Japani on automaailman jättiläinen, mutta osaksi F1-sarjaa maa juurrutti asemansa verrattain myöhään.
Ensimmäisen kerran formula ykköset kilpailivat Japanissa jo 1976, jolloin kausi päättyi Fujin moottoriradalla. Kilpailu muistetaan
James Huntin ja
Niki Laudan legendaarisen mittelön viimeisenä lukuna.
Kuoleman porteilta takaisin F1-sarjaan palannut Lauda johti MM-sarjaa pisteen erolla Huntiin ennen kurjissa sadeolosuhteissa ajettua Japanin osakilpailua. Lauda kurvasi Ferrarinsa varikolle kisan alkuhetkillä kieltäytyen riskeeraamasta henkeään vaativissa olosuhteissa.
Hunt oli matkalla helppoon mestaruuteen, kunnes rengasrikko iski vain muutama kierros ennen maalia. Varikkokäynnin jälkeen britti ajoi kuin hurmiossa nostaen itsensä kolmanneksi ja yhden pisteen erolla maailmanmestariksi.
Fujissa kisattiin myös seuraavana vuonna.
Gilles Villeneuve ja
Ronnie Peterson kolaroivat kilpailussa, onnettomuudessa sai surmansa kaksi katsojaa. Sen jälkeen Japanin GP hiipui pois kalenterista.
Paluu koitti 1987, kun vahvasti lajiin panostanut Honda toi omistamansa Suzukan osaksi F1-sirkusta. Japanin GP on ajettu sen jälkeen Japanissa joka vuosi. 2007 ja 2008 kisa käytiin uusiksi muokatulla Fujin radalla, jonka omisti tuolloin Hondan kilpailija Toyota.
Suzukan radan profiili on erikoinen, sillä se muistuttaa numeroa 8. Rata ylittää itsensä sillalla juuri ennen legendaarista 130R-mutkaa.
Suomalaisittain Suzukan rata on tarjonnut monta ikimuistoista hetkeä.
Mika Häkkinen ratkaisi radalla maailmanmestaruudet itselleen 1998 ja 1999. Vuonna 2000 hän oli häviävänä osapuolena
Michael Schumacherille. Häkkinen ajoi radalla uransa viimeisen F1-startin 2001. Suzukassa mies nappasi myös F1-uransa ensimmäisen palkintokorokesijan. Vuosi oli 1993, rinnalla F1-legendat
Ayrton Senna ja
Alain Prost.
Kaksikko otti Suzukassa yhteen kaksi kertaa ikimuistoisella tavalla. Sekä kaudella 1989 että 1990 maailmanmestaruus ratkesi keskinäisen kolarin seurauksena.
Kaudella 1994 Japanin GP:ssä nähtiin ensimmäistä kertaa peräti kolme sinivalkoista kuljettajaa, kun Häkkisen lisäksi myös
JJ Lehto ja
Mika Salo osallistuivat kilpailuun.
Japanin GP on ajettu aina loppuvuodesta, joten sillä on ollut oma näkyvä roolinsa maailmanmestaruuksien näyttämöinä. Titteli radalla on ratkennut peräti 11 kertaa, edellisen kerran 2011. Tuolloin
Sebastian Vettel varmisti uransa toisen maailmanmestaruuden.
Kauden 2014 kilpailussa
Jules Bianchi ajoi
Adrian Sutilin autoa siirtämässä olleen traktorin kylkeen kovassa vauhdissa. Vakavia vammoja saanut ranskalainen menehtyi seuraavan vuoden kesällä tulematta koskaan tajuihinsa.
Michael Schumacher on voittanut Japanissa peräti kuuteen otteeseen. Nykykuljettajista eniten ykkössijoja on
Lewis Hamiltonilla, viisi kappaletta.
Suomalaisista Häkkisen kahden voiton lisäksi myös
Kimi Räikkönen ja
Valtteri Bottas ovat juhlineet Japanissa. Jäämies oli ykkönen kauden 2005 kilpailussa. Joukon takaa voittoon viimeisellä kierroksella nousseen Räikkösen ykkössija on kiistatta suomalaisen uran yksi komeimmista.
Bottas ajoi vuonna 2019 komeasti voittoon lähdettyään kisaan kolmannesta lähtöruudusta.
Häkkinen nousi Suzukassa podiumille kaikkiaan kuusi kertaa, Räikköselle palkintokorokesijoja kertyi viisi. Bottas pokkasi vuonna 2018 ensimmäisen podiumin Japanissa oltuaan toinen.
Vuosien 2020 ja 2021 kisat jouduttin perumaan koronapandemian takia. Viimeiset kolme Japanin GP:tä on voittanut
Max Verstappen.
--lähdeSuomif1.com
Suzukan kisa 1998:
Suzukan kisa 1999:
Kumpi Häkkisen Mikan Suzukan voitoista herätti sinussa suuremmat riemun kiljahdukset? Entä kumpi voittona se makeampi?
