Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5007
Eilen tuli kuluneeksi 30 vuotta vuoden 1995 Japanin Grand Prixistä Suzukasta. Michael Schumacher hallitsi kisapäivää paalupaikalla ja kisan nopeimmalla kierroksella kuten voitollakin.

Merkkimestaruuskin meni enemmän tai vähemmän Benettonille. Suomen Mika Häkkiselle synkimmillään tämä olisi voinut olla uran ja elämän viimeinen palkintosijoitus vähän toisessa historiassa. Toinen sija olisi ajankohtaan ollut hyvä, mutta murheellinen tilanne sitten toisessa historiassa kun muiden mahdollisten suomalaisehdokkaiden menestymisestä edes ajatuksella huipputallissa myöhemmin ei olisi ollut samalla kertaa takeita ja paikatkin tuntuivat kovin täysiltä tuolloin.

Olihan toki Mika Salo ja JJ Lehto, mutta siihen se periaatteessa jäi ja JJ oli lisäksi lähinnä Mercedeksen moottoritestaaja joten siitä edes ajatuksella aiempaa suoraa jatkumoa uudestaan F1:siin nyt McLarenille olisi ollut melkoisenkin viime hetken vetäisy tavallaan.

Varsinkin kun Ron Dennis mietti lähinnä vain Alain Prostia tai Jan Magnussenia ajamaan. Toki ilman muuta myös Mclarenin välitön kakkoskuski Mark Blundell jatkolla vielä kerran tai jopa entinen myös tuttu nimi eli Martin Brundle tietysti vapaana olisi ollut hetken verran käyttöön.

Tämä siis mikäli Mikalle olisi sattunut jotain tai hän olisi kyllästynyt McLarenin ongelmiin joita varsinkin vuonna 1995 riitti enemmän kuin tuskaksi asti ja ei ne helpottaneet vuonna 1996 ainakaan vielä ihan aluksi tai se oli paikallaan pysyttelevää tavallaan sen paremman suoritustason nimissä.

Toki tuolloin kaikkea mitä Adelaidessa tulisi tapahtumaan niin ei voinut tietää. Toki McLarenin vauhtia ja koko sitä hommaa ihmeteltiin huonouteen nähden eli mikä kaikki meni Suzukassa hieman Monzan tapaan onnistuen nappiin, mutta suurin osa kaudesta oli mennyt pieleen?

Johnny Herbert olikin kolmas täydentäen palkintokolmikon.

Eddie Irvine oli neljäs, Olivier Panis oli viides ja Suomen menestystä täydensi tietenkin Suzukaan 1995 Mika Salo olemalla kuudes ja viimeinen pistemies seiskapaikan Blundellin edellä vähän vaihtelevasti vailla mitään eroa aina 1,6 sekuntiin asti ruutulipulla vähän sen mukaan, että mitä muistelua tai ajanottotilannetta oli uskominen!

Kierroksella kun molemmat olivat jääneet kärjestä ja Salo tosiaan sai kiittää onneaan, että Blundell lähti niin surkeasta lähtöruudusta kuin lähti eli ruudusta 23 joten kisa oli niiltäkin kanteilta pisteiden suhteen pilalla tai aikaa pisteajoon ja parempaan kului liikaa.

Häkkisenkin osalta tärkeää Suzukan riemupäivässä oli olla kolmosruudusta lähtijä.

Jean Alesille välillä Suzuka 1995 tuntui olevan se uran paras muu kisa tavallaan ikään kuin Nürburgringin 1995 tapaan vuonna 1995 ennen kuin ranskalainen taas kerran murheellisesti keskeytti. Ja tietenkin unohtaen Montrealin 1995 uran ainoan voiton lopulta!

Vuodeksi 1995 F1:n Virallinen Lähettäjä eli Roland 'Rolle' Bruynseraede kohahdutti jälleen uransa toiseksi viimeisessä lajin lähettäjäpuolen tehtäväkisassaan kun hän ei Lusikkamutkan liukkauden vuoksi suostunut jälleen vahvasti tunnetun turva-autokielteisenä henkilönä sitä turva-autoa kerta kaikkiaan lähettämään radalle kisapäivänä. Tästä sitten kärsi moni kuljettaja kisapäivänä tai keskeytti kun se kyseinen mutka vain kerta kaikkiaan pysyi märkänä kuivumatta muun radan kuivuttua.

Välillä jopa vaikka maailmanmestaruudesta ei voinut vuodeksi 1995 puhua niin Damon Hillille Suzuka 1995 saattoi olla suhteessa myrkyllisin kilpailukykyisin päivä koko hänen urallaan.

Ja kaikkea tuota herjailua vasten sinä vuonna ja kisapaikkaa kohtaan mutkien kautta oli ollut vaihtelevaa sankarista narriksi ja sieltä ylöspäin nousua kun Suzukassa 1996 hän tulisi olemaan maailmanmestari!

Paljon muistoja muistakin Suzukan kisoista riittäisi. Muun muassa 37 vuotta on kulunut Ayrton Sennan ensimmäisestä maailmanmestaruudestakin tänään. Tuossa kisassa Senna hallitsi viikonloppua kuten Schumi Suzukaan 1995 saamalla kaiken eli paalupaikan, kisan nopeimman kierroksen kuin voitonkin Alain Prostin ollessa toinen, Thierry Boutsenin ollessa kolmas täydentäen palkintokolmikon, Gerhard Bergerin ollessa neljäs, Alessandro Sandro Nanninin ollessa viides ja Riccardo Patresen ollessa kuudes ja viimeinen pistemies.
Tuossa Japanin GP:ssä 1995 sattui muistaakseni sellainen erikoinen sattuma, että kummatkin Williamsit Damon Hill ja David Coulthard ajoivat ulos samassa paikassa. Ja olikos miltei perättäisillä kierroksilla?
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2027
Sijainti
Vyborg
Suzukassa 95 Häkkinen ajoi todella hyvän kisan ajamalla hienosti kakkoseksi autolla joka oli hyvin epäluotettava sinä vuonna. Mikan Suzuka 95 suoritus on jäänyt muiden suoritusten varjoon mielestäni.
Schumi puolestaan ajoi tuttuun tapaan hienon suorituksen voittamalla näyttävästi 95 Suzukassa benettonilla. Alesi ajoi kanssa hyvän kisan kolmoseksi. Hillille tuli nolo keskeytys kyseisessä kisassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5007
Suzukassa 95 Häkkinen ajoi todella hyvän kisan ajamalla hienosti kakkoseksi autolla joka oli hyvin epäluotettava sinä vuonna. Mikan Suzuka 95 suoritus on jäänyt muiden suoritusten varjoon mielestäni.
Schumi puolestaan ajoi tuttuun tapaan hienon suorituksen voittamalla näyttävästi 95 Suzukassa benettonilla. Alesi ajoi kanssa hyvän kisan kolmoseksi. Hillille tuli nolo keskeytys kyseisessä kisassa.
Häkkinen oli aina oikeastaan Suzukassa loistava. Kuusi podiumia Suzukasta, mukaanlukien GP-voitot vuosina 1998 ja 1999.

Myös uran ensimmäinen podium Häkkinen saavutti Suzukassa vuonna 1993.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15739
Suzukassa 95 Häkkinen ajoi todella hyvän kisan ajamalla hienosti kakkoseksi autolla joka oli hyvin epäluotettava sinä vuonna. Mikan Suzuka 95 suoritus on jäänyt muiden suoritusten varjoon mielestäni.
Schumi puolestaan ajoi tuttuun tapaan hienon suorituksen voittamalla näyttävästi 95 Suzukassa benettonilla. Alesi ajoi kanssa hyvän kisan kolmoseksi. Hillille tuli nolo keskeytys kyseisessä kisassa.
Nyt meni vuosi väärin.

Suzukassa 1995 Alesi tunnetusti keskeytti ehkä vuoden 1995 suhteellisesti puhuen hienoimman ajon jälkeen.

Suzukassa 1994 sadekisassa Alesi sen sijaan kyllä ajoi kolmanneksi mitä nyt oikeastaan olisi menettänyt sen sijan todella viime hetkellä Nigel Mansellille, mutta tuolloin oli tietysti nk. Yhteisaikakilpailujen Sääntö voimassa vuosien 1981-1994 ajan tavan mukaisesti punaisten lippujen kisoissa.

Mansell kun radalla oli kolmas, mutta jäi tosiaan sitten oltuaan tietysti hyvin pitkään olleen taistelun nimissä sitten kuitenkin neljänneksi lopputuloksiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15739
Jean Alesin uraa tosiaan on monta kertaa miettinyt näin jälkikäteen kuten osin ihan ajoaikoinakin.

Hänellä ja Mika Salolla oli muun muassa ainakin yksi yhteinen piirre!

Toki jokunen kappale kaikkiaan niitä on, mutta ainakin yksi oli heidän edustusmaidensa suosikkijuttu:

Siinä missä Mika Salo, Sauberille meno ja Ruutulippu tuntuivat aina juttuaiheiltaan olevan synonyymiluokkaa kerran vuosina 1994-1999 ennen kuin suomalainen sinne milloin meni mitä nyt ehkä näkyvimmin siinä Jerezin 1997 Ruutulipun aikoihin sitä puhetta muistetummin oli Suomessa niin Ranskassa Jean Alesi, Alain Prost ja Prost-talliin meno oli suurin piirtein toinen 'suosikkitarina' mitä siihen kaikkeen tuli!

Yhteistä oli molemmille tarinoille se, että ne sitten kuitenkin epäonnistuivat ja näillä oli myrkyttävä vaikutuksensa molempien kuljettajien uraan ja suhtautumiseen radalla.

Alesista puhuen ainakin toteutuneesti se ainoa oikea aika mennä Prostille koskaan olisi ollut Olivier Panisin tallikaveriksi silloin heti ihan tallin alkumetreillä kun voitiin vielä hyötyä päättyvästä Ligieristä ja sen kehitystyöstä automalleineen päivineen.

Huolimatta niin paljon kuin Flavio Briatore ennen pitkää syytteli, ruikutti ja ripitti Alesia ranskalaisen tavoista ja virheistä vuoden 1996 Benetton-vuoden suhteen niin suurista uhkauksista puhuen sitten lopulta kuitenkin Briatore ei suostunut päästämään vuotta 1997 koskien ennenaikaisesti Alesia Prostille tai muuhunkaan talliin vaan piti hänet sitten Benettonilla molemmille eli kuljettajalle ja tallipäälliköille huonoin seurauksin.

Muu murhe kai vähän myöhemmin Alesille Prostille menemättömyydessä tuntui olevan erinäiset muut tarjoukset, muiden tallien lupaamat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista (Sauber.) ja sitten tietysti kun Prost-talli oli vielä silloisin oletuksin periaatteessa ongelmistaan huolimatta eräällä tavalla rakentuva talli.

Vahinko vain, että Alain Prostilla taisi olla tallipäällikkönä vähän turhan aikainen tulo sellaisenaan sellaiseksi ja sitten oli niitä luonnejuttuja oman maansa ihmisten suuntaan.

Alesin osalta tosiaan kun noita Ranskan, Italian tai Espanjan median ja lehtien ajouran aikaisia F1-juttuja on seurannut tai joskus lukenut uudelleen ja mitä niitä itsekin muistaa niin niissä oli monta eri mielenkiintoista käännettä ja tifosojenkin keskellä oli monta 'koulukuntaa' jotka olisivat halunneet Alesinkin nähdä vielä kerran Ferrarilla tavalla tai toisella!

Osa tifosoista oli melko pöyristyneitä kun jopa Michael Schumacher suostui eräissä vaiheissaan lientymään Alesin päästöön mukaan Ferrarille, mutta tallipäällikkö Jean Todt sitten levottomuuksia peläten rauhalliseen Ferrarin johtajuutensa ajan ympäristöönsä tai pikkumaisuuksiaan kielsi Alesin tulon Ferrarille oikeastaan enää ikinä uudelleen.

Tietysti vähäistä vierastusta oli aina siinä, että Alesi oli verraten tulisieluinen ja etenkin Todtin edeltäjän Claudio 'Lohikäärme' Lombardin ajan kuljettaja vielä sitäkin enemmän tulisieluisen pomonsa 'suosikkipoikana' milloin muulla varikolla oli kestämistä näissä kahdessa toisistaan pitävässä ja samalla suurin piirtein toistensa kurkuissa kiinni olevissa hurjapäässä vuosina 1991-1993 enemmän kuin tarpeeksi!

Milloin asiat sitten menivät Alesin ja Todtin osalta vikaan niin:

Siltojen palamisen ikään kuin nähtiin johtuvan nimenomaan vuosista 1993-1995 milloin Alesi oli Ferrarilla ja menetti vuoden 1996 jatkosopimuksen kuohuttavissa oloissa milloin minkäkin julkisuudessa mainitun syyn takia. Välillä joissakin piireissä Schuminkin sanottiin tuolloin olleen kielteisempi pitämään Alesia Ferrarilla, mutta Gerhard Berger olisi kelvannut hänelle tallikaveriksi.

Kielteisyys Alesin jäämisestä Ferrarille arveltiin tietysti huhupiireissä johtuvan liiasta kilpailukyvystä ja haasteesta Schumille kun Alesi oli kyennyt ongelmistaan ja keskeytyksistä huolimatta varsinkin vuonna 1995 ajamaan useita näyttäviä taisteluja saksalaista vastaan!

Mitä Bergeriin tulee niin:

Berger kiitti luottamuksesta niin tuolloin vuodeksi 1996 ja varsinkin periaatteessa vuosina 1998-2000 milloin missäkin yhteydessä puhuttuna, mutta tosiaan ei jo kertaalleen lopetettuaan uransa ja oltuaan vielä vastoin sopimustaan Benettonilla vuonna 1998 testikuljettajana enää vain ei mennyt ajamaan vuodeksi 1999 tai vuodeksi 2000 Ferrarille vielä kerran vaan pysyi lopettaneena. Toisaalta Berger oli seurannut Benettonille Alesia ja hetken näytti siltä, että Berger seuraisi Alesia jopa Sauberille 1998.

Toki tuo polku meni tukkoon nopeasti kun Berger halusi ajaa lähinnä enää testiä ja muutoin riittävän houkuttimen valossa siis ehkä vielä Benettonia, mutta sitäkin lopullisemmin vain Ferraria huipputallina.

Ja ilman muuta tietysti Flavio Briatore hääri kulisseissa ja oli kielteinen huippukuskiensa menosta Ferrarille millään hintaa!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5007
Jean Alesin uraa tosiaan on monta kertaa miettinyt näin jälkikäteen kuten osin ihan ajoaikoinakin.

Hänellä ja Mika Salolla oli muun muassa ainakin yksi yhteinen piirre!

Toki jokunen kappale kaikkiaan niitä on, mutta ainakin yksi oli heidän edustusmaidensa suosikkijuttu:

Siinä missä Mika Salo, Sauberille meno ja Ruutulippu tuntuivat aina juttuaiheiltaan olevan synonyymiluokkaa kerran vuosina 1994-1999 ennen kuin suomalainen sinne milloin meni mitä nyt ehkä näkyvimmin siinä Jerezin 1997 Ruutulipun aikoihin sitä puhetta muistetummin oli Suomessa niin Ranskassa Jean Alesi, Alain Prost ja Prost-talliin meno oli suurin piirtein toinen 'suosikkitarina' mitä siihen kaikkeen tuli!

Yhteistä oli molemmille tarinoille se, että ne sitten kuitenkin epäonnistuivat ja näillä oli myrkyttävä vaikutuksensa molempien kuljettajien uraan ja suhtautumiseen radalla.

Alesista puhuen ainakin toteutuneesti se ainoa oikea aika mennä Prostille koskaan olisi ollut Olivier Panisin tallikaveriksi silloin heti ihan tallin alkumetreillä kun voitiin vielä hyötyä päättyvästä Ligieristä ja sen kehitystyöstä automalleineen päivineen.

Huolimatta niin paljon kuin Flavio Briatore ennen pitkää syytteli, ruikutti ja ripitti Alesia ranskalaisen tavoista ja virheistä vuoden 1996 Benetton-vuoden suhteen niin suurista uhkauksista puhuen sitten lopulta kuitenkin Briatore ei suostunut päästämään vuotta 1997 koskien ennenaikaisesti Alesia Prostille tai muuhunkaan talliin vaan piti hänet sitten Benettonilla molemmille eli kuljettajalle ja tallipäälliköille huonoin seurauksin.

Muu murhe kai vähän myöhemmin Alesille Prostille menemättömyydessä tuntui olevan erinäiset muut tarjoukset, muiden tallien lupaamat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista (Sauber.) ja sitten tietysti kun Prost-talli oli vielä silloisin oletuksin periaatteessa ongelmistaan huolimatta eräällä tavalla rakentuva talli.

Vahinko vain, että Alain Prostilla taisi olla tallipäällikkönä vähän turhan aikainen tulo sellaisenaan sellaiseksi ja sitten oli niitä luonnejuttuja oman maansa ihmisten suuntaan.

Alesin osalta tosiaan kun noita Ranskan, Italian tai Espanjan median ja lehtien ajouran aikaisia F1-juttuja on seurannut tai joskus lukenut uudelleen ja mitä niitä itsekin muistaa niin niissä oli monta eri mielenkiintoista käännettä ja tifosojenkin keskellä oli monta 'koulukuntaa' jotka olisivat halunneet Alesinkin nähdä vielä kerran Ferrarilla tavalla tai toisella!

Osa tifosoista oli melko pöyristyneitä kun jopa Michael Schumacher suostui eräissä vaiheissaan lientymään Alesin päästöön mukaan Ferrarille, mutta tallipäällikkö Jean Todt sitten levottomuuksia peläten rauhalliseen Ferrarin johtajuutensa ajan ympäristöönsä tai pikkumaisuuksiaan kielsi Alesin tulon Ferrarille oikeastaan enää ikinä uudelleen.

Tietysti vähäistä vierastusta oli aina siinä, että Alesi oli verraten tulisieluinen ja etenkin Todtin edeltäjän Claudio 'Lohikäärme' Lombardin ajan kuljettaja vielä sitäkin enemmän tulisieluisen pomonsa 'suosikkipoikana' milloin muulla varikolla oli kestämistä näissä kahdessa toisistaan pitävässä ja samalla suurin piirtein toistensa kurkuissa kiinni olevissa hurjapäässä vuosina 1991-1993 enemmän kuin tarpeeksi!

Milloin asiat sitten menivät Alesin ja Todtin osalta vikaan niin:

Siltojen palamisen ikään kuin nähtiin johtuvan nimenomaan vuosista 1993-1995 milloin Alesi oli Ferrarilla ja menetti vuoden 1996 jatkosopimuksen kuohuttavissa oloissa milloin minkäkin julkisuudessa mainitun syyn takia. Välillä joissakin piireissä Schuminkin sanottiin tuolloin olleen kielteisempi pitämään Alesia Ferrarilla, mutta Gerhard Berger olisi kelvannut hänelle tallikaveriksi.

Kielteisyys Alesin jäämisestä Ferrarille arveltiin tietysti huhupiireissä johtuvan liiasta kilpailukyvystä ja haasteesta Schumille kun Alesi oli kyennyt ongelmistaan ja keskeytyksistä huolimatta varsinkin vuonna 1995 ajamaan useita näyttäviä taisteluja saksalaista vastaan!

Mitä Bergeriin tulee niin:

Berger kiitti luottamuksesta niin tuolloin vuodeksi 1996 ja varsinkin periaatteessa vuosina 1998-2000 milloin missäkin yhteydessä puhuttuna, mutta tosiaan ei jo kertaalleen lopetettuaan uransa ja oltuaan vielä vastoin sopimustaan Benettonilla vuonna 1998 testikuljettajana enää vain ei mennyt ajamaan vuodeksi 1999 tai vuodeksi 2000 Ferrarille vielä kerran vaan pysyi lopettaneena. Toisaalta Berger oli seurannut Benettonille Alesia ja hetken näytti siltä, että Berger seuraisi Alesia jopa Sauberille 1998.

Toki tuo polku meni tukkoon nopeasti kun Berger halusi ajaa lähinnä enää testiä ja muutoin riittävän houkuttimen valossa siis ehkä vielä Benettonia, mutta sitäkin lopullisemmin vain Ferraria huipputallina.

Ja ilman muuta tietysti Flavio Briatore hääri kulisseissa ja oli kielteinen huippukuskiensa menosta Ferrarille millään hintaa!
Mielenkiintoista tietoa.

Mitä tulee Mika Saloon, niin ilman muuta Salon olisi täytynyt päästä F1:iin Häkkisen lailla nopeammin, kuin mitä lopulta pääsi. Salohan pääsi F1:iin lopulta vasta vuonna 1994, kun kovat kilpakumppanit pikku-formuloista ja kartingista, Häkkinen ja Schumacher, pääsivät F1:iin jo vuonna 1991.

Siinä meni Salolta monta vuotta hukkaan Japanin sarjoissa.

Alesi taas oli suuri lupaus nuorena, mutta ei oikein koskaan F1:ssä lunastanut lupauksia. Alku oli tottakai hieno Tyrrell-tiimissä, mutta Ferrarilla Alesi ajoi sitten monta vuotta Bergerin tiimikaverina, ja kaksikko oli tasavahva. Myös Benettonilla Alesi ja Berger tosiaan myöhemmin jatkoivat kaudet 1996 ja 1997.

En tiennytkään, että Alesilla olisi kenties ollut halua siirtyä Prostille jo aiemmin urallaan. Olisihan siinä ollut ranskalaisella tiimillä ollut kokonaan ranskalainen kuljettaja-pari Panisissa ja Alesissa, joista kummatkin GP-voittajia.



Kiitos taas tästä kirjoituksesta. Mielenkiintoista luettavaa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4717
Sijainti
Kokkola
Nyt meni vuosi väärin.

Suzukassa 1995 Alesi tunnetusti keskeytti ehkä vuoden 1995 suhteellisesti puhuen hienoimman ajon jälkeen.

Suzukassa 1994 sadekisassa Alesi sen sijaan kyllä ajoi kolmanneksi mitä nyt oikeastaan olisi menettänyt sen sijan todella viime hetkellä Nigel Mansellille, mutta tuolloin oli tietysti nk. Yhteisaikakilpailujen Sääntö voimassa vuosien 1981-1994 ajan tavan mukaisesti punaisten lippujen kisoissa.

Mansell kun radalla oli kolmas, mutta jäi tosiaan sitten oltuaan tietysti hyvin pitkään olleen taistelun nimissä sitten kuitenkin neljänneksi lopputuloksiin.
Tämä Suzuka 1995 oli kanssa erikoinen tapaus. Siitä tuli joku face-julkaisu vastaan. Alesi oli ottanut esille sen, että on varaslähdön vaara koska startti on alamäkeen jne. Hänelle oli luvattu ilmeisesti, että auto vaikka liikkuukin mutta kunhan pysyy lähtöruudun alueella ennen valojen vaihtumista, niin ei tule penaltia. No tuli kuitenkin.

1994 oli ehkä sitten Monza se kisa, joka Alesin olisi pitänyt voittaa. Alesi paineli melko ylivoimaisessa johdossa, mutta vaihdelaatikko hajosi varikkokäynnillä ja kisa oli siinä. Bergerkin kun tuli toisella Ferrarilla pitkän aikaa Alesin takana toisena, ja ollen lopulta maalissa 5 sekuntia Hillin perässä toisena, voi päätellä että helppoon voittoon olisi Alesi ajanut, mikäli vaihteet vaan olisi kestäneet.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9515
Monzassa 1994 Alesi tuli varikolle niin aikaisin, että oli ilmeisesti kahden pysähdyksen taktiikalla Bergerin, Hillin ja Coulthardin yhtä vastaan. Joten ei se voitto niin ilmiselvä olisi ollut.

Suzukassa 1995 lusikkamutkassa tapahtui monia ulosajojakisan viimeisen kolmanneksen aikoina, mutta vain Hill jäi silloin sinne. Coulthard pääsi takaisin radalle, mutta sitten likaisilla renkailla veti lopullisesti seinään 130R:ssä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
985
Suzukassa 1995 Alesi tunnetusti keskeytti ehkä vuoden 1995 suhteellisesti puhuen hienoimman ajon jälkeen.
Alesin ajo 1995 Suzukassa on kyllä yksi omia suosikkisuorituksia, keneltäkään kuljettajalta ikinä. Siinä oli kaikki mahdolliset Alesi-tavaramerkit yhdessä ja samassa kisassa; hienoja ohituksia, uskomatonta autonhallintaa, typeriä virheitä, ja kaupan päälle totta kai pelit laukeavat hyvistä asemista.

Erityisesti tämä 360 spinni on jäänyt mieleen:
https://streamable.com/uawe2w

Alesille tyypillisesti melko turha, itse aiheutettu kriisitilanne. Mutta sitten se miten tilanne pelastetaan, osin tuurilla, osin taidolla, on kyllä silkkaa taidetta.

Se Alesin varaslähtö oli aika selkeä tapaus kyllä, ainakin niillä 1995 vuoden toleransseilla (sille kaudelle tiukennettiin huomattavasti varaslähtösääntöjä). Pari vuotta aikaisemmin Alesin lähtö olisi todennäköisesti vielä mennyt läpi, mutta 1995 kaudella ei kyllä enää millään.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4717
Sijainti
Kokkola
Monzassa 1994 Alesi tuli varikolle niin aikaisin, että oli ilmeisesti kahden pysähdyksen taktiikalla Bergerin, Hillin ja Coulthardin yhtä vastaan. Joten ei se voitto niin ilmiselvä olisi ollut.

Suzukassa 1995 lusikkamutkassa tapahtui monia ulosajojakisan viimeisen kolmanneksen aikoina, mutta vain Hill jäi silloin sinne. Coulthard pääsi takaisin radalle, mutta sitten likaisilla renkailla veti lopullisesti seinään 130R:ssä.
Toki Alesilla oli sitten kahden stopin takia kaiketi kevyempi bensalasti, mutta sitä ei sitten ikävä kyllä saada nyt koskaan tietää, miten olisi käynyt jos olisi päässyt maaliin. Unohdin kyllä tuon näkökohdan, että muilla oli eri taktiikka. Mutta uskoisin Alesilla silti olleen mahdollisuudet voittoon, koska nimenomaan noilla nopeimmilla radoilla vauhtia löytyi. Hockenheimissä Ferrarit valtasi eturivin, ja erinäisten sekasotkujen jälkeen Berger voitti minuutin erolla Ligiereihin. Siinä ainakin Alesilla olisi ollut hyvät saumat, mutta kone petti jo avauskierroksella f1-ruutu sivun mukaan. Hockenheimistä puheen ollen, siellä Berger tuntui viihtyvän hyvin. 3 vuotta myöhemmin Bergerin uran viimeinen voitto siellä, ja siinä taisi olla vielä isän kuolema kisan alla plus 3 aiemman kisan huili poskiontelovaivojen vuoksi. Se oli myös Benettonin viimeinen voitto sillä nimellä, seuraavaa voittoa sai Enstonen tiimi odottaa vuoteen 2003 asti, kun Alonso voitti Unkarissa.
 
Ylös