Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15751
Adelaiden kisasta Australiasta sen ensikisasta tulikin tänään jo tuonne Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui-toikin puolelle kirjoitettua tunnelmia 40 vuoden takaa.

Keke Rosbergin uran viimeinen voittokilpailu oli taktinen huippusuoritus vertaansa vailla ja kisan nopein kierroskin tarttui mukaan.

Hyvin, hyvin aamuvarhaisen suoran televisiokisan jännäreitäkin Keke piti otteessaan viimeiseen asti ja sai YLE:n Juha Jokisenkin hätäilemään, että ei vain Keke menisi varikolle keskeyttämään?!

Ei mennyt vaan ajoi vielä kerran ihan sovitun selkeän neljän pysähdyksen taktiikan mukaisesti sinne varikolle renkaanvaihtoon ja voitti hyvin selkeästi tästäkin kaikesta huolimatta!

Adelaiden rata kun kulutti todella paljon renkaita ja jarruja ja näistä jarrujen kulutus säilyi selkeänä läpi Adelaiden historian siinä missä myöhempinä vuosina renkaiden kuluminen ei yleensä enää ratauudistusten jälkeen ollut kovin merkittävää ja myöhempi välitankkauksien tulo loppuvuosina vähensi entisestään tarvetta tälle kaikelle.

Adelaidesta 1985 voisi puhua paljon, mutta loppuun lyhyesti:

Wingfieldin mutkien alueella ja siellä sen ympäristöstä muuten paalupaikkamies Ayrton Sennalle ja jokaiselle 6:lle pistemiehelle Adelaiden ensikisaan 1985 on ollut siitä lähtien heillä siellä oma tiensä jota Keke Rosberg Roadin tapauksessa nimitetään myös The Winner's Roadiksi eli Voittajantieksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15751
Adelaiden 1991 kaatosadekisastakin tulee tänään kuluneeksi 34 vuotta ja vain ihme oli, että vain sen neljä ihmistä loukkaantui kisassa eli Nigel Mansell kuskeista, ratavalvojien päällikkö ja kaksi muuta ratavalvojaa erilliseen varikko-onnettomuuteen katsoen!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15751
Tämä viikonloppu oli hyvin hiljainen F1-rintamalla.

Mutta ensi viikolla näihin aikoihin ajetaan Brasilian GP Interlagosin radalla.

Radalla on paljon historiaa. Suomalaisittain radalla ovat voittaneet Mika Häkkinen kausilla 1998 ja 1999, sekä Kimi Räikkönen kaudella 2007. Kimin tapauksessa kilpailu oli ratkaiseva maailmanmestaruuden kannalta, joten suomalaisittain radalla on paljon hyviä muistoja.

Kaikki muistavat Hamiltonin vaihde-ongelmat Interlagosissa kaudella 2007, mutta aivan vastaavanlainen tilanne oli Mika Häkkisellä niin'ikään Interlagosissa vuonna 1999. Tuolloin kilpailun johdossa ollut Häkkinen koki ihmeellisen vaihdelaatikko-vian, ja vauhti hidastui. Schumacher ja Barrichello ohittivat Häkkisen, mutta onnekseen vaihdelaatikko palautui normaali-tilaan, ja Häkkinen lopulta voitti GP:n.

Interlagosissa maailmanmestaruutta ovat juhlineet Räikkösen lisäksi myös Fernando Alonso vuosina 2005 ja 2006, Jenson Button vuonna 2009 ja Lewis Hamilton vuonna 2008.

Alla vaiherikkaan Interlagosin GP:n viimeiset 15 kierrosta kaudelta 2008.


Kimi Räikkösen maailmanmestaruuteen päättyneen Interlagosin 2007 parhaat palat:



Laittakaapa Interlagosista omia muisteluitanne ennen ensi viikon GP:tä. Radalla on kuitenkin paljon historiaa.
Onhan sitä ja paljonhan näistä on ennenkin puhuttu.

Vanhempien aikojen kisoista puhuen ikävästi tietenkin Rio de Janeiron ja Brasilian kisoista yleensä puhuen tosiaan vuoden 1981 kisan suhteen se tuli sellaisenaan YLE:n osalta puhuen hävittyä silloiselle testikuvalle, mutta oli vuoden 1988 Rio de Janeiro ihan lähetykseltään kiintoisa tapaus!

Omalla tavallaan myös Interlagosista 1991 puhuen kiintoisaa oli myöskin luvassa lähetykseltään mikäli siitä puhutaan ja itse kisan päätteeksi nyt ikävä kyllä edesmennyt Wilson Fittipaldi kyyditti tosiaan kisan voittaja Ayrton Sennaa sitten Course Carilla kun se jouduttiin lähettämään ihan kisan lopussa ruutulipun heiluessa radalle Sennan talteen poimimiseksi radan varresta palkinnoille!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15751
Tämä viikonloppu oli hyvin hiljainen F1-rintamalla.

Mutta ensi viikolla näihin aikoihin ajetaan Brasilian GP Interlagosin radalla.

Radalla on paljon historiaa. Suomalaisittain radalla ovat voittaneet Mika Häkkinen kausilla 1998 ja 1999, sekä Kimi Räikkönen kaudella 2007. Kimin tapauksessa kilpailu oli ratkaiseva maailmanmestaruuden kannalta, joten suomalaisittain radalla on paljon hyviä muistoja.

Kaikki muistavat Hamiltonin vaihde-ongelmat Interlagosissa kaudella 2007, mutta aivan vastaavanlainen tilanne oli Mika Häkkisellä niin'ikään Interlagosissa vuonna 1999. Tuolloin kilpailun johdossa ollut Häkkinen koki ihmeellisen vaihdelaatikko-vian, ja vauhti hidastui. Schumacher ja Barrichello ohittivat Häkkisen, mutta onnekseen vaihdelaatikko palautui normaali-tilaan, ja Häkkinen lopulta voitti GP:n.

Interlagosissa maailmanmestaruutta ovat juhlineet Räikkösen lisäksi myös Fernando Alonso vuosina 2005 ja 2006, Jenson Button vuonna 2009 ja Lewis Hamilton vuonna 2008.

Alla vaiherikkaan Interlagosin GP:n viimeiset 15 kierrosta kaudelta 2008.


Kimi Räikkösen maailmanmestaruuteen päättyneen Interlagosin 2007 parhaat palat:



Laittakaapa Interlagosista omia muisteluitanne ennen ensi viikon GP:tä. Radalla on kuitenkin paljon historiaa.
Yleensä en suuremmin laittaisi mitään suurempia videomateriaaleja, mutta tuossa olisi Rio de Janeiron 1988 lähtötunnelmia näin Brasilian kisaviikonlopun kunniaksi sitten ennen pitkää:

F1 1988 - R1 - Brasilian GP - Lähtö (YLE TV2)

Ja, että ei vain unohdu niin tuohon alle vielä ihan Interlagosin kisoistakin muita lähtötunnelmia tässä tapauksessa Interlagosista 1991 näin Brasilian kisaviikonlopun kunniaksi sitten ennen pitkää:

Kolmoskanava - Seuraavaksi Brasilian GP, mainoksia ja ohjelman alku (24.3.1991)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15751
Tuossa aiemmin Suzukan 1989 muistoja miettiessä tuli unohdettua tai jotenkin huomioimatta jätetyksi kertomatta se seikka, että tämäkin toikki ehti täyttää jo 4 vuotta!

Hienohan tämä toikki on ollut jos jostain sellaisenaan pitäisi sanoa ja etenkin mukavaa on se, että tähänkin tosiaan on saanut kirjoitella näitä omia muistoja ja mietteitä jo valmiiksi vaikka kuinka.

Pitänee muistella sitten jälleen lisää pian jotain muuta mukavaa kilpailua/F1-vuotta ennen pitkää.

PS. Tuli sitten puhuttua ohi suun ja jotenkin se neljä vuotta sulautui ikään kuin yhdeksi vuodeksi. Näitäkin voi joskus sattua.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5016
Tuossa aiemmin Suzukan 1989 muistoja miettiessä tuli unohdettua tai jotenkin huomioimatta jätetyksi kertomatta se seikka, että tämäkin toikki ehti täyttää jo vuoden!

Hienohan tämä toikki on ollut jos jostain sellaisenaan pitäisi sanoa ja etenkin mukavaa on se, että tähänkin tosiaan on saanut kirjoitella näitä omia muistoja ja mietteitä jo valmiiksi vaikka kuinka.

Pitänee muistella sitten jälleen lisää pian jotain muuta mukavaa kilpailua/F1-vuotta ennen pitkää.
Hienoa, että olet tosiaan tänne kirjoitellut. Sinulla on niin vankka asiantuntemus lajista, että mielelläni minä ja monet muutkin kirjoituksiasi lukee. 👍
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15751
Hienoa, että olet tosiaan tänne kirjoitellut. Sinulla on niin vankka asiantuntemus lajista, että mielelläni minä ja monet muutkin kirjoituksiasi lukee. 👍
Kiitoksia ja piti alkujaan lisätä tuohon pitkään juttuuni se, että on ollut mukavaa kirjoitella juurikin tälle tarkoitetulle alueelle etenkin niin niitä ei sitten niin muissa toikeissa olisi.

Vaikkakin vanhoja viestejä ja sitten silloin tällöin uudempia viestejä koskien joskus vain tottumuksen syistä tai kun nämä uudetkin ajosuoritukset joskus vain muistuttavat jotain aikoinaan näkemiäni kuskien suorituksia niin niitähän sitten joskus tulee kommentoitua ja siitähän sitten aina välillä toisinaan jotkut nimimerkit sitten mielensä pahoittavat.

Etenkin jos se on yhtään tyyliin Räikkönen/Alonso tai sitten enintään vanhimmillaan siinä Häkkinen/Schumacher-kaksikon vanhempien kuskien ajoilta. Äärimmäisenä poikkeuksena joskus on sitten Senna-Mansell-Prost-Piquet-nelikko suurin piirtein sinne Keken ajoille asti mennen mistä ei niiden aikakausien kuskeista ehkä joskus tule mielenpahoitusta tai sanomista, mutta onhan sitäkin välillä tullut jo niistäkin vuosista puhuen.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
142
Tuo Häkkisen onnettomuus oli todella paha. Lähellä Mika kävi kuolemaa silloin. Siinä mielessä muistuttaa Niki Laudan onnettomuutta, että kummatkin olivat lähellä menehtymistään, mutta siitä huolimatta palasivat huipulle voittaen onnettomuuden jälkeen vielä kaksi maailmanmestaruutta.


Mikan ajotyyli kyllä muuttui onnettomuuden myötä. Ennen niin radalla aggressiivinen kuljettaja tulikin varovaisemmaksi, ja suorastaan radan herrasmieheksi.

Olisikohan Häkkinen ollut vieläkin parempi kausina 1998-2000, jollei olisi joutunut onnettomuuteen? Entä olisiko ura jatkunut pidempään?

Mitä arvelette?

Jos Häkkinen olisi jatkanut uraansa pidemmälle, niin tuskin Kimi Räikkönen olisi tullut McLarenille vielä vuonna 2002. Kimin paikka olisi tällöin ollut todennäköisesti jo aiemmin Ferrarilla.
Enpä tiedä, olisiko mennyt Ferrarille kuitenkaan aiemmin. Olisi nimittäin joutunut siellä Schumin kakkoskuljettajaksi, ja se tuskin olisi sopinut Kimille.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
694
Sijainti
Västra Götaland
Eikös Häkkinen sanonut joskus itsekin, että sillä Adelaiden onnettomuudella oli syynsä siihen, että se ura loppui jo kauden 2001 jälkeen. Eli kyllä se aika ison muistijäljen taisi jättää.
Jos Mika olisi jatkanut, se olisi tiennyt Räikköselle toista Sauber vuotta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5016
Kimi Räikkösen Ferrari-kytköksistä puhuttiin paljon kaudella 2001. Huhuja oli kansainvälisessä lehdistössä paljon.

Puhuttiin siitä, että Kimi Räikkönen korvaisi Rubens Barrichellon viimeistään kaudella 2003, ja ajaisi vielä yhden kauden Sauberilla. Samalla testaten Ferraria kautta 2003 silmälläpitäen.

Suunnitelmat muuttuivat, kun Häkkinen ilmoitti jäävänsä sapatti-vapaalle kauden 2001 päätteeksi.

Jos Häkkinen olisi jatkanut uraansa, ja ilman onnettomuuttaan näin varmasti olisi ollutkin, niin kaudella 2003 olisi ollut kutkuttava tilanne, kun Häkkinen olisi taistellut maailmanmestaruudesta McLarenilla (muistetaan, että Kimi ajoi kaudella 2003 hienon kauden McLarenilla), ja Kimi Räikkönen Ferrarilla yhdessä Schumacherin kanssa.

Kimistä povattiin jo tuolloin Schumacherin manttelinperijää Ferrarilla.




5jfatcf07rv41.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5016
Laitetaanpa nyt pari kysymystä tulille. 🔥 Ja tälläkertaa oikeasti haastetta kehiin.

1. Kun ajatellaan, että tiimien nimet saattavat vaihtua, niin mikä tiimi on voittanut kuljettajien maailmanmestaruuksia neljä, sekä valmistajien maailmanmestaruuksia kolme kahdella eri nimellä? Tämä kyseinen tiimi on voittanut myös GP-kilpailuja peräti neljällä eri nimellä.


2. Nyt puhutaan sitten eri tiimistä kuin ensimmäisessä kohdassa. Mikä tiimi on kyseessä tässä? Tämäkin tiimi on käyttänyt historiansa aikana monia eri nimiä. Myös suomalainen kuljettaja ajoi tämän tiimin autoja kahdella eri tiimin nimellä.

Tämäkin tiimi on voittanut maailmanmestaruuksia eri nimisenä. Itseasiassa maailmanmestaruuksia on tullut historian aikana kolmella eri nimellä.




Nyt on pähkinää purtavaksi. Jollei oikeita vastauksia kuulu ennen viikonloppua, paljastan oikeat vastaukset lauantaina.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
694
Sijainti
Västra Götaland
2001 pidettiin muistaakseni aika varmana, että Nick Heidfeld on tulevaisuudessa McLarenin mies. Alonso taisi jo tuolloin olla vahvasti yhdistetty Renaultiin (testikuskin pesti 2002) ja Williamsilla oli tuolloin Montoya ja Pikku Schumi. Eli loogista oli, että kun Schumin manttelinperijää spekuloitiin, Räikkösen nimi nousi esille. No sehän Kimistä tulikin, mutta ei vielä kaudella 02 tai 03 vaan pikkasen myöhemmin käytyään ensin Mäkkärillä Häkän korvaajana. Kun Ron Dennis veti maton Heidfeldin jalkojen alta ja sainasi Häkkisen tilalle toisen suomalaisen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5016
2001 pidettiin muistaakseni aika varmana, että Nick Heidfeld on tulevaisuudessa McLarenin mies. Alonso taisi jo tuolloin olla vahvasti yhdistetty Renaultiin (testikuskin pesti 2002) ja Williamsilla oli tuolloin Montoya ja Pikku Schumi. Eli loogista oli, että kun Schumin manttelinperijää spekuloitiin, Räikkösen nimi nousi esille. No sehän Kimistä tulikin, mutta ei vielä kaudella 02 tai 03 vaan pikkasen myöhemmin käytyään ensin Mäkkärillä Häkän korvaajana. Kun Ron Dennis veti maton Heidfeldin jalkojen alta ja sainasi Häkkisen tilalle toisen suomalaisen.
Olisikin ollut mielenkiintoista nähdä nuori Kimi Räikkönen Ferrarilla. Olisikohan laittanut Schumacherin koville, jos siis tasapäinen mahdollisuus olisi ollut taistella.

Peter Sauberhan suostui myymään Kimi Räikkösen McLarenille, mutta oli siitä huolimatta katkera. Peter Sauberhan sanoi julkisesti, ettei toivo Kimin voittavan maailmanmestaruutta McLarenilla.

Vasta kun Kimi voitti maailmanmestaruuden Ferrarilla 2007, Sauber totesi, että Kimi voitti maailmanmestaruuden oikeassa tallissa.

Nick Heidfeld oli McLaren-tiimin juniori-kuljettaja, joten loogisesti hänen olisi pitänyt päästä McLarenille myös F1:ssä. Näin ei käynyt, vaan Kimi tuli väliin.

Muistan miten F1-Racing-lehdessä hauskuuteltiin ajatuksella, että Sauberin silloiset tiimikaverit Heidfeld ja Räikkönen taistelisivat tulevaisuudessa keskenään maailmanmestaruudesta McLarenin ja Ferrarin ratissa.

Eihän Nick Heidfeldin kausi 2001 ollut huono, erittäin hyvä itseasiassa. Podiumillakin Heidfeld oli Interlagosissa.

Mutta siitä huolimatta McLarenin valinta osui Kimiin.


Mitä luulette, jos Heidfeld olisi päässyt McLarenille Kimin sijasta, olisiko taistellut maailmanmestaruudesta vuosina 2003 ja 2005, niinkuin Kimi teki?
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4397
Laitetaanpa nyt pari kysymystä tulille. 🔥 Ja tälläkertaa oikeasti haastetta kehiin.

1. Kun ajatellaan, että tiimien nimet saattavat vaihtua, niin mikä tiimi on voittanut kuljettajien maailmanmestaruuksia neljä, sekä valmistajien maailmanmestaruuksia kolme kahdella eri nimellä? Tämä kyseinen tiimi on voittanut myös GP-kilpailuja peräti neljällä eri nimellä.


2. Nyt puhutaan sitten eri tiimistä kuin ensimmäisessä kohdassa. Mikä tiimi on kyseessä tässä? Tämäkin tiimi on käyttänyt historiansa aikana monia eri nimiä. Myös suomalainen kuljettaja ajoi tämän tiimin autoja kahdella eri tiimin nimellä.

Tämäkin tiimi on voittanut maailmanmestaruuksia eri nimisenä. Itseasiassa maailmanmestaruuksia on tullut historian aikana kolmella eri nimellä.




Nyt on pähkinää purtavaksi. Jollei oikeita vastauksia kuulu ennen viikonloppua, paljastan oikeat vastaukset lauantaina.
Onko ensimmäiseen kohtaan oikea vastaus ns. Team Enstone.

Mestaruudet ovat tulleet Benetton ja Renault nimien alla (Schumi ja Alonso).

Sitten voittoja on näiden lisäksi tullut Lotus-Renault nimen alla (Kimi) sekä Alpine nimen alla (Ocon).
 
Ylös