Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä pmv siinä on oikeassa, että McLarenin tämän hetkinen rappion tila johtuu varmasti jossain määrin Paragonista (kyseinen seikka muuten mainittiin tässä foorumissa jo varmaan 2-3 vuotta sitten, joten kannattais Ronzo kuunnella). Sitä ei tietenkään koskaan tulla myöntämään, mutta eiköhän se nyt ole varsin selvää, että F1-tiimin tarvitsema "huolenpito" on jäänyt liian vähälle. Jahka kaikki osaset saadaan muutettua uusiin toimitiloihin, saattaa käyrä toki lähteä uuteen nousuun. Sehän tässä on koko ajan ollut tavoitteena.

Rivien välistä on ollut luettavissa, että Manjour Oijehin (onkohan nimi oikein?) osuus McLaren Groupissa on koko ajan pienentynyt samalla kuin Mersun osuus on suurentunut. Ja tällä ei ainakaan vielä ole ollut kovin positiivista vaikutusta.

Lyddon Hill on entinen kilparata (tiettävästi varsin lähellä Wokingia), josta McLaren on suunnitellut jo usean vuoden ajan tekevänsä testiradan itselleen... Mutta se taas on sellainen ikuisuusprojekti, että saattaa kestää jonkin aikaa ennen kuin näemmä MP4:set rataa kiertämässä. - Mäkki on unelmoinut yksityisradasta jo 80-luvulta lähtien. Ja mitä kauemmaks sitä lykätään, sitä suuremmaks projekti paisuu.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eiköhän Carrera GT:n tilauskirja ole ollut täynnä jo jonkin aikaa. Ellei sitten tehdä kuten usein tehdään eli suurennetaan erää... Ei Mersulla hyvin pyyhi ellei SLR:n tilauskirja ole ollut täynnä jo ajat sitten. :D

Siis sitä tarkoitin, että mitään SUPERAUTOA ei tahdo saada vaikka kuinka olis rahaa ELLET ennätä ajoissa varaamaan. Ei niitä kovin helpolla aleta tekemään 502:ta jos on päätetty et tehdään vain 500... Ja eiköhän siinä tilausvaiheessakin aika tarkkaan syynätä varallisuus.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Zep sanoi:

Rivien välistä on ollut luettavissa, että Manjour Oijehin (onkohan nimi oikein?) osuus McLaren Groupissa on koko ajan pienentynyt samalla kuin Mersun osuus on suurentunut. Ja tällä ei ainakaan vielä ole ollut kovin positiivista vaikutusta.
Tietääkseni se ei ihan noin ole mennyt. Mersu omistaa Mäkistä 40% ja Ron ja Mansour molemmat 30% ja näin on menty eteenpäin jo useampia vuosia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Zep sanoi:
Eiköhän Carrera GT:n tilauskirja ole ollut täynnä jo jonkin aikaa. Ellei sitten tehdä kuten usein tehdään eli suurennetaan erää... Ei Mersulla hyvin pyyhi ellei SLR:n tilauskirja ole ollut täynnä jo ajat sitten. :D

Siis sitä tarkoitin, että mitään SUPERAUTOA ei tahdo saada vaikka kuinka olis rahaa ELLET ennätä ajoissa varaamaan. Ei niitä kovin helpolla aleta tekemään 502:ta jos on päätetty et tehdään vain 500... Ja eiköhän siinä tilausvaiheessakin aika tarkkaan syynätä varallisuus.
Kaikki Carrera GT:t ja SLR:t jo myyty. Erona Carrera GT:llä ja SLR:llä Enzoon on se että nämä autot olisi saanut kuka tahansa, kunhan olisi mennyt ajoissa ja ison raha tukun Veholle tai Auto Carreraan ja laittanut tilauksen eteenpäin. Jos halusi enzon uutena piti jo omistaa ainakin yksi ferrari ja piti lähettää kirje ferrarille jossa perusteli minkä vuoksi juuri tälle henkilölle pitäisi myydä kyseinen auto.....
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
Tämä hommahan meni niin, että McLarenin kriisin avain on siinä, että ne keskittyi muuhun kun kilpa-autoiluun. Oikeastaan tämä Ferrari F40 liittyy täydellisen oleellisesti McLarenin nykyiseen kriisiin.

Kun Ferrari aikanaan esitteli vuonna 1987 Ferrari F40, sai se valtavasti julkisuutta lehdissä ja autoa pidettiin kovimpana urheiluautona koskaan. Tämä ei tietenkään miellyttänyt Ron Dennisiä, joka tuohon maailman aikaan pyyki Ferrarilla lattiaa joka toinen viikonloppu GP-radoilla. Ron päätti että McLaren rakentaa paremman katuauton kuin Ferrari. Tämä auto suunniteltiin 89-93 ja se esiteltiin 93 vuoden lopulla, siitä tuli McLaren f1. Tässä vaiheessa McLarenin menestyskäyrä oli vahvassa laskussa. Innostuttuaan kuitenkin McLaren f1 projektin yhteydessä yhteistyöstä saksalaisen BMW:n kanssa, päätti Ron hyvistä kokemuksista viisastuneena laittaa hynttyyt yhteen toisen vahvan saksalaisen tehtaan kanssa.

Visiot rupesivat lentelemään Wokingissa ja siellä keksittiin että ruvetaan tekemään näitä superautoja oikein urakalla. No siihenhän tarvitaan hyvät tilat, joten piti rakentaa tämä Paragon-keskus. No koko tämä projekti vei fokusta varsinaisen f1 tallin pyörittämisestä ja saksalainen partnerikin näyttää olevan todellisuudessa ihan kakkosesta. Että tässä on nyt se keitos. Ei tullut hyvää. Eli jos F40:ä ei olisi ikinä tehty, niin todennäköisesti McLaren f1 olisi myös jäänyt tekemättä ja McLaren olisi vieläkin vahvasti vain f1-tiimi.
Aika hyvin tiivistetty, ei käy kiistäminen! :D Harmi vaan että saattaa olla totuuden siemen tuossa. Toivottavasti Roni nyt lukee tätä foorumia ja ottaa onkeensa. :alppu:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tallin pitäisi käskeä taavetin ajamaan kovempaa ,jotta koneet paukkuisivat enemmän niin silloin talli saisi tuplaten infoa miksi koneet hajoavat :)
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Zep sanoi:
Kyllä pmv siinä on oikeassa, että McLarenin tämän hetkinen rappion tila johtuu varmasti jossain määrin Paragonista

Lyddon Hill on entinen kilparata (tiettävästi varsin lähellä Wokingia, josta McLaren on suunnitellut jo usean vuoden ajan tekevänsä testiradan itselleen... Mutta se taas on sellainen ikuisuusprojekti, että saattaa kestää jonkin aikaa ennen kuin näemmä MP4:set rataa kiertämässä. - Mäkki on unelmoinut yksityisradasta jo 80-luvulta lähtien. Ja mitä kauemmaks sitä lykätään, sitä suuremmaks projekti paisuu.
Saanen esittää eriävän mielipiteen.

Paragonia tehtiin pitkän aikaa ja entisen tehtaan ja uuden tehtaan välinen logistiikka ja tiedonvälitys hoidettiin taatusti niin hyvin kuin vain pystyttiin. Ei Mclarenin kokoinen yritys lähde munaamaan itseään valmistelemattomilla muutoksilla. Tallin alamäen suurimpia syitä voi etsiä kokonaan muualta...

Tallin oma testirata on taas kustannuksiltaan Britannian sääoloissa kyseenalainen sijoitus :dunno: Sade rajoittaa testipäivien lukumäärää ja testien tehokkuutta. Testirataan käytettävällä rahasummalla ajaa harvinaisen monta testiä Etelä-Euroopassa. Toinen merkittävä syy saattaa olla erilaisten tietokonesimulaatioiden entistä tehokkaampi käyttö. Kolmas syy voi olla testiradan rajoitukset. Riittävän monipuolinen ja vain osan vuodesta käytössä oleva testirata maksaa *paljon*. Sitä on vaikea värkätä osittain autotehtaita vartenkaan, kun suurin osa testiradoista sijaitsee siellä missä ne autotkin suunnitellaan ja tehdään ja missä on testaukselle sopiva ilmasto, eli siellä mantereen puolella.

Ferrarilla on ilmastoetu puolellaan Maranellossa. Ja oliko se nyt Mugello, minkä Ferrari osti vielä toiseksi radakseen. 2x määrä testimahdollisuuksia, mutta vain toinen pienempi rata on tallin omaa aluetta. Yksi suuri yksityinen testialue olisi taloudellinen riski jo ilman sateista ilmastoakin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
jkjanne: Niin eihän nyt olekaan kyse logistiikasta. Kyllä tallin henkilökunta on kuitenkin joutunut osallistumaan omalla panoksellaan Paragonin valmisteluihin. Erityisesti johtoporras, ja kaikki tämä on ollut poissa kilpatiimin johtamisesta.

Noh Lyddon Hill nyt kuitenkin on McLarenin omistuksessa. Siitä ei päästä minnekään ja kyllä rata pitkälti tuota toimintaa varten ostettiin tuossa 90-luvun loppupuolella. Järkevyys voidaan toki kyseenalaistaa, mutta kuten sanoin, rata on ollut haaveissa ainakin siitä asti kun talli Wokingin nykyisiin toimitiloihin muutti.
 

kjay

Well-known member
Liittynyt
16.8.2000
Viestit
86
Sijainti
Helsinki
Uusimman huhun mukaan Mclaren-Mercedes on kehittämässä ensi kaudeksi biologisesti hajoavan auton :) Auton voi jättää nurmikolle ja luontoihmiset tykkää!
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Ote forumin säännöistä:

Vapaan keskustelun ulkopuolella kaikenlaiset chatti-viestit ja aiheen ulkopuoliset kirjoitukset ovat ehdottomasti kiellettyjä.
Tässä topicissa on tullut nyt muutamia aivan turhia viestejä, joissa ei ole mitenkään otettu kantaa itse asiaan. Tulevaisuudessa tällaiset pahimmassa tapauksessa hymiön sisältävät viestit tullaan poistamaan suoraan, joten niitä on aivan turha viljellä vapaan ulkopuolella.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Norbert Haug tunnustaa saksalaisessa Stern-lehdessä, että McLaren on tällä hetkellä 5. tai 6. paras tiimi.
"Halusimme tehdä valtavan kehitysharppauksen, mutta ehkä tämä askel oli liian suuri".
Myöskään mitään vallankumouksellista uutta autoa ei ole tulossa lähitulevaisuudessa. "Meidän pitää työskennellä sillä paketilla mikä meillä on".
Koko artikkeli (saksaksi):
http://www.sport1.de/coremedia/generator/www.sport1.de/Sportarten/Formel1/Berichte/Aktuell/f1_20haug_20gesteht_20fehler_20ein_20mel.html
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Sitä vähän arvelinkin että siellä on yritetty haukata isompaa palaa kuin pystytään nielemään. Voihan tietysti olla, että Macilla on pelätty kehityksen vauhdista putoamista jos ei oteta kunnon riskiä. Muiden tallien kehitystä on kai mahdoton arvioida kausien välillä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Minusta TS/HK juttu Mäkin kehitystyöstä on aika uskomatonta.

Testaaminen ei aina mielekästä

Räikköstä on kritisoitu myös hänen vähäisestä testimäärästään tämän kauden aikana.
- Meillä oli uusia osia autossa vasta viime viikolla Paul Ricardin testissä. Minun on turha ajella, jos ei ole mitään testattavaa. Ei se auto parane ajamalla ympyrää ja on ihan sama, kuka sitä testaa pelkästään luotettavuuden parantamiseksi. Ei se siitä heikkene tai parane, olen siellä minä tai joku testikuski.
- Jos ei ole mitään uutta testattavaa, testikuljettajat hoitavat kyllä rutiinit ihan hyvin, Räikkönen muistutti.
Mitä ihmettä Mäkin inssit tekevät, jos he eivät saa mitään uutta testattavaa? Ei edes kehitysversioita moottorista?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
www.grandprix.com uutisoi nyt että Mersu-McLaren organisaatiosta on virallisesti annettu kenkää edes jollekkin. Kävelemään on lähtenyt tämä Maiki, joka tuli pari vuotta sitten johtamaan moottoritehdasta. Saapa nähdä auttaako tämä ollenkaan.

Minusta vähän tuntuu siltä, että Mersu on vähentänyt rahallista panostusta moottorin kehittelyssä. Firmalla ei yksinkertaisesti budjetti anna periksi kehitellä koneita. Rahaa kyllä syydetään mainontaan ja PR-hommiin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jotenkin tuntuu, että tuo Macin henkilöstöpolitiikka ei ole sieltä parhaasta päästä. Kauheasti ostetaan uusia huippouosaajia taloon, mutta sinne jää vanhatkin. Tulee politikointia, ja muita ongelmia. Kukaan ei kanna vastuuta.

Ja autot epäonnistuu, kun kaikilla on hyvä idea, josta 1/3 toteutetaan, mutta kun kolme eri ideaa ei toimi yhdessä.

Mites mulla on mielikuva, että Ferrarilla oli ennen Jean Todtin (tai MOnzezemolon) aikaa samanlaista....
Ett silleen!!!!!!!!
 
Ylös