Oikaisu: Formula 3 -luokassa 15 kuljettajaa ajaa pisteistä

  • Viestiketjun aloittaja TRF
  • Aloituspäivämäärä

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
"Teknisessä tarkastuksessa todettiin viiden auton takasiipi liian leveäksi. Maksimimitta on 130 cm ja tästä poikkesivat Jussi Lailavuon, Jaakko Ruotsalaisen, Henri Niskasen, Sami Liljedahlin ja Jani Tammen ajokkien siivet. Näiden kilpailijoiden tulos päivän lähdöissä hylättiin."
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Kysymyksessä oli autojen etusiipi, eikä oikeastaan etusiipikään, vaan etusiiven päissä olevat ilmanohjaimet, jotka olivat joko vääntyneet tai väärin muotoillut.

Menestymisen kannalta erittäin oleellinen seikka ja nyt oli tullut aika kitkeä tämä sääntöjenvastainen olennainen maaefektin lisääminen tyystin pois!

Hyvä katsastumiehet ja kilpailutuomarit!
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Eikös siellä mittailtu etusiipiä ja yllättäen löydettiinkin muutama ylimittainen? Mistähän katsastajille tuli mieleen hakea yhtäkkiä mitta, kun samoilla siivillä on ajettu varmaan ennenkin?
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
[BMistähän katsastajille tuli mieleen hakea yhtäkkiä mitta, kun samoilla siivillä on ajettu varmaan ennenkin? ][/B]
Kaippa ne on alannu tärkeilemään kun saivat ensimmäisen Sport 200 tourin kisan sitten 1997 :D :D :D
 

Muurari

Member
Liittynyt
20.10.2001
Viestit
19
Jaa katsastusmiehetkö saivat ekan Sport 2000 Tourin kisan sitten vuoden 1997?
Mitan päissä olivat samat kaksi miestä jotka jo vuosia ovat kolmosia mitanneet.
Eikä kuullosta hyvältä selitykseltä että "samoilla siivillä on ajettu ennenkin".
Porukassa saattaa olla sääntöjen mukaisiakin autoja.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Etusiiven leveydestähän se sitten johtuikin, kun vanha Raltti kulki niin kovaa. Onneksi saatiin järjestys taloon ja sunnuntaina kaikki olikin kunnossa ja tulokset oikeita. Kyllähän tällä tasolla pitää olla tarkkana. Taisi tulla vaan yksi naula lisää arkkuun.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Kokkis:
Etusiiven leveydestähän se sitten johtuikin, kun vanha Raltti kulki niin kovaa. Onneksi saatiin järjestys taloon ja sunnuntaina kaikki olikin kunnossa ja tulokset oikeita. Kyllähän tällä tasolla pitää olla tarkkana. Taisi tulla vaan yksi naula lisää arkkuun.
Lisää nauloja vaan... hankkikaa oikein naulapyssy. Nääs kun AKK saa dumpattua ensin SuperSaluunat, sitten Formula Fordit ja F3:set niin sitten onkin jo suurempi "sosiaalinen tilaus" uudelle kattojärjestölle, johon toivottavasti eivät nämä nykyiset säätäjät pääse pesiytymään... idea
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Petsku: Eiköhän se kisa ollut jo aikakin saada. On se kumma kun ei kisoja mukamas riitä jokaiselle radalle... :( Tosin Haapalaisen kommentti taisi olla varsin paljon puhuva, eli suurin osa kilpailijoista tulee etelästä ja näin ollen "susirajan" kisat ei ole kovassa huudossa?
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Terve kaikki

Haluaisin korjata hieman ZEP:in sanomia.

Sanoin kyllä että Motoparkkiin on vähän turhan pitkä matka kotikyliltä, mutta periaatteessa kannatan kilpailujen pitämistä kaikilla kotimaisilla radoilla. Vaikka Ahvenisto ja Alastaro ovatkin lähempänä niin kyllä vaihtelu aina virkistää. Noihin kahteen lähellä olevaan rataankin kyllä kylläsyisi jos kaikki kilpailut ajettaisiin vain niillä.

Terveisin

Olli
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Don Vito:
Kokkis:
Etusiiven leveydestähän se sitten johtuikin, kun vanha Raltti kulki niin kovaa. Onneksi saatiin järjestys taloon ja sunnuntaina kaikki olikin kunnossa ja tulokset oikeita. Kyllähän tällä tasolla pitää olla tarkkana. Taisi tulla vaan yksi naula lisää arkkuun.
Lisää nauloja vaan... hankkikaa oikein naulapyssy. Nääs kun AKK saa dumpattua ensin SuperSaluunat, sitten Formula Fordit ja F3:set niin sitten onkin jo suurempi "sosiaalinen tilaus" uudelle kattojärjestölle, johon toivottavasti eivät nämä nykyiset säätäjät pääse pesiytymään... idea
Nyt odotan mielenkiinnolla selkeää vastausta niin Kokkikselta kuin Don Vitolta:

Eikö teidän mielestä sääntöjen vastaista autoa saisi diskata ??????? Miksi ei ?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Haapalainen: Hyvä näin. Äkkiseltään TV:ssä näytti enemmän kantaa ottavalta, mitä tosi asiassa oli... :)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tuo sääntöjenvastaisten autojen hylkääminenhän on AKK:n sankitoimissa tapahtumissa ollut aikaisemminkin viimeisen vuoden aikana vähän niinkuin arpapeliä.
Jotenkin tuntuu siltä että katastusmiehet ja kilpailijat on aika hyviä kavereita. On tullut sellainen käsitys, että katastajat sanovat että "Sulla on täällä pikkasen sääntöjenvastainen viritelmä, että korjaappa seuraavan kisaan. Nyt saa vielä ajaa kun oot tullu paikan päälle ja ei tosta virityksestä kuitenkaan hyötyä ole."
Sitten kun kisaaja ei korjaakkaan sitä viritelmää seuraavaan kisaan, eikä sitä seuraavaan, niin katastajien on lopulta pakko puuttua hylkäämällä kilpailija raakasti.
Sitten soitetaan Karpolle, että meikät hylättiin, vaikka mulla ei oo autossa mitään laitonta. Tämmösenä tää on hyväksytty aikasemminkin. Että saatanan AKK, perkele.

Mielestäni syy on tässä tapauksessa liian lepsussa katsastuspolitiikassa. Auto on joko sääntöjenvastainen tai sitten ei. Auto ei ole melkein laiton tai noin laillinen.
On naivia kuvitella, että kilpailijat vapaaehtoisuuten perustuen heikentäisivät autonsa suorituskykyä, jos se kerran on hyväksytty katsastuksessa.

Mitä noihin samojen ratojen kiertämiseen tulee, niin ei niitä etelän ratoja kannattaisi pelkästään suosia. Sekä kuskit että katsojat kyllästyy. Toisaalta Suomessa ei ole liikaa hyviä ratoja.
Voisikohan kehitellä jotain katuratakisaa?
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
pmv: Et ole tainnut olla kovin usein seuraamassa katsastusta taikka sen jälkeistä "ystävällismielistä" keskustelua erilaisista yksityiskohdista katsastusmiesten / AKK:n viskaalien ja kuljettajien / tiimipäälliköiden välillä. Jotenkin minulle on jäänyt sellainen mielikuva, ettei siellä olla ainakaan mitään kalakavereita... ainakaan formulapuolella.

Eipä näyttänyt yleisö olleen kovin kiinnostunut, vaikka kisa olikin Virtasalmella vaihtelun vuoksi. Onhan se tylsää ajaa samoja ratoja ja kyllähän esim. Motopark ratana on aivan suomen parhaimmistoa, jollei jopa paras mutta yleisöä sinne ei saa edes kirveellä.

kik
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
kik: Jos markkinointi on samalla tasolla kuin kaksi-kolme vuotta sitten, ni eipä ole ihme ellei katsojia tapahtumaan tule.

Olen monesti ottanut esille, muistaakseni Kemora Festivaali (?) -nimellä ajetun SM-viikonlopun, joka kuten nimi kertoo ajettiin päällekkäin Kaustisen festareiden kanssa. Hieno veto järjestäjiltä, sillä tuolloin seutukunnalla ON VÄKEÄ. Ilmeisesti AKK Sports kuitenkin vastasi tuolloin kisan markkinoinnista... Tulos? Iltalehdessä ja TV:ssä kyllä taidettiin mainostaa, mutta halvin ja ehkä tehokkain tapa, eli parin suuren plakaatin raahaaminen Kaustisen keskustaan näkyvälle paikalle, jäi tekemättä. Saatikka, että paikallisissa lehdissä olisi ollut kunnon mainoksia. Parissa katutolpassa oli A3 -kokoa olevat mainokset, joista ei selvää saanut, ellet nenä kiinni mennyt tiirailemaan.

Noh porukkaa kuitenkin istui katsomossa sen verran, että AKK pystyi käyttämään doseeratusta kaarteesta otettua Haapalainen & "yleisömeri" -kuvaa sarjan markkinoinnissa pari vuotta...

Pointti? Taitaa sopimukset ALMA median kanssa olla niin sitovia, ettei lähialueiden potentiaalisia katsojia juurikaan tavoiteta. Markkinoinnin painopiste on myös ehkä liiankin pääkaupunkipainoitteinen. Onhan siellä porukkaa, mutta harva jaksaa lähteä Alastaroa ja Ahvenistoa kauemmaksi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep:
pääkaupunkipainoitteinen. Onhan siellä porukkaa, mutta harva jaksaa lähteä Alastaroa ja Ahvenistoa kauemmaksi.
Valitettavan totta haastat. Jotenkin reilu vuosikymmen Helsinginseudulla on saanut niin "liikkumisaraksi" että ei löydy potkua lähteä sianpieremän aikaan kohti Veteliä/Jurvaa/Virtasalmea ja vielä illalla pirteenä ajaa kotosalle. Majoittumiset veiskin sitten jo senverran rahaa että SM-PM-Nordic-taso ei tarjoa vastinetta mulle, ei koskaan eikä millään realistisella luokalla.
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Täytyy muistaa että aina on ollut ja tulee olemaan, että ensimmäinen "kilpailu" on katsastajien ja kilpailijoiden välillä katsastuksen yhteydessä. Olen varma että että nykyäänkin kilpailijat yrittävät löytää kaikki porsaanreiät säännöistä ja keksivät koko ajan omia "virityksiä". Näinhän moottoriurheilu on aina toiminut ja tulee toimimaan....

Toinen juttu on että meidän kilpailujärjestelmää (=AKK) kirotaan koko ajan. Toisaalta voi miettiä kuinka suhteettoman suuri Suomen menestys on KV-tasolla kaikissa moottoriurheilulajeissa?? Ei tämä meidän systeemi voi ihan "perseestä" olla
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Esikatsastuksessa voisi hylätä vehkeet jotka eivät vastaa sääntöjä. Silloin ei tarvitsisi mennä radalle hylättäväksi tai pilaamaan muiden kisoja ja kaikilla olisi parempi mieli. Eihän katsastus saa olla vain sitä että katsotaan vöistä ja sammuttimesta leimat kun muuta ei viitsitä tai osata tarkastaa. Kolmosissa säännöt eivät taida olla aivan yksiselitteinen juttu, kun autoja on eri vuosimalleja ja säännöt muuttuneet matkalla moneen kertaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se täytyy sanoa, etten ole ollut katsastusta seuraamassa kovinkaan usein, ratakisassa en koskaan.
Kirjoitin vain siltä pohjalta, mitä olen alan mediaa lukenut. Esim. Mitsubishien turboventtiili ja melumittaus hässäkät viittaisi vähän esittämääni suuntaan.
Kilpailijathan perustelee lähes aina ratkaisujaan, että "on tämä aikaisemminkin hyväksytty", unohtaen samalla mainita suullisest korjauskehoituksesta seuraavaan kisaan.
Sitten AKK näyttää mielivaltaiselta organisaatiolta...
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Koska on kysymyksessä välineurheilu, on tärkeää että välineet on rajattu säännöin ja vielä tärkeämpää että niitä valvotaan. Kuten edellä tuli esille, olisi tällaiset perusjutut hyvä poimia jo varsinaisessa katsastuksessa, eikä aiheuttaa turhaa polemiikkia ottamalla asia esille vasta kisan jälkeen.

Jos säännöissä määrätään joku suure jota ei saa ylittää tai alittaa, on tärkeää että se suure on ilman toleranssia (paitsi mittalaitteen ominaisuuksista johtuvaa) ja ylitykset ja alitukset karsitaan surutta pois! Tällöin on helpompi luottaa sääntöihin ja varmistaa kalustonsa sääntöjenmukaisuus. Nyt tapahtuneessa siipihässäkässä oli silti luvattoman paljon vikaa järjestäjissä ja eritoten "katsastusmiehissä".

Harmi että asioita joilla todella on merkitystä nopeuteen ja turvallisuuteen, ei valvota vastaavalla innolla. Tässä tapauksessa olisi vallan mainiosti selvitty maininnalla että asia täytyy korjata seuraavaan kilpailuun mennessä. Nyt nämä aiemmin niin viattomat katsastusmiehet ei enää olekkaan niin tervetulleita kahvittelijoita muutamissa teameissa.

ps. korjauskehoitusta varten on olemassa katsastuskortti.

<small>[ 22-05-2002, 13:45: Message edited by: TRF ]</small>
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
TRF:
Koska on kysymyksessä välineurheilu, on tärkeää että välineet on rajattu säännöin ja vielä tärkeämpää että niitä valvotaan. Kuten edellä tuli esille, olisi tällaiset perusjutut hyvä poimia jo varsinaisessa katsastuksessa, eikä aiheuttaa turhaa polemiikkia ottamalla asia esille vasta kisan jälkeen.

Jos säännöissä määrätään joku suure jota ei saa ylittää tai alittaa, on tärkeää että se suure on ilman toleranssia (paitsi mittalaitteen ominaisuuksista johtuvaa) ja ylitykset ja alitukset karsitaan surutta pois! Tällöin on helpompi luottaa sääntöihin ja varmistaa kalustonsa sääntöjenmukaisuus. Nyt tapahtuneessa siipihässäkässä oli silti luvattoman paljon vikaa järjestäjissä ja eritoten "katsastusmiehissä".

Harmi että asioita joilla todella on merkitystä nopeuteen ja turvallisuuteen, ei valvota vastaavalla innolla. Tässä tapauksessa olisi vallan mainiosti selvitty maininnalla että asia täytyy korjata seuraavaan kilpailuun mennessä. Nyt nämä aiemmin niin viattomat katsastusmiehet ei enää olekkaan niin tervetulleita kahvittelijoita muutamissa teameissa.

ps. korjauskehoitusta varten on olemassa katsastuskortti.
Totta turiset. Ja koppiautojen puolella (poislukien de facto kuollut ja kuopattu SS) on olemassa autojen luokitustodistukset, joista kyllä näkyy millaiset siivet sun muut härvellykset pitäisi olla. Ja jos niistä sitten omavaltaisesti mennään tekemään jotain modifikaatioita, niin sitten esikatsastuksessa pitäsi valvoa, että modifioidut siivet sun muut on sääntöjen määräämissä toleransseissa. Jos ei oo niin sitten vain varikolle etsimään josko löytyisi varaosa jota ei ole modifioitu.
Tosin F3:n kohdalla tuo itku ja hammstenkiristys taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus. Paree olis että autot pitäisi säilyttää juuri sellaisina kuin ne alunperin ovat olleet.
Ja JEP:lle vielä. Suomalaisen moottoriurheilun "suhteettoman kova" menestys ei kyllä vähäkään ole AKK Sports Oy:n ansiota. Pikemminkin vois sanoa, että JJ, Mika Salo, Häkkinen, Räikkönen ja co ovat menestyneet AKK:sta huolimatta. Häkkisen menestyksen takana oli ainakin ennen Englannin MikaMika-sarjan aikoja hyvin pitkälle GWS jonka sponsoroinnin turvin alla oli aina ensiluokkainen kalusto ja kuskin ei tarvinnut huolehtia muusta kuin ajosuorituksestaan.
 
Ylös