Sellainen oli sitten Talladegan toisen kierroksen finaalikisa viime sunnuntaina. Draamaa tuli varsinkin lopussa juurikin sen verran mitä osattiin odottaa - ja kuten jo tuossa jo kirjoitettiinkin kisan jälkeen palstalle - niin ei tosiaan tuo uusi säännös ennen kisaviikonloppua koskien GWC-yritysten vähentämistä yhteen kertaan superspeedway-radoilla ei kyllä palvele sitä tarkoitustaan laisinkaan ja faneille myös jätti varmasti hieman harmistuneen tunnelman. Hyvää siinä tosin oli totta tosiaan se, että tuolla säännöllä onneksi, todella onneksi, Kevin Harvickin jahti jatkuu ensi viikonloppuna Martinsvillessä!!
Autosta oli moottori lähes loppu jo monta kymmentä kierrosta ennen ratkaisevia kierroksia ja ennen ensimmäistä yritystä kone toimi todella alitehoisesti, eikä virtaa ollut kuin vähäiseen nopeuteen (ei kuitenkaan kone vuotanut mitään radalle, eikä sauhuttanut). Pettymys alkoi todellisesti vaivaamaan kotikatsomoa, mutta sitten tilanne muuttui kun Kyle Larson ja Jimmie Johnson pyörähtivät tri-ovalilla nurmialueella ennen kuin autot olivat ylittäneet maaliviivan GWC-yrityksen laillistamiseksi, joten ensimmäinen yritys sai toisen yrityksen suoriutuakseen. Toisessa yrityksessä Kevin Harvick pitäytyi ajolinjalla ja toive oli, että Trevor Bayne tai Danica Patrick antaisivat lisävauhtia bump draftilla, mutta yllättäen startin tapahduttua TB hyppäsi seinän viereen, kun KH vuorostaan alkoi ajamas ylemmäs rataa draftiapua saadakseen ja sitten kolisi kun TB tulikin radalta KH:n eteen ja spinnasi aiheuttaen The Big Onen. Kevin Harvick selvisi kaaoksen läpi ja pääsi jatkoon lopulta kuuden pisteen turvin, ollen lopulta kisassa 15:sta. Loistava lopputulos vaikka jo kaikki mahdollinen jatkoon pääsyn osalta oli linjalla sekä koettelemuksessa, kun pääsee seuraavalle kierrokselle huomioiden mitä oli linjalla ja mitkä realiteetit olivat, niin olihan se loistava selviytyminen jatkoon!! Tiukille meni, mutta nyt sitten kolmannelle kierrokselle vakaa esiintyminen ja mieluusti voitto; ja mikä hienointa, niin Phoenix on kierroksen finaalina - KH:n paras ja lempirata, aktiivikuskeista ylivoimaisesti eniten voittoja siellä.
Harmittavasti tuo kolari ja mistä se alkoi joutui monen kuljettajan sekä tuomariston syyniin kisan jälkeen. Totta, että se harmittaa joutua kolariin jossa menee jatkomahdollisuus jahdissa tai hyvän sijoituksen saaminen muilla, mutta kuten Kevin Harvick tässä viikolla sanoi, niin kolaria ei aiheutettu missään muodossa tahallisesti vaan ajamalla niin agressiivisesti kuin voi sillä hetkellä ottaen huomioon jatkoon pääsyyn edellyttävällä tavalla ja sillä, että silloin joutui tekemään kaikkensa vaan päästäkseen jatkoon kun tilanne näytti suhteellisen ikävältä; mahdollisuus oli kuitenkin olemassa ja se piti käyttää. Eikä ketään muukaan samassa tilanteessa olisi vain luovuttanut saman tein vaan jokainen olisi tehnyt se tarvittavan epäilyttävästä piittaamatta - linjalla oli koko kausi ja mestaruusjahdin jatkuminen, niin ylimääräisiä riskejä pitää eri toten ottaa vaikka autossa olisi suurikin moottoriongelma, jos jatkoon edelleen on mahdollisuus. Tuota tilannetta ollaan tutkittu, eikä onneksi NASCAR ole nyt tältä erää mitään sanktioita antamassa monien tarkastusten jälkeen.
Kilpailun voitti Talladegassa - yllätys yllätys - Joey Logano, joka vei nimiinsä kierroksen kaikki kisat, kolme kisaa voitti putkeen jahdissa (Charlotte, Kansas, Talladega ja teki saman kuin Kyle Busch kesällä runkosarjassa (Kentucky, New Hampshire, Indianapolis). Käsittämätön suoritus ja tällä hetkellä voi sanoa tiimin olevan aika kuskin paikalla mitä tulee mestaruuteen. Tosin mikään kolmannen kierroksen kisoista ei ole Joey Loganon parhaimmistoa, kun mukaan mahtuu kaksi lyhytrataa niin se on heille se vaikeampi osuus. Texas, vaikka onkin 1.5 mailinen, niin siitä huolimatta ei välttämättä ole Joey Loganon tiimille se paras puolitoista mailinen, mutta se jos tiimi on toden totta nyt tasonsa huipulla, niin miten autot istuvat rataan ja rotaatioivat kaarteissa - JL voi hyvinkin olla kärkivauhdissa myös siellä.
Talladegassa jahdin päättymisen kokivat Denny Hamlin, Ryan Newman, Dale Earnhardt Jr. ja Matt Kenseth. Ennen kisaa viivalla olikin se, että miten viivan tuntumassa pisteet liikkuvat ja ketä hyötyy ja ketä ei siitä. Dale Earnhardt Jr. tuli odotetusti kärkivauhdilla kisaan ja johti koko porukasta eniten kierroksia, 61 johdettua. Voittoon ei kuitenkaan tilaisuutta tullut ratkaisevan GWC-yrityksen jäätyä lyhkäiseksi, joten tuli sijalla 2. maaliin eikä se riittänyt jatkoon. Ryan Newman ei pääse koettamaan viime kauden temppuaan ja tippui myös jatkosta. Ei yllätys koska ei ollut sitä samaa yllätyskyytiä mikä hänet jahdissa viime kaudella kisasta kisaan toi tuloksia riittäviä. Denny Hamlinin kisaan ongelmia toivat heti kisan alkupuolella kattoluukun itsestään aukeamis-ongelmat, joka välillä repsahti aika pahasti ja sitä korjailtiin varikolla useaan otteeseen - myös vihreänkin lipun alla. Lopulta hänen kisansa meni tuon takia liian vaikeaksi, kun hän oli jo monta kierrosta kärjestä ja joutui sitten osalliseksi kisan GWC-yrityksen yhteydessä tapahtuneeseen The Big Oneen. Samaan rytäkkään myös ajatui Matt Kenseth, joka ei ollut niin selkeässä vauhdissa koko kisan aikana tosissaan tapella voitosta hyvän auton turvin; käväisi kärjessä, mutta ei ollut draftissa niin vahva kuin olisi odottanut. Vaikka Talladega oli Dale Earnhardt Jr:lle ja Matt Kensethille avain jatkoon, niin ottaen huomioon muuttuvat tekijät kuten voittoa hakiessa kasinolla, niin heidän jahtinsa oli hyvin pitkälti ohi jo ennen finaalikisaa vaikka GWC-yritys olisikin onnistunut. Joskin se toimii myös toisinpäin, ja etenkin hyvät mahdollisuudet on kun vain on tosi hyvä auto ja on päättäväinen draftissa, joka sen tekee saavutettavaksi.
Toisen kierroksen finaalikisan tulokset Talladegasta:
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/campingworld-500-at-talladega.raceResults.results.html
-----------------------------
NASCAR Chase For The Cup: 8 kuskia jatkossa
1. Joey Logano
2. Carl Edwards
3. Jeff Gordon
4. Kurt Busch
5. Brad Keselowski
6. Martin Truex Jr.
7. Kevin Harvick
8. Kyle Busch
Neljä tippunutta kuskia toisen kierroksen jälkeen
9. Denny Hamlin
10. Ryan Newman
11. Dale Earnhardt Jr.
12. Matt Kenseth
-----------------------------
Chase jatkuu sitten mestaruudesta taistelevan nelikon ratkaisevalle kolmannelle kierrokselle, joka sitten muodostuu koko jahdin kulmakiveksi. 8 kuskia, jotka ovat kaikki ansaitusti jatkoon päässeet vaikka myös tippuneissakin on kuljettajia jotka toden totta voisivat olla tässä 8:n parhaimman joukossa heittämällä, mutta tässä pudotuspelisysteemissä mitataan jatkuvuuden turvaaminen uusista haasteista huolimatta, ja vaikka vauhtia olisikin ja voitoista etenet, niin jollei pääse täysin voiton syrjään syystä tai toisesta ajettavalla kierroksella, sijoitukset ratkaisevat tällöin - ja huomioitavaa - erittäin hyvät sijoitukset tässä vaiheessa jahtia. Martinsville, Virginiassa tulee olemaan juuri tälläinen touree, jossa Talladegan suunnittelemattomien käänteiden vallasta tullaan suhteellisen samanlaiseen ilmapiiriin, jossa tosin pystyt kontrolloimaan kisaa kulkevalla menopelillä joka pureutuu kaarteissa niissä oleville betonipäällysteellä a'la ajolinjalla (1.5 käyttöpintaa pidolle) jossa suorille tullaankin jo asvaltille ja myös kaarteiden yläosat ajolinjan ulkopuolella ovat myös asvalttia. Sympaattinen ja NASCARin vanhin rata on myös NASCARin lyhkäsin (0.5 mailia) ja keskiarvolla laskettuna keltais-herkin venue, jossa myös taktikoidaan ja strategioidaan miten vain tilanne parhaaksi katsotaan sillä hetkellä kisaa. Renkailla on suuri merkitys, mutta jos pystyt blokkaamaan edessä niin se tuo todella ahdasta tiiveyttä taas letkaan ja vieri-vieressä tilanteisiin. Pidemmillä juoksuilla tuoreet neljä rengasta edellisellä pysähdyksellä tai ihan kaksikin antaa selvän edun, mutta kisan loppupuolella tiimipomojen päätökset tehdä etujuoksuja kärkeen varikolla ratapaikan parantamiseksi tulee olemaan iso osa, jos keltainen heilahtaa - ja yleensä heilahtelee todella usein - kisan loppupuolella monet kerrat. Kolareita, draamaa ja todella kontaktipitoista ensimmäisessä kisassa kolmannen kierroksen alkaessa.
Kisalähetys alkaa suorana Viaplaylta 19:30 ja jälkilähetyksenä NelonenProlla kello 23:00.