Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Ilman Schumin läsnäoloa ei olisi Ferrarilla taisteltu mestaruuksista 97-98 Williamsia ja Mäkkiä vastaan.
Ja kun ajattelee miten jäljessä Ferrari oli 97 ja 98 Mclarenista,Williamsista suorituskyvyssä mitattuna etenkin alkukauden kisoissa, niin olisi ollut vaikea ilman Schumin tasoista kuskia taistella mestaruuksista molempina vuosina Ferrarilla.
Schumin ja Brawnin uskomaton yhteistyö mahdollisti Ferrarin mestaruuksista taistelemisen 97-99 mestaruustaisteluissa. Heidän ansiosta Ferrarilla voitettiin 2000-luvun tultaessa mestaruuksia. Josta loput on historiaa!
Oli kyllä tehokas kolmikko Michael Schumacher-Jean Todt- Ross Brawn. Ja tietysti tähän mukaan vielä Rory Byrne.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Ilman Schumin läsnäoloa ei olisi Ferrarilla taisteltu mestaruuksista 97-98 Williamsia ja Mäkkiä vastaan.
Ja kun ajattelee miten jäljessä Ferrari oli 97 ja 98 Mclarenista,Williamsista suorituskyvyssä mitattuna etenkin alkukauden kisoissa, niin olisi ollut vaikea ilman Schumin tasoista kuskia taistella mestaruuksista molempina vuosina Ferrarilla.
Schumin ja Brawnin uskomaton yhteistyö mahdollisti Ferrarin mestaruuksista taistelemisen 97-99 mestaruustaisteluissa. Heidän ansiosta Ferrarilla voitettiin 2000-luvun tultaessa mestaruuksia. Josta loput on historiaa!
Katsoin tarkemmin viestiäsi. Sain sellaisen kuvan, että pidit kauden 1997 McLarenia Ferraria parempana. Mutta kyllähän Ferrari oli vielä tuolloin parempi.

Kauden 1998 alussa McLaren oli selkeästi edellä, mutta kyllä kauden lopussa olivat jo tasoissa. Täytyy verrata Irvinea ja Coulthardia, ja kyllähän Irvine oli usein Coulthardia edellä. Ferrari otti myös useamman kaksoisvoiton kaudella 1998, kuten Ranskassa ja Italiassa.

Kaudella 1999 ja 2000 Ferrari ja McLaren olivat samalla tasolla omasta mielestäni. Täytyy muistaa, että myös Irvine kykeni mestaruustaisteluun kauden 1999 Ferrarilla, vaikkei kuljettajana ollutkaan Häkkisen saatikka Schumacherin tasoa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
Kaudella 1999 ja 2000 Ferrari ja McLaren olivat samalla tasolla omasta mielestäni. Täytyy muistaa, että myös Irvine kykeni mestaruustaisteluun kauden 1999 Ferrarilla, vaikkei kuljettajana ollutkaan Häkkisen saatikka Schumacherin tasoa.
Mitä olen Irvinen ajasta Ferrarilla lukenut, niin hän ei koskaan saanut edes säätää autoaan oman tyylinsä mukaisesti vaan joutui nitkuttelemaan "vieraalla" autolla. Vasta kaudeksi 1999 hän sai enemmän vapauksia ja silloin irtosikin uran avausvoitto heti kauden avauskisasta. Schumacheria kohdannut epäonni antoi Irvinelle lopulta mahdollisuuden näyttää kykynsä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Mitä olen Irvinen ajasta Ferrarilla lukenut, niin hän ei koskaan saanut edes säätää autoaan oman tyylinsä mukaisesti vaan joutui nitkuttelemaan "vieraalla" autolla. Vasta kaudeksi 1999 hän sai enemmän vapauksia ja silloin irtosikin uran avausvoitto heti kauden avauskisasta. Schumacheria kohdannut epäonni antoi Irvinelle lopulta mahdollisuuden näyttää kykynsä.
Mielenkiintoinen tieto tämä. Luulisi että jokainen tiimi haluaisi kummankin kuljettajan menestyvän mahdollisimman hyvin tiimimestaruutta ajatellen. Mutta Ferrarilta tämän voi kyllä uskoa. Niin ihmeellistä tiimin touhu välillä ollut.

Irvine oli kuljettajana ihan samalla tasolla kuin aikalaisensa Coulthard ja Barrichello. Barrichellon kanssa Jordan- vuosina näiden kahden kanssa oli tasaista.

Kausi 1999 oli nappisuoritus Irvineltä. Australiassa, Itävallassa, Saksassa ja Malesiassa voitot tuolloin, eli neljä GP- voittoa. Ja mestaruus oli todella lähellä. Pienestä jäi kiinni, mutta onneksi Häkkinen sen otti näin suomalaisittain ajatellen
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Itävallassa Irvinen voittoa avitti Häkkisen ja Coulthardin, yhteenotto kilpailun avauskierroksella ja sen seurauksena Häkkisen putosi hännille.
Ilman sitä osumaa kisan alussa Häkkinen olisi luultavasti voittanut kisan helposti. Kun onnistui nousemaan huikealla kirillään hänniltä kolmanneksi lopputuloksissa.
Saksassa ja Malesiassa puolestaan Irvine sai ilmaisen voiton tallimääräysten avulla joissa molemmissa kilpailuissa tallikaverit Salo ja Schumacher olivat selkeästi nopeampia kuin Irvine itse.
Molempiahan käskettiin kilpailun puolivälissä päästämään Irvine ohitseen kärkeen. Irvinen mestaruustaistelun vuoksi 99.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Itävallassa Irvinen voittoa avitti Häkkisen ja Coulthardin, yhteenotto kilpailun avauskierroksella ja sen seurauksena Häkkisen putosi hännille.
Ilman sitä osumaa kisan alussa Häkkinen olisi luultavasti voittanut kisan helposti. Kun onnistui nousemaan huikealla kirillään hänniltä kolmanneksi lopputuloksissa.
Saksassa ja Malesiassa puolestaan Irvine sai ilmaisen voiton tallimääräysten avulla joissa molemmissa kilpailuissa tallikaverit Salo ja Schumacher olivat selkeästi nopeampia kuin Irvine itse.
Molempiahan käskettiin kilpailun puolivälissä päästämään Irvine ohitseen kärkeen. Irvinen mestaruustaistelun vuoksi 99.
Salo luovutti voiton ja Schumacher teki mahtavaa työtä paluussaan Malesiaan. Se, miten hän oli aika-ajoissa sekunnin nopeampi, kuin tiimikaveri Irvine, ja McLaren-kaksikko, oli suorastaan murskaavaa.

Ja itse GP oli myös klassikko. Se miten Schumacher päästi Irvinen ohitse ja jäi pidättämään McLareneita.

Irvinen voitolla hän lähti Suzukaan neljän pisteen johdossa Häkkiseen, mutta onneksi Suzukassa Mika voitti GP:n ja mestaruuden.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Ai niin tuon surullisen kuuluisan Malesian kisan jälkeen, molemmat Ferrarit hylättiin sääntöjenvastaisten ilmaohjaimien takia FIA:n toimesta ja hylkäysten myötä Häkkisestä tuli hetkellisesti maailmanmestari siihen saakka. Kunnes sitten Ferrari onnistui vetoomuksellaan saamaan kumottua lopulta hylkäykset oikeudessa.
Ferrarin onnistuneen vetoomuksen ansiosta, mestaruustaistelu ratkaistiin Suzukan päätöskisassa. Johon lähdettiin Irvinen 4 pinnan mm-johdolla kisaviikonloppuun!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Ai niin tuon surullisen kuuluisan Malesian kisan jälkeen, molemmat Ferrarit hylättiin sääntöjenvastaisten ilmaohjaimien takia FIA:n toimesta ja hylkäysten myötä Häkkisestä tuli hetkellisesti maailmanmestari siihen saakka. Kunnes sitten Ferrari onnistui vetoomuksellaan saamaan kumottua lopulta hylkäykset oikeudessa.
Ferrarin onnistuneen vetoomuksen ansiosta, mestaruustaistelu ratkaistiin Suzukan päätöskisassa. Johon lähdettiin Irvinen 4 pinnan mm-johdolla kisaviikonloppuun!
Liekö sitten nuo ilmanohjaimet olleet vahingossa hieman vääränlaiset? Toleranssi oli todella pienestä kiinni muistaakseni. Ecclestonehan totesi tuolloin, että "joku Ferrarin tehtaalla tehnyt huonoa työtä, ja on väärin rangaista koko tiimiä siitä".

Ja sitten miten paljon tuo vääränmallinen ilmanohjain sitten toi tiimille hyötyä, vai toiko ollenkaan? Jokatapauksessa oli hyvä, että maailmanmestaruus meni Mika Häkkiselle. Valmistajien puolella Ferrari oli mestari puolestaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Tässä Tulosruudun uutinen kyseistä tapauksesta Youtubesta. On todella mielenkiintoinen video aiheesta, jota onneksi ei ole vielä poistettu Tubesta
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Liekö sitten nuo ilmanohjaimet olleet vahingossa hieman vääränlaiset? Toleranssi oli todella pienestä kiinni muistaakseni. Ecclestonehan totesi tuolloin, että "joku Ferrarin tehtaalla tehnyt huonoa työtä, ja on väärin rangaista koko tiimiä siitä".

Ja sitten miten paljon tuo vääränmallinen ilmanohjain sitten toi tiimille hyötyä, vai toiko ollenkaan? Jokatapauksessa oli hyvä, että maailmanmestaruus meni Mika Häkkiselle. Valmistajien puolella Ferrari oli mestari puolestaan.
Ei se mikään vahinko ollut ja muutenkin tyyli on se, että joku mokaa ja kaikki kärsii. Muisti saattaa tehdä tepposet, mutta eikös niiden ohjaimien poikkileikkaus pitänyt sääntöjen mukaan olla suora tai muodostaa suora kuvio alhaalta/ylhäältä katsottuna. Ferrarilla näin ei ollut ja lipan alaosaan oli tehty levennys, jolla yritettiin täyttää säännöt. Lopulta siinä käytettiin pohjalevyn toleranssia mikä ei millään liittynyt alkuperäisiin ohjaimen sääntöihin. On sitä siis ennenkin osattu suhmuroida lakituvassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Vielä kauden 1998 alussa Ferrari ja Williams vaikuttivat hyvinkin tasaväkisiltä, mutta Ferrari kehittyi sitten ja meni menojaan. Ja oli Williams silti MM-pronssilla tallikilvassa.
Tähän jälkimmäiseen vielä, niin kyllähän McLaren ja Ferrari olivat omassa liigassaan kaudella 1998. Williams otti pronssia, mutta vain 38 pisteellä. Jordan ja Benetton olivat ihan kannassa, Jordan otti 34 pistettä ja Benetton 33 pistettä. Joten näillä kolmella tiimillä aika tasaväkisen autot keskenään. Williams otti kolme podiumia, samoin Jordanille kolme podiumia ja Benetton kaksi podiumia.

McLaren saavutti 156 pistettä, Ferrari 133 pistettä.

Olisi kiva tietää, olisiko Williams pysynyt huipulla jos kaudella 1998 olisi ollut samat säännöt kuin kaudella 1997
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Villeneuve ajoi mielestäni vuonna 98 heikommalla Williamsin kalustolla paljon paremmin kuin mestaruusvuotena 97. Perusteluni tälle väitteelleni on että Villeneuve ajoi FW20 kilpurilla tasaisesti kauden aikana, maksimoiden samalla autosta kaiken irti mitä sillä pystyi sinä vuotena.
Villeneuve sai samana vuotena kerättyä pari palkintosijaa Saksassa ja Unkarissa, jota voidaan pitää kovana tuloksena kanadalaiselta ottaen huomioon auton kilpailukyvyn. Koska FW20 oli kilpailukyvyssä paljon Mclarenia kilpuria hitaampi koko 98 kauden.
Villeneuve oli paras kuski Mclarenin ja Ferrarin kuskien jälkeen mm-taulukossa. Sijoittuen viidenneksi 21 pisteellä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Villeneuve ajoi mielestäni vuonna 98 heikommalla Williamsin kalustolla paljon paremmin kuin mestaruusvuotena 97. Perusteluni tälle väitteelleni on että Villeneuve ajoi FW20 kilpurilla tasaisesti kauden aikana, maksimoiden samalla autosta kaiken irti mitä sillä pystyi sinä vuotena.
Villeneuve sai samana vuotena kerättyä pari palkintosijaa Saksassa ja Unkarissa, jota voidaan pitää kovana tuloksena kanadalaiselta ottaen huomioon auton kilpailukyvyn. Koska FW20 oli kilpailukyvyssä paljon Mclarenia kilpuria hitaampi koko 98 kauden.
Villeneuve oli paras kuski Mclarenin ja Ferrarin kuskien jälkeen mm-taulukossa. Sijoittuen viidenneksi 21 pisteellä.
Villeneuve ajoi hyvin. Mutta nostaisin myös Damon Hillin esille. Otti 20 pistettä Jordanilla ja yhden voiton. Eli pisteen vähemmän kuin Villeneuve.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Myös Frentzen oli paljon lähempänä Villeneuvea kaudella 1998 kuin kaudella 1997. Vain neljä pistettä vähemmän kuin Villeneuve ja yksi podium kuitenkin. Myös Fisichellan kaksi kakkossijaa ansaitsee huomion. Fisichella oli toinen Kanadassa ja Monacossa
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Tästä myös astetta tuoreempi versio. Nimittäin Villeneuve voitti Frentzenin, Frentzen voitti Heidfeldin ja Heidfeld voitti Villeneuven.
Itse olen sitä mieltä että jos esim Frentzen olisi ajannut Hillin tallikaverina Williamsilla 96,niin uskon että Hill olisi päihittänyt Frentzenin siinä tilanteessa.
Perusteluni tähän on että Frentzen ei tuntunut missään vaiheessa löytävän yhteistä sävelmää Williams tallissa, yhtä hyvin kuin Jordanilla löysi ja Villeneuve jyräsi saksalaisen aika selvästi 97.
Oletan sen pohjalta että Hill olisi kepittänyt Frentzenin Williamsilla jos olisivat ajaneet tallikavereina 96-97.
Täytyy muistaa myös se että Damon oli jo 39 vuotias vikalla kaudellaan. Jolloin ei ollut sinä kautena enää huippuvuosien tasolla nuorempaa Frentzeniä vastaan Jordanilla.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3793
Itse olen sitä mieltä että jos esim Frentzen olisi ajannut Hillin tallikaverina Williamsilla 96,niin uskon että Hill olisi päihittänyt Frentzenin siinä tilanteessa.
Perusteluni tähän on että Frentzen ei tuntunut missään vaiheessa löytävän yhteistä sävelmää Williams tallissa, yhtä hyvin kuin Jordanilla löysi ja Villeneuve jyräsi saksalaisen aika selvästi 97.
Oletan sen pohjalta että Hill olisi kepittänyt Frentzenin Williamsilla jos olisivat ajaneet tallikavereina 96-97.
Täytyy muistaa myös se että Damon oli jo 39 vuotias vikalla kaudellaan. Jolloin ei ollut sinä kautena enää huippuvuosien tasolla nuorempaa Frentzeniä vastaan Jordanilla.
Tämä voi pitää hyvin paikkansa. Frentzen ei tainnut koskaan sopeutua Williamsille, mutta Jordanin ja Sauberin kaltaiset pienemmät "perhetiimit" sopivat miehelle paremmin.

Frentzenillä oli omalaatuinen huumorintajunsa. Ajaessaan Williamsilla ensimmäisiä testejään, Patrick Head oli kysellyt Frentzeniltä tuntemuksia autosta. Frentzen oli vastannut seuraavasti: 'Muuten meni hyvin, mutta vuokra-Escort ohitti minut radalla'. Pilke silmäkulmassa tietysti Frentzen näin totesi. Head ei tästä kuitenkaan tykännyt.

Mitä olen joskus lukenut, niin Frentzen myös halusi viedä Williamsilla kehityssuuntaa toisenlaiseksi. Ilmeisesti omaan tyyliinsä sopivammaksi. Head ei tähän suostunut.

Damon Hillistä sen verran, että aliarvioitu maailmanmestari mielestäni. Kuitenkin hyvänä päivänä ajoi erittäin vahvasti, kuten Suzukassa 1994 päihittäen Michael Schumacherin sateella.


Hillin suorituskyvyn lasku kausina 1998 ja 1999 oli käsittämätön. Hill oli ajanut varsin hyvin vielä vuonna 1998 voittaen tiimikaveri Ralf Schumacher pisteissä, voittaen GP:n Spassa, ja kilpaillen ajoittain radalla jopa Michael Schumacheria vastaan Jordanilla, kuten Montrealissa ja Suzukassa.

.

Kauden 1999 alla Eddie Jordan sanoi että, 'Damon Hill on parasta, mitä Jordanille on tapahtunut'. Jordanin kauden 1999 auton esittelytilaisuudessa media oli esittänyt kaikki kysymykset Damon Hillille ja Eddie Jordanille. Heinz-Harald Frentzen oli tähän todennut: 'eikö kukaan ole kiinnostunut minusta'.

2d5aak1.jpg

No kauden aikana asetelma kääntyi. Frentzen ajoi paljon paremmin kuin Hill. Syytä tähän vaikea sanoa. Jotkut sanovat, että kuvioidut renkaat eivät sopineet Hillille. Tämä voi pitää paikkansa, mutta kuvioidut renkaat olivat käytössä jo kaudella 1998, ja silloin Hill ajoi hyvin.

Omasta mielestäni Ralf Schumacher ja Heinz-Harald Frentzen ovat kuljettajina samalla tasolla, mutta kausien 1998 ja 1999 perusteella Frentzen suoritti Hilliä vastaan paremmin.

Vielä sen verran, että oli jännittävää kuinka Damon Hillin verivihollinen Michael Schumacherin pikkuveli Ralf Schumacher oli Hillin tiimikaveri kaudella 1998. Hill oli sanonut Ralfin siirryttyä F1:iin kaudella 1997, että 'olen aina sanonut jo yhdessä Schumacherissa olevan enemmän kuin maailma sietää. Ja nyt heitä on kaksi. En edes tiennyt Michaelilla olevan pikkuveljeä'.

e4ef4c665ed3b64bb3af665c26236b5a.jpg

Sekä Frentzen että Ralf ottivat muuten ekat voittonsa Williamsilla Imolassa. Frentzen kaudella 1997 ja Ralf Schumacher kaudella 2001. Hill ja Frentzen puolestaan ajoivat kummatkin uransa aikana Williamsilla, Jordanilla ja Arrowsilla, sekä ovat Williamsin ja Jordanin GP- voittajia.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Hillillähän taisi olla ongelmana managerin luonne/käytös? Muistelen Frank Williamsin vielä eläessään sanoneen jossain yhteydessä, vai oliko sanojana Patrick Head, ettei tallissa voitu sietää Hillin manageria. Tiedä sitten, kuitenkin 1993-96 eli neljä kautta tallissa viipyi eli suurimman osan lyhyeksi jääneestä urastaan. Eikös Hillillä ollut McLareninkin suuntaan jotain virityksiä 1997 jälkeen, muistanko aivan väärin?
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Hillillähän taisi olla ongelmana managerin luonne/käytös? Muistelen Frank Williamsin vielä eläessään sanoneen jossain yhteydessä, vai oliko sanojana Patrick Head, ettei tallissa voitu sietää Hillin manageria. Tiedä sitten, kuitenkin 1993-96 eli neljä kautta tallissa viipyi eli suurimman osan lyhyeksi jääneestä urastaan. Eikös Hillillä ollut McLareninkin suuntaan jotain virityksiä 1997 jälkeen, muistanko aivan väärin?
Hill kävi neuvotteluja Mclaren paikasta muistaakseni 98 kautta varten huhujen mukaan syksyllä 97.
Itse siirtoa ei kuitenkaan toteutunutkaan keskusteluista huolimatta ja syynä tähän oli kuulemma se että Hill tai hänen managerinsa oli huhujen mukaan vaatinut liian korkeaa liksaa Dennisiltä. Joka ei tarinan mukaan suostunut maanmiehen esittämään palkkapyyntöön sopimukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös