Atlas
NASCAR & SHR #4
- Liittynyt
- 3.3.2014
- Viestit
- 487
Tosiaankin olipas Talladegassa jännittävä toisen kierroksen finaali. Kisa ei mitenkään ylidramaattinen ollut äksöniltään, mutta ne kenen kohdalle epäonni osui, niin olivat todellakin kovia takaiskuja näillä tiimeille mutta myös suuria yllätyksiä.
Talladegassa tällä kertaa asemoituttiin hyvinkin odotettuun kisailurytmiin, jossa kyllä moniakin linjoja samaan aikaan eri draftiseurueissa kokeiltiin ja toisinaan oli villinkin vaihtelevaa maisemaa sijojen osalta paikkojen vaihtuessa hujauksessa, mutta ketään ei ottanut juurikaan suurempia riskejä - ottaen kaiken kaikkiaan huomioon kisassa olleet panokset jahtipaikkojen osalta, niin jokaisella jahtaajalla kuplassa oli vain ajatus suoriututtaa itsensä varmalla suorituksella jatkoon ilman liiampia kärkikahinoihin osallistumisia: toiset ajoi perällä ja toiset lähellä kärkeä tai kärjessä. Tälläinen jos on jossain kisassa oikeasti toteutettava suunnitelma, niin juurikin Talladegassa jos olet hyvällä pistesijalla kiinni jatkopaikasta tässä määräävässä kisassa tällä kierroksella. Matt Kenseth (28:s), Kyle Busch(29:s) ja Carl Edwards (30:s) toteuttavat juurikin tälläisen suunnitelman pysyä hännillä kisan aikana ja nousta vain pakolliset sijat eteenpäin kolmen auton tandemissaan, joskin lopussa kisaa heidän piti hieman enemmän ottaa läheisyyttä myös isompaan draftiin. Denny Hamlin neljäntenä JGR:n autona selviytyi myös jatkoon olleen kisassa kolmas.
Kuten edellinen kirjoittaja jo kirjasikin Talladegan voittajan ja jatkoonmenijät kierrokselle kolme, niin pakko sanoa, että Joey Logano onnistui toista vuotta peräkkäin voittamaan pelätyimmän jahtikisan putkeen. Viime kaudella klaarasi kaikki kolme kisaa toisella kierroksella ja nyttenkin tällä kaudella oli kieltämättä hieman pakkoraossa voittaa jälleen Talladegassa että vaikka skenaarioita oli enemmänkin tärjolla, niin jos voitosta ajaa niin se on kaikista arvostetuin skenaarioratkaisu jatkoon mentäessä. Siitä kuski myös kuitenkin tässä tilanteessa ajaa, koska ei hän muita tilanneratkaisuja mietikkään jos ainoana täysin varmana keinona jatkoon meno on voittajan ympyrään kutsun saaminen, niin sillä hän lähtee liikkeelle. Myöskään tuollaisessa tilanteessa jos olet pisteissä edelleen epävarmalla pohjalla ja pääseminen seuraavalle kierrokselle pisteillä on jatkuvasti liikkeessa oleva tekijä jossa myös muiden ajamalla kisalla on suuri merkitys vaikka mitä tämä kuski tekisi, niin hän ei voi murehtia silloin näiden toisten suorituksista ja ajaa itse samaan aikaan vain hyvästä pistepäivästä arvaamattomalla radalla. Näin ollen vaikka toki latendraalisia vaihtoehtoja oli laidasta toiseen radalla, niin Joey Loganon tarvitsi tehdä milteinpä vain täysin päinvaistainen kuin 3/4 JGR:n autoa ja voittaa kisa - minkä hän tekikin.
Kevin Harvick tuli maaliin sijalla seitsemän ja tallikaveri Kurt Busch tuli maaliin sijalla neljä. Hienosti kumpikin SHR:n kuski jatkaa kolmannelle ja todella ratkaisevalle kierrokselle. KH tietysti ajoi upean voiton Kansasissa joka kyllä teki Talladegasta stressittömän iltapäivän ja hienon kokemuksen ajaa kisaa ilman paineita. Kurt Busch vuorostaan pistekisaili itsensä jatkoon hyvin varmoilla otteilla läpi jahdin toisen kierroksen. Talladegan kisan jälkeen tosin varikkosuoralla nähtiin tallikaverusten kesken pienoinen yhteenotto johtuen kontaktista viimeisellä kierroksella, mutta tälläiset on onneksi nopeasti sovittu talli sisällä.
Jimmie Johnson oli sunnuntaina 23:s, mutta myös hänellä oli tosiaan helppo kisapäivä ilman minkäänlaisia paineita ja hermostumisia, koska tosiaan jatkopaikka oli sinetöity voitolla Charlotessa. JJ ajaa parasta jahtiaan tällä uudella pudotuspelikaavalla ja on todellakin vahvoilla kolmannella kierroksella. Tosin hän on ainoa HMS:n kuski mukana, yksi TPR:ltä, kaksi teknistä tallikaveria SHR:ltä ja neljä kuskia JGR:ltä ovat mestaruuskahdeksikko kolmannelle kierrokselle.
Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/hellmanns-500.raceResults.results.html
Lähtöjärjestys kolmannelle kierrokselle: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html
Tuossa jo edellinen kirjoittaja laittoi kahdeksan jatkoon mennyttä järjestykseen, niin perehdytäänpä kuskeihin joidenka jahti päättyi Talladegaan:
Chase for the Cup: 4 pudonnutta kuskia toisella kierroksella
-----------------------------
9. Martin Truex Jr.
10. Brad Keselowski
11. Austin Dillon
12. Chase Elliott
Kovia nimiä jäi pois; pakko sanoa, että Martin Truex Jr:n tippuminen oli näistä kuitenkin se suurin ihmetyksen aihe, mutta toisaalta hän ei osoittanut sitä kilpailukykyä toisella kierroksella jota oli odotettu. Hänellä oli kaksi hyvää ohjelmaa ennen Talladegaa Kansasissa ja Charlotessa, mutta pliisu oli yleisilme mitä tuli todellakin jo varmana mestaruuskandidaattina pidettyyn #78 tiimiin. Hän oli kuitenkin pisteissä viivan paremmalla puolella ennen tätä superspeedway-finaalia, mutta tullut konerikko jo aikaisessa vaiheessa kisaa päätti tiimin jatkoonpääsyn lisäten vielä, että kun isohkoa ja muita kolareita tai useita keltaisia ei tullut ja keskeytysmäärät jäivät jahtaajien kesken pieniksi, niin se päätti lopullisesti hänen jahtimahdollisuutensa ruutulipun heilahdettua. Hän oli lopulta kisan viimeinen, 40:s.
Austin Dillon tuli pisteissä tasapistein maaliin Talladegassa Denny Hamlinin kanssa oltuaan 9:s kilpailussa, mutta Denny Hamlinin parempi sijoitus yksilöllisessä tulosjakaumassa verrattuna parhainta mahdollista yksittäistä kilpailua, oli tasoituksen rikkoja DH:n hyväksi. Austin Dillon ajoi kuitenkin kaikkiaan hyvä jahdin ja tämä alkoi olla jo aika maksimia mitä tiimi pystyy näyttämään radalla tällä kokonaisvaltaisella ohjelmallaan. Kuitenkin osoitus, että RCR:ltä löytyy edelleen mukavasti resursseja palikoiden järjestäydyttyä ajaa ihan kärkisijoista täi lähellä niitä ja kyllä jatkossa tallilla kokonaisuudessa voidaan alkaa myös taas voittojakin odottamaan.
Brad Keselowskin ja Chase Elliotin jahdin tämän roundi oli peilikuva kaikissa kolmessa kisassa toinen toisistaan. Ikäviä keskeytyksiä ja ja ei tekniikkakaan ollut aivan kunnossa. Brad Keselowski keskeytti Talladegassa konerikkoon lähellä kärkeä: hän oli johtanut kisasta jo varmasti eniten kierroksia ennen kuin eturitilään tullut roska kuumensi koneen ja vaikka se saatiin paikkasijoittelulla toisen auton takana pois, niin siltikin vähän ajan päästä kone hajosi ylikuumentumiseen. Iso pettymys yhdelle aina jahdin alkaessa olevalla suosikille, nyt sijoitus Talladegassa lopulta 38:s. Hänen suurin takaiskunsa oli ilman muuta tuo ulosajo Kansasissa pääsuoran nurmikolle joka tiputti hänet korjailujen jälkeen kauas taakse monen kymmenien kierroksien päähän kärjestä.
Chase Elliott oli jahtaajista todellakin se kuski kaikista eniten tukalimmassa paikassa ja pakkovoitto oli ainoa realistinen tavoite heidän jatkoon pääsemiseksi. Ongelma kuitenkin oli juurikin liikkua letkassa viimeisillä kierroksilla tarpeeksi nopeaan eteenpäin ja hän oli lopulta 12:sta. Hän johti myös kisassa kierroksia, mutta vauhti oli draftissa todella kovaa koko iltapäivän kärkipaikoilla ja siellä oli vaikea pysyä pitkiä toveja. Chase Elliotin ongelmaksi koitui jatkuneet ongelmat: Charlotessa kolari uusintastartissa joka keskeytti heidän kisansa tuossa kisassa ja Kansasissa kaksi seinään osumaa ja vielä lisänä rengasrikko kilpailun loppupuolella joka tiputti #24 tiimin monta kierrosta kärkeä perään. Kaiken kaikkiaan voi kuitenkin nuori kaveri olla tyytyväinen kauteensa legendaarisen numeron ajajana, että kyllä tulokas toi myös HMS:llä paljon ilon hetkiä kauteen ja pystyi myös ottamaan ilon irti koko tallin parantuneesta kilpailukyvystä joka jahdissa on ollut todellakin positiivisen vauhdikasta.
-----------------------------
Kolmas kierros jatkuu mekaanisella ja todellisella villikorttiasemasta nauttivalle, pienellä ja pippuriselle, Martinsville Speedwaylle ensi viikonloppuna. Vaikka ei ole samanlainen villikortti kuin Talladega, niin sarjan pisimmältä ovaalilta saapuminen sarjan lyhimmällä ovaalille kyllä tarjoaa paljon keltaisia ja myös todella vanhanliiton kylkikyyryä. Paperiklipiksi kutsutulla ovaalilla ei välttämättä paljon tule keskeytyksiä suhteutettuna, mutta paljon autoihin tulee korjattavaa ja sijoitus voi hetkessä muuttua tukuttain sijoja varikkokäyntien näytellessä myös suurta osaa ja eri päätöksien näitä koskien sekä totta kai ratapaikka jos joku on tällä ovaalilla tärkeä. Keskeytyksiä ei tule samaan tapaan kuin tosiaan suhteessa nopeammilla lyhytradoilla, että vaikka keltaisia tuleekin enemmän, niin autojen vauhdit ovat sen verran hitaammat että mitään megaluokan vahinkoa pois lukien kosmeettiset vahingot, ei autoihin yleensä tule. Suurempaa jos tulee isommissa ketjutusvrekeissä, niin auton saa tuotua äkkiä radalle jo miltei samalle kierroksella kärjen kanssa, koska mekaanista pitoa tarvitsevalle ovaalille ei aerodynaamista vahinkoa voi sattua ja tämä on tosiaan spesiaalista ainostaan tällä radalla. Renkaiden pureutuvuus on se, jota haetaan kurvejen apexista suoravauhtien saamiseksi kuntoon nopealla kaasulle tulolle kaarteissa. Jarrut joutuvat myös kovaan testiin kun autoja ajatetaan kovastikkin jarrulle haettaessa maksimaalisesti nopeutta kierroksille. Kisa on siksi arvaamaton ja tämän kierroksen villikortti johtuen juurikin monista erilaisista muuttuvista tekijöistä jotka kisaa ohjaavat: ratapaikka, varikkokäynnit että -päätökset, ongelmien välttäminen radalla (korjaukset ja letkan perälle joutumiset, rengasrikot kontakteista, strateginen ja taktinen oikeinvienti läpi ahtaan ja läheltä piti tilanteita repertuaarissaan pitävän radan) sekä totta kai aggressiivinen ote milloin sitä tarvitaan. Pisteiden osalta jokainen haluaa hyvän startin, mutta se ketä voittaa, on varmasti finaalissa joten se tuo myös erittäinkin hyvät asetelmat kisaviikonlopulle.
Martinsvillestä kisalähetys alkaa sunnuntai-illalla kello 18:30 Viasat Sport HD:lla, NelonenProlla, Viaplaylla ja Ruutu-palvelussa.
Talladegassa tällä kertaa asemoituttiin hyvinkin odotettuun kisailurytmiin, jossa kyllä moniakin linjoja samaan aikaan eri draftiseurueissa kokeiltiin ja toisinaan oli villinkin vaihtelevaa maisemaa sijojen osalta paikkojen vaihtuessa hujauksessa, mutta ketään ei ottanut juurikaan suurempia riskejä - ottaen kaiken kaikkiaan huomioon kisassa olleet panokset jahtipaikkojen osalta, niin jokaisella jahtaajalla kuplassa oli vain ajatus suoriututtaa itsensä varmalla suorituksella jatkoon ilman liiampia kärkikahinoihin osallistumisia: toiset ajoi perällä ja toiset lähellä kärkeä tai kärjessä. Tälläinen jos on jossain kisassa oikeasti toteutettava suunnitelma, niin juurikin Talladegassa jos olet hyvällä pistesijalla kiinni jatkopaikasta tässä määräävässä kisassa tällä kierroksella. Matt Kenseth (28:s), Kyle Busch(29:s) ja Carl Edwards (30:s) toteuttavat juurikin tälläisen suunnitelman pysyä hännillä kisan aikana ja nousta vain pakolliset sijat eteenpäin kolmen auton tandemissaan, joskin lopussa kisaa heidän piti hieman enemmän ottaa läheisyyttä myös isompaan draftiin. Denny Hamlin neljäntenä JGR:n autona selviytyi myös jatkoon olleen kisassa kolmas.
Kuten edellinen kirjoittaja jo kirjasikin Talladegan voittajan ja jatkoonmenijät kierrokselle kolme, niin pakko sanoa, että Joey Logano onnistui toista vuotta peräkkäin voittamaan pelätyimmän jahtikisan putkeen. Viime kaudella klaarasi kaikki kolme kisaa toisella kierroksella ja nyttenkin tällä kaudella oli kieltämättä hieman pakkoraossa voittaa jälleen Talladegassa että vaikka skenaarioita oli enemmänkin tärjolla, niin jos voitosta ajaa niin se on kaikista arvostetuin skenaarioratkaisu jatkoon mentäessä. Siitä kuski myös kuitenkin tässä tilanteessa ajaa, koska ei hän muita tilanneratkaisuja mietikkään jos ainoana täysin varmana keinona jatkoon meno on voittajan ympyrään kutsun saaminen, niin sillä hän lähtee liikkeelle. Myöskään tuollaisessa tilanteessa jos olet pisteissä edelleen epävarmalla pohjalla ja pääseminen seuraavalle kierrokselle pisteillä on jatkuvasti liikkeessa oleva tekijä jossa myös muiden ajamalla kisalla on suuri merkitys vaikka mitä tämä kuski tekisi, niin hän ei voi murehtia silloin näiden toisten suorituksista ja ajaa itse samaan aikaan vain hyvästä pistepäivästä arvaamattomalla radalla. Näin ollen vaikka toki latendraalisia vaihtoehtoja oli laidasta toiseen radalla, niin Joey Loganon tarvitsi tehdä milteinpä vain täysin päinvaistainen kuin 3/4 JGR:n autoa ja voittaa kisa - minkä hän tekikin.
Kevin Harvick tuli maaliin sijalla seitsemän ja tallikaveri Kurt Busch tuli maaliin sijalla neljä. Hienosti kumpikin SHR:n kuski jatkaa kolmannelle ja todella ratkaisevalle kierrokselle. KH tietysti ajoi upean voiton Kansasissa joka kyllä teki Talladegasta stressittömän iltapäivän ja hienon kokemuksen ajaa kisaa ilman paineita. Kurt Busch vuorostaan pistekisaili itsensä jatkoon hyvin varmoilla otteilla läpi jahdin toisen kierroksen. Talladegan kisan jälkeen tosin varikkosuoralla nähtiin tallikaverusten kesken pienoinen yhteenotto johtuen kontaktista viimeisellä kierroksella, mutta tälläiset on onneksi nopeasti sovittu talli sisällä.
Jimmie Johnson oli sunnuntaina 23:s, mutta myös hänellä oli tosiaan helppo kisapäivä ilman minkäänlaisia paineita ja hermostumisia, koska tosiaan jatkopaikka oli sinetöity voitolla Charlotessa. JJ ajaa parasta jahtiaan tällä uudella pudotuspelikaavalla ja on todellakin vahvoilla kolmannella kierroksella. Tosin hän on ainoa HMS:n kuski mukana, yksi TPR:ltä, kaksi teknistä tallikaveria SHR:ltä ja neljä kuskia JGR:ltä ovat mestaruuskahdeksikko kolmannelle kierrokselle.
Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/hellmanns-500.raceResults.results.html
Lähtöjärjestys kolmannelle kierrokselle: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html
Tuossa jo edellinen kirjoittaja laittoi kahdeksan jatkoon mennyttä järjestykseen, niin perehdytäänpä kuskeihin joidenka jahti päättyi Talladegaan:
Chase for the Cup: 4 pudonnutta kuskia toisella kierroksella
-----------------------------
9. Martin Truex Jr.
10. Brad Keselowski
11. Austin Dillon
12. Chase Elliott
Kovia nimiä jäi pois; pakko sanoa, että Martin Truex Jr:n tippuminen oli näistä kuitenkin se suurin ihmetyksen aihe, mutta toisaalta hän ei osoittanut sitä kilpailukykyä toisella kierroksella jota oli odotettu. Hänellä oli kaksi hyvää ohjelmaa ennen Talladegaa Kansasissa ja Charlotessa, mutta pliisu oli yleisilme mitä tuli todellakin jo varmana mestaruuskandidaattina pidettyyn #78 tiimiin. Hän oli kuitenkin pisteissä viivan paremmalla puolella ennen tätä superspeedway-finaalia, mutta tullut konerikko jo aikaisessa vaiheessa kisaa päätti tiimin jatkoonpääsyn lisäten vielä, että kun isohkoa ja muita kolareita tai useita keltaisia ei tullut ja keskeytysmäärät jäivät jahtaajien kesken pieniksi, niin se päätti lopullisesti hänen jahtimahdollisuutensa ruutulipun heilahdettua. Hän oli lopulta kisan viimeinen, 40:s.
Austin Dillon tuli pisteissä tasapistein maaliin Talladegassa Denny Hamlinin kanssa oltuaan 9:s kilpailussa, mutta Denny Hamlinin parempi sijoitus yksilöllisessä tulosjakaumassa verrattuna parhainta mahdollista yksittäistä kilpailua, oli tasoituksen rikkoja DH:n hyväksi. Austin Dillon ajoi kuitenkin kaikkiaan hyvä jahdin ja tämä alkoi olla jo aika maksimia mitä tiimi pystyy näyttämään radalla tällä kokonaisvaltaisella ohjelmallaan. Kuitenkin osoitus, että RCR:ltä löytyy edelleen mukavasti resursseja palikoiden järjestäydyttyä ajaa ihan kärkisijoista täi lähellä niitä ja kyllä jatkossa tallilla kokonaisuudessa voidaan alkaa myös taas voittojakin odottamaan.
Brad Keselowskin ja Chase Elliotin jahdin tämän roundi oli peilikuva kaikissa kolmessa kisassa toinen toisistaan. Ikäviä keskeytyksiä ja ja ei tekniikkakaan ollut aivan kunnossa. Brad Keselowski keskeytti Talladegassa konerikkoon lähellä kärkeä: hän oli johtanut kisasta jo varmasti eniten kierroksia ennen kuin eturitilään tullut roska kuumensi koneen ja vaikka se saatiin paikkasijoittelulla toisen auton takana pois, niin siltikin vähän ajan päästä kone hajosi ylikuumentumiseen. Iso pettymys yhdelle aina jahdin alkaessa olevalla suosikille, nyt sijoitus Talladegassa lopulta 38:s. Hänen suurin takaiskunsa oli ilman muuta tuo ulosajo Kansasissa pääsuoran nurmikolle joka tiputti hänet korjailujen jälkeen kauas taakse monen kymmenien kierroksien päähän kärjestä.
Chase Elliott oli jahtaajista todellakin se kuski kaikista eniten tukalimmassa paikassa ja pakkovoitto oli ainoa realistinen tavoite heidän jatkoon pääsemiseksi. Ongelma kuitenkin oli juurikin liikkua letkassa viimeisillä kierroksilla tarpeeksi nopeaan eteenpäin ja hän oli lopulta 12:sta. Hän johti myös kisassa kierroksia, mutta vauhti oli draftissa todella kovaa koko iltapäivän kärkipaikoilla ja siellä oli vaikea pysyä pitkiä toveja. Chase Elliotin ongelmaksi koitui jatkuneet ongelmat: Charlotessa kolari uusintastartissa joka keskeytti heidän kisansa tuossa kisassa ja Kansasissa kaksi seinään osumaa ja vielä lisänä rengasrikko kilpailun loppupuolella joka tiputti #24 tiimin monta kierrosta kärkeä perään. Kaiken kaikkiaan voi kuitenkin nuori kaveri olla tyytyväinen kauteensa legendaarisen numeron ajajana, että kyllä tulokas toi myös HMS:llä paljon ilon hetkiä kauteen ja pystyi myös ottamaan ilon irti koko tallin parantuneesta kilpailukyvystä joka jahdissa on ollut todellakin positiivisen vauhdikasta.
-----------------------------
Kolmas kierros jatkuu mekaanisella ja todellisella villikorttiasemasta nauttivalle, pienellä ja pippuriselle, Martinsville Speedwaylle ensi viikonloppuna. Vaikka ei ole samanlainen villikortti kuin Talladega, niin sarjan pisimmältä ovaalilta saapuminen sarjan lyhimmällä ovaalille kyllä tarjoaa paljon keltaisia ja myös todella vanhanliiton kylkikyyryä. Paperiklipiksi kutsutulla ovaalilla ei välttämättä paljon tule keskeytyksiä suhteutettuna, mutta paljon autoihin tulee korjattavaa ja sijoitus voi hetkessä muuttua tukuttain sijoja varikkokäyntien näytellessä myös suurta osaa ja eri päätöksien näitä koskien sekä totta kai ratapaikka jos joku on tällä ovaalilla tärkeä. Keskeytyksiä ei tule samaan tapaan kuin tosiaan suhteessa nopeammilla lyhytradoilla, että vaikka keltaisia tuleekin enemmän, niin autojen vauhdit ovat sen verran hitaammat että mitään megaluokan vahinkoa pois lukien kosmeettiset vahingot, ei autoihin yleensä tule. Suurempaa jos tulee isommissa ketjutusvrekeissä, niin auton saa tuotua äkkiä radalle jo miltei samalle kierroksella kärjen kanssa, koska mekaanista pitoa tarvitsevalle ovaalille ei aerodynaamista vahinkoa voi sattua ja tämä on tosiaan spesiaalista ainostaan tällä radalla. Renkaiden pureutuvuus on se, jota haetaan kurvejen apexista suoravauhtien saamiseksi kuntoon nopealla kaasulle tulolle kaarteissa. Jarrut joutuvat myös kovaan testiin kun autoja ajatetaan kovastikkin jarrulle haettaessa maksimaalisesti nopeutta kierroksille. Kisa on siksi arvaamaton ja tämän kierroksen villikortti johtuen juurikin monista erilaisista muuttuvista tekijöistä jotka kisaa ohjaavat: ratapaikka, varikkokäynnit että -päätökset, ongelmien välttäminen radalla (korjaukset ja letkan perälle joutumiset, rengasrikot kontakteista, strateginen ja taktinen oikeinvienti läpi ahtaan ja läheltä piti tilanteita repertuaarissaan pitävän radan) sekä totta kai aggressiivinen ote milloin sitä tarvitaan. Pisteiden osalta jokainen haluaa hyvän startin, mutta se ketä voittaa, on varmasti finaalissa joten se tuo myös erittäinkin hyvät asetelmat kisaviikonlopulle.
Martinsvillestä kisalähetys alkaa sunnuntai-illalla kello 18:30 Viasat Sport HD:lla, NelonenProlla, Viaplaylla ja Ruutu-palvelussa.
Viimeksi muokattu: