Saas nähdä minkälainen vuosi yöllä Daytonan voittaneelle Matt Kensethille tulee, miestähän pidetään NASCAR-piireissä jokseenkin hiljaisena ja myös hieman konservatiivisena kaverina. On sanottu, ettei hän pistä usein kaikkea peliin, vaan tyytyy liian helposti varmoihin kakkos ja kolmossijoihin. Kritiikki perustuu lähinnä siihen, että kaudella 2003 Kenseth vei toistaiseksi ainoan mestaruutensa (Winston) voitettuaan kauden aikana vain yhden osakilpailun. Earnhardt Jr oli hienosti toinen, harmillisesti Montoya, Allmendinger ja kumppanit keskeyttivät.
Toisaalta joku Daytona500 ei kovin monia suomalaisia kosketa, valitettavasti. Kannattaa muistaa että tälläkin forumilla taitaa moni olla jenkkisarjoja vastaan tai välinpitämättömiä.
Se toki harmillista, eikä NASCAR:in seuraaminen ole muutenkaan kaikkien suomalaisten herkkua. Kauden avaava Daytona 500 on NASCAR:in suurin tapahtuma ollut aina ja perinteisen Daytona vauhtiviikon huipentuma. Tämä keskitalven turistihoukutin syntyi jo 1900-luvun alussa, kun Daytona pitkällä hiekkarannalla ajettiin absoluuttisia autojen nopeusennätyksiä. Nykyään tärkeimmät tapahtumat ovat tietysti Daytonassa 4km superovaalilla ajettavat NASCAR-sarjat: Sprint Cup, Nationwide ja Camping Truck.
Pitää muistaa, että NASCAR on suosittua väestön keskuudessa.
Jep, Monille amerikkalaisille NASCAR-kilpailun seuraaminen paikanpäällä on aina suuri ja iloinen perhetapahtuma. Usein paikalle tullaan jo hyvissä ajoin ja useita päiviä etukäteen omalla asuntoautolla, ja kisakylän leirintäalueella tunnelma sitten nousee grilliherkkujen ääressä itse kilpailua odotellessa. Monille kyseessä on myös suuri perinne, ei ole lainkaan harvinaista, että samat ihmiset haluavat katsomassa samoille penkeille istumaan vuodesta toiseen. Kun vielä pääsyliputkin tällaiseen sirkukseen ovat niin edullisia kuin ovat, kukapa malttaisi pysyä poissa radan varrelta.
Jo se pelkästään Nascar/F1 sarjojen kuljettajien ero varikolla USA:ssa ja Euroopassa on suuri.
Niin toki NASCAR-kisoissa kuljettajat jakavat hymyissä suin nimmareita ja yhteiskuvia fanit kuljettajien kanssa räpsivät rennossa hengessä. Siellä kuskit ovat kuin ketä tahansa kadunmiehiä, ei puhettakaan turhasta ylimielisyydestä. F1:kkösissä on usein turha haaveilla edes näkevänsä varikolle "eristettyjä" ihmisiä.
Tuli NASCAR-pomon haastattelu jossa hän kovasti selitti aikeita ruveta kansainvälistämään NASCARia - siis jotenkin aktiivisesti markkinoimaan sitä USAn ulkopuolella. Mahdoton ajatus niin kauan kuin NASCARia ajetaan vain jenkeissä, mutta tyypillistä USAn maailmanvaltapolitiikan ajattelujatketta.
Omasta mielestäni NASCAR:in ei tarvitsisi koskaan rantautua eurooppaan vaikka haaveita on ollutkin, ja moni pesunkestävä NASCAR-fani yhdysvalloissa tuskin edes haluaisi, että sarja leviäisi liiaksi vanhalle mantereelle. Lajihan menettäisi siulunsa, se on niin kovasti liitoksissa amerikkalaiseen yhteiskuntaan. Eli suoraan sanottuna euroopan valloitus voi olla Nascarille ylittämätön paikka. Vieraili Nascar 96-98 Japanissa, mutta se ei tainut kovin suurta suosiota ottaa vastaan, Mexicon kisaa kyllä kaipaisin sarjaan (Nationwide) takaisin.
NASCAR:ssa kuskien urat on paljon pitempiä kuin esim. f1:ssä.
Niin ja kaikkien aikojen ennätys on kuljettajalta nimeltään Richard Petty joka starttasi 1185 pääluokan starttiin ja voitti niistä 200 osakilpailu. Toiseksi eniten startteja on Ricky Ruddilla (906) + siitä eteenpäin, Dave Marcis (883), Terry Labonte (878), Mark Martin (832), Kyle Petty (829), Bill Elliott (826), ja Darrell Waltrip (809). Näistä Martin ajaa vielä täysi päiväisesti, Labonte ja Elliott kiertävät jokusen kisan vuodessa. 56-vuotias Elliott ei ole eilisen teeren poikia, sillä hän aloitti NASCAR uransa 1976 ja mestaruus osui kohdalle 1988 ja voittoja 44 joista viimeisin tullut kahdeksan vuotta sitten, ja hän ehti kisata jo ennen mestaruutta jo yli kymmenen vuotta ja nykyään hänen mestaruus vuodesta on mennyt aikaa yli 20-vuotta. Labonte on hitusen nuorempi, hän nousi NASCAR:iin myöhemmin, mutta kilpailuja on silti takana enemmän. Hän on voittanut 22 kertaa päätasolla, ja viimeisen voitto vuodelta 1999, kylläkin Busch sarjasta (nykyinen Nationwide). Seuraava 800 kisan rajapyykin rikkoja pitäisi olla 54-vuotias Sterling Marlin, jolla on kasassa 748 pääsarjan starttia mutta saattaa jäädä haaveeksi sillä mies on ajellut viime aikoina vain Nationwidessä. Kiitettävästi nämä ovaalit maistuvat vanhoille papoille aina vaan.
Jimmie Johnson joka on vienyt NASCAR pääluokan mestaruudet (2006, 2007, 2008, 2009ja 2010), on ajanut vasta 364 pääluokan kisaa, mutta on 55:llä voitolla suunnilleen samassa vauhdissa kuin aikoinaan Richard Petty, mutta toinen asia on se, että riittääkö miehen ajohalut, onni ja mahdollisuudet siihen että hän voisi vielä ajaa vielä yli 20 vuotta NASCAR:ia.