Oikaisu: Formula 3 -luokassa 15 kuljettajaa ajaa pisteistä

  • Viestiketjun aloittaja TRF
  • Aloituspäivämäärä

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Kokkis:
Esikatsastuksessa voisi hylätä vehkeet jotka eivät vastaa sääntöjä. Silloin ei tarvitsisi mennä radalle hylättäväksi tai pilaamaan muiden kisoja ja kaikilla olisi parempi mieli. Eihän katsastus saa olla vain sitä että katsotaan vöistä ja sammuttimesta leimat kun muuta ei viitsitä tai osata tarkastaa. Kolmosissa säännöt eivät taida olla aivan yksiselitteinen juttu, kun autoja on eri vuosimalleja ja säännöt muuttuneet matkalla moneen kertaan.
Lähestyt pointtia. Periaatteessa säännöt ovat yksiselitteiset, mutta mitkä säännöt!?
Aikoinaan F4:ssa (siis samoilla kuin nytkin mutta eri koneella) oli monelta eri vuodelta (ja eri vuosikymmeneltä) autoja. Ja säännöt muuttuivat varsinkin 80-90-luvun vaihteessa vuosittain (selkokielellä = downforcea pienennettiin joka vuosi). Ongelma oli minkä vuoden säännöillä ajetaan? Silloin sovittiin ,että ajetaan sen vuoden säännöillä milloin auto oli valmistettu (kenellä tallessa v80 - 98 F3-säännöt?). Voin kertoa: tästäkin oli pari poikkeusta... mutta olkoon, rikos lienee vanhentunut.
 

hewland

Well-known member
Liittynyt
8.11.2000
Viestit
56
Sijainti
salo finland
speed kingille voin kertoa,että puhut pötyä. F4 luokassa ei koskaan sovittu mitään väittämääsi. ainoat säännöt,olivat kirjoitetut säännöt,jotka olivat kaikille autoille samat.olen ollut mukana vuodesta 86 ja tiedän mistä puhun.tällä perusteeella esim 92 reynardiin voitiin asentaa 800 milliä takanavasta oleva takasiipi,kun se 92 kolmosten sääntöjen mukaan olisi saanut olla vain 600 milliä navasta.muutos oli täysin laillinen nelosten sääntöjen mukaan.samalla perusteella 95 ja uudempiin pokattu pohjaisiin dallaroihin sai muuttaa suoran pohjan jota myös tiedetään kokeillun. vielä motoparkista sen verran,että oli ihan oikein hylätä laittomaksi todetut autot.se miten se tehtiin,taas oli täysin vastoin sääntöjä.esim, park ferme purettiin,ennen kuin tuomaristoa,kilpailun johtajaa ja kilpailijoita imformoitiin.kun ilmoitus hylkäyksestä annettiin,oli vastalauseaika jo ummessa ja kaiken huipuksi valitus oikeus oli kumottu.tässä tapauksessa oli kyse siiven päätylevyistä,ei itse siivistä,joten tollokin tajuaa,ettei niillä ihmeitä saavuteta.osalla porukasta ne olivat vääntyneet laittomiksi kanttari kosketuksista,muutamalla oli selvästi liian leveäksi tehty.lailavuon tapaus taas johtuu raltin vuosimallista. se on 91 mallin auto ja siivet ovat 91 siivet,mutta ko,yksilö on valmistenumeron mukaan valmistettu 93.raltti teki 91 malleja tosiaan vuoteen 94 asti,koska eka hiilikuitumalli ei toiminut.joka tapauksessa,jos ne kaksi aivokuollutta fossiilia(katsastusmiehet)olisivat olleet tehtäviensä tasalla,koko juttu olisi hoidettu katsastuskortteja raapustamalla.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Hewland: totta turiset varmaan, alkaa muisti jo pätkiä. Kuitenkin F4:sten pykälä 3 sanoi:

"Yksipaikkainen kilpa-auto Formula 3 määritelmän (Liite J ‘89 art 275) ja näiden sääntöjen mukaan"

Ja tässä sitten päästäänkin vähän epäselville vesille mikä sääntö on voimassa. Muistan mainitsemaani sääntötulkintaa harkitun (sen vuoden sääntö kuin auto) mutta kai siitä sitTen luovuttiin.
Mainitsemasi takasiipiratkaisuhan oli käytössä/kokeilussa ainakin Laitisin Artsin autossa (mistäs ko jutun noin hyvin tiedät?)
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
"Mainitsemasi takasiipiratkaisuhan oli käytössä/kokeilussa ainakin Laitisin Artsin autossa (mistäs ko jutun noin hyvin tiedät?)[/QB][/QUOTE]"

Mainittu ratkaisu oli käytössä kaikissa muissakin autoissa, olisi ainakin kannattanut olla.
 

Bradley

Well-known member
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
219
Sijainti
Racingcity
hewland:
vielä motoparkista sen verran,että oli ihan oikein hylätä laittomaksi todetut autot.se miten se tehtiin,taas oli täysin vastoin sääntöjä.esim, park ferme purettiin,ennen kuin tuomaristoa,kilpailun johtajaa ja kilpailijoita imformoitiin.kun ilmoitus hylkäyksestä annettiin,oli vastalauseaika jo ummessa ja kaiken huipuksi valitus oikeus oli kumottu.tässä tapauksessa oli kyse siiven päätylevyistä,ei itse siivistä,joten tollokin tajuaa,ettei niillä ihmeitä saavuteta.osalla porukasta ne olivat vääntyneet laittomiksi kanttari kosketuksista,muutamalla oli selvästi liian leveäksi tehty.lailavuon tapaus taas johtuu raltin vuosimallista. se on 91 mallin auto ja siivet ovat 91 siivet,mutta ko,yksilö on valmistenumeron mukaan valmistettu 93.raltti teki 91 malleja tosiaan vuoteen 94 asti,koska eka hiilikuitumalli ei toiminut.joka tapauksessa,jos ne kaksi aivokuollutta fossiilia(katsastusmiehet)olisivat olleet tehtäviensä tasalla,koko juttu olisi hoidettu katsastuskortteja raapustamalla.
Mitä vittua? Eikö kilpailijoilla muka ollut oikeutta valittaa tuomiostaan? Ihan naurettavaa pelleilyä, jos suoraan sanon. Missä on kilpailijoiden oikeusturva katsastajien päättömiä päätökisä vastaan?
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
"Mitä vittua? Eikö kilpailijoilla muka ollut oikeutta valittaa tuomiostaan? Ihan naurettavaa pelleilyä, jos suoraan sanon. Missä on kilpailijoiden oikeusturva katsastajien päättömiä päätökisä vastaan?[/QB][/QUOTE]"

Kilpailijoiden oikeusturvaa oli "valvomassa" AKK:n nimittämä valvoja... eli se siitä.
 

sikanopee

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
22
Kyllä katsastajien kanssa yleensä pärjää. Asioista voidaan keskustella pitkäänkin ennen lopullista päätöstä esim. hylkäämistä. Mutta mitäs teet, jos ratatuomari tai lähtötuomari töppää ja kilpailija saa esim stop and go:n tai 10-15 sek aikarangaistuksen. Et mitään, kun valittaa ei voi tai se ei edes stop and go:ussa auta, pysähdytty mikä pysähdytty ja sijoitukset ovat kankkulan kaivossa. Pahimmillaan käsistä voi karata SM mitali. Ainakin lehdistä sai käsityksen, että esim. Olli Haapalainen ei ottanut Ahvenistolla varaslähtöä, vaikka sellainen tuomittiin. Miten oli? Näkikö kukaan? Stop and go on useimmiten tuplastop and go, koska ensin pysäytetään varikolla ja sitten toiseen kertaan ennen radalle menoa, jotta pysähtelijä jää aina varmuudella joukon viimeiseksi. Ainoa konsti olisi parantaa tuomariston tasoa. AKK:lle ehdotettiin kiertävää ja hyvin koulutettua ratatuomariryhmää, mutta ajatus hylättiin. Pelättiin kai, että niille pitäisi jotain maksaa. On se niin väärin!
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
sikanopee:
Stop and go on useimmiten tuplastop and go, koska ensin pysäytetään varikolla ja sitten toiseen kertaan ennen radalle menoa, jotta pysähtelijä jää aina varmuudella joukon viimeiseksi.
Siinä sitä olis vaarallisia tilanteita ja peräsuolenkappaleita radalla jos varikon ulosajossa ei olis pysäyttäjää/ohjaajaa vaan varikoltatulija sais vetää raakana muitten kilpailijoitten sekaan. Sitäkö sä haluat?? Ajatteletko sä mitään ??
 

Jokke

Member
Liittynyt
19.12.2000
Viestit
10
Sijainti
Kotka
Virtasalmen F3 siipihylkäyksessä poljettiin kilpailijan oikeusturvaa niin törkeästi ja moneen kertaan, että tuomaristolle voisi ojentaa sheriffin tähdet villin lännen meiningistä. Näin se kävi:
F3 lähdön jälkeen autot suljettiin parc ferme´hen ja kaikki ulkopuoliset ajettiin pois alueelta. Katsastusmiehen suorittivat siellä salaisia mittauksiaa. Yhtään kuljettajaa tai tiimipäällikköä ei kutsuttu/päästetty alueelle eikä mistään sääntöjenvastaisuudesta ilmoitettu. Seuraavaksi parc ferme purettiin ja autot sai hakea pois. Tässä vaiheessa ja tämän jälkeen on enää turhaan tulla puhumaan sääntöjenvastaisuudesta yhtään mitään. Laittomat autot olisi pitänyt jättää parc ferme´hen asian käsittelyn ajaksi, jotta olisi voitu suorittaa mahdollisia uusintamittauksia ja kilpailija olisi voinut itse todeta tehdyt mittaukset. Suraavaksi reilun tunnin jälkeen kuulutuksella pyydetään viittä kilpailijaa tuomariston kokoukseen. Kilpailijoilla ei edelleenkään mitään tietoa siitä, että miksi heidät sinne kutsutaan. Kokouksessa lyhyen käsittelyn jälkeen tuomaristo hylkäsi kaikki viisi kilpailijaa. Kun kilpailija vetosi oikeuteensa tuoda kokoukseen oma todistaja, se evättiin. Sääntöjen mukaan kilpailijalla on oikeus kutsua todistaja. Ennen tuomariston kokousta kilpailijalla ei ollut mahdollisuutta tehdä vastalausetta katsastajien päätöstä/toimenpidettä vastaan, koska mitään päätöstä ei kilpailijoilla koskaan ilmoitettu. Tuomaristo myös kieltöytyi tutkimasta autoja uudelleen ja suorittamaan uusintamittauksia, jotta asia olisi voitu selvittää. Osalla autoistahan ei ollut liian leveä etusiipi vaan ainoastaan siiven päätylevyt olivat lievästi vääntyneet kanttarikosketuksissa. Tuomaristo eväsi myös hylätyiltä kilpailijoilta vettomisoikeuden. Edelleen se on sääntöjen vastaista. Vetoomisoikeuden voi evätä vain ajotapakysymyksissä.
Aihetta sheriffin tähtiin on valvojalla ja tuomaristolla. Niin ylimielistä ja kilpailijan oikeusturvasta piittaamatonta toiminta oli.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei muuta kuin kirjottaan VM:n palstoille -ellei muulla keinolla saa oikeutta.
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
Tosta hyvästä vois motoparkin kisa järjestäjiltä evätä järjestämis oikeuden koska siinä toimittiin törkeästi väärin. Millään ei ainakaan minun päähäni mahdu että miks toimittiin niin kuin toimittiin :mad:

No kai tuomaristo halusi olla mukamas pätevä vaikka he tekivätkin vuosikymmenen moan suomen radoilla :mad:

TÖRKEETÄ!!!!! :mad:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Käsittääkseni tuomaristo ei monestikaan ole paikallinen... Eli tällä asialla ei välttämättä ole mitään tekemistä Motoparkin kanssa!
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Katsastusmiesten / tuomariston toiminta Motorparkissa kuulostaa uskomattomalta, mikäli (uskon kyllä paikan päällä olleita) pitää paikkansa. Mikäli Parc Fermessä katsastajat huomaavat omasta mielestään jotain laitonta, ei autoja saa viedä minnekään ennenkuin tilanne on selitetty ko. autojen ajajille !!
Mikäli autot on siirretty pois Parc Fermestä, yleensä se osoittaa että mitään huomautettavaa ei ole; tämähän on ko. tilan alkuperäinen tarkoitus, eli tiimit eivät pääse "korjailemaan" autojaan ennen lopputarkastusta. Kaikkea sitä "kuulee" vielä nykyäänkin...
Mitä taas tulee aikaisempaan lausuntoniin Suomen suhteettoman hyvään menestykseen moottoriurheilussa, en tarkoittanut että se on AKK:n ansiota, vaan sitä että mielestäni meidän kilpailujärjestelmä on niin hyvä että se seuloo, tosin rankalla kädellä, todella menestysmahdollisuudet omaavat kilpailijat.
Esim. molemmat Mikat, varsinkin Häkkinen, pääsivät kohtuullisen tuen piiriin, ja erittäin ammattitaitoisten mekaanikkojen huollettavaksi jo varhain. Toisen ääripään esimerkki ko. "poikien" Karting ajoilta on Taru Rinne, jolle kumpikaan Mikoista ei nopeudessa pärjännyt. Niinpä Taru ja hänen mekaanikko isä "ajettiin miinaan" erään kilpailun jälkikatsastuksessa. Harmi että tämän jälkeen Tarun ura Kartingissa loppui. Olisi ollut kiva seurata kuinka pitkälle hän olisi päässyt.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh kyllähän Taru pääsikin. Vain hieman toisessa elementissä, eli RR:ssä. Mutta ei tää nykynen järjestelmä mun mielestä kovin hyvin luonnistu, jos jätkät säntää ulkomaiden formulasarjoihin ajamatta metriäkään suomalaisilla moottoriradoilla. Toki kyseisessä käytännössä on hyvää, mutta myös osoittaa kattojärjestön huonoutta.

Ja mitä Häkkiseen tulee, niin jotenkin tuolla pohjalla tuntuukin ihmeelliseltä, miten muka niin "köyhä" poika pääsi niin hyvin piireihin? Hyvät oli suhteet. Olis joskus kiva saada selville, miten JJ ja Salo ovat saaneet tukea Häkkiseen verrattuna. Saatikka sitten Santavirta, Serjala, Virtanen & Co, sen jälkeen kun ovat AKK:n karting-valmennuksesta irtautuneet. Olihan pohjilla junnuna PIKKASEN eri meriitit..!

<small>[ 28-05-2002, 23:10: Message edited by: Zep ]</small>
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
JEP:
Toisen ääripään esimerkki ko. "poikien" Karting ajoilta on Taru Rinne, jolle kumpikaan Mikoista ei nopeudessa pärjännyt. Niinpä Taru ja hänen mekaanikko isä "ajettiin miinaan" erään kilpailun jälkikatsastuksessa. Harmi että tämän jälkeen Tarun ura Kartingissa loppui. Olisi ollut kiva seurata kuinka pitkälle hän olisi päässyt.
Viitsisitkö kertoa lisää tuosta "miinasta", kun kovasti kiinnostais kuulla mitä siellä tapahtui?

Ihan käsittämättöntä, ettei kilpailijoille annettu edes valitusoikeutta, sillä se pitää olla jokaisessa tapauksessa. Muuten ei ole kilpailijoilla oikeusturvaa ollenkaan. Ihmetyttää, ettei edes valvoja tehnyt mitään korjatakseen tilanteen sääntöjenmukaiseksi, sillä senhän pitäisi juuri valvoa kilpailun sääntöjenmukaista läpivientiä. Vai voisiko olla niin, että AKK oli nimittänyt sellaisen valvojan, joka ei tunne sääntöjä? Ei olisi ensimmäinen kerta kun kuulen sellaista.

Tälläisiä ei saisi tapahtua, sillä jos kilpailijatkaan eivät voi luottaa siihen, että säännöt ovat ne jotka kirjassa lukevat, johtaa se vääjäämättä siihen että rata-autoilu kuolee pois. AKKn pitäisi tarttua niskasta kiinni ja hoitaa sinne sellaiset miehet kisoja vetämään, jotka tuntevat säännöt. Ei tästä muuten tuu mitään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Zep:

Ja mitä Häkkiseen tulee, niin jotenkin tuolla pohjalla tuntuukin ihmeelliseltä, miten muka niin "köyhä" poika pääsi niin hyvin piireihin? Hyvät oli suhteet. Olis joskus kiva saada selville, miten JJ ja Salo ovat saaneet tukea Häkkiseen verrattuna. Saatikka sitten Santavirta, Serjala, Virtanen & Co, sen jälkeen kun ovat AKK:n karting-valmennuksesta irtautuneet. Olihan pohjilla junnuna PIKKASEN eri meriitit..!
Sanooko kirjainyhdistelmä GWS mitään ? Oli näet Haekkisen pääsponsori pitkään (ennen Marlboroa). Ja jos sanoo, niin mieti mikä on yhteinen nimittäjä AKK:n ja GWS:n välillä.... :)
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
ZEP:
Kyllä Häkä osoitti jo nuorena erittäin lahjakkaita ominaisuuksia itsestään; kova kilpailijana eikä sortunut "räkä nokassa" vaahtoamaan varikolla (en tarkoita Kimiä..).
Eräs tietty piiri mieltyi niin Mikan ajoon kuin tyyliin ja loppu on historiaa..
p.s. Mika oli uran alkuaikoina (Karting, FF) todella hyvässä/kovassa opissa.
Tarun kohdalla RR:ssä kävi ikävästi muutaman pahan kaatumisen takia. Kyykytti siitä huolimatta monia tehdasajajia ennen sitä.
Lahjakkaita, mutta syystä tai toisesta "pudonneita" kuskeja on mielestäni monta..
 
Ylös