NASCAR/ARCA 2015

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Michiganin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/pure-michigan-400.raceResults.results.html

Pistetilanne Michiganin jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Tänä viikonloppuna sitten jyrähtää lauantain ja sunnuntain välisenä yönä todellinen spektaakkeli toistamiseen tällä kaudelle, mutta nyt ajetaan tekovalaistuksessa maailman nopeaimmalla puolimailisella todellisesti ainoalla gladiaattorikolosseumilla globaalisti jossa edelleen taistellaan, eli Bristol Motor Speedwaylla Thunder Valleylla, Tennesseessä. Matt Kenseth voitti kauden ensimmäisen kisan siellä ja ottaen huomioon koko tallin viime aikaisen menestyksen lisättynä, että MK tulee juuri momentumilla voitolla Michiganista, niin JGR on aika vahvoilla jälleen viikonloppuun lähdettäessä. Kisalähetys starttaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 02:00 NelonenProlta, Viaplaylta ja Viasat Sport Finlandilta. Yksi kauden parhaita kisoja ehdottomasti tulossa, kun 43 autoa taistelee nopealla ja ahtaalla lyhytradalla, joka on NASCARin toiseksi lyhin. Kaikki tuolloin vastaanottimien ääreen!

Mitä tulee jahdin aloitukseen, niin nyt on hyvä aika alkaa jo hieman puimaan tilannetta kun kolme kisaa enää runkosarjaa jäljellä. Eli tällä hetkellä järjestys jahtiin lähdettäessä jo lippunsa sinne hankkineiden kesken, jossa voitoista määräytyvä lisäpisteytys määrää lähtöjärjestyksen Chaseen, eli harmittavasti pistejohdosta ei tule lisäpisteitä runkosarjan jälkeen.


voitot muuta

1. Jimmie Johnson (4) Trendi ollut viime aikoina Hendrick Motorsportsilla alavireinen.

2. Kyle Busch (4) Joutuu vielä olemaan tarkkana runkosarjan loppuun top-30 -säännöksen mukaan.

3. Matt Kenseth (3) Uusintaottelu jahdissa mestaruudesta nyt vihdoin yhden välikauden jälkeen.

4. Kevin Harvick (2) Johtanut pisteissä kauden toisesta kisaviikonlopusta saakka.

5. Joey Logano (2) Pensken suoritustaso on ollut hyvä viime aikoina ja on paremmalla tolalla kuin alkukesästä.

6. Dale Earnhardt Jr. (2) Ei yllätys mitä saavuttanut tällä kaudella superspeedwaylla, mutta hivenen parannettavaa.

7. Kurt Busch (2) Hyvä kausi tähän mennessä ja tiimi tarjonnut hyviä autoja monena viikonloppuna.

8. Martin Truex Jr. (1) Satutarinamainen kausi ja tämä talli toistamiseen jahtiin historian aikana.

9. Brad Keselowski (1) Tallilla on mennyt kokonaisvaltaisesti hyvin, mutta tässä tiimissä ei ole tullut sitä tulosta.

10. Denny Hamlin (1) Ollut hiipijänä kauden kisoissa ja omaa hyvä mahdollisuudet, jos vauhti hivenen paranee.

11. Carl Edwards (1) Debyyttikausi JGR:llä odotuttaa vielä sitä kunnon vauhdinnäyttöä.

Kärkkyjiä jahtiin riittää, ja sijoilla 12-19 Jamie McMurraysta aina Kasey Kahneen pistetaistelua katsellen kuljettajat mahtuvat 73 pisteen sisälle. Paikoissa top-16:sta tällä hetkellä pisteillä on juuri kiinni Jamie McMurray (12), Paul Menard (13), Ryan Newman (14), Jeff Gordon (15) ja Clint Bowyer (16). Clint Bowyerista juuri viivan toisella puolella olevaan Aric Almirolaan matkaa on 23 pistettä ja Kasey Kahneen 26 pistettä. Greg Biffle ja Kyle Larson ovat sitten jo pidemmän tähtäimen suunnitelmia, kun Greg Bifflellä matkaa on viivan toisella puolelle 63 pistettä ja Kyle Larsonilla 68 pistettä.

Jännittävät kolme kisaa runkosarjaa jäljellä ennen Chase For The Cupia!
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
NASCARista tuli myös uutisia Michael Waltrip Racingiä koskevia tällä viikolla ja uutiset koskivat juurikin pauhannutta huhumyllyä tallin talousvaikeuksista, jotka nyt kulminoituivat sitten viralliseen tiedotteeseen tallin osittaisesta lopettamisesta tähän kauteen. Kokoaikaista autoa ei tallilta ensi vuonna radoille tule, mutta osa-aikainen projekti voi olla mahdollinen - joskin tallin tähtikuljettaja Clint Bowyer hakee jo uutta tallipaikkaa ensi kaudeksi, tottahan toki, ja myöskään David Ragan ei jatka tallissa vaan haluaa kokoaikaisen tallin ja tiimin kanssa sopimuksen ensi kaudeksi. Tämä tarkoittaa sitä, että jos jokin talli ostaa osittaisesti (määräävän osuuden tallista) niin se sijoitetaan uuden tallin aloitukseksi tai sivuprojektiksi isompaan talliin/yhtiöön.

Michael Waltrip Racingin ilmoitus koskien ensi kautta: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/8/19/michael-waltrip-mwr-rob-kauffman-clint-bowyer-david-ragan.html

Clint Bowyerin vapaa agentti status: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/8/19/clint-bowyer-michael-waltrip-racing-separate.html

Toivottavasti ensi kaudella kuitenkin ainakin nimellisesti jossakin projektissa vaikuttaa ja näin vuonna 2007 aloitettu ja 7 Cup-voittoakin saavuttanut talli pysyisi jotenkin vielä NASCARissa mukana.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ei enää pitkä aika, kun kisalähetys alkaa Bristolin iltakisasta Tennesseestä. Paalulle eilen ajoi uudella rataennätyksellä Denny Hamlin ja paalu on JGR:lle viides peräkkäinen mitä tulee ovaaliratoihin. AJ Allmendingerhän oli paalulla vuorostaan moottoriradalla Watkins Glenissä tuossa välissä. Kevin Harvick lähtee mukavista asemista kisaan, sijalta seitsemän, ja puolustava Bristolin kisan voittaja aikaisemmin tältä vuodelta, Matt Kenseth, lähtee sijalta kolmetoista.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/irwin-tools-night-race.raceResults.qualifying.html

Tulee todella hieno iltakisa tapahtumarikkaalla Bristol Motor Speedwayn puolimailisella vauhdillisella ja mahdillisella lyhytradalla loistavissa puitteissa; tapahtumaa riittää radalla ja jokin feudikin voi tulla jälleen kyseeseen kun puhutaan tästä radasta. Kaikki siis vastaanottimien ääreen katsomaan tätä suurta juhlaa - tulee olemaan kilpailullisesti aivan loistotasoa mitä tulee kaikkiin kisakohtaisiin varautumisiin mitä kuskin pitää hallinoida, aina vaaroista ja kolareista vain kierroksella ohitettavien mahdollisimman nopeisiin kuittauksiin ilman hyödyn menettämisiä. Kovaa peliä ohitustilanteissa pitää radalla kaikki valppaina ja onnistunut ohitus yhdellä kerralla ei merkitse alkuunkaan sitä loppukisalle, kun ihanteelinen ajolinja on seinän vieressä ja alemmalle ajolinjalla koitat tehdä nousun vierelle ja vielä ohi.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Heti ensi alkuun tärkein. Erittäin koskettava tragedia oli myös NASCAR-maailmalle lahjakkaan Indycar-kuljettaja Justin Wilsonin menehtyminen. Nykyaikana jolloin autoihin ja ratoihin tulee erittäin merkittäviä turvallisuusparannuksia, ei siltikään koskaan voi pois-sulkea moottoriurheilun yhtä suurinta tekijää vaaratilanteissa, joka tulee aina olemaan niiden yllätyksellisyys ja nopeuksissa jossa ne yleensä tapahtuvat - ovat täysin kuskin hallinnattomissa olevissa tapahtumaketjuissa jotka olevat aina olemassa. Huomioon pitää ottaa turvallisuusaspektista ne pienimmätkin yksityiskohdat eikä siltikään kaikkia uhkia ole vähennetty.

Erittäin paljon jaksamisia surun sävyttämälle Justin Wilsonin perheelle, lähipiirille ja ystäville näinä vaikeina aikoina. Kaikki moottoriurheilumaailmassa toimijat ja sitä seuraavat ovat tukenanne. Siunausta kaikella hyvällä heille tälläisena suruaikana.

Erittäin hieno ele oli myös Tony Stewartilta auttaa Justin Wilsonin omaisia ja lähipiiriä pääsemään sairaalalle viettämään Justin Wilsonin kanssa nuo viimeiset hetket. Tony Stewart lainasi yksityiskonettaan välittömästi onnettomuuden tapahduttua ja se vakavuuden huomattuaan sekä oli myös koko perheen tukena tuona periodina.

-----------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------


Bristolin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/irwin-tools-night-race.raceResults.results.html

Sarjatilanne Bristolin kisan jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Viime viikonloppuna NASCARin kuninkuusluokka vietti arvokkaan väliviikonlopun ennen tätä kauden tärkeintä aikaa, eli loppukautta runkosarjan kaksi kisaa ja sitten kovanluokan Chase For The Cupin 10-kisan taistelua. Kerran vain vuodessa ajettava Darlington Raceway, South Carolinassa on nyt vuorossa seuraavaksi - ja aikamoinen kisaviikonloppu onkin tulossa. Darlington on yksi spesiaalimpia ratoja koko kalenterissa: 1.37 mailia (luokitellaan kokoluokaltaan juuri vauhdintäyteiseen 1.5 mailin luokkaan kallistusten ja yleisen konfiguroinnin vuoksi, ja on muutenkin jo niin lähellä tuota luokitusta pituudeltaan), NASCARin eräistä kapeimmista linjoista, josta tuo 2 linjaa ja ½ ei sisällä lainkaan löysää, vaan seinä tulee tiivistämään rataviivalta alkavan kallistuksen ja linjat siinä välissä. Kuten voikin jo arvata, niin Darlingtonin spesiaali on nimen omaisesti juurikin tuo seinää pitkin grindaus, jolloin miltei joka auto ansaitsee Darlingtonin viivat jo harjoituksissa, kisassa sitten luvassa on tuota lisättynä kaikenlaisena tapahtumana mitä tulee uusintastarteissa ja kovissa vieri-vieri kamppailuissa. Kurveihin tultaessa liian kovaa autoa koetetaan viedä kaasulle ajoissa, mutta jos ajattaa liian pitkälle, osuu seinään. Vuorostaan jos apex onnistuu ja kaasulle pääsee ajoissa, niin yliohjaava tai aliohjaavalla autolla ajautuu helposti kaarteesta pois tultaessa seinään vaikka kaarre olisi muuten onnistunutkin. Erittäin vaativat 500 mailia radalla "jota on liian vaikea kesyttää" tulossa kuljettajille ja tiimeille.

Joskin pitää todeta, että rata on viime kausina alkanut ottaa erittäin ajettavaa linjaa myös valkoisen viivan ulkopuolelle ratakallistuksen alkaessa, eli linjaa haetaan toisinaan auton käännättämiseksi erittäinkin hyökäten todella mennen kauemmaksi käytettävästä kallistuksesta. Radalla tulee sen verran rengaskulumaa, että tämän ajolinjan ( jota mahtuu radan kallistuspuolen ulkopuolelle yllättävänkin paljon, koska rata kaartuu jo huomattavasti ennen seinän viereistä kallistusta) että sitä moni kokeilee ja auton toimiessa myös ajaa auton käytöksen huomioiden joko kummassakin kaarteessa tai vain toisessa - tai ei välttämättä aja kummassakaan ja pitää auton radan todellisella kallistusosalla. Kevin Harvick voitti hienosti viime kaudella juurikin Darlingtonissa (tämä kisa oli silloin kalenterissa monen vuoden ajan toukokuun kisana ja tämä on paluu takaisin myöhemmälle kalenteripaikalle, eli syyskuulle) ajaen juurikin suurimman osan kisasta käyttäen juoksujen aikana autoa paljon linjan laajuutta, käyttäen radan käyttöviivan ulkopuolista aluetta, toisinaan myös ihan jo juoksujen heti alkaessa.

Jahtipaikoista kamppailu myös sen kuin tiivistyy ja se tulee olemaan tänä ja ensi viikonloppuna erittäin suuri puheenaihe, että ketä sinne on mahdollisesti pääsemässä. Itse lähetys alkaa kello 02:00 NelonenProlla, Viaplaylla ja Viasat Sport Finlandilla. Itse kilpailu on toinen kahdesta kisasta, jonka starttiajankohta on sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Toinen on Coca-Cola 600 Charlotessa. Kisassa tulaan näkemään myös paljon vanhoja väritteitä koskien juuri juhlapaluuta takaisin Darlingtoniin tälle kisaviikonlopulle.

Kevin Harvickin tiimissä tapahtuu ensi kaudeksi sellainen muutos, että tällä hetkellä auton suurin pääsponsori Budweiser vaihtuu ensi kaudella Anheuser-Buschin sponsorointiin (Budweiserin emoyhtiö) #4 autossa.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Parin tunnin päästä sitten alkaa kisa Darlingtonista, ja toivottavasti pysyy kuivana kelit, kun sadetta on Etelä-Carolinan alueella. Tuohon kuitenkin onneksi se lisäten, että mahdollisuus radan kuivana pysymiseen on suurempi kuin että sataisi. Toivotaan parasta.

Paalulle kisaan starttaa Brad Keselowski, ja jotenkaan yllätyksenä ei tule olemaan se, että kun kyse on samasta aerodynaamisesta paketista kuten Kentuckyssa, muutaman kuljettajan hyviin tuloksiin pääseminen tämän hetken tiimin tilanteessa, paranee huomattavasti. Brad Keselowskilla kuitenkin on viikosta toiseen erittäin potentiaalinen tiimi itse tallista kokonaisuutena puhuttaessa, ja kun tämä paketti oli käytössä viimeksi Kentuckyssa, niin Brad Keselowski oli aivan koko joukon ihan eliittiä vaikka ei voittanutkaan. Tuolloin kisan voitti Kyle Busch ja hän lähtee tämän öiseen kisaan sijalta 10. Kevin Harvickilla on loistavat asemat kisaan, eli sijalta 3 liikkeelle ja toivottavasti vauhti riittää voittoon. Kevin Harvickin tallikaveri, Kurt Busch, lähtee hyvistä asemista myös kisaan, eli sijalta 2. Kurt Buschilla on myös ensimmäisenä kuskina käytössä tänä viikonloppuna autossaan digitaalinen kojelauta, jota varmasti näytetään lähetyksen aikana.

Lähtöjärjestys kisaan: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/bojangles-southern-500.raceResults.qualifying.html
 

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
Darlingtonissa voiton otti Carl Edwards, vaikka hän jäikin pari kierrosta kärjelle kilpailun alkuvaiheessa taktiikkavirheen seurauksena. Top 5:n täydensivät Brad Keselowski, Denny Hamlin, Joey Logano ja Kevin Harvick. Kisassa nähtiin useiden kolareiden seurauksena peräti 18 keltaiset liput, mikä on uusi Darlingtonin ennätys.

Kisassa käytettiin tosiaan samaa matalan downforcen pakettia kuin Kentuckyssa sekä tavallista pehmeämpiä ja siten nopeammin kuluvia renkaita. Allekirjoittaneen mielestä tämä paketti toimi suorastaan erinomaisesti, ja kisassa kuljettajat pystyivät ajamaan huomattavasti lähempänä toisiaan kuin aiemmin, mikä johti lukuisiin ohituksiin ja rinta rinnan -taisteluihin. Pitkillä stinteillä oli silmin nähtävissä, kuinka kuljettajat joutuivat taistelemaan auton liukumisen kanssa varsinkin mutkien ulostuloissa. Toivottavasti tämä on se paketti, jota NASCAR tulee käyttämään ensi kaudella useimmissa kisoissa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Runkosarjan finaali Richmondissa, Virginiassa, la-su yönä kello 02:00!!

Tähän kausi on jo tullut, ei uskoisi kisojen menneen näin tiheään tahtiin, kun viikonloppuna kisoja seuratessa tietää vielä ennen jahdin alkua olevan kilpailuja runkosarjassa jäljellä. Kuitenkin miltei joka viikonloppu saa nauttia loistavasta kisailusta, niin väkisinkin kauden kohokohta pudotuspelejen muodossa tulee todella nopeaan ilman, että ehtisi jännitteitä tasapainottelemaan ennen trillerin alkua. Kyllä myös voi myöntää, että viime viikonlopun räimeän tuhoa konsanaan aiheutuneiden virheiden sanelema-sopasta keitettiin kyllä sen verran kansaan vetoava kisa Darlingtonissa, josta voi mielihyvin jatkaa tavallisen kauden finaaliin Richmondiin.

Darlingtonin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/bojangles-southern-500.raceResults.results.html

Darlingtonin jälkeinen pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Richmond totta tosiaan jo perinteitä mukaillen palvelee NASCAR-väkeä runkosarjan finaalina tällä 0.75 mailia pitkällä lyhytradalla. Kauden ensimmäisen kisan radalla vei lähes näytöstyyliin Kurt Busch, ja se minkälaiseksi kisailu saavuttaa mittansa radalla kisaviikonloppuna, tulee riippumaan paljon olosuhteista. Viime aikoina itse kisailu ei ole ollut mitenkään vauhtia ja tilanteita täynnä parissa viime kisassa Richmondissa, eikä myöskään renkaat ole tarjonnut kontrastia vähille kilpailutapahtumille, jolloin vaihtelevuutta vallitsevaan tilanteeseen voisi radalla juuri tapahtua vedosta toiseen, että tuoda oman momenttinsa, jolloin autot tasapainoilevat enemmän nopeudesta keskenään. Se radalla kuitenkin aina tuokin jännitteitä, kun ilta-aikaan radalla on selvää kaksi leveämpää linjaa vieri vieressä jota etenkin tiivistetään uusintastarteissa käytettäen kisaillen ja hangaten auton kylkiä, kun renkaat ovat tuoreimmillaan ja tuolloin myös vauhti löytyy pääsääntöisesti rataviivan vierestä kaarteissa. Juoksujen edetessä tai vaihtoehtoisesti jo alussa juoksujen, kuljettajat voivat lähteä hakemaan myös ylempää vauhtia kääntöä varten apexissa ja suoranopeutta. Etu- ja takasuora ovat tyystin erilaiset: pääsuora kaartuu kokomatkan tiukkaan jarrutukseen vaikeasti kaartavaan 1-2 kaarteeseen, josta vuorostaan autot tulevat täysin suoralle takaosiolle (kallistus silti suurempi pääsuoralla), josta sitten tullaan loivempaan käntöön (kallistus sama joka kaarteessa) 3-4 kaarteeseen ja haastavaan kaartuvaan suoralle tuloon.

Richmond kisana on hyvin samanlainen kuin nykyään toinen kolmesta lyhytradasta, eli Bristol, koska ei ikinä tiedä mitä kisa tuo tullessaan, koska se että minkälainen autoille kisaviikonlopun säätämisen vaikeus on ollut ja sitä myöden haaste kisailuun itse h-hetkenä, jolloin vaikeusaste on korkealla vierekkäin ajossa ja jarruille - samoin myös jos yksistään ajaa vaikeasti hallittavalla kalustolla. Olosuhteet ja sen hetkisen sääntöpaketin oikeinoppiminen ovat avainsanat. Kolmas lyhytrata Martinsvillessä on sitten ratatyyppinä sen verran pieni/ahdas ja vähillä kallistuksilla, että se tuo joka kerta suurta tapahtumaa radalle vaikka mikä sääntöpaketti olisi käytössä, koska kyse on täysin mekaanisesta radasta.

Rata itsessään Richmondissa on erittäin näyttävä ja viihdearvoltaan sikseen tullakseen kärkipäätä kalenterissa josta lähes joka kuski nauttii, ja millä laitteella aina peleistä simulaatioon kokeillut fani voi myös samaistua milteinkin jokainen.

Taistelut niistä viimeisistä jahtipaikoista ovat lähes pisteiden osalta lukkoon lyödyt, mutta yksi voitto voi muuttaa kaiken jos sen tekee joku viivan huonommalta puolen. Tähän temppuun voisi kyetä Kasey Kahne, Kyle Larson tai jopa Tony Stewart, joka ajoi Darlingtonissa ehdottomasti parhaimman kisansa puoletoista mailin kisoista tällä kaudella (mitä enemmän työskentelyä ratin takana, sitä parempi Tony Stewart on). Ainoastaan jos kisasta muodostuu pitemmillä vedoilla ja vähillä keltaisilla tuleva jännitysnäytelmä, jossa kohtuullisen hyvällä autolla ei saa sitä yllätysmomenttia tiimipomon päätöksentekojen kautta, niin sitten mahdollisuudet ovat päästä jahtiin suhteellisen vaikeat. Viivan paremmalla puolella vielä teoreettisesti pisteillä kirittävät, joihin Aric Almirolalla ja Kasey Kahnella on mahdollisuus, ovat Clint Bowyer ja Paul Menard - ja kummatkin ovat hyviä Richmondissa. Ainoastaan voitolla voi tapahtua jonkinlainen muutos ja sekin on lähes mahdottomuus sekä kaluston tavoittamattomissa ottaen huomioon tämän kauden kilpailukyvyn kärkitalleilla ja -tiimeillä.

Itse kisalähetys alkaa tosiaan Richmondista lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 02:00 NelonenProlla, Viaplaylla ja Viasat Sport Finlandilla. Kaikki ruutujen ääreen tuolloin!!
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Chase For The Cup 2015 alkaa sunnuntaina Chicagolandista kello 21:30!!



Siinä on sitten vuoden 2015 jahtaajat kohti mestaruusdebaattia, joka tapahtuu radalla jokaisesta pisteestä ja jokaisesta sijasta; taistelun ollessa ennen kaikkea faneille mitä ihanteellisin konfiguraatio vaikkakin tietysti Kevin Harvickin ja #4 tiimin kannattajalle lähes koko kauden kestänyt pistejohto vaihtuukin taka-ajo-asetelmiin ensimmäisellä kierroksella, mutta kun kyse on kuudesta pisteestä (kahden voiton erosta, jokaisesta voitosta runkosarjassa tulee kolme pistettä jahtiin ensimmäiselle kierrokselle, jolloin se on ainoastaan käytössä) niin kirittävää ei paljoa ole ottaen huomioon loistavan, mestaruusvauhdin omaavan kilpailukyvyn. Haastajia tosiaan kyllä riittää ja kaiken pitää silti mennä nappiin.

Toista kautta käytössä oleva järjestelmä takasi viime kauden jälkeen paljon hyvää palautetta, kun voitoista pääsee automaattisesti seuraavalle kierrokselle. Ongelmaksi hivenen huonomman palautteen vuoksi nousi mahdollisten ryannewmanin-saavutusten mahdollisuus Chasessa, joka sinällään on juurikin kaikille top-10:n ulkopuolella rankkauksen jälkeen mahdollinen ja tänäkin vuonna joku voi täysin pisteajamalla päästä hyvinkin pitkälle - eikä voi toisaalta niinkään yhtään ihmetellä että niin voi tapahtua - koska viime kaudella Ryan Newman oli nimen omaan neljän mestaruustaistelijan joukossa juurikin tasaisuuden ansiosta, hyviä pitkän kaavan mukaista sijoitusta pisteidenkeruullisesti eikä tehnyt itse virheitä, myöskin auto kesti kisan toisensa perään ja tiimihenkilökunta teki fantastista osaamista varikkokäynneillä - tästä juurikin kävi myös kiittäminen tiimipomoa Luke Lambertia joka teki päätöksiä toisen perään osuvasti. Tuohon lisäten, että tuokaan taistelusaavutus yleisesti yhdelläkään kierroksella ei olisi toiminut, jos olisivat joutuneet kerrankin suuriin vaikeuksiin ja siksi tuo temppu olikin harvinainen, jolla he onnistuivat jättämään monta kilpailukyvyltään, tasollisesti kovia mestaruustiimejä taakseen.

Tosin tällä kaudella en usko, että ketään onnistuu tässä saavutuksessa, koska nyt ottaen huomioon että kilpailukykyä on laajalla rintamalla ynnäten siihen myös tasaisuuden ja tarkemman keskittymisen jota tuli runkosarjassa jahtiin valmistautumisella hyvin toimivien autojen ansiosta, koska niin moni talli ja tiimi on mahdollisuuksien äärellä voittaa pytyn ja potin, ja se lisää jämptiyttä suorittaa kunnolla että onnistuisi tavoitteissaan. Tämä on eräs syy, mutta toki top-8:iin voi yllättäjää veikata - Ryan Newman se mitä luultavammin ei tule tällä kertaa olemaan paras pistekisailija, koska viime kauden jälkeen olisi ajattelut siirtymävaiheen olleen tällä kaudella lähemmäs vieläkin enemmän voittotaisteluja ja itsessään RN:n paluu pitkästä aikaa voittajaksi, mutta hyvin alkanut alkukausi tyssäsi rengasmanipulointiin ja siitä seuranneisiin rangaistuksiin. Rangaistukset eivät kauden mittakaavalla kauaa kestäneet, vaikka oli isoja hyllytyksiä ja isoja sakkoja, mutta kilpailukyky kyllä meni tyystiin siitä eteenpäin eri suuntaan ja vaivaa tiimiä edelleen.

Runkosarjan päätöskisan Richmondin tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/federated-auto-parts-400.raceResults.results.html

Pistetilanne lähdettäessä Chase For The Cupiin: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html (kaikki kuljettajat 12 pisteen sisällä, joka voitosta tosiaan runkosarjassa ekstraa kolmen pisteen verran jahdin ensimmäiselle kierrokselle)

NASCAR: Chase For The Cup -pudotuspelisysteemi

----- Joka kierroksella voitosta pääsee seuraavalle roundille, muut pisteillä -----

- 16 kuljettajaa aloittaa ensimmäisen kierroksen: Chicagoland, New Hampshire ja kierroksen finaali: Dover.
- Neljä kuskia tippuu.

- 12 kuljettajaa jatkaa seuraavalle kierrokselle: Charlotte, Kansas ja kierroksen finaali: Talladega.
- neljä kuskia tippuu.

- 8 kuljettajaa jatkaa seuraavalle kierrokselle: Martinsville, Texas ja kierroksen finaali: Phoenix.
- neljä kuskia tippuu.

Finaalikisa Homestead-Miamissa

- Neljä kuljettajaa

- Johdetuista kierroksista ei saa enää pisteitä (johdat kierroksen tai johdat eniten).

- Vain sijoitus merkitsee

- Paras nelikosta ruutulipulle tullut voittaa NASCAR Sprint Cup mestaruuden.

-----------------------------

Jahti tulee olemaan erittäin hektinen, niin sen vuoksi onkin hyvä varmasti kaikille kuskeille, että mestaruustaistelu alkaa Chicagolandista, Jolietista, Illinoisista. Rata on 1.5 mailinen cookie cutter ja omaa vanhemman ratapinnan. Rata itsessään jos puhutaan, on erittäin suopea yleisesti säädöllisesti - vaikka niin kuin kaikilla näillä 1.5 mailin radoilla - kuitenkin kuljettajat painivat pidon kanssa juoksun edetessä, mutta ennen kaikkea juurikin vauhdin näyttämönä toimii kaikkien mestaruudesta tosissaan taistelevien välillä. Linjavalintoja on aina radan sisäviivan vierestä keskustaan ja aivan seinän viereen, joten kisattavaa asvalttipintaa riittää. Pääsuora kääntyy tunnusomaisen cookie cutterin tavoin radan sisäpuolella olevan nurmialueen myötäisesti, josta tullaan 1-2 kaarteeseen. Kaarteen ulostulossa kuitenkin on yksi tunnusomainen piirre tällä radalla, ja on sitä koko takasuoran, eli kaarteesta tultaessa auto pidetään hivenen koko takasuoran verran kääntyneenä (takasuora myös omaa pientä käännöstä) kunnes tullaan 3-4 kaarteeseen. Kaarteen ulostulossa autot tulevat suoristavalle pienelle osuudelle lähelle seinää, josta alkaa sitten pääsuoran loivaan kääntämiseen taitto (normaali ominaisuus 1.5 mailisilla).

Kauden parasta aikaa eli pudotuspelit alkamassa ja tunnelma huipussaan. Kisalähetys alkaa tosiaan sunnuntai-iltana kello 21:30 NelonenProlta ja Viaplaylta. Kaikki katselemaan ruutujen ääreen!!
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sade pyyhkäisi pois aika-ajot perjantaina, mutta vaikka ei ollut paras mahdollinen tapa käynnistää jahtia, niin jotain erittäin loistavaa seurasi siitä. Kevin Harvick oli ensimmäisten harjoitusten nopein ja kun aika-ajoja ei saatu ajettua, niin lähtöjärjestys määräytyi ensimmäisten harjoitusten mukaan. Loistava startti playoffseihin tämä; toinen paalupaikka tällä kaudella ja hyvin tärkeään vaihetta eri toten. Tänään voitto, niin ei tarvitse jännätä ensimmäisellä kierroksella niin paljon, kun paikka seuraavalle kierrokselle on taattu. Toki nämä kaksi ensimmäistä kierrosta ovat lähinnä huipputiimeille rutiinia, koska iskukyky rakennetaan toisiin nähden juuri niillä voitoilla ja hyvillä sijoituksilla. Kerran kuitenkin jos tulee takaiskuja, joutuu hyvin nopeasti tiukempaan paikkaan ja tällöin juuri voittaminen tekee kaiken todella paljon helpommaksi vaikka ottaisikin sijoituksia kärjen tuntumasta minkä ehtii, kun taas voittajan ympyrässä paineita ei tarvitse ottaa seuraavasta kisasta muutoin kun jatkaa hyvää suorittamista - täysin tosiaan ilman suurempia jännitteitä.

Lähtöjärjestys ensimmäiseen jahtikisaan Chicagolandissa: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/myafibriskcom-400.raceResults.qualifying.html


Mitä tulee tänään radalla taisteltaessa jahdissa olevien huipputiimien ja -kuskien kesken voitosta, niin Kevin Harvick, Carl Edwards, Matt Kenseth ja Brad Keselowski ovat suosikkeja. Lauantain kummatkin harjoitukset nimiinsä vienyt Martin Truex Jr. on myös ollut hyvässä vauhdissa eikä JGR:n Kyle Buschia ja Denny Hamlinia voi laskea ulos laskuista mitä tulee kärkikamppailuun.

SHR:llä menee loistavasti Hendrickin koneilla, mutta miten itsessään HMS:llä menee. Se tulee olemaan mielenkiintoinen kysymys, ja vastauksia kyllä saadaan muutamalla radalla jahdissa erityisesti jatkosopimuksen tehneeltä Jimmie Johnsonilta. Dale Earnhardt Jr. ja Jeff Gordon eivät ole suoranaisesti missään suosikin asemissa jahtiin lähdettäessä, mutta muutama rata sieltä kyllä myös heidän kohdaltaan kertoa suunnan ja hyvät sijoitukset yleensäkkin auttavat kokonaisasetemia.

Toki kun puhutaan kolmen kisan kierroskohtaisesta paketista, niin etenkin juuri avauskierroksella paikka seuraavalle roundille on milteinpä taattu kahdella erittäin hyvällä pistekisalla ja kierrroksen finaalista täysin rutiinisuoritus riittää. Tänään kuitenkin nähdään ketä on ensimmäinen lyömään itsensä seuraavalle kierrokselle. Jahtaaja se tulee olemaan lähes täydellä varmuudella, joskin ketään ulkopuolista ei voi laskea täysin ulos, etenkin kun jahdin ulkopuolella jäi nimikavereita. Taistelu tuleekin olemaan jahdissa olevista se, että ketä näistä neljästä - ei välttämättä ketään - vakuuttaa tänään radalla ja sitä myöden pystyy suorittamaan ennakkoasetelmia vastaan: Ryan Newman, Jamie McMurray, Paul Menard tai Clint Bowyer. He ovat selvät altavastaajat jahdin käynnistyessä, mutta playoffit ovat arvaamattomat ja pienellä tuurilla voi tapahtua jo yllätys tällä kierroksella.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Niin sitä sitten mentiin Chicagolandissa sunnuntai-iltana, ja jos omaa mielipidettäni kysytään niin pintapuolinen vastaus olisi, että ei mitkään mukavat fiilikset jääneet kisan jälkeen. NASCARissa sattuu ja tapahtuu, mutta eikös juuri kauden jännittävämmällä sesongilla sitten tule ensimmäinen takaisku #4 tiimille..

Kilpailun voitti - ja löi lippunsa seuraavalle kierrokselle - Denny Hamlin, jolla oli aika mielenkiintoinen kisa hänellä itsellään. Jo kilpailun kolmannella kierroksella hän oli poikittain radalla osuman vuoksi, joka tapahtui AJ Allmendingerin kanssa (kummatkin spinnasivat, tosin AJ puolittain). Tästä eteenpäin säännöllistä esiintymistä läpi kisan, ei mitään näyttävää, ei kovinkaan vauhdikasta mutta varmaa etenemistä. Tiimipomo Dave Rogers osui pitkästä aikaa kisaläpiviennissä toden totta auton säädöissä varmasti ja vaikka kisaa hallitsivat aivan muut kaverit, niin kilpailun viimeisessä uusintastartissa #11 tiimi meni kärkeen ja pysyi siellä. Suuri voitto ja turvaus seuraavalle kierrokselle olivat taatut. Joe Gibbs Racingin muutenkin panos oli hyvä: Carl Edwards toinen, Matt Kenseth viides (kamppaili tosin läpi kisan hieman yllättäen vaikeasti ajettavalla autolla) ja kisaa pitkän tovin dominoinut Kyle Busch oli yhdeksäs.

Ihmeteltävää oli myös tuo Ryan Newmanin esiintyminen, vaikka kaikki olivat tosin radalla tällä kaudella ensimmäistä kertaa viime kisaviikonloppuna, niin hän löysi siltikin erittäin yllättävästi vauhtia jopa neljänteen sijaan - tosiaan kaikkien ei-niin-hyvien suoritusten jälkeen jahdin alettua heti top-5:n.

Ehdoton pettymys oli, kuten jo kirjoittelin, oli tuo kisa ykkössuosikille ja puolustavalle mestarille Kevin Harvickille.. Harmittaa tietysti edelleen kannattajia, mutta ei muuta kuin eteenpäin ja voittamaan mieluusti se kisa, kun kaksi kisaviikonloppua on ensimmäisellä kierroksella jäljellä. Kevin Harvicilla oli erittäin hyvä kisa menossa ennen tuota katastrofia ja kaikkineen oli sellainen top-3 päivä tulossa. Kärjessäkin ehti käymään noin kisan ollessa siinä puolivälissä, niin tosin haastetta riitti sen verran kovasti juuri siinä vaiheessa eri toten Kyle Buschilta, että mahdollisuudet tosiaan voittaa olisivat enemmälti sijoittuneet kilpailun loppupuolella kun auto olisi hiottu tosiasialliseen kuntoonsa; kierroksia ajettu, varikolla tuunattu autoa ja keltaisetkin varikkokäynteineen olisivat hyvin voineet päätyä parhain tuloksin, koska paalupaikka ja ensimmäisenä valittu varikkopilttupaikka sitä paransivat.

Kuitenkin uusintastartti kilpailun puolissa välissä suunnilleen sitten ei mennyt niin mallikkaasti, vaikka KH:n oma startti ihan kohtuullisesti onnistuikin. Takana sillä hetkellä ollut Jimmie Johnson sai suurta työntöapua takana olleelta Joey Loganolta ja koska osuma KH:seen olisi ollut väistämätön, päätti JJ ajaa autonsa kanssa #4 auton vierelle suoraan pientareelle, jolloin tiukassa tilanteessa lähi-lähellä kolme autoa taistelemassa kärkitilasta. Kuitenkin tuolloin tuollaisessa tilanteessa jossa auto on pientareella (joka kahdella tai neljällä renkaalla) pitää kuljettajan automaattisesti palata 1.5 maililla erityisesti takaisin täysin radan puolelle ennen kuin käännöskulma ja rotaatioiminen alkaa kallistukselle ajolinjan mukaisesti. Tällöin JJ ja KH osuivat yhteen ja vaikka osuma ei ollut kova, niin se jätti kumpaankin autoon jäljen ja heti ensimmäisessä ja toisessa kaarteessa KH:n toinen takarengas alkoi sauhuttaa. Muutaman kierroksen päästä se räjähti ja KH osui seinään perä edellä ja keskeytys tuli sillä erää kisassa. KH tuli vielä myöhemmin takaisin radalla, mutta koska yhtäkään täyttä keskeytystä ei tullut, niin sijoitus oli valitettavasti 42:s. JJ:nkään kisa ei mennyt tuon jälkeen enää odotusten mukaisesti ja lopullinen sija oli 11:sta. Kilpailun jälkeen oli motortrailereilla pieni yhteenotto ja kyllä sen ymmärtää, kun paineet ja panokset ovat kovat vaikka autot olisivat suorituskyvyltään hyviä, mutta kilpailutilanteissa tulee aina ennalta-arvaamattomia tulemia.

Noh, kaksi tärkeää kisaa ja niistä erittäin hyvät tulokset, niin sen pitäisi riittää!!

Putoamisvaarassa Chase For The Cupissa

--------------------------------------

13. Jamie McMurray (-24)

14. Paul Menard (-25)

15. Clint Bowyer (-27)

16. Kevin Harvick (-43)

--------------------------------------

Ensimmäisen Chase-kisan tulokset Chicagolandista: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/myafibriskcom-400.raceResults.results.html

Pistetilanne Chase For The Cupissa: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Ensi viikonloppuna Jahti jatkuu litteällä ja erittäin mekaanisella sekä teknisellä mailin ovaalilla Loudonissa, New Hampshiressa. Rata on aina kanssa tarjonnut pudotuspeleissä kaikenlaista draamaa ja tälläkin kertaa sitä on odotettavissa, koska vieri-vieressä ja jopa vielä vieressä näin litteällä ja jarrubalanssia tarvitsevalla radalla liuttaa autoja toisiansa toisten kylkeen ja klippaukset (eli osumasta tulleet pyörähdykset) ovat arkipäivää tällä radalla. Uusintastartit, hyvän ratapaikan säilyttäminen (ohittaminen on vaikeaa) ja hyvän ratapaikan saaminen (onnitustuminen aika-ajoissa edesauttaa) ovat kilpailun teesejä, sekä tietysti pysyminen hankaluuksien ulkopuolella koska jokainen ohitustilanne kaarteissa ovat miltei aina erittäin lähi-läheltä tilanteita jo muutessaan.

Kisalähetys toisesta jahtikisasta alkaa sunnuntai-iltana kello 20:30 NelonenProlta ja Viaplaylta.
 

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
Clint Bowyerin #15 tiimi sai NASCARilta 25 pisteen rangaistuksen Chicagolandin kisan jälkeen sääntöjen vastaisesta track barista. Lisäksi tiimin crew chief Billy Scott sai kolmen kilpailun kilpailukiellon ja 75 000 dollarin sakon. Tiimin vauhti ei ole koko kaudella erityisemmin säväyttänyt, joten tämän rangaistuksen myötä mestaruusjahti päättyy todennäköisesti Bowyeriltä ja Michael Waltrip Racingiltä ensimmäiseen kierrokseen.

http://www.motorsport.com/nascar-cup/news/bowyer-hit-hard-by-nascar-penalty-falls-to-last-in-the-chase/
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Clint Bowyerin jahti alkaa olemaan sitten tuota myöden selvä, ei auta vaikka olisi hänelle kaksi hyvää rataa jäljellä vielä ekalla kierroksella, koska ei riitä kyyti autossa yllättämään kuin kaikille mahdollisuuden antavilla superspeedwayilla tai sitten huippuunsa viritetyllä taktiikalla/strategialla, mutta sekin vaatisi edes kohtuulisen hyvää vauhdinnäyttöä päästäkseen tuohon tilanteeseen. Tiedossa olikin tietysti, että ensimmäinen kierros tulee olemaan #15 tiimille jo melkein pääsemätön, ja suurinpiirteittäin hekin sen varmasti tietävät ja näin ollen koettavat ollakkin aivan muulla mielin: optimistista ja kaikki vain pelkkää hyvää lisää ja iloisia kokemuksia tähän kauteen lopettavalle tallille jahdissa. Tuohon nykyiseen tilanteeseen olisi löytynyt jonkinmuotoista ryhtiliikettä, jos tilanne olisi ollut tallilla normaali ja menestystä havittelevaa, mutta nyt kun talli on lopettelemansa NASCARissa ja päästämänsä kuskinsa vapaiksi agenteiksi niin selvästi tälläisen rangaistuksen jälkeen tiimi haluaa vain suorittaa kunnialla kauden loppuun, koska jo resurssien vähennykset ja näin ollen kilpaillulliset onnistumiset auton vauhdin ansiosta eivät enää ole oikeastaan nykytilanteessa mahdollisia.

Jahdissa mukana olevalle Martin Truex Jr:n talli, Furniture Row, päätti siirtyä Toyotan moottoreihin ensi kaudeksi, joten siinä yksi mielenkiintoinen päätös lisää tällä kaudella. Chevroletin kanssa on tällä kaudella kulkenut, ja tätä ennen myös kaksi hyvää kautta Kurt Buschin ollessa viimeksi ja Regan Smithin sitä ennen, auton ratissa. Tallin #78 auto on teknisessä yhteistyössä Richard Childress Racingin kanssa tällä hetkellä, mutta moottorivalmistajan vaihdon jälkeen mitä ilmeisemmin Joe Gibbs Racingin kanssa tulevat tekemään teknillistä yhteistyötä.

Loudonissa on mennyt koko viikonlopun erinomaisesti #4 tiimillä ja lähtöpaikka on kakkosruudusta. Kärkivauhtia harjoituksista aika-ajoihin ja tämä lupaa todella hyvää tämän illan kisalle!! Paalupaikalle ajoi Carl Edwards ja Kevin Harvickin kanssa radalla ja hivenen varikollakin Chicagolandin jahdin avuskisassa yhteen ottanut Jimmie Johnson lähtee viidenneltä paikalta.

Lähtöjärjestys toiseen jahtikisaan Loudonissa: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/sylvania-300.raceResults.qualifying.html

Kelit ovat mainiot radalla. Nyt on todella hyvä siirtyä kisalähetyksen pariin joka alkaa ihan juuri New Hampshiresta, joten kaikki jännäämään miten käy toisessa chase-kisassa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Matt Kenseth meni ja voitti kilpailun New Hampshiressa. Hän ja tallikaverinsa Denny Hamlin hyötyivät suuresti tekemästään varikkostopista kilpailun loppupuoliskolla ja ottivat näin kaksoisvoiton; viides voitto MK:lle ja JGR:lle kauden 13 voitto, sekä että myös DH voitti ensimmäisen jahtikisan ja meni jatkoon, niin nyt MK teki sen. Kaksi JGR:n voittoa kahdesta ensimmäisestä jahtikisasta ja liput jatkokierroksille jatkaa tallin loistavaa iskukykyä. Matt Kenseth ajoi muuten hyvin hänen tavalleen sopivan ajorytmityksestä koostuvan kisan ja ilmestyi vasta kartalle taistelemaan voitosta aivan vasta kilpailun käännyttyä viimeiselle sadalle kierrokselle. Mutta lopputulos olisi voinut olla hyvinkin erilainen jos..

..Kevin Harvickin bensa olisi autossa riittänyt ruutulipulle, mutta eikös sitten juuri pari kierrosta ennen loppua bensa loppunut ja jälleen valtava pettymys kilpailupäivän jälkeen jota KH dominoi 216:sta kierroksen verran 299:stä (jäi varikkostopin takia kierroksen kärjelle täydestä 300 kierroksesta ja sijalle 21) ja sitten taas noin karvas loppu ja mollivoittoisuuden huipentuma kuin niin usein tällä kaudella, kun voittavalla autolla viikosta toiseen on viimeksi voitettu maaliskuussa ja sen jälkeen syystä tai toisesta voitto on jäänyt niin monesti yhden sijan päähän tai ainakin niistäkin kisoista on tullut top-5:n siitä huolimatta ja runkosarjan pistevoitto kaikesta huolimatta tasaisella kärkisijojen nakutuksella. Bensa olisi voinut riittää, jos ei ensin olisi tarvinnut KH:n pidätellä takanaan uusilla renkailla ja lisätyillä bensamäärillä olleita Denny Hamlinia, ja myöhemmin hänestä ohi tullutta ja voittoon lopulta KH:n bensan loppumisen takia tämän jälkeen ajanutta Matt Kensethiä. Kevin Harvick ei pystynyt säästämään bensaa tarpeeksi, koska joutui pidättelemään jatkuvaa uhkaa jota JGR:n autot tarjosivat. Kaiken kertovaa tästä oli se, että kisassa neljänneksi ja jonkinlaisen vapaan hengähdystatuon RFR:lle tarjonnut Greg Biffle oli viimeksi käynyt varikolla kuusi kierrosta ennen KH:ta ja silti pystyi säästämään ruutulipulle - tosin hän vetäytyi ajattamasta autosta viimeisen kilpailun stintin aikana liikoja bensaa ja jäi suosiolla kärjen taaksi säästämään ja tuomaan taktiikan/strategian tuomin edellytyksin vain hyvää sijaa koko tallille ilman riskejä.

Kevin Harvick on pakkovoiton edessä Jimmie Johnsonin "olohuoneradaksi" luokitellulla Doverin hirviömaililla Delawaressa. Se on pakko ottaa ja viime kaudella ja tämän kauden ensimmäisessä kisassa radalla on kyllä kulkenut #4 tiimillä :ahem: Toivottavasti mestaruustaistelu jatkuu kuten pitäisikin ja kaikki on pelissä, että #4 tiimi onnistuu ja voittaa kilpailun :D

Muistiinpanoja toisesta chase-kisasta:

- Myös Dale Earnhardt Juniorilla ja Kurt Buschilla loppui bensa viimeisillä kierroksilla. Kurt Busch sijoittui lopulta sijalle 19:sta, mutta hän pystyy kuitenkin jo hengähtämään suhteelisen vapaasti, koska hänellä on viivalle matkaa 16 pistettä. Dale Earnhardt Junior vuorostaan on juuri siinä viivalla ja aika tukalassa paikassa, koska hänellä on matkaa vain piste viivan väärälle puolelle. Dale Jr. sijoittui toisessa jahtikisassa sijalle 25.

- Kyle Busch on joutunut yllättävän tukalaan paikkaan myös jahdissa ja vaikka tosiaan JGR:llä kulkee, niin Kyle Busch joutuu kyllä tosipaikan eteen myös kierroksen finaalikisassa, joka tosin on hänelle ollut aina hyvin suotuisa vauhdillisesti, mutta usein myös kokenut siellä takaiskuja. Nyt toisessa jahtikisassa on joutui kilpailun lähestyttyä puoliväliä siltä erää keskeyttämään rengasrikon aiheutettua seinään osumisen ja tuli kylläkin radalle takaisin myöhemmin lopullisen sijoituksen oltua lopulta 37.

- Brad Keselowski oli samalla bensansäästömoodilla liikkeellä kuten Kevin Harvick, mutta hänen kilpailunsa koki viimeisessä uusintastartissa kovan kolauksen. Hän sai mustan lipun varastettuaan startin kärjestä lähteneeseen Greg Biffleen verrattuna (kärjestä lähtevä aloittaa kaasutuksen uusintastartti-alueella) ja näin ollen joutui tulemaan varikolle jossa pysähtyi kuitenkin samalla. Tuo uusintastartti oli kuitenkin hieman kyseenalainen eikä se monen mielestä ollut BK:lta varastettu ampaisu, mutta NASCAR teki päätöksen faktojen perusteella ja se pitää. Brad Keselowski tuli kuitenkin hurjistuneena tuon jälkeen vimmatusti ohi keskipakasta ja sijoittui kaiken jälkeen (ja hyvällä autolla kuitenkin) sijalle 12.

- Jimmie Johnson sijoittui lopulta sijalle 6 ja hänenkään päivänsä ei ihan täydellinen ollut, joskin autossa oli lupaavasti vauhtia koko päivän ajan (totuttelua edelleen tarvitsee se, että ennen riman vauhdillisesti asettaneesta tiimistä puhutaan nykyään "potentiaalisesta" vauhdista radalla). JJ:llä oli kisan ollessa siinä puolivälin tienoilla rengasrikko jonka vuoksi pysähtyi ja jäi kärjelle yhden kierroksen. Taisteli hyvin tämän jälkeen, eikä taistelutahdon puute ole tiimiä koskaan vaivannutkaan - keltaisten osuttua pääsi johtokierrokselle ja toi vielä erittäin hyvän sijan kisasta. Jimmie Johnsonista ei koskaan tiedä mitä jahdissa on tosissaan näytettävänä; pudotuspeleissä on pari erittäin hyvää rataa JJ:lle, joista ensimmäinen on jo heti ensi viikonloppuna ja vaikka tiimi ei enää voitakkaan ihan niin paljon kuin ennen, niin jos #48 tiimi selviytyy ilman takaiskuja ja huonoja kisoja jahdissa, niin ei neljän joukkoon pääseminen ole välttämättä pois-suljettu.

-----------------------------

Putoamisvaarassa Chase For The Cupissa ennen kierroksen finaalikisaa

13. Kyle Busch (-1)

14. Paul Menard (-1)

15. Kevin Harvick (-23)

16. Clint Bowyer (-39)

-----------------------------

Huomenna, keskiviikkona, Tony Stewart pitää ison lehdistötilaisuuden ja kuten varmasti moni epäileekin, niin kyseessä on tulevaisuuden suunnitelmia koskeva ilmoitus. Tähän asti on jo sen verran selvinnyt, että tämä loistavan uran kilpa-autoilijana ja todellisena kilvanajosta intohimoisesti nauttiva legenda, on päättänyt lopettaa uransa ensi kauden jälkeen täysiaikaisena kuskina. Keskiviikkona selviävät yksityiskohdat, mutta suunnitelmissa on ensi kauden jälkeen sen suuntaista päätetty, että Clint Bowyer hyppäisi tuon kauden jälkeen suoraan #14 auton rattiin. Tämä myös valaisi hänen tulevaisuuttaan jo hyvin pitkälle - paitsi sen osalta, että mitä tekee ennen SHR:lle #14 autoon siirtymistään ensi kaudella.

Ensimmäisen kierroksen finaalikisa on tosiaan vuorossa Doverista, Delawaresta. Hirviömaili tulee olemaan arvaamattomuudestaan hyvinkin selväoikoinen jokaiselle tiimille/tallille, koska tiedossa on mitä voi olla tapahtuvan ja siksi lähes jokainen koittaa saada pelisuunnitelman aikaisin ajoissa pelottavalla betonisella maililla, jossa tilaa ei paljon ole. Sen vuoksi hyvissä ajoin autoja aletaan laitattamaan kisavauhtia saadakseen ja pitämään pelokkeet minimaalisena mitä tulee itse kisaan, koska "the big one" on tälläkin radalla muutamaan otteeseen tapahtunut, johtuen vähäisestä tilasta, nopeista vauhdeista eikä väistämiseen ole näin ollen juurikaan aikaa.

Sunnuntai-iltana sitten kello 21:00 alkaa kisalähetys NelonenProlta ja Viaplaylta ensimmäisen kierroksen finaalista, jolloin kilpailun jälkeen myös ensimmäiset neljä kuskia tippuvat pois seuraavalta kierrokselta ja kaksitoista vuorostaan jatkaa. Hektinen kisa tulossa ja tunnelma hermostunut sekä erittäin jännittävä. Miten mahtaa käydä tässä trillerissä.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Aika-ajot pyyhkäisivät pois kovat sateet, joita Doverissa tällä hetkellä on Delawaren osavaltion alueella. Näin ollen kisaan lähdetään jahdin mukaisissa pisteissä, koska ensimmäistä harjoitustakaan ei saatu ajettua. Matt Kenseth siis on paalulla ja kolmoisjohto JGR:lle tästä näin ollen pisteiden mukaan tulee, kun Denny Hamlin lähtee kakkospaikalta ja Carl Edwards kolmospaikalta. Tallin neljännellä kuskilla, eli Kyle Buschilla lähtöpaikka on kolmastoista. Kevin Harvickilla valitettavasti lähtökohta on hieman vaikeahko voittaa kisa jo alkuun, mutta tähän luotetaan että kuski ja tiimi tekee sen. Kevin Harvick lähtee sijalta viisitoista. Voitto tulkoon #4 tiimille!! Kaikin puolin asennepuoli on ollut ihailtavaa kisaviikonlopun alkaessa ja sen kuin pitää yllä, niin silloin paras tulee radalle. Toivotaan myös, että radan keltaiset heilahtaa suopeasti myös kisassa näin ollen.

Lähtöjärjestys ensimmäisen kierroksen finaalin pisteillä: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/AAA-400.raceResults.qualifying.html

Varikkopilttuut kisaan: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2015/10/2/dover-sprint-cup-series-pit-stall-assignments.html

Kuten jo aikaisemmin oli uutisoitu, niin Tony Stewartin oma ilmoitus piti kaikkiaan täysin paikkansa jo etukäteen tulleiden uutissähkeiden kanssa. Clint Bowyer hyppää autoon ensi kauden jälkeen, mutta ensi kaudella hän ajaa yhden kauden HScott Motorsportilla, joka tällä hetkellä ajattaa Justin Allgaieria ja Michael Annettia. Kuitenkaan ei ole vielä selvä miten kuskijärjestelyt selviävät, mutta kuulemma kenenkään ei välttämättä tarvitse tehdä tilaa Clint Bowyerille, koska 5 Hour Energy tulee hänen mukanaan, joten pieni tiimi saa näin ollen paljon lisää puhtia ensi kauteen, eli kolmen auton talli näin pienelle organisaatiolle olisi kyllä hitti jos joku. Kuitenkin realiteetit huomioiden näin välttämättä ajattelee että kahden auton operointi siitä mitä luultavammin tulee, joskin kokonaisbudjetti nostaa tasoaan suuren sponsorin mukaan tulolla talliin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jotenkin oli arvattavissa tämä tilanne, kun jo viime kaudella chase-vaiheessa nähtiin näitä yllätysputoamisia ja jonkun Ryan Newmanin selviäminen yhden sijan päähän tittelistä. Kaikki peukut Harvickille että nousee vielä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kiitoksia, kiitoksia ja vielä kerran kiitoksia! Mahtava voitto Kevin Harvickille pakkovoiton edessä ja täysin dominoivalla päivällä! Upea tilanne tunnelmaltaan tämä, ei voi muuta sanoa.. Jahti jatkuu ja ensimmäinen voitto myös Doverissa Kevin Harvickille ja #4 tiimille.

Uskomatonta oli myös se, ja myös sääliksi kyllä kävi, että Jimmie Johnsonin #48 tiimin tämänvuotinen jahti päättyi suoraan ensimmäisellä kierroksella ja vielä ironisesti Doverin ollen se kilpailu joka johti tuohon lopputulokseen.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipas tosiaan upea kisapäivä sunnuntaina. Vihdoinkin ja kaikista tiukimmassa paikassa tällä kaudella Kevin Harvick pystyi ottamaan todella arvokkaan voiton hirviömaililla; näin ollen saamaan Miles The Monster -pystin hyvän kisan jälkeen voittajan ympyrässä. Kilpailu olikin todella dominaattinen esiintyminen #4 tiimiltä: 355 johdettua kierrosta ja ainoastaan Matt Kenseth (26) ja Kyle Busch (19) olivat ainoat muut kisassa jotka johtivat kierroksia. Kevin Harvick lähti tosiaan sijalta 15 liikkeelle, mutta pystyi jo ilmiömäisen nopeasti saavuttamaan kärkipaikan vähän yli 20 kierroksessa. Auto tiedettiin hyväksi kisassa, mutta se oli kyllä melkein vielä jopa odotettua parempi, ei voi muuta sanoa.. Onneksi myös kilpailun oli kaikin puolin todella leppoisa keltaisten suhteen eikä myöskään keltaiset osuneet sellaisilla väleillä, että ketään olisin pahemmin uhkapelannut. Kilpailu olisi mennyt loppuun pienellä pelaamisella, jossei keltaisia olisi tullut aika kisan loppupuolella, kun miltei kaikki kuskeista kärjessä olivat samalla varikolla käynti -syklillä liikkeellä ja lähellä bensan kanssa kun ruutulipulle lähestyttiin. Keltaisen tullessa kaikki tulivat varikolle (paitsi Matt Kenseth) ja vaihtoivat pääsääntöisesti neljään rengasta, mutta Kevin Harvickin #4 tiimi otti kaksi ja tankin täyteen, koska renkaat eivät pelanneet niin suurta roolia sunnuntaina. Myös hyvän kisan sunnuntaina ajanut Kyle Larson otti kaksi rengasta ja oli heti toinen varikolta tultaessa KH:n perässä. Uusintastartissa kaikki meni oletetun hyvin ja mallikkaasti, ja KH pystyi ottamaan kärkipaikan nopeasti - siitä sitten kierros kierrokselta lähemmäs voittoa, joka sitten vihdoin tuli loistavan iltapäivän päätteeksi.

Voitto oli ainoa keino mennä toiselle kierrokselle ja mikä parempi tehdä/näyttää kaikille, että kyllä se tosipaikan tullen onnistuu pakkotilanteessa vain menemällä ja voittamalla kilpailun. Tosin toivottavasti sitten voittajan ympyrään pääsee jatkossa tulevilla kierroksilla jo aikaisemmin, kuin finaalikisassa, niin ei faneille tule aivan liian jännät paikat kuten nyt Doverissa ennen kisaan. Onneksi oli todella hyvä kilpailu. Hyvillä pistesijoilla se tosin onnistuu myös, mutta kyllä mielummin aina ottaa ne takeet jatkopaikasta, koska etenkin nyt kilpailu kovenee entisestään kun kaksitoista kuskia on enää mukana. Nyttenkin Doverissa tilanne oli se, että kenelläkään jahtaajista suurkeskiarvollisesti ei ollut laisinkaan (kahdella poikkeuksella) niin alavireistä iltapäivää vasta kuitenkin tässä vaiheessa jahtia, joka juuri kertoo kilpailun kovuudesta vuoden tärkeimpään aikaan pudotuspelejen alettua.

Tulokset kierroksen finaalikisasta Doverista: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/AAA-400.raceResults.results.html

Lähtötilanne toiselle kierrokselle ensimmäiseen kisaan Charlotteen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

-------------------------

NASCAR Chase For The Cup: jatkoon menneet 12:sta kuskia

1. Matt Kenseth
2. Joey Logano
3. Denny Hamlin
4. Carl Edwards
5. Martin Truex Jr.
6. Kurt Busch
7. Jeff Gordon
8. Brad Keselowski
9. Kyle Busch
10. Ryan Newman
11. Dale Earnhardt Jr.
12. Kevin Harvick

-----------------------

Pudonneet 4 kuskia ensimmäisellä kierroksella

13. Jamie McMurray
14. Jimmie Johnson
15. Paul Menard
16. Clint Bowyer

Yllätys ei ollut se, että Clint Bowyer tippui jatkosta. Tosin hän ajoi sunnuntaina yhden ihan parhammista kisoista tällä kaudella mitä tuli yritykseen ja taisteluun - ja siis yksinkertaistettuna - hän siis tosissaan yritti ja pisti kaiken likoon. Tiimin tiimipomo Billy Scott oli hyllytettynä, mutta sijaisena tiimipomona Doverissa hänellä toimi juurikin Brian Pattie, jonka kanssa heillä on yhteistä historiaa jonkin verrankin. Hyvä kisa tiimiltä, mutta lopputulos jatkoon menon kannalta oli aika odotettu. Paul Menardilla puolestaan oli vuorostaan huono iltapäivä kaikkinensa, eikä hän löytänyt autoonsa minkään muotoista vauhtia. Tasaisella suorittamisella RCR:n autot voivat yltää yllättävänkin korkealle kisasta toiseen ja se on myös aina ollut Paul Menardin salainen toimintamalli. Nyt olisi tarvinnut niitä jokaikisestä kisasta, eikä siinä onnistunut halutulla tavalla.

Kisan dramaattisin vääntö nähtiin loppukierroksilla Dale Earnhardt Jr:n ja Jamie McMurrayn välillä. Uusintastartin jälkeen Dale Junior ohitti Jamie Macin ja ruutulipulle tultaessa he tulivat maaliin sijoilla 3. ja 4. kovan taistelun päätteeksi, Dale Juniorin hyväksi. He päätyivät näin ollen tasapisteiseen, mutta juju oli siinä - ja mikä teki loppuratkaisusta hektisen - että paremman henkilökohtaisen sijan jahdissa ansainnut menee näistä kahdesta jatkoon toiselle kierrokselle. Totta tosiaan, se oli juurikin Doverissa jossa kumpikin ajoivat kierroksen parhaimmat kisansa ja näin ollen Dale Earnhardt Junior venyi yhden sijan tuoman edun myötä jatkoon näistä kahdesta. Jamie McMurraylle hyvä kisa juurikin kovan paikan edessä, eikä ollut kisan jälkeen niin pettynyt; realiteetit olivat tiedossa ennen jahdin alkua, mutta juurikin siihen katsoen oli tyytyväinen kisan tulokseen ja etenkin kuinka tiimi taisteli upeasti jatkopaikasta - ja ennen kaikkea autossa oli vauhtia.

Jimmie Johnsonin putoamista jatkokierroksilta jo tässä vaiheessa on edelleen vaikea ymmärtää, koska kaksi ensimmäistä kierroksen kisaa ei mennyt ihan tuloksellisesti varmasti mitä #48 on tottunut jahdissa suorittamaan (tai ylipäätään johtamaan kilpailuja), mutta kyllä siellä oli sellainen tasonloikkahyppäys verrattuna kesäisiin kisoihin, joissa tiimi ei ollut lainkaan tasollaan. Doverin pitikin olla se iskukyvyn todellinen näyttämö, mutta nyt hirviömaili olikin radalla 10 kertaa voittaneelle 6-kertaiselle mestarille erittäin tyly. JJ:n autosta hajosi ennen kilpailun puoliväliä auton peräpäästä 5 dollarin osa, joka johti varikolle ja korjaamisten jälkeen radalle 37 kierrosta kärjestä. Hän sai yhden kierroksen otettua erosta pois, mutta jäi lopulta 36 kierrosta kärjelle - keskeyttäneitä tuli kisassa kaikkiaan kolme, joista yhden ohi hän ei päässyt koska tämä keskeytti 35 kierrosta ennen loppua. Erittäin kova yllätys koko NASCARille tämä, koska jos joku jos ketään olisi jahtaajista pystynyt jatkokierroksilla olemaan Kevin Harvickin ja JGR:n kyydissä, niin se olisi ollut juurikin #48 tiimi. He pystyvät jahdissa saamaan kaiken irti kalustosta, mutta nyt mestaruudesta taistelu tältä kaudelta jäi ensimmäiselle kierrokselle. Toki tiimillä tulee hyviä ratoja jahdissa, joissa varmasti tulee olemaan ihan voittajakandidaatteja ja näin ajamaan kauden lopussa vain kunniasta.

-----------------------


Toinen kierros alkaa sitten ensi viikonloppuna Charlotte Motor Speedwaylla, Concordista North Carolinasta. Eräs hienoimmista 1.5 mailin radoista kalenterissa ja lauantai-illan kisaksi aikamoinen trilleri tulossa. Vauhdikas ja paljon downforcea vaativa rata perustuu paljon vain auton purevuuteen radan pintaan ja imuvoimalla vierekkäin taistellessa on suuri merkitys. Erittäin ilmasensitiivinen puolentoista mailin kisa on kyseessä ja johtaa sitä myöten näyttäviin kamppailuihin suurilla kallistuksilla ja koko käytössä olevilla ajolinjoilla aina alalinjalta keskilinjalle ja aivan seinän viereen. Varovainen tällä ovaalilla kaikkien pitää olla, koska useasti vaikka olisikin pitempiä ajoja vihreillä lipuilla, niin vastineeksi on niitä kisoja joissa spinnejä ja kolareita on tämän tästä. Autot elävät sen verran käytettävillä ajolinjoilla, että se tuo aina oman lisämausteensa kilvanajoon.

Kisalähetys alkaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kello 02:00 NelonenProlla, Viaplaylla, Viasat Sport HD:lla ja Viasat Sportilla.
 
Ylös