Nyrren GP / Euroopan Grand Prix

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
-ha- sanoi:
Kuinkahan mones kerta tämä oli kun McLarenit ovat Nürburgringilla yllättävän nopeita mutta yllättäen eivät kestä maaliin asti? Tällä kaudella tosin maaliin pääseminen on ollut ylivoimaista melkein joka kisassa, mutta jotenkin haiskahtaa sille että vuosi toisensa jälkeen kotikisaan lähdetään yliviritetyille Mersuilla.
Tänä vuonna Dennis myönsi kisan jälkeen että riskejä otettiin. Mutta muina vuosina näin ei ole myönnetty. Toisin sanoen tuskin esim. viime vuonna otettiin mitään erityistä riskiä, silloinhan oli muutenkin jotain oikeasti pelissäkin toisin kuin nyt. Tänä vuonna riskiä otettiin koska tiedettiin että mitään ei sen kummemmin ole pelissä eikä autoilla olisi välttämättä tultu maaliin edes "normaali" virityksessä.

Rubensin aika-ajoista sen verran, että mies olikin sitten niin paljon painavammalla autolla liikkeellä että samanlaisella kuormalla kuin Michael hän olisi ollut eturivissä ja ajallisesti hyvin lähellä Michaelia. Siis jopa kooma-Rubens olisi ollut lähellä... ei se Summelin paalukierros sitten ollutkaan erityisen hyvä. Taitaa olla todellakin taktikointia. Nimittäin jos Rubens olisikin ollut Summelia nopeampi ja lähtenyt paalulta, silloin Sumi olisi ollut 2. ruudussa ja likaisella puolella ja hyvinkin helposti Trullin ja Saton (joiden vauhti tiedettiin aika-ajoihin mentäessä) kynsissä lähdössä. Nyt pedataan Sumille paaluja (ennätys mielessä) ja helppoja, varmoja voittoja ilman riskejä. Rubens pistetään sellaisella "strategialle" jolla varmistetaan ettei ainakaan auto #2 haittaa "päällikön" menoa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllähän se on ollut jo pitkään selvää, että McLarenissa on Hockella ja Nürrella kiinni "Saksa speciaali", samaan tapaan kuin Hondalla on Suzukassa vastaava. Rellukin tapas ainakin muinoin tuoda Magny Coursiin uuden kehitysversion. Eiköhän meidän kaikkien tiedossa ollut, että Mersu laulaa kilpailun alussa komiasti korkealta, mutta sitä iloa vaan ei tuu kestämään kuin kourallinen kierroksia. Kaikki vaan eivät näköjään halunneet sitä uskoa...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Tuo on ollut päivänselvää jo usean vuoden ajan. Välillä on kestännyt mutta useinmiten hajonnut kuten tänäänkin.

Kisa oli loistava katsottavaa kun punainen auto lensi kärjessä vastustamattomasti kohti ruutulippua häpäisten vastustajansa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Todella tylsää oli taas vaihteeksi! Monaco oli vain kangastus!:frown:

Mersu on edelleen paska! Williams oli ihan paska! Rellut oli hukassa kuin puolukka ******sa! Viihdettä tarjosi itsemurhalentäjä Sato.:D :rolleyes:

Rubens oli taas väärässä joukossa ja Schumi pääsi esittelemään homohyppyään, hillitysti tosin. Täytyy kyllä sanoa, että vaikka Mika ajeli aikoinaan kaikenlaisilla paskoilla McLareneilla niin yksikään niistä ei ollut näin epäluotettava kuin tämä nykyinen nyt. Ei ihme jos Kimiä alkaa pikku hiljaa vituttaa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Eipä jääny mitään käteen kisasta. Alonso taas tutusti kisan jälkeen syytti autoaan Espanjan TV:ssä. Luistonesto kuulemma hajos ja meni yksi mutka pitkäksi ja niin ollen hän menetti varman kakkos paikan. No joo. :D Alonsolla oli muutenkin savuinen kisa sillä ensin Kimi ja sitten Sato räjäyttivät koneensa hänen edessään.

Coulthard moikkaili Ferrarin pilttuuseen kisan jälkeen niin onnellisesti, että oliskohan Taavilla ajatuksissa syrjäytää pahasti hidastuva Rubens? :confused:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
- Moottoriurheilussa on loppujen lopuksi kyse voittamisesta. Riskejä täytyy ottaa, jotta pystyy tavoittamaan kärjen. Meidän täytyy kestää se häpeä, joka liittyy tällaiseen riskien ottamiseen. Tämä kaikki unohtuu kuitenkin saman tien, kun palaamme voittajaksi. Ja siihen me pyrimme, Dennis sanoi Euroopan GP:n jälkeen.
Juuri näin!!!
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
patriot sanoi:
Täytyy kyllä sanoa, että vaikka Mika ajeli aikoinaan kaikenlaisilla paskoilla McLareneilla niin yksikään niistä ei ollut näin epäluotettava kuin tämä nykyinen nyt. Ei ihme jos Kimiä alkaa pikku hiljaa vituttaa.
Niin no 97 kauden 10 viimeisestä kisasta Mika sai autonsa tekniikan puolesta ehjän suorituksen kolmessa. Hockenehim, Suzuka ja Jerez.

Vituilleen meni: Ranska, Englanti, Unkari, Spa, Italia, A1 ja Nyrre
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Zep sanoi:
Kyllähän se on ollut jo pitkään selvää, että McLarenissa on Hockella ja Nürrella kiinni "Saksa speciaali", samaan tapaan kuin Hondalla on Suzukassa vastaava. Rellukin tapas ainakin muinoin tuoda Magny Coursiin uuden kehitysversion. Eiköhän meidän kaikkien tiedossa ollut, että Mersu laulaa kilpailun alussa komiasti korkealta, mutta sitä iloa vaan ei tuu kestämään kuin kourallinen kierroksia. Kaikki vaan eivät näköjään halunneet sitä uskoa...
En millään jaksa uskoa, että Mercedeksellä oltaisiin niin idiootteja, että otetaan tietoinen riski PR-katastrofista asentamalla autoihin yliviritetyt moottorit kotikisassa. Jos nyt kuitenkin väitetään, että moottori yliviritettiin, niin mistät muut lukemattomat moottorin posahdukset ovat tällä kaudella johtuneet? Huonosta tuurista? Hah! :p

Tosin tässä vaiheessa tätä kautta kyllä uskon siihen, että tuloksia haetaan riskillä, koska moottori ei kestä edes aliviritettynä. On parempi keskeyttää kärjestä kuin sijoilta "ynnä muut". Siihen en kuitenkaan usko, että nyt yritettiin tietoisesti ja epätoivoisesti parempaa tulosta, koska oli Mercedeksen kotikisa... Nyt ajettaan tästä lähtien riskillä, koska tallissa ollaan ymmärretty, että McLaren-Mercedeksellä ei kerta kaikkiaan ole enää mitään hävittävää tällä kaudella. Kun moottorit eivät kestä edes säästöliekillä letkan perässä, niin miksi niitä sitten alivirittämään, kun voidaan edes hetken taistella kärjessä.

Edelliskausien riskien ottoihin en myöskään usko. Kaudella 2003 oli paska säkä, Kimihän johti monia muitakin kisoja viimevuonna, eikä motti poksahtanut. Kaudella 2002 ei ollut mistään riskin otosta ainakaan tietoakaan, vaan autot ajelivat kaukana kärjen takana. Sama juttu kaudella 2001 ja 2000-1999-1998 McLarenit olivat muutekin nopeita. 1997 posahtivat molemmat Mercedekset kärjestä, mutta moottorithan olivat muutekin tosi epäluotettavia tuolla kaudella, varsinkin kun Mikan kisoja muistellaan. Ett silleen...
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
ILTALEHDEN toimittaja lataa:

Lakritsinpehmeät renkaat, bensamittari punaisella, ylikireäksi ruuvattu moottori. Siinä resepti, jolla McLaren yritti Mercedes-Benzin kotiradalla saada tilanteensa näyttämään todellista paremmalta. Kimi Räikkönen veti oman roolinsa täysillä loppuun asti ja meni ”pettymyksestä” mykäksi.

On suorastaan huvittavaa, että McLaren-Mercedeksellä yritettiin näyttää hapanta naamaa fiaskoon päättyneen Nürburgringin F1-kisan jälkeen. Mikä tahansa muu tulos kuin molempien kuljettajien keskeytys olisi ollut valtava yllätys. Nyt kaikki meni täsmälleen käsikirjoituksen mukaan. Kimi Räikkösen moottori poksahti kierroksella kymmenen, David Coulthardin mylly hieman ennen puolivälin etappia.

McLarenin suorituskyky ei ollut mitenkään voinut parantua viikon takaisen Monacon GP:n jälkeen, sillä välissä ei ollut yhtään testipäivää. Asiantuntijat olivat jo lauantaina varikolla yhtä mieltä siitä, että Kimi Räikkösen neljäs sija aika-ajossa oli suurta bluffia. Kotiyleisön edessä käytettiin kaikki perinteiset kikat, jotta dieselmersuillaan suurin joukoin paikalle saapuneet niksmannit eivät menisi alkuviikosta autokauppaan tiedustelemaan, paljonko välirahaa pitäisikään laittaa vähän ajettuun - uskontoa pyhäkoulussa opettaneen eläkeläisrouvan kauppakassina toimineeseen - siviili-Ferrariin.

Tallipäällikkö Ron Dennisin pokerinaama piti loppuun asti.

– Luotettavuusongelmat, joita tällä hetkellä koemme, ovat yhteydessä niihin ponnisteluihin, joita teemme tallin suorituskyvyn parantamiseksi mahdollisimman nopeasti. Aika-ajo ja tämän kilpailun alku jo näyttivät, että olemme oikealla tiellä, Dennis muotoili.

Suurempaa saastaa F1-varikolla harvoin kuulee kenenkään suusta.

McLarenilla tehdään varmasti työtä valoisamman huomisen eteen, mutta Nürburgringillä ei vielä nähty mitään todellisia merkkejä paremmasta.

Ehkäpä MP 4-19 -auton B-versio, jonka testit aloitetaan huomenna Silverstonessa - jos Dennisin puheisiin yhtään voi luottaa - tuo valoa ex-huipputallin ikiyöltä vaikuttavaan synkeyteen.

Tai sitten ei. Myös viime vuonna McLarenin piti ruuvata kasaan uusi auto kesken kauden. Testejä sillä ajettiin, mutta kisakuntoon autoa ei saatu koskaan.


Tulppana radalla
Kilpailun alku lupasi vielä hyvää kaikille Joulupukkiin uskoville.

Räikkönen nousi ensimmäisellä kierroksella neljänneltä sijalta kakkoseksi, kun Jarno Trullin ja Takuma Saton yhteenotto vei molemmat hetkeksi ajolinjalta sivuun.

Suomalaisen avustuksella Michael Schumacher pääsi kärjessä karkaamaan järkyttävän nopeasti omille teilleen. Saksalainen nakutti yli kaksi sekuntia kovempia kierroksia kuin tulppana radalla ollut Räikkönen ja seitsemän kierroksen kohdalla ero McLareniin oli jo huikeat 17 sekuntia.

Taistelu voitosta oli ohi ennen kuin oli ehtinyt kunnolla alkaakaan.

Se, että Räikkönen pystyi helposti pitämään kakkossijansa, vaikka hänen takanaan ajanut viisikko näytti kykenevältä huomattavasti kovempaankin vauhtiin, kertoi tuttua tarinaa ohittamisen vaikeudesta. Formula ykkösten teknisille säännöille olisi syytä tehdä nopeasti jotakin, ettei autojen suorituskyky olisi niin paljon kiinni aerodynaamisesta pidosta kuin nykyään.

Tilanteen suurin hyötyjä oli jonossa neljäntenä ajanut Rubens Barrichello. Hän oli matkassa painavalla autolla, kahden pysähdyksen taktiikalla, ja pysyi Räikkösen ansiosta hyvin kyydissä mukana.

Kuningas Schumacher ajoi lopulta helppoon voittoon, Barrichello oli toinen ja Jenson Button kolmas. Epätoivoista banzai-ohitusta Barrichellosta yrittänyt Takuma Sato sai etusiipeensä ja keskeytti vielä surkeaksi lopuksi moottoririkkoon.

Räikkösen kisanjälkeiset kommentit saatiin lukea McLarenin lehdistötiedotteesta.

– Luonnollisesti olen todella pettynyt, kaikki näytti niin hyvältä. Edistymme koko ajan, mutta luotettavuuden kanssa on vielä tekemistä.

Kun mitään sanottavaa ei ole, sitä ei todellakaan ole
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Itse kisahan oli harvinaisen tylsä, tai siis oikeastaan ihan tyypillinen tämän kauden kisa. Ensimmäinen mutka ja Saton kamikazeilu toivat vähän jännitystä mutta eipä tuosta paljoa jää jälkipolville kerrottavaa.

Luulisin, ettu Mersusta kyllä otetaan kaikki irti koska heillä ei ole enää edes mainetta menetettävänä. Ainakin voi kokeilla kuinka kauan motti kestää ja Kimikin saa ajella ne muutamat ensimmäiset kierrokset kärjessä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ikävä sanoa mutta ellei Kimi olisi päässyt toiseksi, ei Schumi olisi Sunnuntaiajellut voittoon.Siitä olisi teoriasta voitu jopa taistella :rolleyes:

Mutta jos ja jos :frown:

Ja nyt en syytä Kimiä vaan tuota hopeanväristä savukonetta joka kuuluisi nopeutensa puolesta F3-Luokkaan :jaska: :jaska:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kotiyleisön edessä käytettiin kaikki perinteiset kikat, jotta dieselmersuillaan suurin joukoin paikalle saapuneet niksmannit eivät menisi alkuviikosta autokauppaan tiedustelemaan, paljonko välirahaa pitäisikään laittaa vähän ajettuun - uskontoa pyhäkoulussa opettaneen eläkeläisrouvan kauppakassina toimineeseen - siviili-Ferrariin.

Hi hii, muuten ihan hyvä mutta niin Mersua kuin Ferrariakaan ei suuremmin kiinnosta käytettyjen autojen vaihto vaan uusien myynti. Toimittaja on unohtanut senkin että käytettyjä Ferrareita on sen verran vähän tarjolla ettei siitä kansanliikettä saada aikaan millään. Näytti se bensamittari olevan kaikilla muillakin kärkipäänlähtijöillä punaisella. No, onhan tuo lennokasta kirjoittelua joka uppoaa tavalliseen iltapäivälehtien lukijoihin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Oho sanoi:
Niin no 97 kauden 10 viimeisestä kisasta Mika sai autonsa tekniikan puolesta ehjän suorituksen kolmessa. Hockenehim, Suzuka ja Jerez.

Vituilleen meni: Ranska, Englanti, Unkari, Spa, Italia, A1 ja Nyrre
Oliko moottoririkko jokaisessa? Mutta ainakin kauden aloituksena tämä on kaikkien aikojen fiasko.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
patriot sanoi:
Oliko moottoririkko jokaisessa? Mutta ainakin kauden aloituksena tämä on kaikkien aikojen fiasko.
Unkarissa petti muistaakseni hydrauliikka ja Monzassa hajosi rengas. Belgiaan Mobil oli toimittanut vääränlaista polttoainetta ja suoritus hylättiin.

Muut neljä olivatkin sitten konerikkoja.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
Kisa oli loistava katsottavaa kun punainen auto lensi kärjessä vastustamattomasti kohti ruutulippua häpäisten vastustajansa.
niih, niinku aiemminki jo sanottu, tifosit on ainoja jotka kohta enää katsoo koko sarjaa, se taitaa FIA:n pomoja ja Ecclestoneakin vituttaa...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K sanoi:
niih, niinku aiemminki jo sanottu, tifosit on ainoja jotka kohta enää katsoo koko sarjaa, se taitaa FIA:n pomoja ja Ecclestoneakin vituttaa...
Jo pelkästään tämän forumin perusteella väittäisin että et ole täysin oikeassa. Toinen mitä pidän melko varmana on se, että FIA:n pomot ja Ecclestone ei ole ne joita eniten vituttaa...............:wink:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No kaikkia muita vituttaa paitsi ilmarismia tunnustavat!:nope: :yuck:
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Juuh, ensimmäinen viesti tälle foorumille. Ahkerasti olen lukenut, mutta nyt tuli aika rekisteröityä. Syy on Sato, tuo itäisen maan reikäpää, jonka ajotyyli on saanut minut ja kaverit innostumaan taas tästä kaudesta. Mestaruus on mennyt jo sille teutonille, mutta loppukauden jännitystä tarjoaa Sato!
Ei voi muuta sanoa kuin, että oli upea "Sankariohitus" yritys RB:stä. Näitä lisää ja kohteeksi MS. :D
Tämä sarja kaipaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita. TikuTaku toi ne ainakin vähäksi aikaa takaisin. :thumbup:

EDIT: "Sankariohitus" = Ohitus, jossa huonommalla autolla takana ajava ohittaa edellään paremmalla autolla ajavan, vaikka nurmikon kautta, lopputuloksesta välittämättä. :)
 
Viimeksi muokattu:

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Ilmari sanoi:
Jo pelkästään tämän forumin perusteella väittäisin että et ole täysin oikeassa. Toinen mitä pidän melko varmana on se, että FIA:n pomot ja Ecclestone ei ole ne joita eniten vituttaa...............:wink:
Oikeassa olet, kisoja eivät katso pelkästään tifosit. Tifosien lisäksihän kisoja seuraavat tapakatsojat, jotka ovat katsoneet formuloita vuodesta kivi ja kirves, eivätkä tavastaan luovu, vaikka laji välillä olisikin tappavan tylsää. Suurin osa tämän foorumin kirjoittelijoista kuuluu viimeiseen ryhmään mutta tämä foorumi ei olekaan kovin edustava otos lajin potentiaalisesta katsojakunnasta.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Jahas, ja sitten on taas tällaista ilmassa:

"That's what a bunch of journalists at the Nurburgring, who said the world champion had illegally switched tyre compounds, reported on Sunday race morning. Believing his qualifying-spec was only good on a single lap, the rumour went, F1's German and his engineers secretly swapped to the more consistent version."
 
Ylös