Nykyinen pistelasku

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nýkyinen pistelasku

Aiheesta on varmasti puhuttu jo ennemminkin, mutta nostetaanpa aihe jälleen päivänvaloon.

Eli kysymyshän on pistelaskun liiasta anteliaisuudesta.Nykyinen järjestelmä ei kannusta taistelemaan voitosta nykyisellä 2 pinnan erolla voittajan ja kakkosen välillä (ellei voittoa sitten ole tavoittelemassa esim: Sato :cool: )

Entinen 10-6-4-3-2-1 järjestelmä oli mielestäni Schumin nykysiä saavutuksia ajatellenkin parempi.Voitolla oli arvo ja siitä kannatti taistella.Nykyään kuulee liikaa lausetta "päätin vain varmistaa kakkostilan"Esim: Tällä kaudella Malesiassa Montoyalla olisi ollut hyvä mahdollisuus voittoon, mutta mies luopui siitä vapaaehtoisesti ja jäi kakkoseksi.Ja nyt Ranskassa Alonso varmisteli samoin.

Nykyisessä 10-8-6-5-4-3-2-1 järjestelmässä on myös se vika että se suosii varmistelua myös loppupisteillä.Ennen niistäkin ajettiin tosissaan.

Vain voitosta ajavia kuljettajia on nykyään valitettavan harvassa..... :thumbdown
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tokkopa Montoya ja Alonso olisivat Schumista ohi päässeet vaikka vaikka voitosta saisi miljoona pistettä. Ohittaminen on liian vaikeaa ja riskillä ei kannata yrittää ohitusta koska pienistä kohuistakin rapsahtaa varoituksia ja ajokieltoa niin parempi se on vaan ajella jonossa tyytyväisenä toiseksi.
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
Omasta mielestäni nykyinen pistelaskusysteemi on koko lajille hyväksi. Enemmän kuljettajia saa pisteitä ja se on hyväksi jokaikiselle tallille ja kuljettajalle. Nykyinen pistelaskujärjestelmä pitää F1:n edes hiukan tasapuolisena. :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Olen ollut alusta asti sitä mieltä, että nykyinen pistesysteemi on syvältä ja olen sitä mieltä edelleen. :jaska:
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Karpow sanoi:
Olen ollut alusta asti sitä mieltä, että nykyinen pistesysteemi on syvältä ja olen sitä mieltä edelleen. :jaska:
Samaa mieltä. Pari keskeytystä schumille ja vastaavasti ruupenille pari voittoa niin ruupeni olisi kahden pisteen päässä schumista, joka on voittanut 9 kisaa ruupenin kahta vastaan. Jossain on vikaa kun ei voittoa enää nykypäivänä arvosteta.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Matxi sanoi:
TOP10 sais saada pisteitä.
Samaa mieltä. Esim. tämmöinen systeemi voisi olla hyvä...
1.=15
2.=10
3.=8
4.=7
5.=6
6.=5
7.=4
8.=3
9.=2
10.=1

Tai sitten tämmöinen

1.=15
2.=10
3.=8
4.=6
5.=4
6.=3
7.=2
8.=1
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Musta Pekka sanoi:

1.=15
2.=10
3.=8
4.=6
5.=4
6.=3
7.=2
8.=1
Olen suurinpiirtein tällaisen kannalla. Voitosta pitäisi mielestäni saada selvästi enemmän pisteitä kuin kakkossijasta. Myös kakkos- ja kolmossijan välillä pitää olla hieman eroa mutta viimeiset pistesijat saavatkin mennä pisteen välein.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
F1:ssä pitäis kahdelle jutulle antaa enemmän arvoa: voitot ja palkintokorokkeet.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Re: Nýkyinen pistelasku

Black Leopard sanoi:
Entinen 10-6-4-3-2-1 järjestelmä oli mielestäni Schumin nykysiä saavutuksia ajatellenkin parempi.Voitolla oli arvo ja siitä kannatti taistella.Nykyään kuulee liikaa lausetta "päätin vain varmistaa kakkostilan"Esim: Tällä kaudella Malesiassa Montoyalla olisi ollut hyvä mahdollisuus voittoon, mutta mies luopui siitä vapaaehtoisesti ja jäi kakkoseksi.Ja nyt Ranskassa Alonso varmisteli samoin.
Kyllä vanhassa järjestelmässä ne kakkossijan kuusi pistettäkin olivat liikaa menetettäväksi ... jos menetät ne et välttämättä saa seuraavissa kisoissa lainkaan pisteitä, koska vain muutama saa niitä kunnolla.

Mielestäni pistejärjestelmää tulisi muuttaa Nascar suuntaan sitän että kaikki kisaan startanneet saavat pisteitä, ensimmäinen keskeyttäjä vähiten ja voittaja eniten. Pistejärjestelmä saisi vain olla hieman progressiivisempi kuin Nascarissa jossa on ihan sama millä kärkisijalla ajat maaliin.

Esim:

1 100
2 85
3 76
4 70
5 65
6 60
7 56
8 52
9 48
10 45
11 42
12 39
13 36
14 34
15 32
16 30
17 28
18 26
19 24
20 22
21 20
22 18
23 16
24 14
25 12
26 10
 
Viimeksi muokattu:

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Taas se nähtiin että NASCAR on tässäkin asiassa edelläkävijä :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
1. 12
2. 9
3. 7
4. 5
5. 4
6. 3
7. 2
8. 1

Voitto on vähän arvokkaampi tuossa ja palkintopallistakin hyötyy suhteessa muihin pistesijoihin. Nythän kolmos- ja nelossijan ero on vain yksi piste.

Mun mielestä myös siitä paalupaikasta vois palkita yhdellä pisteellä.

EDIT:

Tällä systeemillä Sgumilla olis 113 pistettä ja Parikellolla 77 pistettä eli ero olisi 36 pistettä kun se nyt on 22 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Vanha systeemi oli ihan oikea siinä, että vain kunnon sijoituksesta kunnon pisteet.
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
Ranskan gp Barrichello ei viimeisillä kierroksilla varmasti yrittäny Trullin ohitusta täysillä koska siitä olisi saanut vain yhden pisteen enemmän. Pistesijoissa pitäisi olla ainakin 2 pisteen ero. Näin pienemmistäkin sijoista kannattaisi taistella. Esimerkkinä Ranskassa kisan lopussa Buttonin, Coulthardin ja Räikkösen sijoitukset olisivat voinut hyvin muuttua jos pisteitä saisi enemmän.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Ettei turhan anteliaita olla, hyvä pistelaskujärjestelmä voisi myös olla:

1. 10 p.
2. 5
3. 3
4. 1

Näin podiumin ulkopuolelle jäävääkin lohdutettaisiin pisteellä. Samoin GP-voitto saavuttaa jälleen sille kuuluvan arvon.
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
Matxi sanoi:
TOP10 sais saada pisteitä.
Pöh. Tällä hetkellä sarjassa on 20 autoa, ja jos Indyn kaltaisia kisoja tulee enemmänkin, jokainen maaliin ajanut saa pisteitä. Jos nyt ei ihan, niin ainakin melkein. Tietenkin on kiva jos pääsee maaliin, mutta..

Nykyinen pistesysteemi ei ole hyvä lainkaan. Pistetilanne on kyllä tiukempi kuin mitä se esim. entisellä systeemillä olisi, mutta onko mestaruustaistelu sitten tiukempi? :doubtful: Epäilen. Näennäistä on tuo tasaisuus.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Voitosta pitäisi saada enemmän nannaa. Ainakin teoriassa luulisi lisäävän riskinotto haluja.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Observer sanoi:
1. 12
2. 9
3. 7
4. 5
5. 4
6. 3
7. 2
8. 1
Näistä ehdotuksista toi on eniten mun mieleen, mut jos joskus hamaassa tulevaisuudessa saataisiin lähtöruudukoihin täydet 24 autoa niin voisi mun mielestä jakaa kymmenelle parhaalle jo pisteitä. :)
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jos nyt vanhaa pitäisi muuttaa, niin seuraava olisi ihan nyvä:

1. 12 p
2. 8 p
3. 5 p
4. 4 p
5. 3 p
jne.

Mielestäni ykkös ja kakkossijoja - etenkin voittoja - pitäisi suosia reilusti enemmän.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
12-9-7-5-4-3-2-1 on aika hyvä. Siinä podium-paikasta palkitaan ja voitollekin on selkeä porkkana.

Oikea voitoista tavoittelu (mahdollisesta pisteiden menetyksestä huolimatta) perustuu voitontahtoon, jota kuskeilta kyllä löytyy. Yleensä kunnon taistelu edellyttää ohituksia ja niiden vähäisyys nykyformuloissa on valitettavaa. Ohittamisen vaikeuden kautta nähdään ehkä suurin syy siihen, miksei voitosta taisteluun ryhtyminen perinteisesti ohittamalla useinkaan kannata. Ohittaminen nykyään edellyttää lähes aina toisen karkeaa virhettä ja niitä ei paljon "automaattiautoilla" nähdä. (Uhka)rohkeita yrityksiä nähdään nykyään valitettavan harvoin, koska menetys omasta virheestä on liian suuri. Näin jopa vanhalla 10-6-4-3-2-1 -mallilla, kuten useana edellisvuotena nähtiin.


Eli kirvestä peliin ja
-pisteet uusiksi (12-9-7-5-4-3-2-1)
-diffuusorit pannaan (imut takaisin)
-rengasrajoitukset (kovat kumit...vähemmän mekaanista pitoa)
 
Ylös