CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Tyrrellin vuoden 1983 muistelujen toinen osa lyhennetysti ja aiemmin mainituin ehdoin tunnetusti tulee tässä:
Tyrrell= Pehmoperttien Suosikki Vuodeksi 1983? Osa 2
''Muutoin ero oli aina huomattavasti pienempi ja Sullivan onnistui kahdessa asiassa siinä missä Henton ei onnistunut eli olemaan Alboretoa nopeampi kahdestikin ja tuomaan myös pisteitä tallille. Useampiakin kertoja Sullivan olisi ollut todennäköisesti nopeampi mikäli Alboretolla ei olisi ollut etuilua tallin uuteen autoon ja myös ilman teknisiä vikoja tai vaurioita niissäkin kisoissa missä Sullivan pääsi maaliin.
Samalla välit heikkenivät osin Alboreton järjestämän tallinvaihtouhkailun takia. Sen takia Tyrrell teki kaikkensa saadakseen Alboreton jäämään talliin. Alboreto oli kuitenkin lyhyesti sanottuna tilastojen kannalta Sullivania parempi, mutta asenne ajamiseen oli silti selvästi huonompi ja yleistaso heikentynyt edelliseltä kaudelta osin tallin takia ja myös miehen itsensäkin takia. Ferrari-sopimus taisi sekoittaa pään. Myös vauhti oli ajoittain Alboretolta selvästi omaa oikeaa tasoaan huonompi. Aallonpohja sattui Brands Hatchiin missä Alboreto oli karsiutua kokonaan.
Alboreton vauhtitaso ns. Huonona päivänä oli lähes häpeäluokkaa miehen oikealle tasolle. Päivä meni keskikastissa ja välillä tallikaverikin piti pilkkanaan tai sitten Alboreto tyytyi ajamaan vain Sullivanin edellä pystymättä mitenkään nostamaan tasoaan. Toki huonojen päivien eron selkeyttämistä vaikeutti myös tallin heikentynyt suoritustaso kauden puolivälin jälkeen turbojen jyrätessä. Huippuhetket tallin osalta olivat siis Sullivanin viides sija Monacossa ja Alboreton voitto Detroitissa.
Tuolloin turbosta tuli ajankohtainen, mutta Ken Tyrrell ei hankkinut Alboretolle turboa ja myös Sullivan suivaantui tästä tempusta. Tyrrell taas vuorostaan kulutti vuoden lähinnä jauhamalla lähes sontaluokkaan kuuluvaa asiaa turbojen laillisuudesta ja protestisotaan kyllästyivät lopulta tuomaritkin. Edellisen kahden kauden osalta tuomaristo on tottunut miehen valituksiin, mutta Kyalamin valitusten jälkeen tuomariston mitta oli tullut täyteen Tyrrellin oikuttelua ja viimeinen varoitus on annettu. Sen jälkeen mies todennäköisesti saatetaan seuraavasta valituksesta hylätä kokonaan. Kautta 1984 lähestyttäessä tallin tilanne on epäselvä.
Alboreto on lähdössä pois tallista ja Sullivan voi joko jäädä talliin tai lähteä sieltä takaisin Indycariin. Samalla välitankkauskielto pelastaa tallin ainakin sinällään tallin täydeltä kilpailukyvyttömyydeltä ja ainakin hitailta radoilta pisteitä voi saada. Tallin rahahuolet kasvoivat kuitenkin koska Alboreton lähtiessä pois tallista lähti Benettonkin ja Sullivanin jenkkidollarit eivät taida riittää tallin talouden turvaamiseen. Sullivanin osalta ensimmäinen kausi kuninkuusluokassa oli vaikeuksia täynnä, mutta näyttävyyden takia miehen kannattaisi yrittää vielä yksi kausi lisää.
Tietysti aina voi mennä takaisin rapakon taaksekin, mutta se olisi harmittava juttu tallin kannalta ja muutenkin sillä Tyrrell tarvitsee jokaisen miehen kaudelle 1984 jotta jotakin voidaan vielä saavuttaa. Palkinnoksi sinnittelystä Tyrrell sai tänä vuonna 375 000 dollaria TV-rahaa ja meni sijoituksissa Lotusin edelle sijalle seitsemän valmistajien sarjassa. Ensi kausi on ilmeisesti ainoana turbottomana tallina hyvin mielenkiintoinen.''
Tyrrell= Pehmoperttien Suosikki Vuodeksi 1983? Osa 2
''Muutoin ero oli aina huomattavasti pienempi ja Sullivan onnistui kahdessa asiassa siinä missä Henton ei onnistunut eli olemaan Alboretoa nopeampi kahdestikin ja tuomaan myös pisteitä tallille. Useampiakin kertoja Sullivan olisi ollut todennäköisesti nopeampi mikäli Alboretolla ei olisi ollut etuilua tallin uuteen autoon ja myös ilman teknisiä vikoja tai vaurioita niissäkin kisoissa missä Sullivan pääsi maaliin.
Samalla välit heikkenivät osin Alboreton järjestämän tallinvaihtouhkailun takia. Sen takia Tyrrell teki kaikkensa saadakseen Alboreton jäämään talliin. Alboreto oli kuitenkin lyhyesti sanottuna tilastojen kannalta Sullivania parempi, mutta asenne ajamiseen oli silti selvästi huonompi ja yleistaso heikentynyt edelliseltä kaudelta osin tallin takia ja myös miehen itsensäkin takia. Ferrari-sopimus taisi sekoittaa pään. Myös vauhti oli ajoittain Alboretolta selvästi omaa oikeaa tasoaan huonompi. Aallonpohja sattui Brands Hatchiin missä Alboreto oli karsiutua kokonaan.
Alboreton vauhtitaso ns. Huonona päivänä oli lähes häpeäluokkaa miehen oikealle tasolle. Päivä meni keskikastissa ja välillä tallikaverikin piti pilkkanaan tai sitten Alboreto tyytyi ajamaan vain Sullivanin edellä pystymättä mitenkään nostamaan tasoaan. Toki huonojen päivien eron selkeyttämistä vaikeutti myös tallin heikentynyt suoritustaso kauden puolivälin jälkeen turbojen jyrätessä. Huippuhetket tallin osalta olivat siis Sullivanin viides sija Monacossa ja Alboreton voitto Detroitissa.
Tuolloin turbosta tuli ajankohtainen, mutta Ken Tyrrell ei hankkinut Alboretolle turboa ja myös Sullivan suivaantui tästä tempusta. Tyrrell taas vuorostaan kulutti vuoden lähinnä jauhamalla lähes sontaluokkaan kuuluvaa asiaa turbojen laillisuudesta ja protestisotaan kyllästyivät lopulta tuomaritkin. Edellisen kahden kauden osalta tuomaristo on tottunut miehen valituksiin, mutta Kyalamin valitusten jälkeen tuomariston mitta oli tullut täyteen Tyrrellin oikuttelua ja viimeinen varoitus on annettu. Sen jälkeen mies todennäköisesti saatetaan seuraavasta valituksesta hylätä kokonaan. Kautta 1984 lähestyttäessä tallin tilanne on epäselvä.
Alboreto on lähdössä pois tallista ja Sullivan voi joko jäädä talliin tai lähteä sieltä takaisin Indycariin. Samalla välitankkauskielto pelastaa tallin ainakin sinällään tallin täydeltä kilpailukyvyttömyydeltä ja ainakin hitailta radoilta pisteitä voi saada. Tallin rahahuolet kasvoivat kuitenkin koska Alboreton lähtiessä pois tallista lähti Benettonkin ja Sullivanin jenkkidollarit eivät taida riittää tallin talouden turvaamiseen. Sullivanin osalta ensimmäinen kausi kuninkuusluokassa oli vaikeuksia täynnä, mutta näyttävyyden takia miehen kannattaisi yrittää vielä yksi kausi lisää.
Tietysti aina voi mennä takaisin rapakon taaksekin, mutta se olisi harmittava juttu tallin kannalta ja muutenkin sillä Tyrrell tarvitsee jokaisen miehen kaudelle 1984 jotta jotakin voidaan vielä saavuttaa. Palkinnoksi sinnittelystä Tyrrell sai tänä vuonna 375 000 dollaria TV-rahaa ja meni sijoituksissa Lotusin edelle sijalle seitsemän valmistajien sarjassa. Ensi kausi on ilmeisesti ainoana turbottomana tallina hyvin mielenkiintoinen.''