Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Nyt, kun uudet autot ajavat testejään, niin voisi hieman verrata menneiden aikojen F1-autoja nykypäivän autoihin.

Koossahan on tapahtunut iso muutos.

Alla vertailussa Jos Verstappenin kauden 1995 Simtek, ja Max Verstappenin nykypäivän Red Bull.

FB_IMG_1740514711378.jpg

Alempana kuvassa voi vielä nähdä, miten F1-autot olivat 1990-luvun alusta aina 2000-luvun alkuun käytännössä saman kokoisia.

Vasta kaudella 2010 autot alkoivat kasvamaan huomattavasti.

Onko mielestäsi enää paluuta pienempiin F1-autoihin?

fq7ifeizzpu81.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Nyt, kun uudet autot ajavat testejään, niin voisi hieman verrata menneiden aikojen F1-autoja nykypäivän autoihin.

Koossahan on tapahtunut iso muutos.

Alla vertailussa Jos Verstappenin kauden 1995 Simtek, ja Max Verstappenin nykypäivän Red Bull.

Näytä liitetiedosto 5753

Alempana kuvassa voi vielä nähdä, miten F1-autot olivat 1990-luvun alusta aina 2000-luvun alkuun käytännössä saman kokoisia.

Vasta kaudella 2010 autot alkoivat kasvamaan huomattavasti.

Onko mielestäsi enää paluuta pienempiin F1-autoihin?

Näytä liitetiedosto 5754
Voi hyvinkin olla paluuta mikäli erilaisia tiettyjä lisäosia autoista/automalleista otetaan pois ja varsinkin mahdollista polttoainetankkia pienennetään entisestään tai tulevat välitankkaukset takaisin.

Autoja/automalleja ollaan kai uusien sääntöjen tullessa ennen pitkää niin kaventamassa jälleen ja sitä kautta mahdollisesti autot lyhentyvät jonkin verran tai sitten eivät.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9385
Nykyiset tankit taitavat olla aika lähellä V10-aikojen loppuvuosien tankkeja. Ne autot kuluttivat polttoainetta huomattavasti enemmän kuin nykyiset turbohybridit, ja aika usein ajettiin 2/3 ennen stoppia silloin, kun niitä tehtiin vain yksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Formula 1-kausi 1983 muistetaan brasilialaisen Nelson Piquetin toisesta maailmanmestaruudesta.

Ferrari puolestaan voitti valmistajien maailmanmestaruuden täysin ranskalaisella kuljettaja-kaksikolla; Patrick Tambay ja Rene Arnoux oli kaksikko tuolloin.

Seuraavan kerran Ferrari olisi valmistajien maailmanmestari vasta kaudella 1999, jolloin myös suomalainen Mika Salo ajaisi tiimissä.

Keke Rosberg oli myös kaudella hyvässä vauhdissa, hän ajoi Monacon GP:n voittoon näyttävällä ajolla.

Mitä sinä haluaisit nostaa esille kaudesta 1983?

Alla F1-kauden 1983 season review 🏁:


51ZCmUExseL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5810
Voi hyvinkin olla paluuta mikäli erilaisia tiettyjä lisäosia autoista/automalleista otetaan pois ja varsinkin mahdollista polttoainetankkia pienennetään entisestään tai tulevat välitankkaukset takaisin.

Autoja/automalleja ollaan kai uusien sääntöjen tullessa ennen pitkää niin kaventamassa jälleen ja sitä kautta mahdollisesti autot lyhentyvät jonkin verran tai sitten eivät.
Jos tila pienenee leveyssuunnassa, niin sitten ainoa tapa saada lisää tilaa on kasvattaa pituutta. Nykyiset hybridiroippeet alkavat kyllä olla niin pieniä, että voisikohan autoja vaan pakottaa kohti vanhoja mittoja... Voihan ne roippeet pakata myös päällekäin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
848
Mitä sinä haluaisit nostaa esille kaudesta 1983?
Piquetn mestaruus tuli autolla, joka ei ollut kauden paras. Ferrari ja Renault olivat molemmat parempia ja Prost sekä Arnoux myös keskeyttivät harvemmin kuin Piquet. Sen sijaan Brabham oli minusta kaunein. Hävytön Bemarin koneen ympärille rakennettu hoikka ohjus isolla takasiivellä.

Keke oli uskomattoman kovassa vedossa ja uskomattomalla itseluottamuksella varsinkin alkukaudesta. Ilman Brasilian hylkäystä ja Long Beachin kolarointia hän olisi ollut lähempänä kärkikolmikkoa. Loppukaudesta Williamsilla ei enää ehtinyt muiden vauhtiin. Viimeiseen kisaan vihdoin tuli kauan kaivattu turbomoottori.

Prostilla oli kilpailukykyinen auto ja selkeä johto vielä Itävallan jälkeen, mutta niin vain Piquet kampesi ohi. Herrojen nahistelu Hollannissa nosti vielä Arnouxn mestaruustoiveetkin korkealle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Piquetn mestaruus tuli autolla, joka ei ollut kauden paras. Ferrari ja Renault olivat molemmat parempia ja Prost sekä Arnoux myös keskeyttivät harvemmin kuin Piquet. Sen sijaan Brabham oli minusta kaunein. Hävytön Bemarin koneen ympärille rakennettu hoikka ohjus isolla takasiivellä.

Keke oli uskomattoman kovassa vedossa ja uskomattomalla itseluottamuksella varsinkin alkukaudesta. Ilman Brasilian hylkäystä ja Long Beachin kolarointia hän olisi ollut lähempänä kärkikolmikkoa. Loppukaudesta Williamsilla ei enää ehtinyt muiden vauhtiin. Viimeiseen kisaan vihdoin tuli kauan kaivattu turbomoottori.

Prostilla oli kilpailukykyinen auto ja selkeä johto vielä Itävallan jälkeen, mutta niin vain Piquet kampesi ohi. Herrojen nahistelu Hollannissa nosti vielä Arnouxn mestaruustoiveetkin korkealle.
Mikähän mahtoi olla syynä, että Ferrari ei onnistunut voittamaan kuljettajien maailmanmestaruutta kaudella 1983, vaikka valmistajien puolella maailmanmestaruus tulikin?

Ilmeisesti Ferrari oli kuitenkin autona paras kokonaisuudessa.

Vaikka BMW ei saavuttanut myöhemmin 2000-luvulla Williamsin ja Sauberin kanssa maailmanmestaruuksia, GP-voittoja tosin silloinkin, niin Brabhamin kanssa tuli kuljettajien maailmanmestaruus kaudella 1983.

Niinkuin totesitkin, Brabhamin auto oli erittäin kaunis ja tyylikäs.

Nelson_Piquet_driving_Brabham_BT52_2013_Goodwood_Festival_of_Speed.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Kausi 1982 muistetaan suomalaisittain kautena, jolloin vihdoinkin Formula 1-maailmanmestaruuden voitti suomalainen kuljettaja.

Kausi on siis yksi neljästä kaudesta, jolloin suomalainen kuljettaja oli kauden paras (muut kaudet tietysti 1998, 1999 ja 2007).

Kausi muistetaan myös tasaisuudestaan, nimittäin ysitoista eri kuljettajaa seitsemästä eri tiimistä voitti kilpailun kauden aikana, eikä yksikään kuljettaja voittanut enempää kuin kahdesti.

Kilpailun tasaisuudesta kertoo myös se, että kilpailuissa nähtiin myös yhdeksän eri voittajaa yhdeksässä peräkkäisessä kilpailussa Monacon Grand Prixista Sveitsin GP:hen.

Valitettavasti kauden aikana nähtiin myös kaksi kuolemantapausta, sillä Kanadalainen Gilles Villeneuve kuoli Belgian Zolderin aika-ajossa, ja italialainen lahjakkuus puolestaan kuoli Kanadan Montrealin starttikolarissa.

Kausi oli harvoista kausista, jolloin maailmanmestaruus meni vasta neljänneksi parhaan tiimin kuljettajalle, sillä Keke Rosbergin Williams sijoittui valmistajien sarjassa vasta neljänneksi Ferrarin, Renaultin ja McLarenin jälkeen.

Mitä muistoja sinulla on kaudesta? Tai jollei suoranaisia muistoja, niin mitä pointteja haluat kaudesta nostaa ylös?

Alla F1-kauden 1982 season review 🏁:


2_4615_e.jpg71HMQEN42NL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Formula 1 kauden avauskisa lähestyy kovaa vauhtia. Odotukset tulevasta kaudesta ovat korkealla.

Mutta mitkä kauden aloitus-GP:t historian varrelta ovat jääneet teille mieleen?

F1-sometili on laatinut puolen tunnin videon joistakin kauden avauskisoista.

Alla linkki siihen🏁:

https://x.com/F1/status/1896942711032394228?s=19

 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2408
2002 Australia jäänyt lähtökolarin takia mieleen. Toki myös Kimin ensimmäisestä podiumista sekä Salon kuudennesta sijasta Toyotan debyytissä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Kumpi Kimi Räikkösen Melbournen voitoista oli itsellesi se mieluisampi, kauden 2007 voitto Ferrarilla, vaiko kauden 2013 voitto Lotuksella?

Melbourne oli muutenkin Kimille hyvä paikka. Tulihan sieltä kahden GP-voiton lisäksi podiumit kausina 2002, 2003, 2006 ja 2018.

Kauden 2007 kisa🏁

Kauden 2013 kisa🏁
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1981
Sijainti
Vyborg
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 15 vuotta Schumacherin paluusta formuloihin Mercedeksen tallissa joka oli erittäin merkittävä ja seurattu juttu silloin.
Muistan kun odotukset olivat Schumacherin paluun kohtaan suuret olihan kyseessä kuski joka oli rikkonut kaikki sen ajan ennätykset.
Itse Schumacherin paluu ei sujunut odotusten mukaisesti vaan tuloksina olivat kolmen vuoden aikana yksi palkintopalli sija Valenciassa 2012 ja paaluaika Monacossa 2012, Nicolle Schumacher ei pärjännyt yllättäen ollenkaan vaan jäi tallikaverinsa selvästi varjoon 2010-2012 pisteissä. Sattumaa ei tämä tappio ollut vaan Nico Rosberg voitti muutama kausi myöhemmin maailmanmestaruuden Lewistä vastaan 2016 Mercedeksellä.
Vaikka itse paluu ei mennytkään hyvin niin oli silti mukava Schumacherin edesottamuksia seurata, koska hän oli vanhan ajan kuskin ajoilta aloittanut eli 90-luvun alussa.
Itselläni on jäänyt Kanada 2011 kisa jossa vaikeissa olosuhteissa Michael onnistui ajamaan 4 maaliin hienosti ja käytti kokemustaan hyödykseen kisan aikana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 15 vuotta Schumacherin paluusta formuloihin Mercedeksen tallissa joka oli erittäin merkittävä ja seurattu juttu silloin.
Muistan kun odotukset olivat Schumacherin paluun kohtaan suuret olihan kyseessä kuski joka oli rikkonut kaikki sen ajan ennätykset.
Itse Schumacherin paluu ei sujunut odotusten mukaisesti vaan tuloksina olivat kolmen vuoden aikana yksi palkintopalli sija Valenciassa 2012 ja paaluaika Monacossa 2012, Nicolle Schumacher ei pärjännyt yllättäen ollenkaan vaan jäi tallikaverinsa selvästi varjoon 2010-2012 pisteissä. Sattumaa ei tämä tappio ollut vaan Nico Rosberg voitti muutama kausi myöhemmin maailmanmestaruuden Lewistä vastaan 2016 Mercedeksellä.
Vaikka itse paluu ei mennytkään hyvin niin oli silti mukava Schumacherin edesottamuksia seurata, koska hän oli vanhan ajan kuskin ajoilta aloittanut eli 90-luvun alussa.
Itselläni on jäänyt Kanada 2011 kisa jossa vaikeissa olosuhteissa Michael onnistui ajamaan 4 maaliin hienosti ja käytti kokemustaan hyödykseen kisan aikana.
Mikähän mahtoi olla syynä siihen, ettei Michael Schumacher onnistunut Mercedeksellä niin hyvin kuin Benettonilla ja Ferrarilla?

Itse muistan odottaneeni Schumacherin paluuta innolla, ja laitoin odotukset korkealle. Olihan tiimillä edellisellä kaudella Brawn GP-nimellä voitettu maailmanmestaruudet sekä kuljettajien että valmistajien puolella.

Nyt sitten siihen päälle Mercedeksen vahva tuki ja tehdastiimin status.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
115
Mikähän mahtoi olla syynä siihen, ettei Michael Schumacher onnistunut Mercedeksellä niin hyvin kuin Benettonilla ja Ferrarilla?

Itse muistan odottaneeni Schumacherin paluuta innolla, ja laitoin odotukset korkealle. Olihan tiimillä edellisellä kaudella Brawn GP-nimellä voitettu maailmanmestaruudet sekä kuljettajien että valmistajien puolella.

Nyt sitten siihen päälle Mercedeksen vahva tuki ja tehdastiimin status.
Varmaan ikä, useamman vuoden kilpailutauko ja se, että säännöt olivat muuttuneet hänen poissaolonsa aikana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Tällä viikolla pitkä talvitauko on vihdoin ohi, ja kauan odotettu F1-kausi vuosimallia 2025 starttaa Australian Melbournessa Albert Parkin legendaarisella katuradalla.

Täällä on nähty joitain hienoja kisoja historian aikana, ja myös suomalaiset ovat menestyneet hyvin Australiassa.

Keke Rosberg voitti Adelaidessa vuonna 1985, Mika Häkkinen Melbournessa 1998, Kimi Räikkönen voitti Melbournessa 2007 ja 2013, ja Valtteri Bottas voitti puolestaan kaudella 2019.

Keken poika Nico pärjäsi myös hyvin Australiassa voittaen kausina 2014 ja 2016 Melbournessa.

Mikä on itsellesi paras muistosi Australiassa ajetuista kisoista? Laittakaapa omia muistojanne tulemaan🏁.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Kauden 1998 Australian GP Melbournerna oli McLarenin näytöstä. Oli suorastaan murskaavaa ylivoimaa kahden McLaren-kuljettajan, Mika Häkkisen ja David Coulthardin, ajo.

Kolmanneksi ajanut Williamsin Heinz-Harald Frentzen oli peräti kierroksen kärjestä jäänyt.

Kaikesta siis näki, että hallitseva maailmanmestari-tiimi oli epäonnistunut auton suunnittelussa. McLaren taas oli siinä onnistunut.

Kausi lupaili McLarenin ylivoimaa, mutta muutaman GP:n jälkeen Ferrari oli ottanut McLarenin etumatkaa roimasti kiinni, ja noussut rinnalle. Kaudesta tulikin lopulta eeppisen hieno taistelu Häkkisen ja Schumacherin välillä, sekä McLarenin ja Ferrarin välillä.

Alla Melbournen kisan vuosimallia 1998 parhaat palat🏁


LB-hakkinen-melbourne-98.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Kun Adrian Newey on nyt yksi lajin historian suurimpia suunnittelijoita, niin laitetaan kysymys tulille pitkästä aikaa asiaan liittyen🔥.

Eli kenestä kuljettajasta on kyse; kyseinen kuljettaja ajoi Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla urallaan F1:ssä peräti kolmessa eri tiimissä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4031
Kun Adrian Newey on nyt yksi lajin historian suurimpia suunnittelijoita, niin laitetaan kysymys tulille pitkästä aikaa asiaan liittyen🔥.

Eli kenestä kuljettajasta on kyse; kyseinen kuljettaja ajoi Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla urallaan F1:ssä peräti kolmessa eri tiimissä.
Veikkaan skotti David Coulthardia.
 
Ylös