NASCAR/ARCA 2015

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Aika-ajot saatiin ajettua eilen illalla ja Matt Kenseth nappasi paalun Charlotessa, jahdin toisen kierroksen avauskisaviikonloppuna. Eturivin hänen kanssaan jakaa JGR:n tallikaveri Kyle Busch, joka uskomatonta kyllä, ei ole hyvistä kisoistaan ja ennen kaikkea hyvistä autoistaan huolimatta ei ole koskaan voittanut Cup-kisaa Charlotessa. Kevin Harvick lähtee sijalta 11:sta, vauhtia piisaa #4 tiimissä loistavasti jo välittömästi kisaviikonlopun alettua, kun KH oli ensimmäisten harjoitusten nopein, ja vaikka aika-ajot ei ihan ehkä toivotusti menneet, niin KH:lle hyvä starttipaikka kuitenkin lähteä liikkeelle koska ohitusmahdollisuuksia riittää yllin kyllin vauhdikkaalla radalla ja vauhdit korostuvat entisestään vihreillä lipuilla. Kurt Busch lähtee 6:lta sijalta liikkeelle ja oli toisten harjoitusten nopein. Iloinen tunti on tulossa vielä myöhemmin ensi yönä.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/bank-of-america-500.raceResults.qualifying.html
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Sataa sataa ropisee Charlottessa näinä hetkinä. Starttiin 2h 18min, mutta noinkohan toteutuu ajoissa. :doubtful:

Jos kolmisen tuntia unta, ja sitten tarkastamaan tilanne.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Niin kuin tuossa jo todettiinkin, kisaa ei viime yönä saatu laisinkaan aloitettua sateen vuoksi ja siirrettiin tosiaan tälle päivälle. Mielenkiintoista on juurikin se, että Charlotessa toinen kisa on aina ollut iltakisa, mutta nyt on täysin sunnuntai-iltapäivällä Yhdysvalloissa normaaliaikaan starttaava - ja se tuo autoihin täysin erilaiset lähtökohdat mitä harjoituksissa haettiin. Myöskin näin ollen kilpailujohdon toimesta etukäteen päätetty keltainen olosuhteiden muutosten vuoksi on asetettu varmasti aivan kilpailun alkuun.


Atlas. miten arvioisit Joey Loganon mestaruusmahdollisuuksia?
Mielenkiintoinen kysymys ja varmuudella ehkä hankalin veikattava yleisesti kuskien mittasuhteista kilpailukykyyn verraten.

Suoraan kuitenkin sanottuna Penske Racingin kilpailullisesta menestyksestä, niin talli ei yleisesti ole niin hyvä kuin viime kauden jahdissa (viime kaudella 11 voittoa koko kauden aikana, tällä kaudella tähän mennessä 4 voittoa). Kuitenkin kuskien suhteen Joey Logano on ollut selvästi koko kauden hyvillä sijoituksilla top-10:ssä ja ollut enemmän pelaaja voittotaisteluissa kuin Brad Keselowski. Joey Logano voi hyvinkin kyetä tällä kaudella ajamaan mestaruudesta, koska kierroksista eteenpäin pääseminen on paljon kiinni myös hyvistä sijoituksista ja niitä hän on pystynyt saavuttamaan tämän tästä. Penske Racing on juuri välittömästi SHR:n ja JGR:n takana väijymässä mestaruustaistelussa ja aina kun yllätyksiä ja draamaa uudessa chase-systeemissä riittää, niin ehkä se on juuri RGR:lle se mahdollisuus, että neljän parhaimman joukossa olisi RGR:n ainakin toinen autoista.

Lyhyillä vedoilla on tällä kaudella riittänyt vauhtia tallilla, mutta pidemmät vedot ovat tuoneet etenemättömyyttä tai ihan sijoituksilla tippumisia radalla useasti. Kisan loppupuoliskoilla yleensä ottaen sijoitukset ovat aina miltei parantuneet ja tuoneet keskiarvollisesti hyviä sijoituksia tallille. Tuo on merkki ollut useassa tallissa monilla eri kuljettajilla kisastakin riippuen, että uusi "less downforce, less straightway speed" -paketti tuottaa aika ajoin pähkäiltävää ja siksi autojen saaminen suhteelisen hyväksi ajettavaksi voi viedä jonkin verran kisassakin aikaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8565
Sijainti
Helsinki

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Juuri kun oli puhetta Joey Loganon mestaruushaaveista, niin eikös viime sunnuntaina Charlottessa sitten vähän kuin kaikille epäilijöille näyttänyt kuinka ajamalla tulee tulosta parhaimman mukaan. Suvereeni voitto (johdettuja kierroksia 227/334, joka oli hänen henkilökohtainen ennätys johdetuissa kierroksissa yhdessä kisassa) ja löi itsenä jatkoon tältä villikortti kierrokselta, jossa Talladega on kierroksen finaalikisa ja erittäin arvaamaton voi olla jatkoonmenijöiden lista, jos piste-erot pysyvät tosiaan näin pieninä. Joey Loganolle ei tosin hyvät uutiset vielä olleet siinä, että voiton lisäksi hänellä on tällä kierroksella edelleen erittäin hyvät mahdollisuudet voittoon tänä viikonloppuna Kansasissa; 1.5 mailin ohjelma on #22 tiimillä hanskassa tällä hetkellä ja oikeastaan koko kauden ajan ollut. Suurin tapahtunut selvyys oli kuitenkin tosiaan se tapahtuma, että Joey Loganon ei tarvitse taistella tällä kierroksella enää jatkoon pääsystä väkisin voiton ansiosta, koska tuo jos joku auttaa Talladegan lähystyessä.

Kevin Harvickilla oli myös hyvä iltapäivä Charlottessa. Kaikkinensa auto pelasi mallikkaasti ja varikkokäyntien jälkeen sijoja petrattiin ja saatiin pidettyä ne ja noustua radalla. Se oli pientä nousua hetki hetkeltä ja vaikka auto ei ihan parasta tällä kaudella ollut (johtuen juuri monelta osin lähdetyistä olosuhteista, iltakisa olikin nyt päiväkisa) niin autoa tuunattiin ja se oli erittäin hyvä jo kisan loppupuolella - kakkostila oli paras mitä oli saatavilla, koska JL:n vauhti oli sen verran huikaisevaa, joten kaikkinensa voi olla tyytyväinen. Lopussa KH pystyi jo toisinaan saamaan kiinni JL:ää, mutta tuleva liikenne kierroksella ohitettavien muodossa aina otti hivenen momentumia JL:än eduksi. Tyytyväinen voi kylläkin olla ilman muuta KH:n iltapäivään ja hyvät pistesijat ovat aina loistava tulos Talladegan ollessa tulossa. Joskin tänä viikonloppuna Kansasissa on tosissaan voitto jos jokin jälleen ennakkosuosikkina otettavissa, ja kylläkin hyvä pistesija antaa myös sitten hieman rennomman otteen finaalikisaan.

Kaikilla ei Charlotte mennyt mallikkaasti alkuunkaan ja useiden seinään osumisten - lähes laskemattomien kertojen jälkeen - Dale Earnhardt Jr. ja Matt Kenseth ajautuivat todella tiukkaan paikkaan toisella kierroksella. Kummankin päivää piinasivat alkujaan kontaktista johtunut seinään osuminen, joka johti myöhemmin sitten rengasongelmien sarjaan, joka johti lisäosumiin seinään. Myös Kyle Busch joutui ongelmiin toisella kierroksella jo myös heti alkuunsa, kun varikolle tulo harhautus takana tulevien jekuttamiseksi keltaisten alla päättyikin siihen, että kun KyBun piti tulla pois varikkosuoralta ennen sitoumustötsää, niin vuorostaan myöskin jekkuilut Kyle Larson olikin tulossa taas vuorostaan varikolle päin joka johti miltei t-kulma rysähdykseen näiden kahden kesken (aika ikävillä vahingoilla) ja eikä sitä voi oikeastaan kummankaan viaksi laittaa, ei KL:n eikä KyBun. Kummatkin tekivät samat liikkeet tietyllä riskillä.

--------------------------

Putoamisvaarassa toisen kierroksen avauskisan jälkeen

9. Ryan Newman (-6)
10. Kyle Busch (-10)
11. Dale Earnhardt Jr. (-19)
12. Matt Kenseth (-32)

--------------------------

Ensi vuoden sääntöpaketti myöskin julkistettiin ja mitä jo hieman osattiin povata, niin Kentuckyssa ja Darlingtonissa käytössä ollut vielä matalampi aerodynaaminen paketti on käytössä ensi kaudella kaikkialla - paitsi superspeedway-radoilla Daytonassa ja Talladegassa, jossa on täysin oma figuuriikka autoissa nopeusrajoittimilla, kuten aina. Nuo ratatyypit ovat niin erilaisia kaikista muista, koska aerodynamiikalla on osansa kaikkialla muualla enemmän ja vähemmän, mutta superspeedway-radoilla ei ole juurikaan lainkaan osaa, joten kaikki satsaus on vauhtiin ja draftiin. Kuskit ovat olleet erittäin tyytyväisiä tähän, kun saavat näin ollen enemmän työskentelyä tosissaan ajamalla ohjaamossa ja tämä myös tulee korostamaan jälleen enemmän pitempien juoksujen merkityksen. Myöskin digitaalinen kojelauta tulee pakollisiksi kaikissa autoissa.

Seuraava kisa on tosiaan Kansas Cityssa, Kansasissa, joka on vakiinnuttanut viime kausina sen olevan uudelleen päällystämisen jälkeen eräistä NASCARin tapahtumarikkaimista radoista. Tällä 1.5 mailin ovaalilla tapahtumaa riittää, kun aero- ja downforce-hallinnoivalla radalla tapahtuu kaikenlaista. Autot ovat kuin liimatut radan pintaan ja se tuo aina oman mausteensa ilmasensitiivisellä ovaalilla, kun vieri-vieressä taistellaan ja uusintastarteissa joutuu olemaan todella tarkkana. Myös viime kauden jahtikisassa täällä oli paljon rengasrikkoja, kun renkaat joutuvat todella kovalle koetukselle kun kaasun kanssa viedään mahdollisimman pitävästi kaarteita suorittavasti läpi. Tälle vuodella tehty uusi paketti tosin lisää kaasunkäyttömahdollisuuksia kaarteissa pienenmpien suoranopeuksien vuoksi.

Kisalähetys alkaa ensi sunnuntaina kello 20:30 Kansasista NelonenProlla ja Viaplaylla. Toinen erittäin jännittävä jahtikisa toisella kierroksella ja kilpailun tärkeys on priorisoinnissa erittäin korkealla koska kaikki jahtaajat haluavat olla hyvissä asemissa ennen kierroksen finaalikisaa.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Brad Keselowski lähtee paalulta tämän päivän kisaan ja hänen tallikaverinsa Joey Logano sijalta 14. Kevin Harvick lähtee neljänneltä paikalta ja mielenkiintoisen sponsorin väreissä tänä viikonloppuna ajava Dale Earnhardt Jr. sijalta 15. Itse legendaarisen Halo-pelisarjan päähahmon Master Chiefin teemalla varustettu auto #88 tiimillä.

Lähtöjärjestys kisaan: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/hollywood-casino-400.raceResults.qualifying.html

Kova kisa tulossa, jännittävä sellainen ottaen huomioon jo jahdin tuoma trilleri yllätyksineen ja draamoineen sekä uskomattoman lähellä toisiaan olevat pisteet kuskeilla. Kelit ovat myös hyvät, joka on loistava juttu.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Niin sitä mentiin Kansas Speedwaylla sunnuntai-iltana; tapahtumaa ja äksöniä riitti. - Ja mikä tiivistunnelmaisempaa Talladegan lähystyessä, että vain yksi kuljettaja on edelleenkin lyönyt itsensä jatkoon ja yksitoista muuta selvittää seitsemän muuta jatkopaikkaa vasta ensi sunnuntain kisan jälkeen. Tämä ainoa jatkoon mennyt on tosiaan Joey Logano, joka myös erittäin ristiriitaisen kisan voittotaistelun jälkeen voitti myös Kansasissa, eli vei nimiinsä kummatkin kierroksen vielä kontrolloitavissa olleet kisat 1.5 mailisilla Charlotessa ja Kansasissa - jättäen näin kaikki muut hakemaan paikkaansa voitolla tai pisteillä Talladegasta, eli ei mistään hyvistä lähtökohdista vaikka missä olisi pisteissä.

Joey Loganolla oli top-3 auto koko Kansasin kisan ajan, ja toisin kuin hänen tallikaverinsa Brad Keselowski joka lähti paalulta ja hallitsi aivan kisan alkua, hän pysyi kärkivauhdissa koko kisan kun vuorostaan Brad Keselowskin päivä ei onnistunut suunnitellusti, joskin tuli maaliin yhdeksäntenä vietettyään pitkän tovin top-10:n ulkopuolella, johon sisältyi myös seinään osuminen. Kilpailun loppupuolella oli tuoreilla renkailla varikkokäyntien jälkeen sekä Matt Kenseth, että Joey Logano taistelemassa voitosta; MK:lla oli kisan aikana jonkin verran parempi auto, joka toimi mallikkaasti radan ala- ja keskilinjalla, kun taas kisan lopussa JL oli taas jonkusen verrankin nopeampi vuorostaan Matt Kensethiä radan ylilinjalla ja lähestyi häntä kisan lopussa. Ensimmäinen yritys päästä MK:n kanssa samalle linjalle tyssäsi JL:llä takasuoralla blokkien vuoksi ja siitä seurasi pieni taantumavaihe, kunnes kierroksella ohitettavien pelattua roolia JL yritti uudestaan - nyt tultaessa tri-oval osuudelta suoristettavaksi rotaatiota varten pienelle klipille ennen ykköskaarretta. Tässä tilanteessa JL koitti ohittaa ulkoa, mutta MK blokkasi ja JL osui suhteelisen tuntuvastikkin seinään tässä rotaatiokohdassa rataa, ja kuten arvata saattaa, niin ykköskaarteessa Logano sitten sai tarpeekseen ja siirsi Kensethin pienellä osumalla edestään, joka tosin johti #20 auton spinnaukseen. Tämän jälkeen keltaiset ja kilpailun loppu menikin sitten #22 tiimille, joskin toiseksi hyvällä loppukisalla tullut Denny Hamlin pysyi tuon GWC-lopun hyvinkin lähellä lyhyellä juoksulla.

Kisan jälkeen ei kuitenkaan rähinöintiä, mutta puhevälit näillä kahdella kuskilla on nyt ainakin tällä hetkellä jäissä - täysin ymmärrettävää, kun Matin mielestä Joeyn ei edes olisi ajaa voitosta noin kovaa (kiitos voiton Charlotessa ja lipun jo kolmannelle kierrokselle) ja antaen näin kaikista jahtaajista tällä hetkellä Talladegaan kaikista kovimman paikan eteen joutuvan Matt Kensethin voittaa Kansasissa. Toisaalta kyse oli juurikin myös siitä, että vaikka JL olisi ajanut MK:ta vastaan maltillisemmin, niin hänkin tietää sen, että MK on yksi hänen kovimmistaan kilpakumppaineista mitä tulee mestaruuteen, joten ehdoin tahdoin hän ei halua MK:ta päästää kolmannelle kierrokselle. Mutta tosiaan kaikki ajavat voitosta vaikka mitä olisi jo saavutettu, koska NASCARissa voitto on moottoriurheilumaailmassa aina yksi koviten saavutetuimmista mitä on juuri kovan kilpailukyvyn vuoksi ynnättynä sopivan pitkillä kisoilla, joissa olet toden totta ansainnut voittosi, jos asemassa olet milläkin tavoin kisan loppupuolella ansaitaksesi sen. Matt Kenseth tuli maaliin lopulta sijalla 14:sta ja tosiaan pistetilanne on MK:lla todella murheellinen Charloten ja Kansasin jälkeen, koska viimeinen oljenkorsi olisi pakkovoitto Talladegassa, tai sillä aseenteella ja siitä eteenpäin kisa sitten muuttuu muuttumistaan hyvin nopeasti erinnäköiseksi, mutta MK:n ajettava voitosta jos mielii kolmannelle kierrokselle.

Kevin Harvickilla ei sunnuntainen kisa sijoituksellisesti tullut maaliin mitä toden totta odotettiin, mutta vauhti oli koko päivän neljänneksi parasta - edellä juurikin Matt Kenseth, Joey Logano ja lopulta juurikin kolmanneksi tullut Jimmie Johnson joilla oli hivenen parempi vauhti kisassa. Kilpailun loppupuolella varikkokäynnin yhteydessä tullut bensantäyttösäiliön lipeäminen varikkoboksin ulkopuolelle kuitenkin tuotti valitettavan varikon läpiajorangaistuksen joka sitten aiheutti yhden kierroksen kärjelle jäämisen. Samassa pysähdys-syklissä myös Martin Truex Jr. ajautui samaan tilanteeseen (hänen tiimiltään lipesi rengas varikkoboksin ulkopuolelle) ja aiheutti taistelun radalla ensimmäisen auton kierroksella jääneenä -asemasta, jonka sitten Martin Truex Jr. vei nimiinsä ja pääsi johtikierrokselle. Martin Truex Jr. tuli maaliin lopulta sijalla 15:sta. Kevin Harvick jäi lopulta sijalle 16:sta valitettavasti kierroksen kärkeä jäljessä ja pistetilanne on ennen kierroksen villikorttifinaalia suhteellisen liiankin jännittävä ja todellakin liiankin hermostuttava. Onneksi on viivan paremmalla puolella ja siinä mielessä paremmat lähtökohdat kuin monella muulla kierroksen jännitysnäytelmään. Dale Earnhardt Jr:lla on myös pakkovoiton paikka Talladegassa, joskin hän on niitä harvoja jotka varmasti ottaa sen mahdollisuutena (tällä kaudella voitto Daytonan kesäkisasta ja ensimmäisestä kisasta Talladegassa nimelleen uskollisesti sen tehden). Kansasissa hänen päiväänsä vaikeuttivat huonosti käyttääntynyt auto ja varikolla olleet ongelmat, eli suht samanlaiset vaikeudet kuin Charlotessa. Hän tuli lopulta maaliin sijalla 21.

NASCAR Chase For The Cup

Kansasin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/hollywood-casino-400.resultsRace.results.html

Pistetilanne Kansasin jälkeen ennen kierroksen finaalikisaa: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

1. Joey Logano (jatkossa)
2. Denny Hamlin (+18)
3. Kurt Busch (+13)
4. Carl Edwards (+12)
5. Kevin Harvick (+7)
6. Jeff Gordon (+7)
7. Brad Keselowski (+7)
8. Martin Truex Jr. (+6)

---------------------------------- Putoamisvaarassa ennen kierroksen ratkaisevaa kisaa

9. Kyle Busch (-6)
10. Ryan Newman (-8)
11. Dale Earnhardt Jr. (-31)
12. Matt Kenseth (-35)

----------------------------------

Trilleri on tosiaan vuorossa sitten Talladega Superspeedwaylla, Alabamassa ensi sunnuntaina. Suuressa joukossa draftausta, sijat voivat vaihdella kierroksella kymmeniä sijoja, jopa 4-5 eri kokoista letkaa vieri vieressä, toisen työntämistä eteenpäin tandemilla lyhkäisiä matkoja nopeiden ohitusten aikaansaamiseksi ennen kuin työntöavusta ei enää hyödy ja koneet ylikuumenevat. Sitten kaikista suurin on se, että isoja kolareita ja kolareita tulee aina Talladegassa pienistä virheistä, mutta tuleeko The Big Onea tai jopa toista The Big Onea.. Siksi varmasti vieläkin kiristävämmän tekee tästä kisassa jahdissa sen, että kahdella ensimmäisellä toisen kierroksen kisoilla ei ole aikaan saatu suuria piste-eroja, että ainoastaan kaksi kuljettajaa lähtee selvältä takamatkalta pisteissä pudottamiskisaan. Lisäten juurikin sen, että vaikka olisikin pisteissä selkeitä eroja, niin stressitön kisasta ei tule ilman voittoja kierrokselta, eli Joey Logano pääsee aika kuningas lähtökohdista itse kisaan lähtemään.

Kisalähetys alkaa ensi sunnuntaina kello 20:00 Talladegasta NelonenProlla ja Viaplaylla.

Uutisia on tullut myös tällä viikolla sen verran, että Kurt Busch pitää huomenna lehdistötilaisuuden koskien mitä luultavimmin jatkosopimuksen tekemistä SHR:n kanssa tulevista kausista (nyt sopimus ensi kauden loppuun) ja myös Chase Elliotin ensi kauden pääsponsorilla varustettu auto paljastettiin lehdistötilaisuudessa. HMS:n #24 tiimin päävärit tulevat ensi kaudella juurikin Chase Elliotilla olemaan NAPA Auto Partsin väritteinen, eli hyvin tuttu yhteistyökumppani pysyy nuoren lupauksen mukana.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Pian alkaa todellinen jännityksen täyteinen kisa Talladegasta.... Ketkä seitsemän jatkaa Joey Loganon lisäksi kolmannelle ja mestaruusnelikkoon ratkaisevalle kierrokselle. Mitään takeita ei Talladegassa ole, että voi taktikoida ja strategioida miten katsoo parhaimmaksi ja miten kuviot hiotaankin, mutta kun puhutaan 43 auton taistellessa draftissa samoista paikoista radalla niin ainakin loppukierrokselle jos on selvinnyt ilman mitään takaiskuja, niin silloin vasta mitään turvallista paikkaa ei oikeastaan radalla ole - blokkaaminen tulee myös olemaan aikamoista. Paalupaikalta lähtee Jeff Gordon ja myös hyvistä paikoista kisaan lähtee Kevin Harvick, joka toivottavasti onnistuu ja jatkaa kolmannelle kierrokselle. Sijalta seitsemän Kevin Harvick lähtee kisaan ja toivottavasti tosiaan mieluiten pystyisi pysymään kärkijoukossa tai lähellä kärkeä koko kisan ja sitten ratkaisuhetkillä ajamaan voitosta. Piste-erot ovat pieniä ja siksi paikat tulevat vaihtumaan tiuhaan.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/campingworld-500-at-talladega.raceResults.qualifying.html

Kuten kaikki tietävätkin, niin kolareilla - ja eri toten - jos The Big One tapahtuu, tulee dramaattisiakin käänteitä kisan tuloksiin ja jatkopaikoista liittyvään taisteluun.

Hyvällä autolla onkin jo heti hyvissä asemissa, kun pystyt draftaamaan ja ajamaan kärjessä, joka tekee toisten tekemistä ohittamisyrityksistä todella hankalaa kun raakaa superspeedway-paketin hyvyyttä pääsee käyttämään. Siksi Hendrick Motorsportin autot ovat tänään todella vaikeita ohitettavia etenkin jos kärkitiloilla pysyvät tai tulevat pääsemään kisan edetessä. Autoilla riittää vauhtia juurikin pitää letkoja hyvinkin kontrollissa hyvien nopeuksien ansiosta.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
[Henkilökohtainen mielipide]
Aivan saatanan tyhmä idea tämä kerrasta poikki GWC.
[/Henkilökohtainen mielipide]

Tiesihän sen, että romua syntyy, kun jokaisella kuskilla oli tieto, että tulossa on sataprosenttisen varmasti viimeinen uusintalähtö. Yleisökin kuulostaa olevan hieman harmissaan, kun loppuhuipennus kesti neljäsosamailin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26852
Melkoista säätämistä oli loppu, mutta tulipahan romua.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sellainen oli sitten Talladegan toisen kierroksen finaalikisa viime sunnuntaina. Draamaa tuli varsinkin lopussa juurikin sen verran mitä osattiin odottaa - ja kuten jo tuossa jo kirjoitettiinkin kisan jälkeen palstalle - niin ei tosiaan tuo uusi säännös ennen kisaviikonloppua koskien GWC-yritysten vähentämistä yhteen kertaan superspeedway-radoilla ei kyllä palvele sitä tarkoitustaan laisinkaan ja faneille myös jätti varmasti hieman harmistuneen tunnelman. Hyvää siinä tosin oli totta tosiaan se, että tuolla säännöllä onneksi, todella onneksi, Kevin Harvickin jahti jatkuu ensi viikonloppuna Martinsvillessä!!

Autosta oli moottori lähes loppu jo monta kymmentä kierrosta ennen ratkaisevia kierroksia ja ennen ensimmäistä yritystä kone toimi todella alitehoisesti, eikä virtaa ollut kuin vähäiseen nopeuteen (ei kuitenkaan kone vuotanut mitään radalle, eikä sauhuttanut). Pettymys alkoi todellisesti vaivaamaan kotikatsomoa, mutta sitten tilanne muuttui kun Kyle Larson ja Jimmie Johnson pyörähtivät tri-ovalilla nurmialueella ennen kuin autot olivat ylittäneet maaliviivan GWC-yrityksen laillistamiseksi, joten ensimmäinen yritys sai toisen yrityksen suoriutuakseen. Toisessa yrityksessä Kevin Harvick pitäytyi ajolinjalla ja toive oli, että Trevor Bayne tai Danica Patrick antaisivat lisävauhtia bump draftilla, mutta yllättäen startin tapahduttua TB hyppäsi seinän viereen, kun KH vuorostaan alkoi ajamas ylemmäs rataa draftiapua saadakseen ja sitten kolisi kun TB tulikin radalta KH:n eteen ja spinnasi aiheuttaen The Big Onen. Kevin Harvick selvisi kaaoksen läpi ja pääsi jatkoon lopulta kuuden pisteen turvin, ollen lopulta kisassa 15:sta. Loistava lopputulos vaikka jo kaikki mahdollinen jatkoon pääsyn osalta oli linjalla sekä koettelemuksessa, kun pääsee seuraavalle kierrokselle huomioiden mitä oli linjalla ja mitkä realiteetit olivat, niin olihan se loistava selviytyminen jatkoon!! Tiukille meni, mutta nyt sitten kolmannelle kierrokselle vakaa esiintyminen ja mieluusti voitto; ja mikä hienointa, niin Phoenix on kierroksen finaalina - KH:n paras ja lempirata, aktiivikuskeista ylivoimaisesti eniten voittoja siellä. :)

Harmittavasti tuo kolari ja mistä se alkoi joutui monen kuljettajan sekä tuomariston syyniin kisan jälkeen. Totta, että se harmittaa joutua kolariin jossa menee jatkomahdollisuus jahdissa tai hyvän sijoituksen saaminen muilla, mutta kuten Kevin Harvick tässä viikolla sanoi, niin kolaria ei aiheutettu missään muodossa tahallisesti vaan ajamalla niin agressiivisesti kuin voi sillä hetkellä ottaen huomioon jatkoon pääsyyn edellyttävällä tavalla ja sillä, että silloin joutui tekemään kaikkensa vaan päästäkseen jatkoon kun tilanne näytti suhteellisen ikävältä; mahdollisuus oli kuitenkin olemassa ja se piti käyttää. Eikä ketään muukaan samassa tilanteessa olisi vain luovuttanut saman tein vaan jokainen olisi tehnyt se tarvittavan epäilyttävästä piittaamatta - linjalla oli koko kausi ja mestaruusjahdin jatkuminen, niin ylimääräisiä riskejä pitää eri toten ottaa vaikka autossa olisi suurikin moottoriongelma, jos jatkoon edelleen on mahdollisuus. Tuota tilannetta ollaan tutkittu, eikä onneksi NASCAR ole nyt tältä erää mitään sanktioita antamassa monien tarkastusten jälkeen.

Kilpailun voitti Talladegassa - yllätys yllätys - Joey Logano, joka vei nimiinsä kierroksen kaikki kisat, kolme kisaa voitti putkeen jahdissa (Charlotte, Kansas, Talladega ja teki saman kuin Kyle Busch kesällä runkosarjassa (Kentucky, New Hampshire, Indianapolis). Käsittämätön suoritus ja tällä hetkellä voi sanoa tiimin olevan aika kuskin paikalla mitä tulee mestaruuteen. Tosin mikään kolmannen kierroksen kisoista ei ole Joey Loganon parhaimmistoa, kun mukaan mahtuu kaksi lyhytrataa niin se on heille se vaikeampi osuus. Texas, vaikka onkin 1.5 mailinen, niin siitä huolimatta ei välttämättä ole Joey Loganon tiimille se paras puolitoista mailinen, mutta se jos tiimi on toden totta nyt tasonsa huipulla, niin miten autot istuvat rataan ja rotaatioivat kaarteissa - JL voi hyvinkin olla kärkivauhdissa myös siellä.

Talladegassa jahdin päättymisen kokivat Denny Hamlin, Ryan Newman, Dale Earnhardt Jr. ja Matt Kenseth. Ennen kisaa viivalla olikin se, että miten viivan tuntumassa pisteet liikkuvat ja ketä hyötyy ja ketä ei siitä. Dale Earnhardt Jr. tuli odotetusti kärkivauhdilla kisaan ja johti koko porukasta eniten kierroksia, 61 johdettua. Voittoon ei kuitenkaan tilaisuutta tullut ratkaisevan GWC-yrityksen jäätyä lyhkäiseksi, joten tuli sijalla 2. maaliin eikä se riittänyt jatkoon. Ryan Newman ei pääse koettamaan viime kauden temppuaan ja tippui myös jatkosta. Ei yllätys koska ei ollut sitä samaa yllätyskyytiä mikä hänet jahdissa viime kaudella kisasta kisaan toi tuloksia riittäviä. Denny Hamlinin kisaan ongelmia toivat heti kisan alkupuolella kattoluukun itsestään aukeamis-ongelmat, joka välillä repsahti aika pahasti ja sitä korjailtiin varikolla useaan otteeseen - myös vihreänkin lipun alla. Lopulta hänen kisansa meni tuon takia liian vaikeaksi, kun hän oli jo monta kierrosta kärjestä ja joutui sitten osalliseksi kisan GWC-yrityksen yhteydessä tapahtuneeseen The Big Oneen. Samaan rytäkkään myös ajatui Matt Kenseth, joka ei ollut niin selkeässä vauhdissa koko kisan aikana tosissaan tapella voitosta hyvän auton turvin; käväisi kärjessä, mutta ei ollut draftissa niin vahva kuin olisi odottanut. Vaikka Talladega oli Dale Earnhardt Jr:lle ja Matt Kensethille avain jatkoon, niin ottaen huomioon muuttuvat tekijät kuten voittoa hakiessa kasinolla, niin heidän jahtinsa oli hyvin pitkälti ohi jo ennen finaalikisaa vaikka GWC-yritys olisikin onnistunut. Joskin se toimii myös toisinpäin, ja etenkin hyvät mahdollisuudet on kun vain on tosi hyvä auto ja on päättäväinen draftissa, joka sen tekee saavutettavaksi.

Toisen kierroksen finaalikisan tulokset Talladegasta: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/campingworld-500-at-talladega.raceResults.results.html

-----------------------------

NASCAR Chase For The Cup: 8 kuskia jatkossa

1. Joey Logano
2. Carl Edwards
3. Jeff Gordon
4. Kurt Busch
5. Brad Keselowski
6. Martin Truex Jr.
7. Kevin Harvick
8. Kyle Busch


Neljä tippunutta kuskia toisen kierroksen jälkeen

9. Denny Hamlin
10. Ryan Newman
11. Dale Earnhardt Jr.
12. Matt Kenseth

-----------------------------

Chase jatkuu sitten mestaruudesta taistelevan nelikon ratkaisevalle kolmannelle kierrokselle, joka sitten muodostuu koko jahdin kulmakiveksi. 8 kuskia, jotka ovat kaikki ansaitusti jatkoon päässeet vaikka myös tippuneissakin on kuljettajia jotka toden totta voisivat olla tässä 8:n parhaimman joukossa heittämällä, mutta tässä pudotuspelisysteemissä mitataan jatkuvuuden turvaaminen uusista haasteista huolimatta, ja vaikka vauhtia olisikin ja voitoista etenet, niin jollei pääse täysin voiton syrjään syystä tai toisesta ajettavalla kierroksella, sijoitukset ratkaisevat tällöin - ja huomioitavaa - erittäin hyvät sijoitukset tässä vaiheessa jahtia. Martinsville, Virginiassa tulee olemaan juuri tälläinen touree, jossa Talladegan suunnittelemattomien käänteiden vallasta tullaan suhteellisen samanlaiseen ilmapiiriin, jossa tosin pystyt kontrolloimaan kisaa kulkevalla menopelillä joka pureutuu kaarteissa niissä oleville betonipäällysteellä a'la ajolinjalla (1.5 käyttöpintaa pidolle) jossa suorille tullaankin jo asvaltille ja myös kaarteiden yläosat ajolinjan ulkopuolella ovat myös asvalttia. Sympaattinen ja NASCARin vanhin rata on myös NASCARin lyhkäsin (0.5 mailia) ja keskiarvolla laskettuna keltais-herkin venue, jossa myös taktikoidaan ja strategioidaan miten vain tilanne parhaaksi katsotaan sillä hetkellä kisaa. Renkailla on suuri merkitys, mutta jos pystyt blokkaamaan edessä niin se tuo todella ahdasta tiiveyttä taas letkaan ja vieri-vieressä tilanteisiin. Pidemmillä juoksuilla tuoreet neljä rengasta edellisellä pysähdyksellä tai ihan kaksikin antaa selvän edun, mutta kisan loppupuolella tiimipomojen päätökset tehdä etujuoksuja kärkeen varikolla ratapaikan parantamiseksi tulee olemaan iso osa, jos keltainen heilahtaa - ja yleensä heilahtelee todella usein - kisan loppupuolella monet kerrat. Kolareita, draamaa ja todella kontaktipitoista ensimmäisessä kisassa kolmannen kierroksen alkaessa.

Kisalähetys alkaa suorana Viaplaylta 19:30 ja jälkilähetyksenä NelonenProlla kello 23:00.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Martinsvillen aika-ajot on saatu ajettua eilen ja Loey Loganon hirmuiset suoritukset jatkuivat - nyt paalupaikka huomiseen kilpailuun. Muut jahtaajat starttaavat jopa vielä entisestään ahtaampaan kilpailuun uusien turvavallien asennusten jälkeen Martinsvillessä näiltä paikoilta: Martin Truex Jr. 2:n, Jeff Gordon 5:s, Kyle Busch 6:s, Brad Keselowski 11:sta, Kevin Harvick 12:sta, Carl Edwards 14:sta ja Kurt Busch 15:sta. Kaikki lähtevät näin ollen todella läheltä kärkeä mikä on Martinsvillessä erittäin tärkeää jo alkaen hyvistä varikkopilttuupaikoista että radalla ratapaikan saaminen jo kisan alkupuoliskolla.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/goodys-headache-relief-shot-500.raceResults.qualifying.html
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1405
Sijainti
Home
Ander Vilarino voitti tämän vuoden EuroNASCAR mestaruuden, se oli hänelle jo kolmas.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
No nyt!!! :eek:

Logano vs. Kenseth... Autot romutettu, kohta voi nyrkki heilua. :alppu:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Katselin kisan Prolta. Nyt oli hyvää meininkiä, Martinville monesti kovin tylsä hitaana ratana mutta nyt pojat panivat
pystyyn kunnon shown. Nascarissa on hienoa tuo kuinka tunteet näytetään eikä olla ykkösten ikävystyttävien robottien
kaltaisia, jos ketuttaa niin sitten toimitaan sen mukaan. Siitä katsoja tykkää.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Toi Kensethin temppu oli kyllä mielenkiintoinen, en pysty hyväksymään että kierroksella ohitettava puskee tahallaan kärkikuskin seinään. En pidä Loganosta pätkääkään mutta se mitä tapahtui Kansasissa oli myös Matin moka.

No, viihdettähän tämä on ja lopputulos oli mitä parhain kun Jeff voitti. :ahem:

Vielä kerran Homesteadissa niin se olisi siinä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Oli aivan käsittämätön kisa faneille katseltavaksi sunnuntai-iltana, ei muuta voi sanoa.. Paljon hyvää ja paljon myös huonoa. Jeff Gordon voittaa kolmannella kierroksella Martinsvillessä ja on näin ollen lyönyt lippunsa finaaliin yhtenä kuljettajana neljästä jotka mestaruustaistoon ryhtyvät Homestead-Miamissa; hänen uransa viimeisissä NASCARin pudotuspeleissä taistelee Cup-pystistä finaalissa, joten ei voisi hänen paremmin voida päättää uraansa kuin taistelemalla uralleen vielä sitä yhtän kruunua. Matt Kenseth kostaa Joey Loganolle Kansasissa tapahtuneen yhteenoton joka hänelle hyvin pitkältä maksoi jatkokierrospaikan tälle roundille. 19 keltaista lippua kisassa, ja johtuen täysipilvisestä kelistä, niin kilpailu saatiin juuri ja juuri ajettua ennen kuin pimeys olisi päättänyt ensimmäisen kamppailun ennenaikaisesti - jos ei olisi ollut niin pilvistä, niin kisalle olisi ollut enemmän aikaa ajaa valoisammassa, mutta onneksi saatiin joka tapauksessa ajettua. Kilpailun jälkeen Jeff Gordonin juhliessa kaikki varmasti huomasivatkin kuinka pimeää radalla oli, kun valot ja valokeilat näkyivät aivan selvästi kun Martinsvillessä ei ole valojärjestelmää kirkastamaan rata-aluetta eikä iltakisojen ajamiseksi. Loistava kilpailu kuitenkin hienolla radalla, joka kyllä vuosi vuodelta pitää tasonsa tapahtumien osalta ja sunnuntai-iltana niitä oli vielä enemmänkin kuin yleensä.

Jeff Gordonin voitto ei tullut puskista: kaikki tietävät hänen vahvuutensa Martinsvillessä ja erityisesti kuinka hän on myös tallikavereitaan siellä opettanut ja eri toten josta Jimmie Johnson on ottanut myös hurjan saldon NASCARin lyhimmällä radalla. Jeff Gordon on aina ollut mieleenpainuvan oikeasti rataa-ajava Martinsvillen lyhyellä ovaalilla, hän tuntee radan metkut ja haasteet ja osaa hyödyntää renkaitaan siellä paremmin kuin moni muu ja pystyä myös voittamaan autolla joka on kuin salavihkaa jahdissakin edennyt kärjen takana. Haastajia voitosta oli ja lyhyemmillä ja pidemmillä juoksuilla oli nousijoita ja laskijoita, mutta Jeff Gordon oli keskiarvollisesti hyvässä vauhdissa koko iltapäivän - ja ennen kaikkea - pysyi poissa vaikeuksista. Pakko kyllä sympatioida #24 tiimin saavutusta, että ilman muuta voi olla tyytyväinen että hän on finaalissa ja pääsee taistelemaan vielä siitä yhdestä mestaruudesta. Se että löytyykö kapasiteettia täysin taistella muita kärkitiimejä vastaan on hieman kysymysmerkki, mutta he - ja mitä JG sanoi kisan jälkeen - panostavat ainostaan nyt Homestead-Miamin 1.5 mailin pakettiin. JG:lle voitto oli Martinsvillessä uran 9:s, ja tämä on juuri myös se venue, jolla JG voi vielä tulevaisuudessa kisata HMS:lle 1-2 kisan diilillä osa-aikaisena johtuen juuri hänen menestyksestään tällä radalla, ja vaikka on hän on menestynyt lähes joka radalla monivoittoisesti, niin Martinsvillessä hän on ratin takana kyllä niin loistava kuljettaja. Sen lisäksi että uutiset ovat olleet JG:stä tälle kaudella lähinnä johtuvia jäähyväiskaudesta, niin kisamenestys ei ole tällä kaudella aivan ollut sitä mitä tiimi on lähtenyt hakemaan, eikä ole paljoa sillä suunnalla otsikoita käännellyt edes jahdissa edetessään, joten nyt siihenkin tuli suuri muutos sitten kertaheitolla.

Kevin Harvickin suorituksesta voi olla myös hyvin tyytyväinen, että vaikka ei sitä top-5:sta tullutkaan, niin top-10 ja 8:s sija on hyvä suorite, eikä vaikeuksia iltapäivän aikana ollut. Lopun varikkokäynti monen muun pysyessä radalla antoi ne juuri tuoreet renkaat ja se oli iso ero saada tuo sija maksimaalisesti toimivalla autolla ruuhkassa kuin pysyen radalla vanhoilla renkailla erittäin kovassa liikenteessä. Tuota päätöstä edesauttoi myös kolarit kärkipäässä, jossa juurikin muita jahtaajia jäi taakse ja Kevin Harvick nousi sijoja radalla. Pidemmillä juoksuilla auto toimi hyvin ja yhdessä kohtaa kisaa KH ehti olla kärjessä jonkin aikaakin ja varikkostopeilla meni niin hyvin kuin osasi odottaa. Välillä tosin piti päätellä varikoltatulonsa vauhtia tiputtaen, että pääsi starttaamaan sisäpuolelta rataa, kun varikolla moni pääsi varikkopilttuupaikan vuoksi edelle. Hyvä tulos myös, kun pääsee Texasiin lähtemään pisteissä viivan paremmalta puolelta.

Kolareita ja spinnejä tuli oikein urakalla sunnuntai-iltana Martinsvillessä ja erittän moni jahtaaja oli osallisena päivä derbyissä ympäri rataa. Kisahan startattiin hieman myöhässä ja lopulta aloituskin tehtiin vihreä-keltais-lipulla kun rataa puhdistettiin muutamista paikoista vesikertymän vuoksi. Kisan aikana kuitenkin Kyle Busch pyörähti toista autoa kylkeen, kun kurveihin oli tullut ihan radan sisäpuolella olevista kanttikivien alta vettä ihan kanttareiden viereen. Samassa tapahtumaketjussa myös hänen tallikaverinsa Carl Edwards sai vahinkoa autoonsa. Kyle Busch kuitenkin selätti hieman tökerösti edennen iltapäivänsä tullen lopulta hienosti maalin sijalla 5. Brad Keselowskilla oli kisan puoliväln tienoilla aivan suvereeni auto ja hallitsi kisaa miten tahtoi huolimatta kaikista obstaakkeleista joita rata voi tuoda eteen. Yhden keltaisen lipun alla tehdyn varikkostopin jälkeen kuitenkin kaikki hieman muuttui, ja ei pian kun yhden keltaisen jälkeen tulleessa uusintastartissa hän osui Matt Kensethiin ja sitten sivullisena mukaan joutui myös Kurt Busch ja kaikkien iltapäivä oli hyvin pitkälti pilalla. Matt Kenseth ei kuitenkaan ollut vielä saanut pettymystään laskeutumaan viime kierroksella tulleesta putoamisesta jahdissa ja näin ollen hän palasi radalle takaisin kostamaan kisaa silloin johtaneelle Joey Loganolle, joka vei myös nimiinsä eniten johdettuja kierroksia -pykälän. Jos Kansasissa kyse oli pyörähdyksestä ja asennoitumisesta kaarteessa jossa MK pystyi pelastamaan autonsa, niin Martinsvillessä tarkoitus ei ollut vain pyöräyttää JL:ää vaan rytätä kumpikin seinään kisan kummankin osalta lopettavalla voimalla ja niin myös hyvin pitkälti kävikin. Joey Logano tuli lopulta maaliin sijalla 37 ja pääsi radalle takaisin aivan lopussa koettamaan korjaamaan joitakin pisteitä takaisin ja NASCAR vuorostaan parkkeerasi Matt Kensethin auton tullen lopulta sijalle 38, ja en usko että olisikaan palannut radalle takaisin.

Saapi mielenkiinnolla ja hieman myös aika jännittyneenä seurata mitä tuosta vielä tulee, kun JL:n mestaruustaistelun kannalta tämä MK:n kanssa varmasti hyvinkin pitkään vielä jatkuva vihoittelu tekee suhteelisen vaikean ja ryydyttävän jatkoonpääsemisen kannalta. Tuo kuvio on muuttunut lähes jo täysin vihamieliseksi kamppailuksi ja MK:lla oikeastaan ei ole enää tällä kaudella juurikaan enää hävittävää ja JL:llä on vuorostaan kaikki.

------------------------------

NASCAR Chase For The Cup

1. Jeff Gordon (jatkossa voitolla)
2. Kyle Busch (+9)
3. Martin Truex Jr. (+9)
4. Kevin Harvick (+7)

------------------------------ Putoamisvaarassa ensimmäisen kisan jälkeen kolmannella kierroksella

5. Carl Edwards (-9)
6. Brad Keselowski (-26)
7. Kurt Busch (-28)
8. Joey Logano (-30)

------------------------------

Jahti jatkuu sitten ensi viikonloppuna Texas Motor Speedwaylla, Fort Worthissa, Texasissa. Mennäänkin tyystin erilaiselle radalle jälleen kerran kolmen viikon sisällä, eli nyt koko kalenterin rungosta koostuvalle 1.5 mailin nopealle ovaalille - ja mikä tärkeintä - vanha ratapinta ja sen soveltaminen antaa jo osviittaa ketä mahdollisesti jatkoon tällä kierroksella menijöistä voi olla erittäin vahva myös 1.5 mailin finaalissa Homestead-Miamissa, jonka pinnoite on myös vanha. Keltaisia ei Texasissa paljoa tule, joskus spinnejä ja hieman isompiakin rytäköitä, mutta tällä radalla kuljettajat pitävät sen haastavasta konfiguraatiosta ja auton pitoon liittyvästä hallinnoimisesta, kun pääsuoralle tullaan neloskaarteessa nurmikkoklipille cookie cuttereille ominaisesti kovaa kaartaen ja taas kakkoskaarteessa tullaan nopeasti tasoittuvalle täysin suoralle osuudelle. Bensansäästöt voivat tulla kyseeseen ja pidemmät juoksut ovat taatut. Myös renkaista kuljettajien täytyy pitää huolta, ettei täysin kuluta rengaspinnoitetta luistelevalle tai puskevalla autolla.

Kisalähetys alkaa Viaplaylla suorana kello 20:30 ja tulee mitä luultavammin jälkilähetyksenä NelonenProlta kello 23:00, ellei sitten hyppää suoraan lähetykseen siitä välittömästi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös