Indianapolisissa oli kisapäivänä todellinen hellepäivä ja kaikkiaan sen kovan autoihin tulleen tuuletuksen sekä pitkien vihreiden jälkeen kilpailun loppupuolella oli jälleen viime kisoista totutusti jonkinkin verran keltaisia, ja näistä yksi oli isompi kolarikasautuma, joita Indianapolisissa aika ajoin tapahtuu. Myöskin GWC onnistui vasta toisella kerralla. Muutessaan vihreillä lipuilla hyvinkin pitkiä toveja edennyt kisa oli suhteellisen rauhallinen ja tuossa mitattiin kovissa olosuhteissa juurikin autojen vauhdikkuus, että sitten kuskien kestokyky haastavissa olosuhteissa.
Voittajasta ei jäänyt mitään epäselvää kuitenkaan, edes kisan lopun keltaiset ei tuota harmoniaa raiteilla saanut hidastettua eikä haastajia ilmaantunut.
Lopputulokset:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/crown-royal-presents-the-combat-wounded-coalition-400-at-the-brickyard.raceResults.results.html
Pistetilanne:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html
TOP-10 Indianapolisissa
1. Kyle Busch ( Mahdikas suoritus, 149/170 johdettua kierrosta, ylitse muiden, täysin omaa kastiaan, ylivoimainen, auto kuin raiteilla, nakutti jatkuvaan tahtiin kisan kärkiaikoja tai lähelle, vertaista suoritusta saa hakea jne.. Oli sellainen päivä sunnuntaina, jolloin ei olisi voinut paremmin mennä KyBulla. Nämä kisat ovat nykypäivänä todella harvassa, jossa yksi kuljettaja aloittaa kisaviikonlopun vihellellen ennen ensimmäistä kiekkaa ja jatkaa ruutulipulle saakka; ja mikä tekee siitä vieläkin ekstrempaa, on se, että kaikki tämä tapahtui Indianapolisissa ja voiton jälkeen vielä tekemään tuttavuutta radan vanhimmalle kohdalle, tiilipäällysteelle. Toista kertaa peräkkäin onnistui KyBu tekemään tämä moottoriurheilun mekassa Indianapolisissa, mutta tämänvuotinen esitys oli kerta kaikkisen maaginen. Tällä kaudella on yksi täysdominointi todistettu NASCARissa ja sekin tosiaan tapahtui "teknisen yhteistyö" tallin tekemänä aiemmin tällä kaudella, joten hyvä esimerkki koko organisaatiollisesta iskukyvystä JGR:llä.)
2. Matt Kenseth ( JGR:n päivä piristykseltään oli Joe Gibbsille lähes täydellinen. Viime kisan voittaja ja todellakin otteitaan parantanut Matt Kenseth oli erityisen vahva kisan toisella puoliskolla ja kykeni tuomaan tallilla loistavan suorituksen. Tuo oli itse asiassa paras sijoitus mitä oli tarjolla, kun yksi oli sen verran ylitse muiden, mutta haastavalla ja legedaarisella Indianapolisilla ei ole lainkaan huono olla toinen, vaikkakin se sijoituksellisesti on yksi niistä kirpaisevista hetkistä kuljettajalle kokea se tällä isolla ovaalilla.)
3. Jimmie Johnson ( Eräs niistä subjekteista keskusteluiden eräänä highlightina ja otsikkona kesän aikana moottoriurheilussa on ollut juurikin se, että miten JJ:n ja HMS:n suorituskyky on selkeästi valahtanut kärkivauhdista ja tämä JJ:n "kympittömyys" -putki ennen Indianapolisia oli aikamoinen shokki varmasti monelle sarjaa kauan seuranneelle. Kuitenkin kaikkineen takaiskuineen kesällä ja Indianapolisissakin huonoon paikkaan tullut varikon läpiajorangaistus näytti jälleen jättävän tiimin pois kympin joukosta ja jo sellaisenaan kovaan pettymykseen hänelle erittäin hyvällä radalla - niin tämä tiimi näytti sen jälleen kerran, että kun se pohjanoteeraus on tullut tavallaan jo vastaan, on yksinkertaisesti ne tiimit todella harvinaisia koko NASCARin historian aikana ketkä kääntävät kurssinsa välittömästi uudella energialatauksella. Tämä tiimi, kuten kaikki tietävät, on juuri niitä. Suorituskyvyltään auto oli sellainen Indianapolisissa, jolla tavallisten varikkopäätösten osalta oltaisiin ajettu kympin joukossa kuten monessa muussakin kisassa ennen tätä, jos ei erilaisia epäonneja olisi tullut tiimille koettavaksi. Nyt kuitenkin tavallaan se läpiajorangaistus antoi tiimille erilaisen syklin varikkokäyntejen osalta, ja onnistui todellakin tuossa päätöksessä kun Jimmie Johnson nousi kisan viimeisillä kierroksilla todella paljon sijoja hyvillä renkailla ja kulkua sekä ohitusintoa riitti.)
4. Denny Hamlin ( JGR:n työpanos oli mahtipontinen Indianapolisissa, ja jopa useaan kertaan hyvinkin vähäeleisistä kisoista tunnettu DH:kin innostui ihan toden teolla ajelemaan hyvinkin kovavauhtista kisaa jo heti alkuunsa ja autokin näytti olevan hyvinkin stabiili ja kaarreliikkuvuudesta suoranopeuksiin oli erinomaisella tasolla. Kauden alkaessa pikkuhiljaa lähestymään jahtia, tämä tiimi on sellainen joka kyllä kilpailukyvyltään voi nousta suureenkin rooliin, jos vain rimanalituksista ja selkeästi huonommista kisoista tiimi on onnistunut skarppaaman parempaan yleiskuntoon.)
5. Kyle Larson ( CGR:ltä mallikas suoritus, ja etenkin KL:n suhteen auto oli koko kisan ajan suht hyvässä vauhdissa. Isoilla ja aerodynaamisilla radoilla tuleva sijoituksellisuuden osoitus kärkikympissä lähellä ihan kärkeä, on osoitus, että paketillisesti kyllä tehtaalla autot voidaan saada alustaltaan hyvin kulkevaksi näihin haasteisiin ja koneestakin vääntöä löytyy. Enemmän vain jatkossakin tallin pitää vielä hioa niitä ongelmakohtia ja nyansseista löytää suorituskykyä, joka tulee pikkuhiljaa evidentiksi kauden tärkeimpien aikojen tullessa ajankohtaiseksi kilpailukyvyltä.)
6. Kevin Harvick ( Kisassa oli toinen kuljettaja, joka kykeni ajamaan nopeimpia kierrosaikoja kuin voittaja erässä vaiheessa. Kuitenkin kisaan mahtui yksi ylimääräinen varikkokäynti värinän takia jota autossa oli, ja tämä johti toisen puolen renkaiden vaihtoon vihreän lipun aikana. Auto toimi hyvin ja jos tehdyt valinnat juurikin tuoreiden renkaiden osalta olisi toiminut kisan loppupuolella, niin ei voittokantaankaan olisi ollut mahdotonta päästä - jos vain olisi onnistunut asemmoitumaan välittömästi startissa sellaisille ohituspaikoille eikä olisi tullut ruuhkaan juuttumisia ja sitä kautta nopeiden ohittamisten hidastumista. Kuitenkin hyvä taktiikka/strategia aina kokeiltavaksi, jos sillä saisi etulyöntiaseman kuitenkin kovaa menevään kärkeen ja sellaisella radalla, jossa suoranopeuksien saaminen on edellisen kaarteen pitoisuudesta kiinni, miten auto sen tuli. Kaikkinensa hyvä kilpailu, ja pistejohto suureni sekä nyt top-10:ejä on kuljettajista tällä hetkellä eniten.)
7. Joey Logano ( Oli tallikaverinsa kanssa ainoa, joka ylipäätään johti kierroksia voittajan lisäksi - ja heidänkin yhteismääränsä johdetuissa kierroksissa ylsi 21:een johdettuun läppiin. Tämän lisäksi tuo tehtiin hyvinkin vielä kisan alkupuoliskolla, jolloin TPR:llä oli lanseerattu kyseinen voittosuunnittelma tallin kummallekkin kuskille. Kisan struktuaalisuus kuitenkin muuttui kisan loppupuoliskolla ja kummatkin autot tulivat samanlaiseen varikkorytmiin kuin muutkin. Eri olosuhteissa olisi voinut toimiakkin alkuperäinen skenaario, mutta ajamalla kummatkin tallin autoista oli n. top-10:n luokkaa, joka oli tietysti osasyynä erilaiseen rytmitykseen ja ohittamisen kuitenkin ollessa hankalaa ilmasensitiivisellä radalla.)
8. Martin Truex Jr. ( Toinen kuljettaja kisassa, joka jossakin kohdin pystyi säännöllisemmän sekvenssin ajamaan nopeampaa kuin kisan voittaja, mutta lopputulos oli kuitenkin kaikessa optimistisuudessaan hivenen pettymys koko tallille. Kisan loppupuolella selkeän edun kannalta varikolla käynti on aina sellainen mitä pitää erilaisissa asemissa miettiä ja siitä tulevasta hyödystä saamaan juuri sellainen, tai lähelle, tuleva onnistuminen, jolloin se kannattaa. Martin Truex Jr. pysyi kuitenkin kisan lopun radalla kärjen kanssa, mutta hänen kohdaltaan se ei aivan onnistunut pysyä top-5:ssa. Renkaiden kannalta tuo kierrosmäärä oli kuitenkin merkittävä tuoreimpiin verrattuna. Vähän kierroksia, ahdasta radalla sekä vielä todellakin ruuhkaa kaarteissa linjojen ollessa käytettynä tuoreemmilla renkailla, niin ei tällä kertaa mennyt radalla pysyminen hänen kohdaltaan uomiinsa.)
9. Austin Dillon ( Toinen RCR:n auto antoi myös hyvän tositteen tuloksellisesti Indianapolisista ja kympin joukkoon sijoittumisten suhteen on tallin johtopaikalla. Nyt talli pystyi sunnuntaina tuomaan hyvinkin kokonaisvaltaisen esiintymisen radalle ja ennen kaikkea se oli juurikin ruutulipulla, jolloin selkeästi tulos ja auton kyvykkyys kisassa merkitsee tuloksellisesti. RCR:llä on hyvä suunta menossa ja nyt kokonaisuutena talli alkaa päästä niihin asemiin, joista varikkopäätöksillä voidaan hankkia lopputuloksellisesti jopa suurpotteja.)
10. Paul Menard ( Vasta kauden toinen kympin joukkoon sijoittuminen Paul Menardilta radalla, jolla hän on tähän mennessä ottanut uransa ainoan voittonsa. Toisaalta lupausta antavia alkavat olemaan RCR:n otteet kuitenkin ja tallin kuitenkin kaksi muuta autoa ovat säännöllisesti olleet parempia kuin keskikasti. PM:llä on tällä kaudella ollut paljon vastoinkäymisiä ja keskeytyksiä/huonoja kisoja on tullut paljon. Nyt kuitenkin jos alkaa kulkemaan vauhdillisesti läpi kisan paremmin, niin PM on niitä kuskeja jotka pystyvät olemaan todella tasaisia ja yllätysvalmiita.)
------------------------------------
Seuraavaksi mennään hyvinkin samanlaisiin tunnelmiin konfiguraatiolta, kun ensi viikonloppuna ajetaan Indianapolisin sisar-radalla ja haastavalla, konstikkaalla kolmiolla, Poconossa. Poconossa kuitenkin jokainen kaarre on erilainen, ja todellinen yhteläisyys Indinapolisiin löytyy Poconosta juurikin maineikkaasta ja auktoriteettisesta tunnelikaarteesta, joka on kunniotusta aikaan saava. Radan kaksi muuta kaarretta ovat vuorostaan todella pitkiä kaarteita, eikä kallistusta ole kuitenkin niin paljoa, ettei autot väkisinkin suhteellisen tuoreellakin ratapinnalla ottaisi helposti yhteen joka tekee niistä uusintastarteissa kuitenkin monilinjaisuuteen kannustavan, mutta nykyisellään vauhdin kaarteissa pitäviä ajolinjoja on kaksi idyllistä ja nekin ovat todellakin käytössä ja tilaa on vähän.
Kisalähetys alkaa NelonenProlla, Ruudussa ja Viaplayssa sunnuntai-iltana kello 20:00.