Nyky-Formulat ja sadekeli

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Varikkolimitterin kaltainen limitteri joka saadaan kytkettyä päälle etänä keltaisten lippujen aikana jolloin jokainen häviää yhtä paljon aikaa ja nopeudet tippuu.
Ei sitä kyllä minusta pysty mitenkään toteuttamaan noin. Ajattelehan että kuljettaja on menossa keskellä nopeaa mutkaa ja yht'äkkiä täysin varoittamatta lävähtää limitteri päälle. Vähemmästäkin lähtee auto käsistä. Kyllä se on pakko toteuttaa niin että kuljettaja pystyy siihen itse vaikuttamaan, tai ainakin saa varoituksen hyvissä ajoin ennen limitterin kytkeytymistä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei sitä kyllä minusta pysty mitenkään toteuttamaan noin. Ajattelehan että kuljettaja on menossa keskellä nopeaa mutkaa ja yht'äkkiä täysin varoittamatta lävähtää limitteri päälle. Vähemmästäkin lähtee auto käsistä. Kyllä se on pakko toteuttaa niin että kuljettaja pystyy siihen itse vaikuttamaan, tai ainakin saa varoituksen hyvissä ajoin ennen limitterin kytkeytymistä.
No ei nyt tosiaan olisi mikään ihme temppu ohjelmoida tuollaista järjestelmää toimimaan tietyillä rajoituksilla. Esim. käyttämällä hyväksi ratapaikannusta, tietoa muiden autojen sijannista jne jne.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No ei nyt tosiaan olisi mikään ihme temppu ohjelmoida tuollaista järjestelmää toimimaan tietyillä rajoituksilla. Esim. käyttämällä hyväksi ratapaikannusta, tietoa muiden autojen sijannista jne jne.
luultavasti jo ihan joku astettainen tehovähennys toimisi. Autojen tehot halutulle tasolle tyyliin viiden sekunnin aikana. Eipä nuo autojen tekniset viatkaan useimmiten kovin vaarallisia ole, vaikka muiden seassa hidastuvat tai vaikka sammuvat, siinäpä huilailevat ja siirtyvät ajolinjoilta pois.
 

m_kane

Member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
20
Varikkolimitterin kaltainen limitteri joka saadaan kytkettyä päälle etänä keltaisten lippujen aikana jolloin jokainen häviää yhtä paljon aikaa ja nopeudet tippuu.
Tuntuisi äkiseltään hyvältä idealta. Autot köröttelisivät samaa vauhtia hitaasti rataa ympäri. Turva-autokin voitaisiin korvata ko. limitterillä. Ja aikaerot autojen välillä pysyisivät samana, toisin kuin turva-autoepisodin jälkeen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Tuntuisi äkiseltään hyvältä idealta. Autot köröttelisivät samaa vauhtia hitaasti rataa ympäri. Turva-autokin voitaisiin korvata ko. limitterillä. Ja aikaerot autojen välillä pysyisivät samana, toisin kuin turva-autoepisodin jälkeen.
Tämä toimii niissä tilanteissa kun radalla ei ole romua, vaan siivomainen pitää hoitaa ainoastaa turva-alueilta. Jos rata on täynnä roinaa, tarvitaan turva-auto edelleenkin, koska silloin henkilökunnalla on aikaa se pari minuuttia siistiä rataa. Tuolla tyylillä autoja tulisi jatkuvasti onnettomuuspaikalle, vaikkakin hitaampaa kuin normaalisti.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Sadekelikitti pakolliseksi jos ajaa sadekelin renkailla. Sisältää kuraläpät ja aerodynaamisen levyn joka vähentää auton pohjan nostamaa vesipatsasta. Alusta saa nousta automaattisesti xx mm kun sadekitti on paikallaan.

Ihan niin kuin joku jo kirjoittelikin. Kuskin pitää ite sovittaa ajonopeutensa vallitsevaan keliin. Suzukassa Vettel valitti vesiliirtoa 80 kmh. Ajais sitten hiljempaa jos ei vehkeet pysy tiellä eikä valittais.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ihan niin kuin joku jo kirjoittelikin. Kuskin pitää ite sovittaa ajonopeutensa vallitsevaan keliin. Suzukassa Vettel valitti vesiliirtoa 80 kmh. Ajais sitten hiljempaa jos ei vehkeet pysy tiellä eikä valittais.
Ei se vaan toimi noin. (Eihän tuo itse asiassa toimi edes siviililiikenteessä vaan sielläkin löytyy niitä liian kovaa ajavia, vaikka ei edes ajeta kilpaa.)

Autourheilussa on kuitenkin kisatilanne päällä, jolloin mennään niin kovaa kuin mahdollista, vaikka sitten riskillä. Ei tuolla kukaan ala mitään alle 80kmh vauhteja vapaaehtoisesti ajamaan radalla mahdollisesti jossain kohtaa vaanivan vesilammikon takia. Jää siis väkisinkin muiden tahojen tehtäväksi huolehtia siitä, että ajaminen on turvallista ja riskit eivät nouse liian suuriksi.

Tokihan se voidaan aina kuskin viaksi loppupeleissä katsoa, jos auto päätyy seinään ilman teknisiä ongelmia yms. Kuitenkin, jos käytännössä kaikki radalla olevat kuljettajat ajavat onnettomuuspaikalla ja liian suurella nopeudella, niin on suhteellisen helppo päätellä, että jossakin on parantamisen varaa. Oli se sitten säännöissä, kilpailujohdon toiminnassa tai jossain muualla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Niin tai siinä kohdassa rataa mistä johtuu ulosajojen aiheuttaja.
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Ihan niin kuin joku jo kirjoittelikin. Kuskin pitää ite sovittaa ajonopeutensa vallitsevaan keliin. Suzukassa Vettel valitti vesiliirtoa 80 kmh. Ajais sitten hiljempaa jos ei vehkeet pysy tiellä eikä valittais.
Ei se mene noin. Vettä kun on tarpeeksi radalla niin auto nousee vesiliirtoon esim. liian pienen maavaran takia. 1994 Japanin GP:n jälkeen Brundle kommentoi, että jos rata on liukas vedestä johtuen, voi vauhtia hiljentämällä vaikuttaa tilanteeseen, mutta ns. aquaplaning on ilmiö, jolle kuski ei voi juurikaan mitään.

https://www.youtube.com/watch?v=2huBpkUrtdY
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei se mene noin. Vettä kun on tarpeeksi radalla niin auto nousee vesiliirtoon esim. liian pienen maavaran takia. 1994 Japanin GP:n jälkeen Brundle kommentoi, että jos rata on liukas vedestä johtuen, voi vauhtia hiljentämällä vaikuttaa tilanteeseen, mutta ns. aquaplaning on ilmiö, jolle kuski ei voi juurikaan mitään.

https://www.youtube.com/watch?v=2huBpkUrtdY
Tuo on sama kuin vesiliirto.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ja juuri tuon pohjan uittamisen välttämiseksi tuo ehdottamani elektroninen maavaran säätö.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö maavaraa saanut muutenkin säätää jos sadekisa?
Saa, jos aika-ajoissa oli kuivaa (ja kuten todettua, sadekelin renkaat jo lisäävät maavaraa). Ongelma lienee se, että autot tuottavat downforcea pohjallaan, ja jos sitä nostetaan, downforce vähenee, eikä sitä sen takia haluttaisi oikein tehdä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos kyse on vain säädöistä, niin silloinhan ei todellista ongelmaa olekaan.

Paremmat renkaat vaan alle ja asia on kunnossa. :)
No kun kyse ei ole vain säädöistä, edelleenkään, vaan näkyvyydestä ja siitä, ettei mikään rengas siirrä kaikkea mahdollista vesimäärää. Ja siitä, ettei nykyautoja ole edes suunniteltu rankkasateelle (kun ei siinä kuitenkaan ajeta).

Jos ja kun tarkoitus on kuitenkin kilpailla, niin sekä kuskit että tallit ottavat enemmän riskejä kuin olisi turvallista. Koska nämä (tai vähintäänkin osa näistä) eivät suostu sopeutumaan olosuhteisiin silloinkaan kun se olisi vielä mahdollista, FIA tekee sen heidän puolestaan, heidän oman turvallisuutensa takia.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Saa, jos aika-ajoissa oli kuivaa (ja kuten todettua, sadekelin renkaat jo lisäävät maavaraa). Ongelma lienee se, että autot tuottavat downforcea pohjallaan, ja jos sitä nostetaan, downforce vähenee, eikä sitä sen takia haluttaisi oikein tehdä.
Tuota ongelmaa voitaisiin lievittää suurentamalla sitä renkaiden kokoeroa, jolloin asia ei olisi tallien käsissä.

Mutta ei sillä oikein ole merkitystä, onko sitä maavaraa enempi vai vähempi. Isoin ongelma on vesisumun määrä. Jos kisa saadaan jotenkin käyntiin, eikä ulosajoja tule, voidaan kisaa kyllä nykyrenkaillakin ajaa aika huonossa säässä. Ongelma on kisan startti (tai restartti). En muista että yhtään kisaa olisi keskeytetty ennen ulosajoja. Se uudelleen käynnistys on se ongelma, kun autot on nipussa eikä kukaan näe mitään.

Tuohonkin kyllä uudistetut yellow flag -säännöt toisivat parannusta, jos SC ei tarvitsisi käyttää niin herkästi eikä siten (erot poistavaa) restarttiakaan olisi.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Saa, jos aika-ajoissa oli kuivaa (ja kuten todettua, sadekelin renkaat jo lisäävät maavaraa). Ongelma lienee se, että autot tuottavat downforcea pohjallaan, ja jos sitä nostetaan, downforce vähenee, eikä sitä sen takia haluttaisi oikein tehdä.
Vietin viime yönä melko unettoman yön pohtimalla miten auto jonka pohjassa on tasainen vaneri ja reunat avoimet, pystyy tuottamaan downforcea pohjallaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vietin viime yönä melko unettoman yön pohtimalla miten auto jonka pohjassa on tasainen vaneri ja reunat avoimet, pystyy tuottamaan downforcea pohjallaan.
Diffuusori imee ilmaa auton alta kiihdyttäen sen ympäröivää ilmaa nopeammaksi. Täksi vuodeksi tosin menetettiin pakokaasupuhallus diffuusoriin, joten vaikutus on pienempi kuin viime vuonna. Osansa on varmasti silläkin, että takaosa on korkeammalla kuin etuosa.

Tuolla on aika seikkaperäisesti yritetty selittää (viimevuotisen) auton pohjaratkaisuja.
http://www.roadandtrack.com/racing/race-technology/the-secret-underside-of-a-modern-f1-car
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Diffuusori imee ilmaa auton alta kiihdyttäen sen ympäröivää ilmaa nopeammaksi. Täksi vuodeksi tosin menetettiin pakokaasupuhallus diffuusoriin, joten vaikutus on poienempi kuin viime vuonna. Osansa on varmasti silläkin, että takaosa on korkeammalla kuin etuosa.

Tuolla on aika seikkaperäisesti yritetty selittää (viimevuotisen) auton pohjaratkaisuja.
http://www.roadandtrack.com/racing/race-technology/the-secret-underside-of-a-modern-f1-car
Asia selvä. Kiitos. Mielenkiintoista.
 
Ylös