NASCAR/ARCA 2015

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Matt Kensethille tuli sit kakkua kahden kisan verran.

Sinänsä oikea tuomio, tommoset toimet eivät yksinkertaisesti kuulu kisaradoille, ei edes Nascarissa. Toisen pyöräytys kärkitaistelussa on täysin eri juttu kuin miljoona kierrosta jääneenä puskea johtava auto seinään. Eka menee edes kisatilanteen piikkiin, tuo Martinsvillen tempaus vain idiotismin ja kostonhimon piikkiin.

Enkä ole Logano -fani sen paremmin.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Oikeastaan aika yllättävää, että tämä Logano-Kenseth -tapaus on ensimmäinen, missä vihanpito merkitsee mestaruushaaveiden loppumista tai totaalista vaarantumista. Ajattelin ennen nykyformaatin käyttöönottoa, että tätä nähtäisiin enemmän, ja koska lähtöruudukko on enemmän tai vähemmän täynnä kusipäisiä luonteita, jotka ovat alttiita riitaantumaan ja ajelemaan toisiaan pihalle, Johnson herras- ja rattimiehenä keräisi mestaruuksia entistä tiuhempaan tahtiin.

Eipä siinä, hyvää viihdettä. Kuten esim. Gordon ja jr totesivat, Logano sai hyvin pitkälti sen minkä tilasi. Ei niinkään mitä Kansasissa tapahtui radalla, vaan kisan jälkeiset kommentit olivat Loganolta sellaista nulikka-jonneilua, että oksat pois. Mutta eipä oikeastaan Loganon historialla muuta voinut odottaakaan.

Itse olen Nascaria seuratessa lähinnä toivonut, että joku muu kuin HMS voittaa, mutta ei tuo Gordonin mestaruus niin paha olisi. Edellisestäkin on jo tovi ja vaikken Gordonista koskaan ole pitänyt, niin onhan hän kuitenkin yksi kaikkien aikojen parhaista. Tietysti kaikista paras syy toivoa menestystä juuri Gordonille on se, että muiden jahdissa mukana olevien punaniskojen mestaruus olisi huonompi vaihtoehto. Toyotaltakin on mukana jahdissa kaksi vastenmielisintä mahdollista kuskia.

Kyllä NASCAR on ihanaa, vaikka melkoista hate watchingia aina välillä!
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kolmannen kierroksen toisena kisaviikonloppuna on aika-ajot saatu ajettua eilen Texasissa. Paalulta lähtee Brad Keselowski ja hienosti toiselta paikalta Kevin Harvick. Muut jahtaajat lähtevät näiltä sijoilta: Kyle Busch 3:s, Joey Logano 4:s, Kurt Busch 7:s, Carl Edwards 13:sta, Jeff Gordon 18:sta ja Martin Truex Jr. 23:s.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/aaa-texas-500.raceResults.qualifying.html

Erittäin harvinainen oli tuo NASCARin rangaistus Matt Kensethiä kohtaan pistää hänet kahdeksi kisaksi hyllylle, mutta noissa olosuhteissa joissa jahti on edennyt tähän vaiheeseen ja Joey Loganon jahdin suhteen päätös oli kuin rauhoittaa tilanne tähän pisteeseen, eli JL saa rauhassa kisata kauden finaalikisa-paikasta ja MK vuorostaan jäähdyttelee sen aikaa, että vihamielisyydet ovat radalla ohitse.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sellainen kisa oli sitten viime sunnuntaina Texasissa. Tapahtumia riitti heti alkuun ja jo kuten jo todettiinkin, niin rengastilanne näytti alkuun aika huonolta kisassa ja vaikka parannusta tulikin, niin vielä kisan loppupuolellakin muutamalla tiimillä oli edelleen liiallista kulumaa ja myös rengasrikkoja.

Brad Keselowski dominoitti kisaa mielin määrin ja oli päättäväisenä lyömässä lippua kauden päätöskisaan finaalinelikossa ja 312/334 johdettua kierrosta hyvin kertoi tarinan totuudesta ja draivista kärjessä pysymisestä. Mutta kisan aivan ratkaisevilla hetkillä tapahtui sama kuten kolmella viime vuosien myöhemmän kalenterikisaviikonlopun tuloksissa Texasissa, eli Jimmie Johnson tuli ja kuittasi BK:n kärkipaikalle ja voitti tämän Texasin jahtikisan neljännen kerran perättäin. Kertoi myös JJ:n tiimin osaavaisuudesta edelleen perehtyä ja pitäytyä kärkitaisteluissa niillä radoilla joissa todellakin mallikkaasti kulkee vaikka olisikin jo ollut tippuneenna jahdissa - tosin Martinsvillessä olisi odottanut samaa, mutta se meni hieman vaisusti kuusinkertaiselta mestarilta. Kuitenkin arvokas voitto; kauden viides ja ennen kaikkea huolimatta alisuorituksista ja rikkoontuneista pienistä osista ja huonoista kisaviikonlopuista vauhdin uupuneisuuden vuoksi kauden aikana, tämä on voittojen määrässä jaetulla kakkostilalla Matt Kensethin kanssa Joey Loganon vetäessä joukkoa siinä kategoriassa. Tosin viime voitosta ehti parikymmentä kisaa kuluakkin, mutta parempaa voittaa myöhempään ja ansaitulla voitolla kriittisimmällä hetkellä kisaa, kun johtaa kisoja ja jäädä sitten kuitenkin voiton syrjästä harmittavan kauas. Kuten sanottuna, sillä hetkellä hyökkäys ja parempi auto jolloin tuloksilla ja ruutulipulla alkoi tulla jo suuren suuri merkitys niiden lähestyessä.

Brad Keselowskin jäätyä edelleen odottelemaan sitä hänenkin kohdalta melkein pakollista voittoa kolmannen kierroksen finaaliin, niin samaa voi myös sanoa vielä suuremmalla syyllä Joey Loganosta joka oli ensimmäinen kuljettaja joka koki kisassa rengasrikon heti kilpailun alkuvaiheilla sen vasta oikeastaan käynnistyttyä. BK oli kuitenkin toinen, mutta JL oli vasta 40:s joka johti murheelliseen lopputulemaan kisassa ja pakkovoiton eteen kierroksen finaalissa. Se rautaisa ote joka JL:llä oli toisella kierroksella, niin on muuttunut epätoivoiseen pakkovoiton eteen joutumisella, joka ei ole koskaan herkullinen eikä suotava tilanteeseen pakotettamisella.

Tällä hetkellä viivan paremmalla puolella olevilla Kyle Buschilla (4:s) ja Martin Truex Jr:lla (8:s) oli myös kiitettävät iltapäivät varmoilla perussuorituksilla. Viivan huonommalla puolella vuorostaan Carl Edwards ajoi hyvän kisan (5:s) ja hänellä ei välttämättä ole pakkovoiton paikkaa, mutta ihan kärkipaikoilla pitää kierroksen finaalikilpailussa olla ja muuttuvana tekijänä on se, mitä tapahtuu viivan paremmalla puolella. Kurt Busch (7:s) vuorostaan on pakollisen ruutulipulle ensimmäisenä tulijan roolissa, kun hänellä on sen verran matkaa kärkeen, mutta toivotaan tsemppiä myös Kevin Harvickin tallikaverille!

Kevin Harvickin kolmas tila viime sunnuntaina Texasissa oli kuin voitto, pakko sanoa. Kärkivauhdeissa läpi kisan, mutta kun siihen ynnätään ensimmäinen rengasrikko kilpailussa suhteelisen alussa - sen jälkeen nousu kärkipaikoille kunnes kisan loppupuolella vaihdekepin pidikkeen hajottua autoa piti ohjata toinen käsi ratilla ja toinen vaihdekepillä, ettei auto pudota vaihteita neloselta ja riko vaihdelaatikkoa. Miettikää tuota kaarteissa, kun auto piti ihan top-10:n kyytiä tuolloin liukkailla kallistuksilla KH:n ohjastaessa sitä mahdollisimman kovaa ja miten vain mahdollisimman hyvin pystyi. Aikamoinen suoritus, kyllä vain! Sen jälkeen tuossa tilanteessa työskennellessä tapahtui toinen rengasrikko ja tuossa vaiheessa alkoi olla aika mietteliäät tunnelmat, että mitä mahtaa tulla tästä kamppailusta. Hyvähän siitä joka loistavuuden käänteissään tuli, kun tuosta KH pitäytyi radalla ja nousi aikaisemman varikkostopin tehtyään (rengasrikko) kärkeen takaisin muiden hoidettuan oman syklinsä. Ongelma oli kuitenkin se, että renkailla oli sen verran kierroksia alla, että kierrosajat olivat selvästi hitaammat kuin kärjellä ja pian autoa tuli ohi, mutta sitten tuli erinomaiseen paikkaan keltainen ja kaikki varikolle, jolloin KH oli edelleen kärkijoukoissa ja sai autoonsa myös osan, jolla tuo vaihdekeppiin liittynyt ongelma saatiin korjattua ja näin ollen tuo maaliin kolmantena tuleminen oli kyllä kuin voitto.

Mikään ei ole yhtä tärkeää kuin sellainen hyvän olon saaminen tiimin osaavudesta ja auton iskukyvystä, jota kutsutaan momentumiksi saavutetun vauhdin jatkumona ja oikeista muistiinpanoista ja säätövihkoista merkintöjen jatkaminen. Se on kauden tarina ollut ja kun kausi tulee kolmannen kierroksen finaaliin tänä viikonloppuna Phoenixiin, joka on Kevin Harvickin paras rata kaikista - 7 voittoa ja neljä viimeisimmistä kisasta Phoenixissa on päättynyt Kevin Harvickin voittoon. Asetelmat ovat erinomaiset.

Kisan tulokset Texasista: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/aaa-texas-500.raceResults.results.html

------------------------

Nascar Chase For The Cup

1. Jeff Gordon (jatkossa voitolla)
2. Kyle Busch (+11)
3. Kevin Harvick (+10)
4. Martin Truex Jr. (+7)

------------------------ Putoamisvaarassa ennen kierroksen finaalia

5. Carl Edwards (-7)
6. Brad Keselowski (-19)
7. Kurt Busch (-28)
8. Joey Logano (-63)

------------------------

Tänä viikonloppuna on sitten totta tosiaan trillerin paikka, kun kauden toiseksi viimeinen ja kolmannen kierroksen finaalikisa käynnistyy Phoenixissa, Avondalessa, Arizonassa. Litteähkö mailin ovaali, joka on hyvin pitkälti sukulaisrata New Hampshirelle, mutta eroavaisuuksia myös löytyy runsaasti joka kohdassa rataa. 1-2 kaarre koostuu jarrutuksesta suhteelisen sisälle, mutta auton voi myös antaa rullata vähän yli kolmen linjan ajettavalla pitoisalla alustalla. Läheltä seinää poistutaan kaarteesta aina takasuoran loivaan, mutta suuruusluokaltaan isohkoon klippiin ja oikeastaan kaarteeseen, josta ponkaistaan erittäin sisältä tultaessa viimeiseen kahteen kaarteeseen. Takasuoraklipissä tosin kuljettaja voi valita niin paljon oikaisua kuin haluaa, eli kisassa ohitusyrityksiä tulee hyvinkin kaukaa oikaisten itse ratakaarteeseen ja itse rataan. Radalla oleminen tosin kannattaa, koska normaalitilanteessa se on hivenen nopeampi kuin itse oikaisu (auton kulma ja jarrutus kaarteeseen muuttuu) mutta jos haluaa pihistää juuri rinnalle, niin se on hyvä paikka se tehdä pienellä riskilläkin. 3-4 kaarre ovat hyvin vaikeat ja ahtaat (n. 2.5 linjaa) joissa autoa luistatetaan kohti aika jyrkkää kaarteesta laskemiseen ulos kohti pääsuoraa. Radan uudelleen konfiguroinnin jälkeen uusi ratapinta on silti erittäin liukas paikka paikoin ja myös kolarit ovat aivan arkipäivää kummassakin kaarteessa, että useat kontaktit kilpakumppaneihin. Useasti se on juuri perusteellisesti vain valuminen toista kylkeen tai jarrutusvirhe, joka sitten johtaa spinneihin. Myös tuo takasuoran klippi aiheuttaa ohitusyritysten tapahtuessa autojen jarrutuskulmien muutoksia, joka tuo aika tapahtumarikkaita vääntöjä kolmanteen kaarteeseen tultaessa.

Kisalähetys suorana Viaplaylta ja Ruutu-palvelusta kello 21:00 alkaen sunnuntai-iltana ja jälkilähetyksenä NelonenProlta maanantaina kello 14:00. Miten mahtaa käydä ja ketkä kolme Jeff Gordonin lisäksi ovat mukana Homestead-Miamin finaalissa..
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Kyllähän tämä jahti on nyt pedattu Harvickille. Edessä lähestulkoon paras rata ja mahdollisuus voitolla pudottaa pudottaa menestyneempi tämän kauden Penske-kuskeista ja tehdä toisenkin urakka todella vaikeaksi. Loganolla siis pakkovoiton paikka. Keselowskin mahdollisuudet selviytyä jatkoon ilman voittoa ovat luokkaa pienet. Eivät tietenkään mahdottomat, sillä Phoenix on hankala ja arvaamaton rata. JGR:n kuskeilla on kova työ top5:een ja se tasoittaa Keselowskin urakkaa. Odotan tahalleen kolarointeja ja suuria tunteita.

Jos Penske on ulkona finaalista, niin Harvick ajaa käytännössä kakkosluokan kuskeja vastaan mestaruudesta. Logano, Johnson, Kenseth, Keselowski ja Hamlin ovat kaikki ulkona. Kyle Busch on kuskina ykköskategoriaa, mutta hänen rekordinsa Homesteadissa on eeppisen surkea. Gordonilla ja Edwardsilla on Miamista menestystä, muttei parilta viime vuodelta. Truex jr:llä on tietysti pieni yllätyspotentiaali, mutta niin minullakin eurojackpotissa.

TExasin loppu oli hieno. En muista, että olisin koskaan ollut iloinen Johnsonin tai HMSn voitosta. Tuli sekin päivä koettua. Johnson on tietysti kaikin puolin arvostettava kuljettaja ja kaikesta päätellen hieno mieskin, mutta voittamista vaan on ollut liikaa. Ja kun voittaminen alkoi aikoinaan toisen HMS-menestyjän varjosta, niin se oli alusta saakka vastenmielistä ja sietämätöntä :)
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itse olin kyllä pettynyt Texasin kisoihin. Tuossa viikolla katsoin trukit/infin/sprintin kisat putkeen netistä LP2008:sta. Ja jotenkin tylsiä
ja innostamattomia oli kaikki kolme kisaa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Itse olin kyllä pettynyt Texasin kisoihin. Tuossa viikolla katsoin trukit/infin/sprintin kisat putkeen netistä LP2008:sta. Ja jotenkin tylsiä
ja innostamattomia oli kaikki kolme kisaa.
Puolitoistamailisten aeropakettia pidetään syypäänä tylsiin kisoihin. Liikaa downforcea, liian vaikea ohittaa, koska takanatuleva on helppo blokata ottamalla ilma pois, ei tarvitse edes fyysisesti olla tiellä. Ensi kaudelle paketti menee uusiksi ja pitää toivoa, että se tuo lisää ohituksia. Testit ovat ilmeisesti olleet lupaavia ja oliko se jossain kisassakin jo koekäytössä?
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
No niin, ei enää pitkä aika, kun moottorit käynnistetään suuremmalla lyhytradalla Phoenixissa. Jännitys on aika tapissa jo, kun tänään sitten selvenee ketkä kolme liittyvät Jeff Gordonin seuraan taistelemaan mestaruudesta kauden päätöskisassa Homestead-Miamissa.

Aika-ajoissa hyvään loppukauden vauhtiin päässyt Jimmie Johnson ajoi paalulle perjantaina, ja autossa oli hyvä vauhti myös lauantain harjoituksissa. Jahtaajat lähtevät näiltä paikoilta: Kurt Busch 2:n (kummankin harjoitusten nopein lauantaina), Carl Edwards 4:s, Martin Truex Jr. 5:s, Kevin Harvick 8:s (hyvä kisavauhti odotettavissa), Kyle Busch 10:s, Jeff Gordon 11:sta, Joey Logano 14:sta ja Brad Keselowski 18:sta.

Lähtöjärjestys tänäiseen kisaan: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/quicken-loans-race-for-heroes-500.raceResults.qualifying.html

Tuo ensi kaudella tuleva kisapaketti NASCARin toimesta autoihin instalaationa laitettavana normaalina, on ollut tällä kaudella käytössä eri muodoissa Kentuckyssa ja Darlingtonissa (sama paketti suhteellisen samanlaiselle konfiguraatiolle) ja sitten hieman suuremmille radoille omanlaisensa, eli Indianapolisiin ja Michiganin toiseen kisaan samanlaisuutta ensi kauden paketin kanssa vastaavat asetukset.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kauden finaalikisa Homestead-Miamissa sunnuntaina 22.11.2015!!

Nyt koettaa se aika sitten vuodesta, kun päätöskisa on enää jäljellä ja neljä kandidaattia taistelemasta pystistä samoista pisteistä ja asetelmista lähtien ennen tätä yhtä kisaa, jossa yksinkertaisesti vain parhaiten sijoittunut näistä neljästä voittaa mestaruuden. Kaikki ovat samalla tavalla käyneet läpi tämän uskomattoman muuttuvan uuden playoff-syystemin, joka on nyt toista vuotta vasta käytössä, ja kun sen pääsee läpi, niin jopa suhteelisen anteliaalla tavalla kaikki neljä asetetaan samalle viivalle mestaruuskamppailussa: yksi kisa, yksi mestari. Tämä systeemi on tällä tavoin loistelias, että kausi saa näin jännän lopun, ja näin ollen ihan ekslusiivinen on tämä NASCARin päätöskilpailun merkitys kaikkinensa - ja fanit tykkäävät vaikka mestaruuteen on sellaisillakin mahdollisuus, jotka eivät sitä aivan auton kilpailukykyyn verraten olisi ansainnut, mutta sanotaan että sen ansaitsee kyllä hyvällä jahdilla tähän mennessä; otetaan huomioon kilpailukyky, tekninen kantavuus ja virheettömyys, niin tasainen suorittaminen on tällöin se avain että mahdollisuuden saa. Eniten johdetuista kierroksista ei tule lisäpisteitä päätöskisassa eikä myöskään edes yhdestä johdetusta - pelkästään sijoitus kisassa merkitsee.

Homestead-Miamin finaalinelikko taistelussa NASCAR Sprint Cup -pokaalista

Kevin Harvick vs. Jeff Gordon vs. Kyle Busch vs. Martin Truex Jr.

Phoenixin jälkeen kaikki selkeni ja itse riemusta olin tyytyväinen, kun Kevin Harvick pääsee taistelemaan finaalissa toisesta mestaruudestaan ja toivottavasti voittaa toisen peräkkäisen!! Nyt kaikki peliin ja mestaruutta kohti :) :ahem: Phoenixissa valitettavasti voittoputki katkesi, mutta toinen sija ja lippu varmasti finaaliin, niin ei käy valittaminen. Ennakkosuosikin asema tuo omanlaisensa paineet, mutta juuri vuosi sitten samaisessa tilanteessa KH tuli finaaliin ja radalle jossa hän ei ollut ennen voittanut, mutta ottaen #4 tiimin huikean auton iskukyvyn ja kuljettajan taidot huomioon, niin tuli kilpailun voitto ja Cup-pystiä päästiin nostelemaan kilpailun jälkeen! Samalainen kilpailun hyvin pitkälti kuin viime kaudella, niin on juhlat valmiina! :)

Phoenixissa sateiden takia startti viivästyi peräti kuutisen tuntia ja kun ajamaan vihdoin päästiin, niin sadetta oli edelleen tutkassa. Kilpailun ylitettyä puolivälinsä ei mennyt kauaa, kun sade tuli takaisin ja kun se myräkkä oli niin voimakas niin kisa päätettiin virallistaa. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan oli varikolla Dale Earnhardt Jr. joka juuri ennätti maaliviivan ylitte varikolla ennen turva-autoa (keltaisten tultua, Dale Junior varikolla maaliviivan takana ja ennätti ennen turva-autoa siihen) joka tarkoitti johtajan paikkaa sillä syklillä hänen stoppinsa jälkeen - ja kun punainen lippu tuli, niin ei mennyt kauaa kun hänet kruunattiin kisan voittajaksi.

Kevin Harvickin haastajista Homestead-Miamin finaalissa tulivat näillä sijoilla kilpailun virallistamisen jälkeen maaliin: Kyle Busch 4:s, Jeff Gordon 6:s ja Martin Truex Jr. 14:sta. Se myönettäköön, että haastajien lista olisi voinut olla kovempikin, että viime kaudella tilanne oli hyvin samanlainen, mutta silloin Joey Logano oli selvä ykköshaastaja ja sitä feudia ennen grande finalea myös pidettiin yllä. Nyt tilanne on se, että kilpailukyvyllisesti sieltä on tulossa kolme hyvin samalaista vauhtia jahdissa pitänyttä vastaan jotka tulevat kilpailussa ajamaan paljon toisiaan vastaan samoista sijoista. Jeff Gordon uransa päätöskisa ja kaikki liossa (ja alustaa kisaviikonlopulle on tuunattu jo Martinsvillestä asti), Kyle Busch joka lähtee samalta viivalta muiden kanssa ja voi olla pelottava vastus mitä mestaruuteen tulee vaikka rata ei ole lähelläkään hänen parhaitaan (jos autoon saadaan sellaista särmää, josta hän pitää, niin tulee olemaan kärkisakissa) ja Martin Truex Jr. joka MWR-aikoinaan ajoi hyvin Homestead-Miamissa ja ymmärsi radan dynamiikan (ja nyt on auto ja tiimi joka on koko kauden lähes ylisuorittanut, niin se on nykyistä keskiarvoa ja on todella yllätysvalmis jos säädöt ovat toimivat).

Jahti näin ollen päättyi Joey Loganolla, Brad Keselowskilla, Kurt Buschilla ja Carl Edwardsilla. Uskomatonta kuinka nopeasti chase on edennyt jo ratkaisevaan pisteesensä ja kuinka monta potentiaalista mestaruuskandidaattia on jäänyt ulos - ja etenkin - nyt viime kierroksen päätteeksi Phoenixissa. Carl Edwards ansaitsee isot aploodit loppukaudestaan, joka oli tasaisuudella painotettu ja yksiselitteisesti se vuorostaan juonsi juurensa kilpailukyvyn selkeästä parannuksesta verrattuna vaisuun alkukauteen. Vaikka ei vieläkään lähelläkään parasta CE:tä radalla olla tällä kaudella koettu, niin positiivinen tason nosto siihen miten JGR:llä kausi starttasi. Kurt Busch ajoi mielestäni koko kauden erittäin hyvällä nuotilla eikä yhtäkään ylilyöntiä tapahtunut nyt kauden edetessä, mikä oli hänelle itselleen ja koko SHR:lle suuren suuri seikka, koska nyt on tietä mistä rakentaa eikä mitään yhtäkään töyssyä liikkeessä. Kuskina kärkikaliiberia ja eri toten juuri SHR:n se toinen virstapylväs tällä hetkellä. Ehkä enemmänkin olisi voinut ajaa voitoista, mutta hänelle on suht tasaisesti urallaan merkitä aina hyväksi kaudeksi ne parin voitot ja erityisesti jatkumona kestävä kilpailukyky, jonka hän on taas saanut toisena vuotena uudessa tallissaan esille ja se lupaa voittotaisteluita jatkossa paljolti.

Pensken tavoite oli saada Joey Loganon lisäksi myös hänen tallikaverinsa Brad Keselowski taistelemaan finaalissa tittelistä, mutta nyt viimeisellä kierroksella finaalipaikoista kisaileminen jäi kyllä aika valjuksi. Toki, kummainenkin johti kierroksia ja hallitsi omalta osaltaan (JL Martinsvillessä, BK Texasissa) mutta voitot jäivät tulematta olosuhteiden ja ulkopuolisten tekijöiden vuoksi. Kummatkin olivat ottamassa osumaa Martinsvillessä, Texasissa vuorostaan JL koki rengasrikon ja BK ohitettiin viimeisten kierrosten aikana joka jätti toista enemmän ja toista vähemmän kuitenkin niin kilpailukykyisessä jahdissa taakse, että Phoenixissa meni kortin peluuseen. - Ja kun sadetta piisasi ratkaisevassa tämän kierroksen kisassa ja kisaa ei saatu vietyä loppuun, niin kummankaan panos ei enää riittänyt noissa asemissaan joissa he olivat. Merkkaisin silti koko kauden kuitenkin onnistuneeksi Joey Loganolta, vaikka ei välttämättä kesällä oli terävimmillään niin jahdin alettua oli ennen epäonnistumisten sarjaa. Brad Keselowski suorastaan hiipi keväällä ja kesällä - ja parhaimmillaan hän oli oikeastaan kun tuota uutta pakettia jo ensi kaudelle kokeiltiin muutamassa kisassa tänä vuonna. Jahdissa alkoi kulkemaan paremmin josta tuo Texasin erinomainen esiintyminen kertoi, mutta myös Martinsvillessä aika dominointia yhdessä vaiheessa.

Phoenixin tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/quicken-loans-race-for-heroes-500.raceResults.results.html

Sarjatilanne mestaruudesta taistelevan nelikon takana: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Mainittakoon myös, että nyt viimeiset kolme kisaviikonloppua Sprint Cupin mukana kulkee uskollisesti myös kummatkin alasarjat, jotka myös päättävät totutusti kautensa kuningasluokan mestaruusviikonloppuna. Toimivat tunnelman lisääjänä suuressa kisaviikonlopussa ja tuovat omat lisäjännityksensä ennen hienoa finaalia sunnuntaina. Mestaruudesta riittää taisteltavaa edelleen kummassakin sarjassa, tosin että pistejohtajalla on kummassakin sarjassa se jo hyppysissään.

Xfinity-sarjassa Chris Buescher on pistejohtajana ollut melkein koko kauden ennen finaalia. Hänelle riittää kolme haastajaa, eli nelikko kisailee myös tässä mestaruudesta: Chase Elliot (-18), Ty Dillon (-22) ja Regan Smith (-24).

CWTS:ssä vuorostaan mestaruudesta taistelee kaksi nuorukaista ja moninkertaisella mestarillakin, kokeneella konkarillakin on takana vielä teoreettiset mahdollisuudet. Pistejohdossa on Erik Jones ja hänet haastaa Tyle Reddick (-19) ja Matt Crafton (-32).

Kummatkin sarjat ajavat vielä tämän kauden normaalilla, koko kauden kestävällä runkosarjalla, eli jatkuvalla pistekamppailulla. Ensi kaudeksi voi olla mahdollista että nämäkin kaksi sarjaa siirtyisivät omanlaiseena chase-systeemin ja sitä tarkastellaan välikauden aikana.

Paikka on siis Homestead-Miami Speedway, Miamissa, Floridassa. 1.5 mailin nopea ja vanhapäällysteinen rata, jonka konfiguraatiot ovat kummassakin kaarteessa erilaiset ja autojen säädöt ovat näin ollen monimutkaiset jo muutenkin liukkaan radan lisäksi. 1-2 kaarre ovat todella jyrkkiä, noin neljän auton levyisiä, joissa voi ajaa rataa sekä ihan rataviivan tuntumassa, että seinän vieressä. Rata kuitenkin kaartuu todella jyrkästi takasuoralle, jolloin autoja hiema luistellenkin koetetaan saada mahdollisimman pian kääntymään apex-kohdassa kaarretta. 3-4 kaarre ovatkin sitten tyystin erilaiset, joskin samaa kaltevuutta, mutta kaarteen apex-kohta on jo heti pian kun kaarteeseen ollaan vasta tultu ja kaarre kuin hieman loppuu kesken kun pidetään taittoa yllä pitkän matkaa loivenemassa mallissa ennen suoristusta ja pääsuoraa, joka kuin alkaa loppuvaiheessa kaarretta. Kummassakin kaarteessa on omat haasteensa, ja seiniin osumisia ja spinnejä tulee aina jonkin verran kuten myös aika-ajoin rytäköitä etenkin kaarteista tulossa.

Iso finaalikisa ja koko kauden päätöskisa alkaa kisalähetyksen merkeissä Viaplaylta ja Ruutu-palvelusta kello 21:00 sunnuntai-iltana. NelonenPro:lta tulee jälkilähetyksenä alkaen kello 23:00. Kaikki tuolloin katselemaan vastaanottimien ääreen mitä loistavina ja jännittävintä viihdettä jahdin huipentuessa.
 

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
Homesteadissa on tänä viikonloppuna kruunattu jo kaksi uutta mestaria. 19-vuotiaasta Erik Jonesista tuli Camping World Truck Seriesin historian nuorin mestari, kun hän sijoittui kuudenneksi Matt Craftonin voittamassa kisassa. Joe Gibbs Racingin juniorikuski Jonesia on hehkutettu tulevaisuuden supertähtenä, ja JGR:n kilpailukyky huomioonottaen onkin helppo povata miehelle valoista tulevaisuutta.

XFINITY-sarjassa puolestaan Chris Buescherin 11. sija riitti varmistamaan Roush Fenway Racingin kuljettajalle mestaruuden. Päätöskisan voittoon ajoi Kyle Larson.

Tänä iltana vuorossa onkin sitten kauden huipennus eli Sprint Cupin päätösosakilpailu. Aika-ajossa paalulle ajoi Denny Hamlin ennen Joey Loganoa. Chase-kuljettajat ajoivat seuraaville sijoille:
Kyle Busch 3.
Jeff Gordon 5.
Martin Truex Jr 11.
Kevin Harvick 13.

Kisan olisi tarkoitus alkaa klo 22.15 Suomen aikaa, mutta sääennusteet ovat luvanneet Homesteadiin sadetta ja ukkosta, joten kisan alkua joudutaan ehkä siirtämään. Toivottavasti ei käy kuten Phoenixissa, vaan kisa pystytään ajamaan täysimittaisena. Mestaruuden ratkeaminen sateen lyhentämässä kilpailussa olisi melkoinen antikliimaksi.

Kisa on myös Jeff Gordonin joutsenlaulu NASCARissa kuljettajan roolissa, ja mikäpä olisi parempi tapa jäädä eläkkeelle kuin voittaa uran viides mestaruus uran viimeisessä kilpailussa. Mestaruus on chase-systeemin käyttöönoton jälkeen karttanut #24 tiimiä, mutta Hendrick Motorsportsin viime aikojen vire huomioiden tänään se on täysin mahdollinen.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tänään se sitten tapahtuu, tänään se sitten tapahtuu.. Kauden finaali ja mestaruuden ratkaiseva vääntö neljän kesken. LightningRider hyvin jo alusti viikonlopun tapahtumia ja tänään sitten se jännitys on aivan huipussa - ja tosiaan - toivottavasti se sade siirtyisi ainakin parin tuntia lähetyksen alkamisen jälkeen sivummalle, joten kisaaminen olisi käynnissä sitten puolen yön jälkeen. Tutkan mukaan tälläinen on mahdollinen ja siihen uskotaan.

Kevin Harvick lähtee aika-ajojen jälkeen nelikosta kauimpaa kärkeä, mutta autossa on hyvä kisavauhti ja tässä kisassa kaikki vain mitä on annettavaa, niin radalla se näyttäytyköön ja Kevin Harvick sekä #4 tiimi kruunattaisiin mestariksi!! Se on jo selvä, että ottaen huomioon mitäkin vauhtia mestaruuskandidaatit ovat pitäneet jahdissa ja runkosarjassa, niin tänään kyllä aina tälläisessä tilanteessa kaikki tulevat olemaan top-5:ssa ja top-10:ssä vauhdin puolesta; tuo satsaus yhteen ja tärkeimpään kisaan tekee vauhdillisesti suuria tekoja. Pitkät juoksut ovat tärkeässä osassa ja lyhyeillä renkaista hyödyn saamiseksi ohituksia pitää hakea joka-puolelta rataa ja kaarteissa ajolinjallista leveyttä riittää.

Vaikea edelleen ajatella, että tämä tulee olemaan Jeff Gordonin viimeinen kisa - ja kun ajatellaan minkälainen kansan-ikoni Jeff Gordon on NASCARissa, mutta myös sen ulkopuolella. Hänen kannattajatiimiinsä on myös liittynyt Yhdysvaltain ex-presidentti Bill Clinton keskellä hänen vaimonsa Hillary Clintonin presidenttikampanjaa, joten arvovaltaista kannatusta myös on saanut taakseen. Toivotaan myös tsemppiä yhdelle kaikkien aikojen parhaista hänen viimeisessä kisassaan!!
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Hamiltonkin katsomassa kisaa. Tunteeko sitten Gordonin jotenkin, en tiedä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kyllihän sen sitten vei. Netissä ollut katkeruutta Nassen systeemin "järjettömyydestä" kun koko hoidon voittaa sellainen joka ei kokonaispisteissä(kausi kokonaan) ole 15 parhaan tms joukossa.

No, mielummin Busch kuin Kese, Logano, Johnson tai muut joista pidän vielä vähemmän.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kyllihän sen sitten vei. Netissä ollut katkeruutta Nassen systeemin "järjettömyydestä" kun koko hoidon voittaa sellainen joka ei kokonaispisteissä(kausi kokonaan) ole 15 parhaan tms joukossa.

No, mielummin Busch kuin Kese, Logano, Johnson tai muut joista pidän vielä vähemmän.
Niin, ehkä olisi syytä kruunata jatkossa NASCARin oikeaksi mestariksi koko kauden aikana eniten MM-pisteitä kerännyt kuljettaja ja jakaa Chase-playoffien voittajalle oma pystinsä. Siinä riittäisi kaksin verroin jännitettävää eikä perinteitä sotkettaisi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Kyllihän sen sitten vei. Netissä ollut katkeruutta Nassen systeemin "järjettömyydestä" kun koko hoidon voittaa sellainen joka ei kokonaispisteissä(kausi kokonaan) ole 15 parhaan tms joukossa.

No, mielummin Busch kuin Kese, Logano, Johnson tai muut joista pidän vielä vähemmän.
Eiköhän Kyle Buschin kohdalla suurin syy valittamiseen ole se, että hän pääsi jatkoon ajettuaan puolet chase vaihetta edeltäneistä kisoista ja mestaruuden menemistä hänelle ei siksi pidetä reiluna koko kauden ajaneita kuljettajia kohtaan.

Voi olla, että Kyle Buschin mestaruus johtaa taas sääntömuutokseen, koska se paljasti selkeän ongelman nykyisissä säännöissä ja se ongelma on korjattava mikäli saman ei haluta toistuvan ja yksi vaihtoehto on se, että chaseen pääsevät kuljettajat ratkaistaan suoraan pisteiden perusteella ja voitto ei enää toisi automaattista paikkaa chaseen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vaikka yleensä melkoinen puristi olenkin, niin itse kyllä diggailen tästä nykyisestä playoff-Chasesta. Ihan kiva, että jollain sarjalla on erilainen mestaruustaistelu. Toki, Chasen (ja playoffien ylipäänsä, esim. joukkuelajeissa) päätteeksi mestari ei välttämättä ole se, jonka kausi kokonaisuudessaan oli paras, vaan se, jonka playoff-kampanja oli vahvin tai joka vain selvitti tiensä playoffien läpi ohi kompastelevien suosikkien. Mutta se on Chasen luonne, eikä tuo minua niin haittaa. Tosin, jos jotenkin Chasea muuttaisin, niin pisteiden resetöinneistä luopuisin mutta voitolla etenisi vaikkei pisteet riittäisi. Tietty se veisi jännitystä, kun runkosarjan ykkösellä olisi aika helppo tietä ihan finaaliin vain pisteitä ajamalla. Mutta joku voisi silti yrittää nousta top 12:n ulkopuolelta mestaruuteen voitolla joka kierroksella.

KyBu:n tapauksessahan sääntöjä ei kuitenkaan niin hirveästi venytetty. Voitolla runkosarjassa pääsee Chaseen, jos on pisteissä top 30 ja kisavoittajista 16:n joukossa. Ainoa poikkeus oli sallia Chaseen mukaan pääsy, vaikka Kyle ei kaikkia kisoja ajanutkaan. Tuolla säännöllä on ilmeisesti haluttu välttää kirsikoiden poimiminen kakusta hankkimalla Chase-paikka osa-aikaisella ohjelmalla. Joten Kylen tapauksessa säännön henkeä ei rikottu, täyden ohjelman kuski oli vain loukkaantuneena. Toki, eipä muussa yhtä tasaisessa sarjassa kyllä mestaruutta voitettaisi missaamalla kolmasosa kisoista, mutta kun Chasen myötä ei oikein voi edes koko kauden tittelistä puhua, vaan Chasen tittelistä.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Ensimmäinen Toyotalle, ensimmäinen Kyle Buschille. Monen ilta meni piloille :D

Itse pidän Chasesta. En tiedä, onko tämä yhden kisan finaali paras mahdollinen systeemi, mutta idea itsessään toimii. Voitoista ajaminen kauden alussa on tehnyt kisoista mielestäni parempia ja jännitystä riittää viimeiseen kisaan asti. Eikä mestareiden suhteen ole vahinkoja käynyt. Tälläkin kaudella Busch otti Loganon jälkeen toiseksi eniten voittoja (yhdessä Johnsonin ja Kensethin kanssa), vaikka missasi aika monta kisaa. Sama on pätenyt edellisilläkin Chase-kausilla: Stewart, Keselowski, Johnson x2 ja Harvick olivat kaikki mestaruuskausiensa kärkikuskeja.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Näytä liitetiedosto 21951

Niin siinä sitten kävi tosiaan, että viime sunnuntaisessa finaalissa Kyle Busch tuli ensimmäisenä maaliin ja voitti Sprint Cup mestaruuden vuosimallia 2015. Toista vuotta peräkkäin uudessa systeemissä mestari kruunataan neljästä kandidaatista kilpailun voittajana, joten ketään ei ennätä edelle olemaan parempi. Onnittelut hienosta kaudesta Kyle Buschille ja #18 Joe Gibbs Racingin tiimille - ja ennen kaikkea - ansaistusta mestaruudesta mitä tulee jahdissa selviytymiseen ja olemaan paras siinä kauden tärkeimmässä mittelössä, jonka kautta hän Cup-tittelin voitti ensimmäistä kertaa urallaan!! Joe Gibbsin viime mestaruudesta olikin jo kymmenen vuotta aikaa, kun Tony Stewart voitti #20 tiimissä mestaruuden vuonna 2005, joten jo oli oikeastaan aikakin tulla takaisin ryminällä kultaa ansainneiden joukkoon. Joe Gibbsille tämä oli hänen neljäs mestaruutensa NASCARissa omistajana kuninkuusluokassa. Tämä kolminkertainen Super Bowl -voittajavalmentaja on nyt voittanut Sprint Cupissa mestaruudet Bobby Labonten (2000), Tony Stewartin (2002 & 2005) ja Kyle Buschin (2015) kanssa.

Kyle Busch kruunattiin syystäkin kauden päätyttyä pokaalin ansaitsijaksi, koska kaikilla neljällä viimeisessä kisassa menestyminen oli niin priorisoitu ja ahkeraan työskennelty rataan sopivaa alustaa katsoen kuin vain pystyy jo jonkin aikaa, joten kilpailukyvykkyys tuli väistämättä esille erittäin vaativalla radalla, että kenellä siellä rahkeet riittävät ja kenellä ei vain auto pysy muiden mukana. Kyle Buschin eduksi muodostui - kuten varmasti kaikki huomasivat - hämmästyttävän hyvä auto keskellä rataa ja toisinaan renkaiden kuluessa leveentäen linjaa ala- ja yläpuolelta rataa. Tuo on voittavan tiimin merkki ja kun voit ajaa "kultaista keskitietä" keskellä kaarretta, niin autosi on todella liimattu rataan. Ylälinjalla joudut tulemaan kaasulta ajoissa ja sitten tulemaan kaasulle pikkuhiljaa vaarallisen lähellä seinää liukkaalla sekä poukkoroisella pinnalla, joka vaatii jatkuvaa varovaisuutta. Alalinjalla pääset ajamaan syvälle kaasulla, mutta joudut olemaan kauan pois kaasulta ennen kuin voit palata sille ja liukkalla pinnalla mutkan kaartaessa rankemmin ja rankemmin liusuu auto ylemmäs ja menetät automaattisesti suoravauhtia pitäessäsi autoa mahdollisimman suorassa. Keskilinjalla sen toimiessa ei menetä paljoa vauhtia alalinjalle tultaessa ja ylälinjalle tullessa kaarteesta, joten se toimii nopealla autolla kaikista keskiarvollisesti parhaiten.

Aika pian kilpailun edetessä kävi selväksi, että alun tasaisuudesta huolimatta, ei sekä Jeff Gordonin, että Martin Truex Jr:n vauhti riittänyt ajamaan pokaalista. Kummatkin taistelivat, raastoivat ja yliajoivat tuloksen saamiseksi, mutta autoissa ei riittänyt potkua lyhyellä eikä pidemmällä juoksulla. Uransa Homestead-Miamiin päättänyt NASCARin kaikkien aikojen legendoista, Jeff Gordon oli lopulta kuudes ja kolmas pisteissä ja Martin Truex Jr. oli kahdestoista ja neljäs pisteissä hienon kauden jälkeen. Todella tunteikkaat hetket olivat kisan jälkeen kaikilla Jeff Gordonin ajettua autonsa parkkiin: ei vain riittänyt vauhti sunnuntaina viidenteen mestaruuteen, joka jo sellaisenaan on tosi kova takaisku, mutta kun se auto parkkeerattiin ja hän tuli ulos autossa kyyneleiden tullessa väkisinkin ja tietäen että ura päättyi tähän hyperteettiseen ja maagiseen kamppailuun päätöskisassaan kuitenkin palkinnon mennessä toiselle kilpakumppanille, josta myös hän taisteli majestefoidakseen uransa. Hyvää kilpailuhenkeä osoittaen hän meni mestaruus-seremoniohin kisan jälkeen onnitellakseen Kyle Buschia tittelistä ja loistavasta kisasta. Kiitos Jeff Gordonille ja aina kuitenkin väreistään huolimatta erilaiset olleelle "sateenkaari-Dupont" #24 Chevroletin huimaisevan upealle tiimille!! Kiitos Jeff Gordonille loistavasta urasta, jonka kautta hän asetti riman kilpailukyvylle ja kävi todellisia mestaruuskamppailuja vuosien varrella haastajien vaihtuessa, mutta aina Jeff Gordonin pysyessä.. Kiitos!!

Kevin Harvickin kausi valitettavasti ei saanut sitä kruunua ja olin kyllä kisan jälkeen erittäin pettynyt. Kauteen en ole: voittoja olisi voinut olla enemmän toki (ja monessa kisassa se jäi sijan päähän paremmalla autolla kuin kisan voittaja), mutta kun ansaitset 28 top-10:iä (saman verran kuin Joey Logano) joista 23 top-5:sta (!!) ja pääset puolustamaan mestaruutta finaalissa ja tullen lopulta toiseksi, joka normaaliolosuhteissa olisi pitänyt riittää, jollei Kyle Busch olisi ollut noin hyvä kisapäivänä, niin ei sinällään voi valittaa. Ironista oli kylläkin juuri se kauden jatkunut tarina, joka huipentui tuohon Homestead-Miamin toiseksi tulemista loppupisteissä ja kisassa, jolla rikottiin nykyajan ennätys runner-upeissa yhden kauden aikana, joka on nyt Kevin Harvickin nimissä kolmellatoista kakkossijalla. Kisa venyi startin osalta sateen kasteltua radan, mutta hienoa oli se, ettei vettä tullut enää tuon jälkeen missään vaiheessa kisaa. Rataolosuhteet muuttuivat radikaalisesti harjoituksista ja vaikka kisassa Kevin Harvick käväisi kärjessä #4 tiimillä, niin auto yliohjasi kaarteisiin tullessa ja aliohjasi kaarteista tultaessa, joka on hyvin tyypillinen ongelma Homestead-Miamissa.

Tyytyväinen olen muuten kokonaisuutena kauteen ja erittäin ylpeä keskiarvollisesta suorittamisesta joka on aivan huippulaatua. Ensi vuonna sama draivi päälle Stewart-Haas Racingin #4 Busch-tiimillä (tulee sinivalkoinen auto pääsääntöisesti) ja taistelemaan mestaruudesta tämän loistavan tiimin ja tallin kanssa!!!!

Tulokset päätöskisasta: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/ford-ecoboost-400.raceResults.results.html

Kauden loppupisteet: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Vielä on tämän vuoden aikana tulossa myös jahdin päätös-seremonioita ja juhlallisuuksia NASCARin Sprint Cup mestaruusfestivaaleilla Las Vegasissa joulukuun alussa. Muuten kiitän jälleen ihmisiä, jotka lukivat, kirjoittelivat - tai sekä että - palstalle ja olivat kiinnostuineita NASCARista ja muutenkin viihtyvät F1-Forumilla, eli mukava kausi jälleen ollaan saatu koettua moottoriurheilun jännässä maailmassa. Ensi kaudella taas jatketaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös