Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6236
Räkä on ihan ylihypetetty kuski. McLarenilla ajoi hyvin, mutta välillä Ferrarilla ihan yössä. Sitten kun tuli oikeasti kovat tallitoverit Alonso ja Vettel, niin ei ollut enää jakoa. Että kyllähän se Ville ihan asiaa puhuu.
Villaneule puhuu asiaa vain Mclarenin ulkopuolisista asioista, mikä jo tiedettiin. Räikkönen Mclarenilla oli maailman kärkeä ja palkattiinhan tämä Ferrarille korvaamaan Schumacher kun tämä oli vielä hallitseva mestari.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4797
Oliko teidän mielestänne Kimi Räikkönen Lotuksella kausina 2012-13 yhtä vakuuttava, kuin mitä mies oli McLarenilla?

Itse näen paljon samaa näissä ajanjaksoissa Kimin uralta.

Lotuksen autosta on tietysti vaikea sanoa, miten hyvä se oli verrattuna tuon ajan Ferrariin ja McLareniin.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
120
Kyllähän Kimi aloitti Ferrarilla erittäin vahvasti, kun kerran voitti mestaruuden. Olisiko Jean Todtin lähtö sitten vaikuttanut siihen, että jatkossa ei mennyt enää yhtä hyvin? Ehkä hänen seuraajiensa kanssa kemiat eivät kohdanneet yhtä hyvin? Myös Lotuksella Kimi ajoi erittäin hyvin auton suorituskykyyn nähden.

Näkisin Kimissä paljon samaa kuin rallin puolella Ari Vatasessa. Kummatkin lahjakkaita kuljettajia, kertaalleen maailmanmestaruuden voittaneita ja vahvoja persoonia. Heidän persoonansa ehkä estivät heiltä vielä suuremmat tilastolukemat, mutta toisaalta juuri ne tekivät heistä niin suosittuja fanien keskuudessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4797
Michael Schumacher loisti käytännössä aina Span radalla. Schumacher teki siellä debyyttinsä vuonna 1991 Jordanilla päihittäen aika-ajoissa heti kokeneen tiimikaverinsa Andrea de Cesariksen.

Sen jälkeen Schumacher voitti kuusi GP:tä Benettonilla ja Ferrarilla kyseisellä radalla.

Joukkoon mahtui miehen uran avausvoitto Benettonilla 1992.

Vaikka joukossa oli tähtihetkiä, myös mahalaskuja mahtui. Kuten kolari McLarenin David Coulthardin kanssa Spassa 1998.

F1-sometili laatinut videon Schumacherin uran vaiheista nimenomaan Spassa.


ibf0017.jpg

466162_1_m.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
629
Sijainti
Västra Götaland
Michael Schumacher loisti käytännössä aina Span radalla. Schumacher teki siellä debyyttinsä vuonna 1990 Jordanilla päihittäen aika-ajoissa heti kokeneen tiimikaverinsa Andrea de Cesariksen.

Sen jälkeen Schumacher voitti kuusi GP:tä Benettonilla ja Ferrarilla kyseisellä radalla.

Joukkoon mahtui miehen uran avausvoitto Benettonilla 1991.

Vaikka joukossa oli tähtihetkiä, myös mahalaskuja mahtui. Kuten kolari McLarenin David Coulthardin kanssa Spassa 1998.

F1-sometili laatinut videon Schumacherin uran vaiheista nimenomaan Spassa.


Näytä liitetiedosto 6352

Näytä liitetiedosto 6353
Debyytti 91, avausvoitto 92. Mutta joo, kyllähän Schumi viihtyi aina Belgiassa ja on jollain tavalla asiaan kuuluvaa, että saavutti ensimmäisen voittonsa juuri siellä.
Paras kuudesta voitosta on luultavimmin kauden 95 kilpailu. Ajettiin sateisessa ja vaihtelevassa säässä, Schumacher starttasi ruudusta 16 ja nousi voittoon. Välillä mentiin slickseillä sateen kastelemalla radalla ja pidettiin Hill takana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4797
Debyytti 91, avausvoitto 92. Mutta joo, kyllähän Schumi viihtyi aina Belgiassa ja on jollain tavalla asiaan kuuluvaa, että saavutti ensimmäisen voittonsa juuri siellä.
Paras kuudesta voitosta on luultavimmin kauden 95 kilpailu. Ajettiin sateisessa ja vaihtelevassa säässä, Schumacher starttasi ruudusta 16 ja nousi voittoon. Välillä mentiin slickseillä sateen kastelemalla radalla ja pidettiin Hill takana.
Ja toki myös vuoden 1997 Span kisa märällä radalla oli Schumacherin näytöstä.

Kuitenkin juuri tuo mainitsemasi vuoden 1995 kisa todennäköisesti vakuuttavin näyttö Schumacherilta. Uskomattomasti piti sateella slicksi-renkailla Damon Hillin takanaan, jolla oli sadekelin renkaat alla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4797
Eri aikakausia on mahdotonta vertailla.

Mutta ihan ajatusleikkinä, mitäs sanoisitte, jos lähtöruudukkoon laitettaisiin nykyisten F1-kuljettajien rinnalle 1980-ja 1990-luvun parhaat kuljettajat heidän parhaimpana aikanaan.

Eli Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Alain Prost, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Nelson Piquet jne. Ja juuri silloin, kun miehet olivat urallaan parhaimpina päivinään.

Olisi mielenkiintoista vertailla esimerkiksi Michael Schumacherin lahjakkuutta ja osaamista nykypäivän parhaimpiin kuljettajiin, vaikkapa Piastriin ja Norrikseen.

Nykyään kuljettajat tulevat lajiin erilaisten juniori-ohjelmien läpi, joten ovat valmiimpia.

Mutta olisi kyllä niin mielenkiintoista tuoda eri aikakausien parhaat kuljettajat samaan lähtöruudukkoon.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4289
Jos Norris laitettaisiin prime-Schumia ja/tai prime-Sennaa vastaan niin olisi varmaan lusikalliset housuissa. :D Sen verran kaveri herkistyi viime kaudella jo Verstappenin tempuista, mitkä oli sieltä kevyemmästä päästä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15440
Senna, Suzuka- 90
Schumacher, Adelaide - 94 ja Jerez - 97
Paljonkohan kakut olisivat nykyään ?
Mallia todella naurettavan kevyt huonoudessaan tai vaihtoehtoisesti verraten yllättävän samanarvoiset kovuudessaan. Schumin temppuun Jerezissä 1997 reagoitiin suhteessa kovemmin kuin Adelaidessa 1994.

Toisaalta Adelaide 1994 on monissa jutuissa ja välillä ihan rikotun itsensä eli Damon Hillinkin mukaan ollut vaihtelevasti vuosien mittaan myös yksinkertainen kilpailutilanne/arviointivirhe kun Schumi joissakin kuvakulmissa ja Hillin itsensäkin mukaan tiettävästi osui itse kaiteeseen valmiiksi jo ennen kuuluisampaa kolaria siis hetkeä ennen tuota kaikkea itse.

Vähän toisenlaisella maltilla ja paremmalla arviointijättäytymisellä Schumin taakse ei olisi kauan tarvinnut sillä osumavahingolla miettiä muuta kuin, että milloin Schumi keskeyttää.

Vika kun olisi ollut korjauksineen samaa luokkaa kuin minkä Hillin autolle arvioitiin voitavan tehdä mikäli siis Hill olisi jatkanut kisaa keskeyttämisen sijaan. Mies olisi tietysti itse halunnut yrittää mestaruuden ollessa kyseessä, mutta talli ja järki sanoi ei jolloin Hockenheimin 1994 ihmeajo samalta vuodelta ei voinut Hillin osalta toistua uudestaan.

Toisaalta Hill ei saanut pisteitä, mutta oli ruutulipulla hyvin lähellä kaikkein hitaampien maaliin päässeiden kuljettajien kierrosaikoja ja ennen kaikkea juuri niitä jäännöspisteitä.

Vähänkin pidempi kisa niin Hill olisi kaiken jälkeen voinut olla mestari.

Sennalle riippuisi tilanteesta, mutta todennäköisesti saisi jonkin mittaista kilpailukieltoa tai vain mahtavan tukun rangaistuspisteitä sormen heristelyllä sitä ilman.

Muuten kävisi kuin vuonna 1990 kävi jo Suzukan 1989 perusteella eli tuolloin piti tulla varmennettu kunnollinen elinikäinen kilpailukielto ennen kuin sitten alkoi mediashow tuomion alentamiseksi ja lopulta, että ei tullut tuomiota aivan viime kädessä.

Kuitenkin sitten Suzukan 1991 paljastushommasta ja siitä eteenpäin mikäli muuan Mosley ei vaaleja olisi voittanut ja Balestre olisi jatkanut johdossa niin Sennan tempun myöntö olisi sitten kyllä tarkoittanut lopullisen viimekätisesti sitä kilpailukieltoa eliniäksi. Kun tietysti Sennan juttuun ja muuhun mihin sitten etenkin nyt maanmiehet niin paljon vedonneet vielä kaikesta huolimattakin on ollut noiden kahden Suzukassa sattuneen kolarin pitämistä vain niin äärettömän voimakkaan kovana kilpailutilanteena mestaruuskamppailun keskellä. Kuten myös vahinkona huolimatta kuitenkin vuoden 1990 Suzukan selvästä tahallisuudestakin suhteessa vuoden 1989 Suzukan tilanteeseen.

Ja eihän Senna niin kauan kuin Balestre johtajana oli lajissa itsessään ihan kunnolla niin ei koskaan myöntänyt tahallisuutta. Kunhan keksi mitä uskomattomimpia muita selityksiä asiaan ja näytteli uhria niin kovin tilanteessa kalastellen sitten yleisön myötätuntoa minkä ehti. Balestre muuten luopuessaan oli vielä vuosina 1992-1997 Ranskan kisoissa aina se johtaja ja Sennan Suzukan 1991 paljastuskohun jälkeen Balestre yritti aina ajaa tai sanoi ainakin toivovansa Sennan kisaluvan eväämistä Ranskan radalla eli Magny-Coursilla tapahtuviin kisoihin. Kesken noita vuosia ei tarvinnut enää toivoa tai sanoa mitään kieltävää Sennan poistuttua ennen Magny-Coursia 1994 murheellisesti Imolassa 1994 keskuudestamme.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös