NASCAR 2020

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
....Ja nyt sitten noudatetaan protokollaa joka muitakin urheilusarjoja kohtaan on käytäntöönpantu, eli sekä Atlantan että Homestead-Miamin kisat on siirretty eteenpäin - tämä myös tarkoittaa että Nascar on määrittelemättömällä tauolla tästä hetkestä eteenpäin ja kauden jatkamista uudelleen tarkkaillaan säännöllisesti milloinka uutta roihua tulille laitetaan.

Uutinen: https://www.nascar.com/news-media/2020/03/13/nascar-statement-on-atlanta-miami-race-events/
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kyllä tämä kertoo juuri siitä, että paljon voi tapahtua "radalla" vaikka yksikään auto ei ole renkaita oikealle baanalle laskenutkaan tauon aikana. Se on mielestäni hyvä, että kuljettajat voivat kisailla halutessaan iRacingin puitteissa ja mikäs siinä - tuota lähempää simulaatiokokemusta videopelin rakenteissa ei mistään saa. Se kuitenkin että Nascariin otetaan tämän kautta rankaisumenetelmiä käyttöön ihan näytön tälle puolen, on sinänsä aika esimerkillistä kun mielestäni Kyle Larsonin anteeksipyyntö/katumus ja leiman vastaanottaminen tämän johdosta oli jo aika tehokas kepillinen sormille. Ei sakotkaan tai ehdonalaiset pahasta olisi olleet jos sille linjalle lähdetään, mutta sellaisien kiukuspäissään käytettävien sanojen ulostamisesta joita ei sellaisenaan tarkoiteta ja varmasti hurahtavat sanoista toisiin mitä loukkaavimpien yhdistelmien kanssa päässä kenellä vaan kanssaeläjällä kiukustumisen hetkellä, rangaistaan tässä mittakaavassa, on kieltämättä kyllä kuin komeetallinen yötaivaalla. Se että sen sanoo tai jättää sanomatta, voi merkitä minkä vain loukkaavan setin sanomisen suhteen koko uran olemista vaakalaudalla. Siksi ajatuspoliisin termiä käytetään monessa yhteydessä kun kontrolloidaan ihmisten sanomista "yhteisen hyvän" merkiksi vaikka henkilö itse vastaakin mitä sanoo ja on vastuussa siitä; näin sen kuuluukin olla koska näin hän itse ottaa kantaakseen teoistaan/ulostuloistaan sekä pahoitteluistaan - myös rangaistukset ovat tällöin paljon helpompi toimeenpanna jatkotoimenpiteinä jos henkilö jatkaa sillä tiellä josta lupautui erottautua.

Tietysti Chip Ganassi itse päätti, kuten koko talli, että vihelletään peli saman tein poikki ja vaikka Kyle Larson olisi tuonut vaikka mitä menestystä, voittoja, mestaruuksia (-uuden?), rahaa ja otsikkoaikaa koko organisaatiolle niin se siirrettiin sivutielle ja sinällään kyllä pidän periaatteista, mutta tässä kaavassa tämä on tosi iso penaltti. Niin ja kuka osaa/tietää sanoa miten CGR:n jatkot tallina ja pärjäämisen suhteen menee tästä eteenpäin; vaikka KL on aika ajoin ajanut heikompia jaksoja ja ei ole ihan kyennyt terävimmässä kärjessä pysymään kuin lyhyissä jaksoissa, niin onhan hän tuonut CGR:n uskottavaksi kandidaatiksi - ei ainoastaan voittojen suhteen - mutta jopa puhuttaessa pyttykamppailusta kun hänen nimeänsä ei voi jättää keskusteluissa sivutekijäksi. Tämä ja se, että ylipäätään kyseessä on toden totta mahdollinen tulevaisuuden mestari, kävi tämä keissi todella kalliiksi kaikille osallisille ja tietysti hänelle itselleen. Ymmärrettävistä syistä toki juuri tuon sanan käyttäminen heijastettuna Amerikan historiaan, on pahimpia mahdollisia oman kuoppansa kaivamisia joita voi tehdä. Tänä aikana varmasti ken kullakin on patoumia päästää irti ja eri toten kilpa-autoilijalle paikallaan oleminen ei ole sopiva yhdistelmä. Katsotaan mitä Kyle Larsonin tulevaisuus tuo tullessaan kuitenkin ja en usko että hän ihan tyhjän päälle jää ja varmasti Nascarissa vielä tullaan näkemään.

Kyle Larson ei ollut ainoa joka on tauon aikana joutunut virtuaalitekemisistään pulaan; myös Bubba Wallace menetti yhden sponsorinsa joka ei pitänyt hänen asenteestaan lopettaa eräs kisa kokonaan kesken kolarin jälkeen - Clint Bowyerin kanssa - ja siitä miten BW oli kommentoinut tapahtumaa jälkikäteen ihmetellen ihmisten suuttumista siitä, että hän jätti videopelin peluun siihen. Tämä ei vapaa-aikana olisi ollut yhtikäs juurikaan mitään, mutta kun nuo virtuaalitapahtumat on saanut tauon aikana paljon lihaa luiden päälle, kun nimivahva kattaus ajaa ikään kuin kalenteria läpi (tosielämää pelimaailmassa) ja kisat ovat saaneet ihan oman selostuksen kera isojen ihmisvirtojen seuratessa kilpailuja, joten tämä menee jo hyvin lähelle sitä että NASCAR voisi niitä sanktioida ja ennen kaikkea juuri sitä, että kuskit todella ovat edustamassa itseään/tiimiään/talliaan myös näissä tapahtumissa - ja ihan ymmärrettävästi, mutta kyllä mielestäni linssin täällä puolella edustaessa ja ajattaessa voidaan todella arvioida tekemisiäsi, eikä suoranaisesti ammattimaistaa pelien peluuta, kun sen pitää olla nimen omaan hauskaa ja vapaaehtoista - kantaen itse vastuusi jos tökeröksi menee.

Noh, kyllä tässä kaikessa opetus jos toinen on maailmanmenosta tullut ilmi ja aina kaikki pitää katsoa opettavaisesta näkökulmasta ottamalla neutraalin tarkastelijan vinkkeli käyttöönsä.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Kannattaa kuitenkin muistaa, että NASCARin juuret ovat etelävaltioissa ja keskipiste Charlottessa. Tuolla alueella on synkän rasistinen historia, mitä ei ehkä aina Euroopassa ymmärretä. Ja aivan varmasti Chip Ganassi pitää huolen siitä, ettei hänen Pohjois-Carolinassa majaa pitävää tiimiänsä sekoiteta minkäänlaisiin "Jim Crow"-meininkien jäänteisiin.

Kyle Larson ei ole edes kasvanut etelän punaniskaympyröissä, joten vielä käsittämättömämpää on että nuori mies Kaliforniasta menee laukomaan tuollaisia.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Nascar rupesi imagollisesti saavuttamaan, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin USA:n suosituimpana moottoriurheilusarjana, maan sisäpuolella rannikolta rannikolle -tyyppistä "kansainvälistä" yhteen tulemisen riemua vasta COT-autotyypin ja -sääntöpaketin aikajaksolla ja jälkijunassa. Sarja on ollut ennen tätä vuosikymmeniä todella suosittua ja näki todella suurta kansansuosiota, mutta eri toten vetosi juuri etelävaltioiden asukkeihin voimakkaimmin (juuri Charloten ollessa keskuksena ja ensimmäiset ratojen pölläytykset juuri näillä nurkilla signaaloivat Nascarin tarinan alkua kuten edellä kirjoittanut totesikin). Nyt 2010-luvulla etelävaltioiden lippuja on näkynyt vähemmän ja vähemmän esillä, kunnes ne tässä lähihistoriassa kiellettiin kokonaan tapahtumista rata-alueilla. Tuohon miksi ne olivat esillä, liittyy kulttuuri painavana tekijänä. Niiden läsnäoloa pidettiin synnyinseutua kunnioittavana, mutta myöhemmin päädyttiin ratkaisuun poistaa ne Nascariin liittyvissä eventeistä juurikin mainitun synkän historian puitteissa sileäksi vetäen, koska se tilanomistajien ja pellavapelloilla työskennelleiden suhdanne hieman aina lipun takaa sivumakuna paistoi läpi eikä se lähettänyt sopivaa viestiä Nassun nykyimagolle puhumattakaan ihmisoikeuksien yhtenevistä piirteistä, kun rajoittamalla ihminen rajoittaa vain ihmistä kun yhdestä organismista puhutaan. Vaikka Nascar on katsojaluvuiltaan ollut korkeammissa luvuissa kuin nykyään, niin tänä aikana se on silti enemmän koko kansan urheilua kuin ennen.

Ehkäpä juuri liberaalisen Kalifornian kasvattina Kyle Larson ei heti tilanteen puhjettua muistanut sen sanavalinnan mitä lävitse leikkaavaa kuroutuvuutta, kun ne menevät suoraan sydämeen Charlotessa ja seuraukset voivat olla järisyttäviä kuten olivatkin; ne sanat silloin pelikoneella ja tämän hetkinen tila tänä päivänä. Kaliforniassahan tämänlainen tummien ja valkoisten sanahelinä saattaa jopa naapuruston pihapeleissä olla esillä, mutta saattavat kaikesta huolimatta olla hyviä ystäviä tai ainakin anteeksiannetaan jos kielensävy on toista pilkkaavaa ja helposti se jää mukaan takaraivoon vaikka rajoja ylitetään ja mukaudutaan uusiin sfääreihin. Ilmeisesti KL:n äänenpainotus taisi olla vielä hyvinkin käskevä, joka antaa siihen sen tarvittavan "kakkosluokan kansalais"-viban puhuteltaessa. Harmittava tapaus, mutta elämä jatkuu ja se päivä myös horisontissa siintää jolloin ei enää puhuta kenenkään ihmisen eroista tai peloista/ennakkoluuloista.

Aikamoinen shokki kuitenkin kaikkinensa ja ei tälläistä kyllä tapahdu juurikaan koskaan jossa radan ulkopuolinen toiminta olisi ollut näin karnaalia urankin kannalta. Tony Stewartin dirttikisan onnettomuus ja kanssakisaajan kuolema, AJ Allmendingerin pillerikohu, Jeremy Mayfieldin hyllytys sekä Kurt Buschin tallinlähdöt alta on ollut isoja puheenaiheita näin äkkisiltään muisteltuna, mutta tämä on ensimmäistä laatuaan.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Nyt tämän kaiken keskellä kuitenkin saatiin Nascarin suunnalta Amerikasta sen suuntaisia uutisia, jota pidän erittäin positiivisväritteisenä, että Matt Kenseth palaa takaisin Cuppiin ja pilotoimaan #42:sta loppukauden ajan. Mielestäni tämän mietintäajan jälkeen paras valinta istuttaa tuohon autoon, kun muistetaan miten oikeastaan vuoden 2018 kalenterista hän kävi ajamassa sen 15:sta kisaa Roushille #6 auton ratissa ja oikeastaan palautti uskottavuuden takaisin koko organisaatioon tuon ajanjakson aikana, josta ehdottomasti parasta antia oli se Indyn näyttäytyminen josta hän johti kisaa roppakaupalla kierrosmäärillä laskettuna ja oli muutenkin suurimmassa osassa ajamiaan kisoja kilpailukykyinen vaikka tuo tiimi ei ollut sillä kaliiberilla esiintynyt lainkaan mitä numerokohtainen painetila antaisi nostetta. Etuna tuolloin oli vain tietysti se, että oli vasta kokoaikaisena lopettanut juuri edelliseen marraskuuhun 2017 talvenalustuksiin, joten nyt joutuu ottamaan enemmän aikaansa itselleen päästäkseen yhden kokonaan autossa istumatta jätetyn kauden jälkeen takaisin hollille - kuten myönsikin - mutta etuna toisaalta on se, että istuu jo valmiiksi erittäin kilpailukyvylliseen autoon jolta odotetaankin tulosta, mutta ainakin tekeminen on taattua a-laatua koko tiimissä. MK oli myös erittäin tyytyväinen että pääsee takaisin ajamaan kisaa samassa tallissa Kurt Buschin kanssa, joka kyllä tuo tulosta kanssa tallille jos puitteet ja henki on kunnossa. Ottaen Kensethin tatsin ajaa autoa huomioon, niin kehityksellisesti voi olla mielenkiintoiset ajat CGR:llä luvassa kun Larsonin räväkkä seinädippaus vaihtuu auton sisällä todella hienovaraiseksi pitkän matkan suunnitelmien kyhäilyyn joten katsotaan minkälaisia pelivaroja löytyy antaa kummaltakin puolelta kaksiteräisestä miekasta, kun ajotapa on hyvin erilainen kun myös KuBulla (joka kanssa ajaa autoaan toisinaan aika äärirajoilla) mutta toisaalta tiimi on hyvin kokenut, organisaatiosta puhumattakaan.

Sitten kun kisailut eräänä kauniina päivänä jatkuvat, niin hienoa nähdä tosiaan MK takaisin tositoimissa, kun mielestäni nälkää ajamiseen on jäänyt ja ei vielä ole sellaisia fanfaareja nähty jotka rummuttaisivat lopettamisen puolesta kokonaan - ja saattaa olla että haluaa pitää sitä ovea kuitenkin hieman aina kallellaan Nassun suuntaan, jos paluuta silloin tällöin virittelisi ja pyyntöä tulee ottaa kisatapahtumiin osaa niin kauan kun se on mahdollista. Avoimin suunnitelmin siis pelataan ja mahdollisuudet auki pidetään.

Uutinen: https://www.nascar.com/news-media/2020/04/27/chip-ganassi-racing-matt-kenseth-no-42-chevrolet-replacement/

Toinen hyvä uutinen oli se, että Ryan Newman pääsee välittömästi takaisin tositoimiin kun vihreä valoa annetaan jatkaa kautta - ja hän tosiaan jatkaa sitä jo edellä mainitun #6 auton ratissa ihan kohtuu hyvän viime kauden jälkeen, joka oli ensimmäinen täysi kausi tuolla numerolla aikoihin kun alkaa tekemään paluuta lähemmäs niitä sijoja joita osaa odottaa Roushin tapaisen organisaation suojista löytyvän vähän kuin vihdoin ja viimein. Toivottavasti RN jatkaa mihin viime kaudella nousukunnon suhteen jäi koko tiimin osalta ja pysyy ennen kaikkea kunnossa. Hänellä ja Buescherilla on siinä mielessä iso tehtävä edessään, että kuskikaksikko kyllä ruoria osaa vääntää, mutta Roush Fenwayn viimeinen voitto muualta kuin superspeedway-radoilta (Stenhouse Jr. kaksi kertaa samalla kaudella pari vuotta sitten) on niinkin kaukaa kun Greg Bifflen aikakaudelta ja jos oikein muistan, niin sekin tuli "normaaliovaaleista" isolla ovaalilla joka oli GB:lle erinomainen paikka rutistaa Fordin konetehoja irti.

Niin ja mikä vielä on erikoista RFR:stä, vaikka ura ei olisi "päättynyt" Roushin kuskina, niin kaikki kuskit aina Matt Kensethistä, Greg Bifflestä, Carl Edwardsista (ja miksei Trevor Baynestä) - ovat jollakin tapaa jääneet kuin puolittain olemassa olemaan edelleen Cuppiin, mutta toisaalta taas eivät ja varmuudella kenenkään ura ei ole päättynyt vaikka kuva antaisi ymmärtää toista. He siis tavallaan ikään kuin operoivat sillä RFR:n sydämen periaatteella, että jonain päivänä kun Jackin autot nousevat kärkitohinoihin niin heidänkin uriinsa tulee jonkinnäköistä selvyyttä :) Kensethän siis jälleen tullaan näkemään radalla ja Baynellä on kahviin liittyvä firma, Biffle oli viime kaudella lava-auton ratissa ja Edwards on antanut mystisiä kommentteja puoliväliä matkasta, mutta ei mitään kivijalkamateriaalia vielä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Hommat jatkuu virallisesti seitsemästoista päivä tätä kuuta, joten kilpailemaan palataan ihan reaalisti hyvän virtuaalijakson saattelemana. Itse kalenteri ja sen piukkuus laittaa kisaa pakettiin lyhyissä (ja ymmärrettävissä) sykleissä on erittäin mielenkiintoinen, joten herkkupalana Nassua nähdään useasti tiiviimmässä laitannossa vanhempaan verrattuna lähärinä.

Uutinen: https://www.nascar.com/news-media/2020/04/30/nascar-announces-revised-may-schedule-as-racing-returns-beginning-at-darlington-raceway/
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Hommat jatkuu virallisesti seitsemästoista päivä tätä kuuta, joten kilpailemaan palataan ihan reaalisti hyvän virtuaalijakson saattelemana. Itse kalenteri ja sen piukkuus laittaa kisaa pakettiin lyhyissä (ja ymmärrettävissä) sykleissä on erittäin mielenkiintoinen, joten herkkupalana Nassua nähdään useasti tiiviimmässä laitannossa vanhempaan verrattuna lähärinä.

Uutinen: https://www.nascar.com/news-media/2020/04/30/nascar-announces-revised-may-schedule-as-racing-returns-beginning-at-darlington-raceway/
Tämä ylitti yllättäen uutiskynnyksen Suomessa. Uutisen otsikointi on vain kumman asenteellista ja harhaanjohtavaa. Tämä on sitä jenkkisarjoihin edelleen kohdistuvaa vähättelyä ja ylimielisyyttä.

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/34c20e50-7eda-4170-8c17-feb7aecaf3d3
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Itse kanssa olin poimivani nuo samat mietteet julkaisusta. Monessa suhteessa edelleen tosiaan Amerikan koppiautoilua, on se ovaaleilla asvalttia tai hiekkaa, ei Euroopassa saada vielä ihan yksi yhteen handuun sopivaksi kaikkialla mutta kehitystä on toki ymmärryksessä tapahtunut reippaasti tämän sosiaalisen median aikakaudella kun kiinnostus on hivenen nousussa. Saattaa jopa olla kahvilassa käydessä, että jokin ihminen vieruspöydässä saattaa ottaa asian puheeksi seurueessaan ja kertoa katsovansa ainakin joitain kisoja kauden aikana.

Mielestäni tyhjät katsomot ovat jo iso toimenpide ennaltaehkäisyyn ja jos "näkymättömästä vihollisesta" puhutaan, niin eikös paras lääke ole hieman pyyhkäistä pölyjä autojen päältä ja laittaa yhteiskuntaan takaisin viriilejä aktiivisuuksia kisailun muodossa; ajatusta muualle ja taitaa olla resepteistä se vanhin ja toimivin kun saadaan sisältöä optimistista sellaista arkeen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Itse kanssa olin poimivani nuo samat mietteet julkaisusta. Monessa suhteessa edelleen tosiaan Amerikan koppiautoilua, on se ovaaleilla asvalttia tai hiekkaa, ei Euroopassa saada vielä ihan yksi yhteen handuun sopivaksi kaikkialla mutta kehitystä on toki ymmärryksessä tapahtunut reippaasti tämän sosiaalisen median aikakaudella kun kiinnostus on hivenen nousussa. Saattaa jopa olla kahvilassa käydessä, että jokin ihminen vieruspöydässä saattaa ottaa asian puheeksi seurueessaan ja kertoa katsovansa ainakin joitain kisoja kauden aikana.
Toki Fernando Alonson karsiutuminen Indy 500 -kisasta viime vuonna on vähän avannut silmiä jenkkisarjojen suhteen, eikä käsitys ole ihan niin mustavalkoinen. Että riittäisi vaan, että ylittää Altantin niin palkintopöydän voikin sitten putsata tyhjäksi. Toki urheiluautoissa Audi ja Peugeot ovat niin tehneet, mutta ne tekivät siirron siinä vaiheessa kun tiimit olivat Euroopassa jo MM-rallipoluilla ja touring-autoissa hioneet metodit huippuunsa. Ei tuurilla eikä vahingossa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ensi sunnuntaina, vaikka kaikkineen tänä aikana normaalit proseduurit kuinka kaukaisilta onkimisilta näyttäisivätkin, niin ruvetaan taas ajamaan kilpaa! Darlingtonia ja Charlottea otetaan neljää kisaa putkeen ja kahta peräkkäin kumpaisellekkin puoleentoista viikkoon. Charloten CC 600:nen on ainoa kisa noista joka kuuluu tähän kalenterikauteen ja kaikki muut ovat paikoitettua "paikkakuntaetuna" kun liikehdintä pidetään minimissä tallien osalta. Chicagolandissa ja Sonomassa ei ajeta tällä kaudella kisaa lainkaan (ainoastaan yksi kisa mieheen kumpaisellakin venuella kauteen) ja myös Richmond menettää kevätkisansa, pitäen syksyn yhteenoton kuitenkin edelleen kalenterissa. Nuo kolme kisaa kolmelta paikkakunnalta ovat paikoitettu Darlingtonille ja Charlotelle tosiaan. Kisaaminen sinällään tulee olemaan aika mielenkiintoista, koska jo aika pitkä ajamattomuus on takana, mutta kylkiäisinä kisaviikonloput ovat riisuttu vastaamaan ainoastaan itse reissiä joten aika-ajoja ja harkkoja ei nähdä lainkaan nyt alkuunsa - ainoastaan Coca Cola 600:seen vedetään aika-ajot alle. Jotenkin voi ajatella, että muutenkin "mustana leskenä" pidettävä Darlington voi jo nyt sunnuntaina olla aika jörmy voitettavaksi ja mahdollisesti seinävanaa saattaa olla jätettynä usean auton toimesta. Viime kausina juuri mielestäni radan yllättävän puhtaat kisat ovat olleet harjoitusten tulosta ja ajolinjojen löytämisen ansiota kisaviikonloppuisin, joten katsotaan mitä nyt naftaliinista kaivetaan.

Uutinen muutoksista alkupään kisoihin: https://www.nascar.com/news-media/2020/05/12/nascar-starting-lineup-procedures-modified-competition-caution-darlington-charlotte/
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Omalta kohdaltani voin sanoa mitä riemukaarimaisella huudahduksella, että alkoipa Nassun paluut takaisin kilparadoille Darlingtonissa mitä muikeimmin tuloksin! :) Kevin Harvick voittoon numero 50. (jakaa Junior Johnsonin ja Ned Jarretin kanssa tätä tilastoa) ja tulipa myös hyvän ajon jälkeen: voitto oli uhattuna oikeastaan kisan alkupuoliskolla, mutta loppua kohden mennen alkoi tatsi näyttää jo kaukaa voitolta, ollen sitä kalkkiviivoille myös. KH:ta toki auttoi pisteissä tullut ykköspilttuupaikka (olipa hyvä olla pistejohtajana ennen taukoa) ja erinomaiset varikkopysähdykset, mutta juuri varikolla pystyy tekemään paljon asiaa uhkaajiin nähden, autolle säätöjä tähystäjän paikalta tiirailen pitkin pysähtyviä autoja suoralta sekä ottamaan mahdollisia sijoja toisiin nähden samaisesta syystä pysähdyksen jälkeen joka taas laittaa #4:sen kärkipaikalle. Tuo kärkipaikalla olo sunnuntaina ja erinomaisesti vauhtiinsa tykittänyt kaara, olivat ehdottomasti ne voiton takuuvirret. Olin myös erittäin tyytyväinen kuinka etenkin kisan loppupuolella KH pystyi ajamaan karkuun ja sitten neutralisoimaan erotuksen pidettäydyttyen samassa haarukassa Alex Bowmaniin turvallisessa välimatkassa. Kauden viides kisa, viides top-10 & ennen kaikkea tasaisesti alkanut kausi on alkanut kääntymään kohti ihan terävintä iskukykyä, koska ennen taukoa Harvick oli Phoenixissa toinen. Ilmoilla oli hieman ensimmäisten kisojen jälkeen, että voittoa voi saattaa joutua tähystelemään hieman odotettua pidempään kautta mentäessä - vaikka jalka olikin jo osittain oven välissä - mutta nyt näyttää taas ihan päinvastaiselta. Mitään hätää ei ole ollut, mutta kyllä voi sanoa että voitto tähän kohtaan pistejohdossa ollessa, bonuksia pleijareihin jo hyvissä ajoin jolloin seuraavasta voitosta ajaminen helpottuu, tekee KH:lle kauden eteenpäin jatkuessa ihmeitä heti kättelyssä ja jos iskukyky jatkuu näillä renkaanjäljillä, niin hyvä tulee!

Hendrick Motorsportilla on ollut jokseenkin vanhantyylistä menojalkaa positiivisessa mielessä käynnissä sesongin alkupuolella, kun tallin kuskeista kaikki näyttävät nyt menevän hyvin tasaisesti aina otsikoissa. Byron toki veti voittoprosentilla kovalla tauon aikana virtuaalikisoissa, mutta ihan reaalihengessä ratojen puoliskolla ei hän ole lainkaan kylmettyneeksi jäänyt. Darlingtonissa vain valitettavasti seinäkopaus teki hallaa pahanlaista ja tulos jäi laihaksi, mutta uskoakseni nyt alkaa näyttämään Knausin suojatilta hyvältä tämä tekeminen. Bowman oli toinen tosiaan ja kun lasketaan jo yksi voitto tältä kaudelta plakkariin (+jatkopaperia HMS:lle) niin voi myös sanoa että Earnhardt Jr. henki hänen hankkimisessaan ja luottamuksessaan häneen alkaa kantaa hedelmää. Chase Elliotin kohdalla ollaan vielä hivenen hiippailtu, mutta ottaen huomioon hänen viime kausiensa vetovastuu tallissa tuloksentekoyksikössä, tämä tilanne on varmasti hänellekkin plussaa kirittävistä tallikavereista kun se antaa #9 tiimille myös paljon resursseja itsessään kisata kärkipaikoista, kun tallikaverien iskukyky parantaa feedbäkkiä tallille kokonaisesti ja auttaa myös parantelemaan omaa suoritusta huomattavasti entistä laajemmin. Jimmie Johnson vuorostaan kirmasi iloista luonnonläheistä polkkaa alkukisasta erittäin vakuuttavasti ja ehti johtaakkin kisaa hyvällä autolla ennen ulosajoa ja keskeytystä - hänelle kävi kuin Stenhouselle ekalla kierroksella, eli toisen auton alle liian läheltä ulostulossa ja liippaus pusun jälkeen nokkana sisäseinään. Klassinen Darlingtonin ulosajo seinäosumisen lisäksi ja harmittavasti JJ:n matka katkesi ikävästi kierrosta ennen osiovoittoa tähän. Johnsonin kohdalla voidaan toki sanoa, että vaikka ohikisoja saattaa siellä täällä paistaen vastaan tulla, niin hän on ollut huomattavan kilpailukykyinen kaikissa kisoissa jossa ajaa paikasta kympin joukkoon (top-5 materiaalia) - tuntuu kuitenkin että tämä alkaa tulla enemmän säännöksi ajaa hyvistä sijoista kuin huonommista ja sehän JJ:lle sopisi jos voittokantaan pääsisi jälleen.. Tällä menolla uskon sen olevan erittäin lähellä tulla konkretiaksi.

Martin Truex Jr. toi helpotusta alkukauteen, ollen kuudes, vaikka jo alussa näytti pahaenteiseltä hänen ajeltuaan kolmenkympin tienoilla, mutta mukavasti palasi pahnojen pohjilta kameroiden näkemäksi myöhemmin. Tyler Reddickin ja JH. Nemechekin kympin joukkoon ajaminen oli myös iloista sävyä täynnä ja totta kai - Matt Kenseth ajoi paluukisassa upeasti kympiksi #42 autollaan. Kyllä MK pystyy ajamaan (ei missään ajassa) itsensä sisälle autoon ja säätöihin + tuloksen teettämiseen saman eventin aikana, vetäisten harjoitusta alkuun ja sitten alkaen kiipeämään tikapuita hiljakseltaan ja tuo tulos oli juuri sitä. Hänen tallikaverinsa Ganassilla, Kurt Busch, oli kolmas.

Tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/the-real-heroes-400/

Keskiviikon ja torstain välisenä yönä jatketaan ajamista samaisessa paikassa, mutta nyt kisaan lähdetään käännetysti ekasta väännöstä sunnuntailta 1-20 sijoittuneiden osalta ja 20-40 lähtee samaisessa järjestyksessä. Kisa on satasen mailia pidempi ja iltavalaistus saa myös etsikkoaikaansa, joten jännittelemään miten käy!
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Tänään pääsin kisan tallenteen katsomaan ja olihan se hienoa pitkästä aikaa moottoriurheilua nähdä, en ole tässä tauon aikana vanhoja kisojakaan katsonut.
Kovalla tahdilla Nascar aloittaa kun oheisluokan kisojakin ajetaan välipäivinä. Josko huomisen kisassa olisi ainakin pidetty huoli ettei mainostarrat enää häiritse.

Tuoltahan se kisa taas löytyy, täysimittaisena ilman mainoskatkoja. Vihreä lippu 43 minuutin kohdalla.
http://burningwhee1s.blogspot.com/2020/05/nascar-cup-series-2020-round-5.html#more
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Toinen kisa muutaman päivän sisään purkitettiin Darlingtonissa ja tämäinen vauhtiturnee tarjosi jo aika paljolti sitä mitä Lady in Blackiltä voi odottaa tapahtumien johdosta. Denny Hamlin lensi toiseksi tuplavoittajaksi kauteen sateen lyhentämässä kisassa (20 kierrosta lyheni suunnitellusta) joka jo alkujaan otti pienemmän mailitavoitteen johtuen pitkälle toista tuntia kestäneestä radan kuivaamisesta koska kisa starttasi jo muutenkin myöhempänä ajankohtana, joten ei ihan öihin syviin venytetty kilpailua optimioloissa. Hamlin on nyt Loganon kanssa ainoat tuplavoittajat joka toki jo sinällään on tässä vaiheessa kautta hyvä suoritus kilpailevien tallien kuskeilta. DH on Chris Gabehartin pitäessä komentoa pitboxista, alkanut todenteolla mielestäni nostaa profiilia sille tasolle jolla se kävi kymmenisen vuotta sitten ja hajakausin aika ajoin. Viime kaudella voittoja tuli ovista ja ikkunoista eikä tämä kausi ole ainakaan stepbäkkiä sen suhteen ottanut; Hamlin kykenee olemaan yksittäisissä kisoissa kova tekijä joka kustantaa menohaluja sekvensseissäkin pitkälle, mutta projektien maaliin saaminen sekä viimeistely on jäänyt uupumaan sekä edeleenkin ne huonommat kisaviikonloput tekevät jäynää juuri sen tarpeeksi suuresta pokaalista puhuttaessa. Nyt viime yönä Darlingtonissa tuli siellä venuella hänelle kolmas voitto tauluun hyvin rytmitetyn kisan jälkeen, joka mielestäni eteni hänen suhteen juuri niillä askelmerkeillä jolla hän on totuttautunut voittoja ennenkin naaraamaan. Kokonaisvaltainen suhahdus vaikeissa, liukkaissa oloissa epävarmuuden ollessa vanavedessä sekin selkärangassa kisan pituuden miettimisessä - katsastaen samalla reissin kokoajalta myös eri taisteluparien/-yksiköiden mukana kulkemisen vahvuuksia ja heikkouksia tullen maaliin näitä edellä mikä oli tavoitteista se arvossa suurimmassa. Nyt kun Darlingtonin viivat olivat taas aika isossa osassa, niin Hamlin taisi välttää senkin melkein pakottavan seinäosuman ajolinjaa haettaessa reissin aikana, joten kyllä hänen autonsa käyttäytyi aika kiitettävästi tuonkin suhteen :)

Kyle Busch sai jokseenkin balsamia haavoihinsa hieman etukenossa ryöpsähtäneen alkukauden jälkeen hänen oltua toinen, muta viimeisten ajettujen kierrosten kolari Chase Elliotin kanssa pääsuoralla puhutti kisan jälkeen ja ansaitsi suorituksena radalla keskisormea CE:ltä KyBun ajettua kolaripaikan ohitse. Joe Gibbsin autot olivat mielestäni erittäin hyvin viime yön kisassa vaikkei MTJ ja EJ aivan saanut tuotua autojaan niillä sijoilla maaliin joissa aikaakin viettivät paljonkin. Toki Jonesin viides tila on erinomainen D-viivalla varustettuna ja MTJ:n taktiikka ei aivan lopussa pelannut mutta oli kymmenes joka sijoituksena siis oli suorituksena alakanttiin nähtyyn verrattuna, joten leivät, pullat ja muut pökkylät ovat uunissa mukavasti ainakin näiden kahden kisan osalta Truexilla. KH lähti kisaan jälleen varikkopilttuupaikka ykköseltä (viime kisan voitto ja sitä ennen pistejohto) ja se oli hyödyksi etenkin kisan loppupuolella kun Harvick sai autonsa jo suht hyvin toimimaan alun vaikeuksien jälkeen, jotka johtuivat tietysti puolijoukosta letkaa lähteminen liikenteineen. Välillä mentiin edes-takaisin ja toisinaan ohi tultiin huippaen puolelta toiselta, mutta lopussa Mobil 1 auto ilmestyi pysyväksi näyksi top-5:n tuntumaan ja tulihan kisassa myös kymmenen johdettua kierrosta plakkariin (edellisessä yli 150). Kisa kun tuli sateen vuoksi stoppiin, niin mielestäni kolmostilaan voi olla tyytyväinen erittäinkin vaikka ehkä vielä olisi pientä varastossa kärkeä ajatellen ollutkin kisaa jatkettaessa. Harvickin tallikaveri Clint Bowyer vei nimiinsä kummatkin osiot ja esiintyi tosi vahvasti, mutta ei ollut ensimmäinen kerta kun hyvin menneen ja aika ajoin dominoivaakin vauhtia näyttäneen #14 tiimin kisa painuu reisille tai sekaannukset, viilaukset radalla tekevät tavoitteista persiljaa ja voiton suhteen voi kankkulaa heittää kaivoon rikkoontuneen auton jäljiltä. Nyt kontakti seinään ja rengasrikko pilasivat hänen kisansa ja tämä on jotenkin hyvin Clintmäistä; hienoa kun huumoria ja energiaa riittää - voitot kun ovat tulleet ovat pitkälti niiden tulosta myös, mutta pitkäjänteinen suunnittelu tai kisatilanteeseen senhetkiseen paneutuminen ihan pitboxia myöden edelleen kummittelee Bowyerin uralla vahvasti. Mielestäni Bowyer oli uransa alussa Jack Danielsin #07 autossa ehkä vahvempi ajamaan tasapainoisempia suorituksia joista jotkut olivat täysin helmiä (muutkin kun se Daytona 500:ssa katollaan maaliviivan yli tulo), mutta kykeni juurikin olemaan jopa pelote vaikkei ihan kaikkialla auto olisi parhaimmillaan ollutkaan. Kuitenkin se hänen New Hampshiren voittonsa vuonna 2007 jolloin taisi johtaa miltei kaikki kierrokset, oli yhtä vakuuttavaa kuin samaisena vuonna Martin Truex Jr:n voitettua Doverissa kanssa erinomaisen esityksen jälkeen ja nämä jäivät tavallaan elämään kaudelta muina tapahtumina kuin JJ:n tähtiparaatilta niin se kertoo paljon. CB on tänä päivänä räjähtävämpi ja voi tuoda voiton juuri marginaalin vain auetessa ja osuessa käyttäen ammuksensa, mutta samasta syystä kiirehtiessä voi käydä päinvastaiset. Tallikaverina CB tuo paljon hyvää henkeä pilttuuseen ja Aric Almirolakin ajeli jälleen hyvä kisan tultua top-10:iin ja Cole Custerin päivää haittaamaan tuli rengasrikko ja seinäosuma, mutta CC:n kohdalla haetaan vielä crosshairia johon paatti lähtee suuntaamaan.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/toyota-500/stn/results/
Pistetilanne Darlingtonin jälkeen: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Seuraavaksi sunnuntaina (su-ma yönä) Nascarin kuninkuusluokka jatkaa Charlotessa ajamista, jossa myös luvassa tuplakisat toukokuun loppuun jonka jälkeen Bristolissa kuun viimeisenä päivänä ajetaan ekaa kertaa Carolinan ulkopuolella. Tuleva kisa tässä hässäkässä ja kisojen rupealmassa ei ole enempää eikä vähempää kuin Coca Cola 600 ja myös aika-ajoja saadaan viikonloppuun mukaan. Katsotaan minkälaista kilvanajoa vuoden pisin kisa aikaan saa ja ketä pystyy ottamaan 600:sen nimiinsä!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Coca Cola 600:sen kisailua hivenen alkuunsa (n. 50 kierroksen kohdalla) kävi sade pistämässä punaista flagstandille, mutta sen toista tuntia kestäneen tauon jälkeen painettiinkin ihan päätyyn asti kauden pisin kilpailu, joka oli historiankirjoissa sitä nyt myös kirjaimmellisesti tämän reissin kirjossa vuosien saatossa. Brad Keselowskin voitto oli iso juttu; Bullinsin kanssa saavutettu ensimmäinen Cup-pysti ja tästä väännöstä varmasti pisti hymyä pitkäksi aikaa naamaperiin. Pensken tehtyä crew chief swappia offarin aikana, oli hieman mietinnässä juurikin se, että onko tämä ratkaisu Kesen kohdalla mahdollisesti hiota jotain vain vuoden aikana positiiviseen tulemaan, jos varmuutta ei ole hänen pysymisessään tiimissä sen puoleen kuin ei myöskään Miller Liten sponsoroinnit (mainitsi kisan jälkeen juuri tämän). Gordon ja Wolfe ovat kestotähtiä pitboxstandilla kun taas Bullinsin kohdalla on napakymppejä osunut kertaalleen kolmeen kauteen Blaneyn kanssa (yhteistyötä jo vuodesta 2014) ja nyt 600:sen voitto hyvällä taktiikalla lopussa Kesen kanssa - hänellä ja BK:lla on toki yhteinen ja voitokas historia Xfinityn puolella joten takavasemmalta puun takaa tämä valinta hänen istuttamisessaan Brädin varikkokoppiin ei ollut ja voi kirvoittaakkin hyvää kauteen isossakin skaalassa. Voitto ainakin oli hyvin brädimäistä eli auto oli ajettavaa luokkaa, mutta taktiikoiden ja ratapinnoitteen tuoman pidon suhteen ratapaikka määritteli isoa osaa eikä rengaspidon putoama ollut kärjessä laisinkaan iso tuoreempiin renkaisiin, joten tämä osui Keselowskin voittokategoriassa siihen uomaan jolla hän on ennenkin riipustanut voittoja hyllylle. BK:lta on enää isoista yksittäisistä kisoista Daytona 500:nen valtaamatta.

Jimmie Johnson olisi ollut muuten toinen, mutta hänen suorituksensa hylättiin kilpailun jälkeen kun auton peräpää ei vastannut optiikassa Nascarin standardeja. Osoitus oli kuitenkin koko kilpailu siitä, että JJ ajaa jo lähelle vanhojenkin muistelua jos kykenee esiintymään näin vahvasti melkeinpä kisasta toiseen. Johnson ajoi lähellä ihan kärkeä jo pitkään alussa, mutta yksi pieni vikurointi ja linjan menetys johtivat hänen tippuamiseen sijan kymppi tuntumaan ja yksi asia joka kertoi jokseenkin tyrmistyttävää faktaa kisan vaikeista olosuhteista ohittaa, taktiikoida kärjen takana (ajaa vanhemmilla renkailla uusien joukossa likaisessa ilmassa) tai vain nauttia nopeasta autosta, ei JJ kyennyt pitkään nousemaan noilta sijoilta mihinkään ja tämä koski kisan aikana lähes tulkoon jokaista joka syyn tai toisen vuoksi siellä majaili. Kaikki jotka onnistuivat pääsemään asemiin varikon jälkeen ja auto poksutti tyydyttävästi eteenpäin, pysyivät kärjen mukana ja mahdollisesti ohittivatkin. Johnson onnistui lopulta tässä, mutta auto ei vain tarkastusta valitettavasti läpäissyt kisan jo päätyttyä. Surulliseksi jokseenkin Hendrickille kisan teki sekin fakta, että kaikilla kuskeilla kulkin pitkin taivalta hyvin; ironisesti Chase Elliotin jo varman voiton vei pois tallikaveri William Byronin pyörähdys rengasrikon vuoksi kaksi kierrosta maalia, JJ:n hylkäys ja Bowmaninkin jääminen kauaksi kärjestä vaikka eräässä vaiheessa näytti aivan muulta.

Johnsonin lisäksi myös Denny Hamlin joutui rengaistujen listalle heti kilpailun päätyttyä. Hänen ongelmakseen toki koitui auton tiputeltua "tiiliskiviä" radalle heti autojen rullattua varikkosuoralta ennen kisan starttia ja kun nämä painokappaleet varisivat radalle, niin Nascar otti tiimin jo heti tarkkailuun tuosta (odotettavien penalttien ollessa tulossa) kun tuota pidettiin erittäin harvinaisena valmistautumisvirheenä eikä suositeltavana alkujaankaan. Lopulta sekä tiimipomo (Gabehart) että kaksi korkean profiilin tiimiläistä laitettiin hyllylle neljäksi kisaksi jos jo muutenkin 600:sen pilallemeno kirpaisi heti alussa (hänen piti tulla varikkosuoralle paikkaamaan tarvittavat osat ja menetti kierroksia kärjelle).

Kevin Harvick oli lopulta uusiutuneen tulosliuskan jälkeen viides (yhden sijan nousu), mutta kilpailun pelasti loistava varikkotaktiikka viimeisenä oljenkortena kisan mentyä lisäajalle jolloin KH:n autoon pistettiin neljä rengasta ja uusintastartissa tulleet leveäksi ajot myöskin auttoivat ihmeesti sijoitusta joka oli A+ siihen nähden mitä muuten oli tulossa. KH ansaitsi tittelinsä "kirijä = closure" tästä väännöstä naftisti tiimin avustuksella. Kaksi kierrosta ennen maalia, Elliotin vielä johtaessa, tulos olisi ollut 14:sta joten hieno loppurutistus sijan huimasti parantuessa ja top-10 putken jatkumiseen. Kertoi osaltaan kuinka vaikea liikenteessä oli liikkua jollei auto heti startannut vauhtiin lipun heiluessa, kun pidemmillä vedoilla ohittamisen vaikeus näytti korostuvan. Kuitenkin hyvä ja opettavakin muistutus että kaikenlaisiin kisoihin pitää varautua - ja nämähän eniten antavat pohjustusta tulevaan. Martin Truex Jr. ajoi lopulta kuudenneksi ja hänkin näytti monesti olevan kiinni kisan voitossa, mutta vielä ei aivan irronut kauden ekaa - tämähän tittelinimike on hänelle vuosien vieriessä lähihistoriaan ollut MTJ:lle oikea aarreaitta ja se hänen vuoden 2016 voitto miltei lähestulkoon 400 johdetulla kierroksella samasta loppumäärästä, on edelleen syöpyneenä monen muistiin. Paalulta kisaan lähtenyt Kurt Busch johti kisaa alussa, mutta hänkin ajautui vaikeampiin asemiin kerran menetettyään sen (oli tarttuvaa sorttia) mutta rebounditti itsensä sijalle 7. Hänen tallikaverinsa, Matt Kenseth, on hyvä alun jälkeen Darlingtonissa joutunut nyt hakemaan sitä tatsia hieman syvemmin ja 600:ssa ongelmaksi koitui tällä kertaa peräkonttiosuma pyörähdyksen jälkeen vauhtia hakevamman suorituksen jälkijunassa.

Coca Cola 600:sen tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/coca-cola-600/

Kisailu jatkuu keskiviikon ja torstain välisenä yönä 500:sen rutistuksena - lähtöjärjestys määräytyy käännettäen 1-20 sijat jälleen kuten Darlingtonin toisessa kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Chase Elliott sai kun saikin kauden ekan voiton repäistyä irti Charloten "minikisasta", joka oli kaikkineen sateen siirtämänä to-pe välisenä yönä ajettavaksi, vain vähän päälle 200 kierrosta. Nyt voittoa ei vienyt KyBu, ei varikolle tulo eikä myöhäiset keltaiset vaan CE sai voittonsa ansaittua juuri kisan loppupuolen erinomaisella suorituksella, joten voitosta väännettäessä tärkein on onnistua lopussa ja niin hän myös teki Alan Gustafsonin luontaisella auttavalla kädellä varikon puolelta. Elliott on kisoissa tauon jälkeen ollut maagisen nopea, vaikka ei suoranaisesti ole ihan kolumnia ylätasolla kaiken aikaa johdattanut, mutta loppupuoliskot ovat olleet hänen käsialaansa; huonot sekvenssit tilanteineen hänelle on tuottanut vain voiton lipeämisiä, tällä kertaa ei. Hän johti kisan viimeiset 28 kierrosta vain ja meikä kohdalla harmittavasti hänen viimeinen ohitettavansa oli Kevin Harvick joka ajoi tyystiin erilaista kisaa kuin 600:ssa. Hän johti eniten kierroksia - 63 - ja oli juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa, mutta lopussa bensasäästämisen lomassa joka kesti vain ripauksen verran, auto yksinkertaisesti lakkasi pidollisesti pelaamasta ja KH tippui peräti kymmenenneksi; sijoituksena meni päinvastaisesti kuin 600:n. Ylimääräinen vauhdin tiputtaminen tarkoituksella hivenen rytmiä saattaa härnätä, mutta tässä tapauksessa rengaspito vain haihtui ilmaan samassa syssyssä. KH:n oltua kymmenes ja tippuen kiven lailla sijoja viimeiset kierrokset tuohon paikalle, päivästä jäi kuitenkin erittäin positiivinen kuva - etenkin kun auto toimi ruuhkassakin hyvin ja varikkokäynnitkin olivat nappiin menneitä, mutta lopputulos vain jäi uupumaan mitä oli odotettavissa. Top 10 putki sai kuitenkin jatkoa joka on nyt käsittänyt kaikki kahdeksan reissiä. Ryan Blaneyn kolmas tila oli anteliasta paahtamista joka sai ansaitun tuloksen ja alkaa näyttämään että ei se voittokaan tätä miestä välttämättä kaukaa karta hyvinkään pitkään. RB on kaudessa yleensä kyennyt nykyään/lähihistoriassa sen yhden voiton kaapaisemaan, mutta tasaisen ajamisen lisänä mahkuja on voittaa paljon enemmänkin ja valoisa tulevaisuus on kyllä edessä.

Ricky Stenhouse Jr:n neljäs tila oli mielestäni päivän ryöstö ja jokseenkin pitkään aikaan näytti siltä Steniltä joka tuli Cuppiin voittamaan upeasti menneiden Xfinity-vuosien jälkeen; ja vaikka jo tiedettävästi alasarjoista tulo kuningasluokkaan menestyneenä ei auringonpaahtoa lupaakaan jos toisinaan alkujaankaan, mutta kyllä se antaa resursseja tallien puolelta vuolaampaan odottelun uusien starojen kuoriintumiseen. RFR:llä, kuten jo laajasti on tiedossa, ei ollut vielä hänen keskittymävuosinaan tuolla mahdollisuutta ajaa paikasta Nassun huipulla ja nyttenkin JTG-Daughertylle tarina oli vain saada positiivista tulosta aikaiseksi hieman pienemmin odotuksin ja sitäkin suuremmin juhlinnoin jos jotain posia kisaviikonlopusta jää. #47 tiimi sinällään on tunnettu kyllä laadukkaasta tiimistään ja aina valmiista yllättäjän asemastaan, mutta sitä lopullista swingiä lähemmäs vakituista pudotuspelikävijää ei aivan olen tiimistä puhjennut - vielä. Charlotessa jotenkin näytti siltä että kaikki mikä voi toimia, toimi. Auto oli erittäin hyvä lyhyillä ja pitkillä vedoilla. CMS:llä toisinaan voidaan nähdä hieman poikkeaviakin tuloskolumneita toisiin normi puolitoista mailisiin verrattuna, mutta ratana juuri mielestäni sen haastoleveli on sitä luokkaa joka tekee kisailusta palkitsevampaa myös hieman pienemmille tiimeille ja sekin panos tässä suorituksessa myös näkyi. Autot on naulattu rataan tietyin kohdin/ehdoin mutta elävät kokoajan kaarteissa ja etenkin ruuhkassa aeroimun vuoksi ja antavat tällöin mahdollisuuden saada pienemmän resurssien tiimejä myös tälkoisiin mukaan. Steni jos jatkaa hänelle suotuisassa Bristolissa tätä menoa, niin voi tulla hyväkin kakku tästä kaudesta ainakin näillä haavoin niiden happamiksi jääneiden sesonkien jälkeen :)

Tyler Reddick jatkaa hyvää ajoaan (vaikka aina tulos ei kerro kirjan sisällöstä) ja itselleni erittäin positiivinen ylläri on ollut John Hunter Nemechekin esiintyminen Cupissa piskuisen #38 auton pauloissa. JHN:n kohdalla alkoi näyttämään, että kakkossarjakin taitaa olla isojen tiimien osalta varattu kuskinpenkkien istuttamiseen ja lava-autosarjassakin menestyminen oli hyvin hajanaista. Joskus näistä kavereista saattaa siltikin puhjeta erittäin hyviä kuninkuusluokan kuskeja koska heillä on kokemusta sekä ymmärrystä taivaltaa parrasvalojen toisella puolella jo alasarjoissa ja ovat oppineet työmaalla korkeaa moraalia tehdä ja nyhjäistä tyhjästä - välillä dramaattisesti epäonnistuen mutta silti kasvaen miehen mittaan näiden kuoppien jäljiltä. Kumpaakin näistä kannattaa seurata tarkkaan ja vaikka Reddick tulee enemmän parrasvaloista ja ajaa RCR:llä (jolla kuitenkin on budjetti olemassa menestyä, suunta vain toisinaan hukassa) niin heitä yhdistää hyvin erilainen urapolku, mutta voivat silti Cupissa ajaa ainakin suhteutettuna samoista palkinnoista talli-/tiimikohtaisesti. Nyt kummatkin top 10:n ulkopuolella mutta ajoivat myös tuon maagisen luvun sisäpuolella lyhyen kisan aikana (Charloten standardein). Alex Bowmanin tahdon myös mainita, johti jälleen kierroksia ja ajoi upeaa kisaa ajaa jopa kauden toiseen voittoon, mutta pian KH:n ohitettua hänet kisan puolivälin tienoin, hän menetti neloskaarteessa auton hallintansa ja osui ulkoseinään sabotoiden muuten hienon suorituksensa. Hendrickin toisen kuskin juhliessa voittoa, toisen päättyi pettymykseen mutta kertoo mielestäni hyvin päivän annin jos kahden saman tallien kuskeilla heittää tunteen skaalat näin voimakkaasti - silloin ajetaan voitosta joten omistaja-Rickillä riittää aihetta hymyyn kun tämä on ollut nyt jatkuva trendi. JGR:n Denny Hamlin myös selviytyi Charlotte Motor Speedwaylla ensimmäisestä kiirastulestaan ja testistään hyvin noiden rangaistusten jälkeen, sijoittuen toiseksi.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/alsco-uniforms-500/stn/results/

Seuraavaksi sunnuntai-iltana meininkiä riittää maailman nopeimmalla lyhyradalla Bristolissa eikä esittelyjä sen enempää tarvita. Mielenkiintoinen kilpailu tulossa vaikka tyhjää onkin katsomoissa, mutta se pärinä ja jörinä siinä gladiaattorimontussa on aina upea näky ja kauden kohokohtia! Valmistaa myös pudotuspelejä varten jossa tämä venue on kanssa nyt mukana.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ennen kuin perataan Bristolin riehoisia anteja, niin pistetäänpä pientä kalenteripäiväystä jo ensi kautta katsoen. Doverista siirretään ensi sesongilla yksi kisa pois kahdesta, mutta ei millekään jo olemassa olevalle radalle Cupissa, vaan Nashville Superspeedwaylle Tennesseehen! Vuonna 2011 viimeksi radalla ajettiin Nascaria, mutta ei Cuppia ole laisinkaan käytetty tässä venuella ennen. Itse pidän tästä SMI:n omistamasta, organisaatiolle tyypillisestä betonipinnoitteella kisattavasta radasta paljonkin, mutta en muistanut että näin kauan olisi kulunut siitä viime alasarjojen väännöistä kys. paikassa. 1.33 mailia pitkä rata ja tämän hetken 25.000 istuma-/fanipaikkaa pitäisi tuplaantua vuoden aikana. Kyle Busch'han heitti aikanaan artistiset kitaran mäsäksi muusitukset voittajaympyrässä kisan jälkeen tässä paikassa ja herätti närää tietysti ihmisissä kautta rintojen kitarapalkinnon jakamisen jälkeen kun hän rikkoi tuon voitettuaan vaikkei kyse työkalusta ollutkaan eikä elannonlähteestä :)

Hienoa saada sellainen rata Nascariin joka aikanaan oli jo tyrkyllä, sitten alkoi hommat hiffailemaan, poistuminen lähes tulkoon unholaan ja nyt takavasemmalta takaisin ja suoraan kunkkuluokan toimeksiantajaksi ratapintaa koettelemaan. Kentucky onkin ollut jo monta vuotta mukana, mutta tässä on toinen sellainen joka on paikkansa ansainnut Cupin kisakalenterista!

Uutinen: https://www.nascar.com/news-media/2020/06/03/nascar-cup-series-to-race-at-nashville-superspeedway-in-2021/
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Bristol Motor Speedwaylla oli sunnuntai-iltana aivan Risteen-radan Kuplan Kuhmut, kun oli keltaista monenlaista ja -syistä kierrosten leijailessa ohitse. Rauhallisesti alkoi ja sen jälkeen tapahtui jos kaikenlaista; myös 8 auton "big one" oli tapahtumakartassa mukana laskuttamassa mukaantuloaan. Brad Keselowski selviytyi kolhuista ja osumista sekä varikkokin luonasi ihan hyvin eikä hän ajautunut radan puolella välienselvittelyihinkään. Voiton hän varasti, oltuaan oikeassa paikassa kettuna haukkaamassa kauden toisensa, kun kärjessä vääntäneet Chase Elliott ja Joey Logano kolaroivat itsensä ulkoseinään. Nokka pysyi suorassa menosuuntaan, eikä keltaista, mutta autot valuivat sen parin loppukierrosta maaliin vahingoittuneena kun BK juhlisti Bullinsin kanssa toista voittoa jo lyhyen ajan sisään. Elliott oli jälleen todella hyvä, mutta varmasti oli kiitollinen että viime kisasta ennen Bristolia se voitto viimein tuli, koska muutoin alkaisi luulemaan jo isompien voimien olevan hänen voittamisensa tiellä :) Logano jatkaa pistekakkosena ja on ajanut näkymättömiäkin kisoja tänä aikana mutta ollut silti aika hurjassa kyydissä miltei aina tyrkylle hyville sijoille, osiovoittoja on tullut ja on ajanut top 5:ssa tauon jälkeen paljon kierroksia vaikka BMS:llä tulikin nyt hieman huonompi tuliainen kotiväelle.

Jimmie Johnson sai revanssinsa yhdestä hylystä Charlotesta ja tuli maaliin kolmantena - ei mitään otsikoita sunnuntaina mutta oli tasaisen vahva ja sillä ansaitsee tuollaisessa kisassa hyvän sijan. SHR:n parhaimman ajosuorituksen ajoi tällä kertaa Clint Bowyer, joka tuli maaliin toisena ja nämä radat ovat Clintillä juuri siellä drivehousessa. Kyle Busch oli alussa ties missä liemissä ja vaikeissa paikoissa radalla, mutta ampaisi kuitenkin neljänneksi ja johtikin satasen kiekkaa kaupan päälle joten kaikkien aikojen voitokkain kuski Bristolissa kaikki sarjat mukaan laskettuna, ei pettänyt taidoilla katsottuna minkä työmäärän hän teki. Hänen tallikaverinsa, Erik Jones, oli viides ja mielestäni hänkin näyttää Bristolissa ihan kaliiberia nimeltä voittotaisto. Jonesin kohdalla toki muuten varmasti hieman on jo enemmän kiukaalla vääntöä ja häneltä odotetaan tänä vuonna selkeästi vahvaa esiintymistä koko vuodelta.

Christopher Bell oli hienosti yhdeksäs ja jokseenkin sekä taktiikoiden että uhkarohkean ajamisenkin ansiosta (jota tarvitaan), Bubba Wallace oli Bristolissa kymmenes - radalla joka sopii hänen ajotyylilleen hyvin. Kevin Harvick oli tällä kertaa yhdestoista lopussa hieman vauhdin hiivuttua ja peräpäässä autoa isoa lommoa päällisinä, top 10 putki katkesi, mutta kisassa mielestäni auton vauhti oli keskiarvoltaan laskeskeltuna ruuhka mukaan ynnättynä siinä 5-8 sijojen välissä. Viime kisassa pitkä juoksu lopulla satutti tulosta ja nyt oli Bristolissa toisin päin kun auto oli mielestäni erittäinkin hyvässä kyydissä niillä pidemmillä vedoilla joita 17:sta yhteenlasketun keltaisen lipun aikana ehdittiin rundia heittää. Pistejohto on 24 pistettä plussa Joey Loganoon sarjatilanteessa ja tulossa Atlanta, joten mahkuja ajaa voitosta on jälleen suuri.

Vahvasti alussa kisaa esiintynyt Ryan Blaney pyörähti kisassa kärkipaikalta ja joutui keskeyttämään Ty Dillonin lisäksi, kun TD klikkasi hänen valuneensa autoon joka lipuvasti seisoi kurvin ulostulossa. Myös Martin Truex Jr. oli eräässä vaiheessa ping pong pallona radalla, mutta pyärähdyksestä ja seinätällistä huolimatta pääsi maaliin. Alex Bowmanin kisa vuorostaan katkesi monien muiden lisäksi tuohon isohkoon, jossa Ricky Stenhousen auto swiippasi luutana suoralta sivuttain kaarretta ylös ja täysi kaatohan siitä tuli.

Bristolin kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/food-city-presents-the-supermarket-heroes-500/stn/race/

Seuraavaksi vuorossa Atlanta Motor Speedway sunnuntai-iltana, joka on aika klassikko ratana eikä ihme. Kisahan piti ajaa juuri silloin kun pitkä sarjatauko alkoi ja saas nähdä miten tälläinen kesäisämpi ajamisajankohta vaikuttaa AMS:n rataan joka tunnetaan olevan juuri sitä mitä lämpötila radan pinnassa ja kuuluu näin ollen vielä niihin vanhanliiton ovaaleihin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Hyvät jälkitunnelmat jäi Atlantasta. Harvick voittoon kauden toisen kerran, uran 51:s ja kolmas Atlantassa; kaksi kolmen vuoden sisään kun ensimmäisestä vierähti seitsemäntoista vuotta ennen seuraavaa visiittiä victory lanelle. Etenkin se tapa jolla se tuli - eniten toki johdettuja kierroksia jälleen AMS:llä mutta sen lisäksi että voitto jäi satimeen, niin myös kuuman kuumassa pätsissä KH kykeni nousemaan haastajien ohi lopulta vaikka vahvan alkutaipaleen jälkeen myös kilpakumppanit petrasivat ja näytti jopa että alalinjan "syöminen, harvicking" ei tällä kertaa taida aivan voittoon asti riittää, mutta niin vain varikon onnistuneet loppupään säädöt ja hyvät pysähdykset onnistuivat sekä auto kykeni viileemmissä lopun olosuhteissa jälleen maksimaallisesti pelaamaan jotka olivat avaimet ruutulipulle ensimmäisenä. Siksi tunnelmat ovat juuri korkealla, koska nyt ei pelkästään hyvä auto "tuonut mediaanista tulosta" vaan kamppailun jälkeen sitä pystyttiin parantamaan juuri olosuhteisiin sopivaksi, kuten kävi myös Darlingtonissa, tauon jälkeisessä voittokisassa. Se että tulostaso on korkealla ja voittoja tulee tasaisesti sekä kahdeksan top-3:sta loppusijoituksissa viime kymmenluvulla, niin sen lisäksi nämä pienet tekijät juuri saattavat parantaa sitä seuraavaa kauden jälkeistä loppusijaa aivan mestaruuteen. Mielestäni se on juuri ollut avaintekijä, että kun Kevin ajaa tasaisesti & kovaa / virheettömästi, autojen ollessa pääsääntöisen sääntöisesti rautaa, niin se marginaalin saaminen puolelleen voitosta puhuttaessa, on joskus ollut vaikeaa juuri niissä kisoissa joissa se mahdollisesti menee kilvanjuoksuksi kun monta ajaa samalla viivalla kymmenyksistä ja samoilla mahkuilla. Nämä kaksi voitettua kisaa lupailevat hyvää juuri tämän suunnalta ja näin on hyvä jatkaa!

Voiton arvoa nosti se, että vanhat finalistinelikon kaksi kovaa luuta, eli Martin Truex Jr. ja Kyle Busch, olivat ne lopun pahimmat kilpakumppanit jotka sitten lopulta alkoivat viimeisillä kymmenkierroksilla jäämään ja Busch myös ohitti MTJ:n kakkospaikasta vielä. JGR:n tase on nosteessa, mutta MTJ:n kohdalla kärkiauton karkaaminen (jollei itse sillä paikalla) kertoi tietysti vauhdista tuossa tiimissä kärjessä, mutta mielestäni myös sen, että vasta kauden ensimmäinen top-5:n korkattiin Truexin osalta ja kärkivedossa olevaan häneen verrattuna harvemmin monet ovat karanneet jos hän on puheissa mukana voitosta. Tämä siis kertoo, että nostetta on mutta ei aivan vielä ole sitä jota halutaan - hänellä on toki ollut vahvoja kisoja, kuten tämäkin (johti rutkasti rundeja), mutta tulos ei ole ollut aina myötäinen ja jokseenkin se edelleen johtuu vain ailahtelusta reissin syövereissä. Kyle Busch oli heti alusta samassa tilanteessa autonsa kanssa kun kausi pistettiin liikkeelle, mutta hän on viime aikoina ollut kärkitohinoissa useisiin otteisiin mutta sitä napakymppisuoritusta autoineen ei vielä ole hänenkään takataskuun tippunut. Finalistinelikon neljäs pala ja viime kaudella todellakin tittelipuheisiin ryminällä tullut Denny Hamlin oli Atlantassa viides ja hän on mielestäni ollut JGR:n paras tällä kaudella tähän mennessä ja kaksi voittoa myös kielivät tästä. DH ei alkuun Atlantassa rymistellyt itseään otsikoihin, mutta kisan edetessä hänen FedExiään alkoi ilmaantumaan myötätuulessa palkintojen jakoon.

SHR:n päivä oli likipitäen täydellinen, kun myös Clint Bowyer johti kierroksia ja ajoi sitten maan mainiosti kärjessä pitkänkin tovin, mutta ne kuuluisat "jonkin mennessä pieleen" yllättivät hänet ja tällä kertaa takarenkaan kuoriutuminen kuorivan radan pinnalla tekivät kiusaa ja tulos jäi kauaksi kärjestä. Bowyer on hyvä kuljettaja ja auton säädötkin on viime aikoina alkaneet osua nappiimpaan päin, mutta vielä hieman trapetsitaiteillaan vaikka sellaiseen ei olisikaan tarvetta. Kova takarenkaan kuluminen on aggressiivisen taittokulman aikaansaamiseksi hyvin yleinen ilmiö Atlantassa ja muilla radoilla joissa ulostulossa hyötyy tästä auton elastisesti kääntyen sovitusti, mutta kääntöpuolena on aina vaarana renkaan meneminen karrelle.

Kympin joukossa oli tuttuja nimiä viime kisoista, kun Ryan Blaney Bristolin pyörähdysten jälkeen oli neljäs ja viime aikoina pirteästi ajanut, Monster Energyn nykyinen ainoa majapaikka Nascarissa #1 autossa, Kurt Busch oli kuudes. Loput sijat jaettiin tallikavereille, kun JJ oli seitsemäs annettuaan kilpailuun alkukomennon viisinkertaisena voittajana radalla (eniten aktiiveista) ja Chase Elliott kahdeksas - CE johti kisaa alussa paalulta, mutta sellainen köykäinen Atlantan haamu hivenen hänen kotiradallaan vielä mukana on. Brad Keselowski ja Joey Logano oli yhdeksäs ja kymmenes, mutta kummallakin kelpaa kahden voiton miehinä tällä sesongilla eikä heidänkään vauhti Atlantassa huonoa ollut vaikkei ihan tuloksellisesti mitään tähtiparaatia ollutkaan jaossa.

10:n kisan jälkeen Penskellä on 4 voittoa (kaksi kuskia), JGR:llä kaksi, Hendrickillä kaksi (kahdella eri kuskilla) ja SHR:llä kaksi.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/folds-of-honor-quiktrip-500/
Sarjataulukko 10:n ajetun kisan jälkeen: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Seuraavaksi ekstralatinkia Martinsvillen boheemilla kautta tiukkasävyttäisellä pienenpippurisella ovaalilla tarjoillaan valaistuksen muodossa ke-to yönä; tämä on historiassa ensimmäinen kerta kun hotdogeistaan ja todellisesta Nascarin erikoisuudesta juuri pieneltä kooltaan ja moottoriratatunteeltaan Virginian M'villessä ollaan iltahämärissä ajamassa.
 
Ylös