Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4642
Olisi ollut mielenkiintoista tietää että mitä olisi Salo saanut aikaan Mclarenilla Häkkisen tilalla vuosina 96-99 Coulthardin tallikaverina.
Itselläni on vahva tunne että Salo olisi Häkkisen tapaan vienyt molemmat mestaruudet 98-99 Mclarenilla, en tiedä olisiko ollut yhtä nopea kuin Häkkinen oli mestaruus kausinaan, eiköhän Salo olisi ollut tarpeeksi hyvä voittaa huippuautolla mestaruuksia tai kisoja.
Olihan Salo säväyttänyt vauhtiaan Hockenheimissa 99 Schumin autolla tuurauskeikalla Ferrarilla niin hyvin että tallin sisällä ei huhujen mukaan kisan jälkeen pidetty Mikan suorituksesta ollenkaan ja villimpien huhujen mukaan Salon autoa olisi jopa sabotuitu Unkarissa 99 Salon menestyksen takia. Mutta nämä ovat vain huhuja, enkä väitä että Ferrarilla olisi menetelty noin Salon kohdalla.
Ei ei ei, Häkkinen oli aikansa parhaita aika-ajajia ja sitä myöten sai hyvän lähtöpaikan kisaan. Ei sieltä toisesta, kolmannesta rivistä nousta voittoon niin helposti kuin eturivistä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Mitä tulee puolestaan JJ.Lehtoon, niin ilman onnettomuutta Silverstonen testeissä mies olisi jatkanut hyvinkin todennäköisesti Benettonilla myös kauden 1995. Ja varmaankin olisi ottanut nimiinsä ne GP- voitot, jotka tosielämässä menivät Johnny Herbertille. Eli Silverstonen ja Monzan voitot.

Schumacher olisi siirtynyt Ferrarille kaudeksi 1996, joten olisiko sitteb JJ. Lehdosta leivottu Benettonin ykkösnyrkki. Hyvin mahdollista.

JJ. Lehto oli yhtä epäonnekas urallaan kuin Mika Salo. Kummatkin kuitenkin podium-miehiä F1:ssä ja saavuttivat menestystä muissa autourheilu- luokissa, joten ei se loppujen lopuksi niin huonosti mennyt.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5142
Mitä tulee puolestaan JJ.Lehtoon, niin ilman onnettomuutta Silverstonen testeissä mies olisi jatkanut hyvinkin todennäköisesti Benettonilla myös kauden 1995. Ja varmaankin olisi ottanut nimiinsä ne GP- voitot, jotka tosielämässä menivät Johnny Herbertille. Eli Silverstonen ja Monzan voitot.

Schumacher olisi siirtynyt Ferrarille kaudeksi 1996, joten olisiko sitteb JJ. Lehdosta leivottu Benettonin ykkösnyrkki. Hyvin mahdollista.
Tämä ihanan naiivi suomalainen unelma. Että ensin "harjoitellaan" ottamaan turpaan ykköskuskilta ja hänen vaihdettua maisemaa noustaan itse johtavaksi kuljettajaksi. Jos kuljettajasta ei ole johtamaan tallia, niin kuljettajasta ei ole johtamaan tallia. Varsinkaan Briatoren kaltainen hahmo ei mistään B-miehestä olisi koskaan tehnyt ykköskuljettajaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Jos nyt JJ:n uraa ennen Benettonia ajattelee, niin aika-ajovertailut sekä Pierluigi Martinia että Karl Wendlingeriä vastaan menivät tasan 8-8, keskiarvosijoitukset tallikaverin hyväksi, samoin pisteet, mutta jälkimmäisissä oli toki tuurillakin on paljon merkitystä keskitason ja sen alapuolella olevissa talleissa tuohon aikaan.

Martini ja Wendlinger eivät nyt mitään erityisesti hehkutettuja kuljettajia olleet, joskin Wendlinger on toki samanlainen "mitä jos"-tapaus kuin JJ:kin Monacon 1994 onnettomuuden myötä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Eikös Järvilehto käynyt neuvotteluja vuoden 94 lopulla Minardin ja jonkun muun tallin kanssa ajo paikkaa kaudeksi 95 varten?
Jos Lehdolle ei olisi sattunut sitä uraa pilannutta vakavaa onnettomuutta Silverstonen testeissä 94 niin hänestä olisi tullut automaattisesti, Briatoren toimesta Benettonin kakkoskuski Schumin mestaruustaistoa varten 94-95 ja olisi luultavasti voittanut ehkä 2-4 voittoa hyvällä onnella.
Mutta Schumi olisi pääosa aikaa ikävä kyllä vienyt Lehtoa litran mittaan ja Jykää muisteltaisiin nyt kuskina joka otti pataan Schumilta Benettonilla huolella 94-95.
Luulempa että Järvilehto olisi 95 jälkeen Herbertin tavoin päätynyt johonkin keskikasti talliin tai sitten lopettanut uransa siihen paikkaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4642
Jykän ehdoton vahvuus oli märänkelintaidot. Siinä pääsi loistamaan. Toki myös sellainen hyvä ajosilmä oli, mutta se puristettu huippunopeus puuttuivat. Ehkä Imola -94 vaikutti siihenkin, Copsen kopsahduksen lisäksi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18368
Eikös Järvilehto käynyt neuvotteluja vuoden 94 lopulla Minardin ja jonkun muun tallin kanssa ajo paikkaa kaudeksi 95 varten?
Eivät taineet olla kovin vakavia neuvotteluja enää tos vaiheessa, mutta myös Ligierille häntä jotkut lähteet veivät, siellähän 95 Brundle/Suzuki vuorottelivat tiimin toisessa autossa.

JJ oli menossa Jordanille "kovaakin" vauhtia 1994 ainakin varikkospekulaatioissa, ennen kun Benetton mahdollisuus aukesi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6229
Itsekin uskon, että kyllä tuossa tilanteessa Salo olisi mestaruudet vienyt. Vähän harmittaa se, ettei Salo koskaan päässyt Ferrari-tuurauksen lisäksi huipputiimiin.
Noh tämä on vaikea aihe arvioida koska pääkopan kestävyys punnitaan siinä tilanteessa jos pitää ajaa joka kisa voitosta huipputiimissä ja mestaruudesta. On aivan eri asia ajella Sauberilla sijasta 10. Siksi pelkkään nopeuteen ei voi laskea et juuh olis voittanut. Salo on sen verran kuumakalle ollut et uskon et hermokontrolli olis koitunut kohtaloksi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tämä ihanan naiivi suomalainen unelma. Että ensin "harjoitellaan" ottamaan turpaan ykköskuskilta ja hänen vaihdettua maisemaa noustaan itse johtavaksi kuljettajaksi. Jos kuljettajasta ei ole johtamaan tallia, niin kuljettajasta ei ole johtamaan tallia. Varsinkaan Briatoren kaltainen hahmo ei mistään B-miehestä olisi koskaan tehnyt ykköskuljettajaa.
Hahmo Briatore silti otti vuodeksi -96 talliin ajamaan kuitenkin jopa KAKSI b-luokan kuljettajaa eli Bergerin ja Alesin. Millä lihaksilla väität edellä mainittujen kakkoskuskien olevan suuremmilla meriiteillä varustettu kuin Jykä?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1086
Jos nyt JJ:n uraa ennen Benettonia ajattelee, niin aika-ajovertailut sekä Pierluigi Martinia että Karl Wendlingeriä vastaan menivät tasan 8-8, keskiarvosijoitukset tallikaverin hyväksi, samoin pisteet, mutta jälkimmäisissä oli toki tuurillakin on paljon merkitystä keskitason ja sen alapuolella olevissa talleissa tuohon aikaan.

Martini ja Wendlinger eivät nyt mitään erityisesti hehkutettuja kuljettajia olleet, joskin Wendlinger on toki samanlainen "mitä jos"-tapaus kuin JJ:kin Monacon 1994 onnettomuuden myötä.
JJ oli Wendlingeriä vahvempi aivan kauden alussa, mutta varsin pian joutui alakynteen. Silloin kovasti suomalaisessa mediassa puhistiin, että Wendlinger saksankielisenä ”omana poikana” sai parempaa kohtelua tallissa. Niin tai näin, harmillisesti kummankin osalta jäi kysymysmerkkejä vakavien loukkaantumisten myötä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Tänä viikonloppuna ei F1- kisoja ajeta, mutta viikon päästä F1- sirkus jatkaa kulkuaan Imolan legendaarisella radalla. Juuri Imolassa JJ.Lehto saavutti uransa ainoan F1 - podiumin vuonna 1991.

Kauden 1991 GP:n kokonaisuudessaan voi katsoa täältä. Mika Häkkinen oli viides tässä kilpailussa, joten hieno päivä suomalaisittain.


open-uri20120928-27465-ezt2zq.jpg

Muita Imolan radan kohokohtia voi katsoa täältä:
https://the-race.com/formula-1/10-imola-f1-facts-you-mightve-forgotten/
https://www.formula1.com/en/latest/video.imola-5-feelgood-moments-from-f1-history.1699127527270704143.html
Kukaan suomalainen ei ole Imolassa koskaan voittanut, vaikka voitto on toki lähellä ollutkin muutaman kerran. Tai ainakin tukeva johtoasema.

Mika Häkkinen ajoi Imolassa paalulle kausina 1999 ja 2000. Kauden 1999 kisaa Mika johti ennen sitä kuuluisaa ulosajoaan.


Myös kauden 2000 kisaa Mika johti startin jälkeen, mutta varikkokäyntien jälkeen Michael Schumacher oli niukasti edellä ja voitti.

Mutta olihan tuo paalukierros vuonna 2000 todella näyttävä.


Kimi Räikkönen on ollut Imolassa toinen vuonna 2003 ja myös Kimi Räikkönen oli Häkkisen lailla Imolan voitossa kiinni kaudella 2005. Auton luotettavuus petti itse GP:ssä kuitenkin. Samassa kilpailussa Michael Schumacher ja Fernando Alonso kävivät eeppisen voittotaistelun, jonka myös toistivat kaudella 2006. Tosin voittaja oli kaudella 2006 Schumacher ja kaudella 2005 Alonso.



https://www.dailymotion.com/video/x6m3j64

Imolan historiaan mahtuu myös synkkä Kauden 1994 viikonloppu, jossa kuolivat Roland Ratzenberger ja Ayrton Senna.

https://youtu.be/0ANd7_bA1qY

Kaksi saksalaista on myös ottanut ensimmäiset GP- voittonsa Imolassa ja kumpikin Williamsilla. Kaudella 1997 Heinz-Harald Frentzen ja kaudella 2001 Ralf Schumacher.

Gilles Villeneuve ja Didier Pironi kävivät myös kovan taistelun keskenään Imolassa kaudella 1982. Se jäi miesten viimeiseksi, sillä Gilles kuoli Belgiassa pari viikkoa myöhemmin.

https://youtu.be/kF9esNrNvgg

Tässä joitakin Imolan historiaan liittyvää aineistoa. Ennen Imolan viikonloppua kertokaa omia muistoja Imolasta ja toki myös historiallisia hetkiä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4642

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Nyt on pakko olla trollaus? Berger...
Wins10
Podiums48
Career points385
Pole positions12
Fastest laps21
Alesi
Wins1
Podiums32
Career points241
Pole positions2
Fastest laps4
Alesi ja Berger olivat hyvin tasaväkisiä keskenään. Kumpikaan ei erottunut toisesta mitenkään erikoisesti, vaan tasaista oli kaudesta toiseen. GP- voitot menivät Bergerille 2-1 Alesiin nähden miesten ollessa tiimikavereina ensin vuosien ajan Ferrarilla ja myöhemmin vielä Benettonilla.

b1b7c3d1-6813-4c13-ba7a-55dd6dd79dbe.jpgberger.png

Kyllähän JJ. Lehto olisi ihan samalla tasolla kyennyt näiden miesten kanssa ajamaan ilman onnettomuuttaan. JJ. Lehto oli oikeasti kova rattimies, kuten Le Mans 24 H - ajojen voitot osoittaa.250px-McLaren_F1_GTR_GT90s_2008.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Ralf Schumacherilla ja Heinz-Harald Frentzenillä on paljon yhteistä. Kumpikin ajoi Williamsilla ja Jordanilla useamman kauden.

Ja Frentzen ja Ralf ottivat ekat voittonsa Imolassa Williamsilla kausina 1997 ja 2001.
Mutta kumpaa pidätte kovempana rattimiehenä, Ralfia vaiko Frentzeniä?

im97hhf.jpga12774867ea6caf6e41485ac0da4be2f.jpgHeinz-Harald-Frentzen-Williams-Renault-FW19-San-Marino-GP-Imola-F1-1997-Foto-Williams.jpglataus.jpeg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1086
Ei hemmetti nyt on pakko sanoa, että menee aikamoisen mauttomaksi nämä JJ:hin ja Mika Saloon kohdistuvat ”olisi ollut” muistelut :sick::sick::sick:

Samaa voisi ulkomaisista kuskeista jossitella vaikka Martin Brundlen kohdalla. Olisi moninkertainen lajilegenda jos olis ollut sitä ja tätä. Olihan hän F3-luokassa aivan Sennan tasoinen.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Ei hemmetti nyt on pakko sanoa, että menee aikamoisen mauttomaksi nämä JJ:hin ja Mika Saloon kohdistuvat ”olisi ollut” muistelut :sick::sick::sick:

Samaa voisi ulkomaisista kuskeista jossitella vaikka Martin Brundlen kohdalla. Olisi moninkertainen lajilegenda jos olis ollut sitä ja tätä. Olihan hän F3-luokassa aivan Sennan tasoinen.
Täsmälleen:)
Voisi yhtä hyvin jossitella sillä ajatuksella että joku käyttäjä tästä palstasta olisi päässyt ajamaan formuloihin aikoinaan ja voittanut tyyliin 8 maailmanmestaruutta urallaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Samaa voisi ulkomaisista kuskeista jossitella vaikka Martin Brundlen kohdalla. Olisi moninkertainen lajilegenda jos olis ollut sitä ja tätä. Olihan hän F3-luokassa aivan Sennan tasoinen.
Debyyttikaudella väläytti myös ilmiömäistä nopeutta myöhemmin laittomaksi tuomitulla Tyrrellillä. Jäikö Brundlen nopeus siihen 1984 Dallasin harjoitusten onnettomuuteen, jossa molemmat nilkat murtuivat ja lääkärit suunnittelivat jo amputaatiota?

Brundlessa yhdistyy niin Salon kuin JJ:n kohtalo - ajautuminen Tyrrellille F1-uran alkuvaiheessa sekä vakava onnettomuus, joka esti nousun sinne terävimpään kärkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3788
Debyyttikaudella väläytti myös ilmiömäistä nopeutta myöhemmin laittomaksi tuomitulla Tyrrellillä. Jäikö Brundlen nopeus siihen 1984 Dallasin harjoitusten onnettomuuteen, jossa molemmat nilkat murtuivat ja lääkärit suunnittelivat jo amputaatiota?

Brundlessa yhdistyy niin Salon kuin JJ:n kohtalo - ajautuminen Tyrrellille F1-uran alkuvaiheessa sekä vakava onnettomuus, joka esti nousun sinne terävimpään kärkeen.
Martin Brundle ajoi myös sekä Michael Schumacherin että Mika Häkkisen tiimikaverina. Aikoinaan sitten analysoi näitä kahta maailmanmestaria, ja totesi Häkkisen olleen nopeampi aika-ajoissa, mutta Schumacherilla parempi kilpailu-äly.

https://www.autosport.com/f1/news/grapevine-brundle-rates-schumacher-and-hakkinen-5053744/5053744/
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/2deeyh
Mitä tulee miehen itsensä uraan, niin sai ajaa kalustolla, jolla olisi voittaa yksittäisiä kilpailuja, kuten Michael Schumacher teki hänen tiimikaverina ollessaan Benettonilla.

Martin Brundle oli samalla tasolla kuin melkein etunimi-sekä sukunimikaima Mark Blundell. Kummatkin saavuttivat podiumeja, mutta ei voittoa. Ja ajoivat myös Häkkisen tiimikaverina, sekä Ligierillä yhdessä tiimikavereina.

gettyimages-649874970-1024x1024.jpg
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Martin Brundle oli samalla tasolla kuin melkein etunimi-sekä sukunimikaima Mark Blundell. Kummatkin saavuttivat podiumeja, mutta ei voittoa. Ja ajoivat myös Häkkisen tiimikaverina, sekä Ligierillä yhdessä tiimikavereina.

Näytä liitetiedosto 2192
Brundle ja Blundell olivat 1993 Ligierin lisäksi tallikavereita Brabhamilla 1991. Molemmat ovat myös voittaneet Le Mansin.

Brundle pärjäsi paremmin molemmilla yhteisillä F1-kausilla ja oli mielestäni näistä kahdesta se lahjakkaampi. Kovin näyttö Detroitin kakkossija ennen hylkäystä 1984 ja myös debyyttikisa, josta viides sija. Paras kausi hänellä luonnollisesti 1992 Benettonilla. Sieltä tuli useampi podium.
 
Ylös