Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mercedeksellä oli aikoinaan urheiluautotiimissään kolme superlahjakasta junioria; Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen, sekä Karl Wendlinger.
hqdefault.jpg

Näistä kolmesta Michael Schumacherista tuli seitsenkertainen maailmanmestari, Frentzenistäkin useampikertainen GP-voittaja, mutta Wendlingerin kohtalona oli jäädä unohduksiin.

Wendlinger toki pääsi myös F1:iin, ja ajoi siellä toki useamman kauden, tosin pienissä tiimeissä Leyton Housella, Marchilla ja Sauberilla.

Sauberilla mies oli myös JJ. Lehdon tiimikaverina, ja Monacossa 1993 miesten välillä oli hieman parran pärinää tuolloin.


Voisi sanoa, että Monacon onnettomuus kaudella 1994 katkaisi Wendlingerin uran. Mies oli koomassa pidemmän aikaa, ja palattuaan ei ollut enää entisensä.

GP oli muuten seuraava Imolan jälkeen, jossa oli kuollut Senna ja Ratzenberger, joten paljon onnettomia tapahtua perätysten.



Mitä sanotte, miten hyvä Wendlinger sitten oli? Olisiko miehestä tullut mestaria ilman
onnettomuutta?

 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Vanha oli mukavampi, ja pääsuorakin "spesiaalimpi, kun nykyään vaan tiukasta vasurista viivasuoraan tiukkaan oikeaan.
Jonnet ei muista edes 2004-2007 versiota (2006 pois). mutta 2002 ja ennen oleva Bus Stop oli se ainoo ja originaali. Onneks Kimi ties aina miten sen ajaa täydellisesti ;) Ai että.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9565
Sijainti
Helsinki
Mercedeksellä oli aikoinaan urheiluautotiimissään kolme superlahjakasta junioria; Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen, sekä Karl Wendlinger.
Näytä liitetiedosto 4962

Näistä kolmesta Michael Schumacherista tuli seitsenkertainen maailmanmestari, Frentzenistäkin useampikertainen GP-voittaja, mutta Wendlingerin kohtalona oli jäädä unohduksiin.

Wendlinger toki pääsi myös F1:iin, ja ajoi siellä toki useamman kauden, tosin pienissä tiimeissä Leyton Housella, Marchilla ja Sauberilla.

Sauberilla mies oli myös JJ. Lehdon tiimikaverina, ja Monacossa 1993 miesten välillä oli hieman parran pärinää tuolloin.


Voisi sanoa, että Monacon onnettomuus kaudella 1994 katkaisi Wendlingerin uran. Mies oli koomassa pidemmän aikaa, ja palattuaan ei ollut enää entisensä.

GP oli muuten seuraava Imolan jälkeen, jossa oli kuollut Senna ja Ratzenberger, joten paljon onnettomia tapahtua perätysten.



Mitä sanotte, miten hyvä Wendlinger sitten oli? Olisiko miehestä tullut mestaria ilman
onnettomuutta?

Tästä kerrottiin Schumin elämänkertateoksessa. Schumacher, Frentzen ja Wendlinger oppivat miten tiimissä työskennellään ja heistä Schumacher ehkä parhaiten osasi ajaa kovaa mutta säästeliäästi, mistä oli myöhemmin hyötyä F1:ssä. Mersun urheiluautotallin pomo Jochen Neerpash auttoi myös Wendlingeriä pääsemään ykkösiin.

Karl olisi saanut paikan huipputalleista, jos olisi pystynyt tasaisempiin suorituksiin pikkutalleissa. Hänen niskansa kärsivät niin pahoin Monacon onnettomuudessa, etteivät ne kestäneet F1-auton tuomaa isoa rasitusta. Tämä vaikutti heikkoihin suorituksiin viimeisellä kaudellaan 1995.

Knoppitietoa. Wendlinger, Frentzen ja Schumacher sijoittuivat kolmelle ensimmäiselle sijalle vuoden 1989 Saksan F3-sarjassa. Heidät erotti yksi piste. Heinz-Harlaldilla ja Michaelilla yhtä suuri piste määrä, mutta ketsuppimies saavutti yhden voiton enemmän, kun Schumi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Wendlinger ajoi rajun kolarin myös viimeiseksi jääneen kisansa harjoituksissa Adelaidessa 1995:


Hän starttasi kisaan, mutta kärsi onnettomuuden takia niskakivuista ja lopetti ajamisen, kun alle kymmenen kierrosta oli ajettu kisaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tässä mietiskelin, että mikseiköhän Intiasta, mikä on väkiluvultaan ja myös pinta-alaltaan maailman suurimpia valtioita, ole tullut menestyvää F1-kuljettajaa, tai edes menestyvää autourheilijaa muuhunkaan sarjaan?

2000-luvun alkupuoliskolla sentään nähtiin kaksi F1-kuljettajaa, Narain Karthikeyan ja Karun Chankhok.

Karun ei saavuttanut urallaan pisteitä, mutta Narain oli parhaimmillaan urallaan neljäs Jordanin ratissa USA:n GP:ssä 2005.

Luulisi, että näinkin väkirikkaasta valtiosta löytyisi menestyviä kuljettajia.

Ja olihan Intialla pitkään myös oma F1-tiimi, Force India, mikä saavutti 6 podiumia.

Ja toki Intian GP:tä ehdittiin ajaa? Mutta mistä menestyvä intialainen autourheilija?

Kautta aikain ensimmäisen intialaisen F1-kuljettajan, Narain Karthikeyanin, tarina:



Force Indian F1-tiimistä:

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9565
Sijainti
Helsinki
Tässä mietiskelin, että mikseiköhän Intiasta, mikä on väkiluvultaan ja myös pinta-alaltaan maailman suurimpia valtioita, ole tullut menestyvää F1-kuljettajaa, tai edes menestyvää autourheilijaa muuhunkaan sarjaan?
Intia on taloudellisesti jakautunut valtio. Rikkaat elävät Mumbain ja Delhin kaltaisissa suurkaupungeissa ja maaseutu on köyhää. Moottoriurheilu on kallis harrastus, johon vain harvoilla on varaa harrastaa. Maan infrastruktuuri on kehityksestä huolimatta keskeneräinen (esim. heikot maantiet ja rautatiet). Kriketti, jalkapallo ja maahockey houkuttelevat halpuutensa vuoksi enemmän harrastajia. Kilpa-ajajiksi haluavat tarvitsevat paljon rahakkaita tukijoita ja useimmat lähtevät nuorena brittien junioriluokkiin.

Narain ja Karun tulivat ykkösiin pitkälti sponsoreidensa avustuksella. Karthikeyania tuki Intian suurin autonvalmistaja Tata Motors. Sekä Karunin että Narain isät olivat maansa rallimestareita ja Karunin isä Vicky on Intian autoliiton entinen presidentti, mistä oli hyötyä pojan uralla.

Molempien saavutuksena junnu-uralla eivät olleet menestyksekkäitä. Chandhok ajoi kolme kautta Gp2:ssa, mutta voitti vain kaksi sprinttikilpailua. Karthkeyan ei saavuttanut merkittäviä voittoja. Edes tilastoja vuoden 1997 Formula Asia-luokan mestaruuskaudelta ei löydy. F1-visiittien jälkeen molemmat ovat ajaneet urheiluautoluokissa.

Karun Chandhok tunnetaan nykyään enemmän Sky Sportsin asiantuntijaroolista, kuin kilpa-urastaan. Tämän lisäksi hän toiminut jäsenenä mm. Iso-Britannian mootoriurheiluliitossa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Tuo Adelaide 1995 oli kyllä eriskummallinen kisa. Harvinaisen paljon keskeytyksiä ja sijoituksen saaneissakin ainakin Panisin auto ihan lopussa, savutettuaan jo monta kierrosta. Coulthardin keskeytys ajettuaan varikkosuoralla seinään, jäi mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tuo Adelaide 1995 oli kyllä eriskummallinen kisa. Harvinaisen paljon keskeytyksiä ja sijoituksen saaneissakin ainakin Panisin auto ihan lopussa, savutettuaan jo monta kierrosta. Coulthardin keskeytys ajettuaan varikkosuoralla seinään, jäi mieleen.
Nykyään autot niin luotettavia, että yllätyksiä ei juuri nähdä.

Tässä on huonot puolensa. Ennen pikkutiimit saivat hyvin pisteitä ja kipusivat jopa podiumeille aina silloin tällöin keskeytysten värittämissä kisoissa.

Esimerkkinä vaikkapa JJ. Lehdon podium Imolassa 1991 Dallaralla.

Soisi pienempien tiimien saavuttavan myös menestystä.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Nykyään autot niin luotettavia, että yllätyksiä ei juuri nähdä.

Tässä on huonot puolensa. Ennen pikkutiimit saivat hyvin pisteitä ja kipusivat jopa podiumeille aina silloin tällöin keskeytysten värittämissä kisoissa.

Esimerkkinä vaikkapa JJ. Lehdon podium Imolassa 1991 Dallaralla.

Soisi pienempien tiimien saavuttavan myös menestystä.
Tuohonkin aikaan päätöskisaksi vain aika paljon myös teknisiä ongelmia, toki tuossa kisassahan keskeytysten lista venyi paljon ulosajoilla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tuo Adelaide 1995 oli kyllä eriskummallinen kisa. Harvinaisen paljon keskeytyksiä ja sijoituksen saaneissakin ainakin Panisin auto ihan lopussa, savutettuaan jo monta kierrosta. Coulthardin keskeytys ajettuaan varikkosuoralla seinään, jäi mieleen.
Voi olla että 2020-luvulla ei tulla näkemään Adelaiden 95 kaltaisia kisoja jossa maaliin pääsi 4 kuskia.
On kyllä luotettavuus kehittynyt todella paljon verrattuna 90-lukuun ja 2000-lukuun, aikana jolloin saattoi monta kuskia keskeyttää matkan varrella. Häkkisellä ja Räikkösellä oli vaikeuksia luotettavuuden kanssa.
Damon Hillille voitto teki varmasti hyvää kun oli käynyt vaikean kauden 95 Williamsilla. Coulthardilla todella omituinen keskeytys varikkosuoralla kisassa.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Miten sitä nykyajan- ja entisaikojen luotettavuutta verrataan? Missä se nykyään se maali on mihin asti auton pitää kestää? Onko se se matka kuinka pitkään auton osien on sääntöjen mukaan kestettävä vai kun ruutulippu heiluu? Jos sääntöjen mukaan autolla pitää ajaa nykyään pidemmälle, niin on tavallaan loogista, että niillä ajetaan pidemmälle kuin ennen. Jos nykysäännöilläkin auton tarvitsisi kestää vain yhden kisan, niin olisiko luotettavuus yhtä hyvää?
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Hyvä luotettavuus on varmaan osin osien kestoon pakottavien sääntöjen ja osin paremman teknologian aiheuttamaa. Vähän sama kuin autojen ajettavuus, vaikka säännöt olisivat millaiset niin ei autoista tule enää niin vikuroivia kuin menneinä aikoina.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Joitain vähiäkin vikoja ennakoidaan datan perusteella, kuten vaikka Russellin tilanne Silverstonessa, kun tuli varikolle keskeyttämään ilman että nopeus radalla näytti mitenkään radikaalisti heikentyneen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Vuonna 2000 Frank Williams ja Patrick Head olivat kovan paikan edessä. Heillä oli kuljettajinaan Ralf Schumacher, sekä Alex Zanardin korvannut Jenson Button.

Samaan aikaan heidän kuljettajansa Juan Pablo Montoya teki kovaa jälkeä Jenkki-Formuloissa.

Frank ja Patrick halusivat Montoyan F1:iin, mutta mikä olisi heidän kuljettaja-kokoonpanonsa kaudeksi 2001?

Button oli tehnyt rookie-kuljettajana loistavaa jälkeä, ja välillä jopa lyönyt Ralfin.

No kuten tiedetään, Williamsin kuljettaja-kokoonpano oli Ralf Schumacher ja Juan Pablo Montoya kaudella 2001 ja siitä aina kauteen 2004.

Mutta olisiko teidän mielestänne Williamsin kannattanut pitää Ralfin sijasta Button tiimissä? Niin että tiimissä olisi ajanut Montoya ja Button? Tai sitten pitää toimiva kaksikko Ralf ja Button tiimissä myös kaudella 2001, ja luopua Montoyasta?

Olisiko Button kyennyt mestaruuteen kauden 2003 Williamsilla, mikä oli omasta mielestäni paras auto tuolla kaudella?

Muistan seuranneeni kovasti F1-mediaa, jossa arvuuteltiin, että ajaako Button vai Montoya tiimissä kaudella 2001.

Kumpi parempi kuski teidän mielestänne, Montoya vai Button? Buttonista tuli mestari, Montoyasta multi-GP-voittaja.

https://forums.autosport.com/topic/9904-why-they-chosen-montoya-over-button/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kun puhutaan Ferrarin valtakaudesta 2000-luvun alkupuoliskolla (kaudet 2000-2004), niin kun vertaa tätä Mercedeksen ja Red Bullin vastaaviin valtakausiin, niin ei Ferrarin valtakausi ollut omasta mielestäni läheskään sellaista ylivoimaa.

Käydäänpä kaudet vaikka yksitellen läpi.

Aloitetaan kaudesta 2000, niin kyllähän Ferrari ja McLaren-Mercedes olivat tasavahvoja. Pienet marginaalit ratkaisivat tittelit Ferrarin eduksi. Mutta olisi voinut kääntyä myös McLarenille.

Kausi 2001 oli sellainen, että Ferrarilla oli paras auto, mutta välillä Williams oli parempi joillain radoilla. Myös McLaren kulki ihan hyvin, ja tulihan sekä Williamsille että McLarenille myös kummallekin neljä voittoa.

Kausina 2002 ja 2004 Ferrari oli ylivoimaisesti paras.

Mutta kaudella 2003 omasta mielestäni BMW Williams oli autona parempi. Olisi kiva kuulla foorumilaisten mielipidettä, että oliko Williams teidän mielestänne Ferraria parempi kaudella 2003. Omasta mielestäni Williamsilla olisi mestaruus pitänyt ottaa.

Alla video linkki Schumacherin ja Montoyan taistelusta Monzassa 2003.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Todistamme tällä kaudella historiallisen tasaista kautta tämänkin tilaston valossa. Eli tällä kaudella on peräti neljä tiimiä jo multivoittajia sitten kauden 1990.🏁Screenshot_20240814_212805_Instagram.jpg
 
Ylös