Oikaisu: Formula 3 -luokassa 15 kuljettajaa ajaa pisteistä

  • Viestiketjun aloittaja TRF
  • Aloituspäivämäärä

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
29.4.2002 klo 10.00

Oikaisu: Formula 3 -luokassa 15 kuljettajaa ajaa pisteistä
Julkisuudessa on esiintynyt vääriä tietoja Formula 3 -luokan ilmoittautumistilanteesta.
Sarjaan ja kauden ensimmäiseen osakilpailuun on ilmoittautunut 15 kilpailijaa,
joten SM-pisteitä jaetaan kauden avauksessa Ahvenistolla.

Linkki: http://www.akkry.fi/Lajit/Rata/Sm/index.html

Tuo siis juuri Ahveniston kisojen alla. Käsittämätöntä ja harhaanjohtavaa uutisointia kattojärjestöltä.

Kilpailijat ja temit ovat tehneet syksystä saakka töitä saadakseen yhteistyökumppanit ja henkilökunnan mukaan tulevan kauden kahinoihin. Mielessään suurinta päätäntävaltaa edustavan instanssin pyhä lupaus siitä, että mikäli sarjaan ilmottautuu vähintään 15 kuljettajaa, tittelistä ajetaan.

Kattojärjestö ilmoitti kriteeriksi että sarjaan ilmoittautuu 15 kuljettajaa. No kuljettajat tekivät voitavansa asian hyväksi ja näin tapahtui. Harmillisista yhteensattumista johtuen kaikkia autoja ei kuitenkaan viivalla nähdä ja AKK ilmoittaa norsunluutornistaan että näinollen SM-pisteitä ei jaeta!

Herää väkisinkin kysymys mitä AKK on tehnyt että vaadittu kilpailijamäärä täytyy? ja missä säännöissä ko. osallistujamäärä on asetettu? Entä milloin ilmoittajille palautetaan osallistumismaksut, tilitetäänkö normaali korko myös.

Tuohon AKK:n viralliseen tiedotteeseen kiteytyy kaikki se järjestälmällinen ja systemaattinen luokkien alasajo jota nähtiin jo SuperSaloonien ja Fordien kohdalla, syytä siihen on slti vaikea ymmärtää.

Olisi mielenkiintoista jos Murkula voisi antaa edes tärppejä tarkoitusperistään.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Epäilisin, ettei selitystä koskaan saada, kuten ei ole ennenkään järjettömille päätöksille olla saatu.

Muutenkin minusta on järjetöntä edes vaatia suomen kokoisessa maassa 15 auton minimimäärää SM-arvon saamiseksi. Joku 5 voisi olla F3ssa sopivampi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Puhutte asiaa. Niinkuin yleensä. :) Pitäis vaan kirjoittaa asiasta lehteen, jotta saataisiin vastaus. Ja silloinkin se vastaus voisi olla kitkerää kilpailijoita mollaavaa tekstiä.

Mitä mieltä TRF muuten on, onko kolmosten kustannukset nousseet liian koviksi? Pitäisikö vaihtaa vaikka Relluihin?

Yhtä kaikki, ratapuolella asiat hoidetaan edelleen päin prinkkalaa!

Endurancessa on kilpailijoita näkyy olevan tarpeeksi, jo liiankin kanssa, sillä kisoihin joudutaan suorittamaan karsintoja. Pitäisikö luokkien määrää lisätä? Kilpailuja tuskin voidaan ylettömästi pitää, koska kisojen pituus jo tuo mukanaan rajoitteita. Pitää olla aika innokas lippumies joka seisoo vaikka Kemoran suolenkillä 6-10 tuntia yhtä mittaan liputtamassa, ja vielä monta kertaa kesän aikana -> radoille pitäis rakentaa siltoja? Normaalin kisaviikonlopun aikana kun on taukoja toiseen malliin... Mitä Enduranceen vielä tulee, netissä käytävien keskusteluiden perusteella AKK:lla on selviä identiteettiongelmia: Säännöt ovat usein myöhässä ja eriskummalisia.
 

Harrin

Active member
Liittynyt
18.6.2001
Viestit
28
Kattojärjestö ilmoitti kriteeriksi että sarjaan ilmoittautuu 15 kuljettajaa. No kuljettajat tekivät voitavansa asian hyväksi ja näin tapahtui. Harmillisista yhteensattumista johtuen kaikkia autoja ei kuitenkaan viivalla nähdä ja AKK ilmoittaa norsunluutornistaan että näinollen SM-pisteitä ei jaeta!
------------

Puhut asiaa! Mm. jääradalla käsittääksi (voin olla väärässä) jaetaan SM-mitalit pienemmällä osallistujamäärällä. F3 luokka tekee hyvää työtä ja on tärkeä luokka, siksi luokalle pitäisi nyt antaa "keskittymisrauha" kilpailla Suomen Mestaruudesta. Teamit ja kuskit ovat sen ansainneet.

Se jos tänne nyt yhtäkkiä synnytettäisiin Renu luokka niin se vasta kalliiksi tulisi. Nykyisten F3 autojen hinnat romahtaisivat ( ne kun ovat kuitenkin se "pesämuna") ja samaan aikaan pitäisi investoida kalliisiin uusiin autoihin.
Tämä vaihto Renuun olisi kallein vaihtoehto. Pysytään nykyisenä seuraavat 3 vuotta ja katsotaan sitten.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Ja paljonkos autojen hinta pitäisi pudota ennen kuin niita haluttaisiin ruveta vaihtamaan? Suomen kolmoset ovat jo vanhoja ja vastaavaa kalustoa käytetään kyllä vielä muualla, joten ei niiden arvo nyt ihan olemattomaksi muutu, tehtiin mitä tahansa. Suurempi ongelma taitaa olla ajokulut kun autoja seisoo niin monta eikä kukaan niillä halua tai pysty ajamaan. Renault tulisi kysymykseen jos maahantuoja innostuisi asiasta, mutta Suomi taitaa olla liian pieni markkina-alue joka tapauksessa eikä sijoittaminen paikalliseen rata-autoiluun edistä kenenkään bisnestä. Aika voisi olla sen sijaan jollekin kansalliselle formulalle, mutta millaiselle?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Zep:
Puhutte asiaa. Niinkuin yleensä. :) Pitäis vaan kirjoittaa asiasta lehteen, jotta saataisiin vastaus. Ja silloinkin se vastaus voisi olla kitkerää kilpailijoita mollaavaa tekstiä.
</strong>
Kuten taannoin saimme lukea VM:n sivuilta koskien FormulaFordien ja SSA:n yhteistä mediaprojektia, jonka AKK sitten torpedoi - tai kuten muistamme Virtasen Ollin ja AKK:n edustajan "keskustelusta" koskien mm. Mannisen Petrin NASCAR-auton sääntöihin sopivuutta. Sinänsä mielenkiintoista, että USA:sta rahdattu AITO NASCAR-auto ei sinällään kelvannut AKK:lle vaan siihen piti tehdä yhtäsuntoista "modifikaatiota" kun taas vastaavasti erään turkulaisen niinkutsutun IMSA-Audin kohdalla niitä modifikaatioita tehtiinkin sääntöihin, jotta autosta saatiin ns.laillinen.
AKK:han on niinmaanperusteellisen tasapuolinen ja jäsenkuntansa etua aina ja joka tilantessa ajatteleva instanssi - eikös ? wink

Endurancessa on kilpailijoita näkyy olevan tarpeeksi, jo liiankin kanssa, sillä kisoihin joudutaan suorittamaan karsintoja. Pitäisikö luokkien määrää lisätä?
</strong>

Toki ja samalla poistaa muutamia turhia rajoituksia noista säännöistä. Kilpailujen mainostamiskielto (kun se on vain harrastamista eikä AKK:n mielstä oikeaa kilvanajoa) on ensimmäinen asia ja siihen samaan liittyy kiinteästi myös kysymys yhteistyökumppaneiden mainoksista auton kyljissä... Teknisiä määräyksiäkin voisi EMA-luokassa hyvin väljentää vaikka s.e. kaikki tieliikennelain hyväksymät muutokset olisivat laillisia (sen ei vielä luulis isosti kustannuksia kasvattavan)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Don Vito: Jälleen asiaa! :) Anteeksi vaan kaikille, että Donin kanssa viedään taasen keskustelua Supereihin. Yritin saada worldrally.netin (ynnä muut) foorumissa Airikkalan Penaa ottamaan kantaa -kova Nascar-fani kun on- AKK:n putkirunkojen kieltämiseen, muttei käynyt mies pyydykseen. :( Mun mielestä aika surkuhupaisaa, että amerikoissa suositaan putkirunkoa erittäin nopeissa luokissa ja Suomessa kielletään turvallisuuteen vedoten... Kovan rajoittamisen sijaan ehkä olisi pitänyt sallia enemmän suoraan ulkomaisten luokkien kalustoa.

En Don koskaan oikein aikaisemmin uskaltanut tarttua kunnolla tuohon Kuismasen Audin politiikkaan, koska käsitin sun olevan kova Kuismanen-fani. Mutta noinhan se oli... Mikäli oikein lehtien kirjoituksia muistan, käytiin aikoinaan samanlaista polemiikkia ensimmäisen 500:n ympärillä, kun kisan ideoitsija ja "pomo" rahtasi rapakon takaa tiimin autoineen, joka ei käynyt sääntöjen mukaan kisan luokkiin (SS[5&B], SS light & A). Roopen Camarossa ei Kuismasen Audin tapaan ollut ovia, vaan sisään kuljettiin jenkkityyliin sivuikkunasta.

Laittelen Don mailia.

En toki ole F3:sia minnekään pois ajamassa. Haluaisin vain luokan harrastajien mielipiteitä, josko ajaminen on muuttunut kalliiksi.
 

hewland

Well-known member
Liittynyt
8.11.2000
Viestit
56
Sijainti
salo finland
Olisi mukava tietää mitä hemmetin hyötyä on evätä F3 luokalta SM arvo?ei se ainakaan ensivuotta mitenkään edistä. Kuka hemmetti sinne enää uskaltaa tulla ajamaan,kun AKK voi koska tahansa esittää kuusikuukautta vanhoja päätöksiä,joista kukaan ei tosin ole koskaan kuullut mitään.Ehdotin ahvenistolla muutamille tallipäälliköille AKK.n haastamista oikeuteen petoksesta.jos tuntuu liian hurjalta,niin onhan olemassa myös urheilun vetoomus tuomioistuin vai mikä se nyt oli,se missä just puitiin niitä doupping sotkuja. se on avoin myös moottoriurheilulle ja on puolueeton.Ei siis AKK.n oma vetoomustuomioistuin,vaan urheilun yleensä.Ne diktaattorit siellä norsunluutornissaan on niin kaukana tavallisesta kilpailijasta,ettei niihin tehoa enää mikään muu,kuin syytten nostaminen,jos sitten sekään.
 

Harrin

Active member
Liittynyt
18.6.2001
Viestit
28
En toki ole F3:sia minnekään pois ajamassa. Haluaisin vain luokan harrastajien mielipiteitä, josko ajaminen on muuttunut kalliiksi.[/QB][/QUOTE]
-----------

Hyvät että et ole ajamassa pois. Ei F3 ole tänä päivänä Suomessa kovinkaan kallista, kyllä jollakin Renulla ajaminen tulisi kalliimmaksi ainakin ensimmäisten kausien aikana. Ja eihän se ole pakko ostaa menestyäkseen "kallista" team paikkaa, Ruotsalainen voitti "kotikonstein" ja ajaa varmasti yhdellä pienimmistä budjeteista. Toki on paljon todennäköisempää -ja helpompaa- menestyä jos ostaa ammatti teamin palvelut, jotka nekin ovat ihan kohtuu hintaisia ( siis kun puhutaan joka tapauksessa kalliista harrastuksesta ) verrattuna ulkomaille. Ja pari kotoista F3 teamia toimivat todella ammattimaisesti.

Mutta älkää nyt ymmärtäkö väärin kun "vähättelen" kustannuksia, rahaa kuluu paljon, mutta ei suhteessa muihin rata ja ralli luokkiin. Se onkin sitten toinen juttu onko autourheilun kustannukset kokonaisuudessaan nousseet liikaa. (on)
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
AKK:lta ois korrektia ilmoittaa jäsenilleen päämääränsä, mihin ollaan menossa ja mikä on tavoite. Jäsenet säästyisivät monelta turhalta takaiskulta. Asioiden vääristelyllä ja valehtelulla saadaan aikaiseksi vain paljon turhaa kähinää. Onneksi AKK:n edesottamukset ei juuri kosketa minua, enää.

Kyllä F3-luokan kustannukset suomessa on niin matalalla tasolla mitä ne vain voivat olla. Se että onko taso edullinen tai oikea, on kunkin oma päätös. Omasta mielestäni näkyvyyteen ja luokan tasoon nähden aivan liian kallista, ja näyttää olevan monelle muullekin

Toisille edullista toisille kallista, kaikille saman hintaista wink
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä minunkin mielestä oli tosi ihmeellistä että AKK evää SM-arvon tuollaiseen seikkaan vedoten.
Voisi kuvitella, että moni on tehnyt sponsorisopimuksetkin siinä uskossa, että luokalla on SM-arvo ja nyt varmasti moni yhteistyökumppani miettii kaksi kertaa, että oliko tämä homma hyvä vai ei.
Mielestäni AKK:n, joka näitä SM-arvoja jakaa, sanoisi ennen (vaikkapa) vuodenvaihdetta, että nyt luokalla on SM-arvo riippumatta siitä, että onko siellä 14 vai 15 lähtijää. Jos luokka näyttää hiipuvan, niin ei sitten seuraavaksi vuodeksi anna sitä kallisarvoista SM-titteliä jakoon.
Eikä kai se ole AKK:n etu että ihan oikeasti nopealta f3-luokalta tipahtaa SM-arvo.

Mitä siihen NASCAR-auton turvallisuuteen yms. seikkoihin tulee, niin ei kyllä voi muuta kuin ihmetellä herrojen järjenjuoksua. Jos NASCAR-organisaatio(tai mikä tahansa aavistuksen kovemman luokan puulaaki kuin AKK) hyväksyy autot kisoihinsa turvallisuuden puolesta, niin ei siinä AKK:lla pitäisi olla nokan koputtamista sillä osastolla.
Luulisi että autojen turvallisuuden tuntemisessa ja rakentelussa Suomessa on todella vaatimattomat edellytykset. Eihän täällä ole kuin muutama taho, joka rakentaa omia autoja alusta loppuun. AKK:han kyllä yrittää tukahduttaa parhaansa mukaan hekin.
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
. Mannisen Petrin NASCAR-auton sääntöihin sopivuutta. Sinänsä mielenkiintoista, että USA:sta rahdattu AITO NASCAR-auto ei sinällään kelvannut AKK:lle vaan siihen piti tehdä yhtäsuntoista "modifikaatiota" kun taas vastaavasti erään turkulaisen niinkutsutun IMSA-Audin kohdalla niitä modifikaatioita tehtiinkin sääntöihin, jotta autosta saatiin ns.laillinen.
Joo mutta ainahan rahalla saa ja hevosella pääsee. Kuismasella oli kuitenkin sen verran enemmän rahaa et AKK oli tyytyväinen vaan kun sai vähän tuohta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Don Vito:
. Mannisen Petrin NASCAR-auton sääntöihin sopivuutta. Sinänsä mielenkiintoista, että USA:sta rahdattu AITO NASCAR-auto ei sinällään kelvannut AKK:lle vaan siihen piti tehdä yhtäsuntoista "modifikaatiota"
Paljonko sitä autoa jouduttiin muuttamaan ja mitä tehtiin?

Missä kisoissa sillä oli ajettu ja miksi se Suomessa oli niin sairaan hidas?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No varmaan se NASCAR-auto on suomen radoilla aika helvetin hidas kun se on suunnitteltu pääsääntöisesti kulkemaan suurimmalla vaihteella 190 mailin keskinopeudella neljä tuntia. Ei NASCAR-autoa ole tarkotettu mihinkään ahveniston suolenkille. Ylipäätänsä NASCAR-auton "road-course" ominaisuudet on ihan perseestä, kun auto jo painaa 1700 kg, vaihteita on 4 ja downforcea yhtäpaljon kuin kalassa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
TRF:


Herää väkisinkin kysymys mitä AKK on tehnyt että vaadittu kilpailijamäärä täytyy?
Mitä Neuvostoliittoa täällä vaaditaan?? Keskusjärjestön tehtäväkö se on hankkia kilpailijat kilpailuihin??

No asiaan. Aikanaan epäilin täällä ja/tai Varikolla että löytyykö Suomesta tarpeeksi kilpailijoita F3-luokkaan. Etenkin kahden aktiivisen F3-kirjoittajan toimesta mut haukuttiin aivan pataluhaksi että kehtasin moista edes epäillä. Siispä: minne ne kaikki 25-35 autoa ovat kadonneet??

15 autoa on kyllä Suomessa epärealistisen kova odotus osanottajamääräksi. Valitettavasti.

Niin ja vielä tuosta NASCAR-Monte Carlosta. pmv:n vastaus kertoo erittäin paljon (ja kiitos, tuon kyllä tiesin, odotin jos joku Mannisen "lähipiirinen" kertois asiasta). Jos ja kun auton ja Suomen ratojen reaalimaailmat ovat noin kaukana toisistaan niin miksi...

Onneksi sentään hitaammat pelit kuten Keken Williams ja Henkan 962 ovat taipuneet upeasti Apparan suolenkille... Kelpaa niitä päiviä muistella.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Ihmettelen vaan, miten esim. jääradalla voitiin jakaa SM, vaikka pikku-n:ssä oli ainakin yhdessä kisassa vain 9 autoa mukana. Samaisena viikonloppuna luokassa 5, eli 4WD erikoisliukuestein, oli mukana lähdössä vain 6 autoa ja heillekin jaettiin SM-pisteet!!!

Toisaalta siinä vaiheessa kun rahoituksen hankkiminen kilpailutoimintaan oli kovimmillaan, AKK ilmoitti että F3 ajaa SM -pisteistä. Kyllä siinä aletaan jossain vaiheessa vetelemään rahahanoja kiinni, kun ei SM-arvoa kuulu. Jos kyseistä luokkaa aiotaan todella elvyttää, pitäisi SM-arvo ehdottomasti säilyttää.

kik

<small>[ 10-05-2002, 15:41: Message edited by: kik ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Minua kiinnostaa se Mannisen Monte Carlon historia. Kenen käytössä se on ollut? Peräti jonkun kuuluisan? Minkä vuotinen se laite on? Monte Carlon eri versioilla on ajettu NASCAR:ssa toistakymmenttä vuotta. Paljonko autolla on ajettu jenkeissä ja onko sillä voitettu mitään erikoista? Kuka/mikä talli auton on rakentanut?
Olisivat ihan kiinnostavia asioita näin NASCAR:n historiasta kiinnostuneelle henkilölle.
Minusta on hienoa, että joku on nähnyt vaivaa ja tuonut suomeen palan autourheilun historiaa. Suomessa on muutenkin aivan liian vähän erityyppisiä kilpa-autoja. Ei niitä kaikki tarvi niin vakavasti ottaa. On myös hyvä, että auto ei ole pölyttymässä jossain hallin perällä, vaan sitä käytetään aktiivisesti.
Jos joku on tuonut NASCAR-laitteen maahamme, niin ei sitä heti tarvi moittia, että "...onpa vain paska ja hidas, että miksi laitoit? Olisit saanut nopeamman laitteen samalla rahalla, vaikka tollasen Ford Focuksen.".
NASCAR-auton tuominen maahan on merkittävä kulttuuriteko.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
pmv:
Minua kiinnostaa se Mannisen Monte Carlon historia. Kenen käytössä se on ollut? Peräti jonkun kuuluisan? Minkä vuotinen se laite on? Monte Carlon eri versioilla on ajettu NASCAR:ssa toistakymmenttä vuotta. Paljonko autolla on ajettu jenkeissä ja onko sillä voitettu mitään erikoista? Kuka/mikä talli auton on rakentanut?
Olisivat ihan kiinnostavia asioita näin NASCAR:n historiasta kiinnostuneelle henkilölle.
Minusta on hienoa, että joku on nähnyt vaivaa ja tuonut suomeen palan autourheilun historiaa. Suomessa on muutenkin aivan liian vähän erityyppisiä kilpa-autoja. Ei niitä kaikki tarvi niin vakavasti ottaa. On myös hyvä, että auto ei ole pölyttymässä jossain hallin perällä, vaan sitä käytetään aktiivisesti.
Jos joku on tuonut NASCAR-laitteen maahamme, niin ei sitä heti tarvi moittia, että "...onpa vain paska ja hidas, että miksi laitoit? Olisit saanut nopeamman laitteen samalla rahalla, vaikka tollasen Ford Focuksen.".
NASCAR-auton tuominen maahan on merkittävä kulttuuriteko.
Mainittakoon että auto ei ole ns. Winston-cupperi vaan sen kisahistoria on alasarjoista (Busch Grand Nationals tjsp) ja tuskin sillä sielläkään ihan hirveän nimekäs kuski on kaahannut - kas kun sellaisten yksiöiden kysyntä on keräilijöiden keskuudessa ihan jotain muuta kuin jonkin mr. Nobodyn ajaman kiesin.
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
No varmaan se NASCAR-auto on suomen radoilla aika helvetin hidas kun se on suunnitteltu pääsääntöisesti kulkemaan suurimmalla vaihteella 190 mailin keskinopeudella neljä tuntia. Ei NASCAR-autoa ole tarkotettu mihinkään ahveniston suolenkille. Ylipäätänsä NASCAR-auton "road-course" ominaisuudet on ihan perseestä, kun auto jo painaa 1700 kg, vaihteita on 4 ja downforcea yhtäpaljon kuin kalassa.
--------------------------------------------------------------------------------
Posts
:cool: :cool: :cool:
 
Ylös