Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4907
Itse näkisin, että Ferrari ja McLaren olivat aikalailla tasoissa kausina 1998-2000.1998 myös. McLaren selkeästi parempi auto ja paremmat renkaat.
Entä oliko kaudella 2000 McLaren ja Ferrari samalla tasolla mielestäsi?1998 (ja 1999) McLaren oli selvästi parempi. Mutta FIA auttoi Ferraria ainakin Silverstonessa.
Tämä 1998 Silverstone oli kyllä melkoinen farssi. Olisi perin hauska tietää miten olisi käynyt, jos Häkä olisi tehnyt samoin, venyttänyt stop and gon kärsimisen viimeiselle kierrokselle. Ja oma sekoilunsa oli myös 1999 Malesian tapahtumat Ferrarin ilmanohjainten toleranssien kanssa. Toki hyvänä puolena hylkäyksen perumisessa oli se, että mestaruus ratkesi ajamalla.1998 (ja 1999) McLaren oli selvästi parempi. Mutta FIA auttoi Ferraria ainakin Silverstonessa.
1998 Coulthard oli koko kauden todella paljon Irvineä nopeampi niin kisoissa kuin aika-ajoissakin. Kun molemmat ajoivat maaliin, Coulthard oli käytännössä aina edellä ilman ongelmia. Keskeytyksiäkin enemmän, joten eivät pisteet kerro koko totuutta.Itse näkisin, että Ferrari ja McLaren olivat aikalailla tasoissa kausina 1998-2000.
Alkukaudesta 1998 McLaren oli vielä selkeästi edellä Melbournessa ja Interlagosissa, mutta Argentiinassa Buenos Airesissa Ferrari oli ottanut jo eron kiinni. Schumacher voittikin Argentiinan GP:n.
Muutoinkin kaudella 1998 kaksi kuljettajaa hallitsi koko kautta, Schumacher voitti kuusi GP:tä ja Häkkinen kahdeksan GP:tä.
Coulthard ja Irvine olivat aikalailla tuolloin tasoissa.
Kaudella 1999 Ferrari oli puolestaan niin hyvä, että jopa Irvine oli voittaa sillä mestaruuden. Coulthard hävisi pisteissä tuolloin jopa Jordanin Frentzenille.
Uskoisin, että Häkkinen oli parhaimmillaan samaa tasoa kuin Schumacher, vaikkakin Schumacher kykeni pitämään tasoaan yllä kauemmin. Tosin Häkkisen uran lyhyyteen vaikutti Adelaiden 1995 onnettomuus.
Päinvastoin ehkä kauden 2012 tässä voisi mainita, jolloin Alonso taisteli Ferrarilla Red Bullin Vetteliä vastaan.
No joo, mutta olihan Argentiinassa esimerkiksi Irvine kolmas, kun Coulthard kuudes.1998 Coulthard oli koko kauden todella paljon Irvineä nopeampi niin kisoissa kuin aika-ajoissakin. Kun molemmat ajoivat maaliin, Coulthard oli käytännössä aina edellä ilman ongelmia. Keskeytyksiäkin enemmän, joten eivät pisteet kerro koko totuutta.
1999 taas Irvinen nouseminen mukaan ajamaan mestaruudesta johtui käytännössä kokonaan McLarenin säheltämisestä eikä Ferrarin hyvyydestä.
2000 autot olivat varmaan jo lähempänä toisiaan.
Ferrarilla taisi olla kauden 1998 päätöskisoissa erityinen aika-ajo moottori, kun Schumacher otti useamman paalupaikan putkeen Monzassa, Nurburgringillä ja Suzukassa.Paalupaikat menivät vuonna 1998 12-3 McLarenille, 1999 11-3 McLarenille ja 2000 10-7 Ferrarille.
Muuttuvissa olosuhteissa paalut myös 1998 Benettonille sekä 1999 Stewartille ja Jordanille.
Taisi Irvine ja Barrichello olla Jordan-vuosinaan 1993-95 keskenään tasaväkisiä. Saman tason rattimiehistä siis puhutaan. Mutta onko Coulthard myös heidän tasoaan, vaiko parempi?Irvine ei mikään top-tier kuski ollut, mutta mielestäni hieman aliarvostettu.
Hän voitti Schumia lukuunottamatta kaikki tallikaverit aika-ajo vertailussa.
Hän ajoi huomattavasti heikompia Ferrareita kuin Barrichello, joten Rubens näyttäytyy helposti parempana siinä vertailussa.
Argentiinassa Coulthard oli selvästi edellä, ennen kun kolaroi voiton ottaneen Schumacherin kanssa ja pyörähti. Ranskassa kisa meni pilalle varikkosuoralla, mutta tuolloin Irvine taisi itseasiassa olla edellä. Suzukassa Irvine taisi olla ajamalla edellä.No joo, mutta olihan Argentiinassa esimerkiksi Irvine kolmas, kun Coulthard kuudes.
Magny-Coursissa Irvine oli toinen, kun Coulthard kuudes.
Ja Suzukassa Irvine toinen, kun Coulthard kolmas. Nämä yksittäisinä esimerkkeinä.
Tilastoja vertailu on hankalaa, sillä Barrichello ja Irvine ajoivat vain viimeisen kauden (1995) kaikki kilpailut. Aikaisempina Jordan käytti paljon sijaiskuskeja. Sekä 1994 että 1995 Barrichello sai Irvineä enemmän pisteitä. Viimeisellä kaudella Barrichello sai 11, kun taas Irvine 10 pistettä.Taisi Irvine ja Barrichello olla Jordan-vuosinaan 1993-95 keskenään tasaväkisiä. Saman tason rattimiehistä siis puhutaan. Mutta onko Coulthard myös heidän tasoaan, vaiko parempi?
Itse huomannut F1 stats-palvelun olevan erinomainen tiimikavereita verrattaessa.Tilastoja vertailu on hankalaa, sillä Barrichello ja Irvine ajoivat vain viimeisen kauden (1995) kaikki kilpailut. Aikaisempina Jordan käytti paljon sijaiskuskeja. Sekä 1994 että 1995 Barrichello sai Irvineä enemmän pisteitä. Viimeisellä kaudella Barrichello sai 11, kun taas Irvine 10 pistettä.
DC:hen heitä ei voi noina vuosina verrata. Hän aloitti uransa sarjan parhaassa tallissa ja oli sitä ennen Williamsin testikuskina.