NASCAR 2016

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Stewart-Haas puuhaa parhaillaan suunnitelmaa, jonka mukaan Haasin F1-kuljettaja Romain Grosjean pääsisi ajamaan NASCAR-kilpailun jo tänä kesänä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Ja ensi viikonloppuna Sprint Cupissa olisikin sitten vuorossa Coca Cola 600 Charlotte Motor Speedwaylla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Perinteisesti kauden pitkäveteisin kisa. Vai olenko väärässä? Omasta mielestäni en.
Kun olen viime vuoden kisaa uusintana katsonut niin nukahtamatta en ole vielä loppuun asti päässyt. Sääli, rata on kuitenkin hyvä ja Charlotte on kuitenkin NASCARin keskuspaikka.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Katsooko kukaan tuota CocaCola 600:sta? Mun mielestä vähän tasapaksua on tänäkin vuonna ollut.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jep, kyllä oli tosi tylsä. Sama tyyppi johti koko kisan ja voitti.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jaahas, sopiva aika jälleen aloittaa kirjoituspuuhastelut pienen tauon jälkeen. :)

Aloitetaan sopivan tiivistetysti hieman katsastaen tulleita muutoksia ja nopeasti kerraten tätä vuotta mitä on tapahtunut tähän mennessä. Muutoksia tuli ennen kauden alkua suht surreellisia, kun tosiaan "matala-aerodynaaminen" paketti käyttöönotettiin kaikissa kisoissa täksi kaudeksi - poikkeuksena tietysti superspeedway-tantereet - ja se on osoittautunut hyvinkin mielenkiintoiseksi yhtälöksi ja on ollut toisinaan toisille talleille eduksi jo heti alussa, mutta toisaalta tällä hetkellä näyttää jälleen olevan jälleen hyvinkin tasaista. Michiganissa, viime kisassa, ajettiin tuosta paketista muunneltuna todella pienellä siivellä 2 mailin ovaalilla ensimmäistä kertaa ja osoittautui todella kompleksiseksi kokonaisuudeksi, että kisailu oli todella näyttävää korkeista suoranopeuksista todella maltilliseen ja autoa juuri pidon äärilaitamalla ajattamalla ja sen pitämiseksi kaarteissa spinnaamatta; uusintastarteissa vuorostaan (vaikka aerodynaamista "taskutus imua" oli vähemmän) autot hyvin herkästi reagoivat toisen auton kanssa vieri-vieressä väännöissä, sama myös pitemmillä juoksuilla tai kun renkaat alkoivat kerätä ilmanpainetta, kun nyt sitä nojaavaa voimaa oli vähemmän niin se vuorostaan taas toisesta äärisuunnasta ajattaa autoja kanssa yhteen. Joka tapauksessa onnistunut debyytti oli ja tuota kisailua kansa haluaakin enemmän. Mielenkiintoinen tulee olemaan myös parin viikon päästä ajettava Kentuckyn kisa, mikä on kokenut uudelleenpäällystyksen ja samalla (joka on todella harvinaista nykyaikana, eri toten ovaaleilla) radan konfiguraatio on kokenut isohkonkin muutoksen leveentyneen ja pinta-alaa laajentaneen varikon toimesta, jolla on iso vaikutus koko pääsuoraan ja itse asiassa kallistuksetkin muuttuivat jyrkemmiksi 1-2 kaarteessa.

- Sääntömuutoksia tuli myös GWC-stipulaatioihin. Viime kausilla ollut sääntö "valkoisesta lipusta kisa viralliseksi" otettiin pois ja tilalle otettiin radan puoliväliin laitettava uusintastartin virallistajaviiva minkä ylityksen jälkeen kisaa johtava voittaa kilpailun keltaisen tullessa vasta sen ylityksen jälkeen. Bensan ja tekniikan on tosin kestettävä ruutulipulle saakka.

- Digitalisoidut kojelaudat ovat kaikissa autoissa nyt mandaatteja, eli vaadittavia/pakollisia.

- Kikkailua ja samalla närkästystä aiheuttanut yhden pultin pois jättäminen pulttipyssyllä varikkokäyntejen aikana niiden nopeuttamiseksi on nyt kielletty tämän kauden aikana ja kaikki pultit pitää olla kiinnilaitettuna. Tästä on tullut paljon rangaistuksia myös sesongin ollessa vauhdissa, mutta toisaalta pannaa on tullut ainoastaan tiimipomoille joka ei tässä tapauksessa ole välttämättä se reiluin kohde, koska tiimipomo ei suoranaisesti vaikuta sen sisältöön kisan aikana mitä tulee tavalliseen varikkokäyntiin ja sen hoitoon. Eri subjekti on se, jos auto on sääntöjen vaistainen kisaan lähdettäessä tai autoon tehdään sellainen muunnos sen aikana.

- Kisaan starttaa edelliskausien 43:sta autosta poiketen 40:ntä autoa tällä kaudella ja tällä muunnoksella otettiin tuosta pois starttaa ja parkkeeraus -skenaariot.

Muutokset kaudelle 2016: kuski/tiimipomo

- Tony Stewart/Michael Bugarewicz. (Tony Stewartin paha epäonni jatkui ennen kauden alkua, kun hän loukkaantui hiekkakirpulla tapahtuneessa onnettomuudessa ja missasi Daytona 500:sen. Tilapäisten apujen jälkeen ajettua autoa, Tony Stewart palasi tositoimiin muutaman kierroksen jälkeen ja pääsi tekemään yhteistyötä ensikertaa tiimipomona toimivan Bugan kanssa, joka tekee kaiken mahdollisen, jotta viimeistä kauttaan NASCARissa ajava Tony Stewart vielä saisi menestystä aikaiseksi. Ymmärrettävästi hitaamman alun jälkeen kaksi viime kisaa olleet jo paljon parempia ja jopa erittäin lupaavia)


- Denny Hamlin/Michael Wheeler. (Ovet ovat käyneet tiheästi edelleen ensimmäistä mestaruutta tavoittelevan Denny Hamlin boksin ylätasanteella, mutta nyt pitäisi olla se joka pysyy siellä kauemmin - ja yhteistyö ei olisi voinut alkaa paremmin DH:n voitettua ensin Sprint Unlimited ja sitten kauden virallinen avauskisa ja suurin yksittäinen kamppailu - Daytona 500 - päättyi myös DH:n voittoon)

- Danica Patrick/Billy Scott. (Kokenut tiimipomo hyppää viime kaudella organisaationsa toiminnan tältä erää lopettaneen MWR:n palkkalistoilta SHR:lle auttamaan Danica Patrickia parempaan ja tasaisempaan vauhtiin. Tulokset ovat vielä olleet erittäin ailahtelevia ja heittelehteleviä, mutta vauhtia on tietyillä radoilla ollut ihan potentiaalista aika ajoin)

- Trevor Bayne/Matt Puccia. (RFR haluaa parantaa organisaationa vauhtiaan viime kausien pettymyksistä ja myös haluaa vielä antaa kuitenkin ihan lupaavalle Trevor Baynelle mahdollisuuden ennen Greg Biffleä luotsaneen Matt Puccian alaisuudessa. Erityisesti isommilla ovaaleilla näyttänyt hyvää vauhtia ja ollut niiltä osian jopa tallinsa sijoitukselliselta keskiarvolta kisan aikana - ei lopputuloksilla - olevilla sijoilla kilpailukykyisin, mutta organisaatiokin on kyllä hieman parantunut menoaan)

- Clint Bowyer/Steve Addington. (Välivuotta suoranaisista voitto- ja kärkikahinoista pitävä Clint Bowyer saa ylläpidettyä kilpailuvirettään pienemmässä tallissa HScott Motorsportilla, mutta toisaalta varmasti, vaikka ensi kaudella hyppää Tony Stewartin paikalle, niin myös tällä kaudella on draivia saada onnistumisia ja suuria sellaisia tutkan alla kulkevan tiimin kanssa. Veteraani tiimipomo Steve Addington on paikallaan tämän projektin kannalta kun tavoitellaan maksimaalisia tuloksia pienemmillä resursseilla)

- Greg Biffle/Brian Pattie. (RFR teki hankintoja myös luukut kiinni laittaneen MWR:n joukkiosta. Brian Pattie, joka oli viime kaudella Clint Bowyerin tiimipomona, hyppää vuorostaan nyt vielä uutta vauhtia uralleen hakevan Greg Bifflen karavaaniin vahtimaan prosessin onnistumista. GB on kyennyt väläyttelemään ja toivoa onkin RFR:llä ilmassa tämän kauden suhteen)

- Carl Edwards/Dave Rogers. (Dave Rogers on vaihtanut paikkaa Joe Gibbs Racingin organisaatiossa tiuhaan ja nyt vuorostaan kutsu tuli Carl Edwardsin tiimipomoksi. Darian Grubb siirtyi tuolta paikalta vuorostaan takaisin Hendrick Motorsportin organisaatioon tekniseksi johtajaksi, eli teki paluun sinne mistä liikkeelle aikoinaan lähti)

- Chris Buescher/Bob Osborne. (Debyyttikuljettaja saa luotsaajaksi erittäin kokeneen tiimipomon, joka teki pitkän uran suoraan RFR:llä - ja tekee sitä tosin nyttenkin välillisesti, kun Front Row Motorsport tekee teknillistä yhteistyötä RFR:n kanssa)

- Kyle Larson/Chad Johnston. (Kummatkin hyvin samanlaisessa tilanteessa urallaan, että kokemusta on tullut jo saavutusten muodossa, mutta edelleen se seuraava steppi on vielä tekemättä ja sekä kuskissa, että tiimipomossa on potentiaalia olla ihan kärkipäätä NASCARissa. Chad Johnston siirtyi CGR:lle SHR:ltä)

- Brian Scott/Chris Heroy. Tulokaskuljettaja Cupissa saa ajettavakseen RPM:n toisen auton, jolta odotetaan myös tuloksia kuten koko organisaatiolta seuraavaa askelta. Tiimipomon aseman tässä tiimissä ottaa vielä CGR:llä kaksi edellistä kautta luotsannut Chris Heroy)
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Muistiinpanoja tähän mennessä kautta

- Joe Gibbs Racing oli heti startissa vahva kun tultiin ilmasensitiivisille nopeille ovaaleille ja toisaalta osoitti sen myös mekaanisimmilla lyhyemmillä radoilla. Kyle Buschin mestaruuspuolustus sai hyvän startin ja hänellä onkin eniten voittoja kaikista tähän mennessä kautta (3). Myös Carl Edwards on näyttänyt todellista vauhtia jo heti alusta ja vaikka kahden peräkkäisen voiton jälkeen on siellä täällä eri toten kisavauhdin kanssa (kuten Kyle Buschilla myös nyt) ollut vaikeuksissa, niin on selvästi potentiaalisempi haastaja kuin viime kaudella. Myös Matt Kensethillä ja Denny Hamlinillä on voitot jo taskussa.

- SHR:llä on kulkenut myös hyvin ja vaikka hieman ennen kautta jänskätti miten tämä paketti kokonaisesti palvelee SHR:n menestyksestä kampanjointia, niin ei juurikaan eroa ole paljoa onneksi ollut. Kevin Harvick on hienosti tutussa pistejohtajan asemassa ja voitto tuli Phoenixista todella näyttävän pääsuorakamppailun jälkeen alkukaudesta. Tasaisempi kilpailukyvykkyys ja haastavampi asetuksellisuus alustoille säännöille sopivasti on kuitenkin tehnyt selvästi viime kausia haastavampaa kisailua ja nyt tosiaan pitää tehdä selvästi enemmän autoon säätöjä kisaviikonlopun aikana ja tarvitaan asetuskartoitusta extrana viikonlopun aikana. Voittoja voisi olla enemmänkin, kun pari voittoa on mennyt ohitse, mutta toisaalta vahva tasainen suorittaminen kärkipäässä juuri tällä latauksella mikä autoihin laitetaan tuo niitä voittoja hallitsemalla kisaa tai kirimällä kärkeen. Myös Kurt Buschilla on voitto Poconosta ja on pisteissä hienosti toinen.

- Hendrick Motorsportilla Jeff Gordonin lopetettua viime kauteen uransa, ensimmäistä kauttaan todellisesti - sen lisäksi, että on ollut tallin johtava kuski jo todella monta vuotta, aika ajoin tapahtuvista kilpailukyvyllisistä ei-niin-vakuuttavista suorituksista huolimatta - Jimmie Johnson näyttää nyt myös mentaalipuolella esimerkkiä ihan virallisesti. JJ aloitti kauden vahvasti, mutta viime kisoissa tosin tulos ei ole vastannut vauhtia, mutta toisaalta ei ihan kärkivauhtia ole pitänyt. Kaksi voittoa kuitenkin tilillä. Hän on ainoa HMS:n kuljettaja, joka on voittanut tällä kaudella tähän mennessä. Debyyttikauttaa ajava Chase Elliott on tosin ollut (samoin kuin Wood Brothersilla täyttä kautta ajava tulevaisuuden tähti Ryan Blaney) todella vakuuttava, ja hänellä on eniten top-10 sijoituksia koko tallista. Kaikki tietävät kaverin potentiaalin, mutta toisaalta on jo näyttänyt että Jeff Gordon olisi edelleen auton ratissa, kun kilpailukyky on ollut sen verran hyvää jo heti alussa ja erittäin tasaista.

- Coca-Cola 600:ssa tehtiin historiaa, kun Martin Truex Jr. rikkoi sekä johdetut kierros- että mailimäärä ennätykset dominoituaan koko kisan ajan vuoden maratoonikisassa, joka teki siitä erittäin vakuuttavaa. Joey Logano vuorostaan voitti Sprint All-Star kisassa miljoona dollaria.

- Vaikka joka kilpailussa on ollut omat mielenkiintoiset aspektinsa ja haasteet/taktikoinnit tekemässä jännittävää atmosphääriä, niin kaksi kilpailua on ehdottomasti olleet aikamoisia hurlumheita, että jos joku on missanut niin kannattaa uusintana katsoa: Talladega & Dover. Isohkoja ja voltteja.

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Kalenteri: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/schedule.html

Juhanusviikonloppuna ollaan sunnuntai-iltana sitten Sonoman moottoriradalla, Californiassa. Tekninen ja mekaaninen autojen hyppyyttäjä kanttareilla ja tiukkoja jarrutuksia hyökkäysefektein tarjoava viinipiirikunnan osakilpailu tulee suorana kello 21:30 alkaen Viaplaysta, Viasat Sport Finlandista ja Ruutu-palvelusta. Kaikki tuolloin ruutujen ääreen!! :)
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
No kyllä pappa-Stewart tämän voiton ansaitsi. Oliko se nyt 84 kisaa viime voitosta. Luultavasti nousee vielä viimeisellä kaudellaan Chaseen.

Kiinnostava Sonoman kisa tällä kertaa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipa sellainen kisa Sonomassa. Rauhallinen ja erittäin vähän keltaisia, joista mainittakoon että yksikään ei kolarin tai ulosajon vuoksi. Siltikin kuten jo mainittiinkin, viihdyttävä ja pitkille juoksuille ihanteellinen osakilpailu, jossa olosuhteet moottoriratakisailuun olivat sopivan sopivat: jokainen kuljettaja radalla kairaa nykyään jo suht hyvin moottoriradan haasteet - joskin vain hivenen erilaiset olosuhteet ja parikin lipeämmistä voi aiheuttaa jo aivan erinäköisen kilpailun, kun strategiat/taktiikat sekä ahtaus & kiireellisyys ynnätään samaan ohjelmaan.

Ensi kaudella Chevroletilta Fordille valmistajaa vaihtavalle Stewart-Haas Racingille iso voitto tallina, mutta erittäin iso Tony Stewartille, joka voi toden totta todella ajaa kisaa hänen viimeisellä kaudella NASCARissa kuljettajana ja erittäin suurella todennäköisyydellä on heittämällä jahdissa, kun takaa-ajettavaa top-30:iin on niin vähän. Ensi kaudella tosiaan kapellimestarina toimii tallin johtotehtävissä, kun Gene Haas tasapainottelee NASCARin ja F1:sten kanssa kuten jo tälläkin kaudella.

Sonoman tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/toyota--save-mart-350.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

TOP-10 Sonomassa

1. Tony Stewart ( Tähän mennessä kautta varmasti NASCARin suosituin voitto, joka herätti paljon keskustelua ja uutisointia sosiaalisessa mediassa ja sai paljon ruutuaikaa eri urheilukanavilla USA:ssa. TS ajoi tasapainoisen kisan autolla, joka oli top-10 materiaalia selvästi, mutta juuri ratapaikasta saatava etuisuus oli päätösten kohteena kisan edetessä, koska kaaralla pystyi ajamaan voitosta. Viimeisellä kierroksella TS tuli ohitetuksi DH:n toimesta, mutta viimeisessä kaarteessa vanhanaikainen "kylkikiilaus" -ohitus oli todella näyttävää old schoolia ja siitä ruutulipulle voittajana. Hyvä Tony Stewart!!)

2. Denny Hamlin ( Vuorostaan häviävänä osapuolena viimeisen kierroksen kahinoissa oli juurikin Denny Hamlin, mutta osoitti harmonisesti todella kilpakolleegan olemusta kisan jälkeen ja oli tyytyväinen TS:n voitosta kaikesta huolimatta. Saumahan ohitukseen takana tulevalle tuli juurikin pienestä pitkäksi vedosta takasuoralta lenkille tultaessa. Hieman samalla tavalla hän ohitti juurikin edellä olleen hieman aikaisemmin kierrosta, joten puntit menivät tasan. Ylpeä DH:n pitää ehdottomasti olla suorituksestaan, kun jostakin kumman syystä hän on edelleen viime kausinakin ollut niitä harvoja kärkipään kuskeja, jotka ovat järjestään olleet vaikeuksissa moottoriradoilla. Nyt oli ihan eri vaihde päällä.)

3. Joey Logano ( Tasapainoinen ja varma suoritus JL:tä. Auto osoitti ajettavuuden merkkejä läpi kisan startin jälkeen ja myös pitkillä juoksuilla. Toisen laisissa olosuhteissa olisi voinut ajaa jopa voitosta.)

4. Carl Edwards ( Voittaja-ainesta koko iltapäivän ja ehdottomasti olisi voinut hyvinkin olla voittaja, jos kisa olisi mennyt saman laisilla askelmerkeillä kun alkupuolella startin jälkeen eri skenaariosta huolimatta. Hyvä kilpailu kaikesta huolimatta ja autokin oli puhtaimman näköisiä ruutulipun heilahdettua.)

5. Martin Truex Jr. ( Hämmästystä ja kummastusta aina pieni talli yllätyksineen järjestää. MT kylläkin on todella kilpailukykyinen moottoriradoilla ja autokin on tälläkin kaudella erinomainen, mutta silti aina vaan tuo kilpailukyvyn pitäminen ja kisan aikana parantaminen on todella mielenkiintoista kuinka onnistunutta se on, kun sellainen päivä tallilla on radalla menossa.)

6. Kevin Harvick ( KH:lta puhdas suoritus ja vauhtia & potentiaalia oli ajaa top-5:nkin, joskin voittokahinat olisi tarvinnut onnistunutta taktiikkaa/strategiaa ja välittömästi uusintastartissa välittömään läheisyyteen pääsyä, jos ei kärjestä starttaa, kun tälläisillä rata-konfiguraatiolla pari riviä taaempaa nouseminen kärkeen vaatii liian kovaa yritystä, kun ohitukset pitäisi olla kuitenkin suht puhtaita kovavauhtisten seurassa ollessa, joiden kaikkien autot toimivat kaarteessa kuin kaarteessa kiitettävästi. Tyytyväinen auton vauhtiin, ja etenkin voi olla todella hienoon auton keskiarvolliseen nopeuteen tyytyväinen - voittoja toivottavasti alkaa ensi kisoissa tulemaan.)

7. Kyle Busch ( Mukiin menevä kilpailu KyBulta ja ajoi sen myös puhtaasti kaiken kaikkiaan. Ei aivan voittaja-autoa tällä kertaa, mutta mestaruuden puolustaminen on alkanut tällä kaudella myötätuulisesti, joskin tämä tulos oli helpotus tälle tiimille viime kisoissa olleiden ongelmien jälkeen.)

8. Ryan Newman ( RN:lle tuloksen kannalta tämä mittelö oli ihanteellinen, kun tapahturikkauksia ei juurikaan ollut ja ohittaminen oli onnistuneinta vuosikausiin, niin RN:n räväkälle ajotyylille tämän sopivampaa ajoa moottoriradalla ei usein tapahdu. Hän sai ajaa kovaotteisesti moneen otteeseen joutumatta pulaan missään ratatilanteessa, kuten usein hänelle on road courseilla tapahtunut. Tulos oli hänelle erittäin hyvä, vaikka ajotyyli matsaa radan kanssa, niin tulos ei ole ollut hänelle koskaan näillä radoilla kovinkaan erikoista, mutta nyt tuli onnistuminen.)

9. Kasey Kahne ( Sellaista jo joten kuten pikku hiljaa heräämisen elkeitä näyttävä KK onnistui nyt myös Sonomassa ihan kiitettävään tulokseen. Kärkikahinoita lähellä ei hän vielä ole, mutta top-10:ejä on alkanut tulemaan, joskin edelleen ihmetyttää tiimin hitaus erittäin monella radalla verrattuna keskiarvolta tallikavereihin joista jokainen on jollakin venuella onnistunut ajamaan voitoista. Tämä kisa oli tiimiltä yksi kauden puhtaimpia ja selkeästi jo enemmän tv:seen esiin tulemisen merkkejä näyttävä.)


10. Kurt Busch ( Vauhtia olisi odottanut KuBulta enemmän, mutta toisaalta tulos oli aika pitkälti sitä paikkaa jossa tiimi iltapäiväänsä vietti; lähimaastoon sijouttumista keskiarvollisesti. Sonomassa hän viihtyy erinomaisesti ja tekniset & mekaaniset radat on KuBulle todella parhaita venueita joissa hänen taidot pääsevät todella esiin, vaikkakin hän voi näyttää ajamisen mallia radalla kuin radalla.)

----------------------------

Seuraavaksi vuorossa onkin sitten hurjan, presentaatiollisesti iltamassa speedway-kisailua loistavimmillaan olevan, kestosuosikin ja sarjan eräistä näyttävimmistä kisoista kesällä ajettava Daytonan toinen osakilpailu, joka on tosiaan perinteinen 400-mailinen, mutta intensiivinen se voi olla sitä alusta loppuun. Kisaviikonloppu alkaa tänään ja itse kisalähetys alkaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 02:00 NelonenProlla, Viaplaylla ja Ruudussa!!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Greg Bifflelle ja RFR:lle paalupaikka Daytonassa; pitkästä aikaa GB pääse starttamaan kärjestä osakilpailuun. Superspeedwaylla tuo on jatkuvista radalla tapahtuvista vaihdoksista huolimatta etuisuus ja pystyt tarkastelemaan draftivauhtia heti alkuun kärkijoukossa - ja tietysti varikkosuoralla hyvästä varikkopilttupaikasta on kuitenkin hyötyä nopeusrajoitin radoillakin. Kevin Harvick starttaa sijalta 21 ja SHR varmasti tekeekin kisan aikana yhteistyötä, kun autojen vauhdit aika-ajoista jakaantuivat neljällä autolla sijojen 10-22 välille.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/coke-zero-400-powered-by-coca-cola.raceResults.qualifying.html
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tosiaan, Daytonassa meni kisan puoleen väliin saakka rauhaisissa merkeissä, kunnes tuo isohko piiskaisi ison joukon kuljettajia pois voittokahinoista 1/2 krouvin jälkimainingeissa. Mukana oli valitettavasti myös Kevin Harvick, ja samalla tuo taktikointi pysyä etäämmällä, eli perässä kärjestä ei nyttenkään toiminut: se on 50-50 mahdollisuus - kärjessä tai takana - kuitenkin joutua osalliseksi isompiin ryppäisiin. Tosin tuossa tilanteessa se kolari joka tapahtui miltei välittömästi kärjen takana, ei olisi vaikuttanut strategikkojen suhteen jos välimatkaa olisi ollut peräämmälle enemmän, mutta tuossa kohtaa kisaa kaikki olivat hyvinkin lähekkäin. Riskiä ei myöskään kannata ottaa, että keltaiset heilusivat useammin, koska draftia isoon joukkoon ei kannata etäännyttää; tällöin matka takaa kärkeen on todella pitkä kun pitää saada paljon aikaiseksi lyhyessä ajassa ratkaisuhetkien tullessa kilpailussa. Paljon autoja oli tuossa joukossa, ja iso liuta voittajaehdokkaita.

Daytonan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/coke-zero-400-powered-by-coca-cola.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

TOP-10 Daytonassa

1. Brad Keselowski ( Osoitti jälleen kerran tiimin, tallin ja koko organisaation olevan tälläkin kaudella varteen otettava mestarikandidaatti, jolla erityisesti ss-radoilla tuntuu olevan jälleen loistavaa kyytiä. Auto oli erinomainen draftissa - ja eri toten - autolla pystyi olemaan kärjessä toisinaan hyvinkin vaivattoman näköisesti ilman isompia blokkeja. TPR:n osalta vielä odotettavissa olisi kuitenkin tason nostoa monellakin eri venuella, mutta tallin 1.5 mailin ohjelmakin alkaa olla jo piakkoin täysin siinä kunnossa jolla mestaruudesta ajetaan.)

2. Kyle Busch ( Monesti KyBu on ollut kolarirysissä mukana ss-radoilla ja toisinaan on kokenut todellakin suurta epäonnea, mutta nyt tulos oli varmasti kaikin puolin mielyttävä vaikka ei voittoa tullutkaan; historiaa peilaten kuitenkin hyvä ja kiitettävä tulos kakkos-sijakin. Autokin oli sellainen jolla pystyi ajamaan suoraan ihan voitosta, joka ei koskaan ole KyBulla ollut tae superspeedwayilla, joskin JGR:llä kyllä löytyy itsessään tallissa paljonkin tehoja näille venueille.)

3. Trevor Bayne ( Historiallinen päivä pitkästä aikaa RFR:ltä, kun kaikki tallin kolme autoa sijoittuivat kympin joukkoon ja sen lisäksi olivat todella kilpailukykyisiäkin, joten jos jostain sitä nousua tallilta tapahtuu, niin ihan yksinkertaisesti moottorista saa Fordilla niin paljon otetuksi tehoja käyttöön, että ss-radoilla on aina mahdollisuus näyttää kehitys-suunnan mentyä kilpailukykyisempään suuntaan, koska sieltä se alkaa pikkuhiljaa myös vaikuttaa kokonaisvaltaisemmin alustaan myöteisemmin radalla kuin radalla vaikuttavammin - näin on yhteinen suuntaus säädöllisessä suunnassa autojen ja tallin potentiaalia hyödyntäen. TB oli jälleen kolmikosta, ei vain kisan aikainen suoritus, vaan nyt myös maalissa ensimmäinen RFR:n kuski.)

4. Joey Logano ( TPR:n päivän kruunasi puhdas suorite JL:ltä, joka on myös ajanut menestyksellisesti kilpailukyvyltään TPR:n kuskina ss-radoilla jo hyvän tovin. Kisat voivat vaa'assa painaa suuntaan tai toiseen nopeusrajoittimilla ajettavilla isoilla ovaaleilla, mutta pelkkää onnistumista on kärjessä tai sen lähellä iskuetäisyydellä pysyminen kierrosten ollessa mitä vain vihreästä lipusta ruutulippuun kilpailun vaiheesta toiseen, on voitto jo sellaisena, vaikka tulos sitten ei sitä vastaisikaan tapahtumallisuuksista johtuen. Tätä JL on onnistuneesti harjoittanut viime kaudet.)

5. Ricky Stenhouse Jr. ( RFR:n toiseksi paras suorite tuli RS:lta, jolta kyllä edelleen odotetaan paljon: lyhytradoilla on kolaroimatta osoittanut lupausta, 1.5 maililla ja suuremmilla lupausta on paljonkin (jäänyt autosta kiinni), mutta nyt myös ss:llä onnistui RFR:llä saamaan hyvän sijoituksen ja talli selvästi koittaa uudella suunnallaan petrata kokonaisuutta takaisin lähemmäs kärkeä ja tuo päivä oli optimistisuudessan juuri sellainen suunta.)

6. Kyle Larson ( CGR:llä menossa jälleen tälläinen vuosi, ja ajoittaisia jopa tasaisia rynnäköitä perä jälkeen kärkikahinoissa on johtanut vuorostaan yhtä samanlaiseen vauhdin hakuun taas myöhemmin; tasaisuudessan jopa säännöllisen epäsäännöllinen tulosten kannalta. Erilaisilla loppuskenaarioilla KL olisi varmasti voittanut jo tähän mennessä kisan tai toisenkin, mutta mahdollisuudet ovat olleet juuri niissä kisoissa jossa maksimaalisen ja vähemmän optimaalisen tuloksen rajaveto on häileä - nämä ovat olleet juuri niitä kilpailuja jossa voitto tai pettymys ovat tapahtumarikkauksineen suhteellisen lähekkäin. Nyt ilman kolarointeja KL:ltä puhdas suorite joita tallilta kokonaisuudessaan voi odottaa paljon enemmän.)

7. Austin Dillon (RCR:ltä ja Austin Dillonilta suorite ja tulos olivat hyvät, ja autossa piisaa vauhtia ss-kisoissakin yllin kyllin - 1.5 mailin radoilla auto on tällä kaudella näyttänyt parasta vauhtiaan, mutta myös muualta tälläisiä tuloksia voi ihan odottaa.)

8. Greg Biffle ( RFR:n nimelliseltä ykköskuskilta ensimmäinen melkeinpä täysin onnistunut kisa tällä kaudella, mitä tulee tulokseen ja auton vauhtiin yhdistettynä. Talli teki hyvän tason noston jo tässä kisassa ja koko kauden aikana on välähdyksiä paremmasta kilpailukyvystä kirjattuna. Talli jos nousua alkaa tekemään kovinkin, niin kyllä he edelleen nojaavat vahvasti GB:n johtajankykyihin ja hän on kyllä niitä kuskeja, joka ottaa autosta kaiken mitä siitä saa ja pystyy ajamaan vielä niin erittäin kovaa, mutta auton ja koko tallin potentiaali sen näyttää mitä siihen tulee, kun GB sen vauhdillisuuden saa tuotua esille.)

9. Clint Bowyer ( HScott Motorsportilta ja CB:ltä näitä tuloksia voi varovasti odotella ss-kisoissa ja hivenen sekä varauksella muutamissa muissta kisoissa ja siinäkin tarvitaan käänteen tekevä skenaario/stipulaatio sen onnistumiseksi. Hyvä suoritus ja erittäin positiivinen sellainen tälle tallille.)

10. Michael McDowell ( CS-LFR:ltä optimaalinen tulos, ja perä jälkeen oli kaksi kisaa jossa MM:ltä pystyi jopa ihan ajattelemaan mahdollista suoritusta kärkikymmenikköön. Pieni talli, mutta käyttää jokaisen mahdollisuutensa näyttää radalla aina melkein hyödykseen vaikkei tulos sitä vastaisikaan ja siksi tehtaalla autot ovat erityisen hyvin valmiina niille potentiaalisille radoille, jossa auto voisi saadakkin erittäin hyvän lopputuloksen.)

------------------------

Seuraavaksi tänäviikoloppuna, ja tänään jo alkaa, Kentuckyn kilpailukarkelot jossa myös kummatkin alaluokat ovat mukana. Rata on uudelleen päällystetty ja konfiguraation muuttunut 1-2 kaarteessa olennaisesti, josta se myös ottaa enemmän vauhtia 3-4 kaarteeseen. Kuten tapana on jo pintapäällystämisten jälkeen, niin voi olla aika hurlumhei-karkelo tulossa itse päänäytöksessä. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 02:00 alkaa kisalähetys NelonenProlta, Viaplaysta ja Ruudusta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Jos jotain hyvää seurasi siitä, että eilen sateiden vuoksi kisaviikonlopun kalenteria kalibroitiin uuteen uskoon sen päivän osalta, näin ollen aika-ajoja ei ajettu ja lähtöjärjestys määräytyi omistajapisteillä, joten Kevin Harvick lähtee paalulta tänäiseen kisaan!! Aikaisemminkin tänä vuonna on päästy nauttimaan pistejohtajan asemassa tulevia hyötyjä ja nyt jälleen erinomainen tapa lähteä kisailemaan kärkipaikalta kuitenkin hyvinkin arvaamattomaan kisaan mitä lähtökohtaisesti voi olla odotettavissa.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/quaker-state-400-presented-by-advance-auto-parts.raceResults.qualifying.html

Alempien luokkien kisailussa tänä viikonloppuna ei ole mitään suurta draamaa ollut, mutta kyllä Cup-kisassa hevosvoimien lisäännyttyä alkaa luonnollisesti tekemään tiukempaa. Kaarteiden uuden asfalttipinnoitteen toimiessa samaan aikaan välittäjänä pidolle, että myös välittömästi rankaisijana virhemarginaalin ollessa todella minimaalinen, kun periaatteessa ajolinjoja on yksi ja kisassa ajetaan kahdella linjalla ohittaessa ja uusintastarteissa, jonka jälkeen ajattaminen tapahtuu viivan tuntumassa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sellainen oli kisaviikonloppua Kentuckyssa, ja huikea päänäytöskin oli kaiken kaikkiaan. Vaativa rata, todella vaikeat uusintastartit, koville joutuneet renkaat ja kisan lopulla tullut bensansäästöprojekti muokkasivat lopputulokset tuohon muottiinsa johon se manifestautui.

Lopputulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2016/quaker-state-400-presented-by-advance-auto-parts.raceResults.results.html

Pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

TOP-10 Kentuckyssa

1. Brad Keselowski ( Toinen peräkkäinen voitto iltavalaistuksen ollessaan päällä BK:lle. Nyt ei dominoivaa autoa, mutta juuri sellainen kuin tällä paketilla TPR:ltä voi odottaa Kentuckyssa, vaikkakin rata ei oikeastaan ole laisinkaan sama kuin aikaisemmin. Hän säästöi bensaa koko kisan loppuajan ja lopulta ylitti maaliviivan voittajana. Kentucky kuitenkin nimikkeellä jo tempaisi Pensken ihan erilaisella venue-konfiguraatiolla voittoon; yhtälaisuutta viime vuoden kisoihin oli sama pituus radalla ja muotoilu - ei muuta. Täysin muuttunut pito-aspekti ynnättynä uudelleen päällystyksen kautta muuttuneisiin kurvinopeuksiin ja autojen ajettavuuteen kovilla nopeuksilla hyvin vähäisellä downforcella. Kaikki samassa tilanteessa tässä skaalassa. Tänä viikonloppuna BK:lla myös hyvä mahdollisuus hakea jo kolmatta peräkkäistä voittoa.)

2. Carl Edwards ( Oli varma, että ohittaa BK:n viimeisillä kierroksilla, koska ei uskonut tällä riittävän autonkuljetusnestettä tarpeeksi ruutulipulle, mutta toisin kävi. Ei ollut miteenkään kisassa erityisen vauhdikas, mutta piti auton etäisyydellä ja lopulta tälläisissä kisoissa juurikin tärkeiden ja riskialttiiden päätösten kautta onnistui ajamaan voitosta, joten pitää antaa propseja myös tiimipomolle tästä suoritteesta.)

3. Ryan Newman ( Yllätys tavallaan nykypäivänä, yllätys ei sinällään koko uraa tarkasteltaessa mutta Ryan Newmanin viiden joukkoon sijoittumiset eivät nykypäivänä ole niin selviä, vaikka RCR:llä parhaimpina päivinä pitäisi pystyä ajamaan ihan voitostakin. Kysymys onkin, että ketä tallin kuljettajista lähtisi vetämään tuota projektia legendaarisen tallin tuomiseksi takaisin voittokahinoihin. Tälläinen kisa draamallaan ja tapahtumallisuuksillaan sekä tuollainen lotto loppuun ennen ruutulippua on useimmiten tarjonnut RN:lle mahdollisuuden ajaa todellakin kiitettävistä sijoituksista ja kisapäivä ei ollut poikkeus tästä säännöstä. Autokin pelasi ja jatkuvasta haastavan radan kanssa taiteilusta, tarjoaa RN:lle hyvänkin mahdollisuuden, koska ajaa hän osaa - ja ajaa aina paremmin mitä haastavampaa on.)

4. Kurt Busch ( Tällä kaudella eniten kympin joukkoon sijoittumisia kaikista kuljettajista, ja kisapäivänä lähti takaa likkeelle vara-autolla, joka ei ihan voittaja-auto ollut mutta kuitenkin milteinpä maksimaalinen tulos kaikesta huolimatta. Toista kautta jo putkeen KuBu ajaa tasaisimpia kausiaan urallaan kilpailukyvyllisesti: urallaan on voittanut ison määrän kisoja, voittanut mestaruuden ensimmäisessä jahdissa ja kyennyt dominoimaankin kokonaisia kisaviikonloppujakin, mutta tasaisuus on ollut suurimpia ongelmakohtia kaverin uralla. Nyt kulkee ja on vakuttavasti kandidaatti mitä mestaruuskahinoihin tulee. Tänä viikonloppunakin hyvä mahdollisuus ajaa voitosta.)

5. Tony Stewart ( Hieno suoritus hyvinkin paljon keltaisia lippuja heiluttaneessa kilpailussa ja sopivasti se sopi TS:lle mitä parhaimmin, koska autolle tuo tulos oli maksimisuoritus - muuten kympin joukkoon sijoittuminen oli realismia, mutta summarum, kuski ja tiimi ovat todella etenevässä viretilassa ja jatkuessaan ei olisi lainkaan ihme, jos TS ajaisi viimeisellä kaudellaan ihan tosissaan kärkijoukossa tavoitellen pystiä. Sehän olisi lajille todellakin jotakin, mutta mielestäni jo nykyinenkin tämän tiimin tila on kyllä otsikoita tuovaa; hienoa kyllä, että edelleen löytyy intohimoa koko tiimiltä parantaa näin reippaasti otteitaan ja ajaa kunnolla kisaa.)

6. Greg Biffle ( Toinen kuljettaja jonka puolesta voi olla iloinen, niin on juuri GB. Tämä oli toinen peräkkäinen kisa Greg Bifflelle, kun hän ajaa kympin joukkoon - ei uskoisi - mutta nykypäivänä se tosiaan saa paljon huomiota NASCARissa, kun RFR:llä ajetaan kärkijoukossa ja heti sen läheisyydessä. Suurtalli, joka on viime kaudet ollut ihan muilla sijoilla kuin ajamassa kilpaa. Nyt alkaa kuitenkin tapahtumaan erittäinkin positiivisia merkkejä tämän tallin suunnalta, ja GB on tehnyt juurikin sitä onnistumis-sijoituksellista ajoa kehitystyön jatkuessa. Auto oli hyvinkin paljon samanlainen kuin TS:llä, mutta onnistui maksimoimaan kisan loppupuolen onnistuneesti.)

7. Jamie McMurray ( Pistekisailutrendiään tälläkin kaudella jatkava JMc toi CGR:lle kiitettävän sijoituksen kotiin vietäviksi. He ovat eri toten onnistuneet juuri tämän auton kanssa tässä projektissa, kun taas tallin toinen auto on todella vahva joillain radoilla, kun taas tasaisuudessa mitattuna selvästi epätasaisempi tiimi tähän tiimiin verrattuna. Vauhtia odottaisi jatkuvuudeltaan enemmän, ja siihen sanottuna sijoituksia kympin joukkoon; nykyään paljon tämä tiimi viettää aikaan kympin ulkopuolella ja sijoittuukin tasaisen usein juuri niille sijoille joissa kisa vierähti.)

8. Matt Kenseth ( MK:lla jostakin syystä tämä sesonki on ollut suhteellisen alavireinen, monotominen. Kaksi sijoitusta viiden joukkoon koko kauden aikana (toinen näistä on voitto) ja nyttenkin viikonloppuna olisi voinut kovaakin näyttöä odottaa entiseltä mestarilta, mutta tuli maaliin juurikin sillä sijalla johon kisavireellä oli mahdollisuudet alun alkaen. Henkisen johtajan viittaa kantaa edelleen oikeutetusti JGR:llä, mutta nyt yleisesti ottaen tulokset eivät ole olleet aivan samaa kuin häneltä voi odottaa tässä tallissa.)

9. Kevin Harvick ( Kisan kaksi parasta tiimiä otti kaksi viimeistä sijaa top-10:ssä. Syy tähän oli (maaliin pääsemiseksi) varikolla käynti kisan loppupuolella, että pääsee maaliin joten kuten hyvällä sijalla ja mahdollisesti petraten runsaastikkin, jos keltainen (-iset) olisivat heilahtaneet ennen ruutulippua. Nyt kuitenkin Kevin Harvickille hyvä kisa kaikin puolin: eniten johdettuja kierroksia, hyvä pito ja apex-taitto kummassakin kaarteessa joka vuorostaan varmisti vauhdillisuuden pitävät suorat. Tyytyväinen voi olla siihen, että pistejohto säilyi ja myös top-10:in joukkoon sijoittumisia on toiseksi eniten. Tänä viikonloppuna sitten ajamaan taas voitosta.

10. Martin Truex Jr. ( Toinen tiimi, joka ei ottanut riskejä bensansäästön kanssa, mutta joutui myös sitten päätöksestä joustamaan sijoittumisen suhteen, mutta ainakin tuli ilman draamaa turvallisesti maaliin ihan hyvällä sijalla. Tämä talli osoitti jälleen sen kultaisen säännön ja mantran, jota ovat kyseenalaistamatta tehneet oikein toista kautta peräjälkeen: ennakkoluulottomuus ja usko olla ihan yhtä hyvä kuin isotkin tallit. Toisinaan meno näyttää todellakin hiotulta timantilta, kuten kisapäivä näytti. Keskipitkillä ovaaleilla on noussut sarjan ihan parhaimpien kastiin, riippumatta ratapinnasta.)

--------------------------------

Tänä viikonloppuna, huomenna alkaen, NASCAR saapuu kauden toiselle suhteellisen litteälle mailin radalle New Hampshire Motor Speedwaylle. Teknilliselle ja samalla myös mekaanisia ilmentymiä autenttisesti esittelevälle radalle on tyypillistä tosiaan ottaa kuskista mittaa jo harjoituksista alkaen, puhumattakaan sarjan ihan vaikeimmasta päästä oleville uusintastarteille, joissa kylkikontaktit ovat todellakin ihan arkea ja herkästi tapahtuvia lipeämisiä. Kisalähetys alkaa kello 20:00 sunnuntai-iltana NelonenProlta, Viaplaylta ja Ruudusta.
 
Ylös