NASCAR 2016

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ennen kuin edes moottorit ehtivät kunnolla käynnistymään ensimmäistä kertaa New Hampshiressa, niin Dale Earnhardt Jr. ilmoitti jättävänsä kokonaan tämän Sprint Cup kisaviikonlopun väliin. Syynä olivat jo pitempään häntä vaivanneet, viime aikoina jälleen pahentuneet aivotärähdyksestä juontuvat jälkioireet, jotka ovat häntä vaivanneet. Tutkimusten jälkeen tuli siihen lopputulokseen, että ajaminen ei ole tällä hetkellä suotavaa.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2016/7/14/dale-earnhardt-jr-missing-new-hampshire-race-with-concussion-symptoms.html

Alew Bowman korvaa hänet tämän kisaviikonlopun osalta #88 autossa.

Erityisen akuutti ongelma, joka voi tarvita pitempääkin lepoa, kuten monissa muissakin urheilulajeissa joissa kovaakin kontaktia voi vääjämättömästi sattua ja toisinaan välttämättömän tahattomasti, eikä aivotärähdysten vuoksi ole viisasta riskeerata kuitenkin tietäen, että kolinaa voi hyvinkin todennäköisesti olla tulossa.

Erikoisen tilanteesta tekee se, että jos Dale Earnhardt Jr. istuu Indianapolisin viikonlopun, niin Jeff Gordon on jo ilmoitettu olevan korvaava kuljettaja hänelle tuona kisaviikonloppuna. Todella suurluokan uutinen toteutuessaan, mutta toisaalta yksi iso uutinen tähän kauteen jo tuollaisena.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2016/7/15/jeff-gordon-named-as-possible-replacement-dale-earnhardt-jr-concussion.html

Pääasia tässä on kuitenkin kaikessaan se, että Dale Earnhardt Jr. toipuu, sekä kykenee tulemaan takaisin auton rattiin heti kun on kunnossa. Kiirehtiä ei saa missään nimessä, että vaiva paranee mahdollisimman nopeasti pelkällä levolla, sitten ajaminen on jälleen ajankohtainen.
 

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
Harmittava homma tuo Dale Jr:n poisjäänti. Miehellä on aiemmalta uralta huhujen mukaan jopa 4-5 aivotärähdystä, joten riski pysyvistä terveyshaitoista seuraavan kolarin sattuessa on aika suuri. Ikääkin on jo 41 vuotta, joten kovin monta vuotta huipputasolla ei olisi muutenkaan jäljellä. Toivotaan kuitenkin, että Dale kuntoutuu ja pystyy ajamaan vielä muutaman kauden huipulla. Kyseessä on kuitenkin koko NASCARin suosituin kuljettaja, jonka poissaolo näkyisi varmasti katsojamäärissä niin radalla kuin televisiossa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Harmittava homma tuo Dale Jr:n poisjäänti. Miehellä on aiemmalta uralta huhujen mukaan jopa 4-5 aivotärähdystä, joten riski pysyvistä terveyshaitoista seuraavan kolarin sattuessa on aika suuri. Ikääkin on jo 41 vuotta, joten kovin monta vuotta huipputasolla ei olisi muutenkaan jäljellä. Toivotaan kuitenkin, että Dale kuntoutuu ja pystyy ajamaan vielä muutaman kauden huipulla. Kyseessä on kuitenkin koko NASCARin suosituin kuljettaja, jonka poissaolo näkyisi varmasti katsojamäärissä niin radalla kuin televisiossa.
Totisinta totta. Lievimpiä aivotärähdyksiä kun kertyy jo monta, niin sekin on jo riskinsä. Dale Earnhardt Jr:lla kyseisiä - kovemman iskun - aikaansaaneita kolhuja on tullut uralla muutamia, ja niin kuin uusintoina urheilukanavilla USA:ssa on näytetty uusimpia, niin pienet tärähdykset - nykyään turvavalleilla suhteellisen pienet iskut - valskaavat kovista iskuista saatujen hermoratojen ärtyneisyyttä juuri hermollisilla, kivukkailla, saatujen tömäyksien aktivoimalla ärtynyttä aluetta uudelleen vain tärähdyksekin tapahduttua. Tämän vuoksi tuo aina kyseenalaisempi hoidon kannalta, koska hoitoon se tarvitsee hyvinkin pitkään lepoa jos se on mahdollista; tälläisen jälkeen pitää olla ilman kovia iskuja, mutta kuitenkin ajoa tulee heti tapahtumallisuuden jälkipuinnesissa koska kuljettaja on itsessään täysin ajokunnossa monesti ja jo valmiina ajamaan hyvinkin pian tälläisen jälkeen.

Tälläisissä tapauksissa kuski jatkaa yleensä niin kauan kuin se on mahdollista, mutta riskialttius on mukana kuviossa, niin kovia kolhuja ei saisi sattua vaan yhtään. Kuten yleensäkkin moottoriurheilussa ja ennen kaikkea nopeilla ovaaleilla, NASCARissa, se on todella hankalaa ja samalla kuljettajan ja tiimin pitäisi olla aina hyvinkin kilpailukykyinen, joten etenkin kun NASCARissa koviakia riskejä pitää ottaa ihan keskirintamalta kohti kärkeä, jos niin tulee, kisaa siinä tilanteessa. Tällöin pitää olla terveydentila myös siinä kunnossa, että kykenee taistelemaan hyvistä sijoista radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Rauhallinen kilpailu oli New Hampshiressa lukuun ottamatta kamppailun viimeistä 50 kierrosta, jolloin NHMS:llä tutut uusintastarteista seuraavaa ruokkivat keltaiset tekivät paluun ja näin ollen parikin autoa oli eri kahakoiden vuoksi rengasrikkoinen ja turva-auto pariin kertaan kävi radalla vetämässä joukkoa. Muuten kuten sanottua, hyvin rauhallinen kisa ja esimakua pidemmistä juoksuista annettiin paikalla olleille ja katselijoille television & näyttöjen ääreen.

Matt Kenseth voitti kisan, mutta hänen autonsa ei läpäissyt välitöntä katsastusta kilpailun jälkeen, joten hänen autonsa toimitettiin R&D Centeriin (NASCARin virallinen tarkistuskeskus) kokonaiseen ja läpiluotaavaan katsastukseen. Voitto varmasti pysyy, mutta sanktiota (jos tulee), tulevat sitten sakkoihin tai tiimin henkilökuntaan liittyviin rangaistuksiin, joissa tiimipomo yleensä juurikin johtavana jäsenenä tiimissä saa kovimmat penaltit. Samoin yleensä jaetaan seuranta- ja ehdonalaisrangaistuksia, joissa sen saanut henkilö/(-t) ei saa syyllistyä rikkeisiin tuona annettuna aikana.

Tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/new-hampshire-301.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

TOP-10 Loudonissa

1. Matt Kenseth ( Riippumatta mitä jatkotarkastusten jälkeen tapahtuu koskien tätä tiimiä ennen ensi kisaviikonlopun alkua, niin olipahan nousujohteinen ja aina vain kehittyvä kisa MK:lta ja koko tiimiltä. Aikaisemmin oli juuri ollut puhe orkesterin ei-niin vireisestä ja tasaisesti kestävän soiton heittelystä ja alakanttiin menneistä nuoteista. Nyt viime sunnuntaina oli aivan eri tsemi päällä, ja vaikka rata onkin itsessään tiimille hyvä ollut viime kaudet, niin siltikin hyvällä tyoskentelyllä ratin takana ja tiimiboksin kanssa olevalla tiiviillä yhteistyöllä & ennen kaikkea hyvällä autolla, tuo tulos saadaan aikaiseksi. Ilmaantui kärkijoukossa kärkeen vasta kisan loppupuolella, mutta kilpailukyky oli hyvää luokkaa ja autolla kykeni ajamaan muutenkin koko iltapäivän voitosta jos vain mahdollisuus siihen tarjoutui. Ratapaikka on kaiken a ja o litteillä mailin radoilla ja lyhytradoilla.)

2. Tony Stewart ( Nousujohteinen oli myös tämän tiimin suorite sunnuntai-iltapäivästä. Alkujaan ei ollut, mitä vauhdista viitteitä vähäisesti annettiin, sellainen mahdollinen top-10 auto vielä kisan puolivälin krouvinkin tienoilla. Lopussa autoon tehdyt säädöt ja TS:n loistava ymmärrys auton käyttäytymisestä juurikin teknisellä ja mekaanisestikkin haastavalla radalla Loudonissa antoi puitteet hyvään lopputulokseen. Tulokastiimipomokin edelleen vain jatkaa vakuuttamistaan tässä tiimissä ja on todellakin antanut TS:lle loistavan mahdollisuuden viimeisellä kaudellaan mennä voitosta voittoon metafoorallisesti sanottuna, kun joka kisaviikonloppu vanha kunnon rattitaidostaan tunnettu kolminkertainen mestari onnistuu säväyttämään parin todella epäonnisen ja -vireisen kauden jälkeen ja kykenee parhaimmillaan tällä kaudella vielä mahdollisesti taistelemaan mestaruudesta jopa.)

3. Joey Logano ( Onnistui tallikaveriaan paremmin toteutuksessa NHMS:llä ja ajoi kaiken kaikkiaan hyvän kisan - sekä tasaisen sellaisen loppuviimein. Ei suurempia tiputuksia tai nousuja, vaan tasaista ajattamista top-10:ssä, josta lopputuloksena erittäinkin kiitettävä sijoitus. Hivenen on kuitenkin vielä matkaa tämän tiimin ihan parhaimpiin valtteihin, joita se on vauhdilla tuonut esille viime kausilla. Mutta voitot alkavat olla taas enemmän ja enemmän ajankohtaisempia - ja mikään kiire ei vielä ole, kun JL:llä on jo yksi voitto alla ja itsessään koko talli eksperimoittee uusia osia autoissaan jahtia varten.)

4. Kevin Harvick ( Johdettuja kierroksia ei yllättäen nyt tullut yhtään, mutta muuten iltapäivä oli kaiken kaikkiaan vauhdikkaan temmeliäs ja auto oli erinomainen, joskin monet kerrat kisan alkupuolella varikkokäynnin jälkeen tuli sijojen laskua ihan kärjestä lähemmäs top-10:n läheisyyttä. Siinä kestää juuri vaikeammalla radalla ohittaa, noin 30-40 kierrosta monesti päästä useamman auton ohitse, kun vauhdit ovat kuitenkin niin tasaiset ja linjavaihtoehdot kaarteissa antavat oman variaationsa. Kisan loppupuolella varikkokäynnit olivat taas uomissaan ja autolla pystyi ajamaan oikein kunnolla kisaa kärkipaikoista, ja top-5:n sekä pistejohdon kasvaminen olivat kuitenkin onnistuneita suorituksia.)

5. Greg Biffle ( RFR:n Greg Bifflelle kolmas peräkkäinen top-10:n joukkoon sijoittuminen ja nyt kauden ensimmäinen top-5:n. Nyt vuorostaan tiimi varasti shown tällä kertaa loistavilla päätöksillä varikon puolelta, kun auto viihtyi kisassa hyvin pitkään sijojen 18-22 välimaastossa - ja hyvin oli myös tiedossa, että juuri näillä radoilla ja lyhkäisimmillä tallia kokonaisuutena koetellaan eniten, mutta mitä vielä jos tuloksia katsellaan ja siitä tullutta draivia jatkoa ajatellen. Voiton suhteen tallin pitää olla optimistinen, mutta samalla realisti, että jos jahtipaikasta/(-oista) talli taistelee, niin se tulee pisteillä, mutta etenkin GB:lle (tallin kuskeista pisteissä heikoiten sijoittuneena) kisassa juuri niin sopivasti sellaisen tullessa täydellisesti kävisi, että kykenisi myös siitä voitosta ajamaan ja varmistaan paikkansa jahdissa.)

6. Jamie McMurray ( Tasaisuudesta tiimin kohdalla on ollut puhetta ja jälleen top-10:n joukkoon sijoittuminen - sekä samalla myös on viihtynyt enemmän kameroiden edessä kisan edetessä, joka on juurikin puhtaimmillaan paremman kilpailukyvyn tulosta. CGR:llä työn sarkaa on vielä riittävästi, mutta trendi koko tallilla on aina ollut se, että jos se noudattaa tuttua käsikirjoitusta, niin tallin kummatkin kuljettajat ovat erittäinkin vahvoja kauden viimeisellä kolmanneksella eri toten.)

7. Ryan Newman ( RCR:llä on kaksi kuljettajaa kiinni jahtipaikoissa pisteillä ja juurikin Ryan Newman ohjastaa tuota karavaania lippulaiva-autollaan, jonka kilpailukyky on viime aikoina parantunut ja NHMS:llä - kun on RN:lle hyvä rata - luontaisesti tulos oli myös kiitettävä. Viime kausina on juuri pistekisailussa kunnostautunut ja sama meno jatkuu hyvin tuloksin tällä hetkellä. Vielä vain tosiaan voittokantaan tallia odotetaan takaisin ja aika-ajoin on sellaisia piirteitä ollut olemassa.)

8. Kyle Busch ( Johti kaikista kuskeista eniten kierroksia, mutta kisan loppupuolella uusintastartit eivät vain onnistuneet eikä hän enää kauemmas aivan kovimmasta kärjestä tiputtuaan onnistunut hankkimaan sijoja takaisin. Kovat olivat näytöt jälleen, nyt ei vain aivan kisan toteutus pysynyt raiteillaan koko kierrosmäärää.)

9. Denny Hamlin ( Varma suoritus, mutta olisi hivenen odottanut kovempaakin suoritusta sellaisella radalla, joka lyhytratojen kanssa sopii DH:n ajotyylille loistavasti, jossa autoa teknillisyydellä ja hiipimisen ekstra latauksellisuuta kaarteiden masterointiin juuri ratin takaa osaamisella ja oppiaalisen nöyrästi toteutetaan. Edelleen suuremman vaihteen hakemista on ennen jahdin alkua, mutta tavallaan tiimi voi olla hyvinkin valmis siihen ja näyttämään parempaa, kun se jo tiedetään, että talli kokonaisuutena on todella kova tällä kaudella.)

10. Ricky Stenhouse Jr. ( Toinen RFR:n auto myös top-10:ssä, joka oli tallille mitä parhaimpaa juhlaa. Ricky Stenhouse Jr:n kohdalla merkittäväksi teemaksi tulee nousemaan todellakin konstitentti auton ajatus lähempänä top-10:iä joka radalla ja onnistuessaan tiimi on todellakin parantuneen kilpailukyvyn voimin onnistunut sijoittumaan kympin joukkoon.)

----------------------------------

Sitten kaikki NASCARin suuret ystävät: ensi viikonloppuna sarja saapuu moottoriurheilun pyhättöön, Indianapolisiin. The Brickyardin 400-mailin kisa on todellakin suurta moottoriurheilujuhlaa jo sellaisena, vaikka neljällä kaarteella ja pitkillä etu- ja takasuorilla varustettu näyttävä, hyvin kuitenkin vähän suureksi ovaaliksi kallistettu rata on aina ollut NASCARissa todella vaikea paikka ohittaa juuri vauhtien ja ilmasensitiivisyyden vuoksi, kun se vaikuttaa ohittamiseen todellakin jo silloin, kun pitäisi päästä lähelle imuun kaarteissa suoraohitusta haettaessa. Tällä kaudella kuitenkin vähä-downforcellinen paketti tulee lisäämään autojen tulemista lähemmäs ja ottamaan pois tuota ohitusten vaikeutta. Kaarteissa toki aerodynaamisesti vähemmän siirtoa ja pitoa radan pintaan voi tehdä todellakin haastavan, mutta erittäin mielenkiintoisen elementin kisaan, kun radan haastavat ja aina liukkaat kaarteet haastavat todellakin kuljettajaa kovissa vauhdeissa.

Kisalähetys alkaa Viaplaylla, Ruudussa, NelonenProlla ja Viasat Sport Finlandilla 21:00 - 22:00. Tuo kisalähetyksen alkaminen itsessään tarkentuu vielä lähempänä kisaviikonloppua.

Ensi yönä vielä mainittakoon, että nyt jokavuotuiseksi klassikoksi muodostunut Camping World Truck Seriesin kisalähetys Eldora Speedwaylta alkaa kello 3:30 ja ainakin Viaplay on näyttämässä sen. Tosiaan, ainoa hiekkapäällysteinen rata koko kalenterissa, tuo nykyajan kalustolla ajettaessa aika nostalgisia tunnelmia NASCARin alkuajoista.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4418
Sijainti
Salo
Hyvä ja perusteellinen analyysi taas Atlaalta! Tätä ketjua tulee luettua, vaikka kisan seuraaminen jäisi välistä. Ihan sen vuoksi, että käy tsekkaamassa mitä Altas on kirjoitellut :thumbup:
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Hyvä ja perusteellinen analyysi taas Atlaalta! Tätä ketjua tulee luettua, vaikka kisan seuraaminen jäisi välistä. Ihan sen vuoksi, että käy tsekkaamassa mitä Altas on kirjoitellut :thumbup:
Kiitän nöyrästi tästä kehusta! :) Hyvä näin, että tekstit tekevät asiansa juuri myös siinäkin suhteessa, että jonkinlainen käsitys kisasta itsestään jäi lukijalle mieleen ja vuorostaan - toivottavasti - vahvisti myös esimerkiksi myös kisan katsonneen näkemyksiä tässä suhteessa, mitä jäi mieleen kilpailusta ja kärkikympistä. Tuossa tietysti joutuu tiivistämään, mutta yritän aina olennaisimmat muistaa jokaisen kärkikymppiin ajaneen suorituksista.

Juuri kun oli puhetta #20 tiimistä ja mahdollisista rangaistuksista, niin NASCAR ilmoitti niistä juuri tänään.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2016/7/20/matt-kenseth-new-hampshire-penalty-report.html

P3-luokan sanktiot, tarkoittaen sitä, että sekä kuski (Matt Kenseth) ja talli omistajana (#20) saavat kumpainenkin -15 pistettä penalttia. Tiimipomo Jason Ratcliff vuorostaan sai henkilökohtaisen sakon, joka oli 25.000 dollaria.

Oheisessa oli myös muita sanktioita, joissa myös valitettavasti Kevin Harvick sai hyvin vähäisen rangaistuksen, onneksi, mutta kuitenkin. Samoin sai Austin Dillon ja kummaltakin vähennetään 15 minuuttia harjoitusaikaa Indianapolisissa, joten ei mitään suurempaa kuitenkaan. Listassa oli paljon myös varoituksen saaneita.

Iso uutinen oli myös se, että Dale Earnhardt Jr. ei aja ainakaan kahteen seuraavaan kisaan, ja hänen tilallaan, sekä Indianapolisissa, että Poconossa ajaa Jeff Gordon. Näin ollen Dale Earnhardt Jr:n ollessa pitempään poissa radoilta, niin Jeff Gordon ajaa sitten ainakin kaksi kisaa.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2016/7/20/jeff-gordon-drive-88-indianapolis-dale-earnhardt-jr-out-concussion.html
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kyle Busch lähtee paalulta tänäiseen Indianapolisin osakilpailuun. Hänen kanssaan eturivin jakaa tallikaveri Carl Edwards. Viimeistä kertaa kokoaikaisena kuljettajana Brickyardille starttaava Tony Stewart lähtee hienosti kolmannelta paikalta. Hän ilmoitti tämän viikonlopun aikana juurikin, että ei sulje pois vaihtoehtoa ensi kaudelle tehdä saman kuin Jeff Gordon, jos paikkaavaa kuljettajaa haetaan ajamaan kisan(/-oja). Kevin Harvickilla on loistava lähtöpaikka myös kilpailuun ja se on seitsemäs. Viime aikojen huonoja suorituksia korjaamaan ja kurssiaan muuttamaan lähtevä Jimmie Johnson lähtee kolmanneltatoista paikalta. Jeff Gordon lähtee ensimmäiseen tuurauskisaansa Indianapolisissa sijalta kaksikymmentäyksi.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/crown-royal-presents-the-combat-wounded-coalition-400-at-the-brickyard.raceResults.qualifying.html

Kisalähetys alkaa kello 21:30.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Indianapolisissa oli kisapäivänä todellinen hellepäivä ja kaikkiaan sen kovan autoihin tulleen tuuletuksen sekä pitkien vihreiden jälkeen kilpailun loppupuolella oli jälleen viime kisoista totutusti jonkinkin verran keltaisia, ja näistä yksi oli isompi kolarikasautuma, joita Indianapolisissa aika ajoin tapahtuu. Myöskin GWC onnistui vasta toisella kerralla. Muutessaan vihreillä lipuilla hyvinkin pitkiä toveja edennyt kisa oli suhteellisen rauhallinen ja tuossa mitattiin kovissa olosuhteissa juurikin autojen vauhdikkuus, että sitten kuskien kestokyky haastavissa olosuhteissa.

Voittajasta ei jäänyt mitään epäselvää kuitenkaan, edes kisan lopun keltaiset ei tuota harmoniaa raiteilla saanut hidastettua eikä haastajia ilmaantunut.

Lopputulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/crown-royal-presents-the-combat-wounded-coalition-400-at-the-brickyard.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

TOP-10 Indianapolisissa

1. Kyle Busch ( Mahdikas suoritus, 149/170 johdettua kierrosta, ylitse muiden, täysin omaa kastiaan, ylivoimainen, auto kuin raiteilla, nakutti jatkuvaan tahtiin kisan kärkiaikoja tai lähelle, vertaista suoritusta saa hakea jne.. Oli sellainen päivä sunnuntaina, jolloin ei olisi voinut paremmin mennä KyBulla. Nämä kisat ovat nykypäivänä todella harvassa, jossa yksi kuljettaja aloittaa kisaviikonlopun vihellellen ennen ensimmäistä kiekkaa ja jatkaa ruutulipulle saakka; ja mikä tekee siitä vieläkin ekstrempaa, on se, että kaikki tämä tapahtui Indianapolisissa ja voiton jälkeen vielä tekemään tuttavuutta radan vanhimmalle kohdalle, tiilipäällysteelle. Toista kertaa peräkkäin onnistui KyBu tekemään tämä moottoriurheilun mekassa Indianapolisissa, mutta tämänvuotinen esitys oli kerta kaikkisen maaginen. Tällä kaudella on yksi täysdominointi todistettu NASCARissa ja sekin tosiaan tapahtui "teknisen yhteistyö" tallin tekemänä aiemmin tällä kaudella, joten hyvä esimerkki koko organisaatiollisesta iskukyvystä JGR:llä.)

2. Matt Kenseth ( JGR:n päivä piristykseltään oli Joe Gibbsille lähes täydellinen. Viime kisan voittaja ja todellakin otteitaan parantanut Matt Kenseth oli erityisen vahva kisan toisella puoliskolla ja kykeni tuomaan tallilla loistavan suorituksen. Tuo oli itse asiassa paras sijoitus mitä oli tarjolla, kun yksi oli sen verran ylitse muiden, mutta haastavalla ja legedaarisella Indianapolisilla ei ole lainkaan huono olla toinen, vaikkakin se sijoituksellisesti on yksi niistä kirpaisevista hetkistä kuljettajalle kokea se tällä isolla ovaalilla.)

3. Jimmie Johnson ( Eräs niistä subjekteista keskusteluiden eräänä highlightina ja otsikkona kesän aikana moottoriurheilussa on ollut juurikin se, että miten JJ:n ja HMS:n suorituskyky on selkeästi valahtanut kärkivauhdista ja tämä JJ:n "kympittömyys" -putki ennen Indianapolisia oli aikamoinen shokki varmasti monelle sarjaa kauan seuranneelle. Kuitenkin kaikkineen takaiskuineen kesällä ja Indianapolisissakin huonoon paikkaan tullut varikon läpiajorangaistus näytti jälleen jättävän tiimin pois kympin joukosta ja jo sellaisenaan kovaan pettymykseen hänelle erittäin hyvällä radalla - niin tämä tiimi näytti sen jälleen kerran, että kun se pohjanoteeraus on tullut tavallaan jo vastaan, on yksinkertaisesti ne tiimit todella harvinaisia koko NASCARin historian aikana ketkä kääntävät kurssinsa välittömästi uudella energialatauksella. Tämä tiimi, kuten kaikki tietävät, on juuri niitä. Suorituskyvyltään auto oli sellainen Indianapolisissa, jolla tavallisten varikkopäätösten osalta oltaisiin ajettu kympin joukossa kuten monessa muussakin kisassa ennen tätä, jos ei erilaisia epäonneja olisi tullut tiimille koettavaksi. Nyt kuitenkin tavallaan se läpiajorangaistus antoi tiimille erilaisen syklin varikkokäyntejen osalta, ja onnistui todellakin tuossa päätöksessä kun Jimmie Johnson nousi kisan viimeisillä kierroksilla todella paljon sijoja hyvillä renkailla ja kulkua sekä ohitusintoa riitti.)

4. Denny Hamlin ( JGR:n työpanos oli mahtipontinen Indianapolisissa, ja jopa useaan kertaan hyvinkin vähäeleisistä kisoista tunnettu DH:kin innostui ihan toden teolla ajelemaan hyvinkin kovavauhtista kisaa jo heti alkuunsa ja autokin näytti olevan hyvinkin stabiili ja kaarreliikkuvuudesta suoranopeuksiin oli erinomaisella tasolla. Kauden alkaessa pikkuhiljaa lähestymään jahtia, tämä tiimi on sellainen joka kyllä kilpailukyvyltään voi nousta suureenkin rooliin, jos vain rimanalituksista ja selkeästi huonommista kisoista tiimi on onnistunut skarppaaman parempaan yleiskuntoon.)

5. Kyle Larson ( CGR:ltä mallikas suoritus, ja etenkin KL:n suhteen auto oli koko kisan ajan suht hyvässä vauhdissa. Isoilla ja aerodynaamisilla radoilla tuleva sijoituksellisuuden osoitus kärkikympissä lähellä ihan kärkeä, on osoitus, että paketillisesti kyllä tehtaalla autot voidaan saada alustaltaan hyvin kulkevaksi näihin haasteisiin ja koneestakin vääntöä löytyy. Enemmän vain jatkossakin tallin pitää vielä hioa niitä ongelmakohtia ja nyansseista löytää suorituskykyä, joka tulee pikkuhiljaa evidentiksi kauden tärkeimpien aikojen tullessa ajankohtaiseksi kilpailukyvyltä.)

6. Kevin Harvick ( Kisassa oli toinen kuljettaja, joka kykeni ajamaan nopeimpia kierrosaikoja kuin voittaja erässä vaiheessa. Kuitenkin kisaan mahtui yksi ylimääräinen varikkokäynti värinän takia jota autossa oli, ja tämä johti toisen puolen renkaiden vaihtoon vihreän lipun aikana. Auto toimi hyvin ja jos tehdyt valinnat juurikin tuoreiden renkaiden osalta olisi toiminut kisan loppupuolella, niin ei voittokantaankaan olisi ollut mahdotonta päästä - jos vain olisi onnistunut asemmoitumaan välittömästi startissa sellaisille ohituspaikoille eikä olisi tullut ruuhkaan juuttumisia ja sitä kautta nopeiden ohittamisten hidastumista. Kuitenkin hyvä taktiikka/strategia aina kokeiltavaksi, jos sillä saisi etulyöntiaseman kuitenkin kovaa menevään kärkeen ja sellaisella radalla, jossa suoranopeuksien saaminen on edellisen kaarteen pitoisuudesta kiinni, miten auto sen tuli. Kaikkinensa hyvä kilpailu, ja pistejohto suureni sekä nyt top-10:ejä on kuljettajista tällä hetkellä eniten.)

7. Joey Logano ( Oli tallikaverinsa kanssa ainoa, joka ylipäätään johti kierroksia voittajan lisäksi - ja heidänkin yhteismääränsä johdetuissa kierroksissa ylsi 21:een johdettuun läppiin. Tämän lisäksi tuo tehtiin hyvinkin vielä kisan alkupuoliskolla, jolloin TPR:llä oli lanseerattu kyseinen voittosuunnittelma tallin kummallekkin kuskille. Kisan struktuaalisuus kuitenkin muuttui kisan loppupuoliskolla ja kummatkin autot tulivat samanlaiseen varikkorytmiin kuin muutkin. Eri olosuhteissa olisi voinut toimiakkin alkuperäinen skenaario, mutta ajamalla kummatkin tallin autoista oli n. top-10:n luokkaa, joka oli tietysti osasyynä erilaiseen rytmitykseen ja ohittamisen kuitenkin ollessa hankalaa ilmasensitiivisellä radalla.)

8. Martin Truex Jr. ( Toinen kuljettaja kisassa, joka jossakin kohdin pystyi säännöllisemmän sekvenssin ajamaan nopeampaa kuin kisan voittaja, mutta lopputulos oli kuitenkin kaikessa optimistisuudessaan hivenen pettymys koko tallille. Kisan loppupuolella selkeän edun kannalta varikolla käynti on aina sellainen mitä pitää erilaisissa asemissa miettiä ja siitä tulevasta hyödystä saamaan juuri sellainen, tai lähelle, tuleva onnistuminen, jolloin se kannattaa. Martin Truex Jr. pysyi kuitenkin kisan lopun radalla kärjen kanssa, mutta hänen kohdaltaan se ei aivan onnistunut pysyä top-5:ssa. Renkaiden kannalta tuo kierrosmäärä oli kuitenkin merkittävä tuoreimpiin verrattuna. Vähän kierroksia, ahdasta radalla sekä vielä todellakin ruuhkaa kaarteissa linjojen ollessa käytettynä tuoreemmilla renkailla, niin ei tällä kertaa mennyt radalla pysyminen hänen kohdaltaan uomiinsa.)

9. Austin Dillon ( Toinen RCR:n auto antoi myös hyvän tositteen tuloksellisesti Indianapolisista ja kympin joukkoon sijoittumisten suhteen on tallin johtopaikalla. Nyt talli pystyi sunnuntaina tuomaan hyvinkin kokonaisvaltaisen esiintymisen radalle ja ennen kaikkea se oli juurikin ruutulipulla, jolloin selkeästi tulos ja auton kyvykkyys kisassa merkitsee tuloksellisesti. RCR:llä on hyvä suunta menossa ja nyt kokonaisuutena talli alkaa päästä niihin asemiin, joista varikkopäätöksillä voidaan hankkia lopputuloksellisesti jopa suurpotteja.)

10. Paul Menard ( Vasta kauden toinen kympin joukkoon sijoittuminen Paul Menardilta radalla, jolla hän on tähän mennessä ottanut uransa ainoan voittonsa. Toisaalta lupausta antavia alkavat olemaan RCR:n otteet kuitenkin ja tallin kuitenkin kaksi muuta autoa ovat säännöllisesti olleet parempia kuin keskikasti. PM:llä on tällä kaudella ollut paljon vastoinkäymisiä ja keskeytyksiä/huonoja kisoja on tullut paljon. Nyt kuitenkin jos alkaa kulkemaan vauhdillisesti läpi kisan paremmin, niin PM on niitä kuskeja jotka pystyvät olemaan todella tasaisia ja yllätysvalmiita.)


------------------------------------

Seuraavaksi mennään hyvinkin samanlaisiin tunnelmiin konfiguraatiolta, kun ensi viikonloppuna ajetaan Indianapolisin sisar-radalla ja haastavalla, konstikkaalla kolmiolla, Poconossa. Poconossa kuitenkin jokainen kaarre on erilainen, ja todellinen yhteläisyys Indinapolisiin löytyy Poconosta juurikin maineikkaasta ja auktoriteettisesta tunnelikaarteesta, joka on kunniotusta aikaan saava. Radan kaksi muuta kaarretta ovat vuorostaan todella pitkiä kaarteita, eikä kallistusta ole kuitenkin niin paljoa, ettei autot väkisinkin suhteellisen tuoreellakin ratapinnalla ottaisi helposti yhteen joka tekee niistä uusintastarteissa kuitenkin monilinjaisuuteen kannustavan, mutta nykyisellään vauhdin kaarteissa pitäviä ajolinjoja on kaksi idyllistä ja nekin ovat todellakin käytössä ja tilaa on vähän.

Kisalähetys alkaa NelonenProlla, Ruudussa ja Viaplayssa sunnuntai-iltana kello 20:00.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sateen vuoksi eiliseltä tälle päivälle siirtynyt Poconon kisa alkaa kello 17:30. Eilen oli kaikki suhteellisen jo kunnossa kisaa varten, että vaikka startti oli viivästynyt radan kuivattamisen vuoksi, niin ykköskaarre oli ainoa paikka jossa esiintyi oikeastaan kunnollisia vesivanoja putsattavaksi. Sitten tuli kuitenkin yksi valtava pyyhkäisy vettä rata-alueelle ja ottaen huomioon jo viivästyneen starttiajan muutessaankin ja tuon kokoluokan ovaali kuivattavaksi, jolla ei ole keinovalaistusta, niin kilpailu tosiaan siirrettiin täksi päiväksi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26854
Pilvi putosi radalle kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tuskin päästään enää jatkamaan. Ei oikein kelit suosineet Poconossa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Oli kyllä todella erikoiset olosuhteet Poconossa myös maanantaina; kisaa ei loppuun saatu ajettua sumun tultua rata-alueelle ja näin ollen kisa virallistettiin tulosten osalta, kun 22 kierrosta jäi enää ajamatta, joten oltiin reippaasti yli puolen välin krouvin.

Sensaatiovoittaja saatiin ja Front Row'n toinen voitto koko organisaation ajalta NASCARissa. Jännän tästä tekee myös sen, että kun täälläkin monesti on tullut puheeksi tulosten maksimointi, niin tämä on NASCARin historian ajalta yksi sellainen talli joka on voittanut sillä kaikista parhaimmalla mahdollisella radalla heille pari vuotta sitten (Talladega, David Ragan silloin tallissa kuskina tallikaverinsa David Gillilandin puskiessa heidät kaksoisvoittoon) ja nyt voitti 2.5 mailisella ovaalilla Poconossa. Monesti vaikka millaista kisaa varikkopäätösten ja kelien suhteen on tullut tullakseen, ole ollut keskikastin ja häntäpään välimaastossa oleville tiimeille ollut mahdollista voittaa aerodynamiikkaa tarvitsevilla radoilla juurikin ironisesti ympäristölliseltä tekijöiltä, koska tuossa vaiheessa kisaa se ei ole vain mennyt yhteen kyseisen syklin kanssa milloin kisa on virallistettu, kun niitä vielä harvoin tapahtuu nykyään että kisan päättää keliolosuhteet. Syklillä tarkoitetaan sitä, että onko samalla kierroksella kärjen kanssa, mikä on bensankesto autossa, onko uskalluttu kokeilla riskiä (kannattava vaihtoehto aina pienille talleille vain jos mahdollisuus on saavuttaa todellakin parempi sijoitus kuin muuten) vai pitäytyykö konservatiivisemmassa vaihtoehdossa ja luottaa siihen että kisa jatkuu eikä näin ollen riskeeraa sekä se, että onko kuinka monta samalla kartalla yllättävän yrityksen kannalta. Kaikki siis meni todellakin putkeen tuolta tiimiltä, kun se meni juuri nappiin sen suhteen, kun turva-auto toi autot seisomaan varikkosuoralle kun punainen nostettiin lipun väriksi. Autothan rullasivat keltaisen alla monta kierrosta radalla, kun sumu oli jo saapunut ja pari kierrosta sitä enemmän, niin kärkiauton olisi pitänyt tulla varikolle tankkaukseen ja renkaiden vaihtoon.

Poconon kisan jälkeen myös tuli selväksi, että Dale Earnhardt Jr. ei aja ensi viikonloppuna Watkins Glenissä, eikä myöskään väliviikon jälkeen Bristolissa. Kaikista tärkeintä on sanomattakin, että populäärikulttuurillinen ikoni NASCARissa toipuu, on kunnossa sataprosenttisesti taas ajamaan kun sen aika on. Vaikka tulisikin takaisin vielä runkosarjan viimeisiin kisoihin, niin kyllä jahti jää hyvin todennäköisesti ajamatta muutenkin vaikkakaan se ei mahdottomuus ole, mutta kilpailuttomuus ja tallin muutenkin vastaava kilpilukyvyllinen kyvykkyys ei tällä hetkellä ole parhaimillaan ja voittaakkin heidän juuri pitäisi pakostakin pudotuspelejä ajatellen päästäkseen sinne, joten on levon kannalta tärkeä ettei kiirehdi ratin taakse vaikka syy olisi kuinka hyvä. Tosin kilpaurheilijalta se vaatii paljon, kun kauden tärkeimmät kisat ovat alkamassa, mutta terveys ensin kuitenkin.

Näin ollen Jeff Gordon jatkaa auton ratissa kaksi seuraavaa kisaa ja tulee myös hänen uransa 800:s startti vastaan. Hän on yllättävän hyvin sopeutunut autoon takaisin ja vielä eri numeron autoon kuin koko uransa, mutta aktiiviuran lopettamisesta on kuitenkin sen verran vähän vasta aikaa ja vaikka autot ovat muuttuneet sekä ovat totta kai säädöllisesti erilaisia alustaltaan/aerodynamiikaltaan, niin tuntumaa hänellä on edelleen klaarata ihan kunnolla kilpaa ja on autoissa paljon samaakin kuin viime kaudella. Tulokset voivat olla miltei mitä tahansa, mutta on silti miltei paras apu ketä Hendrick Motorsport voi tuohon pyytää ajamaan tallin legendana ja kuitenkin kyseessä on hieno ele auttaa tallia sekä Dale Earnhardt Junioria.

Kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/pennsylvania-400.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

TOP-10 Poconossa

1. Chris Buescher ( Hieno voitto pieneltä tallilta ja tältä tiimiltä. Taktiikka meni totta tosiaan niin kohdalleen kuin sen vain voi osata ja tästä syystä todellinen jymy-yllätys saatiin nopeasti rakennettuun voittajan ympyrään maanantaina. Tiimipomona tässä tiimissä oleva veteraani käskyjenjakaja Bob Osborne kyllä näytti strategikkona jälleen taitonsa vetäistä riskialtis liike, joka kuitenkin mahdollisti tämän maksimaalisen suoritteen. Chris Buescherille voitto merkitsi myös paljon vuoden tulokas -titteliä ajatellen, että vaikka tavoitteet ovat erilaiset ja selkeästi altavastaaja kalustolla kisaileekin Chase Elliottia ja Ryan Blaneya vastaan, niin voitto heihin nähden tällä hetkellä ja vielä tällä tiimillä jolla ei muuten voitoista kisata tavallisissa olosuhteissa, kyllä nostaa osakkeita etenkin jos mies vielä nousee pisteissä top-30:iin ja on jahdissa.)

2. Brad Keselowski ( Oli sellaisessa syklissä tälläkin pitkällä ovaalilla hieman samanlaisesti kuin viime kisassakin, jossa kuitenkin muutti sykliään lähemmäs kisan loppua. Nyt pitäytyi siinä aikaisemmin jo varikolla käyneenä ja jahtasi raivoisasti CBU:ria kilpailun loppuhetkillä ennen keltaista sumun takia. Ei onnistunut saamaan eroa kiinni vaikka autoissa olikin isoja eroja kierrosajoissa (liian suuri välimatka), mutta hyvä suoritus ja autossakin oli vauhtia ihan kiitettävästi.)

3. Regan Smith ( Toinen kuljettaja samassa sekvenssissä kuin voittajakin, mutta tuli sen verran perästä CBU:ria, että ei mahtanut mitään BK:lle joka tuli hänen ohitsensa kisan loppupuolella. Tommy Baldwin Racingiltä hieno suoritus, ja eri toten taas täksi kaudeksi kuninkuusluokkaan paluunsa tehneelle Regan Smithille. Tälläiset kisat tuottavat suuria otsikoita ja siinä pääosissa ovat todellakin sellaisia sijoituksia ajaneet joita ei aivan usein kärkikastissa ole.)

4. Kevin Harvick ( Ehdottomasti kisan eliittiä ja auto oli kisan nopein alusta kilpailun virallistamiseen saakka. Ensimmäinen kuski myös niistä maalissa, jotka olivat normaalilla varikkosyklillä liikkeellä. Päivään voi olla kuitenkin erittäinkin tyytyväinen, vaikkakin se Poconon voitto jäi tältä kaudelta hankkimatta, joskin kummassakin kisassa oli auto millä sen pystyi tekemään, mutta jälleen kerran kisassa tapahtuvista muuttuvista tekijöistä muodostui se syy miksi ei voittoa tullut. Loistava suoritus kuitenkin hienosti jälleen ja erinomaisesti väliaikainen tiimipomo Dax Gerringer sai kisaviikonloppuna auton pelaamaan. Tästä KH voi lähteä iloisin mielin seuraavaan kisaan vauhdikkaan kisaviikonlopun piristyksellä.)

5. Tony Stewart ( Erilainen taktiikka ratkaisi paljon ja sieltähän Tony Stewart tälläkin kertaa otteitaan jatkaa pirteästi vankistaen ja vain parantaen asemiaan varmasti jahtipaikasta top-30:issä. Puhettahan on jo ollut tiimin iskukyvystä, että vaikkakin niin selvää kuin jo tuloksetkin ovat antaneet myöden, niin vielä epäileväisiä on löytynyt. Vastaus on ollut se, että kyse ei ole lumeesta tai sattumien kautta sijoitusten parantumiseen - vaan autossa toden totta on kilpailukykyä ja TS on todella itsevarma, mikä luo loisteliaan symbioosin tulostavoittelulle. Silloin kun auto kulkee kuten TS haluaa, niin sijoituksellisesti kilpailusta riippumatta ja säätöjen ei-ollessa niin kohdallaan kuin toivottaisi, TS ajaa juuri silloin erilaisella lähestymistavalla ne suoritukset jotka ovat mahdollista saada, toisinaan myös hivenen yllättäen, mutta tulos on tasapainossa yleensä sen kanssa mitä haettiin.)

6. Kyle Larson ( Kisan yksi ehdottomia onnistujia, ja hänen renkaiden vaihto/tankkaus-sykli oli hyvin erilainen kokonaisuudessaan kun monella muulla, mutta oli erittäinkin hyvä vanhemmilla renkailla radalla ja onnistui johtamaan toiseksi eniten kisassa kierroksia. Ajoi myös hyvinkin intensiivisen väännön Austin Dillonin kanssa, joka oli samalla syklillä liikkeellä kisan oltua silloin n. puolivälissä.)

7. Denny Hamlin ( Paras JGR:n kuski maanantaina tuloksellisesti, ajamalla oli siinä kintaalla, että olisiko ollut välttämättä nopein Toyota-kuljettaja. Rata jolla DH nautti jo tulokasvuonaan suurta menestystä ja juhlinnan hyrskyä, ei ole eri toten uudelleen päällystämisen jälkeen kyennyt ottamaan konstikkaasta kolmiosta voittoja. Pystyi kuitenkin taas tekemään kiitettävän tuloksen hyvinkin vähin esiintymisin tv-kameroissa, olkoonkin, että kisaa ei ajettu aivan loppuun.)

8. Carl Edwards ( JGR:llä on menossa mahtipontinen vuosi ja voittoja on kaikista talleista eniten (9). Carl Edwards on ajanut kaiken kaikkiaan kyllä selvästi jo tasaisemman kauden kuin viime kaudella ja tällä sesongilla vauhtiakin on alkanut olemaan säännöllisesti jo lähemmäs sitä luokkaa mitä tämä kuski voi saada aikaiseksi. Edelleen kuitenkin, kuten Poconossakin, he eivät aivan saa autoa hiottua siihen top-5 luokkaan ennen kisaa ja kilpailun aikanakin sijoitus jämähtää (joka on hyvä että huono) hyvikin samoille sijoille pitkiksi ajoiksi, mutta ei kuitenkin tavattoman kaukana kärkipaikasta.)

Jatkuu...
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
.....

9. Kyle Busch ( Poconon viikonloppuna oli sekin hyvinkin selkeää, että sellaista Indianapolisin dominointia ei ole luvassa tältä tiimiltä ja ennen kaikkea myös vaihteiden käyttö kierroksella teki korttien jaon tasaisemmaksi jo alkujaan. Se piti hyvin paikkansa, eikä KyBu pystynyt lähellekkään ajamaan kunnolla voitosta tällä isolla ovaalilla. Ei huono päivä missään nimessä, mutta kaikilla oli tietysti mielessä samanlainen ovaalien pituus ja siihen tosiaan liitettynä se dominointi Brickyardilla. On ohjastanut JGR:n koko tallia tällä kaudella ja ottanut nimellisesti niin sanotun ykköskuskin paikan tallissa jo viime kauden mestaruuden jälkeen, mutta jatkanut siitä draivilla mihin jäi.)

10. Kurt Busch ( Hieman enemmän otsikoita olisi ajatellut tulleen Kurt Buschin suoritteesta Poconossa, jossa hän voitti kauden ensimmäisen kisan, mutta kuitenkin jo ennen starttia NASCAR pisti miehen lähtemään hänniltä liikkeelle autoon tehdyn säädöksen takia, jota ei hyväksytty sellaisenaan. Kilpailu meni hyvinkin sujuvissa merkeissä ja saavutus top-10:issä ratapaikan ollessa alleviivaukselta ihan kärkidirektiivejä Poconossa, tulos oli kaikkiaan onnistunutkin.)


----------------------------------

Seuraavaksi sitten jatketaan kauden toisella ja viimeisellä moottorirataturneella Watkins Glenin maineikkaalla radalla, joka on sellainen venue edelleenkin rataan tehtyjen turva-alueiden lisäämisten jälkeenkin, että paljon tapahtuu ja downforce/aerodynamiikka kun näyttelee osaa isoilla koppiautoilla suhteellisen kapealla, mutta nopealla radalla, niin onpahan taas adrenaliininen näytös tulossa. Kisalähetys alkaa suorana Viasat Sport Finlandilta, Ruudusta ja Viaplaysta kello 21:00 sunnuntaina.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Uudistuneen ratapinnoitteen kanttareineen saaneen Watkins Glenin moottoriradalla paalupaikalta starttaa Carl Edwards ja hänen kanssaan eturivistä starttaa Kyle Larson. Kevin Harvick lähtee 15:sta paikalta kisaan.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/cheezit-355-at-the-glen.raceResults.qualifying.html

Furniture Row tosiaan laajentaa ensi kaudella tallinsa kahteen tiimin. #78 tiimin kaveriksi autotalliin saapuu #77 tiimi - ja odotetusti autoa ensi kaudella ajaa erittäin lupaava ja debyyttikautensa kokoaikaisena kuninkuusluokassa tekevä Erik Jones. Tiimin pääsponsori on 5-Hour Energy, joka hyppää tähän tiimiin Clint Bowyerilta, joka taas vuorostaan ensi kaudella jatkaa tällä hetkellä Tony Stewartin kanssa olevilla sponsoreilla SHR:llä.

Myös talli ilmoitti tehneensä hyvin odotetusti 2 vuoden jatkosopimuksen Martin Truex Jr:n kanssa.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2016/8/7/erik-jones-furniture-row-racing-second-car-2017.html
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26854
Puolet kisasta oli ajettu kun aloin katsomaan ja ilmeisesti alkupuolisko ollut rauhallisempaa, koska ei keltaisia tuota enempää ole ollut. Loppupuolisko on ollut ihan romurallia. Ei ole montaa kierrosta kilpaa ajettu.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Alkaa olemaan jahti jo sen verran lähellä, että pitää hieman ladata akkuja kun kauden tärkein aika on saapumassa NASCARiin, joten pistelen muutamista kisoista tässä runkosarjan lopulla vain pelkät tulokset vaikka kirjoitettavaa kyllä riittäisi. Darlingtonin ja Richmondin kohdalla - runkosarjan kaksi viimeistä kisaa - raporttia jännittävistä hetkistä radalla on jälleen tiedossa top-10:n osalta, ja totta kai mitenkä käy pudotuspeliviivaväännöissä ratkaisevan kahden kisan osalta ennen jahtia.

Tulokset Watkins Glenistä: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/cheezit-355-at-the-glen.raceResults.results.html

Pistetilanne Watkins Glenin jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Kausi kyllä toden totta tulee sellaisille tunnelmavivahteille ennen chasen alkua, että kylläpä on mielenkiintoiset kahinat ja vääntelyt tulossa myös viimeisistä lipuista playoffeihin. Tänä viikonloppuna Bristol Motor Speedway - joka kyllä on aina sellainen megamaaninen NASCARin hurja pienjättiläinen puolen mailin kovilla kallistuksilla betonipinnoitteella, valtavan gladiaattorikolosseumin keskiössä, että että.. Rata on ehdottomasti edelleen yleisön mieleen kovastikkin, vaikkakin yhdeksän vuotta sitten tehty uudelleenpäällystys ja ajolinjan leventäminen koko radan levyiseksi ei alkujaan näyttänyt palvelleen tönäisy-ja-ohitus venuen sekä kolaripitoista ruuhka-aikaa vaalineita perintöjä, mutta ottaen huomioon radan pienen koon, kova vauhti ja ajolinjojen ollessa kolme käytössä, niin tuo tila jossa autot ovat on todellakin ahdas tultaessa kaarteeseen, lähdettäessä kaarteesta ja on sitä suorallakin. Entinen alalinja on muuttunut ylälinjan dominoinniksi seinää lähes kolistaeltaessa (myös kolistelua tulee usein) ja siksi ahdasta pitää kaarteessa jo seinällä ja ohituksia koitetaan slingshotata kaarteesta alalinjalta lähdettäessä miltei toisen kylkeen, ja kylkeenkin. Ohittamisen tultua mahdolliseksi koko radan levyydeltä, niin myös ottaen juuri yksinkertaisesti ratapinnoitteen niukkuuden huomioon - pienen ja nopean ovaalin "isohkot" ovat myös mahdollisia ja multikaareja on viime kausina kisoissa myös esiintynyt suht runsaasti.

Rata on jälleen saanut todellakin NASCARissa fanit takaisin Bristolin kannattajiksi ja rata onkin todella monella sen kaksi kertaa kalenterissa esiintyessä, alleviivattu ja ympyröity. Juuri itse asiassa siitä siitäkin syystä, että kilvanajo on kaikkineen fysikaalisten haasteidenkin edessä todella viihdyttävää todellakin yhdessä isossa ryppäässä, jossa ei voi tehdä yhtäkään virhearviointia. Kisalähetys alkaa lauantain ja sunnuntain vastaisena yönä kello 02:30 Viasat Sport Finlandilla, Viaplaylla ja Ruudussa.

Myös kummatkin alaluokat ovat mukana Bristolissa. CWTS:n kisa oli jo aikaisemmin ja Xfinity-sarja on radalla kisan merkeissä ensi yönä.

Kuninkuusluokassa kisoja on Bristolin jälkeen tulossa vielä kolme, joissa ratkeaa tosiaan jahdin koko griddi: Michigan, Darlington ja Richmond.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Bristolin aika-ajoissa nähtiin jälleen JGR:ltä käsikirjoituksen mukaista osaamista 2-3 kierroksen nopeuksia ajan laitattamiseksi korkealle listalla. Carl Edwards paalulle ja muut tallin kuljettajat sijoille 2-3 ja 5. Kevin Harvick ajoi kisavetoja harjoituksissa ja näin ollen aika-ajo-veto oli 24:s. Chris Buescherin talli FRM saa suurempaa tukea RFR:ltä teknisesti, ajatellen, että hän voi hyvinkin olla liittouman ainoa kuski jahdissa. Aika-ajoissa tiimi näytti vauhtiaan ollen 12:sta.
 
Ylös