Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin, onko McLarenin paketti sitten kuitenkaan olennaisesti sen pienempi kuin muitten? Tiedä häntä. Selvästi ongelmia kuitenkin on saada tekniikka noin pieneen kuosiin ja ongelmia on lämpöjen kanssa. Tässä tullaankin Mesen koneen ominaisuuksiin. Ei siitä pienuudesta ole silloin mitään hyötyä kun kylkiin joudutaan puhkomaan aerodynamiikan pilaavia reikiä jäähdytyksen nimissä.

Tuulitunnelin kalibroinnistakaan tuskin saadaan mitään luotettavaa tietoa. Toki kaikki tuollainen on mahdollista -samaahan puhuttiin jonkun toisenkin tunnelista jokin aika sitten, saamatta mitään vahvistusta. Vahva mutu on, että Mäkki on jäljessä juuri tuolla sektorilla. Ferrarilla on oma erittäin tehokas tuulitunneli ja Williamsilla on pian kaksi, kun pitävät vanhan tunnelinsa myös toiminnassa + erittäin vahva tietämys CFD:stä. McLaren tais aikoinaan luottaa aika pitkään ulkopuolista tunnelleihin?
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Ilmeisesti McLada on jälleen esiintynyt Silverstonessa edukseen. Kolmella autolla saivat aikaiseksi peräti 17 tärkeää kierrosta. Räikkönen oli ajallisesti omaa luokkaansa jääden Halfista vaivaiset viisi sekunttia. Näyttää siltä, että McLada tulee dominoimaan seuraavia kilpailuja miten haluavat.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
holvius sanoi:
Ilmeisesti McLada on jälleen esiintynyt Silverstonessa edukseen. Kolmella autolla saivat aikaiseksi peräti 17 tärkeää kierrosta. Räikkönen oli ajallisesti omaa luokkaansa jääden Halfista vaivaiset viisi sekunttia. Näyttää siltä, että McLada tulee dominoimaan seuraavia kilpailuja miten haluavat.

Tämä johtui kuitenkin tällä kertaa siitä, että Silverstonessa oli todella surkea sää. Muutama talli ehti kiertää kierroksia vähän kuivemmissa oloissa, mutta McLaren lukeutui niihin talleihin, joilla testit menivät päivän osalta kokonaan penkin alle. Myöskään Renault ei juuri aikaa radalla viettänyt. Williamsin autot olivat ainoita, jotka radalla enemmän aikaa viettivät ja sitä kautta selittyvät myös nuo erot kierrosajoissa.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
AMS82 sanoi:
Tämä johtui kuitenkin tällä kertaa siitä, että Silverstonessa oli todella surkea sää. Muutama talli ehti kiertää kierroksia vähän kuivemmissa oloissa, mutta McLaren lukeutui niihin talleihin, joilla testit menivät päivän osalta kokonaan penkin alle. Myöskään Renault ei juuri aikaa radalla viettänyt. Williamsin autot olivat ainoita, jotka radalla enemmän aikaa viettivät ja sitä kautta selittyvät myös nuo erot kierrosajoissa.
No voi harmi. McLadan todellinen iskukyky ei siis tullutkaan esille.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
holvius sanoi:
No voi harmi. McLadan todellinen iskukyky ei siis tullutkaan esille.
niin, ehkä kannattaisi ajatellakin hieman omilla aivoilla ennen postaamista, 5sek kärjestä ovat vain Minardit....
ja kärjen muodostaa Ferrari, ei Williams...
 
Viimeksi muokattu:

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
FO110K sanoi:
niin, ehkä kannattaisi ajatellakin hieman omilla aivoilla ennen postaamista, 5sek kärjestä ovat vain Minardit....
ja kärjen muodostaa Ferrari, ei Williams...
McLadasta ei koskaan tiedä, koska todellinen taso ilmenee. Aika lailla Minardin tasoinen tiimi tällä hetkellä.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Taitaa olla tuo paradox taloudellinen loukku RD:lle ja oijehin pojalle. Ukot ovat ottanneet meseltä melkoiset kasat euroja lainaan ja kun lainasta on kyse niin vakuuksijakin tarvitaan. No vakuutena on yllätys yllätys isot kasat osakkeita jotka oikeuttavat omistamaan suuren siivun koko McLaren yritysryppäästä. Mielenkiintoiseksi vetää tämä kuvio kun menestystä ei tule ja henkilökemiat alkavat olla myös lujilla.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Ja lisää huolia McLaren faneille (onko heitä oikeasti?):

"Kimi Räikkösen ja McLarenin F1-tallin vaikeudet jatkuvat. Tallin moottorikumppani Mercedes-Benz ilmoittaa, ettei se pysty takaamaan Räikköselle luotettavaa V10-moottoria ainakaan vielä muutamaan viikkoon.

Mercedes myöntää nyt, että ongelma, joka aiheutti Räikkösen auton moottorin vaihdon edelliskilpailussa Imolassa, löydettiin jo huhtikuun alussa.

- Pakoventtiilin kiinnitysrenkaassa havaittiin vuoto. Kestää muutaman kilpailun ennen kuin se ongelma saadaan ratkaistua, Mercedesin moottoriurheilupomo Norbert Haug sanoi brittikanava ITV:lle.

Räikkönen on kärsinyt tänä vuonna moottoriongelmista enemmän kuin kukaan muu kuljettaja."

Lähde: IS
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Itse olen fanina huolissani McLarenin tilanteesta! Miksi helvetissä esim. mentiin Silverstoneen testaamaan, jos ennuste lupasi sadetta?

Testit on mennyt täysin pilalle ja Barcelonassa ajetaan testaamattomalla moottorilla. Samaan aikaan Ferrari ajelee ihanne olosuhteissa testiä. No onneksi BARIN testit on mennyt hyvin niin Ferrarin etumatkaa saa edes joku kiinni. Williams teki myös saman virheen kuin McLaren, mutta heidän autonsa sentään ovat nopeampia.

Ei ole kovin suuria odotuksia Barcelonaan! :frown: :mad_old:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Paolo Filisetti jatkaa Mäkin ryvettämistä ja ylistää samalla Barin yksinkertaisuutta ...


Toimivuus lyö eksotiikan

BAR-Honda on todellisuudessa hyvin yksinkertaisesti tehty auto, mutta kilpatilanteissa se on erittäin vahva. Se ei kilpaile eksoottisilla suunnitteluratkaisuilla, vaan luojansa Geoff Willisin rationalisuudella. Suunnittelussa on pidetty jalat tiukasti maassa.
Koko aerodynaaminen paketti vaikuttaa hyvin tehokkaalta ja takaa samalla myös kokonaisuuden luotettavuuden.
Takana sivuponttoonin päällä pienet levyt peittävät kuuman ilman virtaukset, mikä helpottaa moottorin jäähdytystä, mutta ei häiritse ilmavirtausta suuntautumasta takasiivekkeisiin.
Sovellutuksena BAR käytti Malesiassa jopa jättikokoisia levykkeitä siltikään sotkematta auton aerodynaamista balanssia.
Vastakohta McLarenin taas olisi pitänyt ottaa opiksi virheistä, joita tehtiin viime kesänä MP4-18 -autossa. Nyt havaitsemme, että MP4-19 -autossa todellisuudessa on vain jatkettu sitä samaa suunnittelukonseptia, joka perustui äärimmäisyysfilosofiaan

Turun Sanomat, Barcelona
PAOLO FILISETTI
Jos artikkeli pitää paikkaansa, MÄkki ei ottanut mitään opiksi viime vuoden virheistä, vaan uskoo äärimmäisyys auton mahdollisuuksiin. Onkohan nyt niin, että 19B autoon tulee isommat ponttoonit lämpöongelmien takia?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
BAR ei kilpaile eksoottisilla suunnitteluratkaisuilla... Hmph, tallin autohan on tällä hetkellä Rellun ja Williamsin kanssa aerodynaamisesti se kaikkein kiinnostavin. Geoff Willis luottaa varmaan suunnittelijoista kaikkein eniten CFD:n apuun, koska on ollut suuntauksen kärkinimi jo niin kauan kuin kyseinen tekniikka on tunnettu. Ei kovin konservatiivista... Ferrari se kulkee varmoja polkuja.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Se että on aerodynaamisesti toimiva, ei tee autosta mitenkään eksoottista varsinkaan ulkonäöllisesti!

BAR on just niin perinteisen oloisen näköinen, kuten Ferrarikin, että juuri siksi kyseiset autot nyt toimivat loistavasti!

Uskoisin että pitkässä juoksussa sekä Ferrari että BAR jäävät jalkoihin noiden vanhojen keinojen kierrättämisen takia!

Renault, Williams sekä McLaren ovat ottaneet suuren harppauksen eteenpäin mutta he eivät vaan ole vielä saaneet niitä kaikkia pikku juttuja toimimaan!

Kun saavat, niin silloin jää Ferrari ja BAR kauas kärkimenosta!

:D
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Misa1 sanoi:
Uskoisin että pitkässä juoksussa sekä Ferrari että BAR jäävät jalkoihin noiden vanhojen keinojen kierrättämisen takia!
Suoraan sanoen en usko, että nykysääntöjen puitteissa voidaan tehdä uusia mullistavia aerodynaamisia ratkaisuja. Erot syntyvät monista pienistä tekijöistä, mutta yhtä kaiken muuttavaa ratkaisua tuskin on. Se olisi jo keksitty, jos sellainen olisi. Mikä mielestäsi viittaa siihen, että MCLaren tai Williams olisi keksinyt jotain käänteentekevää? Ei mikään. Molemmat ovat hitaampia kuin Ferrari ja BAR ja Williams leiri on avoimesti myöntänyt, että esimerkiksi uudesta nokasta saatava hyöty on hyvin pieni.

Kiinnostaa nähdä millaisella autolla Mäcci ajaa jonkin ajan kuluttua. Olisikohan palattu taas takaisin perinteisemmän näköiseen kilpuriin?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuten niin monesti ollaan täällä huomattu, ei niitä uusia oivalluksia juuri tule. Suurin osa on sovellutuksia muiden keksinnöistä.

Kyllä BAR on peräosastaan huomattavasti eksoottisempi, ja tällä hetkellä eksoottisin, kuin McLaren. Sille en voi mitään, jos täällä ei huomata BARin käyttävän käytännössä kahta takasiipeä... :D Runko ei tosiaan ole kovin eksoottinen, mutta siinä on kehitelty ideaa vähä vähältä vuosien mittaan -taitaa olla helpoin mokata.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jokos McLaren on selvittänyt, miksi heidän ultramoderni tuulitunneli antaa virheellistä informaatiota?
 
Ylös