Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Oli sen verran rauhallinen tyyppi, että vaikutti olevan jokaviikkoisella sunnuntaikävelyllä, nyt vaan sattui olemaan formulakisa menossa kävelyreitilllä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Mitä 1990-luvulla vaikuttanutta F1-tiimiä kaipaatte? Tiimiä, joka sittemmin on jo kuopattu.

Entä pitäisikö tiimejä olla nykyistä enemmän? Esimerkiksi kausina 1993 ja 1994 F1-tiimejä oli peräti neljätoista.

Onko nykyinen kymmenen tiimiä siis mielestäsi sopiva määrä, vai olisiko enemmän parempi?

Alla linkissä 1990-luvun F1-tiimejä pienine muisteluineen.

https://www.the-race.com/formula-1/every-1990s-f1-backmarker-team-ranked-2/
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4323
Mitä 1990-luvulla vaikuttanutta F1-tiimiä kaipaatte? Tiimiä, joka sittemmin on jo kuopattu.

Entä pitäisikö tiimejä olla nykyistä enemmän? Esimerkiksi kausina 1993 ja 1994 F1-tiimejä oli peräti neljätoista.

Onko nykyinen kymmenen tiimiä siis mielestäsi sopiva määrä, vai olisiko enemmän parempi?

Alla linkissä 1990-luvun F1-tiimejä pienine muisteluineen.

https://www.the-race.com/formula-1/every-1990s-f1-backmarker-team-ranked-2/
Tallina Jordania, vaikka tavallaan on edelleen mukana. Muuten ei noista Pacificeissa ym oikein ollut kuin muille haittaa ruudukossa, jos pääsivät ruudukkoon saakka.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Kyllä sen verran talleja pitäisi saada lisää, että lähtöruudukko tulisi saada täyteen. Sen olen kuitenkin ymmärtänyt, että sitä tilannetta ei kuitenkaan haluta, että kilpailijoita olisi enemmän kuin paikkoja lähtöruudukossa. Tuo tilanne oli viimeksi vuonna 1994.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Nyt, kun näyttää hyvin vahvasti siltä, että Daniel Ricciardo ajoi Singaporessa viimeisen F1-kilpailunsa, niin minkälaisia kohokohtia/helmiä haluaisitte nostaa esille hänen urallaan?

Minkätason F1-kuljettajana häntä muistelette, jos vertaa vaikkapa maanmieheensä ja niinikään Red Bullin organisaatiossa ajaneeseen Mark Webberiin? On muuten Webberillä ja Ricciardolla lähes yhtä monta GP-voittoakin, Webberillä 9 ja Ricciardolla 8.

Ricciardohan tuli Red Bullille kaudeksi 2014 ajettuaan sitä ennen erittäin lupaavasti HRT:llä ja Red Bullin sisartiimissä Toro Rossolla.

Kaudella 2014 Ricciardo sitten heti päihitti tiimikaverinsa nelinkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin. Ja otti muuten myös kolme GP-voittoa.

Seuraavat pari kautta meni Daniil Kvyatin parina, ja pääosin Ricciardo oli näistä parempi. Kvyat vaihdettiin nuoreen Max Verstappeniin, ja Ricciardo oli häntä vastaan aivan tasapäinen.

Silti Ricciardo vaihtoi Renaultille ja sen jälkeen McLarenille. Vaikka McLarenilla tulikin uran kahdeksas ja viimeinen GP- voitto, oli Ricciardo jatkuvasti hitaampi kuin Lando Norris. Tästä alkoi uran alamäki.

Vielä kuitenkin sai mahdollisuuden Alpha Taurilla ja Racing Bull-tiimissä.

Ricciardo ajoi urallaan muuten kaikissa Red Bull-tiimeissä; varsinaisella Red Bullilla, Toro Rossolla, Alpha Taurilla ja Racing Bullilla.

Ricciardoa pidettiin kaudella 2014 tulevana maailmanmestarina, mutta nämä odotukset eivät toteutuneet. Silti komea ura hänellä.


Komein voitto Ricciardon uralla oli mielestäni Malesian GP voitto kaudella 2016, jossa hän päihitti ajamalla Verstappenin.

https://www.facebook.com/share/v/HeLuWvVwr8AZR6B5/
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Eniten ihmettelin että miten se mclaren aika vaikutti näin paljon. Sitä ennen muistaakseni relluaika meni hyvin ja sai maksimoitua auton. McLarenilla tuli niin hirveä turpasauna vaikka voitto tuli, että ilmeisesti tästä ei oikein koskaan palautunut ja en tiedä tekikö välivuosi hyvää kun se tuli pakosta ja mollivoittoisissa tunnelmissa.

Erikoinen tapaus kaiken kaikkiaan, mutta ihan asiallinen ura joka tapauksessa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Mitä 1990-luvulla vaikuttanutta F1-tiimiä kaipaatte? Tiimiä, joka sittemmin on jo kuopattu.

Entä pitäisikö tiimejä olla nykyistä enemmän? Esimerkiksi kausina 1993 ja 1994 F1-tiimejä oli peräti neljätoista.

Onko nykyinen kymmenen tiimiä siis mielestäsi sopiva määrä, vai olisiko enemmän parempi?

Alla linkissä 1990-luvun F1-tiimejä pienine muisteluineen.

https://www.the-race.com/formula-1/every-1990s-f1-backmarker-team-ranked-2/
Kaikista ysärin talleista toivoisin Minardin paluuta, mutta jos rajataan vain ko. vuosikymmenellä ajaneisiin, niin ehkä Forti.

Tietysti sitä toivoisi enemmän talleja, mutta F1 on kallista puuhaa ja tallit ovat haluttomia jakamaan tulokkaiden kanssa rahoja. F1 on menossa samaan charter-suuntaan, kuin Indycar, jossa tallipaikan saa vain ostamalla sen nykyiseltä. Kymmenen tallia on ollut aika vakiona muutamaa vuotta lukuun ottamatta yli 20 vuotta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Nyt, kun näyttää hyvin vahvasti siltä, että Daniel Ricciardo ajoi Singaporessa viimeisen F1-kilpailunsa, niin minkälaisia kohokohtia/helmiä haluaisitte nostaa esille hänen urallaan?

Minkätason F1-kuljettajana häntä muistelette, jos vertaa vaikkapa maanmieheensä ja niinikään Red Bullin organisaatiossa ajaneeseen Mark Webberiin? On muuten Webberillä ja Ricciardolla lähes yhtä monta GP-voittoakin, Webberillä 9 ja Ricciardolla 8.

Ricciardohan tuli Red Bullille kaudeksi 2014 ajettuaan sitä ennen erittäin lupaavasti HRT:llä ja Red Bullin sisartiimissä Toro Rossolla.

Kaudella 2014 Ricciardo sitten heti päihitti tiimikaverinsa nelinkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin. Ja otti muuten myös kolme GP-voittoa.

Seuraavat pari kautta meni Daniil Kvyatin parina, ja pääosin Ricciardo oli näistä parempi. Kvyat vaihdettiin nuoreen Max Verstappeniin, ja Ricciardo oli häntä vastaan aivan tasapäinen.

Silti Ricciardo vaihtoi Renaultille ja sen jälkeen McLarenille. Vaikka McLarenilla tulikin uran kahdeksas ja viimeinen GP- voitto, oli Ricciardo jatkuvasti hitaampi kuin Lando Norris. Tästä alkoi uran alamäki.

Vielä kuitenkin sai mahdollisuuden Alpha Taurilla ja Racing Bull-tiimissä.

Ricciardo ajoi urallaan muuten kaikissa Red Bull-tiimeissä; varsinaisella Red Bullilla, Toro Rossolla, Alpha Taurilla ja Racing Bullilla.

Ricciardoa pidettiin kaudella 2014 tulevana maailmanmestarina, mutta nämä odotukset eivät toteutuneet. Silti komea ura hänellä.


Komein voitto Ricciardon uralla oli mielestäni Malesian GP voitto kaudella 2016, jossa hän päihitti ajamalla Verstappenin.

https://www.facebook.com/share/v/HeLuWvVwr8AZR6B5/
Ricciardosta etenkin jäi mieleen Red Bull-debyyttikausi 2014. Oletin, että hän on Vettelin kakkoskuski, mutta ottaa kaikki tallin voitot ja voitti hänet pisteissä. PR-toimiston unelma, pepsodent-hymy, Toi kv. näyttämöille shoey-juhlinnat sekä syöksyohitukset kilpaveljistään.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Eniten ihmettelin että miten se mclaren aika vaikutti näin paljon. Sitä ennen muistaakseni relluaika meni hyvin ja sai maksimoitua auton. McLarenilla tuli niin hirveä turpasauna vaikka voitto tuli, että ilmeisesti tästä ei oikein koskaan palautunut ja en tiedä tekikö välivuosi hyvää kun se tuli pakosta ja mollivoittoisissa tunnelmissa.

Erikoinen tapaus kaiken kaikkiaan, mutta ihan asiallinen ura joka tapauksessa.
Ehkä vähän Kimi Räikkösen kaltainen ura Ricciardolla. Toki Räikkönen on maailmanmestari ja paljon menestyneempi, mutta joitain samankaltaisuuksiakin löytyy.

Kumpikin ajoi kovaa Adrian Neweyn suunnittelemalla autolla; Kimihän oli varmaan koko lähtöruudukon nopein mies McLarenilla, ja Ricciardo ajoi Red Bullilla myös loistavasti.

Mutta kun auto ei sopinut täysin käteen, kumpikaan ei ollut parhaimmillaan. Kimi toisella Ferrari-stintillään ja Ricciardo McLarenilla.

Kumpikin siis äärettömän nopeita itselleen sopivalla autolla, mutta jos auto ei ole just eikä melkein käteen sopiva, vauhti putoaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Eihän se auto sopinut Kimin hanskaan Ferrarilla ikinä. Jopa hänen mestaruuskaudellaan mestaruus irtosi lähinnä McLarenin sisäisten ongelmien vuoksi. Mikäli Massa ei olisi töpeksinyt kauden avauksessa aika-ajoissa, niin Kimi olisi tuskin voittanut sitäkään kisaa, jolloin Massasta olisi voinut tulla ykköskuski jo kesällä 2007. Tällöin Räikkönen olisi varmaan potkittu pihalle viimeistään kauden 2008 jälkeen ja hänestä olisi tullut Ricciardon kaltainen hylkiö. Joskus tuurikin on pienestä kiinni.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Ricciardosta etenkin jäi mieleen Red Bull-debyyttikausi 2014. Oletin, että hän on Vettelin kakkoskuski, mutta ottaa kaikki tallin voitot ja voitti hänet pisteissä. PR-toimiston unelma, pepsodent-hymy, Toi kv. näyttämöillä shoey-juhlinnat sekä syöksyohitukset kilpaveljistään.
Se todellakin oli yllätys. Ricciardohan debytoi jo kaudella 2011 (täysin kelvottoman) HRT:n ratissa ja hävisi seuraavalla kaudella keltanokka–tallikaverilleen Vergnelle. Myös kauden 2013 alkupuoliskolla Ricciardo oli hätää kärsimässä Vergnen kanssa, mutta kun Mark Webber yllättäen kertoi eläköityvänsä, ja sen jälkeen Red Bullilta nopeasti julistettiin, että Webberin tilalle nostetaan paremmin menestynyt Toro Rosso -kuski, niin Ricciardo yhtäkkiä paransi otteitaan merkittävästi ja voitti ylennyksen.

Tuskin kukaan silloin uskoi, että Ricciardo kykenisi kyykyttämään Vetteliä niinkin selkeästi. Minä tosin olen aina uskonut, että kun Vettel havaitsi Red Bullin olevan ongelmissa hybridien aikakaudella (joka alkoi juuri kaudella 2014), niin hän päätti hylkäävänsä tallin ja menevänsä Ferrarille. Vettelillä oli tuolloin sopimus kaudesta 2015 Red Bullin kanssa, mutta siihen sisältyi myös menestyspykälä, joka vapautti hänet siirtymään Ferrarille heinäkuun 2014 jälkeen. Vettel ajoi tahallaan huonosti, jotta pääsisi punaisiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Se todellakin oli yllätys. Ricciardohan debytoi jo kaudella 2011 (täysin kelvottoman) HRT:n ratissa ja hävisi seuraavalla kaudella keltanokka–tallikaverilleen Vergnelle. Myös kauden 2013 alkupuoliskolla Ricciardo oli hätää kärsimässä Vergnen kanssa, mutta kun Mark Webber yllättäen kertoi eläköityvänsä, ja sen jälkeen Red Bullilta nopeasti julistettiin, että Webberin tilalle nostetaan paremmin menestynyt Toro Rosso -kuski, niin Ricciardo yhtäkkiä paransi otteitaan merkittävästi ja voitti ylennyksen.

Tuskin kukaan silloin uskoi, että Ricciardo kykenisi kyykyttämään Vetteliä niinkin selkeästi. Minä tosin olen aina uskonut, että kun Vettel havaitsi Red Bullin olevan ongelmissa hybridien aikakaudella (joka alkoi juuri kaudella 2014), niin hän päätti hylkäävänsä tallin ja menevänsä Ferrarille. Vettelillä oli tuolloin sopimus kaudesta 2015 Red Bullin kanssa, mutta siihen sisältyi myös menestyspykälä, joka vapautti hänet siirtymään Ferrarille heinäkuun 2014 jälkeen. Vettel ajoi tahallaan huonosti, jotta pääsisi punaisiin.
Vettelin lisäksi Ricciardo oli kuitenkin myös Verstappenin kanssa useamman kauden ihan tasaväkinen.

Kaudella 2017 pisteet meni Ricciardon hyväksi 200 vs Verstappenin 168 pistettä, kaudella 2018 Verstappen taas oli parempi pistein 249 vs 170.

GP-voitot menivät tasan 3-3. Joten ei Ricciardo mikään vastaantulija ollut Verstappeniin nähden, mikä on kova saavutus Verstappenin ollessa nykyään moninkertainen maailmanmestari.

Ricciardo oli oikeasti todella hyvä Red Bullin ratissa, ja siksi McLarenilla konttaaminen ihmetyttääkin.

skysports-ricciardo-verstappen_4304629.png
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Eihän se auto sopinut Kimin hanskaan Ferrarilla ikinä. Jopa hänen mestaruuskaudellaan mestaruus irtosi lähinnä McLarenin sisäisten ongelmien vuoksi. Mikäli Massa ei olisi töpeksinyt kauden avauksessa aika-ajoissa, niin Kimi olisi tuskin voittanut sitäkään kisaa, jolloin Massasta olisi voinut tulla ykköskuski jo kesällä 2007. Tällöin Räikkönen olisi varmaan potkittu pihalle viimeistään kauden 2008 jälkeen ja hänestä olisi tullut Ricciardon kaltainen hylkiö. Joskus tuurikin on pienestä kiinni.
Mieluummin olisin nähnyt Kimin McLarenilla maailmanmestarina kaudella 2005, mutta hyvä että titteli tuli kuitenkin Ferrarilla 2007.

Olihan Kimi tosiaan McLarenilla aivan eri vauhdissa aina, kuin Ferrarilla. Tosin oli kaudella 2007 Kimi ajoittain kovassa vauhdissakin, kuten Silverstonessa.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Mieluummin olisin nähnyt Kimin McLarenilla maailmanmestarina kaudella 2005, mutta hyvä että titteli tuli kuitenkin Ferrarilla 2007.

Olihan Kimi tosiaan McLarenilla aivan eri vauhdissa aina, kuin Ferrarilla. Tosin oli kaudella 2007 Kimi ajoittain kovassa vauhdissakin, kuten Silverstonessa.
McLarenin luotto Kimiin oli juuri se syy, miksi Kimi oli niin hyvä siellä. Kaudelta 2005:hän on sellainen anekdootti, että McLaren kokeili yhdeksää eri versiota jostain vitun ohjaustehostimesta, jotta auto saataisiin sovitettua Kimin hanskaan. Ferrarilla tuollaiseen touhuun ei ryhdytty vaan Kimin toivottiin tekevän itse enemmän töitä.

Noh, kyllä Ferrarikin sitten lopulta sai auton sopimaan Kimin hanskaan. Suurten vaikeuksien jälkeen Kimi voitti viimein Ranskassa heinäkuun 1. päivänä ja ajoi sen jälkeen koko loppukauden vahvasti. Viimeisestä kymmenestä kisasta hän voitti viisi ja oli podiumilla joka kerta paitsi keskeytettyään Euroopan GP:ssä.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Sinänsä ironista ja kohtalon ivaa, että osasyy Kimin Ferrarille vaihtoon oli McLarenin jatkuva epäluotettavuus, ja sitten heti Kimin lähdön jälkeen kyseisen tallin autot alkoivat toimia kuin kellot.

No, ehkä Kimi itse on kuitenkin mieluummin maailmanmestari Ferrarilla, jos vain toisen tallin saisi valita? Sanotaanhan, että Ferrarilla ajaminen on jokaisen F1-kuljettajan unelma.
 
Ylös