NASCAR 2016

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Chase for the Nascar Sprint Cup alkaa sunnuntaina!!

Näytä liitetiedosto 23396


Niin sitten kausi on rynnistänyt siihen tilanteeseen jälleen, kun aletaan toden totta ajamaan sitten sitä isoa kovaa samanlaisilla panoksilla, kun pudotuspeleissä 16 kuljettajaa aloittaa ensimmäiset kolme kisaa taistellen jatkopaikasta -----) tämän jälkeen 12 kuljettajaa ajaa seuraavassa kolmessa kisassa ------) tämän jälkeen vuorostaan 8 kuljettajaa ajaa kolmella viimeisellä normaalilla pudotuspelikilpailussa, josta sitten finaalikisaan selviytyy 4 kuskia -----) yksi kisa -----) yksi mestari.

Joka kierroksen jälkeen tosiaan 4 kuskia aina tipahtaa pois kisasta, ja nämä tippuneet jahdin edetessä kalibroidaan pisteiden osalta toisilleen kilvanajossa pudotuspeleissä tulleiden pisteiden mukaan samalle viivalle keskenään, joten esimerkiksi ensimmäisellä kierroksella tippunut voi olla teoriassa loppupisteissä jopa 5:s.

Mestaruudesta tulee kova vääntö, ehdokkaita titteliin löytyy ja tosiaankin joka kierroksella pitää olla skarppina - voitolla etenet seuraavalle kierrokselle varmasti ja ensimmäisellä kahdella kierroksella jos ajaa varmoja, hyviä suorituksia, niin jatkopaikan pitäisi olla varma. Kolmas kierros tulee olemaan sitten se todellakin suurin suunnan osoittaja jahdissa, koska se vetää rajan puoliväliin finaaliin tavoittelijoiden, kahdeksan kovan kuljettajan, kokoonpanoon ja joista neljä menee sitten vuoden suurimpaan kisaan taistelemaan mestaruudesta. Aikaisemmassakin vaiheessa tulee varmasti yllätyksiä karsiutuneiden joukossa, mutta tämä kierros on aina se hektinen jännitysnäytelmäpartikkeli.

Chase for the Nascar Sprint Cup

16 kuljettajaa (lisäpisteet voitoista runkosarjan aikana tuo 3 lisäpistettä, muuten aloituspisteet ovat 2000 tasan)

1. Kyle Busch (2012/jaettu kärkipaikka)

2. Brad Keselowski (2012/jaettu kärkipaikka)

3. Denny Hamlin (-3)

4. Kevin Harvick (-6)

5. Carl Edwards (-6)

6. Martin Truex Jr. (-6)

7. Matt Kenseth (-6)

8. Jimmie Johnson (-6)

9. Joey Logano (-9)

10. Kyle Larson (-9)

11. Tony Stewart (-9)

12. Kurt Busch (-9)

13. Chris Buescher (-9)

14. Chase Elliott (-12)

15. Austin Dillon (-12)

16. Jamie McMurray (-12)

----------------------

Jahdin kymmenen kilpailua

1. Chicagoland 2. New Hampshire 3. Dover
----------------------------------------- 12 jatkaa
4. Charlotte 5. Kansas 6. Talladega
----------------------------------------- 8 jatkaa
7. Martinsville 8. Texas 9. Phoenix
------------------------------------------ 4 jatkaa

10. Mestaruuden ratkaiseva finaalikisa Homestead-Miamissa neljän finalistin kesken.

-------------------------------------------

Lähtötilanne jahtiin: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Kalenteri kisojen aloitusaikatauluilla: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/schedule.html
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Richmond tosiaan päätti runkosarjan, ja olipa jälleen pienen tauon jälkeen Richmondissa kolhuista lyhytratakisailua lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Denny Hamlin voitti, joka oli hänelle kauden kolmas (Daytona, Watkins Glen ja Richmond) ja samalla oikeastaan viritti hänen tiiminsä todellakin mukavaan viretilaan chasen alkaessa.

Kevin Harvick oli hienosti viides ja voitti runkosarjan; ja vaikka tuosta ei lisäpisteitä tavallisen sesongin voitosta tulekkaan, niin jatkossa tuokin voi muuttua - hyvä niin, kun Kevin Harvick on viime vuosina ollut jo normaalin runkosarjan aikana todella useasti kärjessä tai voittanutkin ne (2010, 2013, 2015, 2016). Puhetta oli muun muassa ollut vapaalippu jatkoon ensimmäiseltä kierrokselta, mutta ei se mitään haittaa jahdin alkaessa, kun järjestelmällisesti auto on niin hyvä ja ollut luotettava, että pääsee taistelemaan jälleen tittelistä.

Kovaa oli vääntö viivan tuntumassa, mutta ei riittänyt Ryan Newmanilla pääsy 16:sta joukkoon eikä Kasey Kahnella voittamaan kisaa. Kasey Kahne on alavireisestä kilpailukyvykkyydestä huolimatta ajanut hyviä kisoja Richmondissa ja oli nyttenkin 6:s. Ryan Newman oli vuorostaan 28:s johtuen isosta kolarista, joka tapahtui seurauksena hänen ja vanhan ystävän Tony Stewartin kahakasta radalla - ja kolari tapahtui samassa kohtaa kuin kovin usein tällä radalla: miltei keskellä takasuoraa, lähestyttäessä takakaarretta, joka johti isohkoon. Tuo myös ratkaisi sen, että Ryan Newman ei päässyt jahtiin.

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/federated-auto-parts-400.raceResults.results.html

Jahti vuorostaan jyrähtää käyntiin toden teolla sitten tänä viikonloppuna Chicagolandin nopealta ja hieman pankkeerallisesti erilaisessa 1.5 mailin ovaalilla, että vaikka kisailu on samanlaisesti pääpointeiltaan käyttäytyvää kuin muillakin saman kokoluokan radoilla yleisesti, niin pääsuoran ollessa nurmiklippi, niin takasuora vuorostaan pitää pientä kaarretta koko matkan tultaessa takakaarteelle. Muotoilu vastaa tietysti paljolti sitä, että tällä konfiguraatiolla kun se tuli NASCARiin, niin se on edelleen yksi kalenterin tuoreimmista radoista - ja tällä tavoin ovaalissa on 3-4 vierekkäin kisaílun ohella tehty innovaatisesti venue profiilisesti täysin omanlaisekseen.

Kisalähetys alkaa Chicagolandista pudotuspelejen starttiviikonloppuna kello 21:00 NelonenProlla, Viaplaylla ja Ruutu-palvelussa!!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sade pyyhkäisi ensimmäisen jahtikisan aika-ajot Chicagolandissa, joka tarkoitti sitä että Kyle Busch saadulla edulla runkosarjasta tasavoitto-skeneraariossa lähtee paalupaikalta ja hänen kanssaan eturivistä starttaa Brad Keselowski. Lähtöjärjestys määräytyi voitoilla tulleilla lisäpisteillä ja tasoituksessa eturivissä eduksi katsottiin paremmat omistajapisteet ja parempi pistetilanne samalla stipulaatiolla runkosarjan jälkeen sitten eturivin jälkeen kaikilla tasavoitoissa olevilla. Kevin Harvick lähtee neljänneltä paikalta ja tallikaverit Tony Stewart lähtee sijalta yksitoista ja Kurt Busch kahdennaltatoista paikalta.

Vanhempaa ratapinnoitetta ajolinjoillaan pitävä Chicagoland on todellakin kisaolosuhteissa kilpa-ajamisen ehdotonta kärkeä mitä tulee lyhyen ja pitkän matkan vauhdinjakoon ja vaihtuvineen vetokuskin rooleista kärjessä kun renkaat kuluvat ja samaan tiivistelmään voi olla tunkua monestakin eri autosta. Tietyllä juoksulla voi hyvin käyttäytyvällä autolla saada paljonkin eroa seuraavaan, mutta uusintastarttien ja vaihtelevien rataolosuhteiden segmentit pitää kuitenkin marssijärjestyksen vaihtuvana ja eri pelaajia erilaisissa sykleissä balanssin ollessa kunnossa tulee taistelemaan hyvistä sijoista.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/teenage-mutant-ninja-turtles-400.raceResults.qualifying.html
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jahti avattiin viime sunnuntaina Chicagolandissa rauhaisissa, mutta kuitenkin suhteellisen dramaattisella kisalla, jossa etenkin pitkät juoksut vihreällä lipulla tekivät kisasta puhtaan, mutta vaikeutti ajatellen mahdollisia kipuamis mahdollisuuksia keltaisten vaikutuksesta kisan edetessä ynnättynä varikkokäyntien yhteyteen kun taistelu radalla piti aika selkeää marssia läpi kilpailun yllättäen.

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/teenage-mutant-ninja-turtles-400.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html


Chase for the Cup: ensimmäinen kierros 1/3

1. Martin Truex Jr. ( Jatkossa voitolla )
2. Brad Keselowski (-1)
3. Kyle Busch (-4)
4. Denny Hamlin (-5)
5. Joey Logano (-7)
6. Chase Elliott (-11)
7. Matt Kenseth (-12)
8. Jimmie Johnson (-13)
9. Carl Edwards (-18)
10. Kurt Busch (-19)
11. Jamie McMurray (-20)
12. Tony Stewart (-22)
---------------------------Putoamisvaarassa---------------------
13. Austin Dillon (-23)
14. Kevin Harvick (-23)
15. Kyle Larson (-24)
16. Chris Buescher (-34)


Martin Truex Jr. jatkoi loistavia otteitaan joita jo esitteli runkosarjankin loppupuolella, ja vaikka ei ollut mitenkään dominoiva kisassa niin ansaitsi voittonsa nappisuoritteella mitä reissin loppuosa tarjoili. Autossa on vauhtia lupaavasti olemaan kandidaatti tittelitaistossa, ei kysymystäkään - balanssi tiimissä on juuri parhaimillaan 1.5 mailin radoilla ja päätöspuolella pitboksissa löytyy variaatioita säädösten ja nopanheittojen kanssa. Tiimi jos kykenee parempaan kilpailusuoritukseen lyhemmillä radoilla ja karsimaan virheet repertuaarista, niin on kova tekijä tittelijahdissa. Chicagolandissa ei tullut uhmakkaana heti alussa vaan tällä kertaa tiimin tämän kauden kolmas voitto saavutettiin heidän toimestaan pitämällä auto radan kanssa samalla aaltopituudella, ja sitä auttoi pysyvät olosuhteet venuen lämpötilan pysyessä samanlaisena ja auton pitäminen säädöksissä ajatellen edellä vauhtia pitävien kanssa kirivaihteella ja tasaisesti sellaisena. Martin Truex Jr. ansaitusti tämän kauden esiintymisen perusteella ja nyt jatkaen sitä, ansaitsee paikkansa jatkokierroksille eikä hänen voittonsa ansiosta tarvitse stressata New Hampshiressa ja Doverissa.

Pienenä yllättyksenä voidaan pitää tämän kauden ainoat mukana jahdissa olevat Hendrickin kuskit Chicagolandissa, Jimmie Johnson ja Chase Elliott, jotka ajoivat kilpailun heti alkupuolen jälkipuoliskolla 1-2 radalla ja myöhemmin toisin päin. Yllätys ei ollut se, että vanhalla ratapinnoitteella 1.5 mailin ovaaleilla eri toten #48 tiimi oli jo vahva alkukaudesta ja samalla lailla Chase Elliott on isoilla ovaaleilla vakuuttanut tällä kaudella, mutta yllätyksenä voidaan pitää sitä valmiustilaa jolla talli saapui estraadille kaikenlaisten eri vaiheiden jälkeen suoraan jahtiin. JJ:ltä tietysti tämä on oppikirjasta nostaa tasoaan kahden viime jahdin jälkeen, mutta CE:llä kaikki on pelkästään positiivista presentaatiota ajaa noin vahva kisa heti jahdin alkuun ollen 3:s ja johti 75 kierrosta. Jimmie Johnson johti eniten kierroksen kaikista kuskeista - 118 kierrosta kaiken kaikkiaan - mutta kisan loppupuolella tullut varikon läpiajorangaistus vihreän lipun alla ajettuaan ylinopeutta varikolla, oli tällä kertaa se kompastuskohta ja hän saapui maaliin lopulta sijalla 12:sta, joten ei kuitenkaan mitään suurempaa takaiskua tiimille tuosta tullut.

Muuten jahdin avauskisassa oli vain muutama keltainen ja näin ollen todellakin vauhteja mitattiin suoraan pitkillä juoksuilla keskenään, jolloin kierroksen kärjelle jääminen voi olla todellakin ikävä paikka kärkitiimillekkin ja näin myös kävi. Isoin pettymys tuli jälleen Kevin Harvickille - onneksi ei samanlaista kuin viime kaudella samassa kisassa, mutta jälleen pitää ajaa kaksi varmaa kisaa kun ensimmäisessä tulos jäi huonoksi valitettavan syyn vuoksi. Heti alkuun #4 tiimi joutui starttaamaa takaa sallimattoman modifikaation jälkeen, joka autoon ennen kisapäivän alkua oltiin tehty (varikkopaikka pysyy samana) ja samoin myös Kyle Larson joutui starttaamaan takaa. Kauaa ei mennyt, kun ennen varikkokäyntejä hehkutettiin selostamossakin sitä, kun KH oli noussut suhteellisen lyhyen ajan sisällä hänniltä jopa sijalle seitsemän radalla. Auto toimi ja ajolinjoja pystyi käyttämään eri skaalalla ja kokeilusti experimentoimaan myöhempiä kisan vaiheita varten ja auto oli muutaman säädön päässä ideaalisen tuntuman löytämisestä voittoa ajatellen, koska ratahan ei muutoksia kilpailun kuluessa juuri kokenut. Varikkokäynneillä keltainen heilahti, ja varikolla samaan aikaan ollut Jimmie Johnson ehti päihittämään kisaan johtaneen (radan puolella olevan auton) sillä hetkellä varikon keskiviivalle, joten pittisekvenssin jälkeen JJ johti kisaa ja tuolloin hän alkoi juurikin kellottamaan johdettuja kierroksia. KH vuorostaan samalla varikkokäynnillä reagoitti tulleeseen keltaiseen myös nopeasti tiimipomon antaessa nopean käskyn ottaa vain kaksi tuoretta rengasta, mutta ei valitettavasti riittänyt keskiviivalle joka tosiaan jaottelee samalla kierroksella kärkiauton kanssa olijat ja kierroksella kärkeä perässä olevat ja KH oli kierroksen kärkeä perässä tuosta hetkestä aina ruutulipulle.

Se on uskomatonta, koska nykyään NASCARissa näitä tapahtuu todella harvakseltaan kun keltaisten heiluessa tarjotaan mahdollisuus kierroksen anteeksiantoon (ensimmäinen auto perässä kärkeä) tai sitten niin kutsuttu wave-around sääntö keltaisen aikana antaa myös mahdollisuuden ottaa kierroksen(-ksia) takaisin radalla yksi kerrallaan, mutta varikkokäyntiä tuon yhteydessä ei voi ottaa, joten pitkät juoksut Chicagolandissa ja sitten tullut keltainen mahdollisti muutaman kerran mahdollisuuden päästä samalla kierrokselle kärjen kanssa, mutta joka kerta se oli muun kuin KH:n hallussa (kisan lähystessä puoltaväliä myös Martin Truex Jr. oli kierroksen kärkeä perässä rengasrikon vuoksi, kun hän tuli varikolle ylimääräiselle varikkokäynnille - hän sai kuitenkin pian kierroksensa takaisin kun tuoreilla renkailla hän pystyi ottamaan tuon ensimmäisenä yhden kierroksen jäljessä paikan nopeasti haltuunsa). Tuo teki kisasta vaikean ynnättynä vielä siihen, että jos oli mahdollisuus wave aroundiin, niin se oli aivan pitkän ajon jälkeen jolloin varikkokäynti oli pakollinen, jolloin ei voi yksinkertaisesti ottaa kierrosta takaisin ja jäädä radalle vanhoilla renkailla joka teki tosiaan päivästä todella hankalan. Onneksi kaksi kisaa jäljellä ensimmäistä kierrosta, kummatkin hyviä #4 tiimille ja autossa vauhtia löytyy yllin kyllin joka on pääasia, joten iloisin mielin jatkamaan.

Muistiinpanoja ensimmäisesti playoff-kisasta:

- Penske oli vakuuttava isolla ovaalilla, oli odotettavissa, mutta kummankin kuskin top-5:n aloitti heiltä jahdin hyvin. Talli ei aivan oli vielä sillä suorituksen harmonisuudessa kokonaisuudessa, mutta eivät he koko kauden aikana ole oikeastaan sitten kuitenkaan alisuorittaneetkaan. Yhteensä tähän mennessä kautta 5 voittoa, joka on JGR:n ylivoimaisen johdon jälkeen toiseksi eniten voittoja.

- SHR:n Kevin Harvickin kisa ei tosiaan mennyt kuten piti, mutta myös Kurt Buschin temmellys sunnuntaina ei ollut mitenkään kovin erikoinen vaikka oikeastaan tälläiset olosuhteet ja iso ovaali sopivat rattimiehelle hyvin, mutta tällä kertaa jäi onnistuminen kilpailussa seesteiseksi. Tony Stewartin kohdalla se riippuu mitä odotetaan ja mitkä ovat hänen itsensä realistiset tavoitteet. Tony Stewart on näyttänyt onnistumisia laajalla skaalalla etenkin kesästä eteenpäin, jotka vain tuplaantuvat kun ne ovat saatu aikaan tulokastiimipomon kanssa. Joten kyllä viimeisia pudotuspelejään jahtaajana ajavalta TS:ltä odotetaan jatkopaikkaa toiselle kierrokselle varmasti. Oikeastaan jos hän ja tiimi oikein tasolleen yltää mitä voidaan pitää edelleen mahdollisena, niin tulee silloin ajamaan todellakin isoista saavutuksista.

----------------------


Seuraavaksi vuorossa on sitten teknisen mekaaninen mailin rata Loudonissa, New Hampshiressa. Tämä litteä mailin rata tarjoaa todellakin draamaa, kontakteja, strategioita/taktiikoita ja bensansäästöjä - sopii todellakin toiseksi kisaksi jahtiin. Sen lisäksi että ovaali on oikeastaan lyhytrata ja tekninen sellainen, niin nojautuskallistusta ei juurikaan ole, jolloin myös jarruja kovasti käyttäen autot kummankin kaarteen keskelle ajatetaan apexia varten, joka on todellakin ahdas paikka kummassakin kaarteessa. Ratapaikka ja aggressiivisuus uusintastarteissa ohituksia haettaessa on avainsanat kisassa.

Kisalähetys alkaa kello 20:30 toisesta playoff-kisasta NelonenProlla, Viaplaylla ja Ruutu-palvelussa.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
New Hampshiren kisa päättyi iloisiin ja ratkiriemukkaisiin tunnelmiin meikäläisen kotikatsomossa, kun Kevin Harvick ja #4 tiimi ajoi ensimmäisenä ruutulipulle uusintastartissa heti jälkeen tulleella ohituksella Matt Kensethistä, joka varmisti varman jatkopaikan kakkoskierrokselle ilman paineita ensimmäisen kierroksen finaalikisaan. Kisaa hallitsivat Martin Truex Jr. (141 johdettua 300:sta) ja Matt Kenseth (105 johdettua 300:sta) mutta kilpailun lopulla toden teolla #4 tiimi ilmestyi mahdollisiin voittokahinoihin mukaan. Kisan alussahan työtä joutui tekemään tavallista enemmän lähtöpaikan ollessa puolivälin tienoilla ja ottaen huomioon kisan, jossa on vielä klassisemman vaikeampi Loudonin lyhytradalla ohittaminen vertailessa muita lyhyempiä ratoja, jossa on todellakin työlästä kuitata ohituksia vihreän lipun ollessa ylhäällä pidemmänkin tovin. Sunnuntaina kisassa keli on todella hyvä läpi kisan ja sää oli kirkas kuin se vain voi melkein olla, mutta keliolosuhteet olivat viileät ja siksi kisailu oli läpi kisan sekvenssistä/juoksun pituudesta/ajetuista kierroksista tai uusintastarteista huolimatta hyvin renkaita ja kalustoa säästävää ja rata identitentiltään oli suht leppoisa kisapäivänä, kun autoja ei tarvinnut pidosta tulleella edulla hirveästi vääntää ja kääntää sekä luistattaa läpi kaarteiden. Kevin Harvick nousi alussa jo top-10:n tienoille ja pitkälle läpi kisan ajoi top-10:n paremmalle puolella; lopulta kisan lähestyessä ruutulippua KH oli noussut jo top-5:een ollen kolmen joukossakin. Tuo oikeastaan oli se avain voittoon: varikkokäynnit olivat sunnuntaina kaikki onnistuineita, autossa riitti vauhtia (kysymys ainoastaan ratapaikan saamisesta ja se onnistui koko tiimiltä) ja sitten sopivan periksiantamaton uusintastartti loppuun ja ajattaminen rohkeasti ohi - ja auto todellakin piti sen jälkeen kärkipaikan kisan viimeiset kahdeksan kierrosta ja näin voitto ansaittiin!!

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/bad-boy-off-road-300.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Chase for the Cup: ensimmäinen kierros 2/3

1. Martin Truex Jr. (voitolla jatkossa)
2. Kevin Harvick (voitolla jatkossa)
3. Brad Keselowski (pistejohtaja)
4. Kyle Busch (-2)
5. Matt Kenseth (-9)
6. Joey Logano (-14)
7. Denny Hamlin (-16)
8. Jimmie Johnson (-17)
9. Chase Elliott (-19)
10. Carl Edwards (-19)
11. Kurt Busch (-20)
12. Kyle Larson (-30)
------------Putoamisvaarassa-----------------
13. Jamie McMurray (-35)
14. Austin Dillon (-35)
15. Tony Stewart (-41)
16. Chris Buescher (-60)
----------------------------------------------

Muistiinpanoja toisesta jahtikisasta:

- Kuten pistetilanne kisan jälkeen muodostui, ja näyttää, niin ketään ei ole vielä tiputettu jatkosta varmana tippujana mitä tulee pisteisiin ja lisäten vielä siihen voitosta vuorostaan tuleva varma jatkopaikka, joka voi pistää ensimmäisen kierroksen finaaliin todellista jännitysmomenttia. Ottaen huomioon se, että Chris Buescherin tallin ja tiimin tavoite tuli jo saavutettua reippaasti, joten kaikki on enää pudotuspeleissä super-ekstraa ja vuorostaan Tony Stewartin osalta odotettavissa voi olla mitä vain, ja viimeisessä jahdissa tuskin hän jättää mitään pelivaraa mitä tulee kovaa ajamiseen ja uhkarohkeisiin päätöksiin varikon puolella. Siitä eteenpäin pisteissä on tiukkaa ja varma sekä suht hyvä pistepäivä riittää viivan paremmalla puolella jatkoon, mutta ongelmia ei saa olla.

- Loudonissa Martin Truex Jr. FR:lla ja hänen tekniset tallikaverinsa JGR:ltä pistivät kisan alusta melkein loppuun asti aika show'n pystyyn radalla, kun tosiaan olosuhteet pysyivät suhteellisen samoina (vähän kuin avauskisassakin Chicagolandissa) ja siksi radalla ohittaminen ja lisävauhdin löytäminen kilpakumppaneihin oli haastavaa. Myöskin vähäiset keltaiset kisan ensimmäisellä puoliskolla pitivät kilvanajon hyvinkin paljon samanlaisessa marssissa pitemmän aikaa ja ainoastaan toisella puoliskolla lisääntyneet keltaiset tarjosivat sitten mahdollisuuksia myöskin varikkotaktiikoiden heittämistä mukaan strategiapyörään osana ratkaisuita paremman ratapaikan saamiseksi ja vähintään pitämiseksi ennen seuraavia pysähdyksiä.

- Ennen kierroksen finaalia, myös Austin Dillon ja Jamie McMurray ovat tiukassa paikassa ajatellen mahdollista jatkokierroksen paikkaa. Loudonissa kummankin kisa meni mollivoittoisesti. AD:n kisaviikonloppu meni hyvin pitkälti mönkään harjoituksissa tulleella seinään osumisella ja vara-autoon siirtymiseen, joka ei yksinkertaisesti vain kisan aikana toiminut ratapintaan tarrautuvasti. Hän tuli maaliin sijoituksellisesti paljon paremmalla sijalla mitä keskiarvo kilpailussa oli (16:sta), mutta pääautolla tulos olisi voinut olla paljon parempikin. JMacillä vuorostaan suorite ja auton toimivuus oli kiitettävää luokkaa pitkään kilpailussa ja ratakin on hänelle ollut suhteellisen hyvä tuloksen kannalta. Lopussa kuitenkin kuvioihin tulleet varikkopäätökset kisan viimeisiä uusintastartteja varten eivät menneet heillä aivan kohdilleen (19:sta). Ironisesti CGR:n kummatkin autot ajavat kovaa kilpaa viimeisestä jatkopaikasta Kyle Larsonin ollessa juuri viivan päällä ja Austin Dillon liittyy heidän kanssaan taisteluun. Kyle Larson on myös hieman yllättäen jo tukalassa paikassa, koska Kurt Buschiin on hieman matkaa ja vuorostaan takana olevaan tallikaveriin se on puolet siitä. Seuraava kisa toki on kummallekkin CGR:n autolle mahdollisuus, mutta tiukaksi käy myös RCR:n Austin Dillonin kanssa. Toisaalta kuitenkin kaikki on myös edelleen mahdollista suuriinkin pistevaihteluihin myös edellä oleviin.

-----------------------------------

Seuraava kilpailu onkin sitten playoffit avanneen roundin finalè Doverin hirviömaililla; täysin eksklulsiivinen venue omaperäisyytensä vuoksi yhdistää lähes puolentoista mailin vauhdit ja lyhytradan pituus yhteen isoon kokemukseen betopinnoitetta ja Bristolia anabolisen synteesin johdosta suuremmassa muodossa. Rata tarjoaa laidasta laitaan kisoja: toisinaan on hiljaisempaa tapahtumien puolesta ajamisen ollessa edelleen betonirännissä todella näyttävää ja sitten on todella tapahtumarikkaita kisoja, jotka ovat kieltämättä kertovia radan omanlaisestaan luonteesta, jossa isohkojakin on nähty. Ensimmäinen kisa tällä kaudella tällä radalla oli tapahtumarikas ja kertoi tarinan kuinka kumulatiivinen ovaali on kyseessä jos ratapinta on todella liukas läpi kisan, tästä johtuva herpaantuminen kerrankin ahtaassa tilassa radalla ja näistä seuraavat virhekalkuloinnit tulevat usein juuri esiin kisan aikana sen hetkisistä kisaolosuhteista ja -luonteesta juontuvasti, eli dominoefektein radalla on äksöniä keltaisten heiluessa. Ovaalihan pitää pientä kallistusta suorillakin, joka tarjoaa kahta kolmea rinnakkain ja kaarteisiin pudotuksen jälkeen autot voivat levittäytyä pidemmällekin jossa jopa voi hetkisen ajan olla neljäskin auto samoilla viivoilla. Kuitenkin kummassakin kaarteessa, 1-2 ja 3-4, on samanlainen apex-kohta, johon menee tavallisesti vain kaksi autoa vierekkäin ja pidemmillä juoksuilla auton alustan singahtaessa jousiltaan alas suorien seinän lähelle kaarteista tultaessa, ei monesti enää auton puskiessa tai luistaessa moni ota riski ajattaa autoa aivan niin lähellä kylki kyljessä juuri tuo kallistuksen heilauttaessa auton balanssia railakkaasti taitoskohdista rataa tultaessa. Myöskin koko iltapäivän autoihin saa hyvin Doverin tyyliin hakea todellakin asetusta rasitukselle sopivaksi haastavuudesta johtuen.

Kisalähetys alkaa sunnuntai-iltana kello 21:00 NelonenProlta, Viaplaysta ja Ruutu-palvelusta. 12 kuskia jatkaa ja neljän kuskin pudotuspelit vuorostaan päättyvät.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sateen ja epävakaisen sään vuoksi eilen ei aika-ajoja ajettu Doverissa, joten jahdissa ansaittujen pisteiden mukaan lähdetään kisaan. Brad Keselowski on paalulla ja hänen kanssaan eturivin jakaa Martin Truex Jr. Kevin Harvick lähtee kuudennelta paikalta. Tämä lähtöjärjestys myös sopii myös jatkopaikoista taisteleville, kun pääsee starttamaan paremmista asetelmista kuin mitä ehkäpä aika-ajoissa olisi tullut.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/citizen-soldier-400.raceResults.qualifying.html
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tänään on Doverissa tulossa aikamoinen kisapäivä, kun eiliseltä sateen takia tähän päivään siirretty Xfinity Seriesin kisa alkaa kello 17:00. Tunnelman nostatuksia luvassa siis ennen kuninkuusluokan Sprint Cupin kisaa kello 21:00 alkaen. Faneille varmasti paikan päällä hieno kokemus nähdä myös Xfinity Seriesin kisa ennen kuin jahdin ensimmäisen kierroksen finaali on pääluokassa Doverin näyttävällä ovaalilla luvassa - samana päivänä. Sääolosuhteet ovat täksi päiväksi ihan hyvät, eikä sateeseen ole kuin pieni mahdollisuus.

Tänään tosiaan käydään kova taistelu 400-mailin kilpailussa Sprint Cupissa, että ketkä 12:sta jatkavat kokonaisuudessaan. Myöskin tuon suhteen pientä draamaa jo muutenkin haasteelliselle kilpailulle tuo se, että harjoitusmäärät jäivät todellakin vähäisiksi kelien epävakauden vuoksi tänä viikonloppuna, joten autojen säätöjen kanssa on tekemistä. Nyt kuitenkin erotuksena on se, että kun alaluokan kilpailu ajetaan juuri ennen, niin rataan on luontaisesti jäänyt rengaskumia ratapintaan mutta sen keräymä on erilaista kuin asvalttipinnoilla, kun betonipinnoitteella se kerää sitä enemmän kasautuvammin. Todellakin mielenkiintoinen kisapäivä tulossa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ensimmäinen kierros pudotuspelejä ollaan sitten ajettu ja dramaattinenhan tuosta jälleen tuli, kun oli erittäin ikävä tippuaminen yhdeltä ja sitten myös yksi kokonainen talli tippui kisasta pois.

Sitä tosiasiaa ei kuitenkaan voi ketään kiistää etteikö Doverissa sunnuntaina nähty kahden miehen show, jota etenkin kisan alkupuolella kolmaskin kuski, Kyle Busch, sävelsi johdettuaan toiseksi eniten kierroksia. Kuitenkin Martin Truex Jr. oli koko kisan ajan top-2 vauhdissa ja kilpailun puolivälin jälkeen KyBun hieman pudottua kelkasta voiton suhteen, taistelemaan jäivät juuri MaTr. Jr. ja Jimmie Johnson. Jimmie Johnson, joka kyllä tallikaverineen on löytänyt playoffeihin sen todella tarvittan vauhdin ajamaan voitoista - erityisesti juurikin Dover on JJ:lle hänen ehdottomasti paras ratansa ja sunnuntaina auton alusta asettui tyypillisen sulavasti Doverin ratapintaan ja #48 ajoi voitosta. 10 kisaa urallaan Doverissa voittanut ja saman verran Miles The Monster -pystejä omistava JJ kuitenkin jälleen joutui pulaan varikolla ja tällä kertaa syy varikkohenkilökunnan liian nopea tuleminen pitboksin puolelle vihreän lipun alla olleilla pysähdyksillä. Ero oli huikean pieni sallittavan ja ei-sallittavan pysähdyksen välillä ja valitettavasti #48 tiimille tuli jälleen ikävämpi käsky NASCARin suunnalta. Kilpailun nonstoppisesta luonteesta kertoivat vähät keltaiset ja kisan toinen puolisko mentiin vihreän lipun pysyessä ylhäällä, joten JJ ei saanut kierrostaan takaisin ja tuli maaliin viimeisenä kuskina yhden kierroksen jäljessä johdettuaan kolmanneksi eniten kierroksia kisassa; ja tuo sija maalissa oli 7:s. Tämän kauden ennätys vähiten autoja samalla kierroksella - 6 kuskia - kärjen kanssa ja myöskin ravistelee samassa kategoriassa myös historiankirjoja kuninkuusluokassa.

Kyle Busch oli lopulta 2:s ja Martin Truex Jr. vei toisen kisan nimiinsä ensimmäisellä kierroksella ja kauden neljäntensä. Virheiden määrä on vähentynyt #78 tiimissä ja se on aika kovaa faktaa, että niiden karsiintuessa pois mahdollisista tapahtumallisuusten muodossa vahinkojen osalta varikolla ja kilpailuun liittyvien autoon tulevien toimenpiteiden pysyessä linjassa taktiikan ja strategian kanssa, niin tämä talli voittaa kisoja kiihtyvään tahtiin ja on myös näillä otteilla takuuvarma mestaruuskandidaatti jahtinelikossa. Hän vei myös selvästi nimiinsä eniten johdettuja kierroksia Doverissa. MaTr. Jr. ajaa uransa parasta kautta.

Kevin Harvickin osalta voi sanoa todellakin, että onneksi onneksi se voitto tuli viime kisassa, kun Doverissa KH:n oltuaan kilpailun alkupuolella top-3:ssa ja mahdollinen haastaja vauhdin puolesta voitosta - autosta hajosi ratatanko takaa ja alkoi rikkomaan renkaita. Kevin Harvick tuli maaliin sijalla 37:än oltuaan varikolla useita kymmeniä kierroksia, mutta tosiaankin jatkopaikka oli hienosti jo klaarattu. Tosiaankin jos ongelmia jahdissa tulee, niin parempi että tulevat tälläisessä paikkaa jossa jo seuraavan kierroksen paikka on varmistettu ja auto tulee balanssia ja vauhteja haettaessa sitten aina vain paremmaksi ja varmemmaksi kauden tärkeimmällä hetkellä. Sitä se on ollut tällä kaudella ja toivottavasti vain paranee entisestään.

Kilpailun tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/citizen-soldier-400.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

--------------------------------------------

Chase for the Cup: toinen kierros (kaikki kuljettajat lähtevät tasapisteistä toiselle kierrokselle)

1. Martin Truex Jr.
2. Kevin Harvick
3. Kyle Busch
4. Matt Kenseth
5. Joey Logano
6. Chase Elliott
7. Brad Keselowski
8. Kurt Busch
9. Denny Hamlin
10. Carl Edwards
11. Jimmie Johnson
12. Austin Dillon
---------------tippuneet kuljettajat--------------------
13. Tony Stewart
14. Kyle Larson
15. Jamie McMurray
16. Chris Buescher
-------------------------------------------------------

Muistiinpanoja ensimmäisen kierroksen finaalikisasta:

- Tony Stewartin ja SHR #14 tiimin jahti päättyi valitettavasti ensimmäiselle kierrokselle, jotka oli Tony Stewartin viimeiset pudotuspelit ennen kokoaikaisena kuljettajana uraansa päättämistä kauden lopussa. Hiukan enemmän olisi kyllä uskonut löytyneen TS:n varastosta etenkin pleijareiden ensimmäiselle roundille, joka häneltä oli varsin kelposuorittamista näillä radoilla ennen samaisessa tilanteessa jahdissa, joskin siitä huolimatta, että juuri Dover on ollut kolmesta uravoitosta radalla se paikka TS:lle jossa hän on myös menestynyt, mutta yleensä huonompia kisoja. Nyt 13:sta sija eikä jahti tosiaan tähän kisaan kompastunut, vaan suorituskyky ei vain ollut tiimiltä aivan sitä kuin kesällä ja loppukesästä, jotka kylläkin ovat TS:n uralla olleet toistuvasti hänen ajohetkiään parrasvaloissa sesongilla kuin sesongilla - ei voi kuvailla häntä aivan vanhanliiton kuskiksi, mutta kuitenkin auto ja säädöt ovat hänelle paljon tutummat totuttaumisjakson jälkeen kun suurin piirtein kaikki ovaalityypit on ensimmäisen kerran tsekattu läpi ja silloin juuri kesä alkaa. Mutta näin valitettavasti sarjan erään isoimman legendan mestaruustavoittelu jäi tuohon kierrokselle.

- Chip Ganassi Racingin jahti päättyi kokonaisuudessaan tallin osalta täydelliseen katastrofiin jos edes riittää mittakaavassa. Talli lähti playoffien ensimmäiselle kierrokselle tietysti siitä, että Kyle Larson jatkaa ainakin ja Jamie McMurray parantaa sen pisteen tai kahden verran viime kauden vastaavasta ja jatkaa myös toiselle kierrokselle. Organisaatiolla oli mielessä yhden auton saaminen jatkoon mutta kahdenkin auton saaminen oli täysin mahdollinen. Toisin kuitenkin kävi. Kyle Larsonilla ongelmia sähkön kanssa ja siitä jo monta kierrosta kärjelle jääminen. Myöhemmin rengasrikko ja seinään sekä lisää kierroksia kärjelle; lopulta sijoitus 25:s. Jamie McMurray ajoi alussa suhteellisen mukavaa kisaa ja taisteli juuri paikasta top-10:stä. Hänen kohdaltaan kilpailu päättyi totaaliseen konerikkoon juuri ennen puoltaväliä ja muistuttikin tuo koneen hajoaminen samanlaisia savupäästöjä joita F1:ssä aikoinaan tuli enemmänkin. Kisan jälkeen Chip Ganassin käydessä kuskinsa ja tallinsa läpitte kävi näkyi todella iso pettymys tallin omistajan olemuksessa. Yleensä kaveri on yksi varikon rauhallisimmista ja positiivisimmista persoonista paikalla ollessaan, mutta nyt selvästi harmitus ymmärrettävästi oli pinnassa. Eikä ihme, kun tallilla oli jotakin sanottavaa päästessään paremmille iskukyvyille kehitystyönä ansaittuna juuri ennen jahdin alkua. Nyt talli ajaa mahdollisista voitoista loppukaudesta ja koettaa saada ensi kauden autot heti iskukykyyn alkukaudesta. Nämä kolmen kisan segmentit ovat kyllä toki armottomia pistekisailun osalta ja kaksi hyvää kisaa ei välttämättä riitäkkään jos ei paljon ole ollut trafiikkia keltaisten lippujen osalta joissa jahtaajia on ollut mukana. Kaikki kisat olivat todella puhtaita, joten kyllä se vauhdin ja kestävyyden mittaamiseksi meni ensimmäisellä kierroksella.

- Chris Buescherin tulokaskausi oli menestys ottaen huomioon, että hän oli vastoin kaikkia veikkauksia ensimmäinen kisavoittaja näistä kolmesta kovasta (Chase Elliott, Ryan Blaney ja Chris Buescher) ja ottaen huomioon tallin koko ja mahdollisuus menestykseen vaikka RFR paljon teknistä tukea antaakin, niin heidän tavoitteet täyttyivät sen voiton ja jahtiin pääsemisen myötä. Muutenkin kun kisat olivat kilpailukykyyn verranollisia tällä kierroksella pitkien vihreiden lippujen ansiosta, niin tämä oli ainoa realistinen tulema tälle organisaatiolle, mutta pieni FRM meni kilpailukyvyssä eteenpäin tullessaan keskiarvollisesti lähemmäs jo pakan keskijoukkoa.

-----------------------------------

Toinen kierros alkaa sitten NASCARin pyhätössä ensi viikonloppuna ja "jahdin runkokisoista" varmasti eräimpiä kohokohtia radan klassisen 1.5 mailin imagonkin tuomana, mutta etenkin ne perinteet joita vaalitaan tällä konservatiivisemmalla alueella mutta hyvin kuitenkin teknimodernilla ovaalilla kansikuvana lähes kaikille cookie-cuttereille. Ratapintakin säästänyt hyvinkin joskin nyt rata alkaa lähenemään uuden ja vanhemman välimaastoa. Kyseessä on Charlotte Motor Speedway iltavalaistuksessa. Toinen kierros starttaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kisalähetyksen alkaessa vaihtelevasti kello 01:00 eteenpäin Viasat Urheilu HD:lta, Viasat Sport HD:lta, NelonenProlta, Viaplaylta ja Ruutu-palvelusta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Toinen kierros alkoi aika-ajojen suhteen mainiosti, kun Kevin Harvick starttaa paalupaikalta Charlotessa, joka on ensimmäinen kärkipaikka aika-ajojen jälkeen tällä kaudella joka on tullut ajamalla, kun runkosarjassa paalupaikat tulivat pistejohtajan asemassa ansaittuina jos ei lähtöjärjestystä pystytty ajamalla laittamaan muuten viralliseksi kuin pisteillä johtuen keliolosuhteista.

Alex Bowman starttaa hienosti toiselta paikalta ja seuraavaksi paras jahtaaja aika-ajojen jälkeen, Chase Elliott, kolmannelta paikalta.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/bank-of-america-500.raceResults.qualifying.html
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Todella suurien sateiden ja kovien kelien vuoksi Xfinity Seriesin kisa ajetaan huomenna, kun eilen tosiaan ei ollut sellaista aikaväliä jossa kisa oltaisiin voitu suorittaa, joten toinen kisaviikonloppu putkeen, jossa alasarjan kisaa siirretään, mutta tällä kertaa Sprint Cupin kisan jälkeen ajettavaksi, joten hieman erilainen järjestely tällä kertaa.

Uutisoittin väärää tietoa tuossa aikaisemmin, jossa väitin että kisa ajetaan tänään, kun tv-aikatauluista katsoessani tein sellaisen äkkinäisen johtopäätöksen ja meni päivät tuosta syystä sekaisin. Kisaa ei olisi voinut muutenkaan ajaa Xfinity Seriesissä tänään kun sateet loppuvat ehtoomalla ja silloin Sprint Cupin kisa alkaa. Pahoitteluni tuosta uutisoinnista.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Niin siinä sitten kävi, että hurrikaani Matthew'n vuoksi Sprint Cupin kisa on siirretty huomiseksi päiväksi - tuo päätös tehtiin välittömästi tänä aamuna kun kävi selväksi että tuo myrsky tuleekin pysymään alueella koko päivän. Tavalliseen keliin verrattuna jota voidaan sääpalveluista seurata ja ennustaa, tämän tapaiset myrskyt ovat erittäin arvaamattomia. Aika tapahtumarikas viikonloppu ollut vaikka vielä ei kisailua ole radan puolella tapahtunut. Kisalähetys alkaa noin kello 19:00 Suomen aikaa. Erikoisen tuosta tekee myös se, että Sprint Cupin kisa ajetaan ennen Xfinity Seriesin kisaa; syynä tietysti se, että kuninkuusluokkaa koskenut päätös tuli vasta juuri nyt ja Xfinity Seriesin jo eilen, kun kisat on uudelleen järjesteltiin.

Mielenkiintoiseksi se tekee myös itse kisailun joka tulee olemaan hyvin erilainen päiväaikaan kun suunniteltu keinovalaistuksessa ajaminen ilta-aikaan. Charlotessa rata tulee olemaan hyvin erilainen juurikin kuin päivän ja yön välisenä erona mitä tulee rataan, kun nyt liukastellaan ja haetaan pitoa kun ilta-aikaan ilmasensitiivisyys ja kaksi selvää ajolinjaa olisivat olleet avainsanat. Nyt on kolmea erilaista. Harjoituksia ei kuitenkaan ehditty ajaa kuin yksi ja lisänä aika-ajot, joten autojen alustoja ei ole ehditty vielä tuunaamaan täysin erilaiseksi mitä itse kisaolosuhteet tulevat olemaan nyt tämän uuden aloitusaikataulun myötä. Joten säätöjen puolesta autot saadaan äkkiä vastaamaan haasteisiin jota radan puolesta tulee.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Charlotessa nähtiin vuoden eräistä dramaattisimmista kisoista, joka kosketti jahdin kannalta negatiiviseen sävyyn mestaruuskandidaatteja kovin takaiskuin jollainen skenaario on jahdissa viimeksi tapahtunut 9 vuotta sitten Kansasissa, mutta etenkin tällä uudella pudotuspelimenetelmällä ja tällä kierroksella juurikin työtä tulee riittämään monelle yllin kyllin. Nähtiin myös kuusinkertaisen mestarin virkoaminen todelliseen tittelikyytiin tällä kaudella.

Jimmie Johnson voitti toisella "takapiharadallaan" Charlotessa (Doverin lisäksi) kisan, joka oli hänen kauden kolmas, mutta ehdottomasti eräs uran isoimmista voitoista: tämä takasi hänelle ensimmäisen kerran pääsyn mestaruuskahdeksikon joukkoon toiseksi viimeiselle kierrokselle, jolla hän ei ole koskaan tittelikandidaattina ollut tällä uudella formaatilla. Toki vastan kolmas kausi menossa tällä systeemillä, mutta ottaen huomioon kuinka kahtena viime jahdissa JJ on todella ollut vaikeuksissa tämän systeemin ja samoiten auton järjestelmällisen kilpailukyvyn ja pisteiden tasaisuuden kanssa jahdissa - että runkosarjassa - ottamatta huomioon muutamia hänen todellisia huippuratojaan, niin kyllä varmasti helpotti koko #48 tiimin työskentelyä. Nyt toiseksi viimeisellä kierroksella hänelle tulee mahdollisuus Martinsvillessä tai Texasissa ottaa voitto ja mennä finaaliin kandidaattina titteliä hakemaan. Hän johti eniten kierroksia Charlotessa ja osoitti etenkin kisan loppupuolella kyllä tasaisen varmalla kyydillä ja hyvin käyttäytyvällä autollaan, että edelleen tiimiltä löytyy runsaasti voitontahtoa ja intohimoa olla eräistä suosikeista mestaruuspystiin. Vastoinkäymiset ovat todellakin kyllä tehneet tiimistä erittäin vahvan, vaikka aina menestyneen tiimin kohdalla monesti se voi myös toimi katalyyttina toisin päin ansioiden jälkeen kuten monesti on NASCARissa tapahtunut, mutta seitsemättä pystiään hakevalle #48 tiimille tämä ei ollut keissi. JJ oli jo hyvä aikaisemmin tällä kaudella Charloten maratoonikisassa kylläkin, mutta silloin Martin Truex Jr. oli vain niin dominoiva, että haastajiksi ilmottautuneilla tuolloin oli jo voittaja-autot lähes tulkoon käytössä, mutta #78 tiimi oli vielä silti omassa kastissaan. Sunnuntaina viimeisessä uusintastartissa JJ lähti Matt Kensethin jälkeen toiselta paikalta, mutta ylälinjalta lähtenyt MK kuitenkin jäi sutimaan radalla olleeseen puhdistuspulverin jälkiin ja JJ ampaisi kärkeen ja voittoon. MK sijoittui toiseksi kisassa. Jimmie Johnson on näin ollen tosiaan ensimmäinen jatkoonmenijä tältä kierrokselta voitollaan.

Kisa oli dramaattinen ja valitettavasti #4 tiimin Kevin Harvickille tapahtui juuri jotain sellaista, joka oli jo toisessa kisassa putkeen oli autoon liittyvää. Nyt ei ollut mekaaninen kuten Doverissa vaan tällä kertaa auton sähköjärjestelmä petti - ja mikä suruttavinta tilanteessa oli, niin autoa ei ensin voinut hoitaa tietokoneen kautta varikkosuoralla vaan se pitää viedä sääntöjen mukaan suoraan päävarikolle. Vika kaiken lisäksi paljastui myös sellaiseksi jota ei saatu kuntoon. Erikoista oli myös se, että auton pystyi käynnistämään normaalisti ja pitämään käynnissä, mutta vetovoimaa ei ollut autolla lähteä liikkeelle. Paalupaikalta kisaan startti ja voiton haku varmana jatkoonmenijänä vaativalta kierrokselta otti kovan takaiskun. Sijoitus oli lopulta 38:s. Kisa alkoi hyvin ja KH johti kisan ensimmäiset kierrokset; auto ei aivan parhaimillaan ollut juoksun edetessä (johtuen tietysti vähäisestä harjoitusmäärästäkin kisaviikonloppuna) ja KH oli ensimmäisten pysyhdysten aikaan top-5:n joukossa. Myöhemmin kuitenkin kisassa Kevin Harvickin autoa saatiin jo paremmaksi ja KH pystyi haastaamaan silloin kärjessä olleen Chase Elliotin oikein kunnolla kärkipaikasta; tuo oli todella hyvä suorite Stewart-Haas Racingin #4 tiimiltä kun Hendrick Motorsport oli todella vahva sunnuntaina. Mahdollinen top-3 päivä kuitenkin meni tosiaan pieleen sähkövian ilmennettyä ja tämä tarkoittaa Kansasiin hakemaan tarmokkaasti vain voittoa. Tältä kierrokselta jos toivottavasti jatkopaikka tulee, niin kolmannelle kierroksella oleva Phoenix vuorostaan on KH:n paras rata jolla on finaalipaikan varmistava vaikutus. Kevin Harvickin kohdalla voi kuitenkin sanoa, että kun niin monella kuskilla tuli ongelmia iltapäivällä Charlotessa, niin pisteet ovat todella nipussa ja jatkoon voi edelleen mennä pisteilläkin.

Tämä kierros kuitenkin on vaativan hankala ja todellakin töitä pitää todellakin tehdä kovasti ja auton toimia mekaaniikaltaan/tekniikaltaan erinomaisesti, ja voitto olisi kuitenkin ainoa oikeastaan onnistuneen kisan mittari Kansasissa, koska kierroksen finaali Talladegassa on - kuten kaikki tietävät - arvaamaton, eikä sen varaan voi laskea jatkoon menoa. Talladega kyllä palvelee myös mahdollisuutena kaikille 40:lle autolle radalla, mutta iltapäivän täytyy todellakin olla tarkkaakin tarkemmin pitänyt mennä just eikä melkein jos voittoon ajaa ja kykenee sen tekemään ystävällisessä ilmapiirissä mitä tulee kilpakumppaneihin draftissa.

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/bank-of-america-500.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

-----------------------------------------------
Chase for the Cup: toinen kierros 1/3

1. Jimmie Johnson (voitolla jatkossa)
2. Matt Kenseth (-5)
3. Kyle Busch (-9)
4. Brad Keselowski (-11)
5. Kurt Busch (-12)
6. Carl Edwards (-16)
7. Martin Truex Jr. (-17)
8. Denny Hamlin (-33)
------------tippumisvaarassa------------------
9. Austin Dillon (-36)
10. Chase Elliott (-36)
11. Joey Logano (-39)
12. Kevin harvick (-41)

----------------------------------------------

Muistiinpanoja toisen kierroksen ensimmäisestä kisasta:

- Chase Elliott johti kilpailun alussa tukun kierroksia ja kun kisa pysyi vihreän lipun alla, niin hän pystyi pitäytymään paikassaan pidemmän tovin - ja auto toimi erinomaisesti. Kilpailun olosuhteiden muututtua keltaisten alettua liehumaan enemmän, niin hän varikkopysähdysten jälkeen vietti aikaa top-5:n tuntumassa. Reissin loppupuolella kuitenkin tullut uusintastarttiin liittynyt kolari liitti toisiinsa peräti kaksitoista autoa ja hän oli myös osallisena rytäkässä Austin Dillonin kanssa jahtaajista - kumpikin oli tuolloin varikkokäyntien jälkeen kärkijoukossa, mutta kummankin kisa päättyi tuossa rytäkässä ja joutuivat myös tiukkaan paikkaan jatkopaikkojen osalta.

- Kyle Busch, Carl Edwards ja Kurt Busch saivat myös kolarissa vahikoa autoihinsa, mutta mitään ylidramaattisen ikävää vahinkoa ei tullut, että kyse oli lähinnä kosmeettisista vaurioista, jotka eivät vaarantaneet aerodynaamista ajettavuutta. Kyle Busch osui seinään kisassa jo kerran aikaisemmin, mutta lähinnä jätti maalipintaan jäljen. Yhteinen nimittäjä kuitenkin kaikilla oli jahdin kovetessa pikkuhiljaltaan se, että ei aivan voittokahinoissa ollut ketään heistä missään vaiheessa kisaa. Toki kaikilla sijoitus kuitenkin oli helpottava mitä tulee tähän kierrokseen ja he ovat pisteissä selvästi paremmassa asemassa kuin monet muut.

- Denny Hamlin oli eräs niistä jotka haastoivat Jimmie Johnsonia etenkin kilpailun puolivälistä eteen päin hanakasti ja hänkin johti tukun kierroksia - ja osoittikin - että hän mahdollisesti voi olla JGR:llä tällä hetkellä parhaimmassa valmiustilassa vaikka Matt Kenseth JGR:n paras kuski sijoituksellisesti olikin sunnuntaina. Denny Hamlinin harmiksi kisa päättyi juuri kilpailun loppuhetkillä moottorin sanottua sopimuksen irti ja hänkin joutui kovaan paikkaan pisteissä. Mielenkiintoiseksi kylläkin tässäkin tilanteessa tämän tekee se, että huolimatta keskeytyksestä, hän on pisteissä edelleen viivan paremmalla puolella johtuen jahtaajiin osuuneesta kovasta myrskystä reissipäivänä.

- Joey Logano osui kahdesti seinään kisassa rengasrikkojen vuoksi ja toisella kerralla hän päätyi päävarikolle pitkäksi aikaa. Tuo toinen kerta tapahtui samanaikaisesti samalla kierroksella kun Kevin Harvick ajoi hiljaa radalla sähköongelman vuoksi, joten aikamoista yhden keltaisen aiheututtua pitemmän vihreän lipun jälkimainingeissa, jossa kaksi jahtaajaa oli ongelmissa.

- Brad Keselowski ajoi kaiken kaikkiaan tasapainoisen ja hyvin tavoilleen sopivan nousujohteisen kisan, tällöin jos kalusto ja tiimi on pelipäällä - tämä kilpailun sen kyllä toden totta näytti mutta ainoastaan todellinen haasto kärkipaikasta jäi toteutumatta. Brad Keselowski oli lopulta 7:s. Martin Truex Jr. oli varmasti isoimpia pettymyksiä kierroksen avauskisassa Charlotessa. Charloten maratoonikisasta dominoivan voiton tuomana suurta positiivista mediahöykytystä osakseen saanut #78 rikottuineen NASCARin ennätyksineen keväällä ei kyennyt tekemään nyt Charlotessa samaa syksyllä. Sijoitus oli lopulta 13:sta ja vaikka eräässä vaiheessa kilpailun loppupuolella he jo onnistuivat tulemaan aivan lähelle kärkeä erään uusintastartin jälkeen, niin kisan lopulla varikolle turva-auton takaa suorittamaan ratkaisevaa pysähdystä ennen kisan ratkaisuhetkiä kuitenkin varikkopysähdyksen aikana oli ongelmia, joka tiputti hänet jälleen top-10:n ulkopuolelle.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
---------------------------------

Seuraavaksi luvassa on uusivanhaa 1.5 mailista ovaalia Kansas Speedwaylta, joka uudelleen päällystyksen jälkeen on noin kaksilinjainen, mutta alkanut laajentua jo muutaman vuoden jälkeen lähemmäs seinämää tuoden leveyttä sekä variaatioita juoksujen aikana ajaa autoa valkoisen linjan tuntumasta jo hieman keskilinjaakin ylemmäs. Aerodynaaminen uusi paketti tälle kaudella tietysti on laajentanut ajatusmahdollisuuksia kaarteiden optimaaliseen käyttöön pitävällä asvaltilla, mutta edelleen kyllä radalla ilmasensitiivinen imu on voimakkaampi kuin monella muulla radalla ja siksi uusintastartit kuskejen pitää mesteroida parhaansa mukaan. Myös renkaat näyttelevät isoa osaa tällä radalla, johtuen juuri edelleenkin suhteellisen kovasta rasituksesta kamppeerikulmien ollessa todella purevasti radan kallistukseen tarrautuvat, joka alkaa käymään monesti rengaskumin päälle jos auto ei täysin istu kallistukseen kunnolla. Tällä hienolla ovaalilla tulee isoja vauhteja yhdistettynä nyt enemmän ja enemmän jo hivenen kulunempaan ratapintaan, joka vuorostaan tuo tosiaan säätömahdollisuuksia autoista esiin. Kisalähetys starttaa sunnuntai-iltana kello 20:30 NelonenProlla, Viaplaylla ja Ruutu-palvelussa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
NASCAR Whelen Euro sarjan tuplamestari Anthony Kumpen nähdään viikonloppuna mukana NASCAR K&N East sarjan osakilpailussa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Aika-ajoissa Kansasissa Matt Kenseth vauhditti itsensä paalupaikalle ja hyvää JGR:n panostusta täydensi Kyle Busch ollen toinen ja Carl Edwards kolmas. Denny Hamlin oli seitsemäs ja tekninen tallikaveri JGR:lle oleva Martin Truex Jr. neljäs. Kevin Harvick oli 11:sta ja viime kisan voittanut Jimmie Johnson 21:s.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/hollywood-casino-400.raceResults.qualifying.html

Ensi kauden sääntöpaketti myös julkaistiin ja nyt säännöt vahvistavat mandatoriksi samanlaisen alustan käytettäväksi, jota Kentuckyssa ja Michiganissa on käytetty, joten entisestään downforcea vähennetään autoista. Nuohan kisat ajettiin muunnelmana tästä nykyisestä ohjelmasta jota autoihin sovelletaan sääntöjen osalta ja nyt se astuu ensi kaudella voimaan kaikille normaaleillle aerodynaamisille radoille. Daytonassa ja Talladegassa vuorostaan nopeusrajoitinta hieman pienennetään.

Sääntömuutokset: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2016/10/14/nascar-announces-2017-rules-package.html
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Pitkästä aikaa ehtii kattomaan kisaa. Ei tällä "kolme kisaa kaudessa" tahdilla oikein pääse mukaan.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kansasissa nähtiin hieno kilpailu sunnuntaina ja myöskin kannatuksellisesti loistava sellainen. Itse kisa oli myös jännittävä kaikilta osin ja todellakin pistää monta kuljettajaa todella kovaan paikkaan jatkopaikan suhteen, kun kierroksen finaali ensi viikonloppuna Talladegassa on odottamassa.
-------------------------------------------
Kansasin kisan Top-10

1. Kevin Harvick
2. Carl Edwards
3. Loey Logano
4. Jimmie Johnson
5. Kyle Busch
6. Austin Dillon
7. Alex Bowman
8. AJ Allmendinger
9. Matt Kenseth
10. Kasey Kahne
--------------------------------------------
Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/hollywood-casino-400.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

--------------------------------------------
Chase for the Cup: toinen kierros 2/3

1. Jimmie Johnson (jatkossa voitolla)
2. Kevin Harvick (jatkossa voitolla)
3. Matt Kenseth (-8)
4. Kyle Busch (-10)
5. Carl Edwards (-13)
6. Kurt Busch (-20)
7. Martin Truex Jr. (-24)
8. Joey Logano (-37)
--------------putoamisvaarassa--------------
9. Austin Dillon (-37)
10. Denny Hamlin (-43)
11. Brad Keselowski (-44)
12. Chase Elliott (-62)

---------------------------------------------

---------------------------------------------

Seuraavaksi sitten luvassa suurta kisaviikonloppua superspeedwaylla Talladegassa, joka kyllä tekee pistekamppailusta todellisen trillerin ja hektisen kaikilta mahdollisilta aspekteiltaan. Ottaen huomioon, että ketään ei ole täysin pisteiden osalta lyönyt itseään jatkoon, niin vaihtuvuus tulee pisteissä jo olemaan suurta jo kisan startista alkaen, jos ajolinjat pysyvät pitkään vieri vieressä ja paikat vaihtuvat - draftissa myös se vaikutus tulee nopeasti vastaan jos ei saa välitöntä draftausapua suorilla tai kaarteissa. Kierroksen finaalissa viimeisestä kuudesta jatkopaikasta kamppailevat lähtevät kisaan tietysti jotkin aggressiivisemmin ja toiset hoputtomannin, ja tämä luo eroja taktiikassa ja strategiassa, kun osa ajaa kärkipaikoista ja osa voi ottaa etäisempää lähestymistapaa. Kummassakin valinnassa kyseessä on vain parhaimpien asetelmien saaminen kasaan kisan ratkaisuhetkiä varten, koska näillä asetelmilla kisan edetessä mahdollinen (-set) isohko (-kot) voidaan välttää paremmin ja muut myöskin epäonnisuudet draftin temmellyksessä, koska monesti superspeedwaylla kolari muodostuu sen verran suureksi, että sitä on vaikea välttää kaikissa olosuhteissa, mutta näissä skenaariossa se on luontaisesti helpommin vältettävä - ellei juurikin kisan ratkaisuhetkillä tule liian ahdasta kuten monesti ennenkin kun sen verran moni ajaa vain voitosta jahtaajista. Jännittävä kisalähetys kierroksen finaalikisasta Talladegasta alkaa sunnuntai-iltana NelonenProlla, Viasat Sport HD:llä, Viaplaylla ja Ruutu-palvelussa kello 20:30.

P.S. Tämä teksti jäi tällä kertaa lyhyeksi, kun pitkän kirjoittamisen jälkeen tänään tehdyt isommat täydentävät tekstit hävisivät kokonaan bittikirjoitustaululta ja kun sitä oli sen verran laitettu siihen täytteeksi, niin en viitsinyt enää aloittaa alusta vaikka kyllä kirjoitettavaa kisasta oli yllin kyllin ja hyvä kisa olikin :ahem: :) Mutta pistin vastineeksi top-10:n kisasta suoraan tuohon kanssa näkyviin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Talladegan aika-ajoissa Martin Truex Jr. ajoi paalulle ja hänen vierestään kisaan starttaa Brad Keselowski. Viime kisassa Kansasissa voitolla hienosti jatkopaikan ansainnut Kevin Harvick lähtee sijalta 22.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/hellmanns-500.raceResults.qualifying.html

Tänään sitten luvassa jännittävä toisen kierroksen finaali: ketä kuusi Kevin Harvickin ja Jimmie Johnsonin lisäksi jatkaa sekä minkälaista taistelua radalla onkaan luvassa kun paikoista mitellään ja voittoa haetaan. Dramaattinen kilpailu luvassa jo kovin lähtöasetelmin.
 
Ylös