Oletko/olitko koulukiusattu?

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Littipeukku Pöhkikselle.

Toinen littipeukku kaikille jotka malttaneet olla tarttumatta Pyry -täkyyn.

SamiJ

Well-known member
Hienoa toisista välittämistä havaittavissa foorumilla. Peukkua Pöhkikselle ja muille toimeentarttuneille sekä tsemppiä Iso8:lle asian selvittämiseen!

Mangelo

Well-known member
Liikuttavaa kansalaisrohkeutta havaittu. Toivottavasti asia kääntyy parhain päin.

Iso8

Viisuhullu
Sijainti
Tampere
Tiedoksi isokasille:

Laitoin juuri koulusi rehtorille toimenpidevaatimuksen kiusaamisasiaan puuttumiseksi. (Koulusi selvisi tuolta "esittele itsesi" toikista)
Mailissa on yhteystietoni jos tarvitsevat minulta lisätietoa (sellaista minulla ei tosin taida mailini sisällön lisäksi olla)

Lainasin mailiini seuraavat otteet kirjoituksistasi tilanteen selventämiseksi:
Sä teit mitä.. mä siis en.. no.. kiitos kai...

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Sä teit mitä.. mä siis en.. no.. kiitos kai...
Se on varmasti lopulta hyvästä näin. Sun kommenteista voi hyvin lukea, että se kiusaaminen ei ollut sinulle mieluista ja että koit sen nimenomaan kiusaamisena.

On toki mahdollista, että olemme saaneet täällä jotenkin erilaisen kuvan kuin mitä todellisuus on, mutta sen saamamme kuvan perusteella on mielestäni oikein, että Pöhkis toimi.

On hyvin mahdollista, että olet voinut osittain jopa hyväksyä sitä kiusaamista sillä varjolla, että saat siitä ainakin huomiota ja sinulla on "ystäviä". Se ei tee siitä oikeutettua ja se kävi viesteistäsi selväksi, että et siitä kuitenkaan pitänyt.

Voi olla, että tuntuu kuin olisit ehkä pettänyt porukkaa tai jopa kavereitasi, mutta nyt ne oikeat kaverit vasta nousevat esiin. Usko pois.

Nurtsi

Registered Loser
PuoliPöhkö teki upean teon eikä Iso8:sin pitäis todellakaan pahastua vaan hoitaa homma kotiin kaikella avulla minkä saa. Toivotaan että kiusaaminen saatais päätökseen ainakin yhden tytön kohdalta. ykskin tapaus on liikaa.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Koulukiusaamisella saattaa olla kauaskantoisia vaikutuksia. Jos yksilön itsetunto ehtii romuttua, niin sosiaalinen vuorovaikutus voi olla vaikeaa koko loppuelämän. Niin kriittisestä vaiheesta ihmisen elossa puhutaan. Toki on yksilöllistä miten homman klaaraa lopulta, mutta etukäteen sitä ei voi tietää. Ei, vaikka kuinka vakuuttaisi itselleen ja muille olevansa riittävän vahva henkisesti.

Monella kiusatulla ystävyyssuhteet aikuisiälläkin jäävät pinnallisiksi, kun alitajuisesti pitää niitä kouluaikana rakennettuja muureja pystyssä, ei päästä ketään lähelle eikä voi luottaa kehenkään. Tällöin se tosiystävä, jolle saattaisi avautua ihan mistä hyvänsä ja johon voisi luottaa kaikessa, jää löytymättä vaikka kaveripiirissä olisikin joku josta sellainen voisi tulla. Alitajunnassa tapahtuu se kaikki. Hahmo itse voi olla "oikealla polulla", uudessa elämässä ja onnellisessa tilanteessa 20 vuotta kiusaamisen jälkeen, mutta jokin siellä takaraivossa edelleen takoo..

Toistan, että yksilöllistä on se. Ei kaikille niin käy, jotkut selviävät kokonaisina, mutta mikään poikkeus ei ole että kouluaika vainoaa hautaan saakka. Muksut, kiusaajat tai kiusatut, eivät tällaisia ymmärrä (ei tosin kaikki aikuisetkaan) eivätkä osaa ajatella riittävän isosti jotta voisivatkaan ymmärtää. Se on ihan luonnollista, ei moite sinänsä. Siksi on oltava joku joka ymmärtää ja tajuaa puuttua.

Nyt se oli Pöhkis ja toimenpide oli oikea, vaikka se Isokasista saattaakin just nyt tuntua tunkeilevalta. Sekin on ihan ymmärrettävää, mutta lyön vetoa että vuosien päästä Iso8 kiittää mielessään sitä yhtä puolituntematonta pöhköä joka välitti.

Suggestiivi

Kusihousunörtti
PuoliPöhkölle pisteet kotiin :thumbup: Jos jokainen suomalainen vanhempi/opettaja olisi tippaakaan noin avulias...

Iso8

Viisuhullu
Sijainti
Tampere
Se on varmasti lopulta hyvästä näin. Sun kommenteista voi hyvin lukea, että se kiusaaminen ei ollut sinulle mieluista ja että koit sen nimenomaan kiusaamisena.

On toki mahdollista, että olemme saaneet täällä jotenkin erilaisen kuvan kuin mitä todellisuus on, mutta sen saamamme kuvan perusteella on mielestäni oikein, että Pöhkis toimi.

On hyvin mahdollista, että olet voinut osittain jopa hyväksyä sitä kiusaamista sillä varjolla, että saat siitä ainakin huomiota ja sinulla on "ystäviä". Se ei tee siitä oikeutettua ja se kävi viesteistäsi selväksi, että et siitä kuitenkaan pitänyt.

Voi olla, että tuntuu kuin olisit ehkä pettänyt porukkaa tai jopa kavereitasi, mutta nyt ne oikeat kaverit vasta nousevat esiin. Usko pois.
Juu nyt kun asiaa on pohdittu niin kai PuoliPöhkö teki ihan oikein, vaikka minusta tuntuu hieman kyseenalaiselta, että ulkopuolinen puuttuu asiaan. Mutta juu opettajan kanssa siitä puhuttiin ja kyllähän siinä hieman kyynelkin tuli, mutta kahden oppilaan kanssa asia on jo puhuttu. Nimiä en sano. Yhden kanssa puhutaan aikuisen kanssa. Mutta siis Puolipöhkölle iso kiitos. (Älkää tappako mua, mut en olisi varmaan ikinä puhunu aikusille)

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Juu nyt kun asiaa on pohdittu niin kai PuoliPöhkö teki ihan oikein, vaikka minusta tuntuu hieman kyseenalaiselta, että ulkopuolinen puuttuu asiaan. Mutta juu opettajan kanssa siitä puhuttiin ja kyllähän siinä hieman kyynelkin tuli, mutta kahden oppilaan kanssa asia on jo puhuttu. Nimiä en sano. Yhden kanssa puhutaan aikuisen kanssa. Mutta siis Puolipöhkölle iso kiitos. (Älkää tappako mua, mut en olisi varmaan ikinä puhunu aikusille)
Ei tapeta. Kuten aiemmin tuli mainittua, itsekin olin koulukiusattu muutaman vuoden, ja ikinä en saanut kerätyksi tarpeeksi rohkeutta kertoakseni asiasta vanhemmille tai opettajille. Lopputuloksena itseluottamuksen palautuminen on vielä näin kymmenen vuotta myöhemminkin vähän työn alla.

Hyvä että asia on nyt tapetilla, toivottavasti selviää kerrasta. :thumbup:

Iso8

Viisuhullu
Sijainti
Tampere
Ei tapeta. Kuten aiemmin tuli mainittua, itsekin olin koulukiusattu muutaman vuoden, ja ikinä en saanut kerätyksi tarpeeksi rohkeutta kertoakseni asiasta vanhemmille tai opettajille. Lopputuloksena itseluottamuksen palautuminen on vielä näin kymmenen vuotta myöhemminkin vähän työn alla.

Hyvä että asia on nyt tapetilla, toivottavasti selviää kerrasta. :thumbup:
Juu.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
(Älkää tappako mua, mut en olisi varmaan ikinä puhunu aikusille)
Nämä hommat on monesti helpompia aikuisille (siis täällä foorumilla), kun on monia asioita jo harjoiteltu. 1/2s teki hienon ratkaisun ja toivottavasti se auttaa sinua arjessasi.