Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
Screenshot_20250907_211525_Instagram.jpg


Ennätykset on tehty rikottaviksi. Tämän kauden McLarenin auto on nyt sitten virallisestikin historian menestynein McLaren. Jopa parempi, kuin Sennan ja Prostin aikaiset autot.

Ainakin podium-ennätys tällä tehtiin.🏆
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5141
Sijainti
Vantaa
Voittoprosentti ei ollut yhtä iso, mutta podiumeja ennätysmäärä. Kaikki osunut kohdalleen tuossa autossa. Mitään merkittävää heikkoutta siinä ei ole.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
Formula 1:ssä on kautta aikain käyty kutkuttavan jännittäviä MM-taisteluita sekä kuljettajien että valmistajien puolella.

Mutta mitä sellaisia MM-taisteluita muistat, jolloin mielestäsi vastustajalla on kilpailijaansa nähden ollut huomattavasti parempi auto käytössä, mutta siitä huolimatta MM-taistelu on viety aivan kalkkiviivoille saakka?

Itselleni tulee parikin esimerkkiä mieleen näin alkuunsa.

Kauden 1997 MM-taistelu Williamsin Jacques Villeneuven ja Ferrarin Michael Schumacherin välillä on yksi näistä.

Villeneuve nautti selkeästi auto'ylivoimasta, olihan kyseessä Adrian Neweyn suunnittelemaan Williams.

Ferrarin auto taas oli hyvä, mutta ei missään tapauksessa paras. Varmaankin John Barnardin suunnittelema luomus oli korkeintaan tuon kauden Benettonin tasoa. Varmaan jopa Benettonia heikompikin. Silti Schumacher kykeni viemään MM-taistelun kauden päätöskisaan Jereziin.


Toinen esimerkki on Keke Rosbergin MM-vuosi 1982, jolloin selkeästi Williamsin kalusto oli heikompi, kuin pahimmillaan kilpailjoilla, eli Renaultila, McLarenilla ja Ferrarilla. Silti Keke pystyi maailmanmestaruuden tuomaan.


Onko muita vastaavia kausia mielessänne?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
1998 myös. McLaren selkeästi parempi auto ja paremmat renkaat.
Itse näkisin, että Ferrari ja McLaren olivat aikalailla tasoissa kausina 1998-2000.

Alkukaudesta 1998 McLaren oli vielä selkeästi edellä Melbournessa ja Interlagosissa, mutta Argentiinassa Buenos Airesissa Ferrari oli ottanut jo eron kiinni. Schumacher voittikin Argentiinan GP:n.

Muutoinkin kaudella 1998 kaksi kuljettajaa hallitsi koko kautta, Schumacher voitti kuusi GP:tä ja Häkkinen kahdeksan GP:tä.

Coulthard ja Irvine olivat aikalailla tuolloin tasoissa.

Kaudella 1999 Ferrari oli puolestaan niin hyvä, että jopa Irvine oli voittaa sillä mestaruuden. Coulthard hävisi pisteissä tuolloin jopa Jordanin Frentzenille.

Uskoisin, että Häkkinen oli parhaimmillaan samaa tasoa kuin Schumacher, vaikkakin Schumacher kykeni pitämään tasoaan yllä kauemmin. Tosin Häkkisen uran lyhyyteen vaikutti Adelaiden 1995 onnettomuus.


Päinvastoin ehkä kauden 2012 tässä voisi mainita, jolloin Alonso taisteli Ferrarilla Red Bullin Vetteliä vastaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13845
1998 (ja 1999) McLaren oli selvästi parempi. Mutta FIA auttoi Ferraria ainakin Silverstonessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
1998 (ja 1999) McLaren oli selvästi parempi. Mutta FIA auttoi Ferraria ainakin Silverstonessa.
Entä oliko kaudella 2000 McLaren ja Ferrari samalla tasolla mielestäsi?

Jos katsoo kauden 1998 tilastoja, niin hyvin lähellä olivat Irvine ja Coulthard toisiaan, mikä kielisi Ferrarin ja McLarenin auton tasavahvuudesta.

Kumpikin saavutti kahdeksan podiumia tuolloin.

Pisteet kaudella 1998 Coulthardille Irvineen nähden 56-47.

Irvine taas oli kaudella 1999 pisteissä runsaastikin Coulthardia edellä pistein 74-48.

Myös kaudella 2000 McLarenin toinen kuljettaja Coulthard ja Ferrarin toinen kuljettaja Barrichello olivat hyvin tasavahvoja, Coulthard pistein 73-62


Miten laittaisitte Coulthardin, ja Ferrarin toiset kuljettajat Irvine/Barrichello keskinäiseen paremmuusjärjestykseen? Vai ovatko samaa tasoa?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4703
Sijainti
Kokkola
1998 (ja 1999) McLaren oli selvästi parempi. Mutta FIA auttoi Ferraria ainakin Silverstonessa.
Tämä 1998 Silverstone oli kyllä melkoinen farssi. Olisi perin hauska tietää miten olisi käynyt, jos Häkä olisi tehnyt samoin, venyttänyt stop and gon kärsimisen viimeiselle kierrokselle. Ja oma sekoilunsa oli myös 1999 Malesian tapahtumat Ferrarin ilmanohjainten toleranssien kanssa. Toki hyvänä puolena hylkäyksen perumisessa oli se, että mestaruus ratkesi ajamalla.

1999 mestaruudesta sai varsinkin lähivuosina tapauksen jälkeen lukea vähättelyä Häkkisen mestaruudessa siitä, kuinka Schumi loukkaantui Silverstonessa. Kuitenkin Irvine oli hyvässä iskussa koko kauden, ottaen kauden avausvoiton jo Australiassa. Samoin Frentzenin kyyti oli hyvää alusta asti. Salolla oli kaksijakoinen tuurausjakso, mutta ultranopeilla Hockenheimin ja Monzan radoilla selvästi Irvineä nopeampi. Hockenheimissä Irvine tarvitsi tallimääräyksen voittaakseen.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
166
Itse näkisin, että Ferrari ja McLaren olivat aikalailla tasoissa kausina 1998-2000.

Alkukaudesta 1998 McLaren oli vielä selkeästi edellä Melbournessa ja Interlagosissa, mutta Argentiinassa Buenos Airesissa Ferrari oli ottanut jo eron kiinni. Schumacher voittikin Argentiinan GP:n.

Muutoinkin kaudella 1998 kaksi kuljettajaa hallitsi koko kautta, Schumacher voitti kuusi GP:tä ja Häkkinen kahdeksan GP:tä.

Coulthard ja Irvine olivat aikalailla tuolloin tasoissa.

Kaudella 1999 Ferrari oli puolestaan niin hyvä, että jopa Irvine oli voittaa sillä mestaruuden. Coulthard hävisi pisteissä tuolloin jopa Jordanin Frentzenille.

Uskoisin, että Häkkinen oli parhaimmillaan samaa tasoa kuin Schumacher, vaikkakin Schumacher kykeni pitämään tasoaan yllä kauemmin. Tosin Häkkisen uran lyhyyteen vaikutti Adelaiden 1995 onnettomuus.


Päinvastoin ehkä kauden 2012 tässä voisi mainita, jolloin Alonso taisteli Ferrarilla Red Bullin Vetteliä vastaan.
1998 Coulthard oli koko kauden todella paljon Irvineä nopeampi niin kisoissa kuin aika-ajoissakin. Kun molemmat ajoivat maaliin, Coulthard oli käytännössä aina edellä ilman ongelmia. Keskeytyksiäkin enemmän, joten eivät pisteet kerro koko totuutta.

1999 taas Irvinen nouseminen mukaan ajamaan mestaruudesta johtui käytännössä kokonaan McLarenin säheltämisestä eikä Ferrarin hyvyydestä.

2000 autot olivat varmaan jo lähempänä toisiaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9495
Paalupaikat menivät vuonna 1998 12-3 McLarenille, 1999 11-3 McLarenille ja 2000 10-7 Ferrarille.

Muuttuvissa olosuhteissa paalut myös 1998 Benettonille sekä 1999 Stewartille ja Jordanille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
1998 Coulthard oli koko kauden todella paljon Irvineä nopeampi niin kisoissa kuin aika-ajoissakin. Kun molemmat ajoivat maaliin, Coulthard oli käytännössä aina edellä ilman ongelmia. Keskeytyksiäkin enemmän, joten eivät pisteet kerro koko totuutta.

1999 taas Irvinen nouseminen mukaan ajamaan mestaruudesta johtui käytännössä kokonaan McLarenin säheltämisestä eikä Ferrarin hyvyydestä.

2000 autot olivat varmaan jo lähempänä toisiaan.
No joo, mutta olihan Argentiinassa esimerkiksi Irvine kolmas, kun Coulthard kuudes.

Magny-Coursissa Irvine oli toinen, kun Coulthard kuudes.

Ja Suzukassa Irvine toinen, kun Coulthard kolmas. Nämä yksittäisinä esimerkkeinä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
Paalupaikat menivät vuonna 1998 12-3 McLarenille, 1999 11-3 McLarenille ja 2000 10-7 Ferrarille.

Muuttuvissa olosuhteissa paalut myös 1998 Benettonille sekä 1999 Stewartille ja Jordanille.
Ferrarilla taisi olla kauden 1998 päätöskisoissa erityinen aika-ajo moottori, kun Schumacher otti useamman paalupaikan putkeen Monzassa, Nurburgringillä ja Suzukassa.


Malesiassa 1999 Schumacher palasi sairauslomalta, ja oli sekunnin nopeampi aika-ajoissa kuin McLarenit.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4323
Irvine ei mikään top-tier kuski ollut, mutta mielestäni hieman aliarvostettu.

Hän voitti Schumia lukuunottamatta kaikki tallikaverit aika-ajo vertailussa.

Hän ajoi huomattavasti heikompia Ferrareita kuin Barrichello, joten Rubens näyttäytyy helposti parempana siinä vertailussa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
Irvine ei mikään top-tier kuski ollut, mutta mielestäni hieman aliarvostettu.

Hän voitti Schumia lukuunottamatta kaikki tallikaverit aika-ajo vertailussa.

Hän ajoi huomattavasti heikompia Ferrareita kuin Barrichello, joten Rubens näyttäytyy helposti parempana siinä vertailussa.
Taisi Irvine ja Barrichello olla Jordan-vuosinaan 1993-95 keskenään tasaväkisiä. Saman tason rattimiehistä siis puhutaan. Mutta onko Coulthard myös heidän tasoaan, vaiko parempi?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
Michael Schumacherin paluu Ferrarin rattiin Silverstonessa sattuneen loukkaantumisen jälkeen oli kyllä mahtava.

Videolla Malesian 1999 paalupaikkaan oikeuttava kierros.

 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
166
No joo, mutta olihan Argentiinassa esimerkiksi Irvine kolmas, kun Coulthard kuudes.

Magny-Coursissa Irvine oli toinen, kun Coulthard kuudes.

Ja Suzukassa Irvine toinen, kun Coulthard kolmas. Nämä yksittäisinä esimerkkeinä.
Argentiinassa Coulthard oli selvästi edellä, ennen kun kolaroi voiton ottaneen Schumacherin kanssa ja pyörähti. Ranskassa kisa meni pilalle varikkosuoralla, mutta tuolloin Irvine taisi itseasiassa olla edellä. Suzukassa Irvine taisi olla ajamalla edellä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10759
Sijainti
Helsinki
Taisi Irvine ja Barrichello olla Jordan-vuosinaan 1993-95 keskenään tasaväkisiä. Saman tason rattimiehistä siis puhutaan. Mutta onko Coulthard myös heidän tasoaan, vaiko parempi?
Tilastoja vertailu on hankalaa, sillä Barrichello ja Irvine ajoivat vain viimeisen kauden (1995) kaikki kilpailut. Aikaisempina Jordan käytti paljon sijaiskuskeja. Sekä 1994 että 1995 Barrichello sai Irvineä enemmän pisteitä. Viimeisellä kaudella Barrichello sai 11, kun taas Irvine 10 pistettä.

DC:hen heitä ei voi noina vuosina verrata. Hän aloitti uransa sarjan parhaassa tallissa ja oli sitä ennen Williamsin testikuskina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4907
Tilastoja vertailu on hankalaa, sillä Barrichello ja Irvine ajoivat vain viimeisen kauden (1995) kaikki kilpailut. Aikaisempina Jordan käytti paljon sijaiskuskeja. Sekä 1994 että 1995 Barrichello sai Irvineä enemmän pisteitä. Viimeisellä kaudella Barrichello sai 11, kun taas Irvine 10 pistettä.

DC:hen heitä ei voi noina vuosina verrata. Hän aloitti uransa sarjan parhaassa tallissa ja oli sitä ennen Williamsin testikuskina.
Itse huomannut F1 stats-palvelun olevan erinomainen tiimikavereita verrattaessa.


Tämän mukaan aika-ajot meni Irvinen hyväksi Barrichelloon verrattuna 18-14, ja kisat puolestaan Barrichellolle 14-10. Tasaisia siis.

https://www.statsf1.com/en/rubens-barrichello/coequipier-detail-eddie-irvine.aspx
 
Ylös