Neste Oil Rally Finland 2015

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Todennäköisenä katsojana, en toivo sadekeliä ralliin, mutta kisan kannalta voisi tehdä homman hieman mielenkiintoisemmaksi. Tosin Ogierille siitä hyöty tulee. Näillä ennusteilla sadekuuroja rallin ajalle, kylmää +17.
Minulla ei ole kokemusta sadekelin Neste-rallista ja kävijämäärien muutoksista huonolla säällä, mutta jos katsojia on vähemmän ja sen tähden pääsen paremmille katselupaikoille, niin kyllä ainakin itse olisin tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
408
Sijainti
Vantaa
Lomat läpi, eli penkalla tavataan :D

Suunnitelmana torstaina Ruuhimäki, huollossa pööpöilyä ja Harju 1, perjantaina Päijälä x2 ja Harju 2. Lauantain suunnitelmat vielä epäselviä, mutta varmaankin kärkikuskit Mökkiperässä, jonka jälkeen Horkka x2. Sunnuntaina pitää katsoa, josko jaksaa Myhinpäähän lähteä, klo 21.30 pitäisi olla Upinniemessä... ja leirikamatkin pitäisi pakata.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1399
Minulla ei ole kokemusta sadekelin Neste-rallista ja kävijämäärien muutoksista huonolla säällä, mutta jos katsojia on vähemmän ja sen tähden pääsen paremmille katselupaikoille, niin kyllä ainakin itse olisin tyytyväinen.
Taitaa viimeisin kunnon sadekisa olla -98.. Silloin porukkaa kyllä riitti kelistä huolimatta. Jos tapahtuma ja laji kokonaisuudessaan on kunnossa, niin ei se keli niin määräävä tekijä ole. Eli nythän se voi olla hyvinkin määräävä :D

Kai sitä silti Harjulla tulee käytyä...
 
Viimeksi muokattu:

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
801
näyttää aika pelottavan kovaa menevän ogieeri..ei tosin mikään yllätys :dunno:
Joo, mutta toisaalta aika turha vetää vielä testien jälkeen mitään johtopäätöksiä kisan voittajasta. Ens viikon perjantaina ollaan varmaan jo vähäsen viisaampia.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Eilen silmämääräisesti vertailtuna mielestäni Ogierin auton hyppyominaisuudet eivät vedä vertoja Latvalan säätöihin.. Tässä vertailun vuoks molempien testeistä hyppykuva. Latvalan hyppy hieman terävämmältä nööliltä ja Ogierin hyppy semmoiselta pitkältä nypyltä.


(Latvala)


(Ogier)

Hinkkasivat Ogierille säätöjä aika paljon. Testiauto oli aina kerran vauhdikkaalla vedolla edes takaisin ja sit n. 25min varikolla ja tätä toistui usein. Vain muutaman kerran ajoi testitien 2x saman vedon aikana...
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Eilen silmämääräisesti vertailtuna mielestäni Ogierin auton hyppyominaisuudet eivät vedä vertoja Latvalan säätöihin.. Tässä vertailun vuoks molempien testeistä hyppykuva. Latvalan hyppy hieman terävämmältä nööliltä ja Ogierin hyppy semmoiselta pitkältä nypyltä.


(Latvala)


(Ogier)

Hinkkasivat Ogierille säätöjä aika paljon. Testiauto oli aina kerran vauhdikkaalla vedolla edes takaisin ja sit n. 25min varikolla ja tätä toistui usein. Vain muutaman kerran ajoi testitien 2x saman vedon aikana...
Latvalalla mielestäni auto on hyvissä säädöissä. Alustaahan hekin hinkkasivat, kokeillen eri iskareita, jousitusta, vakaimia, camper & caster kulmia etc. VW:n motissa ainakin hönkää riittää, siitä ei pitäisi vauhdin jäädä kiinni.

Jos kisan aikana on raskas ja sateinen keli, niin Seb hyötyy ekana autona. Rengasta myös leikataan auki.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Mutta ei Viron pojan Fordssoninkaan eteneminen huonolta näytä.
https://www.youtube.com/watch?v=PLUrih_6Zzg&list=PLPmzO6Vv6ZeK12yu8zpCEO4HoqLtOPu3p&index=1

Onhan tuo alustaltaan nyt sentään auto kun vertaa siihen millä Hirvosen Mikko ajoi viimeksi Jyskälässä. Auto oli alustaltaan jostain syystä todella löysä. Muistan kuinka Harjullakin Voortti niiasi etupäästä kuin hovineiti takapiikin jarruun tultaessa ennen mäkeen soralle kääntymistä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ei leikata... Se on nykyään kielletty...
Ok, joka päivä oppii.. kaikki hyviksi havaitut keinot huipputasolla näköjään kielletään. F-cupissa tuota renkaan leikkaamista on ainakin sateella harrastettu näihin päiviin. Valvookos tuota sitten kuinka tarkkaan mm-ralleissa joku, millaiset nakit alle lyödään, onko uraa tuunattu vai ei?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7620
Varmasti valvotaan ja helposti siitä jäisi muutenkin kiinni. Se on kyllä jäänyt hämärän peittoon, että miksi tuo aikanaan kiellettiin. Ennenhän leikkaaminen oli ihan oma tieteenalansa.

Ja nätisti liitää Fiestakin. Toivottavasti Tänakki saa kunnon atackin päälle ja laittaa Volkkareita ahtaalle.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3882
Sijainti
JKL
Ok, joka päivä oppii.. kaikki hyviksi havaitut keinot huipputasolla näköjään kielletään. F-cupissa tuota renkaan leikkaamista on ainakin sateella harrastettu näihin päiviin. Valvookos tuota sitten kuinka tarkkaan mm-ralleissa joku, millaiset nakit alle lyödään, onko uraa tuunattu vai ei?
Kyllä se taitaa renkaan leikkaaminen olla kielletty F-cupissakin. Suomessa AKK noudattaa FIA:n sääntöä ja niissä kaikenlainen kulutuspinnan muokkaaminen on kielletty joten se sääntö on voimassa myös F:ssä... Syy on kustannukset. Nyt ei tartte ajaa rengastestiä ja kokeilla kaikkia tuhatta eri leikkausvaihtoehtoa joka säälle...

Renkaat tarkistetaan ja leimataan joka kerta kun autot lähtee huoltoparkista tai renkaan vaihtopisteestä. Sen lisäksi tehdasteameilla huoltoa valvovat katsastajat ja faktatuomarit jotka katsoo että autoon ei laiteta laittomia ja niihin kuulumattomia osia...

E: Piti ihan tarkistaa kun jäi vaivaamaan eli olin väärässä F-cupin suhteen ja leikkaaminen on rallin lajisääntöjen mukaan sallittu Suomessa. Urien syventäminen on kielletty mutta leventäminen ei... WRC säännöt kieltää kaiken leikkaamisen...
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
..Renkaat tarkistetaan ja leimataan joka kerta kun autot lähtee huoltoparkista tai renkaan vaihtopisteestä. Sen lisäksi tehdasteameilla huoltoa valvovat katsastajat ja faktatuomarit jotka katsoo että autoon ei laiteta laittomia ja niihin kuulumattomia osia...
Näin arvelinkin, että renkaissakin mm-tasolla täytyy olla tarkka valvonta, kuitenkin kenties tärkein osa-alue kuskienkin mielestä, joilla teho välittyy tiehen kiìnni. Ja tulìsihan vilppi esille esim. pätkien lähtö-at jonoissa, joissa toiset kuskit käyvät usein vilkaisemassa, mitä rengasta kilpailijalla on alla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8296
Ensimmäisellä vedolla? Taitaa kisakilometritkin jäädä väliin tällä kertaa.



EDIT:

@MSportLtd Lukyanuk crashed heavily testing today. Both crew okay, being checked by medical team. But cage is too damaged to start @RallyFinland #WRC
 
Viimeksi muokattu:
Ylös