NASCAR 2020

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2776
Vieläkös "Craftsmans Truck Series" on jossain voimissaan, eli avolavasarja? Taitaa kertoa jotain mun tilanteen ajantasaisuudesta kun Craftsman Truck series ja Arca Remax vielä ovat kielen päällä niminä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Vieläkös "Craftsmans Truck Series" on jossain voimissaan, eli avolavasarja? Taitaa kertoa jotain mun tilanteen ajantasaisuudesta kun Craftsman Truck series ja Arca Remax vielä ovat kielen päällä niminä.
Kyllähän avolavat hakkaavat rataa voimissaan ja elämäniloissaan samaa rataa kuin ennenkin, mutta nimi on muuttunut Gander Outdoor Truck Seriesiksi ja välissä oli Camping World Truck Series :) Itse asiassa viime kausina johtuen juuri tiukista rajoittavista tekijöistä kuinka paljon pääluokan kaverit saavat rundia heittään alaluokissa, on näistä lähtenyt selvästi potentiaalista ja inspiroitunutta, voittamiseen tottunutta kävijää ihan ylöspäin hissiliikkeellä Nassussa vaikka edelleenkään mitään megastaroja ei ole kypsymässä tälläkään hetkellä. GOTS:n vahvuus on kuitenkin sarjana silti edelleen näiden konkarikuljettajien luoma pohjalevy ja kipsi, joka asettaa nuorille jannuille aika tiukkaa haastetta ja pärjätäkseen pitää voittaa juuri näitä kavereita. Ihan samaa ei ole kuin Craftsmanin aikana kun kuskeja oli viidessäkymmenissä ajamassa voitosta viikoista toisiin, mutta nyt on vakio-kokoaikaisia nuorista hieman/enemmän kokeneenmpaan mutta ei mitään ihan jalkaa hautaan asti tyrkyllä olevia enää näillä nurkin :D

-------

Doverissa oli riemun päivä viime sunnuntaina Harvickin maalatessa kisan jälkeen donitsia kovillekkin kisan aikana joutuneelle betonikerrokselle täysin dominanttisen esityksen jälkeen! Jos lauantaina track barin kanssa oli ongelma joka toi sijan neljä uuniin tuolloin, niin päivää jälkeen samalla radalla täysin maisemaan meni kärjessä, yli 200 johdettua vähän yli kolmesta sadasta kiekasta, osiovoitot kummastakin lohkotuksesta, voiton boonukset ja siihen päälle runkosarjan mestaruus joka valmistui tuon suorituksen jälkeen. Yhteensä tällä hetkellä 57 lisäpistettä aloitukseen ja se on aikamoinen neuvotteluvaltti läpi p-pelien tuollaisenaan, puhuttakaan jos (ja sopii) tullakseen lisää tuota kasvattamaan vielä. Kaikki on ikään kuin jo pedattu finaalia varten, mutta mennään ihan katkokävelyä ennen kuin ollaan Phoenixin vknlopun kietaisilla. Tuo Doverin voitto oli kauden seitsemäs, uran 56:s ja tuolla hän jakaa sijalla yhdeksän Kyle Buschin kanssa kaikkien aikojen listassa. Hienoa!

Ihmetystä ei sinällään aiheuttanut Truex Jr:n kakkostilat kummastakin kisasta, mutta vaan hän on jo perillä tavoitteessaan ja on juuri parhaimpaan suoritukseen tuon verran peräsimessä kärkeä, 2,5 sekuntia sunnuntaina lopun stintissä ja Hamlinille lauantaina ohitetuksi tuleminen kisan loppupuolella rallicrossiin siirtyneen auton kanssa, joka ei tainnut yhtäkään kaarretta eikä ulostuloa olla menemättä poikittain edes hiukan, ja hän johti kisaa ennen tuota ohitusta ihan mukavastikin. Hän on ajanut viime aikoina paikkaan katsomatta hyvin, mutta onko tämä sitten jo eteen kirjoitettua valumaa jota mahd. pullarit tuottavat tullessaan Daytonan jälkeen ja kaikki on pelissä jota hiemankaan irti ylimääräistä saadaan, niin jäämme todistamaan tätä. Tämähän tulostaso kyllä riittää, mutta juuri voittojen vähyys ja mahdolliset huonommat kisat eivät jätä paljon pelivaraa kierroksille ensimmäisen jälkeen ja sekin kuitenkin pitää kunnialla hoitaa.

Hamlin voitti lauantaina kisan, mutta sunnuntaina ei ollut kuin haamu ratin takana ja herätti jokseenkin suurtakin kummastusta (ongelmien kanssakin) miksi hän jäi noinkin paljon kärkivauhdista ihan vihreälläkin lipulla, kun la meni kiskoilla ihan selväänkin voittoon lopulta ehdottomasti ratasen parhaalla autolla. Kyle Buschin kohdalla mestaruuden puolustaminen alkaa vaatia ihmetekoja ja vaikka lauantaina Doverissa aivan alussa kisaa ajoi hyvin niin siltikin jokseenkin paistamattomaksi makkaraksi jäi; ja sunnuntaina hänkään ei aivan saanut lyötyä tiskiin sitä viimeisintä spurttia ja jäi kympin ulkopuolelle. KyBun kohdalla kuitenkin p-peleissä on jo kertaalleen ajettuja ratoja mukana, joten ne saavat käydä auton säätämiseen menevistä harjoitteluista.

Jimmie Johnson heitti sijat 3. ja 7. Doverista, joka antoi hänelle mahdollisuuden taistella paikasta Auringossa, hänen pahin kilpakumppaninsa pullareihin on hänen tallikaverinsa, W. Byron joka hänkin pystyi Doverin kakkosessa neljänteen tilaan ja on pisteissä muutaman napsun JJ:tä edellä, DiBenedettonkin ollessa alle kympin piässä edellä. Nämä kolme ovat oikeastaan ainoat konkreettisesti paikasta/-koista) jatkokaudelle taistelevat jollei ketään takaa tule voittamaan Daytonassa runkosarjan finaalia, kun JJ:n takana olevat Erik Joneskin on hyvin pitkälti menettänyt jo teoreettisetkin mahikset päästä pleijareihin, omaa pienen siivun päästä mutta tarvitsee kyllä voiton suoralta puheelta.

Tulokset kakkoskisasta hirviömaililla: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/drydene-311-2
Pistetilanne ennen finaalia r-sarjaan: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Seuraavaksi sitten lauantain ja sunnuntain väilisenä yönä runkosarjan finaali Daytonassa ihan ovaaliversiona. Tämän jälkeen mennäänkin sitten kauden kliimaksin eteisaulaan josta matka jatkuu töyssyisenä ja kovatahtisena pitkin 'pelejä kierros kierrokselta. Daytonassa tosiaan tätä ennen ratkaistaan viimeisten mukaan junaan saapuvien mohikaanien henkilöllisyydet ja kun superspeedwaysta puhutaan niin arvaamatonta kyytiä saattaa ajeluttaminen tuottaa koko pakan edeltä, kun niin moni voi mennä vain kahva edellä, mutta monen pitää vain ajaa tuolla tavalla voittaakseen ja joidenkin taas täytyy olla skarppina samaan aikaan tuodakseen ainakin osiopisteitä ja siitä mahd. voittoon kurkottaen.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
inset00-R16-NCS-Grid.jpg

Jokseenkin erikoisen rauhallista oli viimeistä run'sarjan kisailua heiteltäessä Daytonasta, mutta kyllähän siinä kisan loppupuolella jälleen oli parran pärinää ja isohkoja kolareita panosten noustessa. William Byron oli ihan bubble-kuvion keskiössä, mutta voiton tuodessaan ekaa kertaa Chad Knausin ohjailuttaman tiimin auton ratissa, tämä tarkoitta lisäpisteiden lisäksi varmaa pudotuspelipaikkaa ihan hienosti ajetun kisan lopun kliimaksissa jossa ajeli ihan veteraanina ylitse maaliviivan ja voittoon pitäen draftikaverit kaikki pihdeissään. Jatkoonmeno tarkoitti Jimmie Johnsonin tippumista toista vuotta putkeen p-peleistä ja uran viimeinne kausi ei saa teoreettista mahdollisuutta kisata siitä pytystä laisinkaan, mutta silti hänellä ne samat kymmenen kisaa edessään on kuin muillakin; siltikin sitä mitä jos Darlingtonin (koronatauon jälkimainingeissa) kilpailun kolaroiminen ensimmäisen osion viimeisellä kierroksella ja siitä tulossa tulleiden kymmenen lisäpisteen menetys oli juuri se erotus, joka maksoi marginaalipelissä finaalissa. DiBenedetto vuorostaan selvisi sen verran suorassa Daytonan ovaalilta jatkoon, että oikeastaan ansaitsikin jatkopaikkansa sitten kuitenkin vaikka Johnson oli hyvä kisassa, mutta hänen kohtalokseen koitui isohko ja voittoon kykenemätön kaara siitä tulleiden vaikuttimien johdosta vaikka maaliin hinautuikin. Myös Erik Jones ei saanut palkintoa pelata pleijareissa kolaroituaan, mutta hänen tilanteensahan vaati sitä pakkovoittoa. Kovalla asenteella kisassa mukana ollut Ryan Newman oli reissin päätyttyä isohkon jälkikatsauksessa tulta ja tuppuraa eikä Tyler Reddickin ajotapa mielittänyt häntä alkujaankaan joka starttasi tämän halkokasallisen autoja kiinni kylki toisessaan -melskeen.. Hänen mahdollisuudet olivat kanssa pakkovoitossa ja siksi Daytonan/Tallun kaltaiset paikat antavat kyllä vielä toivonkipinän repäistä se, koska mahikset ovat samaa venettä muun porukan kanssa - jos ei aina täysin samat - niin lähempänä kuin missään muualla. Tämä kattaa sekä pienemmät tiimit että pakkorakoon ajautuneet rattisankarit, jos voitosta tekee tiukkaa monesta syystä. Tulokkaista ainoana pleijareihin matkasi Cole Custer, joka teki hänestä myös vuoden tulokkaan ja onha tuo Kentuckyn voitto iso juttu - sekä se, että mies ja koko tiimi on ollut kauden toisella puolikkaalla yllättävänkin kypsän tekemisen äärellä ja pieniä mahdollisuuksia pärjätä ainakin toiselle kierokselle asti on olemassa :)

Kevin Harvickin Daytonan kisa oli kyllä kaikkea paitsi hyvä, mutta panokset ovatkin jo Darlingtonin pudotuspeliavauksessa ja runkosarjan voiton myötä kokonaissaalis pisteiden muodossa on +57. Tuolla pystyy jo pelivaraan ja Denny Hamlin lähtee pleijareihin kymmenen pisteen päästä hänestä. Hamlin oli kolmas lopulta DIS:llä ja KH vuorostaan oli kahdessakin eri kylkimyyryssä mukana ja lopulta auto raahautui maalia kohti aika surkessakin kunnossa, mutta kuten sanottua niin nyt se ajaminen sitten toden teolla alkaa. Kese lähtee kolmannelta paikalta 28 pisteen päässä Harvickista ja pisteiden valossa kuitenkin hivenen yllättäenkin selviytyi voittajana tiimipomovaihdoista Penskellä ennen kauden alkua vaikka kuljettajana ainakin kokemuksellisesti onkin tallin se lippulaiva ukko, mutta kun ajattelee niitä epävarmuustekijöitä joita ennen kautta ja sen aikanakin oli olemassa, niin mielestäni palautui jostakin loisteen ja harmaan välimaastosta takaisin vakavasti otettavaksi kontenderiksi.

Daytonan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/coke-zero-sugar-400/stn/results/

Sarjatilanne pudotuspeleihin: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Darlingtonista alkaa ensi sunnuntaina pudotuspelejen ensimmäinen kierros ja tuollahan radalla ajettiin kahdesti jo aikaisemmin kautta. Tämän jälkeen kierros jatkuu Richmondiin josta se johtaa Bristoliin 1. kierroksen finaaliin - ja kuten voi päätellä, niin tämä kierros (vaikka osittaisesti paljon on omissa hyppysissä) niin on paljon helpompi pienellä pelivaralla, mutta voitto tietysti tekee kaiken erilaiseksi. Ei muuta kuin jälleen jännittelemään vuoden sitä kiivainta ja kovinta ajonäytöstä, joka kyllä vuosi vuodelta on näyttänyt sen, että kenellä kulkee, niin tie vie melkein jo valmiiksi pleijareiden huipennuksen porteille mutta mitään ei saa etukäteen kuuluttaa - onhan myös päinvastaisiakin signaaleja toisinaan kaiunnut :) Darlington ensi sunnuntaina!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3891
Sijainti
Helsinki
Kauden loputtua julkaistaan ensi vuoden kalenteri.

Ensi vuodelle tulee vaihtelua. Roval- ja Road Course-kisoja voisi olla max. viisi kappaletta. Daytonan kahdesta ovaalikisasta ei luovuta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Darlingtonin playoff-avajaisissa näytti jo silleen, että kahden väliseksi kaupanteoksi olivat talkoot päättymässä kun Elliott ja Truex ajoivat muilta karkuun sekä mittelivät vastakkain kenelle Southern 500 pyttyä ollaan jakoon laittamassa - legendaarinen kisanimike oli saamassa legsun päätöksen ja niinhän kävikin, mutta vain kummatkin päätyivät seinään ohitustilanteessa. Truex lähti ohi, mutta tilaa ei ollut kaarteeseen tulossa "clearata" toista ja näin klippauksen jälkeen kummatkin saivat paljon enemmän kuin Darlingtonin viivaa autoihinsa. Vaikka kummankaan hyvin edennyt siihen pisteeseen asti kisaa päättynytkään, jäivät he kauas niistä sijoista joista he ajoivat kun keltainenkaan ei jäädyttänyt rataa tämän kolarin jälkeen. He jäivät lopulta sijoille 20. ja 22. Tämä tarkoitti että heille tuli paljon lisätyötä ainakin ensi viikonlopun kisaa varten Richmondiin joka oli myös CE:n kirjoissa aika alakastissa huonon menestymisen takia siellä ja kun Bristoliin matka ekalla kiekalla päättyy, niin muuttujia ja kuoppia tuli olan eteiseen heittämällä enemmän puhistettavaksi.

Toisten särmikäs ajo avaa toisille ovia ja en ikinä kyllä kisan vaihtuessa yli puolen välin olisi voinut uskoa että Harvick vie kisan nimiinsä.. Häntä oli kieltämättä kahdesti se kuuluisa JJ:n kultainen hevosenkenkä tullut bumerangina nyt hänen haltuunsa reissin edetessä, kun kumpikin pitkän matkan varikkostrategia onnistui keltaisten - tai juuri oikeaan aikaan - tulemisen ansiosta. Auto oli jossain, parhaimmillaan, sijojen 5-8 välissä, mutta kun voittaa paljon niin nämä voitot tekevät siitä automaattisesti paikkansa ansaitulta kilauttaa kauden kahdeksatta voittoa nimiinsä ja vielä tuolla tyylillä; autokin oli juuri sen verran hyvä viimeisellä osuudella että tuo voittaminen ylipäätään onnistui, eli Rodney Childersin maaginen vitsa oli tuonut kierroksia pyttyyn silloin kun Harvickista jälleen sitä closurea kehkeytyi :) Uran 57:s voitto, kolmas tällä radalla ja toinen 500:n. Mikään hätähän ekalla kiekalla ei ollut, mutta voitolla suoraan toiselle kierrokselle ja lisäpisteet päälle, niin jälleen voi ruveta katselemaan jo eteenpäin mitä on tuloillaan, kun ei edes teoreettisesti tarvitse murhetta jatkoon menemisen osalta pelätä. Kohti siis Richmondia ja katsomalla myös tallikaverien perään kun kaikilla kolmellakin on hyvät mahkut jatkaa KH:n kanssa toiselle kierrokselle!

Toiseksi ajaneen Austin Dillonin ennen kisaa antama preptalkki ei ollut revittynä mistään pystymetsän sisuksista saatettuna rinnan kohottamisena auton ja tiimin vahvuudesta, vaan kyllä #3 oli kova luu päihitettäväksi kisan loppupuolella, mutta juuri ja juuri #4 auto oli sen verran nopeampi että ruutulippu tuli ennen eteen Dillonia. AD ja RCR antoi pienenmuotoisia varoituksia kunnostaan kauden aikana, mutta toisaalta jos katsoo mediaanista sijoituskuntoa niin hän ja Kevin ajoivat aika samoilla sijoilla läpi haastavan, raastavan ja hermoja kurittavan Darlingtonin reissin, mutta loppupuolella sijat kokivat muodonmuokkauksen ehd. paljon paremmaksi. Eli hän voi olla se villi kortti joka jatkaa ekalta kiekalta eteenpäin vaikka moni on hänelle jo antamassa historiankin puitteissa hanskaa. Jotenkin silti on ihan hyvät fiilarit kaverista, mutta siitä huolimatta vaikka Richmond menisikin ihan hyvin niin Bristol saattaa nostaa tien pystyyn jos siihen tulee, mutta katsotaan mitä #3 tiimi taikoo.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/cook-out-southern-500
Sarjatilanne (RIRin jälkeen tarkempaa pistetilannetta tauluun raapustetaan): https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Denny Hamlin oli kauan kiinni aivan top-3 paikassa, mutta epäonnistunut varikolle meneminen vihreän lipun alla sekä aikatappiot tulleesta lisäkierroksesta, sammutti hänen siihen asti raiteilla edenneen kisansa junnaamaan kuin paikallaan vailla apuvoimia tai vetoa paremmasta - siitä huolimatta ajelua oli tämän tapahtuessa paljon vielä otettavissa mittariin ja aikaa oli päästä osingoille. Kuitenkin ruuhkaan joutuessa oli moni muukin ollut samoissa vaikeuksissa ja ilm. juuri väärään aikaan #11 auto otti hieman takapakkia, loppusijan oltua se sama josta hän oikeastaan lähti viimeiselle kolmannekselle ja neljännekselle. Brad Keselowski palautui rengasrikon jäljiltä 11:sta sijalle joka oli jokseenkin aika jättipelastus. Joey Loganon kolmas sija oli parasta JL:ää pitkään aikaan ja vielä autolla, jossa peräluukku oli junnattu aika pahastikin sisälle, myös William Byronin viides tila oli paljon parempi jolla hän ajeli läpi kilpailun ja paransi loppusijoitustaan mahdollisesti tulossa olleeseen kilpailun päättymisen maaliin tuloon melkeinpä eniten koko radalta ellei eniten, koska hän ajeli sijan 15-18 tuntumassa lenkin kiertäessä.

Tippumisvaaraan ovat ajautuneet Clint Bowyer, Cole Custer, Matt DiBenedetto ja Ryan Blaney. DiBenedetton sekä Blaneyn kisat olivat lady in blackilla aivan karmivasti vihkon sivuille mennyttä, joten ainakin panoksia on ladattu seuraavaan kisaan. Bowyer vuorostaan jakaa tuota sijaa ja sjoitusta ylempää, tallikaveri AricAlmirolan kanssa; SHR:n kolmikko sijoittui sijoille 9, 10 ja 12. AA, CB ja CC - tuossa järjestyksessä. Tuonkin takia voi olla ihan positiivinen että mahdollisesti myös tämän kolmikon matkanteko voi jatkua tämän kierroksen jälkeen. Edessä viivaa on Kurt Buschia, Kyle Buschia ja William Byronia heti lähellä, joten helppoa ei tuli mutta uskon ainakin kahden SHR:n auton olevan KH lisäksi kakkosroundilla.

Richmondilla, lyhytradalla, Virginiassa jatketaan ajelua ensi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, kun kierroksen 2/3 reissi pyörähtää tulille!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Pistetilanne ensimmäisellä kierroksella 2/3: 1. Harvick (voitto), 2. Keselowski (voitto), 3. Hamlin (-21), 4. Logano (-34), 5. Truex Jr. (-47), 6. Dillon (-49), 7. Elliott (-57), 8 Bowman (-58), 9. Ky. Busch (-67), 10. Almirola (-78), 11. Ku. Busch (-78), 12. Bowyer (-82) ////////

Tippumisvaarassa: 13. Byron (-85), 14. Custer (-90), 15. DiBenedetto (-107), 16. Blaney (-109).

Richmondin tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/federated-auto-parts-400/stn/results/

Keselowski ajoi keltaistamattoman (kisatilanteessa) Richmondin kisan voittoon selkeästi, kuin oli myös luvannut, eli dominointia ja uudesti näyttää kaveri syntyneen taas ratin taakse. Tämä oli nyt toinen tai kolmas kisa putkeen RIR:llä kun kilpailussa ei oikeastaan tapahdu kuin puhdasta vihreä lippu skeneä ja mittelöä puhtaasti autot autoja vastaan; tiimit tekevät sitä samaa varikolla. Erikoisesti myös lyhytratojen kesken tätä tittelöintiä tapahtuu, kun alkuun ykkönen oli Bristol, sitten Richmondi vähän aikaan, Martinsville hallitsi kauan ja nyt kiertueen jatkuessa Bristol näyttää jälleen olevan se tapahtumarikkain näistä kolmesta :) Tälläiset kisat ovat hyvän auton tullen herkkua Keselle, joka alkuaikoina tuli tunnetuksi hyvänä taktisten vetojen vastaanottajana ja oman panoksensa radalle jättäjänä hyvin tuloksin, nyt vuorostaan hän enemmänkin nauttii aika pehmeästä kyydistä läpi kisan vaikkei yhtään perännytkään edelleen vaikka tulisi taktista/strategista liikettä tai kisa olisi muuta kuin jouhea joka suunnasta. Voitto tarkoitti RIR:llä ekstrapisteitä ja helpon finaalin tällä kierroksella Bristolissa, joka hänelle on ratana myös hyvä. Kisan jälkeen sanoi, että jos finaalissa on (top4) niin tämä auto Phoenixiin, joten luottoa on tähän autoon jota ei myöskään burnouteilla kisan päätyttyä mekastettu säästämisen vuoksi.

Truex Jr. oli toinen ja voiton kiertäessä hänen ympärillään kehää ja hänen tehdessä samaa hakiessa sitä, hän kykenee silti ajamaan tosi tasaisesti läpi joka viikonloppu, ajaen voitosta vaikka jäisikin hieman tavoitteestaan niin pienen pieni matka on enää siihen; voitto on periaatteessa jo ovella mutta executioni ei ole ollut aivan läsnä vielä siihen eikä hän ole ihan niin dominoiva ollut jolla sinne vain mentäisiin. Suunta on hyvässä malllissa. Austin Dillon jatkoi hyvää ajoaan oltua neljäs ja on jo pientä paukkua järjestelemässä ekan kierroksen jälkeen jatkaessaan, mutta Bristol on vielä edessä - mutta itse olen kyllä tiimiä hyvänä aikana pitänyt 8-12 tiiminä, mutta nyt voi olla tarjolla vielä parempaankin. Katsotaan mitä tulee. Myös Chase Elliott onnistui kiirastulessaan ajamaan erinomaisen reissin paikassa, joka on ollut hänelle vuosien saatossa tervanjuontia, ollen viides. Kyle Busch sinnitteli läpi kisan tullen maaliin kuudentena, mutta vaikka luultavasti ajaakin Bristolin jälkeen jatkoon, niin edelleen himmeillä korteilla pelaa ja saattaa vain olla realiteetit tässä nämä; mestaruus vain antaa odotusarvoja muihin viime kaudelta, mutta sielläkin se voitto finaalissa toi pytyn: sitä ennen hän ei ollut pystynyt voittamaan sitten alkukauden tuota sesonkia ja nyt ollaan siinä jalanjäljillä. Nyt ei ole myöskään harjoituksia eikä aika-ajoja, jotka on laskettu heidän tappiokseen. Korkealle tähtäävät ja ajoittaisia kirkkaampia jaksoja on tullut, mutta Kyllin ajoa katselevat ovat varmasti kanssa huomanneet että siitä vain sitä mojoa puuttuu, ei kameroissa juurikaan ja ohittamis karusellia ei tarjoilla kuten kulkiessa paremmin. Laskuista ei silti saa jättää ulos vaikka mitkä oddsit olisi läväytetty kasvoille, kun on eräitä Nascarin parhaita 2000-luvulla ja eri toten, -10-luvulla.

Harvick ajoi juuri seitsemänteen tilaan Richmondissa, joka paikkana tuttuna on ennenkin kisasta RIR:llä ajettu. Ei huono auto, ihan kivaa menoa tuoreilla renkailla mutta pitkillä juoksuilla hiukan raahasi ja kärjen vauhtiin ei ollut vain asiaa tällä viisiin. Siltikin näiden ollessa niitä "huonoja" päiviä, niin reservissä on paljon tarjoiltavaa kun seuraava kierros starttaa. Tallikaveritkin omaavat ihan mukaavat mahdollisuudet Bristolissa, joten katsotaan kuinka monta SHR:n nelipyöräistä kiskaistaan toista kiekkaa jauhamaan :)

Putoamisvaarassa olevista juuri Custer omaa panokset yllättää eikä hänellä ole mitään menetettävää; ratana jollei hurjasteli ylenpalttisen riehakkaasti BMS:llä, on hänellä ihan oikeat rahkeet lentää jatkoon vaikka tarvitsee tietysti muiltakin pientä vipuapua. Byronin suhteen voi olla hiukan pettynyt, kun hänellä on kuitenkin vyöllään jo muutama kausi ja toinen Knausin kanssa, voitto Daytonan ovaalilta toki teki todella paljon asiaa ollen hänen uransa eka voitokas turnee sekä otti sitä painetta poies - siltikin jokseenkin kuitenkin ajaa välillä aika hämyssä ja toisinaan taas paremmin, mutta mediaaninen suorittaminen on laahustava ja näkymätön. DiBenedetto lähti paukkuen kauteen ja olin antamassa miehelle todellista yllätyssaumaa mutta ei vain oikein ole liikkunut mihinkään suuntaan; eka kausi vasta Woodilla ja ei vielä olla missään pakkoraon maussa menestyäkseen, mutta tämän kauden osalta tulee kyllä pakkovoitto melkein jos meinaa mennä jatkoon.. Hänen onnekseen se on Bristolissa jossa meinasi jo viime kaudella #95 autolla voittaa joten ei kaukana tällä kalustolla tule tämä olemaan jos ajaa lailleen kuinka osaa. Blaney on ehdottomasti Pensken kuskeista se, jolla jäi jotakin täysin ovenrakoon kun tallikaverit ovat ajaneet erittäin hyvin, jopa paremmin mitä odotettiin runkosarjan lopun jälkeen. Blaneylta vaan autosta on puuttunut vauhtia ja siksi hänen mahdollisuutensa tehdä asian eteen kaikki mahdollinen, on BMS:llä joka ratana ei voisi tulla hänelle parempaan paikkaan, mutta luodinkestävyyttä ei ole saavutettu ja pakkorako on milteinpä vain voittaa kisa joka on kaikkea muuta kuin helppoa Bristolissa. Toiselle kierrokselle selvitessään hänen mahdollisuutensa paranevat huomattavasti, mutta käänteisesti tämä ensimmäinen voi olla se tunkki johon tiimi kompuroi.

Ekan kierroksen finaali ei voisi siis huipentua lainkaan paremmin kuin Bristolissa, jonka jälkeen kaksitoista parasta jatkaa. Asiat myös viivan yläpuolella ovat tiukassa ja ottaen radan huomioon, niin ei olisi yllätys jos putoavien joukko sattuisi vielä myllääntymäänkin tiukkuuden vuoksi noilla leveysasteilla. Bristolia kohti, joka ajetaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kruunujalokivenä kannattajille. Kuten todettu, niin kimalletta, tapahtumaa ja sekä suihkuja kipinöivää tempperamentista puhumattakaan saattaa olla matkalla lähettimistä kotikatsomoihin! :)
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Kevin Harvick on läpi uransa ollut yleistasollisesti hyvä lyhytradoilla muttei kuitenkaan se ensimmäinen johon päät kääntyvät voittajakandidaatista puhuttaessa. Harvickin keskiarvollinen ajaminen radoilla on sitä hänen korkeaa standardia kuljettajana. Bristol on silti jo jonkin aikaa ollut näistä kolmesta lyhytradasta se paras ja siellä monesti aika ajoin hän on ollut voittokahinoissa mukana vaikka muut olosuhteet olisivatkin sitten poikkiteloin vienyt sen voiton maun suupielistä. Siksi tuo lauantainen voitto kauden yhdeksännellään oli aika uskomaton, koska se auto vain pysyi läpi kisan handussa ja näki kisan jälkeen kuinka suuri voitto on hankkia tuo trophy palkintohyllyyn Bristolin iltakisasta joka tapahtumia tarjosi aika otollisesti. Kun on voittanut jo Indyssä ja Darlingtonissa tällä kaudella tämän tullessa sinne seuraksi numerolla 58 voittojen määrässä uralla sekä lähestyessä sen todella maagisen 10:n voiton läheisyyteen kauden aikana, niin pullat ovat paremmin kuin turpoamassa uunissa tällä hetkin :) Lisäpisteet tuovat helpotusta myös itse kisailuun jatkossa, koska vaikka bonareita on yllin kyllin, niin tulevilla kisoilla niille on käyttöä tästä eteenpäin ihan vain pankissa pitäen takuuna ja turvana. Hienoa! #4 tiimi on muutenkin ollut tiiminä vahvana linjana joka mahdollistaa näiden päivien saapumisen ja reitin kohti sitä tuttua paikkaa neljän joukkoon, mutta selvänä suosikkina tällä kertaa jos/kun siivet kantavat tuonne asti.

Kyle Busch ajoi hyvän reissin ja pilkautti vihkoonsa kakkostilan kovan takaa-ajon päätteeksi, jossa hän jahtasi KH:ta, jääden vähän maalissa perään kymmenyksissä ja ollen kerran ruuhkassa ollessa edelläkin kun kierroksella ohitettavat olivat ylhäällä ja alhaalla rataa. Harvick pääsi kuitenkin kuittaamaan ja autot olivat todella tasaisia siitä eteen päin eikä kumpikaan saanut tehtyä isompaa kahvaliikettä toiseen marginaaleissa ollessa. Optimismi ei kisan jälkeen kuitenkaan paistanut KyBun ottamuksista ja kyytiä sai niin pari kierroksella ohitettavaa palautteella sekä koko tiimi katsoen jatkoon meno mahdollisuuksia 2:s kierrokselta joka starttaa nyt hänen kotiradaltaan LVMS:ltä tänä viikonloppuna. Siltikin pitää katsoa tämän olleen jonkinmoinen statementti #18 tiimiltä kuihtuneenmpien ajattamisten lomassa, joka lupaa jo parempaa huomista.

Harvickin tallikavereista Bristolista jatkoon ryntäsivät Almirola ja Bowyer, joka tarkoittaa hyvää toista kierrosta ajatelleen. Custerin meno valitettavasti päättyi ekalle kierrokselle mutta ottaen huomioon ekan kauden, niin olihan tämä jo voitto tämäkin + oikea voitto runkosarjan aikana, joten plussan puolella mentiin reippaasti rookie sesongin aikana. Kuskien paikkoja on auki aika tavalla ensi kaudeksi ja jäljempänä eräs jo isompi uutinen koskien ensi kautta linkkinä, Bowyerin kohdalla tämä oli todellakin hyvä uutinen uran jatkon kannalta SHR:llä kun uutta pahvia ei ole voideltu eikä sementoitu vielä tähän päivään, joten kahdeksan joukkoon kisailu (ehkä pääseminenkin) parantaa todellakin hänen näkymiään jatkaa tiimissä #14:sta ja mielestäni tämä ensimmäisen kierroksen panos oli jo tutumpaa CB:tä joka pystyy ajamaan taas ihan kunnolla kilpaa ja kovaa sellaista.

Custerin lisäksi matkanteko tyssäsi näihin puihin, sääntöjen esoteriseen maaliviivaan tällä haavaa myös DiBenedetolta, Blaneylta ja Byronilta. Matt Deen ongelmaksi koitui heikosti säätöihin ja kulkuun/nopeuteen vastaamaton kaara joka oli kieltämättä aneeminen koko ekalla kierroksella ja pakkoraon ollessa edessä, ei pystynyt suitsimaan kuskinsa kanssa paremmille väylille. Hänellä tosin myös ensimmäinen kausi tiimissä ja ensi kaudeksi Wood Brothersin tavoite on varmasti palata voittajanympyrään vielä kovempana kandidaattina. Byronin kohdalla kisa päättyi kolariin, joka meni kameroilta ohitse, mutta nokka oli mennyt sisään ja sauhun & lieskojen tupruttaessa kilpailu päättyi garage alueelle. Samanlainen skenaario oli myös ongelmista kisailun lomassa kyyritelleiden Truexin ja Hamlin taikinoimisessa Bristolissa, kun kummatkin sujahtivat seinämään hyvin samanlaisessa peräänajotilanteessa mutta tallikavereiden kädenväännöllä. Säikähdyksellä jatkoivat eteenpäin, mutta tyypillistä BMS:ää. Penskeltä etenkin Kese ajoi maan mainion ekan kierroksen vaikka Bristolissa ajotehostin hajosi ja ruinasi läpityksen, Loganokin nosti tasoaan lähemmäs alkukautta, niin erikoista että ehdottomasti isoimmasta pettymyksestä vastasi ekalla kierroksella #12 jonka pullarit päättyivät tähän seinään nimeltä mestaruudesta ajamatta jatkossa. Blaney ei vain saanut Todd Gordonin kanssa autoaan siihen kuosiin johon se olisi kuulunut ja yllättävää oli myös se, kuinka vaisusti lopulta hänelle aina käteen istunut Bristol lainkaan menikään (toisen/alkavan kiekan ollessa hänelle täynnä vielä hyviä ratoja, joka tekee tippuamisesta hieman kipeämmän).

Bristolin kisassa maaliin kärjen kanssa samalla kierroksella tuli vain kuusi autoa, joka myös kertoi ratatapahtumien nopeasta läpimenosta vaikka kaikenlaista tohinaa puitteissa olikin havaittavissa tunteiden kuumentumisesta ja kolareista alkaen.

Kisan tulokset Bristolista: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/bass-pro-shops-night-race/stn/results/
Pistetaulukko lähdittäessä toiseen rundiin: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Ilmoitus Hamlinin, Michael Jordanin tiimin perustamisesta Cuppiin ja Bubba Wallacen tullessa kuskiksi ensi kaudeksi (mikä triangeli yhdistelmä tuosta tulikin tähtien alla :) ) https://www.nascar.com/news-media/2020/09/21/bubba-wallace-to-drive-for-owners-michael-jordan-denny-hamlin-in-2021/

Toinen kierros starttaa ensi sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Las Vegasin puolitoista mailisen merkeissä! Tämä kierros tulee olemaan se vedenjakaja, koska Las Vegasin lisänä Talladega sekä Charloten Roval tekevät tästä aika vuoristokyytiä, LVMS:n ollessa se paras mahdollisuus ajaa tavanomaisemman kisa joka vaatii autolta paljon ja purevuutta ennen kaikkea, joten kaikki panos pitää olla Vegasissa laitettu jo ensimmäiseen kisaa, saaden siitä hyvän lopputuleman joka kannattelee myrskyissä & tyrskyissä paremmin :)
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3891
Sijainti
Helsinki
Ensi vuoden kalenteriluonnoksessa on kuusi road course-kilpailua. Paikallista aikaa keskiviikkona julkaistaan lopullinen kalenteri.


Mielestäni hyvä idea. Vihdoinkin on tajuttu, että road courset eivät ole haitaksi kilpailun laadulle.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Ensi vuoden kalenteriluonnoksessa on kuusi road course-kilpailua. Paikallista aikaa keskiviikkona julkaistaan lopullinen kalenteri.


Mielestäni hyvä idea. Vihdoinkin on tajuttu, että road courset eivät ole haitaksi kilpailun laadulle.
Mielenkiintoinen uudistuma - ei mitään pilkkujen paikkojen siirtelyä eikä kneppailua, vaan nyt todella laitettiin jalalla koreasti sopimuspapereiden päällä sekä rc-kisojen tuonti tässä kokonaisuudessaan on kova juttu lajin kunkkuluokalle. Ennen kisoja oli kolme vasemmalle ja oikealle, ensi kaudella kuusi joten pientä Eurooppa viritystä myös sinne suuntaan saatiin aikaan. Katsotaan minkälaiseksi lopullinen muoto tänään kytkeytyy päällensä, mutta jo varmistetuista Darlingtonin ja Atlantan kohdalla laajentumaa tulee kahteen kisaviikonloppuun per kausi jotka siis tänään on ilmoitettu.

Sopimusrintamalla #42 Chip Ganassin auto siirtyy taas ensi kaudella kahva edellä ajajan pieksettäväksi, kun rauhallisemman tyylin omaava Kenseth siirtyy odotetusti sivuun ja tilalle tulee tällä kaudella vakuuttavasti Xfinitysssä ajanut Ross Chastain, joka kovasta yritysestä huolimatta on ilman voittoja painanut ratoja pitkin, mutta yrityksestä ei ole jäänyt kiinni ja monia kakkostiloja sekä loistavia tuloksia on resumee täynnä tähän haaviin. Mielestäni jokseenkin aika looginen valinta todelliseksi Kyle Larsonin seuraajaksi jo hengenheimolaisuuden suhteen mitä tulee autossa työskentelyyn ja kuinka paljon ratin taakse annetaan/jätetään vaikka "vesimeloni" Chastain on persoonana hieman erilaisempi kuin ei niin suulas KL kisaa ennen ja jälkeen.. Radalla tyyli on paljon samanlaisempi. Tämä saattaa osoittautua hyväksi sijoitukseksi, koska tällä kaudella RC ajaa Xfinityn mestaruudesta (uskon hänellä olevan saumoja 4:n joukkoon) ja viime kaudella oli lava-autosarjan parhaimpia vaikka Crafton lopulta tittelin kirjasi nimiinsä. Eli ei välttämättä se jokavuotinen tittelistä kisaaja, mutta tulee säväyttämään ja voittamaankin, #42 autolla tätä on tavattu vaikka Larsonille povattiin ihan mestaruuttakin, mutta tällä haavaa perintö jatkuu tällä kuskivalinnalla ja odotusarvoilla.

Chad Knaus ei kuitenkaan viitsinyt jatkaa ilman Johnsonia vaikka kyräilyt ovat viime aikoina olleetkin eri tiimien suojista vaan JJ lopettaessa kuskina, myös Knaus siirtyy poies tiimipomon paikalta johtotehtäviin Hendrickillä joka tarkoittaa hyvin todennäköisesti tiimipomon uran olemista puhumatta korvaavista keikoista, se viimeinen tämän kauden tullessa finaaliinsa. Samaan aikaan ovat kulkeneet pitkän matkan ja JJ:n 83 voittoa on vielä Knausin 82 voittoa edellä, mutta CK on yksi voitto kuitenkin eri tiimin pomona heidän aikansa jälkeen. Knaus ei ollut läsnä kahdessa Jimmien voitossa, koska istui rangaistustaan tuolloin vuoden 2006 alussa. Ainoastaan kaksi tiimipomoa on kyennyt historian aikana korkeampiin voittolukemiin, joten tämä entinen sateenkaarisotureiden renkaanvaihtajan kanavalta kohti boksin yläosaa lähtenyt jannu on aika komean uran tehnyt ja ei se itsevarmuus ole mihinkään kadonnut, nyt ei vaan ole ollut sellaisia realiteetteja antaa tiimistä myrskyvaroitusta, koska on realisti myös ilman ylimääräistä show'ta :)

Mielenkiintoista on myös seurata mikä tulee olemaan #43, #20 ja miksei #14 kohtalot, koska Clint Bowyer on vieläkin koeajalla. Chase Briscoe - joka Xfinityssä on kahden kisan voittoputkessa - on aika hanakasti saavuttanut sen kahdeksan voittoaan johon tähtäsi ennen kautta ja tällä menolla on lisääkin tulossa, joten myös Bowyerin - statuksestaan huolimatta - pitää mielellään ajaa kahdeksan joukkoon pudotuspeleissä ja parantaa runkosarja-mediaanista sijoittumistaan näissä kemuissa. Briscoeta on juuri tuohon paikalle huhuiltu ja siksi nostin sen tuossa esille. Totta kai, ketä ajaa #48 autoa, tulee olemaan yksi isoimmista kysymyksistä.. Erik Jones omaa kyllä mahdollisuudet nousta tuohon paikalle, mutta lähteekö talli hakemaan uutta Johnsonia sitten esim Corey LaJoien tyyppisestä kaverista, niin jäämme mielenkiinnolla katselemaan. Tällä tarkoitan hieman puun takaa tulevana ja menestyvänä kuskina, koska noita JJ:n lukemia ei nykyaikana ole ketään muuta saavuttanut ja siksi paras valinta olisikin ottaa nälkäinen kuljettaja tilalla joka omaa mahdollisuudet säväyttää ja voittaakin, mutta olisi onnistunut sijoitus. Nyky-48 ei aja voitoista pääsääntöisesti ja siksi myöskään ei voi kauheasti ladata liian suuria odotuksia sen harteille ketä onkaan sitten ratin taakse hyppäämässä.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
No niin, eli kyllä tuo kalenteri oli tuollaisenaan putkahtamaan mitä ylempänä mallina jo olikin; kuusi m'ratakisaa, yksi hiekkakisa Bristolin stadiumilla (laitetaan hiekkaa betonin päälle jota on tehty ennenkin), Nashville tosiaan uutena puolitoista mailisena jne.. Iso muutos oli tietysti Indyn kilpailun muuttuminen moottoriratakisaksi, mutta Xfinitystä saatu positiivinen palaute johti Brickyardin olevan tulevaisuudessa hiukan eri mallissa kuin ennen, kun Cup ottaa yhteen radalla joka kieppaa sisäpuoleltakin skeneä.

Pudotuspelejen ekassa kisassa toisessa kierroksen tuuheltavuuksissa voittoon ajoi Kurt Busch, joka teki saman kuin Kentuckyssa viime vuonna, eli taktiikalla kärkeen ja ei hevilläkään periksi - KuBu on tässä ollut kieltämättä hyvä kun vaan saa McCallilta sen mandaatin päästä vain kärkeen ja on itse jonkilaisissa asemissa. Tuo on kuin porkkana eteen ja kaasu tiskiin kaikella mahdollisella irtiotolla joka sopii hänen monokokkiinsa mennen tullen. Ei ole mielestäni muutenkaan välttämättä Ganassilla tasaisista suorituksista huolimatta saanut sellaista iskua ajaa voitoista arkipäivisesti tasaisen työn ohella jota kympin tuntumassa tekee, mutta jos muuttuva tekijä ilmaantuu niin on ehdottomasti eräs parhaista lyhyen matkan kirittäjistä ennen ruutulippua ja Las Vegasissa - kotiradallaan - otti uransa ekan voiton kys. lenkillä. Hyvältä näytti myös maistuvan vaikkei yleisöä ollut paikoillaan tapahtumaa seuraamassakaan. Tämä muutti oletetusti paljon myös p-pelejen tämän hetkistä muotoa, koska KuBulle oli jo varauksella paikka tippuvien joukossa, mutta katin kontit :) Tämä tuo positiivisia lisiä kilvanajoon kahdella tulevalla vaativalla radalla tällä roundilla, mutta eri syistä kuitenkin kun toisessa on iskukyky ja toisessa selviytyminen, voivat myös vaihtaa aika ajoin paikkaa.

Denny Hamlin oli ehdottomasti radan paras sunnuntaina, mutta hän kävi renkailla lopussa sen jälkeen kun JJ:n rengasrikko oli juuri rikkonut varikkosyklin keltaisella lipulla joka alulle pani kaikki vartsalla käyneet radalla pysyneiden taakse siitä hetkestä eteenpäin. Tuoreet renkaat yhden lisäkeltaisen ja jatkolle venyneiden talkoiden osalta auttoivat hänen noustessa lopulta kolmanneksi; tämä oli hänen playoffien eka top-10 ja top-5, kun 1. kierros meni ilman näitä merkkejä. Truex Jr. oli neljäs ihan hyvällä autolla ja hivenen varmasti tuo draftaushenki söi hänen eväitään, kun jos rata olisi ollut siinä repivässä puolitoista mailis kunnossaan jossa eroja tehdään äkkiä ajamalla, niin olisi voinut olla sillä paketilla paljon terävämpi voittoa ajatellen kun tällä uudemmalla paketilla. Kevin Harvick oli kymmenes päivän jälkeen josta ei muuta ammennettua jäänyt kotiin vietäviksi kuin tullut kokemus, ei oikein kulkenut ja auto tosiaan näytti olleen Aladinin taikamattona kaarteissa jossa noste vei auto aina ylemmäs ja lähemmäs seinää :/ Syyhän on ironisesti päinvastainen, eli auto makaa radalla joka tekee siitä ratilla leputettavan jolloin liikaa linkkua ei voi käyttää. Lopulla haetut paremmat renkaat varikolta paransivat loppusijoitusta ja ei tälläisen kisan jälkeen missään nimessä top-10 ollut huonosti, päinvastoin. Pisteissä tilanne on myös erittäin hyvä, joten ihan normaalilla mindsetillä tähän viikonloppuun.

Kyle Busch, moottoriongelman vuoksi piparoinut Austin Dillon, Clint Bowyer ja Aric Almirola ovat putoamisvaarassa Las Vegasin jälkeen, mutta Tallusta tultaessa pistetään tarkempia pisteitä jälleen tauluun. Nythän ongelmaa ei vielä ole, mutta täysi korttipeli tulossa nytten ja seuraavana Rovalin suunnattomatkin metkut tekevät tästä silti mielenkiintoisen lähitulevaisuuden.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/south-point-400/stn/results/
Pudotuspelien pistetilanne: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Ensi viikonloppuna Talladega viihdyttää yleisöään sunnuntaina ja katsotaanpa miten pistekamppailut elävät ja ketä mahdollisesti saalistaa voiton!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Elikkäs kuljettajamarkkinoilta sellaisia uutisia, että Bowman hyppää viereiseen tallikaverin tiimiin kuskiksi ensi kaudella, eli hän ottaa #48 auton himoitun kuskinhommat vastuulleen - aika pommi, koska moni odotti ulkopuolista vahvistusta kun kaverit ovat usein pultattuja tallien sisällä autoihinsa sponsoreineen. #88 auton kuljettajan paikka ensi kaudeksi on auki ja samoin Cliff Danielsin pesti tiimipomona, koska numba 48 tiimipomona ensi kaudella häärii Greg Ives. Trackhouse tulee vuorostaan uutena tiiminä Nascariin RCR:n kylkiäisenä ja Hendrickinkin avittamana ajattamaan #99 autoa ensi kaudesta alkaen, laittaen Daniel Suarezin ratin taakse. Paras vaihtoehto varmasti hänelle auki olleista paikoista, koska tarvitsee selkeästi nostetta uralleen päästäkseen lähemmäs tuota top-tier liukemaa. Saa alleen myös sellaisen menopelin, jolla hyvänä päivänä pystyy ajamaan mahd. hyviäkin sijoituksia koska avustavien tahojen antama tuki nostaa osakkeita. Kilpailija siis #95 autolle :)

--------------------------------------

Pistetilanne Nascarin pudotuspeleissä 2. kierroksella 2/3: 1. Hamlin (voitto), 2. Ku. Busch (voitto), 3. Harvick (-20), 4. Elliott (-44), 5. Keselowski (-47), 6. Truex Jr. (-56), 7. Bowman (-66), 8. Logano (-67) ///// putoamisvaarassa: 9. Ky. Busch (-88), 10. Dillon (-88), 11. Bowyer (-105), 12. Almirola (-115).

Talladegassa nähtiin niin tapahtumarikas ja kolaritäyteinen kilpailu, että pitää vain tiivistää pakettia jotta juonenlanka pysyy mukana. Hamlin voitti kolmannella yrityksellä lisäajalla, joka näin ollen heitti hänet varmasti jatkoon. Kaksi hyvää kisaa huonomman ekan kierroksen jälkeen ei ole lainkaa hullummin. Pudotuspelaajilla oli muuten aika raskas iltapäivä ja kolareiden sekä tuhottujen autojen seasta viidentenä maaliin tuli seuraavaksi paras p-pelaaja, Chase Elliott. Austin Dillon oli kahdentenatoista kolmanneksi paras, mutta hänellä on kova työpäivä Charlotessa edessä, koska on tippuamassa jollei voita tai hyödy muiden epäonnesta/huonosta kisasta.

Bowman oli 14:sta, Keselowski 18:sta ja muutamassa rytäkässä pinkoilut Kevin Harvick 20:s. KH:n tilanne on kuitenkin jo selvillä, että starttaus ja jonkinmoinen sija varmistaa jatkoon menon vaikka se on miltei jo nyt lukossa, mutta kannattaa parhaimpansa antaa joka kisaan tilanteesta huolimatta. Truex Jr. 23:s, Logano 26:s, lähes pakkovoiton eteen joutunut puolustava mestari Ky. Busch 27:s, Kurt Busch 32:s, Clint Bowyer 33:s ja Aric Almirola 37:s. Kaikki kuskit sijasta 26. eteenpäin merkittiin keskeyttäneiksi.

Talladegan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/yellawood-500/stn/results/
Pistetilanne: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Charloten Rovalilla nähdään sitten jälleen stadioni moottoriratakisailua koko lystin edestä ja myös tekee tiukan paikan neljälle putoamisvaaran edessä olevalle kuskille. Katsotaan miten käy poppoolle, kun kaikki ovat tiukassa paikassa ja Harvickin tallikavereille Bowyerille & Almirolalle voitto on pakollinen, kun taas Kyle Buschille ja Austin Dillonille miltei pakollinen. Jos katsotaan kisoja tuossa paikassa joita on ajettu kahtena viime kautena, niin varmasti tapahtumaa voi olla edessä mutta vihreällä lipullakin voidaan mennä pitkiäkin toveja jos leveäksi ajelut ovat pääosassa eikä ketään spinnaa seinään tai jää ruoholle jumiin. Tällöin voittamisen pakottava tarve neulepaidan sisässä kasvaa ja pintahikeä pusketaan sangoittain jolloin kärsivällisyys taktiikan kyytipoikana voi tuoda tarvittan hotelli helpotuksen jännätärinöihin. Kaikki keinot temppupussista pitää olla saatavilla käytössä, mutta fiksu pitää olla samalla. Tämän kisan voittaminen on monella merkitty sinne isojen kisojen joukkoon, joten monelle jo jatkoonkin menneellä (tai kintaalla) tämä menee siellä optionalisessa pakottavan voittajanympyrään pääsemiseen ilman sitä välttävää selkä seinää vasten skenaariota :) Ensi sunnuntaina ehtoolla Charloten Rovali päättää toisen kierroksen ja selviää mestaruus-8:n joukko ketkä jatkavat.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Nascarista tuli sellaisia uutisia aamupalaksi otettua, että Clint Bowyer päättää uransa tähän kauteen ja siirtyy Fox Sportsin asiantuntijaksi ensi kaudesta eteenpäin. Pesti on muutenkin hänelle tuttu, koska on viettänyt selostamossa viime kausina paljonkin aikaa joten aika luonnollinen oli tämä siirtymä. Toisaalta hän ilmeisesti kävi joitain neuvotteluja SHR:n kanssa ihan jatkaakseen ja tallin osalta oltiin vastaanottavia, mutta vaaka kallistui tälle puolelle joka oli pienoinen yllätys ainakin meikälle itselleni ja toisaalta varmasti sitten tallillekkin. Merkit ovat olllet ilmassa kylläkin, mutta olisi luullut pari vuotta olevan vielä ajouraa jäljellä, mutta tämä ja viime kausi + painetta pärjätä tallipaikankin takia kallisti kuppia näille nurkille ja ihan kunnioitettavaa on Cupista lähteä vielä tuossa iässä jossa ajaminen varmasti luonaa, mutta sydän vetää muualle.

Austin Cindric jatkaa Pensken ohjelmassa luonnollisesti ja ajaa jo ensi kaudella valikoituja kisoja Cupissa, kunnes hyökkää kokoaikaisena radalla vuonna '22 Wood Brothersin kuskina, joka tarkoittaa DiBenedetolle yhtä lisävuotta #21 autossa näyttää hampaansa mahdollisille kiinnostuneille värvääjille ensi kaudella ja miksei vielä jo tämän kauden loppuunkin, jatkumona ensi kauteen menisi raiteilla. Tämä tarkoittaa, että Penskellä ollaan tyytyväisiä trioon Kese-Loga-Bla. Blaneyn - vaikka on potentiaalia kaikilla mittareilla - pitää silti mielestäni laittaa ensi kaudella vähän uutta vaihdetta silmään koska häneltä odotetaan paljon ja ei vielä ole aivan kyennyt liitämään niille urille joissa vesi virtaa ja vene liukenee horisonttiin näpsäkästi.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Charloten Rovaali tuskin ketään jätti kylmäksi pannulle vknlopun antejen istuttua seuraksi. Romurallia sateella Xfinityssä lauantaina ja sunnuntaina kisa Cupissa aloitettiin myös sateisissa tunnelmissa, aivan loppuun asti oli rata paikka paikoin märkä ajolinjan ulkopuolelta joka aiheutti kaikenlaisia vispauksia, sateen kauhontaa nurmella ja spinnejä yltäkyllin. Samanlaiseen kaaokseen ei kuitenkaan Allmendingerin voittamaan Xfinity-sarjan osakilpailuun ei kunkkuluokassa ajauduttu ja nähtiin myös suuren suuri tiputus toisella kierroksella joka kyllä roikkui ilmassa.

Chase Elliott nappasi neljännen voiton peräkkäin moottoriradalla ja voi ehdottomasti sanoa hänen olevan paras näillä ratatyypeillä tällä hetkellä vaikkei ihan muuten top-4 kandidaatti olisikaan; joskin tällä hetkellä hän voi olla mestaruusnelikossa momentumin ansiosta ja koska Martinsvillessä tulee olemaan aika kova. Hänhän ei myöskään ole mikään m'ratatyyppien kävijä ollut nuorempana - mitä nyt sarjakohtaisesti joitain ollut - niin tämä voittoputki jakamaan Gordonin kanssa voitetuissa peräjälkeen kertoo hänen olevan loistava oppimaan ja erinomainen rytmittäjä kun on ja opitun jalostaja, niin ei tämä menestys vasen-oikea -yhdistelmillä enää ihmeestä ole.

Joey Logano oli jatkoon menijöistä tuossa kisassa toiseksi paras ja ajoi aika sliipatun kauniin kisan jossa ei hirveästi hänellä ollut vastoinkäymisiä. Antaa myös jokseenkin pientä kerrointa josko hänestä olisi neljän joukkoon menijäksi, mutta itse en tällä hetkellä siihen usko ellei sitten onnistu nimen omaan jo Kansasissa tai Martinsvillessä.. Texasissa häneltä voi tulla melkein mitä vain. Tuo rivi periaatteessa povaisi hyvääkin tulemaa, mutta bonuspisteet ja tosi kova kahdeksikko tekee elämästä aina kinkkistä suoriutumisen suhteen :) Kurt Busch oli neljäs ja hän voi todella yllättää koska hänellä on kaikki kortit jo pöydällä; Rovalin suoritus myös nosti hänen osakkeitaan koska näin hyvän tuloksen jälkeen tulee työntötuulta ja KuBu on sarjan parhaimpia tunnekuskeja. Martin Truex Jr. oli seitsemäs ja hänen kohdaltaan on vielä pakka auki tai aukaisematon. Jos ajaa hyvin niin neljän joukkoon on saumat, mutta vähät bonuspisteet voi olla ongelma ja siksi hän hakee sitä voittoa kauteen tässä vaiheessa (joita ei ole kuin yksi ollut, mutta tuli Martinsvillessä). Alex Bowman oli kahdeksas ja on ilman muuta alkavan kierroksen sleepperi.

Kevin Harvick oli yhdestoista ja oikeastaan jatkoi toisen kierroksen perintöä hyvin alakanttiin menneillä suorituksilla, mutta toisaalta loppukisa meni ihan okei Charlotessa ja kun pisteet olivat pussissa varmuustekijänä niin ei hätää tullut hädänlaisesti ylinautittua kerralta liikaa. Nyt kolmas kierros, joka on jälleen paluuta sitä KH:n vahvuusaluetta kohti, on hyvä palauttaa marssijärjestystä radalle. Martinsville saattaa olla kysymysmerkki, mutta eri toten Texasissa (ja miksei Kansasissakin) voiton avaimet ovat horisontissa. Hyvä olisi päästä takaisin siihen tatsiin joka oli läsnä voitetun Bristolin jälkeen ensimmäisellä kierroksella. Harvickin pisteet bonareiden osalta kuitenkin tekevät hänestä hyvin todennäköisen mestaruusnelikko kävijän. Denny Hamlin oli viidestoista ja vaikka taas hänen toinen kierroksensa oli erittäinkin hyvä, niin nyt katsotaan mistä hänet ollaan tehty. Viime kaudella kantti kesti finaaleihin voitokkaan kauden jäljiltä ja tällä sesongilla niitä voittoja on tullut vielä enemmän. Martinsville saattaa olla hänellekkin yllättävästi pieni kysymysmerkki, koska keväällä sukelsi pahasti siellä, mutta toisaalta hän on ajanut jojomaisesti muutenkin viime kaudet radalla joka oli kerran hyvin hänen hanskassaan. Kansasissa ja Texasissa omaa mielestäni hyvät mahdollisuudet tällä hetkellä. Brad Keselowski oli kahdeksastoista viimeisenä jatkoon menijöistä Charloten jälkeen ja heitti kisassa komean 360 asteisen piruetinkin sateen piestämällä radalla joka oli jo osittain kuiva mutta osittain märkä eri toten ajolinjan ulkopuolelta. Hän saattaa oli kanssa nelikossa, mutta toisaalta hänen kolmas kierros saattaa olla juuri ylempänä mainittu piruetti, joka tarvitsee sen yhden pommikisan jatkoon menemisen siunaamiseksi sekä joka kilpailussa pitää ajaa ehdottomasti parhaimmillaan ilman takaiskuja minkäänlaisia.

Kyle Buschin, Aric Almirolan, Clint Bowyerin ja Austin Dillonin matkanteko tussasi m'radan sateisiin ja kliseisiin uupumuksiin ilman auringonpaistetta säestämään päivää iloisempaan sävyyn. Puolustava mestarihan jo ennakoi Bristolin jälkeen tulevaa ja aika oikeassa olikin. Hän tiesi sadepilven kulkevan päänsä yläpuolella ja aina enemmän kun hän joutuu yrittämään autolla, joka ei kaiken lisäksi ole optimaalinen ja huono onnikin on mukana, niin KyBu ei ole mentaalipuolella tässä välttämättä cheerleaderina missään kultapokaalin asemassa antamassa kirkastusta tiimin päivään. Kuten hän itsekkin totesi, niin liikaa huonoa onnea ja tavattoman paljon vastoinkäymisiä. Hän sijoittui sijalle 30. Charlotessa ja kaikkien kontaktien sekä rengasrikonkin jälkeen tämä juuri hyvin tiivisti kuinka tasapainoista tekeminen oli rautaa väännettäessä eikä hän päässyt elementtiinsä lainkaan. Bowyer antoi radalle kaikkensa ja oli eräässä vaiheessa jopa voittajasuosikkikin mutta sen moottorirata survaisi takaisin ja ilman ohjaustehostinta matkanteko oli hankalampaa. Hän oli kuitenkin 10:s viimeisenä kokoaikaisena kautenaan Charloten kisassa. Almirola oli lopulta viidestoista ja ihan hyvin selviytyi sitten päivästä vaikka kertaalleen oli märällä nurmikollakin sutimassa pyörähdyksen jälkeen (on ennenkin samassa paikkaa kisassa ajanut ulos viime kausina). Tämä tarkoittaa SHR:ltä sitä että ainoastaan Harvick jatkaa pyttyjahdissa, mutta kaikkien kolmen SHR:n muun kuskien kausiin voi olla ihan tyytyväinen ja Bowyerinkin suhteen pudotuspelit nostivat hänet jälleen lähemmäs sitä tasoa jossa hän on urallaan ollut, eikä Rovalilla voi sanoa hänen ajaneen kuin kympin kisan johdettuaan sitä sekä ottaen panokset ja auton vakavan puutostilan huomioon kilpailun loppupuolella. Austin Dillon ajoi helkutin hyvät pleijarit ja hänenkin voi sanoa lähtevän ilman muuta pudotuksesta huolimatta leuka yläkertaan päin liikenteeseen. Tämä siitä syystä, että vaikka tietysti kirvaisi niin aika yllättäen tämä tiputus ei johtunut suorituskyvystä vaan erittäin epäonnisista kisoista sekä vastoinkäymisistä; Charloten Rovaalilla hänen olisi pitänyt tehdä jo ihme, koska nimen omaan nämä ratatyypit eivät ole olleet hänelle suopeita. Ajoi ennen pääsuoran shikaania olevalla ovaaliosuuden ulostulossa kolarin seinämään nokka edellä, mutta ajoi siitä huolimatta maaliin sijalla 19. ja olisi voinut olla parempikin haastavissa oloissa.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/bank-of-america-roval-400/stn/results/
Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Ensi sunnuntaina viimeinen kierros polkaistaan käyntiin Kansas Speedwaylla hyvään kellonaikaan ja tämä kierros kattaa kahden puolitoista mailisen - Kansas ja Texas - lisäksi Martinsvillen puolimailisen jonka jälkeen on uusittuna paikkana finaalina mestaruudesta taisteleva nelikko ottaa pyörät alleen Phoenixissa, kauden päätöskakkuna herkullisena.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Chase Briscoe sai ansaitun komennuksen #14 auton rattiin ensi kaudesta alkaen, joten SHR:n ensi sesongin mutteristo näyttää seuraavalta: Harvick-Custer-Almirola-Briscoe. Mukana siis peräkkäisiltä vuosilta kaksi kovaa tekijää Xfinitystä, joissa on potentiaalia erittäinkin mukavasti. Myös Nascar ilmoitti, että Kyle Larsonin kilpailukielto kumotaan 1. tammikuuta 2021 ja tämä oli Tony Stewartin paljon puolesta puhuma asia saada kaveri taas rallipoluille Nascariin mukaan vaikka suunnitelmat ovatkin todella auki.

Joey Logano on puolestaan ensimmäinen joka lyö korttinsa pöytään ja matkaa voitokkaana Phoenixiin mestaruus-4:n jäsenenä. Hän voitti siellä kauden ekan ja kun tallikaverikin on puhunut auton puolesta kuinka hyvä se voi siellä olla, niin Penskellä on se pienoisen yllättäjän paikka pedattu KH:n ja DH:n selän takaa (jos/kun menevät mahd. tuohon sapluunaan). Joey hiihti voittoon Kansasissa autolla joka blokkasi aivan helkutin hyvin läpi kisan ja ennen kaikkea lopussa, mutta kyllä siinä kaarrenopeuttakin oli sen verran että ei ohi päässyt. Logano tekee näin ollen paluun nelikon joukkoon yhden välivuoden jälkeen, joka jätti hänet puolustamatta titteliään toiselta vuodelta. Itse en olisi kesällä laittanut Loganoa ihan tähän kastiin, kun runkosuoritus oli laskemaan päin, piristynyt näissä kymmenen kisan talkoissa muttei vieläkään ole ollut aivan kraalintimanttia. Toisaalta hän voitti jälleen oikeaan aikaan ja toisaalta ei hän huono vaihtoehto oli finaaleihin ajamaan ja juuri hänen kyseenalainen hahmonsa tuo pientä lisäkupletin juonta maistumaan sopivin ainesosin. Jos tosiaan vauhtia on piilossa ollut varralla ja parhaimpia päiviä varten varalta jemmailtu, niin onhan sitten kyllä mielenkiintoiset ajat tulossa.

Harvick sijoittui toiseksi johdettuaan iltapäivästä ison osan ja omasi erittäin kylmissä oloissa erinomaisesti kyydittyneen auton joka pystyi ajamaan kärkeen sekä pysymään siellä. Vaikka palkinto lopulta oli vain" kakkonen, voi silti olla panokseen ja yleisilmeeseen ehdottoman tyytyväinen kaikkinensa. Monesta yrityksestä huolimatta Logano osottautui vaikeaksi ohitettavaksi etenkin kun hänen autonsa toimi erittäin hyvin, joka on paha yhdistelmä lopulle fieldille. Piste-eroa KH:lle on viivalle mukavasti ja jos hyvät suoritukset odotuksiin nähden jatkunevat Texasissa, tarkoittaisi se melkeinpä jo pisteillä lentämistä finaalinelikkoon liihättämään. Se historiallinen voitto numero kymmenen on hakusessa ja tietysti parhaimmat mahdollisuudet sen saada ovat lopuista juuri Texas ja Phoenix, kummankin vieminen tarkoittaisi myös mestaruutta.. Mutta finaaliin katseet ja sinne pääsemiseksi alkuun!

Bowman oli kolmas ja hyvä tulos viileässä kelissä loppupuolen harppuuna-ajolla nostivat hänen tulostaan huomattavasti; pääsi jopa JL:n ja Harvickinkin kupeeseen ja toi hyvät fiilikset läpi tallin puitteiden, nostaen yleisilmettä ajaa ihan oikeasta paikasta neljän joukkoon vaikka on putoamassa ja tarvitsee silti sen ihmeen. Momentumi on kaikki kaikessa toisinaan ja hänellä on takanaan paljon posia viime hetkien yhteiseltä annilta.

Keselowski oli neljäs ja jos Pensken kuskeista jokunen voittaa niin ei ne muuta kauhean kaukaa perästä tule normaaleissa kilpailuoloissa. Tämä sopii eri toten Kesen ja Loganon ajamisiin, kun taitaa rytmitykseltään autot istua radan pintaa aika samanlaisesti varikolla säädettäessä ja baanalla kuohatessa. Tällä hetkellä menossa finaaleihin tallikaverinsa kanssa pisteissä ja olisi Harvickin ja Hamlinin kera aika lisä ajamaan tittelistä jos näin liuskat pysyisivät muuttumattomina.

Chase Elliott oli kuudes ja ei mitään hallelujah päivää suinkaan saapunut postiluukusta häntsille, mutta johti alussa ja kykeni väläyttämään vauhtiaan erikoisissa olosuhteissa jossa ajettiin niin kylmässä ettei miesmuistiin olekkaan ollut - se vaatii autolta paljon asetuksiltaan saada se olemaan mahdollisimman aerollinen puitteiden antaessa ja samalla osuvuuden kääntymiseen ja renkaiden lämpenemiseen. Elliott on ollut katoava luonnonvara tällä kaudella kärkiväännöissä, että hänen vahvuutensa ovat lämpimillä puolitoista mailisilla sekä moottoriradoilla, osaa myös sponttaanisti kuskina muuntautua eri oloihin ja pystyy voittamaan missä vain, ollen mestaruuskandidaatti vuodesta toiseen jos kalusto antaa. Hän ei kuitenkaan ajaa missään hirveän korkeilla tasaisuuslukemilla läpi kautta ja mielestäni jotkin erikoisvaatimuksen omaavat radat säädettäessä eivät ole aivan vielä kotiin osuneet. Toki tämä tulee olemaan hänen paras Cup-kautensa ja on hiljaisuudessaan ajanut ihan hyviä suorituksia ailahteluidenkin seassa. Alkukaudesta kun tauon jälkeen jatkettiin, niin hän sai paljon hyviä kisoja alle oloissa jotka sopivat hänelle todella hyvin, eli erinomaiset ja desimaaliin osuvat rataolosuhteet jotka ovat lähellä "normaalia". Elliott voi olla kuitenkin eräs party crashereista jos saa kahdessa kisassa aikaiseksi voiton tai todella napakkaat mediaanis-painotteiset kisailut pisteillä.

Martin Truex Jr. oli yhdeksäs ja hänen kohdallaan alkaa näyttämään vähän pahalta finskuun menot. Toki, Martinsvillessä se kauden ainoa voitto 1:llä kerralla tuolla parkissa, mutta jääkö se sitten sen kortin varaan vai löytyykö se Texasista? Paljon on puhetta tiimistä ollut ja kuinka ovat siellä jo ja ovea avaamalla kaikki järjestyy, tulos vain ei ole aivan istunut lippaan. Uskon kyllä, mutta taitaa siltikin vain tulos odottaa itseään tällä sesongilla, mutta legendastatuksesta johtuen lyhyessä ajassa tapahtuneen megahypyn seurauksena kirkkaisiin valoihin, pitää silti katsoa nämä kaksi kisaa ennen finaalia että josko Martin innostuu siltikin hyppäämään tuohon remmiin jotka pyttyä tavoittelevat. Tuo vain yhden voiton kausi tähän mennessä vain hivenen taputtaa väärällä päällä.

Denny Hamlin joutui käymään kertaalleen ylimääräisellä varikkopysähdyksellä ja kun pippalot olivat muuten aika rauhaisat, oli DH:n tyytyminen hyvän loppukirinkin jälkeenkin sijaan 15:sta. Pisteissä joutui tukalampaan paikkaan kuin olisi halunnut, mutta omaa kaikki merkit käsissään ja otti Kansasista osiopisteitä mukavasti. Texasissa voi silti joutua venymään hieman, kun Martinsvillen kauden eka meni täysin reisille. Toki ei jatkumot aina jatku tai pysy sellaisenaan, mutta jos auto on ollut noin hyvä niin jossain puolella se saattaa hivenen flaskata ja se voi nimen omaan olla mekaanispidollisilla venueilla.

Kurt Busch oli iltapäivän todellinen suurhäviäjä ja ajautui todella kinkkiseen tilanteeseen moottoririkon aiheutettua keskeytyksen. Muuten ilman tuotakin, hänen olisi pitänyt ajaa top-5:een joka kisassa ja voittaakin joku kisoista todella suurella todennäköisyydellä.. Nyt pakkovoitto pistää hänet ainoana stipulaationa jatkoon finaaliin ellei tapahdu todella isoa ihmettä paratiisissa. Mutta kuten on todettukkin, niin onhan tämä top-8 voitto jo sinällään koko tiimille sekä loppu on ekstraa hyvin pitkälti. Kuitenkin se pienen pieni mahdollisuus olisi ilman tätä takaiskua ollut (voi siltikin olla, mutta vaatii todella ison suorituksen) koska näissä tilanteissa KuBu on parhaimillaan kun panoksia nostetaan ja kuskin osuus nousee, auton toimiessa äärirajoillaan. Jos tiikerinloikka on tuloillaan niin Texas on parempi vaihtoehto, mutta onhan hän voittanut Martinsvillessä todellisella mohikaanisuorituksella jota nyt kanssa tarvitaan.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/hollywood-casino-400/stn/results/
Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Texasista jatkuvat toisen kierroksen annit ensi sunnuntaina legendaarisen 1.5 mailisen antaessa pyörien laulaa latua ja rullaa pitkin!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Katsotaanpa josko tänään ehtoolla kello 21.00 päästäisiin Texasissa jatkamaan ajeluita vähän yli viidenkymmenen kierroksen ollessa pulkassa - niinkin kaukaa kuin sunnuntailta, jolloin sumu ja heltiämättömän pienehkö sade tule tekemään radasta kostean moneksi päiväksi. Viime yönä melkein päästiin jo ajamaan kuivausten jälkeen, mutta sadetta tuli sen verran että ei onnistunut. Maanantaina vuorostaan mentiin koko päivä tuossa kosteutuksessa, mutta erikoista on ollut se että track dryerit ovat voineet olla koko ajan melkein radalla, koska sitä kostuketta ei tule mitenkään voimalla mutta sen verran tiheästi että jo kuivattu kohta voi märkiä uudestaan ja siltikään ei niin paljoa että pitäisi vehkeet laittaa riviin varikolle. Tämä on modernin ajan pisin venytys jatkaa kilpailua ja kun seuraavaa on jo ensi viikonloppuna tulossa, niin hyvin lyhkäiseen ajanjaksoon saavat kuskit valmistautua painetilassa ketkä finaaliin lennähtää.

Raporttia laitan paremmin kun kisa on ajettu, mutta Harvickilla ja Hamlinilla oli sunnuntaina jo ongelmia, KH:lla tuli seinäkosketuskin mutta hyvä mielestäni tuosta tulee kosmeettisten vaurioiden oltua ainoat selvät jäljet kyljessä. Kun ne suoristetaan ja nokankulma & takasiipi ovat ehjiä niin eikös tuolla pystytä kärkipäähän tulemaan.

Erik Jones nimitettiin ensi kaudeksi "kuninkaan" #43 autoa kuskaamaan ja voi olla ihan hyvä naitto, jos saavat teknistä tukea hieman vauhdittamaan menemistä isommalta tallilta tähän mennessä olleilta suhteilta enemmän. Viimeksi tuolla autolla 2000-luvun alussa jo edesmennyt John Andretti voitti Martinsvillessä, joten vuosikymmeniä alkaa olemaan aikaa tuosta. Vuorostaan näyttää, että paluun ensi kaudeksi tekevä Kyle Larson voi astua joko Joe Gibbsin #20 autoon tai Hendrickin #88 autoon. Kumpaankin paikkaan voi hyvin olla se ykkösvaihtoehto, mutta nähtäväksi jää pääseekö KyLa vielä ensi kaudeksi mukaan - itseni veikkaus on, että kyllä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
470
Niinhän siinä kävi, että Kyle Larson kuskaa paluun tekevää numero 5 autoa HMS:llä ensi kaudella, jatkaen Hendrickin alkuperäisen lippulaivan loistoa takaisin päälavoilla. Auto korvaa numeroltaan tällä hetkellä 88:n joka räätälöitiin Dale Jr. varten kun hän tuohon talliin aikoinaan hyppäsi. Christopher Bell vuorostaan ajaa #20 autoa ensi kaudella JGR:llä ja tämähän on ollut jonkin aikaa selvää, mutta edellisessä viestissäni puhuttelin kuin se vielä vapaana paikkana olisi ilmasta taiottuna. Jimmie Johnson tekee ehkä sen eräimmän kiinnostavimman hyppäyksen kaikista, kun hän siirtyy Chip Ganassin talliin IndyCarin ensi kaudeksi; #48 numerona ja Carvana online-autodiileri sponssaajana. Ainakiin ekalla kaudella ei tule ajamaan yhtään ovaalikisaa ja voi olla ettei tule ajamaan niitä lainkaan vormuloiden puolella, mutta kaikki moottori- ja katuradat sisältyvät hänen ohjelmaoppaaseensa. Yksi mielenkiintoisimmista siirroista aikoihin ja tuo nimen omaan paljon pr:ää Amerikan formuloihin tällä siirrolla, joka on päinvastainen joita aikoinaan toteutettiin ne muutamat kerrat IndyCarin ja Nassun välillä, tunnetuimpana ehkäpä Patrickin, Franchittin ja Allmendingerin tulemiset, mutta kyllähän Montoyakin lähti toisaalta Nascarista vielä IndyCariin siksi lyhyeksi kultaiseksi aikakaudeksi ja Scott Speed teki aika samanlaisen urankaarroksen.
-----------------
Pistetilanne pudotuspeleissä 3. kierroksella 2/3: 1. Logano (voitto), 2. Harvick (pistejohtaja), 3. Hamlin (-15), 4. Keselowski (-17) /////// putoamisvaarassa: 5. Bowman (-42), 6. Elliott (-42), 7. Martin Truex Jr. (-53), 8. Kurt Busch (-98)

Texasissa Kyle Busch sai jatkettua kuudentoista vuoden mittaiseksi voittoputkeaan, kun hän vihdoin tänä vuonna voitti bensansäästön auttamana vihdoinkin myös maaliin asti suvereenisesti ajetun reissin. Aurinkoakin puskeneen pilvimassojen läpi ajelluissa menoissa Truex Jr. tuli toiseksi ja pakkovoiton ollessa edessä olisi mieluusti voittanut jo nyt, mutta pitää odotella Martinsvilleen jossa on vielä yksi mahis edetä, voitolla mutta ensimmäinen muisto radasta on ainakin kultainen alkukaudesta joten katsotaan onko tämä se pelastusaskel hänen sesongilleen lentää nelikon joukkoon,

Bowman oli viides ja ilmestyi juonitteluihin aivan kreivinaikaan, tosin mahdollisuksia kylvettää autoa voittajan ympyrässä ei ollut, mutta palasi lähemmäs sinne jossa lymysi alkukisasta sunnuntain puolella. Myös hänen optionsa alkavat olla must win scenariossa roikkumassa M'villessä joskin omaa mahdollisuudet mennä pisteilläkin, mutta se tarvitsee kovan iltapäivärykseen aivan Auringon eturintamassa. Keselowski oli kuudes ja näyttää vahvalta tällä hetkellä pisteillä ja on ihan hyvä pikkuruisella radalla, mutta tarvitsee kuitenkin ajaa varmasti maaliin ihan tukevilla sijoilla. Mielenkiintoista nähdä meneekö jopa kolme pisteillä finskuun ja sehän olisikin jotain.

Kurt Buschin tilanne on ankein kaikista, mutta ajoi juuri niin Texasissa kuin olisi voinut odottaakkin ja jos viime kisa olisi mennyt tykisti ja omaisi enemmän pisteitä bonuksena niin tälläiset suoritteet eivät olisi lainkaan enää kaukana flätkähtämästä neloseen ja viivalle ruuvaamaan kautta kiinni. Nyt on pakkovoitto edessä, mutta jos Virginiassa keltaiset heiluu ja taktiikkaa sekä kovaa ajoa superkeskittyneillä silmillä tarvitaan, niin KuBu voi kyetä sen tekemään. Hamlin oli kanssa kisan aikana, ja heti uusinnan jälkeen keskiviikkoiltana, vaikeuksissa ja eilen ehtoolla jo hänen nokkaansa autosta jouduttiin hieman teippailemaan kontaktin takia joka ei kuitenkaan suurta murhetta tuottanut. Kisan puolessa välissä veti pitkään happea eikä kulkusuunta ollut mihkään, mutta loppupuolella taikoi erinomaisen päivän taikinan tuoden autonsa kympin joukossa maaliin. On myös pistellä vahvasti kiinni, mutta tarvitsee aika hyvän sijoituksen kuitenkin M'villestä.

Jo jatkoon mennyt Logano oli kymmenes aika perusterveellä ja hänelle tyypillisellä puristuksella eilenä. Ei sitä parasta, mutta ei huonointakaan ja saattoi olla säädön, kahden päässä ajakseen vähän kovempaa, mutta aika ja kierrokset loppuivat kesken. Harvick vuorostaan tuli optimistisena kisan jatkamiseen ja korjaukset näyttivät toimineen kun parhaimillaan hän kävi jo viidenkin joukossa, mutta pimeyden tultua viilennyksen oltua vieläkin voimakkaampaa ja eikä yhtään etua tuoreista renkaista sekä jopa draftauksen ollessa kuuma puheenaihe 1.5 mailisella & mahdollinen kuitenkin pieni vaurio kyljessä vauhtia hiljentämään teki sen, että oli tyytyminen sijaan 16:sta sekä kierroksella ohitukseen. Pisteillä on menossa jo sisään ja Martinsvillessä jos sijoittuu pisteellisesti asemiin osioiden aikana, niin voi sillä jo mennä jatkoon, mutta loppusijoitus kohtuullinen tekee tämän loppuviimein. Nyt pitäisi vaan saada momentumia aikaiseksi jotta se mestaruus-statsi tulee sieltä esiin kauden tullessa kalkkiviivoille.

Chase Elliott oli lopulta vaiherikkaan kisan jälkeen 20:s. Hän ajoi aika osuvasti kierroksesta toiseen kympin tienoilla eikä ollut voiton suhteen mitenkään todennäköinen kontenderi, mutta sijoitus johonkin siihen saumaan olisi tehnyt paljon parempaa kuin mitä nyt tuli. Syynä oli kahteen otteeseen tehty varikkopysähdys vihreän lipun alla, eli ensin bensaa ja ulos, mutta takaisin sisään kun toisen puolen yksi renkaista oli kankailla lähestulkoon ja alkoi säristämään varikkokäynnin jälkeen vasta - erikoista kyllä. Se vesitti taktiikan ja ilmeisesti mitään varoitusmerkkejä ei ollut ennen pitstoppia joka tekee siitä erikoisen, että vasta lähdettäessä sieltä ja vanhat renkaat pitäessä saadakseen ratapaikkoja, se alkoi tekemään pahanmerkkejään joka on hyvin turhauttavaa koska kaiken olisi voinut kerralla tehdä jos tietoa olisi ollut n. minuuttia aikaisemmin. Chase Elliott vaatii kovan päivän Martinsvillessä, hyvä rata hänelle ja on johtanut siellä paljon kierroksia, mutta nyt joko voitto tai mahtipäivä pisteillä vie hänet finaaliin.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/racecenter/2020/nascar-cup-series/autotrader-echopark-automotive-500/stn/results/
Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/nascar-cup-series/

Kolmas kierros tosiaan huipentuu piskuisen Martinsville Speedwayn leppoisan puustoisessa ja junarataa vieressään käytössä olevan piiskatessa sceneerisiä iloisuuksia pintaan hienon 0.5 mailisen radan kompleksiin. Tämä kisa myös ratkaisee sunnuntai-iltana erinomaiseen katseluaikaan nyt viikonloppuna finaalinelikon lopullisen muodon!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös