Jean Alesin uraa tosiaan on monta kertaa miettinyt näin jälkikäteen kuten osin ihan ajoaikoinakin.
Hänellä ja Mika Salolla oli muun muassa ainakin yksi yhteinen piirre!
Toki jokunen kappale kaikkiaan niitä on, mutta ainakin yksi oli heidän edustusmaidensa suosikkijuttu:
Siinä missä Mika Salo, Sauberille meno ja Ruutulippu tuntuivat aina juttuaiheiltaan olevan synonyymiluokkaa kerran vuosina 1994-1999 ennen kuin suomalainen sinne milloin meni mitä nyt ehkä näkyvimmin siinä Jerezin 1997 Ruutulipun aikoihin sitä puhetta muistetummin oli Suomessa niin Ranskassa Jean Alesi, Alain Prost ja Prost-talliin meno oli suurin piirtein toinen 'suosikkitarina' mitä siihen kaikkeen tuli!
Yhteistä oli molemmille tarinoille se, että ne sitten kuitenkin epäonnistuivat ja näillä oli myrkyttävä vaikutuksensa molempien kuljettajien uraan ja suhtautumiseen radalla.
Alesista puhuen ainakin toteutuneesti se ainoa oikea aika mennä Prostille koskaan olisi ollut Olivier Panisin tallikaveriksi silloin heti ihan tallin alkumetreillä kun voitiin vielä hyötyä päättyvästä Ligieristä ja sen kehitystyöstä automalleineen päivineen.
Huolimatta niin paljon kuin Flavio Briatore ennen pitkää syytteli, ruikutti ja ripitti Alesia ranskalaisen tavoista ja virheistä vuoden 1996 Benetton-vuoden suhteen niin suurista uhkauksista puhuen sitten lopulta kuitenkin Briatore ei suostunut päästämään vuotta 1997 koskien ennenaikaisesti Alesia Prostille tai muuhunkaan talliin vaan piti hänet sitten Benettonilla molemmille eli kuljettajalle ja tallipäälliköille huonoin seurauksin.
Muu murhe kai vähän myöhemmin Alesille Prostille menemättömyydessä tuntui olevan erinäiset muut tarjoukset, muiden tallien lupaamat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista (Sauber.) ja sitten tietysti kun Prost-talli oli vielä silloisin oletuksin periaatteessa ongelmistaan huolimatta eräällä tavalla rakentuva talli.
Vahinko vain, että Alain Prostilla taisi olla tallipäällikkönä vähän turhan aikainen tulo sellaisenaan sellaiseksi ja sitten oli niitä luonnejuttuja oman maansa ihmisten suuntaan.
Alesin osalta tosiaan kun noita Ranskan, Italian tai Espanjan median ja lehtien ajouran aikaisia F1-juttuja on seurannut tai joskus lukenut uudelleen ja mitä niitä itsekin muistaa niin niissä oli monta eri mielenkiintoista käännettä ja tifosojenkin keskellä oli monta 'koulukuntaa' jotka olisivat halunneet Alesinkin nähdä vielä kerran Ferrarilla tavalla tai toisella!
Osa tifosoista oli melko pöyristyneitä kun jopa Michael Schumacher suostui eräissä vaiheissaan lientymään Alesin päästöön mukaan Ferrarille, mutta tallipäällikkö Jean Todt sitten levottomuuksia peläten rauhalliseen Ferrarin johtajuutensa ajan ympäristöönsä tai pikkumaisuuksiaan kielsi Alesin tulon Ferrarille oikeastaan enää ikinä uudelleen.
Tietysti vähäistä vierastusta oli aina siinä, että Alesi oli verraten tulisieluinen ja etenkin Todtin edeltäjän Claudio 'Lohikäärme' Lombardin ajan kuljettaja vielä sitäkin enemmän tulisieluisen pomonsa 'suosikkipoikana' milloin muulla varikolla oli kestämistä näissä kahdessa toisistaan pitävässä ja samalla suurin piirtein toistensa kurkuissa kiinni olevissa hurjapäässä vuosina 1991-1993 enemmän kuin tarpeeksi!
Milloin asiat sitten menivät Alesin ja Todtin osalta vikaan niin:
Siltojen palamisen ikään kuin nähtiin johtuvan nimenomaan vuosista 1993-1995 milloin Alesi oli Ferrarilla ja menetti vuoden 1996 jatkosopimuksen kuohuttavissa oloissa milloin minkäkin julkisuudessa mainitun syyn takia. Välillä joissakin piireissä Schuminkin sanottiin tuolloin olleen kielteisempi pitämään Alesia Ferrarilla, mutta Gerhard Berger olisi kelvannut hänelle tallikaveriksi.
Kielteisyys Alesin jäämisestä Ferrarille arveltiin tietysti huhupiireissä johtuvan liiasta kilpailukyvystä ja haasteesta Schumille kun Alesi oli kyennyt ongelmistaan ja keskeytyksistä huolimatta varsinkin vuonna 1995 ajamaan useita näyttäviä taisteluja saksalaista vastaan!
Mitä Bergeriin tulee niin:
Berger kiitti luottamuksesta niin tuolloin vuodeksi 1996 ja varsinkin periaatteessa vuosina 1998-2000 milloin missäkin yhteydessä puhuttuna, mutta tosiaan ei jo kertaalleen lopetettuaan uransa ja oltuaan vielä vastoin sopimustaan Benettonilla vuonna 1998 testikuljettajana enää vain ei mennyt ajamaan vuodeksi 1999 tai vuodeksi 2000 Ferrarille vielä kerran vaan pysyi lopettaneena. Toisaalta Berger oli seurannut Benettonille Alesia ja hetken näytti siltä, että Berger seuraisi Alesia jopa Sauberille 1998.
Toki tuo polku meni tukkoon nopeasti kun Berger halusi ajaa lähinnä enää testiä ja muutoin riittävän houkuttimen valossa siis ehkä vielä Benettonia, mutta sitäkin lopullisemmin vain Ferraria huipputallina.
Ja ilman muuta tietysti Flavio Briatore hääri kulisseissa ja oli kielteinen huippukuskiensa menosta Ferrarille millään hintaa!