jaska sanoi:..tosin nyt löysin
jaska sanoi:..tosin nyt löysin
Ei se silti ole mielestäni merkityksetöntä. :tongue:jaska sanoi:ja pollissa lukee "ottaen huomioon että sen voi käyttää lukemiseen/musiikin kuunteluun/rentoutumiseen jne."
Ei ainakaan mun mielestä... Se vaan, että mieluummin lukisin niitä uutisia kotosalla samalla, kun vetää välipalaa tjms.Jacques sanoi:Ei se silti ole mielestäni merkityksetöntä. :tongue:
Onko sinun mielestäsi esim. rentoutuminen tai uutisten lukeminen merkityksetöntä?
Eiku julmettomasti parkkipirkkojen kaltaisia virkailijoita hyppimään tielle ja perimään tippejä.Asko S. sanoi:Kuinka tämä maksu suoritettaisiin, jonkinlainen mikrosiru autoon kiinnitettynä varmaan toimisi parhaiten?
No sen mikrosirunki voi hoitaa monella tavalla. Hommataanko se aina erikseen vai onko jokaisessa suomalaisessa autossa yksilöllinen siru? Kerro nyt, kun ilmeisesti tiedät asiasta enemmän.Jacques sanoi:Eiku julmettomasti parkkipirkkojen kaltaisia virkailijoita hyppimään tielle ja perimään tippejä.
Lisäys tähän ja omiin artigulaatioihini.. Olettamukseni tietysti on se, että ruuhkamaksuista saatavat rahat menisivät sekä julkisen liikenteen että kevyen liikenteen kehittämiseen (jotta ruuhka-aikaan olisi ihan oikeasti potentiaalinen vaihtoehto mennä bussilla tai tsygällä riippumatta asuin/työpaikan sijainnista tai fyysisestä kunnosta). Jotenkin olen vain vähän skeptinen tämän toteutumisen suhteen. Epäilen että osa rahasta menisi johonkin muuhun.. Kunhan nyt edes liikenteen kehittämiseen menisi jollain tasolla.Matxi sanoi:Itse olen ruuhkamaksun kannalla. Siinä sitten saa jokainen puntaroida onko se säästynyt aika sen euron tms väärti.
Euron?Matxi sanoi:Kielletään kehä3:sen sisäpuolelta yksityisautoilijoilta ajelu kaikilta yli 1m leveiltä ja 2m pitkiltä autoilta niin nykyiset tiet vetäisivät hitosti enemmän.
Eli kehitettäisiin eräänlainen Micra-Max Hesaa varten!
Itse olen ruuhkamaksun kannalla. Siinä sitten saa jokainen puntaroida onko se säästynyt aika sen euron tms väärti.
Pitäähän Suomen samat virheet toistaa kuin naapurit.Runar ja Kyllikki sanoi:Tukholmassahan ruuhkamaksuista jo luovuttiinkin. Kannattais ehkä ottaa sieltä oppia asiasta.
Eikös helposti taksi enemmän saastuta kuin (uusi) yksityisauto? Lähdöt kuitenkaan harvoin tapahtuvat matkustajan kotipihasta, vaan ensin taksi ajaa sinne. Sitten kun asiakas jätetty määränpäähänsä, niin taas hurautetaan kilometrien päähän tolpalle tai toisen asiakkaan luokse, ja sama ruljanssi paluumatkan osalta.Runar ja Kyllikki sanoi:Saattaa olla jopa sama taksijehu, joka oli radiossa yksi päivä vaatimassa ruuhkamaksuja yksityisautoille, jotta takseilla alkais mennä paremmin.
Siis hetkinen...millähän edellytyksellä taksilla matkustavat tulis jättää ruuhkamaksujen lukopuolelle? Ihan yhtälailla ne taksit saastuttaa kuin yksityisautotkin ja ihan niitä samoja ihmisiä ne taksit kuljettaa kuin yksityisautotkin. Totta helvetissä niidenkin täytyy ruuhkamaksu maksaa, jotka taksilla ajelee. Ruuhkankin kannalta se on ihan sama, ajaako siellä viis ihmistä omalla autollaan vai samat viis ihmistä takseilla.
En ymmärrä edes sitä, miksi taksit pääsääntöisesti saa ajaa bussikaistalla. Ymmärtäisin sen silloin, jos taksi saisi tyhjänä palata niille nurkille jossa se päivystää mutta miksi työmatkaliikenteessä jotkut pääsevät etuilemaan ihan siksi, että ajavat taksilla?
Öhhh...siis Tukholman ruuhkamaksuthan lopetettiin jo toissavuonna ja ainakin ruotsalainen media on uutisoinut niin että systeemi ei tee paluuta systeemin epäoikeudenmukaisuuden takia. (Alueella asuvat eivät joudu maksamaan ruuhkamaksuja. Alueen ulkopuolella pakosta useita kertoja käymään joutuva maksaa moninkertaiset ruuhkamaksut jne. jne)SOKO sanoi:Tukholman ruuhkamaksukokeilu on käsitykseni mukaan johtamassa pysyvään ruuhkamaksualueeseen ja porvarihallitus on tämän hankkeen takana (kuin myös tärkeimmät oppositiopuolueet).
Ruotsin kokeilusta kerätyt tulokset puhuvat vahvasti sen puolesta, että ruuhkamaksuilla saavutetaan tavoiteltu liikenteen määrän vähentyminen.
Nimenomaan. Nämä ruuhkasta kohkaajat pitäs laittaa joskus jonnekin ulkomaille ihan oikeeseen ruuhkaan, niin jo ois suu supussa sen jälkeen.sooda sanoi:Ei Suomessa missään ole ruuhkaa. Pikkasen vilkkaampaa liikennettä vain joskus. Sitten voidaan sanoa olevan ruuhkaa kun omalla autolla matka kestää pari kertaa kauemmin kuin julkisella.
Runar ja Kyllikki sanoi:Öhhh...siis Tukholman ruuhkamaksuthan lopetettiin jo toissavuonna ja ainakin ruotsalainen media on uutisoinut niin että systeemi ei tee paluuta systeemin epäoikeudenmukaisuuden takia. (Alueella asuvat eivät joudu maksamaan ruuhkamaksuja. Alueen ulkopuolella pakosta useita kertoja käymään joutuva maksaa moninkertaiset ruuhkamaksut jne. jne)
Vakituiset ruuhkamaksut vähensivät heti autoilua TukholmassaTukholmalaiset kannattivat viime vuoden syyskuun kansanäänestyksessä maksun vakinaistamista.
Maksuja kokeiltiin viime vuonna ja tulokset ylittivät jopa ennakko-odotukset: autoilu väheni ja ilman laatu parani Tukholman keskustassa.
Jahas, (juu, kun asiapuolella ollaan niin arvasin että hajun asia on merkittävä ja kurkkasin iggen taakse, enkä joutunut pettymään)haju sanoi:Tukholman ruuhkamaksut vakinaistettiin
Julkaistu: 1.8.2007 08:53
Vakituiset ruuhkamaksut vähensivät heti autoilua Tukholmassa
Julkaistu: 13.8.2007 07:31
Kyllähän tuossakin tarkemmin lukien mainitaan maksujen palauttamisesta voimaan mutta ei mainita koska. Saattaa olla, että mulla on mediaa lukiessani mennyt myös jossain vaiheessa ristiin käsitteet trängselskatt, vägavgifter ja vägtullar.Tukholman ruuhkamaksualue oli voimassa 3.1. - 30.6.2006 ja oli osa niin sanottuja Tukholman kokeiluja (Stockholmförsöket), joihin kuului myös lisäyksiä julkisen liikenteen tarjonnassa ja liityntäpysäköintimahdollisuuksissa. Maksualueen rajasivat seuraavat kaupunginosat: Södermalm, Norrmalm, Vasastaden, Östermalm, Kungsholmen, Stora Essingen, Lilla Essingen ja Djurgården.
Ruuhkamaksusta järjestettiin kansanäänestys 17.9., jossa Tukholman lähiöt ja valtaosa niiden asukkaista vastustivat ruuhkamaksua samalla kun maksualueella asuvat kannattivat sitä. 1.10. Ruotsin hallitusliittouma, Allianssi Ruotsin puolesta, ilmoitti luovansa pysyvän ruuhkamaksualueen[2].
Perusteluna ruuhkamaksualueen palauttamiselle on sen kyky rahoittaa liikennejärjestelyjen vaatimia investointeja. Alun perin ruuhkamaksu perusteltiin liikenteen sujuvoittamis- ja ympäristösyistä.
Ruuhkamaksu oli voimassa kello 6:30 – 18:30 ja sen suuruus vaihteli kellonajasta riippuen 10:stä 20 kruunuun (karkeasti 1 – 2 €) ollen korkeimmillaan 7:30-8:30 ja 16:00-17:30. Maksu piti maksaa aina kun maksualueen raja ylitettiin ja maksimikustannus päivässä yhdelle ajoneuvolle oli 60 kruunua. Ruuhkamaksualue ei ollut voimassa viikonloppuisin, pyhinä tai pyhää edeltävänä päivänä.