Tietenkin sitä aikaa kuluu kun tehdään toimitilojen laajamittaista kehitystyötä, mutta ei se ole vielä mikään osoitus sen ajan katoamisesta tallin johtamisesta yms. tallin kilpailukykyyn vaikuttavista asioista. Kuulostaisi melko amatöörimäiseltä, jos pitkään suunniteltu ja varmastin tarkasti kartoitettu uuden tehtaan valmistelu vaikuttaisi mitenkään suuresti tallin tuloksiin...Zep sanoi:jkjanne: Niin eihän nyt olekaan kyse logistiikasta. Kyllä tallin henkilökunta on kuitenkin joutunut osallistumaan omalla panoksellaan Paragonin valmisteluihin. Erityisesti johtoporras, ja kaikki tämä on ollut poissa kilpatiimin johtamisesta.
McLarenin uusi päämaja ylitti kustannusarvion
26.04.2004 15:45
McLaren-tallin uusi tehdas ja teknologiakeskus Paragon on HBL:n siteeraamien saksalaistietojen mukaan ylittänyt reilusti 120 miljoonan euron kustannusarvion. Rahoittaakseen tehtaan rakennustyöt McLarenin kerrotaan joutuneen ottamaan yli 250 miljoonan euron lainan moottoritoimittaja Mercedesiltä.
Tallipäällikkö Ron Dennisin ja hänen yhtiökumppaninsa Mansour Oijjehin väitetään antaneen lainan pantiksi omistamansa 60 prosenttia tallin osakkeista. Mercedes omistaa jo nyt 40 prosenttia McLaren-tallista.
Kaikki ei muutenkaan ole mennyt suunnitelmien mukaan, sillä päämajan valmistuminen on myöhästynyt 15 kuukautta. Tehtaan uuden tuulitunnelin epäillään antaneen vääriä testituloksia, mikä saattaa olla osasyyllinen MP4-19-auton ongelmiin.
(MTV3)
En ota kantaa uutiseen ennen kuin kuulen siitä lisää.pmv sanoi:Mä en nyt oikein niele tuota 250 miljoonan euron lainaa. Sehän on lähes kaksi kertaa McLarenin f1-tallin vuosibudjetti(jos Mersun satsauksia ei lasketa mukaan). En tiedä mikä koko McLaren organisaation vuosibudjetti on, mutta luulisi sen olevan vuodessa maksimissaan tuon lainan verran. Missä ajassa firma sitten ajattelee maksavansa takaisin Mersulle tuon lainan? Ja mistä tuloista? Vai antaako ne ilmaiseksi Mersulle kaikkea erikoisosaamista(mistä ne tulot sitten tulee?) Jotenkin vaikea yhtälö tuo on. Ja miksi sitä lainaa on pitänyt ottaa 250 miljoonaa jos kerran budjetti meni Paragonissa "vain" 120 miljoonalla yli?
Tämä on hyvä muistaa. Ronin imago saa varmasti ihmiset ajattelemaan kaikenlaista mutta eiköhän tuon puljun eteen ole tehty kaikki tarvittavat kannattavuuslaskelmat ja niin hölmöjä ei edes McLarenilla olla että tuollaiseen operaatioon on lähdetty vasen käsi taskussa. Käsittääkseni koko projektin taustalla oli halu laittaa koko McLarenin operaatio saman katon alle joka tuo tullessaan varmasti pitkällä tähtäimellä lukuisia synergiaetuja. Lisäksi ainakin Atlaksen foorumilla joku McLarenin vanhassa tehtaassa vieraillut sanoi että kyseinen paikka oli ahdas insinöörien työskennellä. Voisi kuvitella että viihtyisät työtilat auttavat tuollaisella innovatiivisella alalla työskenteleviä parempiin tuloksiin. Kaljaa pullottaessa tämä ei ehkä ole niin tärkeää mutta formulaykkösiä ja superautoja suunnitellessa kenties enemmän.Ilmari sanoi:No minä puhun kuitenkin nyt mutu pohjalta. Toivotaan että "mutuni" on väärä ja hanke on järkevällä pohjalla.
Toivotaan hartaasti että näin on tehty ja että noissa huolestuttavalta kuulostavissa uutisissa ei olisi mitään perää.Observer sanoi:eiköhän tuon puljun eteen ole tehty kaikki tarvittavat kannattavuuslaskelmat.
No tuossa uudessa näyttää tilaa piisaavan. Ja jos DI:t rupeavat käymään liian kuumana, voivat ne aina pulahtaa järveen virkistymään :thumbup:Observer sanoi:joku McLarenin vanhassa tehtaassa vieraillut sanoi että kyseinen paikka oli ahdas insinöörien työskennellä. Voisi kuvitella että viihtyisät työtilat auttavat tuollaisella innovatiivisella alalla työskenteleviä parempiin tuloksiin.
Se että rakentaa kauniisti ei ole suuruudenhulluutta. Tosin yleensä viimenen 5% laadussa maksaa 50% lisää... tiedä häntä. Ehkä nerokas ratkaisu pitkällä aikavälillä. Tollaseen huussiin kun tulee potentiaalinen sponsori niin paskat housussa nimi papreriin. Aina siinäkin porukussa on kuitenkin tarkan markan äijiä jolloin sponssi ei ehkä moista luxusta rupee sponssaan. niin kuin aina busineksessä niin teet niin tai näin aina on mahdollista tehdä väärin... Ehkä on kuitenkin tärkeintä tarkastella menestyksen huipulla olevaa tallia, ferraria. Jäbät vääntää suht ankeissa tiloissa mutta niillä on kuitenkin oma testirata... Testirataan olisi RD:nä sijoittanut ennemminkin kuin vanhenevaan arkkitehtuuriin...Ilmari sanoi:En ota kantaa uutiseen ennen kuin kuulen siitä lisää.
Olen kuitenkin aina pitänyt McLarenin Paragon hanketta omituisena. Hankkeessa on minun mielestäni kaikki suuruudenhulluuden tunnusmerkit. Jos halutaan rakentaa teknologiakeskus joka palvelee McLarenin menestystä, tuntusi järkevältä tehdä siitä mahdollisimman tarkoituksenmukainen. En pitäisi ollenkaan ihmeenä että yksi suuri syy McLarenin vaikeuksiin olisi rahavaikeudet älyttömäksi paisuneen Paragon kompleksin kanssa.
No minä puhun kuitenkin nyt mutu pohjalta. Toivotaan että "mutuni" on väärä ja hanke on järkevällä pohjalla.
.
Joo, ne Marannellon tiilimurjut vaikuttaa todella mörskiltä tuon Paragonin rinnalla. No ehkä tuo sitten kuitenkin jatkossa inspiroi menestykseen ja tuo mahdollisten menojen lisäksi myös kustannustehokkuutta toimintaan. :thumbup:Finn75 sanoi:Ehkä on kuitenkin tärkeintä tarkastella menestyksen huipulla olevaa tallia, ferraria. Jäbät vääntää suht ankeissa tiloissa mutta niillä on kuitenkin oma testirata...
Tässä näkymää tuosta "patovallista".miika sanoi:Tottahan toki tiloja täytyy uusia tai muuttaa toimivimpiin jos yritys kasvaa niistä ulos. Harvoin toki samassa yhteydessä rakennetaan tekojärvi, vain siksi kun se näyttää kivalta.
Sitä mikä on totta tai tarua koskien tätä paragonia on vaikea sanoa, mutta jossain väitettiin tuon järvirakennelman ja talon välissä olevan 8 metriä korkea pato, siis pitämässä vedet poissa sisätiloista. Jos näin on alkaa pikkuhiljalleen käsittämään miksi rakentaminen on aiottua kalliimpaa ja hitaampaa, tällöin tuskin järvet ja padot olisivat ainoita kummallisuuksia.
Joo, mielummin olisi nähnyt osan noista miljoonista vaikka Kimin tämänhetkisen auton kehitystyössä.lfb sanoi:Aika komean näköinen rakennelmahan tuo on, kaipa tuollaiselle tuhlailulle joku tarkoituskin on. Varmasti on mukavaa työskennellä hienoissa tiloissa mutta mielestäni tuo menee jo tuhlailun puolelle.
Alkavalla viikolla McLaren saa Silverstonen testeihin Mercedeksen uusimman kehitysversion MO110Q -moottorista. Räikkönen toivoo keskiviikkona ja torstaina pääsevänsä sekä nopeampaan että luotettavampaan autoon.
TS/HK