Kauden finaalikisa Homestead-Miamissa sunnuntaina 22.11.2015!!
Nyt koettaa se aika sitten vuodesta, kun päätöskisa on enää jäljellä ja neljä kandidaattia taistelemasta pystistä samoista pisteistä ja asetelmista lähtien ennen tätä yhtä kisaa, jossa yksinkertaisesti vain parhaiten sijoittunut näistä neljästä voittaa mestaruuden. Kaikki ovat samalla tavalla käyneet läpi tämän uskomattoman muuttuvan uuden playoff-syystemin, joka on nyt toista vuotta vasta käytössä, ja kun sen pääsee läpi, niin jopa suhteelisen anteliaalla tavalla kaikki neljä asetetaan samalle viivalle mestaruuskamppailussa: yksi kisa, yksi mestari. Tämä systeemi on tällä tavoin loistelias, että kausi saa näin jännän lopun, ja näin ollen ihan ekslusiivinen on tämä NASCARin päätöskilpailun merkitys kaikkinensa - ja fanit tykkäävät vaikka mestaruuteen on sellaisillakin mahdollisuus, jotka eivät sitä aivan auton kilpailukykyyn verraten olisi ansainnut, mutta sanotaan että sen ansaitsee kyllä hyvällä jahdilla tähän mennessä; otetaan huomioon kilpailukyky, tekninen kantavuus ja virheettömyys, niin tasainen suorittaminen on tällöin se avain että mahdollisuuden saa. Eniten johdetuista kierroksista ei tule lisäpisteitä päätöskisassa eikä myöskään edes yhdestä johdetusta - pelkästään sijoitus kisassa merkitsee.
Homestead-Miamin finaalinelikko taistelussa NASCAR Sprint Cup -pokaalista
Kevin Harvick vs. Jeff Gordon vs. Kyle Busch vs. Martin Truex Jr.
Phoenixin jälkeen kaikki selkeni ja itse riemusta olin tyytyväinen, kun Kevin Harvick pääsee taistelemaan finaalissa toisesta mestaruudestaan ja toivottavasti voittaa toisen peräkkäisen!! Nyt kaikki peliin ja mestaruutta kohti
:ahem: Phoenixissa valitettavasti voittoputki katkesi, mutta toinen sija ja lippu varmasti finaaliin, niin ei käy valittaminen. Ennakkosuosikin asema tuo omanlaisensa paineet, mutta juuri vuosi sitten samaisessa tilanteessa KH tuli finaaliin ja radalle jossa hän ei ollut ennen voittanut, mutta ottaen #4 tiimin huikean auton iskukyvyn ja kuljettajan taidot huomioon, niin tuli kilpailun voitto ja Cup-pystiä päästiin nostelemaan kilpailun jälkeen! Samalainen kilpailun hyvin pitkälti kuin viime kaudella, niin on juhlat valmiina!
Phoenixissa sateiden takia startti viivästyi peräti kuutisen tuntia ja kun ajamaan vihdoin päästiin, niin sadetta oli edelleen tutkassa. Kilpailun ylitettyä puolivälinsä ei mennyt kauaa, kun sade tuli takaisin ja kun se myräkkä oli niin voimakas niin kisa päätettiin virallistaa. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan oli varikolla Dale Earnhardt Jr. joka juuri ennätti maaliviivan ylitte varikolla ennen turva-autoa (keltaisten tultua, Dale Junior varikolla maaliviivan takana ja ennätti ennen turva-autoa siihen) joka tarkoitti johtajan paikkaa sillä syklillä hänen stoppinsa jälkeen - ja kun punainen lippu tuli, niin ei mennyt kauaa kun hänet kruunattiin kisan voittajaksi.
Kevin Harvickin haastajista Homestead-Miamin finaalissa tulivat näillä sijoilla kilpailun virallistamisen jälkeen maaliin: Kyle Busch 4:s, Jeff Gordon 6:s ja Martin Truex Jr. 14:sta. Se myönettäköön, että haastajien lista olisi voinut olla kovempikin, että viime kaudella tilanne oli hyvin samanlainen, mutta silloin Joey Logano oli selvä ykköshaastaja ja sitä feudia ennen grande finalea myös pidettiin yllä. Nyt tilanne on se, että kilpailukyvyllisesti sieltä on tulossa kolme hyvin samalaista vauhtia jahdissa pitänyttä vastaan jotka tulevat kilpailussa ajamaan paljon toisiaan vastaan samoista sijoista. Jeff Gordon uransa päätöskisa ja kaikki liossa (ja alustaa kisaviikonlopulle on tuunattu jo Martinsvillestä asti), Kyle Busch joka lähtee samalta viivalta muiden kanssa ja voi olla pelottava vastus mitä mestaruuteen tulee vaikka rata ei ole lähelläkään hänen parhaitaan (jos autoon saadaan sellaista särmää, josta hän pitää, niin tulee olemaan kärkisakissa) ja Martin Truex Jr. joka MWR-aikoinaan ajoi hyvin Homestead-Miamissa ja ymmärsi radan dynamiikan (ja nyt on auto ja tiimi joka on koko kauden lähes ylisuorittanut, niin se on nykyistä keskiarvoa ja on todella yllätysvalmis jos säädöt ovat toimivat).
Jahti näin ollen päättyi Joey Loganolla, Brad Keselowskilla, Kurt Buschilla ja Carl Edwardsilla. Uskomatonta kuinka nopeasti chase on edennyt jo ratkaisevaan pisteesensä ja kuinka monta potentiaalista mestaruuskandidaattia on jäänyt ulos - ja etenkin - nyt viime kierroksen päätteeksi Phoenixissa. Carl Edwards ansaitsee isot aploodit loppukaudestaan, joka oli tasaisuudella painotettu ja yksiselitteisesti se vuorostaan juonsi juurensa kilpailukyvyn selkeästä parannuksesta verrattuna vaisuun alkukauteen. Vaikka ei vieläkään lähelläkään parasta CE:tä radalla olla tällä kaudella koettu, niin positiivinen tason nosto siihen miten JGR:llä kausi starttasi. Kurt Busch ajoi mielestäni koko kauden erittäin hyvällä nuotilla eikä yhtäkään ylilyöntiä tapahtunut nyt kauden edetessä, mikä oli hänelle itselleen ja koko SHR:lle suuren suuri seikka, koska nyt on tietä mistä rakentaa eikä mitään yhtäkään töyssyä liikkeessä. Kuskina kärkikaliiberia ja eri toten juuri SHR:n se toinen virstapylväs tällä hetkellä. Ehkä enemmänkin olisi voinut ajaa voitoista, mutta hänelle on suht tasaisesti urallaan merkitä aina hyväksi kaudeksi ne parin voitot ja erityisesti jatkumona kestävä kilpailukyky, jonka hän on taas saanut toisena vuotena uudessa tallissaan esille ja se lupaa voittotaisteluita jatkossa paljolti.
Pensken tavoite oli saada Joey Loganon lisäksi myös hänen tallikaverinsa Brad Keselowski taistelemaan finaalissa tittelistä, mutta nyt viimeisellä kierroksella finaalipaikoista kisaileminen jäi kyllä aika valjuksi. Toki, kummainenkin johti kierroksia ja hallitsi omalta osaltaan (JL Martinsvillessä, BK Texasissa) mutta voitot jäivät tulematta olosuhteiden ja ulkopuolisten tekijöiden vuoksi. Kummatkin olivat ottamassa osumaa Martinsvillessä, Texasissa vuorostaan JL koki rengasrikon ja BK ohitettiin viimeisten kierrosten aikana joka jätti toista enemmän ja toista vähemmän kuitenkin niin kilpailukykyisessä jahdissa taakse, että Phoenixissa meni kortin peluuseen. - Ja kun sadetta piisasi ratkaisevassa tämän kierroksen kisassa ja kisaa ei saatu vietyä loppuun, niin kummankaan panos ei enää riittänyt noissa asemissaan joissa he olivat. Merkkaisin silti koko kauden kuitenkin onnistuneeksi Joey Loganolta, vaikka ei välttämättä kesällä oli terävimmillään niin jahdin alettua oli ennen epäonnistumisten sarjaa. Brad Keselowski suorastaan hiipi keväällä ja kesällä - ja parhaimmillaan hän oli oikeastaan kun tuota uutta pakettia jo ensi kaudelle kokeiltiin muutamassa kisassa tänä vuonna. Jahdissa alkoi kulkemaan paremmin josta tuo Texasin erinomainen esiintyminen kertoi, mutta myös Martinsvillessä aika dominointia yhdessä vaiheessa.
Phoenixin tulokset:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/quicken-loans-race-for-heroes-500.raceResults.results.html
Sarjatilanne mestaruudesta taistelevan nelikon takana:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html
Mainittakoon myös, että nyt viimeiset kolme kisaviikonloppua Sprint Cupin mukana kulkee uskollisesti myös kummatkin alasarjat, jotka myös päättävät totutusti kautensa kuningasluokan mestaruusviikonloppuna. Toimivat tunnelman lisääjänä suuressa kisaviikonlopussa ja tuovat omat lisäjännityksensä ennen hienoa finaalia sunnuntaina. Mestaruudesta riittää taisteltavaa edelleen kummassakin sarjassa, tosin että pistejohtajalla on kummassakin sarjassa se jo hyppysissään.
Xfinity-sarjassa Chris Buescher on pistejohtajana ollut melkein koko kauden ennen finaalia. Hänelle riittää kolme haastajaa, eli nelikko kisailee myös tässä mestaruudesta: Chase Elliot (-18), Ty Dillon (-22) ja Regan Smith (-24).
CWTS:ssä vuorostaan mestaruudesta taistelee kaksi nuorukaista ja moninkertaisella mestarillakin, kokeneella konkarillakin on takana vielä teoreettiset mahdollisuudet. Pistejohdossa on Erik Jones ja hänet haastaa Tyle Reddick (-19) ja Matt Crafton (-32).
Kummatkin sarjat ajavat vielä tämän kauden normaalilla, koko kauden kestävällä runkosarjalla, eli jatkuvalla pistekamppailulla. Ensi kaudeksi voi olla mahdollista että nämäkin kaksi sarjaa siirtyisivät omanlaiseena chase-systeemin ja sitä tarkastellaan välikauden aikana.
Paikka on siis Homestead-Miami Speedway, Miamissa, Floridassa. 1.5 mailin nopea ja vanhapäällysteinen rata, jonka konfiguraatiot ovat kummassakin kaarteessa erilaiset ja autojen säädöt ovat näin ollen monimutkaiset jo muutenkin liukkaan radan lisäksi. 1-2 kaarre ovat todella jyrkkiä, noin neljän auton levyisiä, joissa voi ajaa rataa sekä ihan rataviivan tuntumassa, että seinän vieressä. Rata kuitenkin kaartuu todella jyrkästi takasuoralle, jolloin autoja hiema luistellenkin koetetaan saada mahdollisimman pian kääntymään apex-kohdassa kaarretta. 3-4 kaarre ovatkin sitten tyystin erilaiset, joskin samaa kaltevuutta, mutta kaarteen apex-kohta on jo heti pian kun kaarteeseen ollaan vasta tultu ja kaarre kuin hieman loppuu kesken kun pidetään taittoa yllä pitkän matkaa loivenemassa mallissa ennen suoristusta ja pääsuoraa, joka kuin alkaa loppuvaiheessa kaarretta. Kummassakin kaarteessa on omat haasteensa, ja seiniin osumisia ja spinnejä tulee aina jonkin verran kuten myös aika-ajoin rytäköitä etenkin kaarteista tulossa.
Iso finaalikisa ja koko kauden päätöskisa alkaa kisalähetyksen merkeissä Viaplaylta ja Ruutu-palvelusta kello 21:00 sunnuntai-iltana. NelonenPro:lta tulee jälkilähetyksenä alkaen kello 23:00. Kaikki tuolloin katselemaan vastaanottimien ääreen mitä loistavina ja jännittävintä viihdettä jahdin huipentuessa.