Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Max Verstappen teki historiaa ottamalla viisi peräkkäistä paalupaikkaa kauden alkuun. Ainoastaan Mika Häkkinen pystynyt samaan kaudella 1999.

Sikäli erikoista, ettei näin koskaan tapahtunut Schumacherin parhaimpina Ferrari-vuosina, tai Hamiltonin parhaimpina Mercedes-vuosina.
No ei se nyt kovin erikoista ole, kun kriteerit rajaavat 92 % vastaavista paaluputkista pois. Verstappeninkin sarja on itse asiassa jo kuuden paalun pituinen, sillä hän otti paalupaikan myös viime kauden viimeisessä kisassa. Viime kaudella hän saavutti lisäksi viiden perättäisen paalun putken.

Kaikista pisin paalupaikkojen putki on Sennalla: kahdeksan paalua kausien 1988–89 välillä.

Pisin yhden kauden aikana saavutettu putki on seitsemän paalua ja sen ovat saavuttaneet Alain Prost kaudella 1993 sekä Hamilton kaudella 2015.

Kuuteen perättäiseen paaluun yhden kauden aikana on ylletty hieman useammin: Lauda (1974), Senna (1988 + 1989; kahdesti!), Mansell (1992), Häkkinen (1999) ja Nico Rosberg (2015).

Häkkisen kausi 1999 oli paalupaikkojen(kin) valossa erinomainen, sillä kauden alussa hän saavutti mainitun viiden paalun perättäisen sarjan, mutta myöhemmin kauden aikana teki vielä toisen kuuden paalun sarjan.

Vähintään viiden paalupaikan pituisia putkia on tilastoitu yhteensä 25 kpl.

Sitä voisi pitää pienenä tilastoihmeenä, että Schumi mahtuu listalle vain yhden kerran kausien 2000–01 välillä kirjatulla seitsemän paalupaikan putkellaan. Vaikka hän dominoi 2000-luvun alkua varsin suvereenisti ja on edelleen paalupaikkojen all time -listalla kakkosena, niin hän ei koskaan myöhemmin saavuttanut kolmea perättäistä paalupaikkaa enempää.

https://www.statsf1.com/en/statistiques/pilote/pole/consecutive.aspx
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Häkä taisi viitata siihen, että ennätyksen tavoittelu jäi kesken Kanadan GP:n aika-ajojen klassisessa lehdistötilaisuudessa.

"Tästä mä saan kuulla, eli siitä että mä missasin...",
 
Ylös