On aika kunnon jarnan = ruuhkamaksut!

Ruuhkamaksut

  • Vahvasti vastaan

    Äänet: 20 29,0%
  • Lievästi vastaan

    Äänet: 10 14,5%
  • EOS

    Äänet: 5 7,2%
  • Lievästi puolesta

    Äänet: 11 15,9%
  • Vahvasti puolesta

    Äänet: 23 33,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    69

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Joku taksi -kiho ehdotti eilen Helsingin seudulle ruuhkamaksuja, koska ruuhkat on niin toivottomia. On aika selvittää foorumistien mielipiteitä näistä.

Itse olen tiukasti vastaan, mm. näillä perusteilla:
- Autojen verorasitus on edelleen huomattavan korkea
- Julkinen liikenne ei pääkaupunkiseudullakaan toimi
- Täällä on ruuhkaa vain 7-9 ja 15-17, eikä jatkuvaa kuten esim. Lontoossa jossa nämä otettiin käyttöön
- Ruuhkien helpottamiseen on muitakin tapoja
-> Kimppakyytien laillistaminen (3+ henkilöä kuljettaville autoille oikeus käyttää bussikaistaa + oikeus veloittaa polttoainetta matkustajilta)
-> Liikenteen sujuvuuden parantaminen (liikennevalot, risteysjärjestelyt etc.) Nyt tuntuu, että näitä uudistuksia vain lykätään, vaikka rahat on autoilijoilta kerätty jo aikapäiviä sitten.
jne.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
"- Julkinen liikenne ei pääkaupunkiseudullakaan toimi" minusta tuo kyllä toiminut hyvin, mitä olen käyttänyt sielläpäin ollessa.. Jotain porkkanaa noille kimppakyydeille ym pitäisi tehdä, kun turhan paljon noita yksin suhaavia siellä teillä näkyy (ei kuitenkaan keppiä enää lisää).
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Lievästi puolesta.

Yksityisautoilua voisi hyvinkin rajoittaa keskustan alueella, ja ruuhkamaksu olisi yksi keino siihen. Jo päästöjäkin ajatellen tulisi julkisen liikenteen suosimista tukea. Ruuhkamaksut YTV:lle? Lisäksi varmasti osa autoilijoista siirtyisi käyttämään julkisia joten sitäkin kautta saataisi rahaa ja kehitysresursseja lisää parantamaan julkisen liikenteen palveluja.

Mitenköhän toimisi sellanen ajatus, että kantakaupungin ulkopuolelle rakennettaisiin isoja parkkialueita, joihin esim. keskustan alueelle töihin/kouluun/muuhun tulevat voisivat jättää autonsa päiväksi ja liikkua julkisilla keskustan alueella?

Niin ja vielä piti lisätä, että kyllä se julkinen liikenne minusta ihan toimivaa on pk-seudulla, toki aina löytyy parannettavaakin.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Se mitä ulkopaikkakuntalaisilta olen kuullut ja se mitä olen itse muualla käyttänyt (hyvin vähän) on kyllä antanut käsityksen että helsingin julkinen liikenne on aika korkealla tasolla, ellei peräti paras. Jos siis laske mukaan sitä, että ratikoiden penkit on kapeat ja bussissa silloin tällöin kuselle haiseva pultsari istuu juuri sinun viereen.

Suurin vitutuksen aihe kyllä on itsellä busseissa ja metroissa se, että kesällä niissä on aivan tuskallisen kuuma. Kuinkahan paljon pitää periä lisää lipputuloja että niihin oikeasti saisi jonkinlaisen ilmastoinnin.

Mutta minä autoilen :p.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Julkinen liikenne toimii keskustaan ja sieltä pois, mutta poikittaisliikenne ei lainkaan. Eli käytännössä vain niiden ketkä asuu/on töissä keskustassa kannattaa moista käyttää, muiden osalta tilanne voi olla hyvin toinen.

Toki paikasta A paikkaan B pääsee, mutta ajallisesti se voi viedä kauankin aikaa*, ei siis ihme että ihmiset ajaa omilla autoilla - eikä tästä minusta pidäkään syyllistää.

IVJ:n kuvailemia pysäköintipaikkoja on jo, niitä kutsutaan liityntäpysäköinniksi, mutta ongelmana näissäkin on ongelmia:
-> Raha, jos omistat jo auton, niin bussilippuun satsaaminen on ylimääräinen menoerä josta saat etuna autopaikan etsimisen parkkialueella + talvisin auton putsaamisen illalla jne. Tuskin innostaa.

-> Sijainti, varsinkin lännestä tullessa. ensimmäinen paikka jossa moinen on (jossa moinen on järkevä) on Ruoholahti (Rataverkon varrella), jolloin Länsiväylän ruuhka on jo ohi.

*
Esimerkki 1: Asun Kannelmäessä (Junaradan varressa) ja olen töissä länsiväylän varrella (Busseja menee "rajattomasti" ohi), eli työmatkani on julkisille: Juna-keskustaan metrolla/kävellen Kamppiin ja siitä bussilla töihin. Ovelta ovelle aika hieman vajaa tunti. Omalla autolla 20-25min

Esimerkki 2: Asuin Kannelmäessä ja olin töissä Siilitien metroaseman vieressä, työmatkani siis Juna+Metro. Aikaa meni ~45 min. Omalla autolla meni ~25min.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jonkki sanoi:
Se mitä ulkopaikkakuntalaisilta olen kuullut ja se mitä olen itse muualla käyttänyt (hyvin vähän) on kyllä antanut käsityksen että helsingin julkinen liikenne on aika korkealla tasolla, ellei peräti paras. Jos siis laske mukaan sitä, että ratikoiden penkit on kapeat ja bussissa silloin tällöin kuselle haiseva pultsari istuu juuri sinun viereen.
Suomalaisittain toki, mutta ei siinä määrin että se autoilun vähentämistä edistäisi. Eurooppalaisittainkin sen väitetään olevan laadukasta, mutta tais tuo tutkimus olla sellainen että Helsinkiläisiltä kysyttiin mielipidettä Helsingin joukkoliikenteestä jne. Eli meille on vain tuputettu ajatus mainiosta joukkoliikenteestä :D
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Käsittääkseni tällä hetkellä pk-seudun julkisen liikenteen kehittämisen painopiste onkin juuri poikittaisliikenteen kehittäminen. Esimerkkinä Jokeri-linja joka on ollut varsin kiitetty ja suosittu.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
IJV sanoi:
Käsittääkseni tällä hetkellä pk-seudun julkisen liikenteen kehittämisen painopiste onkin juuri poikittaisliikenteen kehittäminen. Esimerkkinä Jokeri-linja joka on ollut varsin kiitetty ja suosittu.
Toki on, mutta sen kehittäminen ei ole helppoa - ei yksi linja kesää tee. Ja jo se, että sitä kehitetään osoittaa sen olevan pielessä ;)
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
EOS. Valtion kukkarolle ne tekisivät ihan hyvää, mutta kyllä niitä veroja joudutaan ihan tarpeeksi muutenkin maksamaan...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
jaska sanoi:
Toki on, mutta sen kehittäminen ei ole helppoa - ei yksi linja kesää tee. Ja jo se, että sitä kehitetään osoittaa sen olevan pielessä ;)
Ai mitään hyvää ei voisi kehittää lisää?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Vahvasti puolesta.

Tämä vaatisi toki sekä julkisen liikenteen että kevyen liikenteen HUOMATTAVAA kehittämistä. Työmatkat pitäisi pystyä tekemään suurinpiirtein samassa ajassa kuin nytkin (tai ainakin ns. kohtuullisessa ajassa). Eli haastetta riittäisi, eikä tätä siksi pysty ihan heti ottamaan käyttöön, mutta pitkällä tähtäimellä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
*
Esimerkki 1: Asun Kannelmäessä (Junaradan varressa) ja olen töissä länsiväylän varrella (Busseja menee "rajattomasti" ohi), eli työmatkani on julkisille: Juna-keskustaan metrolla/kävellen Kamppiin ja siitä bussilla töihin. Ovelta ovelle aika hieman vajaa tunti. Omalla autolla 20-25min

Esimerkki 2: Asuin Kannelmäessä ja olin töissä Siilitien metroaseman vieressä, työmatkani siis Juna+Metro. Aikaa meni ~45 min. Omalla autolla meni ~25min.
ei kai 20-30min pidempään kestävä työmatka nyt oikeasti voi vaikeuttaa elämää noin paljon? Voihan sitä matkan aikana tehdä kaikenlaista, eli ei se nyt hukkaan käytettyä aikaa ole.

Ja voihan siinä aloittaa vaikka pyöräilyharrastus, niin saa yhdistettyä treenin ja työmatkan näppärästi... Ja kuntokin kohoaa. :tongue: :tongue:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
geiloord sanoi:
Käsittääkseni tällä hetkellä pk-seudun julkisen liikenteen kehittämisen painopiste onkin juuri poikittaisliikenteen kehittäminen. Esimerkkinä Jokeri-linja joka on ollut varsin kiitetty ja suosittu.
Juu.. se on munkin mielestä tosi kätevä.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Jacques sanoi:
ei kai 20-30min pidempään kestävä työmatka nyt oikeasti voi vaikeuttaa elämää noin paljon? Voihan sitä matkan aikana tehdä kaikenlaista, eli ei se nyt hukkaan käytettyä aikaa ole.

Ja voihan siinä aloittaa vaikka pyöräilyharrastus, niin saa yhdistettyä treenin ja työmatkan näppärästi... Ja kuntokin kohoaa. :tongue: :tongue:
Jeps, hyvä hetki lueskella vaikka päivän ilmaisjakelulehdet tai kirjaa.

Tosta tulikin mieleen että töissä ollessani käytin työmatkaan pyörällä vajaa puol tuntia per suunta kun julkisilla aikaa meni tuplasti. Että noin että.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
ei kai 20-30min pidempään kestävä työmatka nyt oikeasti voi vaikeuttaa elämää noin paljon? Voihan sitä matkan aikana tehdä kaikenlaista, eli ei se nyt hukkaan käytettyä aikaa ole.
Nojaa, vuodessa on n. 200 työpäivää, eli vuodessa tuhraantuu 133-200 TUNTIA julkisissa istumisiin. Kyllä helposti keksin tuolle ajalle muuta tekemistä, muutenkin tuntuu tunnit nykyään loppuvan kesken.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
Nojaa, vuodessa on n. 200 työpäivää, eli vuodessa tuhraantuu 133-200 TUNTIA julkisissa istumisiin. Kyllä helposti keksin tuolle ajalle muuta tekemistä, muutenkin tuntuu tunnit nykyään loppuvan kesken.
Ei tuo silti minusta niin iso asia ole, etteikö siitä sitten voisi maksaa (siis ne ruuhkamaksut), jos välttämättä haluaa sen 40-60min päivässä pois työmatka-ajoista. :tongue:

Veikkaan että suurimmalle osalle ihmisistä tuo aika ei oikeasti ole juuri mitään..
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
geiloord sanoi:
Jeps, hyvä hetki lueskella vaikka päivän ilmaisjakelulehdet tai kirjaa.

Tosta tulikin mieleen että töissä ollessani käytin työmatkaan pyörällä vajaa puol tuntia per suunta kun julkisilla aikaa meni tuplasti. Että noin että.
Juu.. Sillon kun mulla oli se 7km työmatka pitskusta kallioon, niin aikaa meni fillarilla ~15min suuntaansa.. Julkisilla meni vähintään 20min, yleensä lähemmäs puolta tuntia.. Ja huom. sillon en edes harrastanut maantiepyöräilyä samassa mittakaavassa kuin nykyään, joten en ollut huippukunnossakaan..

Alle 10km matkalla fillari lienee se nopein kulkuväline Helsingissä. (riippuu toki kunnosta, mutta siinähän se tosiaan kohoaa)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
Veikkaan että suurimmalle osalle ihmisistä tuo aika ei oikeasti ole juuri mitään..
40-60min / päivä ei ole sinulle mitään :D Et oikeasti tarkoita tuota (jos niin teet, niin rupea vaikka seisomaan lähimmällä bussipysäkillä joka aamu 20min ja joka ilta 20min - ok?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Iänestin "Lievästi puolesta"....vaikka kuulostaakin hiukka hauskalta ilmaisulta.

Se minnuu ihmetyttää, miksi sinne bussi/taksikaistalle pitäisi saada lisää liikennettä. Eiköhän siellä jo nykyiselläänkin ole jo ihan tarpeeksi populaa bussien/taksien/rötösherrojen takia. Jos kimppakyydit yleistyisivät (esim. verohelpotuksin tai muilla keinoin), niin pitäisi vaan toivoa että liikkenne vähenisi muillakin kaistoilla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
No mikä sitten lääkkeeksi ruuhkan vähentämiseksi? Kehä-ykköselle pitäisi ainakin rakentaa kunnon liittymät ja poistaa sieltä liikennevalot. Ongelma on siinä, että se ei siltikään muutu oikeaksi kehätieksi.

Ainoa autoilua oikeasti helpottava ratkaisu olisi rakentaa Brysselin (ja monen muun suurkaupungin) tapaan vielä yksi sisempi kehätie ja siitä aitoja liittymiä kaupunginpuolelle ja sitten toisaalle ulosmenoteille ja nykyiselle kehäykköselle. Kaikki muu on kosmeettista hiplailua.

Jokainen kuitenkin arvaa mikä em. suunnitelman heikkous on. Tuosta kehätiestä pitäisi melkoinen osa upottaa maanpinnan alapuolelle. Ja kuten arvata saattaa, se maksaa jonkun verran.....
 
Ylös