Oletko tarvinnut siniä ja kosinia?

Oletko tarvinnut elämässäsi siniä, kosinia ja mitäniitänyton


  • Äänestäjiä yhteensä
    28

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Pollin juuret juontuvat tähän juttuun.
Oletko sinä, arvoisa kanssavirtuaali-inhemo, tarvinnut moisia matemaattisia taitoja elämässäis laisins?


Mulle asia on vähän ristiriitainen - nuo matikka-asiat oli mulle aina pääosin aivan lastenleikkiä ja tykkäsin niistä hirmuisesti mutta enpä kyllä ole juurikaan muuta kuin yhteen- ja miinuslaskua käytännössä tarvinnunna. Ja nykyään tuskin enää sincostanit lähtis ihan tosta vaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kerran kumottuani kaikki trigonometrian lait lopetin niitten käyttämisen. Saattoi se kumottu muutakin olla, mutta eniveis.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Eipä liene ollut tarvetta.
Mutta toisaalta, eipä mulla ole oikeasti ollut tarvetta vaikkapa kahville, tupakalle ja alkoholillekaan, mutta olen niistä nauttinut täysin rinnoin. Miksi en siis sinistä ja kosinista, oi miksi?
 

Örfil

Guest
Juu, geometriaa ja trigonometriaa tarvitsen vuosittain, ainakin jokusen kerran.

Pääasiassa käyttö on ollut mieshommissa eli kun suunnittelee ja laskeskelee eri rakenteita, niin tarvitaan kaatojen laskeskelua, eri osien mittojen selvittelyä sinien ja cosinien avulla jne. Samalla yhtälönratkaisun perusteet pysyvät muistissa.

Käytän edelleen laskuhommissa vuonna -84 ostamaani Sharp EL-5103S laskinta. Ei siis ollut paskempi hankinta aikanaan, kun on kestänyt jo 32 vuotta.

Näytä liitetiedosto 22350
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26854
Mietin ennen otsikon klikkaamista, että tärpättiä ainakin oon tarvinnu, mitäs nää olikaan...ne olikin matikkatermejä. En oo tarvinnu. Prosenttilaskua tarvitsen töissä aika usein.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei ole ollut tarvetta, mutta kaipa nuo yksinkertaisimmat trigonometriset jutut ovat yhä hallussa.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Aika vähän. Mutta huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi derivointia.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26854
Noi oli JUST niitä käsittämättömyyksiä joiden takia mun matematiikan arvosanani putos ensin suoraan kympistä seiskaan ja myöhemmin vitoseen. Kesäloman aikana unohtui kaikki opetettu.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Pollin juuret juontuvat tähän juttuun.
Oletko sinä, arvoisa kanssavirtuaali-inhemo, tarvinnut moisia matemaattisia taitoja elämässäis laisins?


Mulle asia on vähän ristiriitainen - nuo matikka-asiat oli mulle aina pääosin aivan lastenleikkiä ja tykkäsin niistä hirmuisesti mutta enpä kyllä ole juurikaan muuta kuin yhteen- ja miinuslaskua käytännössä tarvinnunna. Ja nykyään tuskin enää sincostanit lähtis ihan tosta vaan.
Voi kuule, vaikka kuinka paljon.
Sähköinssiksi opiskelevana ei voi välttyä siniltä, cosinilta tai tangentilta.
Tai arcos jne.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Olikos tämä toikki muutoin avauspostauksen retsostelun muodossa Alpun tapa paikata haavoittunutta egoaan kun miesten työt ei luonnistu?

No olihan tämä.

ps. Leikkasin tänään terästä rälläkällä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Voi kuule, vaikka kuinka paljon.
Sähköinssiksi opiskelevana ei voi välttyä siniltä, cosinilta tai tangentilta.
Tai arcos jne.
Kyllä voi. Minä kun opiskelin sähköinssiksi, olin useimmiten pubissa tai kotona kun noita ihmeteltiin.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Eipä noita ole tarvinnut. Todennäköisyyslaskentaa kylläkin.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
En. Pythagoran lausetta kylläkin.

"usko ny hyvä tyhmä, etten lipputankonippua Transittiin ota"
 
Ylös