ILTALEHDEN toimittaja lataa:
Lakritsinpehmeät renkaat, bensamittari punaisella, ylikireäksi ruuvattu moottori. Siinä resepti, jolla McLaren yritti Mercedes-Benzin kotiradalla saada tilanteensa näyttämään todellista paremmalta. Kimi Räikkönen veti oman roolinsa täysillä loppuun asti ja meni ”pettymyksestä” mykäksi.
On suorastaan huvittavaa, että McLaren-Mercedeksellä yritettiin näyttää hapanta naamaa fiaskoon päättyneen Nürburgringin F1-kisan jälkeen. Mikä tahansa muu tulos kuin molempien kuljettajien keskeytys olisi ollut valtava yllätys. Nyt kaikki meni täsmälleen käsikirjoituksen mukaan. Kimi Räikkösen moottori poksahti kierroksella kymmenen, David Coulthardin mylly hieman ennen puolivälin etappia.
McLarenin suorituskyky ei ollut mitenkään voinut parantua viikon takaisen Monacon GP:n jälkeen, sillä välissä ei ollut yhtään testipäivää. Asiantuntijat olivat jo lauantaina varikolla yhtä mieltä siitä, että Kimi Räikkösen neljäs sija aika-ajossa oli suurta bluffia. Kotiyleisön edessä käytettiin kaikki perinteiset kikat, jotta dieselmersuillaan suurin joukoin paikalle saapuneet niksmannit eivät menisi alkuviikosta autokauppaan tiedustelemaan, paljonko välirahaa pitäisikään laittaa vähän ajettuun - uskontoa pyhäkoulussa opettaneen eläkeläisrouvan kauppakassina toimineeseen - siviili-Ferrariin.
Tallipäällikkö Ron Dennisin pokerinaama piti loppuun asti.
– Luotettavuusongelmat, joita tällä hetkellä koemme, ovat yhteydessä niihin ponnisteluihin, joita teemme tallin suorituskyvyn parantamiseksi mahdollisimman nopeasti. Aika-ajo ja tämän kilpailun alku jo näyttivät, että olemme oikealla tiellä, Dennis muotoili.
Suurempaa saastaa F1-varikolla harvoin kuulee kenenkään suusta.
McLarenilla tehdään varmasti työtä valoisamman huomisen eteen, mutta Nürburgringillä ei vielä nähty mitään todellisia merkkejä paremmasta.
Ehkäpä MP 4-19 -auton B-versio, jonka testit aloitetaan huomenna Silverstonessa - jos Dennisin puheisiin yhtään voi luottaa - tuo valoa ex-huipputallin ikiyöltä vaikuttavaan synkeyteen.
Tai sitten ei. Myös viime vuonna McLarenin piti ruuvata kasaan uusi auto kesken kauden. Testejä sillä ajettiin, mutta kisakuntoon autoa ei saatu koskaan.
Tulppana radalla
Kilpailun alku lupasi vielä hyvää kaikille Joulupukkiin uskoville.
Räikkönen nousi ensimmäisellä kierroksella neljänneltä sijalta kakkoseksi, kun Jarno Trullin ja Takuma Saton yhteenotto vei molemmat hetkeksi ajolinjalta sivuun.
Suomalaisen avustuksella Michael Schumacher pääsi kärjessä karkaamaan järkyttävän nopeasti omille teilleen. Saksalainen nakutti yli kaksi sekuntia kovempia kierroksia kuin tulppana radalla ollut Räikkönen ja seitsemän kierroksen kohdalla ero McLareniin oli jo huikeat 17 sekuntia.
Taistelu voitosta oli ohi ennen kuin oli ehtinyt kunnolla alkaakaan.
Se, että Räikkönen pystyi helposti pitämään kakkossijansa, vaikka hänen takanaan ajanut viisikko näytti kykenevältä huomattavasti kovempaankin vauhtiin, kertoi tuttua tarinaa ohittamisen vaikeudesta. Formula ykkösten teknisille säännöille olisi syytä tehdä nopeasti jotakin, ettei autojen suorituskyky olisi niin paljon kiinni aerodynaamisesta pidosta kuin nykyään.
Tilanteen suurin hyötyjä oli jonossa neljäntenä ajanut Rubens Barrichello. Hän oli matkassa painavalla autolla, kahden pysähdyksen taktiikalla, ja pysyi Räikkösen ansiosta hyvin kyydissä mukana.
Kuningas Schumacher ajoi lopulta helppoon voittoon, Barrichello oli toinen ja Jenson Button kolmas. Epätoivoista banzai-ohitusta Barrichellosta yrittänyt Takuma Sato sai etusiipeensä ja keskeytti vielä surkeaksi lopuksi moottoririkkoon.
Räikkösen kisanjälkeiset kommentit saatiin lukea McLarenin lehdistötiedotteesta.
– Luonnollisesti olen todella pettynyt, kaikki näytti niin hyvältä. Edistymme koko ajan, mutta luotettavuuden kanssa on vielä tekemistä.
Kun mitään sanottavaa ei ole, sitä ei todellakaan ole