Täällä lisää Mika Häkkisen Williams- sekä Ligier kuvioista. Mielenkiintoista luettavaa.
http://atlasf1.autosport.com/97/bra/graham.html
Tässä suomennos:
1993 oli vuosi, jolloin Mika Hakkinen vietti lähes koko kauden ylimääräisenä kuljettajana McLarenilla, kilpaillen vain kolmessa viimeisessä kilpailussa Michael Andretin äkillisen katoamisen jälkeen F1-kentältä. McLarenilla sinä vuonna vallinnut epätavallinen tilanne syntyi monimutkaisten sopimusneuvottelujen jälkeen, joissa Keke Rosberg voitti lukuisia kulissien takana olevia esteitä varmistaakseen Mikalle ajon. Kilpailu kauden '93 sopimuksesta on tarina, joka olisi voinut päättyä surullisesti, mutta onneksi päättyi onnellisesti. Tämä on tarina.
Vuoden 1992 lopulla vaikutti selvältä, että Mika menee Williamsiin, ja sitä koskeva sopimus oli jo tehty, mutta Peter Collinsin juonittelut Lotuksella (tiimi Mika lähti) aloittivat taistelun, joka ei vain hävinnyt. Mika Williamsille, mutta myös Lotukselle. Silloin näytti siltä, että Mika saattaisi allekirjoittaa Ligierin, mutta lopulta Rosberg neuvotteli sen sijaan McLaren-istuimesta.
Mika sai ensimmäisen tilaisuutensa ajaa F1:ssä Lotuksen kautta, mutta pian kävi selväksi, että Peter Collins laittoi rahansa Johnny Herbertin ja pieneen tiimiin, mikä tarkoitti, että Mika olisi jäänyt kylmään. Keke Rosbergin mukaan Lotuksen tilanne oli saavuttanut pisteen, jossa suomalaisen oli aika tehdä uramuutos, jos hän aikoi edetä F1:ssä. Kun huhut alkoivat, että Mika menisi Williamsiin, Lotus aloitti yhteisen ponnistelun tehdäkseen tyhjäksi Mikan arvon osoittamalla hänen heikkoutensa muille joukkueille. Myöhemmin Collins myönsi Rosbergille, että tämä oli vain neuvottelutaktiikka, kun hän yritti pitää Mikan Lotusissa, ei hänen todellista mielipidettään Hakkisesta. Collins väitti sitten, että Hakkisella oli jo sopimus Lotuksen kanssa, vaikka myöhemmin päätettiin, että sopimuksen sijaan oli käytännössä sopimus, että sopimus tehdään. Kaikki näytti lupaavalta, kun Williamsin sopimus oli valmis ratifioitavaksi, ja Mika lähti ajamaan Alain Prostin rinnalla.
Sitten pommi putosi. Williams oli myöhässä rekisteröidessään joukkueen ilmoittautumisen kaudelle 1993, ja hänet aiottiin jättää kilpailun ulkopuolelle. Ainoa tapa, jolla Williams pääsi osallistumaan, oli erityissopimus, joka vaati jokaisen kilpailuun osallistuvan joukkueen suostumuksen.
Peter Collins, nähdessään kultaisen mahdollisuuden, kieltäytyi suostumuksestaan, jos Williams jatkoi Hakkisen hankkimista. Frank Williams oli valmis neuvottelemaan suomalaisen puolesta, mutta Collins ilmoitti, ettei Mika ollut myynnissä. Willams irtisanoi sopimuksen.
Rosberg Mikan johtajana päätti, että oikeudellinen taistelu tässä vaiheessa tekisi Mikan uralle enemmän haittaa kuin hyötyä; sen sijaan hän lähestyi Ron Dennisiä. Samaan aikaan Ligier piti oikeita ääniä haluten Mikan kumppaniksi Mark Blundellin, mutta juuri kun Hakkinen oli allekirjoittamassa sopimusta ranskalaisen joukkueen kanssa, dokumenttiin muutettiin kohta, jota manageri Rosberg ei hyväksynyt ja kauppa kaatui. Mika oli vielä ilman ajoa ja nyt oli joulukuu. Rosberg otti jälleen yhteyttä Ron Dennisiin (joka oli lomalla Ranskan alpeilla) ja täytti hänet epäonnistuneissa Ligier-neuvotteluissa. Dennisille sovittiin tapaavan Mikan ja aloittavan neuvottelut McLaren-sopimuksesta. Tässä vaiheessa Senna kieltäytyi vielä sitoutumasta McLarenille ja Dennis tarvitsi toisen kuljettajan siinä tapauksessa, että Senna ei palannut ajoissa kauden ensimmäiseen kilpailuun. Courchevelin lentokentällä käytiin kiireisiä neuvotteluja, joiden tuloksena syntyi uusi sopimus - tällä kertaa McLarenin kanssa. Peter Collinsin oikeudellinen haaste Lotuksella kontaktikysymyksistä merkitsi sitä, että tapaus oli käsiteltävä sveitsiläisessä tuomioistuimessa Genevessä, mutta kaksi päivää myöhemmin pohdittiin McLarenille siirtymistä.
McLaren-sopimus oli Mikan käsissä. Peter Collins oli hävinnyt yhden miehen sodan. mutta kaksi päivää pohdiskelua myöhemmin McLaren-sopimus oli Mikan käsissä. Peter Collins oli hävinnyt yhden miehen sodan.
Alaviitteenä on nyt historiaa, että Senna palasi McLarenille Michael Andretin kumppaniksi ja yhtäkkiä joukkueessa oli kolme kuljettajaa ja vain kaksi autoa. Mika joutui pelaamaan odotuspeliä, putoamaan testikuljettajaksi ja odottamaan mahdollisuuttaan ajaa kilpailussa. Hänen tilaisuutensa tuli Portugalissa, jossa suomalainen ohitti itse mestarin - Sennan - kun Andretti jätti F1:n taakseen, palasi Yhdysvaltoihin ja jätti Hakkisen kauden kolmeen viimeiseen kilpailuun. Jotkut kriitikot uskoivat, että Rosberg ja Hakkinen olivat tehneet virheen ottaessaan McLarenin istuimen, mutta Rosberg puolusti päätöstä: "Mika ja minä olemme koko ajan tienneet, mitä teemme... En todellakaan usko, että olemme tehneet virhettä ja tulet näkemään myös sen. Uskon, että Mika nähdään palkintokorokkeella tällä kaudella." Rosberg' ennustus osoittautui oikeaksi - Mika sijoittui Japanissa kolmanneksi. "Mikan tavoitteena on olla maailmanmestari. Nyt hän on joukkueessa, jossa hän voi saavuttaa sen...Mika jatkaa askel kerrallaan: ensin on voittaa yksi GP ja sen jälkeen maailmanmestaruus ." Mika on nyt hyvällä tiellä saavuttaakseen tämän tavoitteen, mutta ihmetyttää, mitä olisi voinut tapahtua, jos Mika olisi ajanut Williamsille vuonna 1993.