Sam
Muumipappa
Henkilökohtaisesti en pidä, että makuuhuoneiden käynti on suoraan olkkarista. Ymmärrän hyvin Moen ja Belmiksen tarpeen olla vähän kauempana nuorisostaSuunnilleen tuollainen on. Mittasuhteet vaan päin fittua tässä.
Henkilökohtaisesti en pidä, että makuuhuoneiden käynti on suoraan olkkarista. Ymmärrän hyvin Moen ja Belmiksen tarpeen olla vähän kauempana nuorisostaSuunnilleen tuollainen on. Mittasuhteet vaan päin fittua tässä.
Meillä on oma siipi, jossa paskahuussi ja vaatehuone. Alunperin oli ovi terrassille, mutta se haluttiin pois, joten ei tehty lain.Henkilökohtaisesti en pidä, että makuuhuoneiden käynti on suoraan olkkarista. Ymmärrän hyvin Moen ja Belmiksen tarpeen olla vähän kauempana nuorisosta
Tuon luin ihan tahallani väärin.'Masterbedroom'
Harkitkaatten vielä sitä suihkupuolta. Teinit asuvat uskomattoman pitkään kylppärissä. Olisi hyvä, että suihkutulivoima riittää.Suihkuttelen illalla, aamusuihkuja en juuri harrasta. Kerta vuorokauteen riittää. Puhtaissa lakanoissa ei ehdi likaantua.
Hataran kokemukseni mukaan teknisen tilan koko riittää, valitsipa kumman tahansa. Lämpöpumppu/varaajayksikkö on suunnilleen jääkaappipakastimen kokoinen. Maalämpö tulisi noin reiän hinnan verran kalliimmaksi, 5000 - 6000 e, arvaan. Etua saisi siitä, että ilmaista energiaa saa myös kovilla pakkasilla. VILP lakkaa tuottamasta - 15 asteen kylmemmällä puolella. Lisäksi ulkoyksikkö jää näkyviin pörisemään, jäätymään ja varjeltavaksi. Maareiästä saisi ilmaista kylmää kesällä, sekä kastelu- ja autonpesuvettä. Toisaalta, jos kyseessä on passiivitalo, energiantarve ei liene huikea.Mainio kysymys, johon ei ole vielä yksiselitteistä vastausta!
Todennäköisesti maalämmöllä tai VILP:llä. Mitään ei ole vielä päätetty, tekniseen tilaan toivottavasti sopii tarvittavat härvelit.
Minusta erittäin perusteltu näkemys!Kodinhoito/kuraeteinen/pyykkihuolto haluttiin tarkoituksella eriyttää saunanautinnoista. En halua vilvoitella kuivausrummun, siivouskomeron ja kuraeteisen kainalossa - vaan haluan istahtaa rennosti esim nojatuoliin ja nauttia olostani kera Eversti Sandelsin. Kurapyykki ja saunanautinnot eri paikkoihin!
Kyllä ne kalsarit jaksaa sauna jälkeen viedä kodinhoitohuoneeseen vaikka matkaa onkin huimat 15 metriä.
Ei se mitään ilmaista ole. Sähköllähän se vesi kiertää.Hataran kokemukseni mukaan teknisen tilan koko riittää, valitsipa kumman tahansa. Lämpöpumppu/varaajayksikkö on suunnilleen jääkaappipakastimen kokoinen. Maalämpö tulisi noin reiän hinnan verran kalliimmaksi, 5000 - 6000 e, arvaan. Etua saisi siitä, että ilmaista energiaa saa myös kovilla pakkasilla. VILP lakkaa tuottamasta - 15 asteen kylmemmällä puolella. Lisäksi ulkoyksikkö jää näkyviin pörisemään, jäätymään ja varjeltavaksi. Maareiästä saisi ilmaista kylmää kesällä, sekä kastelu- ja autonpesuvettä. Toisaalta, jos kyseessä on passiivitalo, energiantarve ei liene huikea.
Toivon, että kaksi suihkua yhdessä kylppärissä on tarpeeksi. Sikäli mainio pointti, että puoltaa kyllä tuota maalämpöä tuo pitkä suihkuttelu.Harkitkaatten vielä sitä suihkupuolta. Teinit asuvat uskomattoman pitkään kylppärissä. Olisi hyvä, että suihkutulivoima riittää.
Noihin maalämpöjuitsuihin täytyy vielä perehtyä tarkemmin, olen melkonen ummikko näissä LVISA-talotekniikkaan liittyvissä asioissa vaikka itse rakennustekniikasta jotain käryä onkin....Toisaalta, jos kyseessä on passiivitalo, energiantarve ei liene huikea.
Samma här. Kodinhoitohuone ei varsinaisesti houkuttele rentoutumaan, eikä toisaalta olohuoneeseen viitsi mennä nahka märkänä löhöilemään. Tuo pieni tila antaa riittävän mahdollisuuden istahtaa ja nauttia rennosti vaikka maisemasta samalla kun jälkilämmöt kehossa tasaantuu. Kesällä voi astua suoraan ovesta terdelle vilvoittelemaan. No, miksei talvellakin.Minusta erittäin perusteltu näkemys!
Minulla on pörissyt maalämpöpumppu kellarissa tammikuun puolivälistä lähtien. On ollut teknisiä, taidollisia ja ohjelmistollisia ongelmia, kuitenkin ratkeamassa ovat. Hätäisen laskennan mukaan hatarahkon isohkon talon lämmitys + lämpimän käyttöveden tuotto maksaa nyt 800 - 1500 e vuositasolla (0,15 e/kWh sähkönhinnalla), vs öljy väh. 3600 e (1,2 e/l). Pääomakustannusta ei huomioitu.
Aika edullista. Tänään tuli tänne kuulemma reilun tonnin sähkölasku helmi-maaliskuun ajalta. Paljon sitten tuosta kokonaispotitista vie lämmitys, onkin toinen juttu.Minulla on pörissyt maalämpöpumppu kellarissa tammikuun puolivälistä lähtien. On ollut teknisiä, taidollisia ja ohjelmistollisia ongelmia, kuitenkin ratkeamassa ovat. Hätäisen laskennan mukaan hatarahkon isohkon talon lämmitys + lämpimän käyttöveden tuotto maksaa nyt 800 - 1500 e vuositasolla (0,15 e/kWh sähkönhinnalla), vs öljy väh. 3600 e (1,2 e/l). Pääomakustannusta ei huomioitu.
Vielä sönkötän teinien suihkuttelusta. Saattaa olla, että nuori teinipöhkötär ei halua tulla suihkuttelemaan samaan huoneeseen kuin missä isäpöhkö huuhtelee muniaan viereisessä suihkussa. Vastaavasti nuori teinipöhkö ei halua samaan tilaan äitipöhköttären kanssa. Lisäksi teinipöhköttäret saattavat pitkän tovin kähertää tukkaa, asetella tukkaa ja asetella peilin ääressä kauneudenhoitotuotteita kasvoilleen, ja vielä niin, etteivät kaipaa isäpöhköä viereensä. Että sikäli olisi hyvä, jos olisi kaksi erillistä suihkutilaa. Mutta mistäs minä oikeasti tiedän, miten teillä eletään.Toivon, että kaksi suihkua yhdessä kylppärissä on tarpeeksi. Sikäli mainio pointti, että puoltaa kyllä tuota maalämpöä tuo pitkä suihkuttelu.
Juu, näin on. Varmasti kollegasi ovat perillä. Ei ole mitenkään yksiselitteinen tuo valinta. Vaikuttaa oma käyttö, mutta vielä pitäisi osata ajatella kymmeniä vuosia eteenpäinkin.Noihin maalämpöjuitsuihin täytyy vielä perehtyä tarkemmin, olen melkonen ummikko näissä LVISA-talotekniikkaan liittyvissä asioissa vaikka itse rakennustekniikasta jotain käryä onkin.
Jopas kehittyy nopeesti toi kehitys nykyään!Pöhkiksellä suihkutellaan koko perhe yhdessä. Nykyisin tosin vain viikonloppuisin, kun poika on armeijassa ja tyttö opiskelee Jyväskylässä kasvatustieteitä.
Dragsvikiin ohjasivat poikasen, kun oli kuulemma vastannut epämiehekkäästi kysymykseen "Haluaisitko olla kukkakauppias?"Onko markojiillä hajua minne panivat poikamme palvelemaan?
Hyvä pointti, mutta löytyy myös isoja perhekohtaisia eroja. Minä en tule suvaitsemaan ylenmääräistä vedellä lutraamista (vaikka saunaa lämmitänkin joka ilta - heh). Meillähän tuo pikasuihkuvuoro hoituu, kun tulee olemaan kaksi erillistä rakennusta kera pesutilojen. Toki samassa paikassa on eletty toista vuotta siten, että on kuusi lasta ja vain yksi veski joka sekin sijaitsi suihkutilan yhteydessä. En muista ongelmia tulleen tuostakaan Ainakin oppi ottamaan muita perheenjäseniä huomioon.Vielä sönkötän teinien suihkuttelusta. Saattaa olla, että nuori teinipöhkötär ei halua tulla suihkuttelemaan samaan huoneeseen kuin missä isäpöhkö huuhtelee muniaan viereisessä suihkussa. Vastaavasti nuori teinipöhkö ei halua samaan tilaan äitipöhköttären kanssa. Lisäksi teinipöhköttäret saattavat pitkän tovin kähertää tukkaa, asetella tukkaa ja asetella peilin ääressä kauneudenhoitotuotteita kasvoilleen, ja vielä niin, etteivät kaipaa isäpöhköä viereensä. Että sikäli olisi hyvä, jos olisi kaksi erillistä suihkutilaa. Mutta mistäs minä oikeasti tiedän, miten teillä eletään.
Juu, näin on. Varmasti kollegasi ovat perillä. Ei ole mitenkään yksiselitteinen tuo valinta. Vaikuttaa oma käyttö, mutta vielä pitäisi osata ajatella kymmeniä vuosia eteenpäinkin.
Mimmosta kukkaa ois varastoissa?Itse olen jo.