkin tapauksessa olisi jätetty Kiminkin ajelu näyttämättä, jos Alonso olisi edelleen ollut puolen minuutin päässä!

Joten edelleen, ei voida sanoa etteikö tämä ole tapahtunut muille mutta muilla kalusto on samassa tilanteessa kestänyt, ehkä jopa pahempaakin röykytystä!
Ja mistähän sinä tämän faktan olet löytänyt?
Niinkuin totesin niin olen satavarma siitä että samanlaisella röykytksellä olisi Rellukin hajonnut, ja varmasti vielä aikaisemmin!
Tämäkin on aivan yhtä varma "tieto".
Metkaa että heti kun tälläista tapahtuu Macille niin täällä alkaa itku; "Kyllä McLaren on paska" Luultavasti siihen vaikuttaa se että siellä sattuu ajamaan suomalainen.
Kun tunteet ja luulo saavat vallan on tulos tämä!
Olen vieläkin sitä mieltä että McLaren on sarjan tämän hetken paras auto. Ja tämä on minun mielipide, ei mikään absoluuttinen totuus.

:wink:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Oho sanoi:
En tuolloin sen enempää kuin nyt ymmärrä miksi molempia autoja, jotka sentään tehdään yksinkappalein käsityönä muuteltaisiin samoin jos muutoksista olisi toiselle kuskille haittaa.
Joo, noinhan se toki on. Yllättävän paljon jarrutusvirheitä Räikköselle Nürrellä kuitenkin tuli, radan luonteestako vai mistä lie sitten johtunut.

Vielä kisasta: vaikka Kimi ajoi nopeimman kierroksensa kierroksella 9, en näe oikeastaan mitään syytä epäillä Dennisin ja Räikkösen kommentteja siitä, että auto oli hyvässä tasapainossa aina siihen Villeneuven ohitukseen asti. Räikkösen ei vain ollut enää tarvetta ajaa kovempaa kierroksen 9 jälkeen: McLarenilla oltiin varmaan tietoisia siitä, että Heidfeldin eka stintti on lyhyt ja Kimi oli hankkinut jo ensimmäisen kymmenen kierroksen aikana riittävän hajuraon Coulthardin takana köröttelevään Alonsoon kontrolloidakseen kisaa jatkossa.

Ja vielä vähän joutavaa spekulointia: oikean eturenkaan lukkiutumiseen johtanut ohitus saattoi tulla Räikköselle eteen yllätyksenä. Ehkä Villeneuve hidasti vauhtiaan pääsuoralla (päästääkseen Räikkösen ohi, tosin pitäen Sauberinsa parhaalla ajolinjalla) ennalta-arvaamattomasti, jolloin Kimi joutui (ehkä vastoin tahtoaan) siirtymään sisäkaarteen puolelle. Telemetriatiedoistahan tuokin varmaan kyllä selviäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
HÖYNÄ sanoi:
Ja mistähän sinä tämän faktan olet löytänyt?
Niinkuin totesin niin olen satavarma siitä että samanlaisella röykytksellä olisi Rellukin hajonnut, ja varmasti vielä aikaisemmin!
Tämäkin on aivan yhtä varma "tieto".
Metkaa että heti kun tälläista tapahtuu Macille niin täällä alkaa itku; "Kyllä McLaren on paska" Luultavasti siihen vaikuttaa se että siellä sattuu ajamaan suomalainen.
Kun tunteet ja luulo saavat vallan on tulos tämä!
Olen vieläkin sitä mieltä että McLaren on sarjan tämän hetken paras auto. Ja tämä on minun mielipide, ei mikään absoluuttinen totuus.

:wink:
Hmm, missäs vaiheessa väänsin "faktaa" tuossa tekstin pätkässä ulos? Heitin aika selkeästi omaa mielipidettä asiasta!

Ja oma mielipiteeni on edelleen sama. Esimerkkinä otetaan vaikka DC, jos DC olisi ajanut samallalailla ulos kisan loppuvaiheessa, niin eipä siitä olisi mitään haloota syntynyt, koska hänen autoa ei näytetty. Olis vaan jälkeenpäin näytetty miten DC olisi mennyt pihalle ja kommentaattorit olis todennu tyyliin: jaha siinä meni DC pihalle, taisi ripustukset hajota vai mitä siinä oikein tapahtui.

Ja tuon tapahtuman jälkeen kuva olisi siirtynyt takaisin johonkin kaksin kamppailuun tai kärkikuskiin.

Ja kyllä, olen lähes samaa mieltä että sarjan parhaita autoja on McLaren. Tällä hetkellä siitä on vaan saanut kuvan ettei välttämättä luotettavuutta löydy(sillä tasolla mitä sarjaa johtavan kuskin autosta), vaikkakin tämä viimeinen keskeytys on Kimin jarrutuksen aiheuttaman flatspotin aiheuttaman tärinän lopputulos!

edit: McLarenin luotettavuuden uskottavuuteen varmaan vaikuttaa se, että tässä muutamina viime kausina kalusto ei muutenkaan ole ollut luotettava! Poikkeuksiakin toki löytyy mutta homman nimihän on se, että vastustajalta sitä luotettavuutta on löytynyt jopa niin paljon, että ennätyksiä ym. tilastoja on laitettu täysin uusiksi.

Se nyt on jännä "sattuma", että kyseessä on ollut suomalainen kuljettaja! ;)
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kuka uskoo ettei mäkkäri muka jollain tavalla vahvista nyt eturipustuksia? En minä ainakaan. Eiköhän ne varmista, ettei jatkossa moisia vapinoita edes pääse syntymään.
Vitut ne mitään varmista, menettävät nopeuttaan ja koko homma menisi uusiksi, etuna ainoastaan että ripustus kestäisi samassa tilanteessa hieman pitempään.

Miten hitossa luulet että ripustuksen vahvistaminen vähentäisi tärinää joka tulee kuutiorenkaasta? vaikka ripustus ois petonia niin auto hyppis kuin kenguru, erona että pelit kestäisi pitempään.

Luulempa että ripustuksen vahvistamisen sijaan rupiavat miettimään millä saataisiin rengas pidettyä pyöreänä, silla sama ripustushan on ollut käytössä jo monta kisaa, eikä ongelmaa ole ollut ennenkuin nyt Kimin sussujarrutuksien jälkeen.

Vitut ne mitään ripustusta vahvista! :jaska:

mutta muilla kalusto on samassa tilanteessa kestänyt, ehkä jopa pahempaakin röykytystä!
Samassa tilanteessa? Paskan marjat ne ois kestäny mitään muillakaan jotka voitosta ajaa.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Samoin, samassa tilanteessa?
enpa ole nahnyt vastaavaa vemputusta muilla, kuin Kimilla oli ennen tuhoa.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Reef sanoi:
Samoin, samassa tilanteessa?
enpa ole nahnyt vastaavaa vemputusta muilla, kuin Kimilla oli ennen tuhoa.
Juuri tässä olen täysin samaa mieltä. Mainitkaa minulle se hieno luotettava auto joka on kestänyt samanaisen röykytyksen. Täällä joku vain luulee että joskus jossain takarivissä joku auto on kestänyt, sitä vaan ei ole näytetty tv-kuvissa. Luulenpa että jos olisi samaa tapahtunut aikaisemmin yhtä monta kierrosta niin varmasti olisi näytetty.
Mutta turha tästä on kättä vääntää, kyllähän nämä "asiantuntijat" selityksiä kehittävät.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Reefille ja Höynälle: Mistäs tiedätte faktana, että vastaava flat spottirengas aiheuttaisi yksikölisille etupäille vastaavan tärinän? Kannattaa huomioida, että Yksiköliratkaisuissa tukivarsien kiinnityspisteet ovat kauempana toisistaan, jolloin niiden luontainen värinän/väännönkestävyys on ihan maalaisjärjelläkin ajatellen kertaluokkaa parempi. Ehkä juuri sen viimeisen kierroksen verran. Me emme voi myöskään tietää vaikka DC:n flat spotin vakavuutta. Jos se olisikin ollut samaa luokkaa kuin Kimillä, niin se ei siis tarkoita että auto olisi välttämättä tärissyt lähellekään samassa mittakaavassa.

Niin pitkään kun meillä ei ole parempaa tietoa asioista, tätä jarnaamista on turha jatkaa.

Kimi voittoon:thumbup:
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Uusimmassa VM:ssä on ihan mielenkiintoinen ja asiantuntemuksella tehty artikkeli McLarenin jousituksesta, ja sen mukaan eturenkaiden lukkiutuminen on tavanomaista helpompaa Mäkillä jousituksen rakenteesta johtuen. Nyt kaikki jarnaajat kipin kapin kiskalle! ;)
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
jimpo sanoi:
Uusimmassa VM:ssä on ihan mielenkiintoinen ja asiantuntemuksella tehty artikkeli McLarenin jousituksesta, ja sen mukaan eturenkaiden lukkiutuminen on tavanomaista helpompaa Mäkillä jousituksen rakenteesta johtuen. Nyt kaikki jarnaajat kipin kapin kiskalle! ;)
Tulikin tästä mieleen että onko Mclarenit lukinneet renkaansa muita talleja merkittävästi enemmän alkukauden kisoissa? Itselle ei tule ainakaan mieleen tällaista kuvaa vaikka olen kaikki harjoituksetkin katsonut. Nyren yhtä pitkää lukkojarrutusta lukuunottamatta Mäkin systeemi on toiminut siinä missä muillakin, vaikka se sitten saattaakin olla lukkuitumisherkempi noin yleisesti.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
"Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Rengastoimittaja Michelin on rekonstruoinut Kimi Räikkösen Euroopan Grand Prix -kilpailun keskeytykseen johtaneet tapahtumat.

Kun Räikkönen jarrutti 26 kierrosta ennen maalia renkaansa kuutioksi, se aiheutti oikeaan etupyörään loppuajaksi 300 gramman epätasapainon.

Michelinin esityksen mukaan 320 km/t huippunopeudessa pyörä pyörii 45 kertaa sekunnissa, sen säde on 320 milliä ja pystysuoraan tästä aiheutuu 7,4 kilonewtonin rasitus.

Jokaisella 26 kierroksella McLarenin muotonsa menettänyt rengas aiheutti eturipustukseen 750 kilon rasituksen, mikä on yli 50 prosenttia enemmän kuin se olisi ollut, jos rengas olisi toiminut normaalisti.

Pitkä ajomäärä aiheutti 30000-kertaisen ylirasituksen ja se on enemmän kuin tuplaten, mitä ripustus olisi voinut kestää.

Lopulta yksi laakeri mureni ja ripustus repesi.

Räikkösen onnettomuuden jälkeen kattojärjestö FIA on kovissa paineissa tekemään tarkennuksia rengassääntöön."
Että näin.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Mitä ihmeen tarkennuksia? Renkaan olisi kyllä saanut nykyistenkin sääntöjen puitteissa vaihtaa.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Razah sanoi:
Mitä ihmeen tarkennuksia? Renkaan olisi kyllä saanut nykyistenkin sääntöjen puitteissa vaihtaa.
Taitavat tehdä sellaisen tarkennuksen, että flatspotatun renkaan saa vaihtaa, ei tarvii olla puhjennut rengas. Tämän uuden rengassäännön tarkoituksenahan oli että kuskien pitää ajaa varovaisemmin jotta renkaat eivät kulu loppuun ennen maalia. Eli siis että pitää jarruttaa varovaisesti ettei renkaaseen tule tasaista kohtaa, koska sitten pitää ajaa sillä tärisevällä renkaalla maaliin saakka. FIA:n äijät eivät vain tainneet tajuta että tärisevä rengas voi särkeä koko ripustuksen ja sehän on todella vaarallista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Driver #8 sanoi:
Taitavat tehdä sellaisen tarkennuksen, että flatspotatun renkaan saa vaihtaa, ei tarvii olla puhjennut rengas.
Ei siellä nytkään lue, että puhjennut rengas.

Edit: olipas hyvin ilmaistu. Lukee kyllä, mutta ei renkaan nytkään tarvitse olla puhjennut.

Unless a precautionary tyre change is necessary for clear and genuine safety reasons, only a punctured or damaged tyre may be changed during a race.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös