Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Keken suoritus vuonna 1985 oli kyllä kovempi kuin vuonna 1982.

1982 johtokierroksia tuli vain 80, kun 1985 johtokierroksia oli lähes kolminkertainen määrä eli 232.

Hondan kone ei ollut 1985 vielä tarpeeksi luotettava. Keskeytykset johtopaikalta tuli Brasiliasta, Hollannista ja Monzasta. Ja kakkospaikalta muistaakseni Itävallassa. Ilman noita olisi taistellut Prostin kanssa mestaruudesta ihan loppuun asti.

Olisipa Keke jäänyt Williamsille kausiksi 1986 - 1987, niin voisi olla triplamestari.

Miinuspuolena Kekestä on sanottava, että kovasti mollasi Schumia Monacon 2006 tapahtumista, mutta Nico Rosbergin 2014 Monacon tapahtumista oli ihan hissukseen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Mikähän sitten sai Keken vaihtamaan Williamsilta McLarenille? Päätös näin jälkikäteen ei tietysti ollut oikea, sillä McLarenin kalusto ei käynyt Keken käteen Williamsin lailla.

Williamsilla tosiaan olisi voinut irrota vielä mestaruus tai parikin, jos Keke tiimiin olisi vielä jäänyt.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Miinuspuolena Kekestä on sanottava, että kovasti mollasi Schumia Monacon 2006 tapahtumista, mutta Nico Rosbergin 2014 Monacon tapahtumista oli ihan hissukseen.
Ymmärrän pointtisi, mutta harva rupeaisi omaa mestaruudesta ajavaa poikaansa kritisoimaan julkisuudessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Tänä viikonloppuna ei F1:iä ajeta, mutta viikon päästä tähän aikaan käydään Unkarin GP.

Rata on suomalaisittain ollut huikea, suorastaan todella menestyksekäs.

Muistan kuinka Häkkisen menestymisvuosina Matti Kyllönen huudatti suomalaisyleisöä, ja tuolloin suomalaisten paljouden vuoksi puhuttiin jopa Suomen GP:stä.

Häkkinen voitti Unkarissa 1999 ja 2000, Kimi Räikkönen kaudella 2005 ja Heikki Kovalainen kaudella 2008.

Räikkönen oli muutenkin erittäin hyvä aina Unkarissa, Kimihän saavutti 9 podiumia siellä kolmen eri tiimin kalustolla, McLarenilla, Ferrarilla ja Lotuksella.

Alla Häkkisen viimeinen kierros Unkarissa 1999 Kyllösen selostamana.


Laittakaas omia muistojanne Unkarin GP:n historiaan liittyen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki
Mun käsittääkseni Keke halusi tutustua paremmin formuloiden bisnekseen ja McLarenilla se onnistui hänen mukaansa parhaiten.
Mclarenin kotisivuilta pomittua:

However, there was another reason for joining McLaren. I knew that my time was coming to an end, and before I left I wanted to see how Ron operated. I was very marketing-oriented, that side of things interested me a lot, and Ron certainly had the best marketing department in F1. I definitely wanted to see how they operated, and it was a very useful season in that way, so I got what I wanted.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki
Tänä viikonloppuna ei F1:iä ajeta, mutta viikon päästä tähän aikaan käydään Unkarin GP.

Rata on suomalaisittain ollut huikea, suorastaan todella menestyksekäs.

Muistan kuinka Häkkisen menestymisvuosina Matti Kyllönen huudatti suomalaisyleisöä, ja tuolloin suomalaisten paljouden vuoksi puhuttiin jopa Suomen GP:stä.

Häkkinen voitti Unkarissa 1999 ja 2000, Kimi Räikkönen kaudella 2005 ja Heikki Kovalainen kaudella 2008.

Räikkönen oli muutenkin erittäin hyvä aina Unkarissa, Kimihän saavutti 9 podiumia siellä kolmen eri tiimin kalustolla, McLarenilla, Ferrarilla ja Lotuksella.

Alla Häkkisen viimeinen kierros Unkarissa 1999 Kyllösen selostamana.


Laittakaas omia muistojanne Unkarin GP:n historiaan liittyen.
Itse Hungaroringin rata on saanut maineensa syheröisenä ja teknisenä ratana, joka sisältää vain muutaman suoran ohitusmahdollisuuksille. "Monaco ilman kaiteita" on ilmaus, jota kuulee usein brittiselostajilta.
Rata valmistui vuonna 1986 ja tuolloin ajettiin myös ensimmäinen kilpailu, jossa Nelson Piquet ohitti Ayrton Sennan pääsuoralla tullen sivuluisussa ensimmäiseen kaarteeseen. Kolme vuotta myöhemmin Nigel Mansell voitti Ferrarillaan puolustusajolla Sennaa vastaan. Kolme vuotta myöhemmin Mansell varmisti ainoan mestaruutensa ja vuonna 1993 Damon Hill otti uransa avausvoiton. Vuonna 1995 Taki Inoe joutui kuuluisaan tuva-auto kolariin ja vuonna 1997 Hill menentti lähes varman voittonsa Arrowsilla Jaques Villeneuvelle.
Myös Fernando Alonso ja Jenson Button ajoivat uransa ensivoitot Hungaroringilla.
Rataa on muokattu kahdesti, suurimmat muutokset tehtiin vuonna 2003, kun pääsuoraa pidennettiin ja viimeisen sektorin shikaani poistettiin.





Vuoden 2014 kilpailu oli jännittävä. Daniel Ricciardo ja Alonso kävivät kiivaan taistelun voitosta, jonka australialainen vei nimiinsä ohittamalla Ferrari-kuljettajan kolme kierrosta ennen maalia.

https://www.youtube.com/watch?v=crEjfg7I5ps&pp=ygUPZjEgMjAxNCBodW5nYXJ5

Vuoden 2021 kilpailu tarjosi draamaa ja yllätyksiä. Bottas kolaroi avausmutkassa, rata kuivui ja kaikki meni varikolle paitsi Lewis Hamilton ja Esteban Ocon otti uransa toistaiseksi ainoan voiton.

https://www.youtube.com/watch?v=a2kkuQS_gXk&pp=ygUIb2NvbiB3aW4=

Radan historiaa tarkemmin.

https://www.racingcircuits.info/europe/hungary/hungaroring.html
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Ennen tuli näitä isojakin yllätyksiä. Damon Hill onnistui Arrowsilla jo Unkarin aika-ajoissa 1997 erittäin hyvin.

Muistan kuinka Häkkistä haastateltiin tuolloin Tulosruudussa aika-ajojen jälkeen. Häkä totesi tähän tyyliin että "arvostan Damonin suorituksen erittäin korkealle. Olenhan itsekin ajanut pikkutiimin autolla. Toivottavasti ei kuitenkaan ole tukkeena itse GP:ssä".

Tukkeena Damon Hill ei tosiaan ollut, vaan ohitti Michael Schumacherin Ferrarinkin. Ja dominoi kilpailua. Todella harmillinen vika iski Arrowsiin kilpailun viime metreillä. Voito olisi ollut enemmän kuin ansaittu.

Nykypäivänä olisi sama, jos Haasin Nico Hulkenberg olisi yhtäkkiä ajamassa voitosta.

Toinen muisto Itselläni oli Mika Salon ajo Ferrarilla radalla 1999. Alla oli loistava viikonloppu Hockenheimissa, jossa olisi tullut voittokin ilman tiimimääräystä.

Sitten Hungaroringillä kaikki meni pieleen.

Edelleenkään en voi käsittää Salon Ferrarin hitautta tuona viikonloppuna. Niin vihkoon se meni.

Muilla radoilla Salo pärjäsi joko erinomaisesti tai edes kohtuullisesti. Itävallassa olisi tullut hyviä pisteitä ilman kolaria Herbertin kanssa ensimmäisellä kierroksella. Hockenheimissa vauhti oli loistavaa.

Spassa taas pisteet meni jälleen tiimimääräykseen, kun piti hidastaa Ralf Schumacheria useamman kierroksen verran Irvinen hyväksi. Monzassa taas oltiin podiumilla Irvinea nopeampana. Nurburgringillä oli taas se epäonnistunut varikkostoppi.

Mutta Unkarissa ei mikään kulkenut. Joukon hännillä kärkitiimin autolla.

https://www.suomif1.com/2017/09/yksi-ferrari-aikainen-muisto-saa-mika-salon-vaikenemaan-edelleen/
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Toinen täydellinen yllätys oli Maldonadon voitto Barcelonassa 2012, kisa voitettiin autolla jolla sjettiin aiemmissa kisoissa kultaisesta-ananaksesta. Tämäkin täysin puskista ja tällä kertaa pelit kesti loppuun saakka ja vielä radalla jolla menestyminen kertoo paljon auton yleisestä suorituskyvystä. Williamsille ei muuta menestystä paria pistesijaa enempää tuolla kaudella enää tullut..
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5268
Toinen muisto Itselläni oli Mika Salon ajo Ferrarilla radalla 1999. Alla oli loistava viikonloppu Hockenheimissa, jossa olisi tullut voittokin ilman tiimimääräystä.

Sitten Hungaroringillä kaikki meni pieleen.

Edelleenkään en voi käsittää Salon Ferrarin hitautta tuona viikonloppuna. Niin vihkoon se meni.

Muilla radoilla Salo pärjäsi joko erinomaisesti tai edes kohtuullisesti. Itävallassa olisi tullut hyviä pisteitä ilman kolaria Herbertin kanssa ensimmäisellä kierroksella. Hockenheimissa vauhti oli loistavaa.

Spassa taas pisteet meni jälleen tiimimääräykseen, kun piti hidastaa Ralf Schumacheria useamman kierroksen verran Irvinen hyväksi. Monzassa taas oltiin podiumilla Irvinea nopeampana. Nurburgringillä oli taas se epäonnistunut varikkostoppi.

Mutta Unkarissa ei mikään kulkenut. Joukon hännillä kärkitiimin autolla.

https://www.suomif1.com/2017/09/yksi-ferrari-aikainen-muisto-saa-mika-salon-vaikenemaan-edelleen/
Salo on tuominnut Hungaroringin radan useaan otteeseen hirveäksi jolla ei pitäisi ajaa formuloita, eipä siis ihme ettei ole koskaan pärjännyt siellä. Salo oli ensimmäisistä harjoituksista asti aivan yössä. Joten jos jotain sabotointia oli tehty niin vähempikin olisi riittänyt jotta Salokin olisi saanut kerättyä muutaman pisteen tallin kassaan. Vaikea kuvitella että vuosikausien kuivan ajanjakson jälkeen merkkimestaruudestakin taisteleva talli haluaisi toisen kuskin hännille pisteittä, nyt mentiin koko viikonloppu kuin kivi pohjassa. Loppujen lopuksi tuo taisi olla Salon uran paras kisa Unkarissa sijoittumalla 12. jota luonnollisesti auttoi parempi Ferrarin auto.

Salo tiedetään taipumuksesta puhua muunneltua totuutta varsinkin silloin jos ylpeys ottaa kolhua, joten olisi helppoa vihjata että sopimus kieltää puhumasta vaikka se olisikin ollut puhdasta Saloa itseään koko viikonloppu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Toinen täydellinen yllätys oli Maldonadon voitto Barcelonassa 2012, kisa voitettiin autolla jolla sjettiin aiemmissa kisoissa kultaisesta-ananaksesta. Tämäkin täysin puskista ja tällä kertaa pelit kesti loppuun saakka ja vielä radalla jolla menestyminen kertoo paljon auton yleisestä suorituskyvystä. Williamsille ei muuta menestystä paria pistesijaa enempää tuolla kaudella enää tullut..
Pisteitä tuli heikosti, mutta aika-ajoissa Williams kyllä kulki useinkin: Maldonado oli aika-ajon kolmen parhaan joukossa kolme muutakin kertaa tuolla kaudella. Ihan hyvin mahdollista, että joku parempi kuski olisi voittanut enemmänkin kisoja sillä autolla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Monivuotiset tiimikaverit Ferrari-vuosilta, Michael Schumacher ja Rubens Barrichello, kävivät mieleenpainuvan kaksinkamppailun Unkarissa kaudella 2010.

Mitä sanotte, oliko tämä normaalia kilpailua kahden kuljettajan kesken, vai käytiinkö tässä sääntöjen rajamailla?

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Salo on tuominnut Hungaroringin radan useaan otteeseen hirveäksi jolla ei pitäisi ajaa formuloita, eipä siis ihme ettei ole koskaan pärjännyt siellä. Salo oli ensimmäisistä harjoituksista asti aivan yössä. Joten jos jotain sabotointia oli tehty niin vähempikin olisi riittänyt jotta Salokin olisi saanut kerättyä muutaman pisteen tallin kassaan. Vaikea kuvitella että vuosikausien kuivan ajanjakson jälkeen merkkimestaruudestakin taisteleva talli haluaisi toisen kuskin hännille pisteittä, nyt mentiin koko viikonloppu kuin kivi pohjassa. Loppujen lopuksi tuo taisi olla Salon uran paras kisa Unkarissa sijoittumalla 12. jota luonnollisesti auttoi parempi Ferrarin auto.

Salo tiedetään taipumuksesta puhua muunneltua totuutta varsinkin silloin jos ylpeys ottaa kolhua, joten olisi helppoa vihjata että sopimus kieltää puhumasta vaikka se olisikin ollut puhdasta Saloa itseään koko viikonloppu.
Olipahan Salo täysin eri tasolla, kalusto huomioiden, monena muuna kautena Unkarissa, kuin Ferrarilla 1999. Mahdollisesti painava auto tms. Ei siinä kahden sekunnin erossa muihin kärkipään autoihin ollut mitään realistista järkeä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Monivuotiset tiimikaverit Ferrari-vuosilta, Michael Schumacher ja Rubens Barrichello, kävivät mieleenpainuvan kaksinkamppailun Unkarissa kaudella 2010.

Mitä sanotte, oliko tämä normaalia kilpailua kahden kuljettajan kesken, vai käytiinkö tässä sääntöjen rajamailla?
Ei kumpaakaan. Schumi sai kymmenen ruudun rangaistuksen seuraavaan kisaan tuosta törttöilystä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Kaudella 2002 Montoya ja Räikkönen ajoivat F1-uransa toista kautta. Kumpaakin pidettiin tuolloin valtavana lahjakkuutena, ja potentiaalisena tulevaisuuden maailmanmestarina.

Unkarissa Kimi sitten näytti Montoyalle, miten F1-autolla ohitetaan. Hienoa taistelua radalla, jolla ohittaminen on vaikeaa.

Muistatteko tämän eeppisen väännön kahden tuolloin vielä tulosieluisen nuorukaisen välillä.


Muistaakseni tämä Kimin ohitus valittiin myös F1-racing lehden lukijaäänestyksessä kauden 2002 parhaaksi ohitukseksi.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki
Kaudella 2002 Montoya ja Räikkönen ajoivat F1-uransa toista kautta. Kumpaakin pidettiin tuolloin valtavana lahjakkuutena, ja potentiaalisena tulevaisuuden maailmanmestarina.

Unkarissa Kimi sitten näytti Montoyalle, miten F1-autolla ohitetaan. Hienoa taistelua radalla, jolla ohittaminen on vaikeaa.

Muistatteko tämän eeppisen väännön kahden tuolloin vielä tulosieluisen nuorukaisen välillä.


Muistaakseni tämä Kimin ohitus valittiin myös F1-racing lehden lukijaäänestyksessä kauden 2002 parhaaksi ohitukseksi.

Tietysti muistan, sillä katsoin kilpailun suorana MTV3:lta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Unkarin GP:n historia on tarjonnut monta uutta GP-voittajaa. Esimerkkeinä Damon Hill kaudella 1993, Fernando Alonso kaudella 2003, Jenson Button kaudella 2006, Heikki Kovalainen kaudella 2008, sekä Esteban Ocon kaudella 2021.

Kun muistelee Heikki Kovalaisen voittoa, tarvittiin siinä tietysti Felipe Massan keskeytys, mutta siitä huolimatta Heikin voitto oli mielestäni ansaittu.

Heikki oli osoittanut ihan kelpo vauhtia McLarenilla kaudella 2008, ja varsinkin aika-ajoissa. Unkarissakin oli eturivissä.

Miten muistatte Kovalaisen kuljettajana? Mies kuitenkin päihitti Fisichellan depyyttikaudellaan 2007, ja oli Jarbo Trullin kanssa Lotuksella/Caterhamilla ihan samassa vauhdissa.

Ainoastaan Lewis Hamilton oli liian kova tiimikaverina. Mutta niin Lewis olisi ollut melkein kelle tahansa muullekin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Kun puhutaan suomalaisista F1-kuljettajista, varmasti kaikki kolme maailmanmestaruuden voittanutta kuljettajaamme ovat muita edellä, eli Keke, Mika ja Kimi.

Sen jälkeen tulee tietysti Bottas multi-GP-voittajana.

Mutta mihin järjestykseen laittaisitte lahjakkuuden perusteella podiumeja saavuttaneet kuljettajat, Salon, Kovalaisen ja Järvilehdon? Kuka heistä paras?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Yksi ikävä muisto Unkarissa on Felipe Massan vakava loukkaantuminen kaudella 2009.

Oli tässä sikäli tuuria, ettei Massa menettänyt henkeään. Niinkin olisi voinut käydä. Erittäin harvinainen ja epäonninen tilanne.

Tuntuu, ettei Massa sen jälkeen enää ollut entisellään. Jotain puuttui vauhdista. Niin helposti hävisi Alonsolle ja Bottakselle.

Kuitenkin oli ennen onnettomuutta pärjännyt hyvin Kimille, ja ollut paikoitellen ihan Schumacherin vauhdissakin kaudella 2006.

Yhtään GP-voittoa ei onnettomuuden jälkeen Massa myöskään saavuttanut.

Muistan tilanteen hyvin. Muistan ihmetelleeni, kun Massa televiokuvassa näytti olevan kaasu pohjassa rengasmuurissa. Myöhemmin sitten selvisi, että oli menettänyt tajuntansa tilanteessa, ei ollut normaali ulosajo.

 
Ylös