Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5726
Massalla on voinut olla jotain vammaakin päässä sen jälkeen. Ihan kuten Maxkin sanoo että Silverin kuperkeikka vaikutti/vaikuttaa näköön.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Klassikkokisa Unkari 2006 koosteena.

GP muistetaan tietysti Buttonin ja Hondan voittona, mutta olihan paljon tilanteita kisassa.

 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Oli muuten ainoa Hondan V8-moottorin voitto. V6-, V10- ja V12-moottoreilla tuli useampia voittoja. Voidaan jopa sanoa, että Honda V6 oli 1980-luvun paras moottori. 1990-luvun paras kone Rellun V10, 2000-luvun paras kone Ferrarin V10, 2010-luvun paras kone Mersun V6 ja 2020-luvun paras kone Hondan V6. Ainakin tähän mennessä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Kauden 1999 MM-taistelu oli todella tasainen Häkkisen ja Irvinen välillä.

Unkarissa Irvine oli pitkään toisena, kunnes lipsautti radalta Coulthardin painostuksen alla. Voisi sanoa, että tämäkin tapahtuma vei Irvinelta mestaruuden. Tosin kyllä Häkkinen menetti pisteitä paljon Irvinea enemmän, joten oikeaan osoitteeseen titteli tuli.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Eilinen McLaren-kaksikon Norriksen ja Piastrin eturivi Hungaroringillä tarkoitti sitä, että samalla tehtiin lajihistoriaa.

Kyseessä on nimittäin nuorin F1-eturivi koskaan.

Myös edellisestä McLaren-eturivistä on aikaa. Tuolloin F1:ssä ajeli myös muuan Mark Webber, joka toimii nykyään Piastrin managerina.

Screenshot_20240721_130635_Instagram.jpgScreenshot_20240721_122741_X.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Taitaa olla nuorin eturivi nimenomaan tallikaverien kesken. Nuorin eturivi ylipäätään taitaa osua Itävaltaan 2019, kun Leclerc oli paalulla ja Verstappen kakkosena. Molemmat olivat silloin 21-vuotiaita.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Viikon päästä ajetaan legendaarinen GP Belgian Span radalla.

Vaikka kyse ei ole kylpylästä nimestä huolimatta, niin usein radalla on vallinneet varsin märät olosuhteet.

Kolmea kuljettajaa voidaan tituleerata Span kuninkaaksi, nimittäin sen multivoittajia Michael Schumacheria, Ayrton Sennaa ja Kimi Räikköstä.

Räikkönen voitti kilpailun yhteensä neljä kertaa, kahdesti McLarenilla ja kahdesti Ferrarilla.

Minkä Kimin voitoista tällä radalla nostatte parhaaksi suoritukseksi? Itse arvon kauden 2004 ja kauden 2009 voittojen välillä.

Ehkä kuitenkin kauden 2009 voitto oli Kimiä parhaimmillaan. Ferrari ei ollut lähellekään paras auto tuolla kaudella, mutta Spassa Kimi loisti.

Tässä näyttävä ohitus Fisichellasta.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Tässä kun McLaren on ottamassa isoa harppausta kohti maailmanmestaruus-taistelua, niin itselleni tulee vahvoja takaumia kauteen 1997, ja silloiseen McLareniin.

Aivan kuten on tänä vuonna, niin myös kaudella 1997 tiimillä oli pitkä menestymätön jakso takana. Toki podiumeja McLaren saavutti myös kausina 1995 ja 1996, aivan kuten parina viime kautenakin..

Kaudella 1997 McLaren oli jossain vaiheessa kautta se nopein tiimi, mutta voittoja heitettiin hukkaan melko paljon. Tuolloin syynä oli auton epäluotettavuus.

Tälläkin kaudella McLaren on heittänyt joitain voittoja menemään taktikoinnin ja muiden syiden takia. Mutta nopein tiimi tällä hetkellä kuitenkin.

Jotenkin sellainen kutina, että aivan kuten oli kaudella 1998, niin ensi vuonna McLaren voi olla jopa se kaikista vahvin tiimi ja ehdokas voittamaan maailmanmestaruuden itselleen.

Ja kun kuljettajina kaksi GP-voittajaa, tulosta tulee varmasti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Muistatteko sellaista Brasiliasta kotoisin olevaa F1-kuljettajaa, kuin Luciano Burti?

Mies oli erittäin lahjakas, ja oli voittanut muuan tulevan maailmanmestarin Jenson Buttoninkin Britannian F3-sarjassa.

Kaudella 2001 ollessaan Prostin kuljettaja, Burti kävi läpi kaksi isoa kolaria. Ensin Hockenheimissa oli startti kolari Michael Schumacherin kanssa.

Sitten Spassa oli todella kovavauhtinen ulosajo kontaktista Irvinen Jaguarin kanssa.

Jälkimmäinen käytännössä lopetti Burtin ajouran F1:ssä, sillä mies ei tämän kolarin jälkeen enää F1:ssä jatkanut.


 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki
Muistatteko sellaista Brasiliasta kotoisin olevaa F1-kuljettajaa, kuin Luciano Burti?

Mies oli erittäin lahjakas, ja oli voittanut muun tulevan maailmanmestarin Jenson Buttoninkin Britannian F3-sarjassa.

Kaudella 2001 ollessaan Prostin kuljettaja, Burti kävi läpi kaksi isoa kolaria. Ensin Hockenheimissa oli startti kolari Michael Schumacherin kanssa.

Sitten Spassa oli todella kovavauhtinen ulosajo kontaktista Irvinen Jaguarin kanssa.

Jälkimmäinen käytännössä lopetti Burtin ajouran F1:ssä, sillä mies ei tämän kolarin jälkeen enää F1:ssä jatkanut.


Ironista, sillä edeltävällä kaudella Burti tuurasi Irvinea tämän ollessa sairaana Itävallalla ja alkukaudesta molemmat ajoivat neljä kilpailua tallikavereina Jaguarilla.

Burti oli vielä testikuljettajan roolissa Ferrarilla ja Williamsilla 2002-05, mutta kilpaa hän on ajanut pääasiassa kotimaassaan, jonka F1-lähetysten asiantuntijana toimii.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Ironista, sillä edeltävällä kaudella Burti tuurasi Irvinea tämän ollessa sairaana Itävallalla ja alkukaudesta molemmat ajoivat neljä kilpailua tallikavereina Jaguarilla.

Burti oli vielä testikuljettajan roolissa Ferrarilla ja Williamsilla 2002-05, mutta kilpaa hän on ajanut pääasiassa kotimaassaan, jonka F1-lähetysten asiantuntijana toimii.
Sanoisin, että toisenlaisissa olosuhteissa Burti olisi hyvinkin ollut Massan tasoinen ratinvääntäjä ainakin. Kyllä miehestä olisi varmaan tullut useampikertainen GP-voittaja.

Aika kovia näyttöjä oli pikku-formuloissa hänellä.

Vähän ikävä uran loppu hänellä, vaikka tosiaan pääsi vielä testikuskina olemaan.

Alla Burtin kypärä Span jälkeen.

Q9qdg6uycp4jeROkZ5HPql9ap2GIyd7MAunsTU4UyXw.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Viikon päästä ajetaan legendaarinen GP Belgian Span radalla.
Räikkönen voitti kilpailun yhteensä neljä kertaa, kahdesti McLarenilla ja kahdesti Ferrarilla.
Minkä Kimin voitoista tällä radalla nostatte parhaaksi suoritukseksi? Itse arvon kauden 2004 ja kauden 2009 voittojen välillä.
2004 oli taisteluvoitto, jota ehdottomasti halusi. Hommaa helpotti lopun turva-auto jonka jälkeen omat renkaat toimivat nopeammin, kuin Schumin Brisukat. 10
2005 ei voinut tehdäkään enempää, kuin nopeimmalla autolla karata selvään voittoon. 10
2007 sama juttu, kuin 2005. 10
2009 taas kampesi itsensä väkisin himoitsemalleen kärkisijalle, kun se mahdollista. Alun radan ulkoa hyötyminen (ei nykyään sallittua), ja turva-auton turvin Fisistä KERS-ohitus kuitenkin laskee arvosanaa: 9+
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Spassa on kyllä sattunut ja tapahtunut paljon. Pelkästään Häkällä on aika värikkäitä kisoja vyöllä. 1998 meni uusintalähdössä plörinäksi, ja 2 vuotta myöhemmin varma voitto melkein meni spinnaukseen. Ja miten muistelen lukeneeni, että jo 1996 oli siellä lähellä voittoa ainakin jossain vaiheessa?

1998 kisasta pakko mainita lisähuomio, mikä jäänyt erinäisissä medioissa hämmentävän vähälle huomiolle. Ekassa startissa eräs vihreätakkinen katsoja oli lähellä saada joukkokolarin tuoksinassa renkaan päähänsä. Jos olisi osunut, ei tarvinne arvuutella miten olisi käynyt.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Nykyään taitaa uusilla autoilla tuo Eau-Rouge-Raidillon-yhdistelmä olla melko helppo ajaa täydelläkin kaasulla, mutta toisin se oli vielä jokin aika sitten.

Tässä joitain tapauksia, joita itselleni jäänyt vahvasti mieleen.

Fisichella 2005.


Villeneuve ja Zonta 1999:


Ja ajoihan Salokin siinä ulos kaudella 1998.

Kuten sanottua, ennen mutkayhdistelmä oli haastava, nykyään taitaa olla suhteellisen helppo. Autot tietysti muuttuneet paljon.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Unkarissa oli Mclaren kuljettajien välillä tallimääräyksiä, mikä alkoi saamaan Norriksen kohdalla jo nolot piirteet.

No se Unkarista ja katse kohti Belgiaa.

Palataan vuoteen 1998, jolloin käytiin hyvin erikoinen kisa. Jordan tallissa jäädytettiin tallimääräyksellä kuljettajien sijoitukset loppukisasta, jotta kaksoisvoitto saatiin varmistettua. Knoppitietokysymys seuraa tästä: mitä Michael Schumacher tämän seurauksena teki?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Unkarissa oli Mclaren kuljettajien välillä tallimääräyksiä, mikä alkoi saamaan Norriksen kohdalla jo nolot piirteet.

No se Unkarista ja katse kohti Belgiaa.

Palataan vuoteen 1998, jolloin käytiin hyvin erikoinen kisa. Jordan tallissa jäädytettiin tallimääräyksellä kuljettajien sijoitukset loppukisasta, jotta kaksoisvoitto saatiin varmistettua. Knoppitietokysymys seuraa tästä: mitä Michael Schumacher tämän seurauksena teki?
Michael Schumacher meni Eddie Jordanin juttusille, ja ärsyyntyneenä osti Ralf Schumacherin kauden 1999 kattavan sopimuksen pois Jordanilta.

Tämän seurauksena Ralf Schumacher ajoi sitten kaudella 1999 Williamsilla, eikä Jordanilla niinkuin alunperin oli tarkoitus.

Olisi kyllä ollut mielenkiintoista nähdä myös Ralf Schumacher voittajana Spassa keltaisella Jordanilla. Veljensä Michael kun oli myös ottanut avaus-voittonsa keltaisella Benettonilla Spassa 1992.

Toisaalta miten olisi käynyt Ralfin uran, jos olisi jatkanut Jordanilla myös 1999. Olisiko kyennyt samanlaiseen kauteen kuin Frentzen kykeni Jordanilla 1999, eli voittamaan kisojakin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4285
Nyt tuleekin melko vaikea kysymys, johon todennäköisesti joudun itse vastaamaan. 😉

Mutta kun nyt McLarenin Lando Norris ja Oscar Piastri voittivat kummatkin tällä kaudella uransa ensimmäisen GP:n, niin milloin viimeksi tilanne on ollut vastaava?

Eli kauteen lähdettäessä tiimillä on kaksi kuljettajaa, jotka ovat vielä voitottomia, mutta kauden aikana heistä kummastakin tulee GP-voittajia?

Ketkä kuljettajat kyseessä ja mistä tiimistä?



Koska uskon kysymyksen olevan vaikea, annan runsaasti vastausaikaa. Vastaan itse kysymykseen mahdollisesti viikonlopun aikana, jollei oikeaa vastausta kuulu ennen sitä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4320
Ei ihan hetkeen ole mielestäni ollut. Taitaa mennä aika kauas historiaan.
 
Ylös