Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9579
Sijainti
Helsinki
Ei Hamilton nyt niin valmiiseen pöytään tullut. Tallilla ei ollut vielä voittoja, ja Schumacher oli juuri epäonnistunut tallissa rankasti. Talli oli McLarenia huonommassa iskussa, mutta silti Hamilton uskoi projektiin ja teki järkevän siirron. Ensimmäinen kausi meni vielä lämmitellessä, mutta loppu on historiaa.
Ainoastaan Rosberg voitto Kiinassa 2012.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Ei Hamilton nyt niin valmiiseen pöytään tullut. Tallilla ei ollut vielä voittoja, ja Schumacher oli juuri epäonnistunut tallissa rankasti. Talli oli McLarenia huonommassa iskussa, mutta silti Hamilton uskoi projektiin ja teki järkevän siirron. Ensimmäinen kausi meni vielä lämmitellessä, mutta loppu on historiaa.
No miten sen nyt ottaa. Se on totta, ettei Mercedes ollut vielä voittamassa iskussa kausina 2010-11. Nico Rosberg voitti Kiinassa 2012, ja tässä kisassa eturivissä oli kummatkin Mercedekset, Nico Rosberg paalulla ja Michael Schumacher toisena.

Monacossa Michael Schumacher ajoi myös paalupaikkaan oikeuttavan kierroksen, vaikkakin paalulta Schumi ei edelliskisan rangaistuksen vuoksi päässytkään starttaamaan. Monacossa Schumi olisi paalulta lähtiessään voinut voittaakin GP:n.

Kaudella 2013 Mercedes otti jälleen askeleen ylöspäin. Paalupaikkoja tuli peräti kahdeksan (Hamiltonille 5 ja Rosbergille 3). Voittoja tuli kolme (Nico Rosberg voitti Silverstonen ja Monacon kisat, Hamilton Unkarin GP:n).

Ja kaudesta 2014 alkoi Mercedeksen dominointi. Hamilton ajoi Mercedeksellä siis jo toisella kaudella mestariksi.

Michael Schumacher puolestaan nosti kovalla työnteollaan ja lahjakkuudellaan (tottakai Todtilla, Byrnellä ja Brawnilla oma panos tässä mukana) Ferrarin takaisin mestariksi.

Täytyy muistaa, että Schumacherin tullessa Ferrarille tiimi oli kaudella 1996 Williamsia huomattavasti heikompi, ja myös Benetton oli varmasti edellä. Ferrari oli varmaankin McLarenin kanssa samalla tasolla tuolloin.

Williamsin dominoinnin jälkeen oli McLarenin vuoro juhlia mestaruuksia, kunnes viimein Schumacher ja Ferrari onnistuivat kaudella 2000.

Tämän vuoksi arvostan Schumacherin Ferrari- aikoja enemmän kuin Hamiltonin Mercedes- aikoja.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
No miten sen nyt ottaa. Se on totta, ettei Mercedes ollut vielä voittamassa iskussa kausina 2010-11. Nico Rosberg voitti Kiinassa 2012, ja tässä kisassa eturivissä oli kummatkin Mercedekset, Nico Rosberg paalulla ja Michael Schumacher toisena.

Monacossa Michael Schumacher ajoi myös paalupaikkaan oikeuttavan kierroksen, vaikkakin paalulta Schumi ei edelliskisan rangaistuksen vuoksi päässytkään starttaamaan. Monacossa Schumi olisi paalulta lähtiessään voinut voittaakin GP:n.

Kaudella 2013 Mercedes otti jälleen askeleen ylöspäin. Paalupaikkoja tuli peräti kahdeksan (Hamiltonille 5 ja Rosbergille 3). Voittoja tuli kolme (Nico Rosberg voitti Silverstonen ja Monacon kisat, Hamilton Unkarin GP:n).

Ja kaudesta 2014 alkoi Mercedeksen dominointi. Hamilton ajoi Mercedeksellä siis jo toisella kaudella mestariksi.

Michael Schumacher puolestaan nosti kovalla työnteollaan ja lahjakkuudellaan (tottakai Todtilla, Byrnellä ja Brawnilla oma panos tässä mukana) Ferrarin takaisin mestariksi.

Täytyy muistaa, että Schumacherin tullessa Ferrarille tiimi oli kaudella 1999 Williamsia huomattavasti heikompi, ja myös Benetton oli varmasti edellä. Ferrari oli varmaankin McLarenin kanssa samalla tasolla tuolloin.

Williamsin dominoinnin jälkeen oli McLarenin vuoro juhlia mestaruuksia, kunnes viimein Schumacher ja Ferrari onnistuivat kaudella 2000.

Tämän vuoksi arvostan Schumacherin Ferrari- aikoja enemmän kuin Hamiltonin Mercedes- aikoja.
1999? Kyllä vuosi oli 1996 milloin tilanne oli huonompi.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Mercedes oli viritellyt omaa hybriditekniikkaansa jo vuodesta 2007 lähtien, joten helppohan tuonne oli mennä kun paikka avautui.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
F1- historian hienoin menestystarina tämä Michael Schumacherin ja Ferrarin välinen yhteistyö.

Lewis Hamilton ja Mercedes pääsee lähelle tätä, mutta se, mikä nostaa Michael Schumacherin ja Ferrarin tässä korkeammalle on se, että Schumacher nosti omalla kovalla työllään Ferrarista maailmanmestarin. Tiimi oli enemmän tai vähemmän kaaoksessa Schumin liityttyä tiimiin kaudeksi 1996. Edellisistä Ferrarilla saavutetuista titteleistä oli jo paljon aikaa.

Schumacherin , Todtin, Brawnin ja Byrnen yhteistyö tuotti hedelmää, jonka hedelmistä nautittiin 2000-2004 kausina.

Hamilton tuli vähän valmiiseen pöytään, kun Mercedes osoittautui olevan ylivoimainen hybridi-aikakauden alussa.

Muita voittavia kuljettaja- tiimi yhdistelmiä ovat esim. Ayrton Senna ja McLaren- Honda, ja Mika Häkkinen ja McLaren- Mercedes. Tosin pienimuotoisempana, kuin Schumacherin ja Hamiltonin tapauksissa.

Tuleeko muita voittavia yhdistelmiä mieleen foorumilaisilla?

Ja tarkoitan isompaa menestystä kuin yhden mestaruuden voittamista. Lähinnä legendaarisia kuljettaja- tiimi- yhdistelmiä.
Ferrarilla pahin kaaos oli loppunut ihan jo sinä päivänä kun Claudio 'Lohikäärme' Lombardi saatiin melkoisen tulta syöksevänä sellaisena ainakin henkisesti sanoen pois Ferrarin tallipäällikön pestistä ja myöhemmin aivan täysin pois koko Ferrarilta. Tämä tietenkin tapahtui jo ennen Schumia eli vuonna 1993 ja nk. Lohikäärmekapina laskien vuoteen 1994 mennessä. Vuoteen 1996 mennessä tilanne oli ollut jo parempi jolloin enemmän kaaosta tuntui tuottavan lähinnä La Famiglian oma lehdistö milloin tuotti ylisuurin odotuksin niin äkkiä ja siten lisäksi tietysti erinäisten teknisten vikojen suhteen tullut oikuttelu.

La Famiglia ja Niki Lauda oli kieltämättä myös erittäin voittava yhdistelmä 1970-luvulla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Vaikka kieltämättä kun tuota Lombardin räiskyvää Ferrari-aikaa miettii johdossa niin silloin tietysti tilanne oli Ferrarilla niin huono kuin oli ja esimerkiksi vuodet 1996-1997 olivat ongelmineenkin autuutta siihen nähden tai edes toimintaympäristöltä seesteisesti turvatumpaa.

Kyllähän hän tosiaan oli 'Lohikäärmeenä' melkoisen liekeissä varikolla ja Jean Alesin kanssa ei koskaan tiennyt, että milloin ovat toistensa kurkuissa kiinni ja milloin eivät.

Tietysti vaihdellen milloin syytteisiin, milloin ruikutuksiin asenteeltaan.

Puhumattakaan lievästi sanottuna siitä, että molemmat kyllä taisivat täydentää hurjuudellaan toinen toistaan!

Siinä oli Niki Laudakin välillä itkun ja hermoromahduksen partaalla ja oli kyllä Luca di Montezemolollakin tekemistä silloin jos oikein hurjaksi 'Lohikäärme' kävi varikolla.

Niin hurja kun hänen temperamentti oli mittava niin toisaalta esimerkiksi vielä Cesare Fiorion aikana osasi olla ihmisiksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Azerbaidzhanin GP tällä viikolla.


Monacon GP:n jälkeen jatketaan edelleen katuradoilla MM-sarjan kannalta jännittävässä tilanteessa. Max Verstappen, sekä Red Bull johtavat sarjaa ennen Charles Leclercia ja Sergio Pereziä. Ero on kuitenkin pieni, ja Ferrari autona samalla tasolla Red Bullin kanssa. Ehkä yhdellä kierroksella jopa nopeampi.

Vaikka ajetaan katuradalla, niin tämä rata poikkeaa Monacosta melkoisesti. Siinä, missä Monaco muistuttaa Unkarin Hungaroringin rataa, Azerbaidzhanin Bakun rataa voidaan hyvin verrata vanhaan Saksan Hockenheimin rataan pitkine suorineen. Siihen rataan, mitä ajettiin viimeisen kerran kaudella 2001. Tai miksei myös saksalaiseen autobahniin voisi verrata.

Sergio Perez on menestynyt Azerbaidzhanissa hyvin. Keskikastin Force Indialla saavuttanut kaksi podiumia, ja kuten muistamme, viime kaudella Perez voitti Red Bullin ratissa Verstappenin auton renkaan räjähdyksen jälkeen. Jatkuuko nyt Perezin voittoputki Monacon jälkeen. Ratahan sopii miehelle oikein hyvin.

Azerbaidzhanissa on myös suomalaismenestystä nähty. Välillä on myös ollut pettymyksiä, kuten Valtteri Bottaksen keskeytys kaudella 2018 rengasrikkoon.

Valtteri Bottas voitti GP:n kaudella 2019 korvaten näin kauden 2018 GP:n pettymyksen.

Tämän lisäksi Keke Rosberg:in poika, Nico Rosberg, voitti GP:n kaudella 2016. Kimi Räikkönen oli toinen kaudella 2018, Valtteri Bottas puolestaan toinen kaudella 2017.

Tässä joitakin suomalaishetkiä tältä radalta:


Näytä liitetiedosto 664Näytä liitetiedosto 665Näytä liitetiedosto 666Näytä liitetiedosto 667



Viime kauden Azerbaidzhanin GP:n kohokohtia:



Täältä infoa radasta.
https://f1destinations.com/race-facts-azerbaijan-grand-prix/
Mitä muistoja teillä on tältä radalta? Ratahan on suhteellisen tuore tuttavuus vielä. Ensimmäinen GP ajettiin 2016.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Tässä eräs muisto. Ricciardo ja Verstappen kolaroivat keskenään kauden 2018 GP:ssä.


Oliko tilanne mielestäsi kummankaan vika? Ajotilanne? Vai voiko toista kuljettajaa tässä syyllistää enemmän?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2795
Mercedes oli viritellyt omaa hybriditekniikkaansa jo vuodesta 2007 lähtien, joten helppohan tuonne oli mennä kun paikka avautui.
No helppo ja helppo, jälkiviisaasti ajatellen toki. On se nyt jonkinmoinen riski hypätä heikompaan tiimiin, vaikka miten neuvotteluissa isoja panostuksia ja tulevaisuuden suunnitelmia mainostettaisiinkin. On siellä monella muullakin tiimillä jatkuvasti isot panostukset ja suunnitelmat, mutta harvalla autolla on mestaruuksia juhlittu loppujen lopuksi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
No helppo ja helppo, jälkiviisaasti ajatellen toki. On se nyt jonkinmoinen riski hypätä heikompaan tiimiin, vaikka miten neuvotteluissa isoja panostuksia ja tulevaisuuden suunnitelmia mainostettaisiinkin. On siellä monella muullakin tiimillä jatkuvasti isot panostukset ja suunnitelmat, mutta harvalla autolla on mestaruuksia juhlittu loppujen lopuksi.
Tais Mersulla olla 3-4 eri tiimiä jotka itsenäisesti suunnittelivat hybridi-F1 moottoria. Tippui sitten kahteen jotka vietiin pitkälle joista valikoitui 2014 esitelty malli.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Mahtoikohan Lewis olla tietoinen että Mercedes oli panostanut Hybridi puoleen jo vuodesta 2007 alkaen.
Jokatapauksessa hieno liike ja riski siirtyä Mercedekseen jälkeenpäin katsottuna 2013 katsottuna, kun on nyt plakkarissa 7 maailmanmestaruutta taskussa.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Mtv on kaivanut esiin arkistoistaan vanhan Tulosruudun 20 vuoden takaa, jossa Häkkinen kertoo, miten lähellä oli tehdä paluun McLarenille välivuoden jälkeen. Mielenkiintoista spekulointia artikkelissa myös siitä, että Häkkisen paluu olisi pudottanut Räikkösen testikuskin rooliin tiimissä.

Mitäpä olet mieltä, eikö kaksi suomalaista olisi mahtunut kilpailemaan samassa tiimissä? Olisi ollut mielekästä seurata Häkkistä ja Räikköstä kauden 2003 McLarenilla samaan aikaan. Autohan oli tuolloin varsin hyvä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kimi-raikosen-ura-meinasi-tyssata-tahan-mika-hakkisen-paatos-ratkaisi-asian/8445710#gs.2gut39
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3871
Olisi ollut aivan ääliömäistä McLarenilta heittää Kimi testikuskiksi. Kimi oli heti Davidia paljon edellä käytännössä aina kun auto pysyi kasassa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1424
Mtv on kaivanut esiin arkistoistaan vanhan Tulosruudun 20 vuoden takaa, jossa Häkkinen kertoo, miten lähellä oli tehdä paluun McLarenille välivuoden jälkeen. Mielenkiintoista spekulointia artikkelissa myös siitä, että Häkkisen paluu olisi pudottanut Räikkösen testikuskin rooliin tiimissä.

Mitäpä olet mieltä, eikö kaksi suomalaista olisi mahtunut kilpailemaan samassa tiimissä? Olisi ollut mielekästä seurata Häkkistä ja Räikköstä kauden 2003 McLarenilla samaan aikaan. Autohan oli tuolloin varsin hyvä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kimi-raikosen-ura-meinasi-tyssata-tahan-mika-hakkisen-paatos-ratkaisi-asian/8445710#gs.2gut39
Onpas sekava tuo maikkarin artikkeli. Eihän Häkkisellä löytynyt juurikaan intoa palata kaudeksi 2003 McLarenille. Tuskin mitään kovin vakavia neuvotteluita edes koskaan käytiinkään,vaan Häkkinen kertoi päätöksensä Dennisille ennakkoon sovitussa määräajassa. Sen sijaan Williamsin kanssa neuvotteli tosissaan kaudesta 2005 ja treenasi itsensä kovaan tikkiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
F1 sarja on nostanut viisi dramaattista hetkeä Azerbaidzhanin GP:n historiasta. Ricciardon ohitus kolmesta autosta, Grosjeanin seinäänajo Safetycarin perässä, Hamiltonin napinpainalluksesta johtuva lukkojarrutus viime kauden GP:ssä jne.


Lisäksi F1- sarja muistuttaa twitter- tilillään Perezin ja Vettelin lähivuosien menestyksestä Azerbaidzhanissa. Menestystä lienee luvassa heille nytkin.


.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Onpas sekava tuo maikkarin artikkeli. Eihän Häkkisellä löytynyt juurikaan intoa palata kaudeksi 2003 McLarenille. Tuskin mitään kovin vakavia neuvotteluita edes koskaan käytiinkään,vaan Häkkinen kertoi päätöksensä Dennisille ennakkoon sovitussa määräajassa. Sen sijaan Williamsin kanssa neuvotteli tosissaan kaudesta 2005 ja treenasi itsensä kovaan tikkiin.
Muistan myös nuo Häkkisen Williams- neuvottelut kaudeksi 2005. Harmittavasti ei toteutunutkaan tämä, vaikka lähellä oli. Kummatkin osapuolet neuvottelivat tosissaan kuitenkin. Räikkönen McLaren-Mercedeksellä ja Mika Häkkinen BMW-Williamsilla olisi ollut kyllä hieno nähdä.

Williams ei ollut ihan voittoiskussa kaudella 2005, mutta podiumeja irtosi ihan mukavasti. Myös tupla-podium Monacossa.

https://www.ts.fi/urheilu/1073968963

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/3932607.stm
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
F1 sarja on nostanut viisi dramaattista hetkeä Azerbaidzhanin GP:n historiasta. Ricciardon ohitus kolmesta autosta, Grosjeanin seinäänajo Safetycarin perässä, Hamiltonin napinpainalluksesta johtuva lukkojarrutus viime kauden GP:ssä jne.


Lisäksi F1- sarja muistuttaa twitter- tilillään Perezin ja Vettelin lähivuosien menestyksestä Azerbaidzhanissa. Menestystä lienee luvassa heille nytkin.


.
2017 ja 2018 Vettel menetti Bakun voitot omaan perseilyyn, niin en mä välttämättä lähtisi itse hehkuttamaan mitään huikeaa menestystä siellä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Eiköhän Häkkinen tehnyt lopulta oikean ratkaisun lopettaa uransa silloin 2001, kun rupesi Mclarenin autot menemään 2001 vuodesta eteenpäin ailahtelevammaksi luotettavuuden ja niin nopeuden suhteen. Toinen hyvä syy lopettamiseen oli Häkkisen vauhdin hiipumiseen samana vuotena koska Mikalla alkoi tulokset ailahdella 2001.
Mika ei selvästi ollut enää muutenkaan 98-00 tasolla, joten siinä mielessä Häkkisen kohdalla parhaat kaudet olivat takana päin ja ikääkin rupesi olemaan 32-33.
Mika oli saavuttanut kaiken mitä oli haaveillut 2001 ja en usko että tankissa, ollut 2 vuoden kovan mestaruustaistelun Schumia/Irvinea vastaan ollut enää lisää virtaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Eiköhän Häkkinen tehnyt lopulta oikean ratkaisun lopettaa uransa silloin 2001, kun rupesi Mclarenin autot menemään 2001 vuodesta eteenpäin ailahtelevammaksi luotettavuuden ja niin nopeuden suhteen. Toinen hyvä syy lopettamiseen oli Häkkisen vauhdin hiipumiseen samana vuotena koska Mikalla alkoi tulokset ailahdella 2001.
Mika ei selvästi ollut enää muutenkaan 98-00 tasolla, joten siinä mielessä Häkkisen kohdalla parhaat kaudet olivat takana päin ja ikääkin rupesi olemaan 32-33.
Mika oli saavuttanut kaiken mitä oli haaveillut 2001 ja en usko että tankissa, ollut 2 vuoden kovan mestaruustaistelun Schumia/Irvinea vastaan ollut enää lisää virtaa.
Häkkinen kärsi ilmeisesti jonkinlaisista motivaatio- ongelmista kaudella 2001. Ehkä oli myös henkistä loppuunpalamista edellis kausien maailmanmestaruustaisteluiden takia.

Coulthard olikin pääsääntöisesti Häkkistä edellä kaudella 2001, mikä oli itselleni yllätys. Olihan Häkkinen tehnyt David Coulthardista selvää jälkeä kausina 1998-2000. Mutta ilmeisesti juuri motivaatio-ongelmat aiheuttivat sen, että Coulthard voittikin Häkkisen.

Mutta silloin, kun Häkkinen oli iskussa kaudella 2001, kuten Barcelonassa ja Silverstonessa, ei David Coulthard mahtanut Häkkiselle mitään.
 
Ylös