Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4433
Mitä muistat F1-kaudesta 2023?

Tietysti kausi oli aikalailla Red Bullin ja Verstappenin ylivoimaa. Kaikkien aikojen ylivoimaisin kausi.

Mutta mahtui kauteen myös muitakin muisteluita. Itse muistan esimerkiksi Fernando Alonson väkevät esitykset Aston Martinilla. Useita podiumeja Alonso saavutti alkukaudesta, mutta kauden keskivaiheilla tultaessa Aston Martinin vauhti vähän hyytyi suhteessa muihin tiimeihin.

McLaren taas nousi alkukauden jälkeen taistelemaan säännöllisesti podiumeista kummankin kuljettajan voimin. Piastrin rookie-kausi oli erittäin onnistunut.

Mitä itse muistat kaudesta 2023? Eihän siitä ole kovin kauaa.

Alla kauden 2023 season review 🏁:


6083BR.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4433
Miksi aloitit nämä juuri kaudesta 1997 alkaen, on täällä varmasti seuraajia joilla muistoja tuota vanhemmistakin kausista.
@spotter90 antoikin vastauksen. Kautta 1997 edeltäneistä kausista ei itselläni ns. Live-muistoja ole. Tietysti jälkikäteen lukenut joistain tapahtumista.

Voidaan toki laittaa jossain vaiheessa joistain vanhemmistakin kausista season review.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
@spotter90 antoikin vastauksen. Kautta 1997 edeltäneistä kausista ei itselläni ns. Live-muistoja ole. Tietysti jälkikäteen lukenut joistain tapahtumista.

Voidaan toki laittaa jossain vaiheessa joistain vanhemmistakin kausista season review.
Kannatan ja voin täydentää/auttaa/korjata kunhan sellaisia kerrottavaksi tulee.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
Viime vuonna välillä keskusteltiin ja pitkälti viime vuoden Interlagosin kisan aikaan sadepelon vuoksi mahdollisesti jopa koko kisan tuloksettomaksi julistamistakin.

Määritelmistäkin käytiin omaa muisteluaan. Kun joillekin Melbourne 2020 kävi uusimmasta peruutetusta ja tuloksettomaksi julistetusta kilpailusta koronan vuoksi ja toisille ei.

Entä miten sitten kävikään Spa-Francorchampsin 1985 kisan mikä alkujaan piti ajaa 2.6.1985?

Se peruttiin ja julistettiin tuloksettomaksi, mutta toki myöhemmin ajettiin vielä uudelleen aikataulutettuna 15.9.1985.

Silti tuo kesän 1985 kisaan mistä tulee ennen pitkää tänä vuonna 40 vuotta oli viimeinen varmaankin riittävin määritelmin tosiaan käynnistetty ja ennen pitkää täysin tuloksettomaksi julistettu viikonloppu F1:ssä näihin päiviin mennessä.

Siitä tulisi seuraavissa viesteissä lyhennettyä tarinaa aiemmin julkaistuista paljon pidemmistäkin jutuista.

Span 1985 perutun kilpailun tunnelmia tuleekin siis hyvin pian eri osissa!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
Spa-Francorchampsin 1985 kilpailu kesällä 1985 oli alkujaan tarkoitettu ajettavan juuri silloin, mutta lopulta kilpailu ajettiin syksyllä 1985.

Miksi näin?

Siitä tulisi nyt tähän viestiin kuten seuraavaan muutamaan viestiin niiden ajaksi lyhyempää tarinaa aiemmin vuosia sitten toiseen toikkiin julkaistusta paljon pidemmästä viestistä osuuksia.

Aloitetaan siis kun lainausmerkkien alle jutut tietenkin tulevat:

Spa-Francorchamps 1985 Muistojen Outolintu Osa 1

''Belgian Grand Prix Spa-Francorchampsissa kesäkuussa 1985 tarjosi kaikkiaan mielenkiintoisen viikonlopun:

1980-luvulla F1:ssä oli viimein tullut tavaksi ajaa kilpailu oikeastaan kaikenlaisissa olosuhteissa ja monista boikottiuhistakin huolimatta joskin toki sessioita oltiin menetetty. Vuosina 1982 Detroitissa ja 1984 Dallasissa peruuntuminen oli ollut lähellä, mutta sessioiden menettämisellä tai viivästyttämisellä niistäkin oltiin selvitty joskin Dallasin kilpailun jälkeen kuljettajat olivat vaatineet hyvin selkeitä sääntömuutoksia jatkossa poikkeusoloissa ajettaviin kilpailuihin.

Formulakisojen peruminen harvinaista

Ennen Spa-Francorchampsin vuoden 1985 kilpailua kesäkuussa ei juuri koskaan F1-kilpailua oltu peruttu itsessään. F1-sarjan MM-kilpailun ulkopuolisia kilpailuja oltiin jouduttu toki perumaan tai jopa siirtämään legendaarisen lumisateen johdosta Mestareiden Ajossa 1970-luvun alussa. FOCA:n jatkuvan laajennushalun johdosta FISA:kin oli innostunut levittämään kisoja kaikkiin maailmankolkkiin mitä löytyi.

Katuradat Roomassa, Fuengirolassa ja Meadowlandsissa tuntuivat aina jäävän suunnittelupöydälle tai kuten Fuengirolan tapauksessa murtuvan alta jo Formula Renault-autoilla jolloin peruminen jo hyvin aikaisin oli melko helppoa. Sveitsin Grand Prix 1983 jäi taas ajamatta televisiokiistan vuoksi, mutta lähemmästä ajankohdasta huolimatta sekin kyettiin perumaan ennen kilpailun ajamistakaan.

Erinäisiä boikottikisoja oli ollut ja lähimpänä selvää boikotointia oli Argentiinan Grand Prix 1982, mutta silloinkin kilpailu oli jo peruttu ennen kuin yksikään tallien kuljetusrekkakaan ehti Argentiinaan. Lisäksi lukuisia muita boikottikisoja oli ollut, mutta niistäkin oltiin selvitty starttirahoja tai palkintorahoja korottamalla, muilla erinäisillä järjestelyillä tai sitten julistamalla poikkeustapauksissa ajettava kilpailu Formula Libre-kilpailuksi kuten Kyalami 1981 tai Jarama 1980.

Vuonna 1985 jo Dallasin kilpailu oltiin peruttu, mutta sen syyt olivat sisäisiä ongelmia täynnä ja muun muassa kilpailun palkintorahakassa oli rosvottu minkä vuoksi Bernie tai Jean-Marie Balestre eivät halunneet antaa kilpailua sille. Vuonna 1985 Belgiaan tultiin tarmoa täynnä, mutta ongelmiakin oli. Vuonna 1983 Belgian kisan pahin ongelma ja pelko kaikille oli valtava seisovan veden määrä.

Span järjestäjät Kuninkaallisesta Autoklubista olivat ostaneet kalliilla rahalla Hydrocar-merkkisen radankuivaus/asvaltinlaskuauton jolla voitiin kuivata, tasoittaa, höylätä ja laskea uutta asvalttia ja lisäksi asvalttilaatuun oli Spassa panostettu laskemalla käytännössä sukupolvensa ensimmäistä asvalttiseosta mikä sitoi vettä rataan tehokkaammin antamatta sen löystyä virraksi tai jäädä seisomaan paikallaan ja vaarantamaan kuljettajien kilpailua.''

Jatkuu seuraavassa osassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
Spa-Francorchampsin 1985 kesäkisan peruutuneen sellaisiin muistoihin tulevassa muistoviestien kerronnassa on päästy toiseen osaan joten jatketaan siitä heti:

Spa-Francorchamps 1985 Muistojen Outolintu Osa 2

Kilpailun pito kenties viivästyy

''Belgian järjestäjät aloittivat suunnitelmat Spassa jo kesäkuussa 1984, mutta teot viivästyivät ja tehoton päätöstenteko lykkäsi radan uudistamista. Syksy 1984 oli epätavallisen viileä ja talvi 1984 oli Belgiassa kylmin ja karmein miesmuistiin. Kylmä talvi ja epätavallisen usein toistuneet lumisateet toivat routaa maahan ja rikkoivat Span radan asvalttia.

Kevät 1985 oli myös poikkeuksellisen kylmä belgialaisella mittakaavalla ja radan tarkastusta ei voitu tehdä ennen kuin Hydrocar oli tehnyt työnsä. Tarkastus tehtiin tavallisen 60 päivän ennakkotarkastuksen sijaan lopulta 19.5.1985 erittäin myöhään illalla ja vain 14 päivää ennen kilpailua.''

Jatkuu seuraavassa osassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
Spa-Francorchampsin 1985 kesäkisan peruutuneen sellaisiin muistoihin tulevassa muistoviestien kerronnassa on päästy kolmanteen osaan joten jatketaan siitä heti:

Spa-Francorchamps 1985 Muistojen Outolintu Osa 3

Kilpailu perumisvaarassa

''Spa-Francorchampsissa piti ajaa Tutustumisharjoitus poikkeustilanteen takia 30.5.1985, mutta sessio peruuntui ja 31.5.1985 perjantain Vapaat Harjoitukset muuttuivat katastrofiksi. Ensin radan pinta oli mukavan tuore ja pitävä, mutta se muuttui karmeaksi kumiliisteriksi tai vaihtoehtoisesti rikkoutui murentuen pitkin rataa. Ensin ajat hidastuivat vuoden 1983 tasolle mitä kukaan ei pitänyt ihmeenä, mutta sitten alettiin ajaa kerta kaikkiaan liian hitaita aikoja jotka olivat verrannollisia lähinnä 1960-luvun lopun Span Vanhalle Radalle.:eek:

Michele Alboreto oli nopein ja Ayrton Senna toiseksi nopein. Perjantain Virallisessa Harjoituksessa kaikki meni pieleen. Alusta alkaen. D-seokset tai kovemmatkaan kisarenkaat Goodyearilla eivät kestäneet paljoa mitään eikä Pirellin omatkaan renkaat Pehmeistä renkaista ylöspäin kestäneet mitään. Aika-ajorenkaat eivät kestäneet Pirellillä kunnolla Eau Rougeen asti ja Goodyearilla sai vain mateluvauhdilla ehkä kierroksen ajettua.

Niin rajua oli rengaskulutus. Melkein kaikki rengasseokset olivat kestävyydeltään pelkkiä vitsejä käyttää radalla. Ainoastaan A-seoksilla pystyi ajamaan, mutta niiden kestävyys oli D-seosluokkaa ja AA-seoksetkin korkeintaan C-seosten luokkaa ja Pirellin Endurot olivat korkeintaan hieman enemmän kestäviä, mutta Pirellin Kovat renkaat olivat yhtä riittämättömiä kuin muutkin Pirellin renkaat tai vain vähän niitä kestävämpiä.''

Jatkuu seuraavassa osassa poikkeuksellisesti hieman lisäten tuohon alempaan muuhun pääotsikkoon osan numeron kun alkuperäisjutusta muu lyhennettykin osuus olisi tehnyt tästä yksittäisviestistä ehkä aavistuksen turhan pitkän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
Spa-Francorchampsin 1985 kesäkisan peruutuneen sellaisiin muistoihin tulevassa muistoviestien kerronnassa on päästy neljänteen osaan joten jatketaan siitä heti:

Spa-Francorchamps 1985 Muistojen Outolintu Osa 4

Kilpailu perumisvaarassa Osa 2

''Alboreto oli jälleen nopein ja Elio de Angelis pystyi kiilaamaan hänen ja Sennan väliin toiseksi. Senna ajoi yhden aikakierroksen jossa oli ajaa yli 300 kilometrin vauhdista Eau Rougeen nokka edellä seinään, mutta selvisi täpärästi tilanteesta. Hän oli silti kolmas.

Senna oli hämillään, mutta muun muassa Stefan Bellof oli kauhuissaan sillä renkaiden kulutus oli hengenvaarallista luokkaa. Kerrankin samaa mieltä Bellofin kanssa usein ajamisen laadusta eri mieltä ollut Niki Lauda yhtyi Bellofin kanssa samaan asiaan. Näin ei voinut jatkua. Bellof ja Senna olivat pienissä erimielisyyksissä ratalinjoista, mutta sopivat riitansa kun Sennaakin alkoi kiinnostaa rengastilanteet. Ja yleinen turvallisuus. Neljäs tila meni Patrick Tambaylle, viides oli Stefan Johansson, kuudes Keke Rosberg, seitsemäs Nelson Piquet, kahdeksas Andrea de Cesaris, yhdeksäs Gerhard Berger ja kymmenes Niki Lauda.

Marc Surer oli 18:sta ja Alain Prostin auto hajosi 15 minuuttia ennen session loppua hänen yleensäkään lähtiessä radalle ja hän jäi ilman aikaa. Polvivammastaan vain vähän selviytynyt Pierluigi Martini oli session viimeinen ajan saanut kuljettaja sijalla 24. Myös Philippe Alliot jäi ilman aikaa Prostin kanssa. Eau Rougessa oli ammottavat kraatterit asvaltissa ja muuallakin rata oli selvästi murentunut.''

Miten kävi jatkon niin siitä lisää seuraavassa osassa poikkeuksellisesti hieman lisäten tuohon alempaan muuhun pääotsikkoon osan numeron vielä kerran kun alkuperäisjutusta muu lyhennettykin osuus olisi tehnyt tästä yksittäisviestistä ehkä aavistuksen turhan pitkän!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
Spa-Francorchampsin 1985 kesäkisan peruutuneen sellaisiin muistoihin tulevassa muistoviestien kerronnassa on päästy viidenteen osaan joten jatketaan siitä heti:

Spa-Francorchamps 1985 Muistojen Outolintu Osa 5

Kilpailu perumisvaarassa Osa 3

''Radan pinta vain huononi päivän mittaan vaikka sillä ei edes ajettukaan. Lopulta Hydrocarilla ajettiin kolmen kuluneimman mutkan ja Eau Rougen sijaan koko radan halki ja laskettiin naurettavasti kokonaan uusi asvaltti:D Pahinta oli, että kolme mutkaa koko Span radasta ei myöskään ollut vahingoittunut millään tavalla koko aikana ennen asvaltin liikkeellelaskua.

Yön yli kuivettunut asvaltti ei ollut mistään kotoisin ja lauantain Vapaa Harjoitus lykkääntyi vielä 15 minuuttia ennen aloitusta. Nyt ajat olivat jo 20-25 sekuntia edellispäivää hitaammat. Elio de Angelis sai session nopeimman ajan. Alboreto liukasteli hengenvaarallisesti ja Nelson Piquet sai kiven visiiriinsä mikä onneksi pysähtyi siihen. Piquet kieltäytyi jyrkästi menemästä kisaan tai edes Viralliseen Harjoitukseen mikäli se ajettaisiin. Virallinen Harjoitus peruttiin lopullisesti minkä jälkeen joko Warm-Up tai perjantain Virallinen Harjoitus määräisi lähtöjärjestyksen.''

Jatkuu seuraavassa osassa nyt ilman muuta osan nimeämistä kerrottavaan juttuun kun alkuperäisen viestin suhteen se olisi ollut sen viimeinen ja siitä siis tulee vielä lyhennyt seuraavaan viestiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
Spa-Francorchampsin 1985 kesäkisan peruutuneen sellaisiin muistoihin tulevassa muistoviestien kerronnassa on päästy loppuun tämän ollessa päätösviesti:

Spa-Francorchamps 1985 Muistojen Outolintu Osa 6

Kilpailu perutaan

''Sanomattakin oli selvää, että vuoden 1984 Dallasin kilpailun pohjalta jo lauantaina oli pakko päättää kilpailun perumisesta tai ajamisesta. John Corsmit pyysi ohjeita Pariisista majailevalta Balestrelta ja Belgian Autoliiton pamppu Guy Ugeaux (Bernien edeltäjän Pierre Ugeuaxin poika.) vakuutti klo 17 Belgian aikaa tapahtuneen peruuntumisen myötä sunnuntain kilpailun tapahtuvan. Span radalla hitaimmillaan vauhtia oli nopealla kierroksella ollut viikonlopun aikana 88,495 kilometriä tunnissa ja suurimmillaan 320 kilometriä.

Keskimäärin noin 166-217,215 kilometrin välistä tuntinopeutta oli ajettu mikä oli reilusti vähemmän kuin keskimäärin Spassa. Span rata kuitenkin murentui murenemistaan ja pian selvää oli, että ainoastaan jalan, pyörällä, moottoripyörällä, henkilöautolla tai korkeintaan F3000-sarjan auton nopeudella Spassa olisi voinut liikkua tai ajaa. Ei missään nimessä 800 hevosvoiman F1-autolla.

Klo 18.45 kilpailun perumisesta alustavasti sovittiin ja klo 19 Belgian aikaa Belgian Grand Prix 1985 oli julistettu muiden sessioiden osalta tuloksettomaksi ja koko kilpailuviikonloppu lopetettiin. Ainutkertaisella tavalla.

Belgian Grand Prix 1985 peruttiin ja kilpailun paikalla nähtiin F3000-sarjan kilpailu johon kaikki katsojat pääsivät puoleen hintaan tai sitä alemmalla lippumaksulla kuin mitä F1-kisan lippu olisi maksanut. Mike Thackwell voitti kilpailun.

Kilpailu oli täynnä ulosajoja, mutta kukaan ei loukkaantunut vakavasti ja varikkokäyntejäkin nähtiin. Toisaalta 400-500 hevosvoiman F3000-autolla pystyi ajamaan varovaisesti Span huonolaatuisella uudella asvaltillakin. Toisaalta taas F3000-sarjan tuomariston toimintaa arvosteltiin ja lajiin haluttiin samat tuomarit kuin F1:ssäkin.

Linjanvedot todellakin olivat kisan aikana järkyttäviä. Suomen Yleisradio oli valmistautunut lähettämään Belgian kilpailun jopa suoranakin TV1:ssä, mutta kilpailun peruunnuttuakin ohjelmapaikalla oli kaiken varalta TV1:n kooste klo 17-17.55 ja Jokisen Juha sai lopulta selostaa sitten F3000-ajoja.''

Sellaisia muistoja siis tarjosi Spa-Francorchampsin viikonloppu kesällä 1985 milloin 2.6.1985 ei sitten F1-kisaa koskaan nähty vaan vasta syksyllä 1985 15.9.1985 virheistä opittuna ja ratakin korjattuna kuten myös uudelleen tarkastettuna ihan ajallaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4433
Laitetaan vielä viime kausi tänne.. Laitetaan sitten näitä vanhempiakin kausia tänne sen jälkeen jossain vaiheessa, ehkä ensi viikolla.

Kausi näytti alkavan Red Bullin ylivoimalla. Näytti siltä, että Red Bull ja Verstappen marssivat helppoon mestaruuteen.

No sitten alkoi Red Bullin sisällä kuohumaan, ja erilaiset tiimin sisäiset taistelut söivät varmasti parasta suorituskykyä.

Newey päätti purkaa sopimuksensa, ja lähti Aston Martinille.

Muut tiimit alkoivat nousta Red Bullin haastajiksi, ja niin McLaren, Ferrari ja Mercedes ottivat useampia GP-voittoja.

McLaren voitti myös valmistajien tittelin.

Mitä mieltä olet, jos Newey olisi jatkanut Red Bullilla, eikä tiimin sisäisiä taisteluita olisi ollut, olisiko Red Bull vienyt myös valmistajien tittelin?

Perez ajoi todella surkeasti, eikä saanut jatkaa. Myös Ricciardo sai potkut kesken kauden. Hänkään ei ollut enää parhaassa vireessään.

Mitä vielä jäi käteen viime kaudesta? Kuka haluaa avata keskustelua?

Alla kauden 2024 season review 🏁:




6084.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4433
Otetaanpa sitten katsasteluun Formula 1-kausi 1996. Nyt mennään sitten sellaiselle alueelle, josta en itse muista kuin pätkiä. Kisoja en vielä tuolloin seurannut, kuin joskus isäukkoni seurassa. Sillä ajatuksella, että ollaan nyt isän kanssa viettämässä aikaa.

Damon Hill oli kärsinyt kaksi kertaa kirvelevän tappion Michael Schumacherille MM-taistelussa. Schumacher oli ollut Hilliä parempi kausina 1994 ja 1995, jolloin Hillin oli tyydyttävä hopeaan.

Kaudesta 1996 tulisi sitten Damon Hillin vuoro voittaa maailmanmestaruus. Hillin tiimikaveri vaihtui Coulthardista "kanadan Jaskaan", eli CART-mestari Jacques Villeneuveen.

Jos seurasit tuolloin lajia, mitä odotit Villeneuvelta? Piditkö häntä Coulthardia parempana kuljettajana?

Michael Schumacher ajoi Ferrarilla ensimmäisen kautensa, ja saavutti heti kolme GP-voittoa. Näin Schumacherista tuli viimeistään jo tässä vaiheessa legenda lajissaan, ellei Benettonilla voitetut mestaruudet jollekin olisi riittäneet tätä todistamaan.

Titteli-taistelusta tuli Hillin ja Villeneuven välinen taistelu.

Villeneuven debyytti-vuosi oli aivan yhtä hyvä, kuin mitä Hamiltonin vastaava tulisi olemaan kaudella 2007.

Suomalaisista Häkkinen ajoi McLarenilla ja Salo Tyrrellillä. Häkkinen saavutti muutamia podium-sijoituksia, Salokin pisteitä.

Oliko teidän mielestänne McLarenin kalusto yhtä hyvä, kuin Ferrarin kalusto kaudella 1996? Tätä olen joskus pohdiskellut.

Benettonin taso ronahti Schumacherin mentyä Ferrarille. Alesi ja Berger eivät olleet kuljettajina Schumacherin tasolla.

Kauden yllätyksestä vastasi Olivier Panis ja Ligier voittamalla Monacossa.

Motä muistoja teillä on kaudesta 1996? Tai jollei suoranaisesti muistoja, mitä olette lukeneet tai katsoneet tästä kaudesta,?

Alla kauden 1996 season review 🏁:


lataus.jpeg
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
977
Ite aloin seuraa F1:stä kai joskus 1989..Sillon tähtinä olivat Senna,Prost ja Mansell..Muistan toki hämärästi Keken menestyksen..
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2567
1996. Tuolloin jännättiin kovasti että onko siitä meidän Mikasta enää kuskiksi Adelaiden onnettomuuden jäljiltä. No kaikkihan tietää miten onnellisesti tämä tarina lopulta päättyi, mutta tuolloin kauden alla epäilyksen varjo oli kova, ja muistaakseni kauden mittaankin oli vähän pelkoa että DC veisi vauhtinsa puolesta ykkösnyrkin paikkaa tallissa - voi olla että tässä kohtaa oma muisti pettää...

Melbournen avauksessa seurattiin Villeneuven näytöstä- Hill oli tässä vaiheessa leimattu monen papereissa menestyjäksi vain hyvän auton ansiosta, eikä tätä leimaa ainakaan vähentänyt se että Kanadan velikulta rykäisi heti paalulle ja johti kisaa aina tekniikan porsimiseen asti - toki ehti silti kakkoseksi.

Sitten oli se Barcelonan kisa josta yksi mies tullaan muistamaan Ferrarinsa ratissa hamaan tulevaisuuteen asti. Ferrari ei varmasti ollut tuolloin huonokaan auto, mutta kaukana Williamsista. Silloin ei harmittanut yhtään, että se oli Schumacher joka voitti - silloin liputettiin Ferrarin puolesta. Ferrailla kun ei ihan hirveästi voitoilla oltu mässäilty muutamaan kauteen.

Ferrarista muistuu myös mieleen se, että taisivat olla ainakin viimeisten joukossa - jollei jopa viimeisiä, jotka 1995 tulleen trendin siivittämänä lopulta vaihtoivat korkeaan nokkaan. Ja voi että kun omaan silmään se oli järkyttävän ruma.

Mitäs muuta - olikos tämä se kausi kun Tyrrell tempoi talvitesteissä aivan kärkiaikoja ja odotukset oli ihan järkyttävän korkealla Salon menestyksen suhteen...ja oliko se sitten niin että tätä tehtiin kevennetyllä autolla ja vähän rataa oikoenkin sponsorien toivossa? Vai olikohan tämä case jo vuotta aiemmin. Ainakin tuolloin 1996 Tyrrellin kylkiin olisi tarra jos toinenkin lisää mahtunut.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2388
Satunnaisesti muistan väijyneeni, sillain semikiinnostuneesti ja osittain, 90-luvulla joitain yksittäisiä kisoja kun isäukko lajia seurasi. Brasiliaa 2000 pidän kuitenkin osaltani varsinaisena lähtöpisteenä, josta intohimoinen seuraaminen alkoi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4433
1996. Tuolloin jännättiin kovasti että onko siitä meidän Mikasta enää kuskiksi Adelaiden onnettomuuden jäljiltä. No kaikkihan tietää miten onnellisesti tämä tarina lopulta päättyi, mutta tuolloin kauden alla epäilyksen varjo oli kova, ja muistaakseni kauden mittaankin oli vähän pelkoa että DC veisi vauhtinsa puolesta ykkösnyrkin paikkaa tallissa - voi olla että tässä kohtaa oma muisti pettää...

Melbournen avauksessa seurattiin Villeneuven näytöstä- Hill oli tässä vaiheessa leimattu monen papereissa menestyjäksi vain hyvän auton ansiosta, eikä tätä leimaa ainakaan vähentänyt se että Kanadan velikulta rykäisi heti paalulle ja johti kisaa aina tekniikan porsimiseen asti - toki ehti silti kakkoseksi.

Sitten oli se Barcelonan kisa josta yksi mies tullaan muistamaan Ferrarinsa ratissa hamaan tulevaisuuteen asti. Ferrari ei varmasti ollut tuolloin huonokaan auto, mutta kaukana Williamsista. Silloin ei harmittanut yhtään, että se oli Schumacher joka voitti - silloin liputettiin Ferrarin puolesta. Ferrailla kun ei ihan hirveästi voitoilla oltu mässäilty muutamaan kauteen.

Ferrarista muistuu myös mieleen se, että taisivat olla ainakin viimeisten joukossa - jollei jopa viimeisiä, jotka 1995 tulleen trendin siivittämänä lopulta vaihtoivat korkeaan nokkaan. Ja voi että kun omaan silmään se oli järkyttävän ruma.

Mitäs muuta - olikos tämä se kausi kun Tyrrell tempoi talvitesteissä aivan kärkiaikoja ja odotukset oli ihan järkyttävän korkealla Salon menestyksen suhteen...ja oliko se sitten niin että tätä tehtiin kevennetyllä autolla ja vähän rataa oikoenkin sponsorien toivossa? Vai olikohan tämä case jo vuotta aiemmin. Ainakin tuolloin 1996 Tyrrellin kylkiin olisi tarra jos toinenkin lisää mahtunut.
Schumacher teki kyllä "taikoja" kauden 1996 Ferrarilla. Muistan lukeneeni Irvinen ihmetelleen, että miten Schumacher pystyy tällä autolla voittamaan kisoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15073
Schumacher teki kyllä "taikoja" kauden 1996 Ferrarilla. Muistan lukeneeni Irvinen ihmetelleen, että miten Schumacher pystyy tällä autolla voittamaan kisoja.
Toisaalta Irvine aloitti kaikkea vasten paremmin Ferrari-uransa kuin Schumacher.

Schumi joutui myös hieman odottamaan menestyksen tuloa sellaisenaan La Famiglialla silloin.
 
Ylös