Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Oli aika koomista kun vain 6 autoa osallistui Indyn kisaan 2005 Michelin renkailla ajaneiden kuskien kurvatessa varikolle takaisin lämmittelykierroksen jälkeen, yleisöä otti varmasti päähän paikanpäällä Michelin päätös vetäytyä kisasta turvallisyyssyistä johtuen ja sen seurauksena tulikin tynkäkisa. Schumacher ei kehdannut juhlia voittoaan palkintopallilla ymmärrettävistä syistä.
Ainut joka oli tyytäväinen oli kolmanneksi ajanut Tiago Monteiro ajaen uransa ensimmäisen palkintopallin sijan joka jäi samalla Jordan-tallin vikaksi palkintopalli sijaksi. Joten siinä mielessä historiallinen kisa kyseessä oli
Eikös 2005 Indy fiasko vaikuttanut Michelin vetäytymiseen formuloista ?
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
136
Tuo Hillin ongelma kauden 1999 Jordan - auton kanssa on kyllä mysteeri. Auto oli erittäin hyvä, jonka Frentzen todisti kahdella voitollaan ja useilla podiumeillaan.

Usein on sanottu, ettei Hill osannut sopeutua urarenkaisiin. Mutta myös kaudella 1998 oli ura renkaat, ja silloinhan Hill ajoi erittäin hyvin päihittäen tiimikaverina olleen Ralf Schumacherin pisteissäkin.

Hill lähti kauteen 1999 Jordanin ykköskuskina, kun oli voittanut tiimissä edelliskaudella kisankin. Asetelma muuttui nopeasti.

Näytä liitetiedosto 4805
Palaan tähän. Käsittääkseni Hillin ongelma oli urarenkaat ja vielä erityisesti rengasmerkin vaihtuminen vuodelle 1999 ja lisäura eturenkaisiin. Hill on aidosti aliarvostettu. 1996 mestaruustaistelu meni näennäiesesti tiukille, mutta Hill mm. keskeytti ylivoimaisesta asemasta moottoririkkoon ja oli aika-ajoissa suvereeni. Voitti Coulthardin vähintään siinä missä Häkkinenkin. Toki ns. kultavuodet vietti ylivoimaisessa autossa, 1995 mestaruus olisi pitänyt viedä.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
136
Ja jatkan vielä, että nyt kun on taas tullut katseltua vanhoja kisoja uudestaan, niin vahvistui vaan ajatus, että omasta mielestä 1997 jälkeisten sääntömuutosten jälkeen tietty hohto lajista lähti. Olisi pitänyt jatkaa 1997 säännöillä nopeuksia vähän hilliten. Naurettavaa, että F1 ajoi urarenkailla ja kapeilla autoilla niinkin pitkään.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Olisi pitänyt jatkaa 1997 säännöillä nopeuksia vähän hilliten. Naurettavaa, että F1 ajoi urarenkailla ja kapeilla autoilla niinkin pitkään.
Tähän vaikutti varmasti myös se, mitä 1994 oli käynyt ja sellaista katastrofi-kautta F1-sarja ei enää halunnut toistaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Ja jatkan vielä, että nyt kun on taas tullut katseltua vanhoja kisoja uudestaan, niin vahvistui vaan ajatus, että omasta mielestä 1997 jälkeisten sääntömuutosten jälkeen tietty hohto lajista lähti. Olisi pitänyt jatkaa 1997 säännöillä nopeuksia vähän hilliten. Naurettavaa, että F1 ajoi urarenkailla ja kapeilla autoilla niinkin pitkään.
Usein miettinyt, että mitenhän olisi voimasuhteiden käyneen, jos olisi jatkettu kauden 1997 säännöillä myös vuodesta 1998 eteenpäin. Olisiko kilpailu ollut tasaisempaa, ja Williams ja Benetton lähempänä McLarenia ja Ferraria.

Itse suorastaan rakastin kauden 1997 autoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Tämä viikonloppu F1:stä huilataan, mutta seuraavalla viikolla ajetaankin sitten legendaarisella ja perinteikkäällä Barcelonan radalla, radalla jota takavuosina käytettiin paljon testaamisessa myös.

Suomalaisittain radalla on tullut todella paljon menestystä. Nimittäin Mika Häkkinen voitti radalla kolme kertaa putkeen tehden hattutempun (ehkä kypärätemppu F1:ssä) kausina 1998-2000.

Myös Kimi Räikkönen viihtyi Barcelonassa hyvin, ja Kimi Räikkönen voitti siellä kahdesti; kaudella 2005 McLarenilla ja kaudella 2008 Ferrarilla.

Keken poika Nico Rosberg voitti radalla vuonna 2015.

Radalla on otettu niitä uran ensimmäisiä GP-voittojakin, nimittäin Pastor Maldonado otti uransa ensimmäisen ja myös samalla viimeisen GP-voiton Barcelonassa kaudella 2012 voittaen maailmanmestarit Fernando Alonson ja Kimi Räikkösen samalla.

Tämä myös Williamsin toistaiseksi viimeisin GP-voitto.

Max Verstappen puolestaan otti uransa avausvoiton heti ensimmäisessä Red Bullilla ajamassaan kisassa kaudella 2016.

Mitä muistoja teillä on tästä legendaarisesta radasta?

Minkä kohokohdan radan historiasta haluaisitte nostaa esille?

Michael Schumacher on voittanut radalla eniten, yhteensä kuusi kertaa.

Maukkain voitoista tuli varmasti kaudella 1996, miehen ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan. Schumacher suorastaan loisti sateessa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Muutama kysymys foorumilaisille.

1. Milloin F1-kisa päätettiin ensimmäisen kerran turva-auton takana? Niin, että turva-auto johdatti letkan maaliin.

2. Kuka oli kolmantena Barcelonassa 1999 heti startin jälkeen? Ehkä hieman yllättävä nimi kyseessä.

3. Milloin viimeksi on nähty F1-podiumilla samanaikaisesti kaksi jenkki-formula-mestaria?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Muutama kysymys foorumilaisille.

1. Milloin F1-kisa päätettiin ensimmäisen kerran turva-auton takana? Niin, että turva-auto johdatti letkan maaliin.

2. Kuka oli kolmantena Barcelonassa 1999 heti startin jälkeen? Ehkä hieman yllättävä nimi kyseessä.

3. Milloin viimeksi on nähty F1-podiumilla samanaikaisesti kaksi jenkki-formula-mestaria?
1. Veikkaan Kanada 1999.
2. Villeneuve
3. Barcelona 2001
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
1. Veikkaan Kanada 1999.
2. Villeneuve
3. Barcelona 2001
Kyllä. Kaikki oikein. Tietäjät tietää, niinkuin sanonta kuuluu. Sinä yksi näistä tietäjistä.

Tässä tuo Barcelonan startti 1999. Villeneuve piti pitkään Ferreita takanaan kilpailun alussa.

Villeneuven tiimikaveri oli tuolloin muuten Mika Salo, joka ajoi ensimmäistä GP:tään BAR-autolla. Uran paras kausihan tuo kausi 1999 oli Salolle, vaikka kauden alussa työsuhde Arrowsin kanssa irtisanottiin.

Sen jälkeen kuitenkin ajoi ensin BAR:illa ja vielä Ferrarilla. Pari podiumia, sekä Ferrarille valmistajien mestaruus Salon auttamana. Ja ajoi muuten myös BAR:illa tiimin parhaat tulokset tuolla kaudella.


Tässä tuo Barcelonan 1999 startti.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
136
Usein miettinyt, että mitenhän olisi voimasuhteiden käyneen, jos olisi jatkettu kauden 1997 säännöillä myös vuodesta 1998 eteenpäin. Olisiko kilpailu ollut tasaisempaa, ja Williams ja Benetton lähempänä McLarenia ja Ferraria.

Itse suorastaan rakastin kauden 1997 autoja.
Williams oli sen verran hyvä vielä 1997, että varmaan jotenkin olisivat pärjänneet käytännössä vanhallakin autolla. Mielenkiintoista olisi ollut taantuvan Williamsin ja nousevien McLarenin ja Ferrarin välillä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Williamsilla (ja Benettonilla) kehitys otti kuitenkin takapakkia, kun Renault vetäytyi moottorinvalmistajana. Mecachrome/Supertec jatkoivat kyllä moottorien kanssa töitä, mutta kehityksessä ei pysytty enää mukana.

Mitä tulee Indianapolisiin 2005, sillä oli osaltaan iso vaikutus siihen, että FIA teki sääntömuutoksen, jossa kattojärjestön päätöksellä tehtiin päätös, että mennän yhdellä rengasvalmistajalla. Sääntö tuli virallisesti vuodeksi 2008, mutta Michelin vetäytyi jo vuoden 2006 päätteeksi, jolloin 2007 mentiin myös Bridgestonen monopolilla.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
136
Kyllä rengassotakin toisi mielenkiintoa, tulisi parhaimmillaan mukavia ratakohtaisia yllätyksiä tyyliin Unkari 1997. Toki nopeudet väistämättä nousisivat mutta kyllä siihen olisi varaa etenkin kisanopeuden osalta.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5000
Sijainti
Vantaa
1997 oli yksi parhaita kausia. Juuri rengassota, vaihtelevat voimasuhteet, McLarenin kehittyminen, Williamsin hiipuminen ja monet muut seikat tekivät kaudesta ihan loistavan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
1997 oli yksi parhaita kausia. Juuri rengassota, vaihtelevat voimasuhteet, McLarenin kehittyminen, Williamsin hiipuminen ja monet muut seikat tekivät kaudesta ihan loistavan.
Kyllä. Mahtava kausi, ja oli myös ensimmäinen kausi, jota seurasin aktiivisesti nuorena miehen alkuna.

Tasainen kausi, ja yllätyksiäkin nähtiin, kun esimerkiksi Barrichello oli Stewartilla toinen Monacossa, sekä Hill toinen Unkarissa Arrowsilla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
1997 mentiin rengassodassa siinä mielessä erilaisessa tilanteessa, että edellisen kauden viisi parasta tallia jatkoivat Goodyearilla. Taaemmasta viisikosta taas kolme lähti Bridgestonen kelkkaan Sauberin ja Tyrrellin jatkaessa vanhan valmistajan leirissä. Uutena tallina mukaan tullut Stewart meni myös Bridgestonelle (kuten myös yhden viikonlopun mukana ollut Lola).

Vuosien 2000 ja 2001 välissä Michelinille siirtyivät MM-sarjan 3, 4, 9, 10 ja 11.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5000
Sijainti
Vantaa
https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=518001

Mansell on sitä mieltä, että hän olisi voittanut Prostin kaudella 1993, jos vain olisi jatkanut. Kertoo myös, että hänelle tarjottiin vain puolta palkkaa kaudelle 1993, joka ei innostanut häntä jatkamaan. Eivät kuulemma olleet ylimpiä ystävyksiä Prostin kanssa.

Vähän fifti-fifti kuinka olisi käynyt. Mansell oli kyllä erittäin nopea Williamsin aktiivi-formulalla ja Prost toisaalta oli melko pehmeä ajotyyliltään, joten hyvinkin Mansell olisi saattanut olla nopeampi.

Voittaja-autolla kannattaa aina jatkaa, vaikka liksa pienenisi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=518001

Mansell on sitä mieltä, että hän olisi voittanut Prostin kaudella 1993, jos vain olisi jatkanut. Kertoo myös, että hänelle tarjottiin vain puolta palkkaa kaudelle 1993, joka ei innostanut häntä jatkamaan. Eivät kuulemma olleet ylimpiä ystävyksiä Prostin kanssa.

Vähän fifti-fifti kuinka olisi käynyt. Mansell oli kyllä erittäin nopea Williamsin aktiivi-formulalla ja Prost toisaalta oli melko pehmeä ajotyyliltään, joten hyvinkin Mansell olisi saattanut olla nopeampi.

Voittaja-autolla kannattaa aina jatkaa, vaikka liksa pienenisi.
Taisivat Mansell ja Prost olla tasaisia myös Ferrarilla ollessaan. Parhaimmillaan Mansell oli kuljettaja, joka pystyi voittamaan niin Sennan, Piquetin, sekä Prostin.

Hyvin samanlainen kuljettaja, kuin Röikkönenkin omasta mielestäni.

Täytyy muistaa myös kaudesta 1993, että myös Damon Hill pystyi välillä päihittämään Prostin, joten varmaan myös Mansell olisi sen tehnyt.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Pastor Maldonado otti toistaiseksi ainakin Williamsin viimeisimmän GP-voiton Barcelonassa 2012.

Tämä kilpailu oli loppuun asti Maldonadon ja Alonson välinen taistelu voitosta, eikä Kimi Räikkönenkään kaukana ollut.

Maldonado ajoi tuona päivänä mestarillisesti. Maldonado oli siitä jännä kuljettaja, että välillä ajoi todella hyvin, mutta välillä taas kaikki meni todella huonosti, ja virheitä tuli.

Mitä luulette, voittaako Williams vielä tulevaisuudessa? Nouseeko tiimi taas loiston päiviinsä, tai edes säännölliseksi GP-voittajaksi?

d12esp2932.jpg.img.1536.high.jpg

 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
136
Taisivat Mansell ja Prost olla tasaisia myös Ferrarilla ollessaan. Parhaimmillaan Mansell oli kuljettaja, joka pystyi voittamaan niin Sennan, Piquetin, sekä Prostin.

Hyvin samanlainen kuljettaja, kuin Röikkönenkin omasta mielestäni.

Täytyy muistaa myös kaudesta 1993, että myös Damon Hill pystyi välillä päihittämään Prostin, joten varmaan myös Mansell olisi sen tehnyt.
No eivät kyllä olleet, vaan Prost oli melkein täysin ylivoimainen. Voitti jopa aika-ajot keskiarvollisesti, vaikka aika-ajo ei todella ollut Prostin vahvuus Manselliin verrattuna etenkään loppupuolella uraa. Prost ei kylläkään oikein tykännyt ajaa Williamsin kaikella mahdollisella elektroniikalla varustettua autoa toisin kuin Mansell. Epäilen silti, että Prost olisi vienyt selvästi.
 
Ylös