Sellainen oli kisaviikonloppua Kentuckyssa, ja huikea päänäytöskin oli kaiken kaikkiaan. Vaativa rata, todella vaikeat uusintastartit, koville joutuneet renkaat ja kisan lopulla tullut bensansäästöprojekti muokkasivat lopputulokset tuohon muottiinsa johon se manifestautui.
Lopputulokset:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/quaker-state-400-presented-by-advance-auto-parts.raceResults.results.html
Pistetilanne:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html
TOP-10 Kentuckyssa
1. Brad Keselowski ( Toinen peräkkäinen voitto iltavalaistuksen ollessaan päällä BK:lle. Nyt ei dominoivaa autoa, mutta juuri sellainen kuin tällä paketilla TPR:ltä voi odottaa Kentuckyssa, vaikkakin rata ei oikeastaan ole laisinkaan sama kuin aikaisemmin. Hän säästöi bensaa koko kisan loppuajan ja lopulta ylitti maaliviivan voittajana. Kentucky kuitenkin nimikkeellä jo tempaisi Pensken ihan erilaisella venue-konfiguraatiolla voittoon; yhtälaisuutta viime vuoden kisoihin oli sama pituus radalla ja muotoilu - ei muuta. Täysin muuttunut pito-aspekti ynnättynä uudelleen päällystyksen kautta muuttuneisiin kurvinopeuksiin ja autojen ajettavuuteen kovilla nopeuksilla hyvin vähäisellä downforcella. Kaikki samassa tilanteessa tässä skaalassa. Tänä viikonloppuna BK:lla myös hyvä mahdollisuus hakea jo kolmatta peräkkäistä voittoa.)
2. Carl Edwards ( Oli varma, että ohittaa BK:n viimeisillä kierroksilla, koska ei uskonut tällä riittävän autonkuljetusnestettä tarpeeksi ruutulipulle, mutta toisin kävi. Ei ollut miteenkään kisassa erityisen vauhdikas, mutta piti auton etäisyydellä ja lopulta tälläisissä kisoissa juurikin tärkeiden ja riskialttiiden päätösten kautta onnistui ajamaan voitosta, joten pitää antaa propseja myös tiimipomolle tästä suoritteesta.)
3. Ryan Newman ( Yllätys tavallaan nykypäivänä, yllätys ei sinällään koko uraa tarkasteltaessa mutta Ryan Newmanin viiden joukkoon sijoittumiset eivät nykypäivänä ole niin selviä, vaikka RCR:llä parhaimpina päivinä pitäisi pystyä ajamaan ihan voitostakin. Kysymys onkin, että ketä tallin kuljettajista lähtisi vetämään tuota projektia legendaarisen tallin tuomiseksi takaisin voittokahinoihin. Tälläinen kisa draamallaan ja tapahtumallisuuksillaan sekä tuollainen lotto loppuun ennen ruutulippua on useimmiten tarjonnut RN:lle mahdollisuuden ajaa todellakin kiitettävistä sijoituksista ja kisapäivä ei ollut poikkeus tästä säännöstä. Autokin pelasi ja jatkuvasta haastavan radan kanssa taiteilusta, tarjoaa RN:lle hyvänkin mahdollisuuden, koska ajaa hän osaa - ja ajaa aina paremmin mitä haastavampaa on.)
4. Kurt Busch ( Tällä kaudella eniten kympin joukkoon sijoittumisia kaikista kuljettajista, ja kisapäivänä lähti takaa likkeelle vara-autolla, joka ei ihan voittaja-auto ollut mutta kuitenkin milteinpä maksimaalinen tulos kaikesta huolimatta. Toista kautta jo putkeen KuBu ajaa tasaisimpia kausiaan urallaan kilpailukyvyllisesti: urallaan on voittanut ison määrän kisoja, voittanut mestaruuden ensimmäisessä jahdissa ja kyennyt dominoimaankin kokonaisia kisaviikonloppujakin, mutta tasaisuus on ollut suurimpia ongelmakohtia kaverin uralla. Nyt kulkee ja on vakuttavasti kandidaatti mitä mestaruuskahinoihin tulee. Tänä viikonloppunakin hyvä mahdollisuus ajaa voitosta.)
5. Tony Stewart ( Hieno suoritus hyvinkin paljon keltaisia lippuja heiluttaneessa kilpailussa ja sopivasti se sopi TS:lle mitä parhaimmin, koska autolle tuo tulos oli maksimisuoritus - muuten kympin joukkoon sijoittuminen oli realismia, mutta summarum, kuski ja tiimi ovat todella etenevässä viretilassa ja jatkuessaan ei olisi lainkaan ihme, jos TS ajaisi viimeisellä kaudellaan ihan tosissaan kärkijoukossa tavoitellen pystiä. Sehän olisi lajille todellakin jotakin, mutta mielestäni jo nykyinenkin tämän tiimin tila on kyllä otsikoita tuovaa; hienoa kyllä, että edelleen löytyy intohimoa koko tiimiltä parantaa näin reippaasti otteitaan ja ajaa kunnolla kisaa.)
6. Greg Biffle ( Toinen kuljettaja jonka puolesta voi olla iloinen, niin on juuri GB. Tämä oli toinen peräkkäinen kisa Greg Bifflelle, kun hän ajaa kympin joukkoon - ei uskoisi - mutta nykypäivänä se tosiaan saa paljon huomiota NASCARissa, kun RFR:llä ajetaan kärkijoukossa ja heti sen läheisyydessä. Suurtalli, joka on viime kaudet ollut ihan muilla sijoilla kuin ajamassa kilpaa. Nyt alkaa kuitenkin tapahtumaan erittäinkin positiivisia merkkejä tämän tallin suunnalta, ja GB on tehnyt juurikin sitä onnistumis-sijoituksellista ajoa kehitystyön jatkuessa. Auto oli hyvinkin paljon samanlainen kuin TS:llä, mutta onnistui maksimoimaan kisan loppupuolen onnistuneesti.)
7. Jamie McMurray ( Pistekisailutrendiään tälläkin kaudella jatkava JMc toi CGR:lle kiitettävän sijoituksen kotiin vietäviksi. He ovat eri toten onnistuneet juuri tämän auton kanssa tässä projektissa, kun taas tallin toinen auto on todella vahva joillain radoilla, kun taas tasaisuudessa mitattuna selvästi epätasaisempi tiimi tähän tiimiin verrattuna. Vauhtia odottaisi jatkuvuudeltaan enemmän, ja siihen sanottuna sijoituksia kympin joukkoon; nykyään paljon tämä tiimi viettää aikaan kympin ulkopuolella ja sijoittuukin tasaisen usein juuri niille sijoille joissa kisa vierähti.)
8. Matt Kenseth ( MK:lla jostakin syystä tämä sesonki on ollut suhteellisen alavireinen, monotominen. Kaksi sijoitusta viiden joukkoon koko kauden aikana (toinen näistä on voitto) ja nyttenkin viikonloppuna olisi voinut kovaakin näyttöä odottaa entiseltä mestarilta, mutta tuli maaliin juurikin sillä sijalla johon kisavireellä oli mahdollisuudet alun alkaen. Henkisen johtajan viittaa kantaa edelleen oikeutetusti JGR:llä, mutta nyt yleisesti ottaen tulokset eivät ole olleet aivan samaa kuin häneltä voi odottaa tässä tallissa.)
9. Kevin Harvick ( Kisan kaksi parasta tiimiä otti kaksi viimeistä sijaa top-10:ssä. Syy tähän oli (maaliin pääsemiseksi) varikolla käynti kisan loppupuolella, että pääsee maaliin joten kuten hyvällä sijalla ja mahdollisesti petraten runsaastikkin, jos keltainen (-iset) olisivat heilahtaneet ennen ruutulippua. Nyt kuitenkin Kevin Harvickille hyvä kisa kaikin puolin: eniten johdettuja kierroksia, hyvä pito ja apex-taitto kummassakin kaarteessa joka vuorostaan varmisti vauhdillisuuden pitävät suorat. Tyytyväinen voi olla siihen, että pistejohto säilyi ja myös top-10:in joukkoon sijoittumisia on toiseksi eniten. Tänä viikonloppuna sitten ajamaan taas voitosta.
10. Martin Truex Jr. ( Toinen tiimi, joka ei ottanut riskejä bensansäästön kanssa, mutta joutui myös sitten päätöksestä joustamaan sijoittumisen suhteen, mutta ainakin tuli ilman draamaa turvallisesti maaliin ihan hyvällä sijalla. Tämä talli osoitti jälleen sen kultaisen säännön ja mantran, jota ovat kyseenalaistamatta tehneet oikein toista kautta peräjälkeen: ennakkoluulottomuus ja usko olla ihan yhtä hyvä kuin isotkin tallit. Toisinaan meno näyttää todellakin hiotulta timantilta, kuten kisapäivä näytti. Keskipitkillä ovaaleilla on noussut sarjan ihan parhaimpien kastiin, riippumatta ratapinnasta.)
--------------------------------
Tänä viikonloppuna, huomenna alkaen, NASCAR saapuu kauden toiselle suhteellisen litteälle mailin radalle New Hampshire Motor Speedwaylle. Teknilliselle ja samalla myös mekaanisia ilmentymiä autenttisesti esittelevälle radalle on tyypillistä tosiaan ottaa kuskista mittaa jo harjoituksista alkaen, puhumattakaan sarjan ihan vaikeimmasta päästä oleville uusintastarteille, joissa kylkikontaktit ovat todellakin ihan arkea ja herkästi tapahtuvia lipeämisiä. Kisalähetys alkaa kello 20:00 sunnuntai-iltana NelonenProlta, Viaplaylta ja Ruudusta.